abonnement Unibet Coolblue
pi_171554881
Goedendag, Mijn man wordt gaat over 2 jaar met pensioen, dan willen mijn man en ik ons gaan vestigen op Groenland. Wij komen hier nu al zo'n 20 jaar door mijn man zijn werk als bioloog en wetenschapper, wij beiden zijn van het land gaan houden vanwege de prachtige ongerepte natuur, in middels spreken wij de taal ook. Nu hebben wij de kans gepakt en hebben wij daar eencabin gekocht, deze staat op 4 uur rijden ten noord oosten van Ilulissat, aan de andere kant van de berg die ilulissat beschermt voor de poolwind. Inmiddels staat onze eigen huis hier in Nederland te koop, ter overbrugging voor dat wij vertrekken kunnen we in een vakantie bungalow terecht van vrienden. Maar nu even een vraag hoe zit het met aow en pensioen bij vertrek
uit Nederland? En emigreren in het algemeen?
  Moderator donderdag 8 juni 2017 @ 19:33:52 #2
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_171555367
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/beu/

Hier kun je wat informatie vinden. Als je naar Groenland emigreert zal dat gevolgen hebben voor de AOW. Zo te zien krijg je 50% van het geldende minimumloon.

Pensioen in in principe iets waarvoor je gespaard hebt en zal gewoon meegenomen kunnen worden. Je kunt voor de zekerheid contact met het pensioenfonds opnemen.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 8 juni 2017 @ 19:41:52 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171555559
Je hebt een cabin gekocht en je huis in NL staat te koop, en dit is het eerste moment dat je over je AOW nadenkt? Als je financieel onafhankelijk bent is die AOW natuurlijk ook niet meer zo boeiend :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:13:46 #4
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_171556390
Ik zou ook nagaan wat de gemeenteregels zijn mbt het bewonen van die vakantiebungalow. In niet iedere gemeente mag dat.
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_171728516
Wat bedoel je met 4 uur rijden vanaf Illulissat? Je weet dat er geen wegen de dorpen/steden uit zijn neem ik aan? Of bedoel je met een sneeuwscooter/quad?

Het maakt denk ik nogal uit hoe vaak jullie daar kwamen in die 20 jaar. Zat je man daar permanent en kwam jij af en toe op bezoek? Voor een visum moet je namelijk kunnen aantonen dat jullie gezamenlijke binding met Groenland groter is dan de binding met welk ander land dan ook. Geen idee hoe streng ze daarmee zijn verder.

Van een AOW leven in GL lijkt mij pittig, als je inderdaad maar 50% krijgt lijkt het me niet te doen.

Edit: Ik ging er in mijn verhaal vanuit dat jullie beiden Nederlands zijn, is hij Deen of Groenlander dan zal het makkelijker zijn om een visum te verkrijgen.
pi_171793906
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 10:53 schreef Polenbatser het volgende:
Wat bedoel je met 4 uur rijden vanaf Illulissat? Je weet dat er geen wegen de dorpen/steden uit zijn neem ik aan? Of bedoel je met een sneeuwscooter/quad?

Het maakt denk ik nogal uit hoe vaak jullie daar kwamen in die 20 jaar. Zat je man daar permanent en kwam jij af en toe op bezoek? Voor een visum moet je namelijk kunnen aantonen dat jullie gezamenlijke binding met Groenland groter is dan de binding met welk ander land dan ook. Geen idee hoe streng ze daarmee zijn verder.

Van een AOW leven in GL lijkt mij pittig, als je inderdaad maar 50% krijgt lijkt het me niet te doen.

Edit: Ik ging er in mijn verhaal vanuit dat jullie beiden Nederlands zijn, is hij Deen of Groenlander dan zal het makkelijker zijn om een visum te verkrijgen.
Volgens mij is de AOW gewoon hetzelfde als in NL. Het gaat om 50% van het minimumloon voor een gehuwde, niet om 50% van de normale AOW-uitkering.
pi_171818019
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 17:36 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Volgens mij is de AOW gewoon hetzelfde als in NL. Het gaat om 50% van het minimumloon voor een gehuwde, niet om 50% van de normale AOW-uitkering.
Ah, je hebt gelijk! Had het verkeerd gelezen. Ik weet verder ook weinig van AOW e.d. en ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in hoe TS het denkt te gaan regelen met visum en levensonderhoud daar. De OP klinkt nogal ondoordacht, ondanks dat ze er al 20 jaar komen en dus beter zouden moeten weten. Maar misschien zit ik ernaast. Helaas denk ik niet dat TS nog terugkomt.
pi_171832820
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 19:38 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Ah, je hebt gelijk! Had het verkeerd gelezen. Ik weet verder ook weinig van AOW e.d. en ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in hoe TS het denkt te gaan regelen met visum en levensonderhoud daar. De OP klinkt nogal ondoordacht, ondanks dat ze er al 20 jaar komen en dus beter zouden moeten weten. Maar misschien zit ik ernaast. Helaas denk ik niet dat TS nog terugkomt.
Nee inderdaad. Het lijkt me ook beter dat ze het even het sociale netwerk van haar man inschakelt, wat hij toch wel moet hebben als hij daar al zo lang komt als wetenschapper, die weten daar ongetwijfeld meer over dan de gemiddelde fok!ker :P
pi_171856756
AOW blijft hetzelfde. Je Pensioen ook. Wat wil je nog meer weten?
Ik zou eens nadenken over de zorg, zeker gezien jullie met pensioen gaan en dus de rest van jullie leven daar willen blijven. Hoe gaat het straks als jullie minder mobiel zijn of meer zorg nodig hebben.

Wat betreft de cabin en bereikbaarheid ga ik er natuurlijk vanuit dat jullie weten waar jullie mee bezig zijn dus daar hoeven we niets over kwijt.
pi_172034725
Rekening nummer in Nederland aanhouden om pensioen en AOW op uit te laten betalen, wordt in de regel niet naar een bankrekening in het buitenland overgemaakt.

ING rekening kan je prima aanhouden als je in het buitenland woont (heb ik namelijk ook). Post (afschriften etc.) worden gewoon naar je adres in het buitenland verstuurd. Weet niet hoe betrouwbaar de post aldaar is (hier niet echt), dus een contact adres (familie of zo) in Nederland kan handig zijn.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_172034751
Waar moet je op letten?

Ijsberen.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')