abonnement Unibet Coolblue
pi_171531093
Ik ga een slaapkamer schilderen die al eens geschilderd is. Nu had ik graag de plinten en deur in het wit geschilderd en de muren in 2 verschillende kleuren. Ik ben begonnen met het ontvetten van de plinten en het opschuren ervan. Nu is mijn vraag of ik de muur moet afplakken als ik de plinten ga schilderen? Aangezien ik daarna de muur toch nog moet schilderen. Of gaat dat niet goed hechten als er verf van de plinten op de muur hangt? Graag wat info ;)
  woensdag 7 juni 2017 @ 19:10:45 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171531241
Ik zou beginnen met de muren en dan de plinten doen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_171531581
Eerst de muur latexen idd. Als je bezig bent, met een natte lap evt. spetters en druipers van het houtwerk afvegen. Gedroogde latex kan je altijd nog wegschuren. Als laatste het houtwerk schilderen/lakken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171531742
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 19:22 schreef blomke het volgende:
Eerst de muur latexen idd. Als je bezig bent, met een natte lap evt. spetters en druipers van het houtwerk afvegen. Gedroogde latex kan je altijd nog wegschuren. Als laatste het houtwerk schilderen/lakken.
Juist om deze reden doe ik het dus andersom.
Latex veeg je makkelijk van droge plinten. Lak veeg je niet zo makkelijk van latex. Daarnaast hecht lak beter dan latex, een risico wanneer je gaat afplakken (in het meest vervelende geval trek je de latex weer van de muur)
  woensdag 7 juni 2017 @ 19:30:28 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171531853
De bovenkant van de plint doe je met een klein kwastje. Dan is er al bijna geen risico dat het op de muur komt. Komt er toch lak op de muur, dan kun je dat met wat muurverf makkelijk bijwerken.

Ik zou nooit de muur afplakken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_171536777
Eerst de muur verven en dan de plinten.
Stukje karton tegen de muur en met een kleine kwast daarna de bovenkant doen.
Ik ben met afplakken op de muur altijd bang om latex mee te trekken.
En als je het helemaal mooi wilt doen kit je de bovenkant van de plint even af als je klaar bent met beide :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171537256
quote:
2s.gif Op woensdag 7 juni 2017 21:50 schreef junkiexp het volgende:
En als je het helemaal mooi wilt doen kit je de bovenkant van de plint even af als je klaar bent met beide :)
Die snap ik niet, dat zie je toch terg op je lak- resp. verfwerk? Ik zou vooraf :

1) een strakke scheiding met gips of een ander vulmiddel op de overgang maken,
2) die strak afmessen en na droging
4) latexen,
5) lakken
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 7 juni 2017 @ 22:09:00 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171537383
Even de plinten demonteren, zijn ze ook makkelijker te schuren en verven. Je kan dan de hele muur tot de vloer schilderen zonder af te plakken en je monteerd de plinten weer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171538241
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:09 schreef daNpy het volgende:
Even de plinten demonteren,
Stel het is een bestaand huis, plinten zitten met stalen (en dus beetje geoxideerde) schroeven loeivast vast, her en der geplamuurd over de schroefgaten, 2x geschilderd. Dat "even" losmaken.....
Dan weer "even" monteren en idem de schroeven wegwerken...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171538742
Ik dacht ook altijd eerst de plinten en dan pas de muren voor de reden dat je de muurverf gemakkelijker van je plinten krijgt dan dat je de verf van de plinten slechter van de muur krijgt.

Losmaken is inderdaad geen oplossing, is al een bestaand huis, geen nieuwe plinten.
pi_171539260
Die tip van het karton tussen de plint en muur is wel slim ja. Dus eerst muur sausen dan de voorkant van de plint en met een stukje karton bij de hand de bovenkant van de plint.
pi_171539546
Vericaal en horizontaal over de plinten rollen. Goeden tip. Nooit opgekomen zelf.
pi_171542349
Ik doe het dus ook precies andersom als de meeste hier..

Eerst alles schuren. Daarna evt. grondverf en weer licht opschuren. (als de muur nu al geverfd zou zijn, zou je die nooit netjes kunnen blijven m.i.) Vervolgens alle naadjes wegwerken met de akrylaat spuit en plinten aflakken.

Daarna de muur en latex is prima van de plinten af te vegen met een nat doekje.
  donderdag 8 juni 2017 @ 09:13:03 #15
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_171542502
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 08:55 schreef Sintesi1 het volgende:
Ik doe het dus ook precies andersom als de meeste hier..

Eerst alles schuren. Daarna evt. grondverf en weer licht opschuren. (als de muur nu al geverfd zou zijn, zou je die nooit netjes kunnen blijven m.i.) Vervolgens alle naadjes wegwerken met de akrylaat spuit en plinten aflakken.

Daarna de muur en latex is prima van de plinten af te vegen met een nat doekje.
Zo doen wij t ook. Alleen hebben we de plinten nog niet vast, dus die hebben we apart geschilderd.

Houtwerk dus eerst, dat hebben we daarna afgeplakt met tape die wel plakt, maar niet te goed (zodat je t er ook weer makkelijk afkrijgt).
  donderdag 8 juni 2017 @ 09:15:38 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171542522
Bij voorkeur de plinten demonteren. Moordend voor je rug dat geklooi in een hoekje. Indien dat niet mogelijk is eerst plinten dan muur. (Beter gezegd, latex als laatst dat poets je makkelijk weg.)
And so is the past
pi_171542543
ik wou dat ik mijn plinten zo kon rollen zoals bij stap 3 uit de link wordt voorgedaan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  donderdag 8 juni 2017 @ 09:20:49 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171542570
quote:
2s.gif Op donderdag 8 juni 2017 09:17 schreef RanTheMan het volgende:
ik wou dat ik mijn plinten zo kon rollen zoals bij stap 3 uit de link wordt voorgedaan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Plinten op meterpeil zijn de nieuwste rage.
And so is the past
  donderdag 8 juni 2017 @ 21:35:59 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171559374
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Stel het is een bestaand huis, plinten zitten met stalen (en dus beetje geoxideerde) schroeven loeivast vast, her en der geplamuurd over de schroefgaten, 2x geschilderd. Dat "even" losmaken.....
Dan weer "even" monteren en idem de schroeven wegwerken...
Sja... heb het wel gedaan bij mijn vorige huis. Al die "problemen" ben ik niet tegengekomen.
Sowieso vreemd huis als stalen schroeven in plastic pluggen vastroesten als je het mij vraagt. En die verborgen schroefgaten zijn ook zeer simpel te vinden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')