abonnement Unibet Coolblue
pi_171611025
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:03 schreef Moonah het volgende:
27 juni wordt er gestaakt omdat er een dreigend tekort is aan basisschoolleerkrachten. Dat is nu al voelbaar, maar men schat dat in 2025 dit tekort is gegroeid tot 10.000.
Daarmee is het dus een probleem voor de maatschappij. Goed onderwijs, goede zorg en veiligheid zijn imo de pijlers waar onze samenleving op is gebouwd.

Ja,er is veel werkdruk. Ja, er is veel (onnodige..) administratie. Ja, er is zogenaamd veel vakantie (waarvan je de helft gebruikt om te overleggen met je collega's, leerlingen door te spreken, plannen te schrijven, je lokaal te poetsen, thema's voor te bereiden en achterstallige administratie bij te werken). Onderwijs is een vak van pieken en dalen.

Om een lerarentekort aan te pakken zal het beroep aantrekkelijker moeten worden gemaakt. O.a. door een fatsoenlijk salaris en betere werkomstandigheden. Als je van de havo komt en je kunt kiezen tussen een opleiding tot basisschoolleerkracht of een gelijkwaardige HBO-opleiding tot tweedegraads docent voortgezet onderwijs, scheelt je dat op termijn 1000 euro bruto per maand.
Daarnaast worden er steeds hogere eisen gesteld aan leerkrachten. Zo is het streven van Sander Dekker dat in 2020 een derde van de basisschoolleerkrachten een master heeft behaald. Maar geen salarisverhoging...

Dáárom moet het salaris omhoog. Mensen worden nu weggejaagd en over 10 jaar zijn de maatschappelijke problemen niet te overzien.
Er zijn ook vooral juffen op basisscholen. Bij banen die door mannen worden gedomineerd wil men dat er meer vrouwen ook die baan krijgen maar bij plekken waar weinig mannen werken, zoals het basisonderwijs werkt het niet andersom. Meesters meer "promoten" en zorgen dat er meer van zijn kan het probleem kleiner maken.
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:10 schreef Physsic het volgende:
Overigens staken ze niet zozeer omdat ze per se zelf meer salaris willen, maar vooral omdat ze van mening zijn dat de kwaliteit van het onderwijs zwaar onder druk staat. Er zijn simpelweg te weinig leraren, waardoor de overige leraren te veel taken op zich moeten nemen. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Er staan momenteel veel onbevoegden voor de klas en de klassen worden ook steeds groter.
Het beroep is ook niet (meer) aantrekkelijk. Ze willen vooral dat daar iets aan gedaan wordt.
Correct me if I'm wrong en trek niet meteen de "seksist" kaart, maar uit onderzoek is gebleken dat banen die vooral door vrouwen worden beoefend (en bijna niet door mannen) uiteindelijk minder aantrekkelijk worden en ook minder "waard" worden.

Ik kan de bron nu niet vinden en weet niet 100% zeker wat er precies stond.
pi_171611032
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Een baan als leerkracht levert veel stres en prestatiedruk op.
pi_171612087
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Als jij denkt dat het zo makkelijk is ga dan zelf een jaartje meedraaien.

Oh ja, van al die vele vakanties hebben ze 3 weken echt vakantie.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 11 juni 2017 @ 09:44:17 #54
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171612122
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
quote:
7s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:50 schreef Seam het volgende:
HAHAHA alsof die vrouwen nog niet weinig genoeg werken. Wat een aanstellers.
Echt he... :')

quote:
7s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ga anders eens bij een big four werken.

Dan lach je om het beroep van docent.
Ook zoiets... beroepen gaan vergelijken...

Kom dan eens een half jaar met mij mee, gaan we naar Afghanistan ofzo met je big four.
pi_171612157
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:57 schreef Injetta het volgende:
Ik heb de overstap gemaakt van het basisonderwijs naar het bedrijfsleven. Ik verdien nu echt veel meer, heb een telefoon, laptop en gratis reizen door heel Nederland. Jaarlijks een bonus en winstuitkering.
Wel was het wennen aan de lange(re) werkdagen, niet meer de woensdagmiddag vrij en om de 6 tot 8 weken vakantie. Het is toch echt harder werken, meer uren make. en je moet deadlines halen en iets 'presteren'. Dat is in het onderwijs toch wat minder hard en strak. Dus die weken van 50 - 60 uur en niks over van vakanties is in mijn optiek nogal overdreven. Maar... wat wel slopend is, is de zorg en verantwoordelijkheid voor je leerlingen. Je hebt wat dat betreft nooit een vrij gevoel. Dat drukt voortdurend op je. En de druk van de ouders die allemaal vinden dat hun kind een bijzondere behandeling verdient. Die woest worden als hun kind geen Havo/VWO advies krijgt. Die hun relatieproblemen met je bespreken. En dan de maatschappij die alles tien keer beter meent te weten hoe je onderwijs moet geven en bij elk maatschappelijk probleem naar het onderwijs wijst. Dat maakt het werk zwaar en daar krijg je dus verrot weinig voor betaald.
Iedereen verwacht alles van het onderwijs, maar die mensen die een belangrijke invloed hebben op de toekomst van onze kinderen fatsoenlijk betalen en waarderen kunnen of willen we niet.
Amen!

Maar het zou echt als eerst bij de opvoeding van de ouders moeten beginnen en de mentaliteit van de Nederlanders.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_171612201
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 09:47 schreef HSG het volgende:

[..]

Amen!

Maar het zou echt als eerst bij de opvoeding van de ouders moeten beginnen en de mentaliteit van de Nederlanders.
Wat?
pi_171613250
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 03:15 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong en trek niet meteen de "seksist" kaart, maar uit onderzoek is gebleken dat banen die vooral door vrouwen worden beoefend (en bijna niet door mannen) uiteindelijk minder aantrekkelijk worden en ook minder "waard" worden.

Ik kan de bron nu niet vinden en weet niet 100% zeker wat er precies stond.
Klopt, dat heb ik ook begrepen. Het 'imago' van een beroep zou afnemen wanneer er voornamelijk vrouwen te vinden zijn, waardoor het minder aantrekkelijk wordt voor mannen (en misschien zelfs in het algemeen). Er zijn echter meer factoren die het beroep leraar PO minder aantrekkelijk maken. Bovendien is de enige mogelijkheid om bovenstaand probleem op te lossen; zorgen dat er meer mannen kiezen voor dat beroep. Daarvoor zal het beroep eerst via andere methodes (weer) aantrekkelijk gemaakt moeten worden.
  zondag 11 juni 2017 @ 12:03:34 #58
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_171614085
Ik heb zowel in het bedrijfsleven en het basisonderwijs gewerkt en mijn ervaring was dat ik nog nooit een baan heb gehad die zoveel tijd en belasting had als groepsleerkracht. Het PO krijgt steeds meer verantwoordelijkheden en steeds minder instrumenten. Beleidsmakers weten dat het soort mensen dat voor onderwijs en kinderen heeft gekozen de gaatjes toch wel dichtloopt uit liefde voor beide. Daar wordt al heel lang misbruik van gemaakt.
Afgelopen jaar heb ik de overstap gemaakt naar het voortgezet onderwijs, waar ik nu natuurkunde geef aan 2 en 3 vmbo. Doordat ik al in de LB schaal zat vanuit een dienstverband in het speciaal onderwijs (een 'gewone'leerkracht in het PO zit in de LA-schaal), was mijn salarissprong niet zo groot, maar ik ben wel geschokt door het verschil in belasting. Zelfs nu in mijn eerste jaar, waar ik alles zelf moet uitvinden omdat mijn voorganger niet veel achterliet, werk ik al gauw 8 uur per week minder dan vorig jaar voor groep 7.
Tegelijkertijd doe ik nu ook de opleiding tot tweedegraads leraar natuurkunde. In vergelijking met de PABO is het cognitief wat uitdagender, maar de hoeveelheid werk is een stuk minder. Ik ervaar het niet perse als een moeilijkere opleiding daardoor.
Ik juich dan ook toe dat er gestaakt gaat worden, het is niet te verkopen dat de collega's in het PO minder verdienen dan de tweedegraads leraren.
Daarnaast zal er kritisch gekeken moeten worden naar de ellende die 'passend onderwijs' heet, want dat slaat echt de bodem onder het onderwijs vandaan. Maar dan zal er eerst een capabele staatssecretaris moeten komen, want ventje Dekker snapt er werkelijk helemaal niets van. Wat een domme, respectloze luchtfietser is dat.
Life is what you make it.
pi_171614234
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2017 12:03 schreef Schanulleke het volgende:

Daarnaast zal er kritisch gekeken moeten worden naar de ellende die 'passend onderwijs' heet, want dat slaat echt de bodem onder het onderwijs vandaan. Maar dan zal er eerst een capabele staatssecretaris moeten komen, want ventje Dekker snapt er werkelijk helemaal niets van. Wat een domme, respectloze luchtfietser is dat.
Ik heb zelf helemaal niets met het basisonderwijs te maken, maar zelfs ik krijg jeuk als ik hoor wat voor antwoorden en 'oplossingen' die man geeft wanneer de problemen worden voorgelegd. :|W
pi_171617407
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Die vakantieweken vallen wel mee. Want in de zomer zijn er stiekem al 2 weken afgesnoept waar bijna alle docenten gewoon werken, veelal op school in eindeloze vergaderingen.

Ook in andere vakanties wordt vaak gewerkt. Maar daarnaast bestaat een fulltime docentenbaan gewoon uit 42 uur werken per week om die vakantie 'te verdienen'. De ADV die er ooit was is stiekem afgepakt en qua loon staan ze al jaren op de nullijn.

Daarnaast stikt het in het onderwijs inmiddels van de managers, slecht bestuurde scholengroepen en administratielast. Tel daarbij op dat de PABO sowieso qua kwaliteit nu ook niet in hoog aanzien staat is de combi: veel idealisten, met matige opleiding en veel extra taken in een slecht gefaciliteerde omgeving. Want er zijn ook best veel matige of slechte en uitgebluste docenten.

We zijn echt te slordig met de opleiding van onze kinderen. Ik hoop dat we dit beter kunnen. Hoger opgeleide docenten, bijgeschoolde docenten, mensen met tijd en ruimte om hun werk goed te doen. Met goede gebouwen en hulpmiddelen, met minder administratieve taken en meer aandacht voor het kind. Dat los je op met geld, maar ook met een betere opleiding, met het ingrijpen in de schoolbesturen waar het mis gaat. Scholen krijgen een zak geld en daarna zoeken ze het maar uit.
't is doodsimpel. Als jij de keuze hebt tussen een hoge werkdruk en een behoorlijk matig loon of een normale werkdruk met minimaal anderhalf keer zoveel als start salaris en veel sneller omhoog, wie kiest er dan nog voor het onderwijs? Van de hele groep waar ik mee afstudeerde zijn er nog 2 over die als docent werken, de rest is allemaal vertrokken want 't betaalt gewoon geen reet.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  zondag 11 juni 2017 @ 15:01:12 #61
11682 Moonah
Jolie femme
pi_171617860
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2017 12:03 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb zowel in het bedrijfsleven en het basisonderwijs gewerkt en mijn ervaring was dat ik nog nooit een baan heb gehad die zoveel tijd en belasting had als groepsleerkracht. Het PO krijgt steeds meer verantwoordelijkheden en steeds minder instrumenten. Beleidsmakers weten dat het soort mensen dat voor onderwijs en kinderen heeft gekozen de gaatjes toch wel dichtloopt uit liefde voor beide. Daar wordt al heel lang misbruik van gemaakt.
Afgelopen jaar heb ik de overstap gemaakt naar het voortgezet onderwijs, waar ik nu natuurkunde geef aan 2 en 3 vmbo. Doordat ik al in de LB schaal zat vanuit een dienstverband in het speciaal onderwijs (een 'gewone'leerkracht in het PO zit in de LA-schaal), was mijn salarissprong niet zo groot, maar ik ben wel geschokt door het verschil in belasting. Zelfs nu in mijn eerste jaar, waar ik alles zelf moet uitvinden omdat mijn voorganger niet veel achterliet, werk ik al gauw 8 uur per week minder dan vorig jaar voor groep 7.
Tegelijkertijd doe ik nu ook de opleiding tot tweedegraads leraar natuurkunde. In vergelijking met de PABO is het cognitief wat uitdagender, maar de hoeveelheid werk is een stuk minder. Ik ervaar het niet perse als een moeilijkere opleiding daardoor.
Ik juich dan ook toe dat er gestaakt gaat worden, het is niet te verkopen dat de collega's in het PO minder verdienen dan de tweedegraads leraren.
Daarnaast zal er kritisch gekeken moeten worden naar de ellende die 'passend onderwijs' heet, want dat slaat echt de bodem onder het onderwijs vandaan. Maar dan zal er eerst een capabele staatssecretaris moeten komen, want ventje Dekker snapt er werkelijk helemaal niets van. Wat een domme, respectloze luchtfietser is dat.
Hear hear!!

(en de groetjes aan Sjak!)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 11 juni 2017 @ 21:00:15 #62
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_171627074
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 15:01 schreef Moonah het volgende:

[..]

Hear hear!!

(en de groetjes aan Sjak!)
^O^
Life is what you make it.
pi_171634142
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:57 schreef Injetta het volgende:
Ik heb de overstap gemaakt van het basisonderwijs naar het bedrijfsleven. Ik verdien nu echt veel meer, heb een telefoon, laptop en gratis reizen door heel Nederland. Jaarlijks een bonus en winstuitkering.
Wel was het wennen aan de lange(re) werkdagen, niet meer de woensdagmiddag vrij en om de 6 tot 8 weken vakantie. Het is toch echt harder werken, meer uren make. en je moet deadlines halen en iets 'presteren'. Dat is in het onderwijs toch wat minder hard en strak. Dus die weken van 50 - 60 uur en niks over van vakanties is in mijn optiek nogal overdreven. Maar... wat wel slopend is, is de zorg en verantwoordelijkheid voor je leerlingen. Je hebt wat dat betreft nooit een vrij gevoel. Dat drukt voortdurend op je. En de druk van de ouders die allemaal vinden dat hun kind een bijzondere behandeling verdient. Die woest worden als hun kind geen Havo/VWO advies krijgt. Die hun relatieproblemen met je bespreken. En dan de maatschappij die alles tien keer beter meent te weten hoe je onderwijs moet geven en bij elk maatschappelijk probleem naar het onderwijs wijst. Dat maakt het werk zwaar en daar krijg je dus verrot weinig voor betaald.
Iedereen verwacht alles van het onderwijs, maar die mensen die een belangrijke invloed hebben op de toekomst van onze kinderen fatsoenlijk betalen en waarderen kunnen of willen we niet.
Alsof die mensen geen debielen zijn die kinderen zitten te treiteren/verwaarlozen :')
Alsof ze geen gekke dingen uithalen.
School :')
Docenten :')

Wie waardeert school nou? 't is gewoon een locatie waar slavenkinderen verplicht heen moeten.
  maandag 12 juni 2017 @ 19:44:24 #64
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_171649279
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 03:13 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Alsof die mensen geen debielen zijn die kinderen zitten te treiteren/verwaarlozen :')
Alsof ze geen gekke dingen uithalen.
School :')
Docenten :')

Wie waardeert school nou? 't is gewoon een locatie waar slavenkinderen verplicht heen moeten.
Noem eens een land zonder leerplicht waar de kwaliteit van leven goed is?
Life is what you make it.
  Moderator maandag 12 juni 2017 @ 21:07:41 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171651640
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 03:13 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Alsof die mensen geen debielen zijn die kinderen zitten te treiteren/verwaarlozen :')
Alsof ze geen gekke dingen uithalen.
School :')
Docenten :')

Wie waardeert school nou? 't is gewoon een locatie waar slavenkinderen verplicht heen moeten.
_O- _O- _O- _O- :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171652874
quote:
7s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ga anders eens bij een big four werken.

Dan lach je om het beroep van docent.
Accountants zijn het schuim der aarde, die verdienen niet beter.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2017 21:39:04 ]
pi_171655159
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 19:44 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Noem eens een land zonder leerplicht waar de kwaliteit van leven goed is?
In Nederland is er schoolplicht. Leerplicht is wat anders dan schoolplicht.
pi_171655316
Schijnt dat ze in september een week lang willen gaan staken trouwens.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 13 juni 2017 @ 14:19:16 #69
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_171666458
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:45 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

In Nederland is er schoolplicht. Leerplicht is wat anders dan schoolplicht.
Ik hoop voor je dat je nog heel jong bent, dat zou het wat vergoelijken.
Life is what you make it.
pi_171666938
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2017 12:03 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb zowel in het bedrijfsleven en het basisonderwijs gewerkt en mijn ervaring was dat ik nog nooit een baan heb gehad die zoveel tijd en belasting had als groepsleerkracht. Het PO krijgt steeds meer verantwoordelijkheden en steeds minder instrumenten. Beleidsmakers weten dat het soort mensen dat voor onderwijs en kinderen heeft gekozen de gaatjes toch wel dichtloopt uit liefde voor beide. Daar wordt al heel lang misbruik van gemaakt.
Afgelopen jaar heb ik de overstap gemaakt naar het voortgezet onderwijs, waar ik nu natuurkunde geef aan 2 en 3 vmbo. Doordat ik al in de LB schaal zat vanuit een dienstverband in het speciaal onderwijs (een 'gewone'leerkracht in het PO zit in de LA-schaal), was mijn salarissprong niet zo groot, maar ik ben wel geschokt door het verschil in belasting. Zelfs nu in mijn eerste jaar, waar ik alles zelf moet uitvinden omdat mijn voorganger niet veel achterliet, werk ik al gauw 8 uur per week minder dan vorig jaar voor groep 7.
Tegelijkertijd doe ik nu ook de opleiding tot tweedegraads leraar natuurkunde. In vergelijking met de PABO is het cognitief wat uitdagender, maar de hoeveelheid werk is een stuk minder. Ik ervaar het niet perse als een moeilijkere opleiding daardoor.
Ik juich dan ook toe dat er gestaakt gaat worden, het is niet te verkopen dat de collega's in het PO minder verdienen dan de tweedegraads leraren.
Daarnaast zal er kritisch gekeken moeten worden naar de ellende die 'passend onderwijs' heet, want dat slaat echt de bodem onder het onderwijs vandaan. Maar dan zal er eerst een capabele staatssecretaris moeten komen, want ventje Dekker snapt er werkelijk helemaal niets van. Wat een domme, respectloze luchtfietser is dat.
Kan je helemaal begrijpen, hoor hetzelfde altijd van een goede vriend van me die nog in het PO zit, als je hem dan zegt van dan ga je toch op je strepen staan, precies aan de uren houden, dan krijg je inderdaad als antwoord dat het kind de dupe niet mag worden en dat ze daarom maar doorgaan.

De politiek maakt teveel misbruik van de "roeping" die de PO onderwijzers voelen...
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_171668566
edit: blijf eens weg met je bagger.

[ Bericht 96% gewijzigd door Frutsel op 13-06-2017 16:21:50 ]
pi_171671125
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 14:19 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat je nog heel jong bent, dat zou het wat vergoelijken.
:')
  zaterdag 17 juni 2017 @ 22:11:08 #73
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171758653
quote:
Scholen mogen ouders niet zomaar met een opvangprobleem opzadelen. Dat laten de juristen van verschillende onderwijsorganisaties weten aan RTL Nieuws naar aanleiding van de aangekondigde protesten op veel basisscholen die op 27 juni een uur later opengaan.

"De school mag niet zomaar een uur later opengaan, tenzij alle ouders eraan meewerken om hun kinderen een uur later te brengen", zegt Martin van de Bogaerdt van VOS/ ABB, de Vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen.

Scholen moeten opvang regelen als ouders daar om vragen, maar mogen daar wel een vergoeding voor rekenen. Het ministerie van Onderwijs en de brancheorganisatie van basisscholen, de PO-Raad onderschrijven dit. Leerlingen kunnen niet zomaar naar huis worden gestuurd.

Maar de Algemene Onderwijsbond en de Algemene Vereniging Schoolleiders (ASV) zijn het er niet mee eens. Volgens de ASV is de prikactie geen staking, maar een soort van 'studieuur' en hoeft er dus geen opvang geregeld te worden. Leerkrachten doen vervangend werk en de actie is ruim op tijd aangekondigd, vinden zij.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-zorgen-voor-opvang

Vervanging regelen kost waarschijnlijk meer tijd dan dat uurtje. Tot zover de staking.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171758781
Hmm..

En anders?
  zaterdag 17 juni 2017 @ 22:20:51 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171758877
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 22:16 schreef Physsic het volgende:
Hmm..

En anders?
Onkostenverplichting waarschijnlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 17 juni 2017 @ 23:12:08 #76
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_171760381
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 22:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-zorgen-voor-opvang

Vervanging regelen kost waarschijnlijk meer tijd dan dat uurtje. Tot zover de staking.
Alle kosten doorsluizen naar het ministerie. Dat voelen ze veel harder dan dat symbolische uurtje.
Life is what you make it.
pi_171777632
Alles wat er mis is met het onderwijs wordt op een hoop gegooid en dan wordt er weer gedemonstreerd. Dit is waar men voor demonstreert:

- Meer salaris.
- Minder werkdruk.
- Een oplossing voor het tekort aan leraren.

Allereerst het salaris. Docenten hebben geen slecht salaris. Ik heb een vriend die afgestudeerd bouwkundige is aan de TU Delft. Eerst was hij werkloos, waarna hij voor nauwelijks meer dan het minimumloon via een detacheringsbureau bij een architectenbureau terecht is gekomen. En dan zie je bij meer hogeropgeleiden, die voor een habbekrats hun eerste baantje vervullen.

Docenten hebben een prima aanvangssalaris en hebben de mogelijkheid om door te groeien door middel van schalen. Wat in de praktijk vaak gewoon betekent: lang blijven zitten waar je zit. Daarbij hebben docenten niet alleen veel vakanties, maar worden deze ook nog eens doorbetaald.

Dan het punt van de werkdruk, als je het mij vraagt is dit het punt waarop ze het meest te klagen hebben. Een docent is er om voor de klas te staan en de kinderen te onderwijzen. Niet om een hele administratie bij te houden of de school schoon te maken. Een beetje administratie en schoonmaakwerk horen erbij, maar dat moet niet een te grote last worden.

Dan het lerarentekort. Vaak wordt dit gekoppeld aan het salaris. Ik denk dat het anders is. Het lerarenvak is een afgesloten kast. Je komt er eigenlijk alleen maar tussen als je een lerarenopleiding afrondt. Dat betekent dus een studie volgen (en betalen) en dan vrijwel onbetaald stage lopen. Dat is voor zij-instromers nauwelijks te doen, want op een gegeven moment kom je op de leeftijd dat je de huur moet betalen en een gezin moet onderhouden.

Dat gaat in het bedrijfsleven een stuk makkelijker. Zien ze het in je zitten, maar heb je niet perse de juiste opleiding? Dan hebben ze vaak prima traineeprogramma's, zodat je tenminste betaald aan de slag kan.

Moet er dan helemaal geen geld bij? Daar ben ik het ook niet mee eens. Er kan best gericht geïnvesteerd worden. Zoals in meer leraren voor kleinere klassen, dat betekent ook minder werkdruk en meer aandacht voor de leerling. Ook het eerder genoemde traineetraject is een oplossing om het lerarentekort tegen te gaan. Simpelweg meer geld is in het verleden al geprobeerd, en heeft eigenlijk nooit echt geholpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 18-06-2017 21:29:53 ]
pi_171784154
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:08 schreef luxerobots het volgende:
Dan het lerarentekort. Vaak wordt dit gekoppeld aan het salaris. Ik denk dat het anders is. Het lerarenvak is een afgesloten kast. Je komt er eigenlijk alleen maar tussen als je een lerarenopleiding afrondt. Dat betekent dus een studie volgen (en betalen) en dan vrijwel onbetaald stage lopen. Dat is voor zij-instromers nauwelijks te doen, want op een gegeven moment kom je op de leeftijd dat je de huur moet betalen en een gezin moet onderhouden.

Dat gaat in het bedrijfsleven een stuk makkelijker. Zien ze het in je zitten, maar heb je niet perse de juiste opleiding? Dan hebben ze vaak prima traineeprogramma's, zodat je tenminste betaald aan de slag kan.
Goed punt. Vroeger was (bij mijn weten) dit veel beter geregeld, toen kreeg je heel behoorlijk betaald als leraar in opleiding. Nu ben je in de praktijk gewoon een goedkope arbeidskracht, want je stagebegeleider krijgt gewoon andere klassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2017 09:47:16 ]
  maandag 19 juni 2017 @ 17:59:08 #79
11682 Moonah
Jolie femme
pi_171794417
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:08 schreef luxerobots het volgende:
Je komt er eigenlijk alleen maar tussen als je een lerarenopleiding afrondt.
Het is dan ook een écht beroep. Niet zo maar iets dat 'je er even bij doet'.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_171794968
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Waarom zijn er dan bijna geen leraren meer te vinden in onderbouw?
pi_171795334
quote:
3s.gif Op maandag 19 juni 2017 17:59 schreef Moonah het volgende:

[..]

Het is dan ook een écht beroep. Niet zo maar iets dat 'je er even bij doet'.
Probeer zijn stukkie anders nog eens te lezen. En dan niet alleen dat ene zinnetje.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2017 18:44:35 ]
  maandag 19 juni 2017 @ 19:08:34 #82
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171795848
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Ga het maar even een paar jaar zelf doen, voordat je oordeelt.

Terecht dat ze meer salaris willen. Eigenlijk zouden ze er 30% bij moeten krijgen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 19 juni 2017 @ 19:48:35 #83
11682 Moonah
Jolie femme
pi_171796664
quote:
17s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:44 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Probeer zijn stukkie anders nog eens te lezen. En dan niet alleen dat ene zinnetje.
De rest zijn de standaardvooroordelen. Daar ga ik niet meer op in. Wil je werkelijk mijn mening daarover weten? Scroll even naar voren in het topic.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_171796767
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 19:48 schreef Moonah het volgende:

[..]

De rest zijn de standaardvooroordelen. Daar ga ik niet meer op in. Wil je werkelijk mijn mening daarover weten? Scroll even naar voren in het topic.
Hij zegt: maak het aantrekkelijker en betaalbaar om leraar te worden, met name voor zij-instromers. Volgens mij heb je daar in dit topic niets over gezegd, maar misschien heb ik last van de hitte en lees ik er overheen.

En ja, er zijn regelingen om goedkoper een lerarenopleiding te volgen, maar die stagevergoeding is in veel gevallen een lachertje. Dus dat wordt interessant als je er best voor open staat docent te worden maar een hypotheek te betalen hebt en twee kinderen en een labrador ook drie keer per dag moeten eten (vooruit, de hond twee keer).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')