abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zaterdag 10 juni 2017 @ 03:21:52 #1
88815 The_Emotion
98.3
pi_171589581
Helaas is het vorige topic in een stille dood gestorven:
STA / Zaanstad #2

Dus hoog tijd om Zaantje weer in het zonnetje te zetten in STA.

quote:
Zaanstad is een sterk verstedelijkte gemeente en neemt deel aan het Grotestedenbeleid van de rijksoverheid.

Westknollendam maakte tot 1974 deel uit van de gemeente Wormerveer. Zaandam, Koog aan de Zaan, Zaandijk, Wormerveer en Krommenie vormden al voor de gemeentelijke samenvoeging één agglomeratie. Na de samenvoeging werden de gemeente en de woonplaatsen aanvankelijk stadsdelen met een eigen deelraadbestuur. Assendelft en Westzaan liggen nog enigszins los van de stedelijke kern en hebben hun "dorpse" en landelijke karakter behouden. Door verdere verstedelijking (onder andere de bouw van de wijk "Saendelft" tussen Assendelft en Krommenie en de uitbreiding van het haven- en industriegebied ten zuiden van Westzaan) zal ook daar de invloed van de stad toenemen.

De gemeente Zaanstad is verdeeld in 19 wijken, die nog maar gedeeltelijk de grenzen van de vroegere gemeenten volgen. De 19 wijken zijn verdeeld over vier gebieden:

* Gebied 1 (Noord): Krommenie-Oost, Krommenie-West, Assendelft-Zuid, Assendelft-Noord (Saendelft) en Wormerveer;
* Gebied 2 (Midden): Oud Zaandijk, Rooswijk, Westzaan, Oud Koog aan de Zaan, Zaandam Noord en Kogerveldwijk;
* Gebied 3 (Zuidoost): Pelders- en Hoornseveld, Poelenburg, Rosmolenwijk en Zaandam-Zuid;
* Gebied 4 (Zuidwest): Oude Haven, Nieuw West, Zaandam-West en Westerkoog.

Een vijfde gebied beslaat de havens en de vaarwegen.
Het wapen van Zaanstad:


De walvissen staan symbool, vanwege de walvisvaart en de traanverwerking in het verleden.
Maar het was ook een sterk industrieel gebied, voordat de stoommachine kwam.
Er hebben meer dan duizend Zaanse molens dienst gedraaid in tussen de 17e en 19e eeuw.



En nog steeds draaien er molens, waarvan je de meesten kan vinden bij de Zaanse Schans.
Een steeds populairder geworden toeristische attractie, en met recht, het is een mooi typisch stukje Nederland, waarbij je in de omgeving ook leuk kan wandelen of fietsen.



Wat vooral opvalt zijn de groen en witte houten huisjes, vooral veel te vinden in Zaandijk.
Het zijn de Zaanse kleuren die je ook in het vernieuwde centrum ziet, zoals dit koddige hotel naast het nieuwe gemeentehuis naast het station.



Een ander huisje is het Tsaar Petershuisje - om nog even in het verleden te blijven - De Russische Tsaar verbleef hier eventjes om scheepsbouw te bestuderen. De eigenaar Gerrit Riet werd wel boos omdat de Tsaar z'n huur niet betaalde, maar toch het huisje heeft later in Rusland gestaan en is door de laatste Tsaar Nicolaas II nog terug gegeven en herplaatst.
In 2005 kwam Putin op staatsbezoek en kwam ook even naar het huisje kijken.
Op het bijgelegen centrum, de Dam staat ook een beeld met Russiche en Nederlandse tekst op de sokkel van Tsaar Peter.



Maar even naar het nu, waar staat Zaantje verder bekend om?

Natuurlijk onze grootgrutter Albert Heyn, maar ook de cacaoindustrie waar soms, ja sorry, een penetrerende stank vanaf komt, Verkade is bijvoorbeeld ook een grote naam in chocolade maar bakt ook koekjes.

Bewoners en vrienden van Zaantje, geef dit vernieuwde topic een kans en laat zien dat Zaantje weer leeft

[ Bericht 0% gewijzigd door The_Emotion op 10-06-2017 04:05:51 ]
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  † In Memoriam † zaterdag 10 juni 2017 @ 03:43:13 #2
88815 The_Emotion
98.3
pi_171589633
Nadat de OP ververst is, wou ik even aangeven dat er 7 Juli een foodfestival gaande komt in Wormerveer op de Zaanbocht, met bandjes en alles.

Zoveel moeite gedaan om het hier te zeggen
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_171589651
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 03:43 schreef Remqo het volgende:
Zoveel moeite gedaan om het hier te zeggen
nog wat emoticons er bij en je bent net zoals die scjvb over haarlem
  † In Memoriam † zaterdag 10 juni 2017 @ 03:52:58 #4
88815 The_Emotion
98.3
pi_171589660
quote:
9s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 03:48 schreef racerdkb het volgende:

[..]

nog wat emoticons er bij en je bent net zoals die scjvb over haarlem
Hij kan een Zaans Zoentje krijgen met z'n Jopen
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_171589806
Zomaar even wat sfeerbeelden van de locatie:

quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 03:43 schreef Remqo het volgende:
Nadat de OP ververst is, wou ik even aangeven dat er 7 Juli een foodfestival gaande komt in Wormerveer op de Zaanbocht, met bandjes en alles.

Zoveel moeite gedaan om het hier te zeggen




vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171590508
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 05:48 schreef Bart2002 het volgende:
Zomaar even wat sfeerbeelden van de locatie:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Lassie! _O_
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_171624051
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 03:43 schreef Remqo het volgende:
Nadat de OP ververst is, wou ik even aangeven dat er 7 Juli een foodfestival gaande komt in Wormerveer op de Zaanbocht, met bandjes en alles.

Zoveel moeite gedaan om het hier te zeggen
En 18 juni BouleVaart in Krommenie, geen idee of het wat is maar zie er steeds reclameborden van
pi_171626282
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 19:29 schreef Trade het volgende:

[..]

En 18 juni BouleVaart in Krommenie, geen idee of het wat is maar zie er steeds reclameborden van
Dit schijnt heel leuk te zijn. Ik ben inwoner maar daar nog niet geweest. Is ook op oud industrieterrein van de Vaartdijk en omgeving. Dit zou zomaar eens groot kunnen worden. Vorig jaar werkte de marketing qua bekendheid aan geven nog niet helemaal goed geloof ik.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171626363
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Lassie! _O_
Ze hebben daar later nog een kinderserie van gemaakt. Alleen moest de rijst wegens het businessmodel vervangen worden door een slimme Collie. Rijst boeide niemand. Maar die ouderwetse industriële omgeving is heel mooi. Toen stak men nog een beetje fantasie in de gebouwen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  † In Memoriam † zondag 11 juni 2017 @ 20:47:42 #10
88815 The_Emotion
98.3
pi_171626560
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 20:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ze hebben daar later nog een kinderserie van gemaakt. Alleen moest de rijst wegens het businessmodel vervangen worden door een slimme Collie. Rijst boeide niemand. Maar die ouderwetse industriële omgeving is heel mooi. Toen stak men nog een beetje fantasie in de gebouwen.
De oude pakhuizen zijn idd mooi, en bij de Bataaf kan je heerlijk zitten.
Al is dat wel aan de kant van Wormer :')
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  † In Memoriam † zondag 11 juni 2017 @ 20:50:43 #11
88815 The_Emotion
98.3
pi_171626677
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 19:29 schreef Trade het volgende:

[..]

En 18 juni BouleVaart in Krommenie, geen idee of het wat is maar zie er steeds reclameborden van
http://www.zaanstreek.nl/(...)boulevaart-2017.html

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar het ziet er wel leuk uit.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_171626886
quote:
6s.gif Op zondag 11 juni 2017 20:47 schreef Remqo het volgende:

[..]

De oude pakhuizen zijn idd mooi, en bij de Bataaf kan je heerlijk zitten.
Al is dat wel aan de kant van Wormer :')
Wormer is geen Zaanstad inderdaad. Willen ze niet. Maar het zijn werkelijk ideale locaties. Weromeri is ook zo'n briljant plekje. Maar dat ligt niet in welke route dan ook. Bij OostKnollendam. Al met al is het een prachtig wonen in onze mooie Zaanstreek. Weinig Fokkers ook, zo blijkt en derhalve een stuk ongerepte natuur en habitat. :) ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171768567
Zaandammer meldt 8-)
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_171869809
Zaandam *O*
Life isn't about waiting for the storm to pass...It's about learning to dance in the rain.
  † In Memoriam † donderdag 6 juli 2017 @ 23:58:26 #15
88815 The_Emotion
98.3
pi_172231490
Morgen Foodfestival in Wormerveer, met bandjes en activiteiten en vele standjes waar je hapjes kan halen.
Wie gaat?

http://www.zaanstreek.nl/(...)l-aan-de-zaan-1.html
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_172354935
Een icoon in Wormerveer
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2017 @ 23:51:02 #17
88815 The_Emotion
98.3
pi_172355131
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_172355540
Een verzameling van Drone-filmpjes van de Zaanstreek.
http://deorkaan.nl/noordh(...)ar-is-de-zaanstreek/
pi_172355785
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 00:16 schreef aKboR het volgende:
Een verzameling van Drone-filmpjes van de Zaanstreek.
http://deorkaan.nl/noordh(...)ar-is-de-zaanstreek/

De Ster... jeugdherinneringen... Daar zou je toch ook veel moois mee kunnen doen. Ideale locatie. Je kunt er lekker herrie maken wegens behoorlijk afgelegen. Welke projectontwikkelaar stapt hier in?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172472336
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 00:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De Ster... jeugdherinneringen... Daar zou je toch ook veel moois mee kunnen doen. Ideale locatie. Je kunt er lekker herrie maken wegens behoorlijk afgelegen. Welke projectontwikkelaar stapt hier in?
Over water gaat geluid wel ver
pi_172589507
En Oostzaan?
Hoort toch ook bij Zaanstad?
Ik woon er
Oostzaners hier?
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2018 @ 23:10:07 #22
88815 The_Emotion
98.3
pi_178314148
Even kickje, want Zaantje blijkt niet echt te leven op dit subforum.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 01:37 schreef Ray_Smith het volgende:
En Oostzaan?
Hoort toch ook bij Zaanstad?
Ik woon er
Oostzaners hier?
Om antwoord te geven, Oostzaan is een aparte gemeente, maar valt wel onder de Zaanstreek
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_178315542
Ja weet ik.
  † In Memoriam † maandag 17 september 2018 @ 01:15:41 #24
88815 The_Emotion
98.3
pi_181955263
Toch maar een kickje, want na 5 jaar Foodfestival aan de Zaan, komt er blijkbaar een einde aan, de organisatoren hebben andere prioriteiten, maar hopen wel dat anderen het oppikken.

En zijn er echt zo weinig Zaantjes hier om het topic in leven te houden? ;(
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_181967964
quote:
9s.gif Op maandag 17 september 2018 01:15 schreef Remqo het volgende:
En zijn er echt zo weinig Zaantjes hier om het topic in leven te houden? ;(
Schijnbaar.
Wel jammer van het Foodfestival. Ga ik wel volgend jaar met een bbq in de buurt van Bakkie aan de Zaan staan. :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')