abonnement Unibet Coolblue
pi_171530254
Wij begonnen met een klein koepeltentje van Leen Bakker:


Daarna de Vrijbuiter Crape200 tunneltent:


Een aantal weken geleden de Garda6 van Obelink aangeschaft waar we eind deze maand voor het eerst mee gaan kamperen:




Tot nu toe alleen op de campings Roosdûnen (1x) en Duinoord (3x terrein Zuid) op Ameland gekampeerd maar de bedoeling is dat we dit keer naar Texel gaan, welke camping het zal worden is nog niet bekend. Kunnen niet weken van tevoren reserveren helaas dus we kijken gewoon welke camping nog plek heeft.
pi_171530431
Vango Bravo 300
Is ons op 15 verschillende campings tijdens onze 2 maanden durende backpack/treinreis door Europa goed van pas gekomen :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171530463
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Vango Bravo 300
Is ons op 15 verschillende campings tijdens onze 2 maanden durende backpack/treinreis door Europa goed van pas gekomen :)
[ afbeelding ]
Handig tentje voor als je op doortocht bent :)
pi_171530488
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:43 schreef Alieda-R het volgende:
Handig tentje voor als je op doortocht bent :)
Jep, paste ook goed in mijn rugzak. Was makkelijk op te zetten en af te breken.
De middelste tentstok kreeg wel een scheur, maar daarvoor hadden we duct tape bij ons ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171530538
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Jep, paste ook goed in mijn rugzak. Was makkelijk op te zetten en af te breken.
Is iets anders dan onze Garda. Afgelopen weekend voor het eerst even naast het huis opgezet, waren wel ff bezig tot die redelijk goed stond. In het instructiefilmpje op youtube werd het sneller gedaan :P
pi_171530583
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:45 schreef Alieda-R het volgende:
Is iets anders dan onze Garda. Afgelopen weekend voor het eerst even naast het huis opgezet, waren wel ff bezig tot die redelijk goed stond. In het instructiefilmpje op youtube werd het sneller gedaan :P
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171530642
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:47 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt :)
Klopt, onze vorige tent waren we de 1e keer ook wel even mee bezig. Daarna stond die binnen 10 minuten. Meeste werk zit hem vooral in de extra scheerlijnen, we hebben tot nu toe alleen op duincampings gekampeerd waar het nogal waait dus extra scheerlijnen en lange stevige houten haringen zijn dan wel nodig. Maar tunneltenten blijven toch het makkelijkst op te zetten vind ik. We hadden een keer buren die nog zo'n ouderwetse tent met allemaal losse ijzeren stokken hadden, die waren veel langer bezig terwijl de tent kleiner was.
pi_171530877
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:49 schreef Alieda-R het volgende:
We hadden een keer buren die nog zo'n ouderwetse tent met allemaal losse ijzeren stokken hadden, die waren veel langer bezig terwijl de tent kleiner was.
Mijn pa zat in het leger (in de 60s) waar ze dus zo'n oude zware tent met ijzeren stokken gebruikten. Die heeft hij meegenomen (met of zonder toestemming, dat heeft ie niet gezegd..) en wij speelden er regelmatig mee als kinderen. Maar dat was een zwaar kreng en duurde lang om in elkaar te zetten :D
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171537773
Obelink Marseille hebben wij. Best groot voor 2 personen, maar je kan er in ieder geval in staan.
pi_171538125
Sinds een jaar of vijf neem ik alleen nog maar een tarp mee. Lekker om me heen kunnen kijken s'nachts. Met opruimen is het heel handig dat je van alle kanten er bij kunt. Lekker licht ook nog. Met regen heb ik voor mijn gevoel meer ruimte om me heen dan in een tent. Alleen tijdens een sneeuwbui met een beetje wind is het erg behelpen, sneeuw valt niet verticaal namelijk.
pi_171539176
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:34 schreef qajariaq het volgende:
Sinds een jaar of vijf neem ik alleen nog maar een tarp mee. Lekker om me heen kunnen kijken s'nachts. Met opruimen is het heel handig dat je van alle kanten er bij kunt. Lekker licht ook nog. Met regen heb ik voor mijn gevoel meer ruimte om me heen dan in een tent. Alleen tijdens een sneeuwbui met een beetje wind is het erg behelpen, sneeuw valt niet verticaal namelijk.
Dat zou voor ons niks zijn. Wij hadden in een 3 persoons tunneltent al te weinig ruimte voor onze bagage terwijl we maar met ons 2 zijn, vandaar dat we nu een grote 6 persoons tent hebben gekocht. Vinden het wel zo fijn dat we bij slecht weer een tafel met stoelen binnen kunnen zetten.
pi_171539377
We wisselen af; we gebruiken een kleiner tentje voor reizen waar we met het vliegtuig op de eerste bestemming moeten komen (vorig jaar USA, dit jaar Canada en in het verleden ooit eens een busreis naar Slovenië), en wanneer we maar 1-2 nachtjes ergens verblijven. Voor bestemmingen die te bereiken zijn met onze auto (Italië, Noorwegen, Oostenrijk, etc.), en waar we ook wat langer staan, gebruiken we een iets grotere tent.

Onze kleine tent is een Bardani Bormio (oudere model):


Onze iets grotere tent, van zwaardere kwaliteit (katoen), is een Bardani Merano Al Prestige:


Bevallen tot nu toe beide uitstekend :). De eerste is lekker licht, eenvoudig op te zetten (ook als het regent, want je zet eerst de buitentent op en hangt dan de binnentent er in.) en droogt snel. De andere is wat meer werk (ook om netjes schoon te maken) maar heeft als voordeel de stahoogte, de luifel (voor als het regent ideaal, alleen al om te kunnen koken...) en de voor ons echt zeeën van ruimte.
pi_171539572
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 23:24 schreef Candaasje het volgende:
We wisselen af; we gebruiken een kleiner tentje voor reizen waar we met het vliegtuig op de eerste bestemming moeten komen (vorig jaar USA, dit jaar Canada en in het verleden ooit eens een busreis naar Slovenië), en wanneer we maar 1-2 nachtjes ergens verblijven. Voor bestemmingen die te bereiken zijn met onze auto (Italië, Noorwegen, Oostenrijk, etc.), en waar we ook wat langer staan, gebruiken we een iets grotere tent.

Onze kleine tent is een Bardani Bormio (oudere model):
[ afbeelding ]

Onze iets grotere tent, van zwaardere kwaliteit (katoen), is een Bardani Merano Al Prestige:
[ afbeelding ]

Bevallen tot nu toe beide uitstekend :). De eerste is lekker licht, eenvoudig op te zetten (ook als het regent, want je zet eerst de buitentent op en hangt dan de binnentent er in.) en droogt snel. De andere is wat meer werk (ook om netjes schoon te maken) maar heeft als voordeel de stahoogte, de luifel (voor als het regent ideaal, alleen al om te kunnen koken...) en de voor ons echt zeeën van ruimte.
Die merano al prestige heeft volgens mij ongeveer dezelfde afmeting zoals onze Crape200, voor ons veel te klein :P

Maar we slepen ook heel wat spullen mee, past net in de auto met de achterbank plat. Vooral dekbed en kussens nemen veel ruimte in. We nemen altijd ons 4 seizoenen dekbed mee, die neemt al best veel ruimte in. Verder hebben we een hele grote tas met kampeerspullen (kooktoestel, pannen, kookgerij, led lampjes e.d.) bij ons. En ik neem (voor de zekerheid) altijd veel meer kleding en schoenen mee dan ik uiteindelijk gebruik, mijn vriend neemt gewoon voor elke dag wat schoons mee en maar 1 paar schoenen, ik heb meestal dubbel zoveel kleding, 4 paar schoenen en 2 paar slippers bij me :P Grootste deel van de kleding gaat uiteindelijk dus gewoon schoon en ongedragen weer de kast in zodra we weer thuis zijn.
pi_171545183
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 23:32 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Die merano al prestige heeft volgens mij ongeveer dezelfde afmeting zoals onze Crape200, voor ons veel te klein :P

Maar we slepen ook heel wat spullen mee, past net in de auto met de achterbank plat. Vooral dekbed en kussens nemen veel ruimte in. We nemen altijd ons 4 seizoenen dekbed mee, die neemt al best veel ruimte in. Verder hebben we een hele grote tas met kampeerspullen (kooktoestel, pannen, kookgerij, led lampjes e.d.) bij ons. En ik neem (voor de zekerheid) altijd veel meer kleding en schoenen mee dan ik uiteindelijk gebruik, mijn vriend neemt gewoon voor elke dag wat schoons mee en maar 1 paar schoenen, ik heb meestal dubbel zoveel kleding, 4 paar schoenen en 2 paar slippers bij me :P Grootste deel van de kleding gaat uiteindelijk dus gewoon schoon en ongedragen weer de kast in zodra we weer thuis zijn.
Haha, oh dat herken ik wel van een paar familieleden :D .
Het scheelt denk ik ook wel waar je kampeert; als je zoals jullie in NL blijft, dan heb je ook wat meer kans dat je een keer binnen moet zitten en dan is wat ruimte wel fijn. Plus dat als je een vaste plek voor 2-3 weken hebt, je al snel dingen zoals lekkere stoelen, een tafel, badmintonrackets, ping pong balletjes, boeken, mens erger je niet :P etc. meeneemt.

Ter vergelijking, gaan we met de auto en onze merano tent, dan gaan deze stoelen mee:


Gaan we rondreizen, dan zitten we 3 wekenlang hier op (of op de grond zelf):


Wij merken wel dat als we met de auto reizen er gelijk veel meer zooi mee gaat. Als we met het vliegtuig (of die ene keer met de bus) gaan, dan heb je natuurlijk restricties aan hoeveel mee kan. Twee grote reistassen ruimbagage en je handbagage, that's it. Dus dat betekent voor ons 1 tas met ons kleine tentje, slaapzakken en wat kookgerei(we hebben ook maar 2 borden, 2 bekers, 2 vorken, etc. bij ons, en twee kleine gasbrandertjes) en de andere tas voor kleding, schoenen en ehbo-spullen voor ons beiden. En dan een e-reader en boeken e.d. in de handbagage gepropt en je wandelschoenen aan tijdens het reizen. Dat is soms wel een uitdaging (vooral qua volume, qua gewicht valt het altijd wel mee.) Zeker als het weer op de bestemming alle kanten op kan gaan. Vaak kopen we nog wel iets op de plek van bestemming (zoals een luchtbed, gastankjes)

Maar goed, we kamperen sowieso vrij eenvoudig. Nog verre van back to basic, maar toch... een rivier als 'koelkast' gebruiken heeft wel wat ;)
  donderdag 8 juni 2017 @ 13:59:04 #15
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_171547808
Leuk, een topic over tenten. Ik ben begonnen met een Lafuma Camp II (1992, maar ik heb hem nog steeds, als 'festivaltent') en sinds een paar jaar kampeer ik met een Vaude Mark II Long. Prima geschikt voor 2 personen, maar ik kampeer er vaak in mijn eentje in. Geen tent om mee te fietsen of lopen, ik heb hem bij me in de auto.

pi_171555533
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 11:46 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Haha, oh dat herken ik wel van een paar familieleden :D .
Het scheelt denk ik ook wel waar je kampeert; als je zoals jullie in NL blijft, dan heb je ook wat meer kans dat je een keer binnen moet zitten en dan is wat ruimte wel fijn. Plus dat als je een vaste plek voor 2-3 weken hebt, je al snel dingen zoals lekkere stoelen, een tafel, badmintonrackets, ping pong balletjes, boeken, mens erger je niet :P etc. meeneemt.

Ter vergelijking, gaan we met de auto en onze merano tent, dan gaan deze stoelen mee:
[ afbeelding ]

Gaan we rondreizen, dan zitten we 3 wekenlang hier op (of op de grond zelf):
[ afbeelding ]

Wij merken wel dat als we met de auto reizen er gelijk veel meer zooi mee gaat. Als we met het vliegtuig (of die ene keer met de bus) gaan, dan heb je natuurlijk restricties aan hoeveel mee kan. Twee grote reistassen ruimbagage en je handbagage, that's it. Dus dat betekent voor ons 1 tas met ons kleine tentje, slaapzakken en wat kookgerei(we hebben ook maar 2 borden, 2 bekers, 2 vorken, etc. bij ons, en twee kleine gasbrandertjes) en de andere tas voor kleding, schoenen en ehbo-spullen voor ons beiden. En dan een e-reader en boeken e.d. in de handbagage gepropt en je wandelschoenen aan tijdens het reizen. Dat is soms wel een uitdaging (vooral qua volume, qua gewicht valt het altijd wel mee.) Zeker als het weer op de bestemming alle kanten op kan gaan. Vaak kopen we nog wel iets op de plek van bestemming (zoals een luchtbed, gastankjes)

Maar goed, we kamperen sowieso vrij eenvoudig. Nog verre van back to basic, maar toch... een rivier als 'koelkast' gebruiken heeft wel wat ;)

Wij hebben tot nu toe altijd geluk gehad, altijd stralend zomerweer.

Stoelen hebben we van Vrijbuiter Outdoor, ook een tafeltje daar vandaan. Een paar jaar geleden hadden we stoelen van Xenos maar daarvan scheurden de naden al heel snel kapot, maximaal belastbaar gewicht 100kg stond er op de labels. Mijn vriend en ik zijn allebei lang niet zo zwaar maar toch zakten we erdoor.

Qua kookgerei, borden, bestek e.d. nemen we ook niet veel mee. Gewoon genoeg voor 2 personen. Ook geen grote pannen, we hebben een campingpannensetje.

Wat bij de terugreis ook best veel ruimte inneemt is ons luchtbed, we krijgen nooit alle lucht er weer uit voor vertrek. Van die zelf opblazende slaapmatjes heb ik ook eens gekocht, maar dat was geen succes, te smal en kreeg enorme rugpijn. We slapen dus altijd op een normaal 2 persoons luchtbed.
  donderdag 8 juni 2017 @ 21:18:32 #17
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_171558785
Dankzij m'n vriendin ben ik ook aan het kamperen geslagen. Daarvoor eigenlijk nooit gekampeerd. We hadden eerst een tent van Active Leisure, echter is deze ivm gezinsuitbreiding te klein geworden en hebben we vorige week een nieuwe tent gekocht, een Bardani Mambo Beach. Moeten we weer een paar jaartjes mee vooruit kunnen.

Onze vorige tent


Onze nieuwe tent
pi_171558850
Met een auto kamperen.. overdreven luxe! :+
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171561798
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:20 schreef spijkerbroek het volgende:
Met een auto kamperen.. overdreven luxe! :+
Wij gebruiken tijdens de vakantie zelf de auto nauwelijks, huren altijd fietsen. Maar om alle bagage te vervoeren is de auto wel handig. Hebben een paar keer de auto in de haven van Holwerd laten staan omdat we geen plek meer voor de auto konden reserveren op de boot. Vervolgens met alle bagage de bus in op weg naar de camping en vanaf de receptie nog een heel eind lopen over een duinpad. Als je veel bagage hebt is dat heel onhandig.

Daarom nemen we liever de auto mee, spullen op de plek uitladen en dan de auto parkeren op de parkeerplaats. En mocht het eens heel slecht weer zijn (regen, storm) dan is de auto ook handig om naar de andere kant van het eiland te gaan, vooral later in de avond als er geen bussen meer rijden.
pi_171562631
Je hoeft je niet te verdedigen, hoor ;)
Wij waren tijdens onze backpackreis soms best jaloers op kampeerders met auto's en campers. :D
Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Niks mis met welke manier van reizen dan ook.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171563216
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:30 schreef spijkerbroek het volgende:
Je hoeft je niet te verdedigen, hoor ;)
Wij waren tijdens onze backpackreis soms best jaloers op kampeerders met auto's en campers. :D
Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Niks mis met welke manier van reizen dan ook.
Backpacken is toch altijd zonder auto? Maar van land naar land wordt dan meestal met het vliegtuig gedaan.

In het buitenland kamperen zou ik ook weleens willen maar de komende jaren niet, heb van Nederland nog lang niet alles gezien, ben zelfs nog nooit in Limburg en Zeeland geweest.
pi_171563506
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:47 schreef Alieda-R het volgende:
Backpacken is toch altijd zonder auto? Maar van land naar land wordt dan meestal met het vliegtuig gedaan.
Wij hebben 2 maanden geïnterraild :) En in 60 dagen 1350 kilometer gewandeld.
quote:
In het buitenland kamperen zou ik ook weleens willen maar de komende jaren niet, heb van Nederland nog lang niet alles gezien, ben zelfs nog nooit in Limburg en Zeeland geweest.
Ik ben ook nog nooit in Zeeland geweest :@
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 00:23:07 #23
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_171564019
Wij hebben in de loop der jaren allerlei verschillende soorten tenten verzameld. We hebben wat goedkope festivaltentjes in diverse afmetingen en toen we een aantal jaar geleden een gezin werden hebben we een grote familietent gekocht. Geen idee hoe die heet, maar hij is van het eigen merk van de Vrijbuiter en heeft verschillende slaapgedeeltes en een voorruimte als een balzaal. Deze hebben we één zomer twee weken gebruikt en daarna is het er nooit meer van gekomen. Dat ding is opgevouwen nog steeds enorm groot en loeizwaar, dus nu staan we op het punt om weer een kleinere (familie)trekkerstent te kopen om van de zomer mee door Scandinavië te trekken. Er moeten twee volwasssen en twee kinderen in kunnen slapen. We hebben al heel wat tenten bekeken, in alle prijsklassen, maar neigen toch het meest naar de Coleman Cortes 4. Het gaat geen diepte-investering worden, gewoon een basic tent voor een een schappelijke prijs om snel op te kunnen zetten. Het enige wat me niet aanstaat is de waterkolom van 2000 mm. Daarom maar weer eens naar Obelink binnenkort voor wat alternatieven. Deze dus misschien...

And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 9 juni 2017 @ 00:43:20 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171564300
Ik had een Agu fietstent, lekker ruim, want voor 2 personen en 2 fietsen :) Die ging op de eerste dag van een vakantie (na 10 jaar trouwe dienst) kapot :'( in de stromende regen dus toen moest er halsoverkop een nieuwe komen voor niet al te veel geld. Gelukkig wist ik dat er een Vrijbuiter in de buurt was, dus nieuwe tent is van hun huismerk, 3 persoons tunneltentje.

Ik ging eerst met de fiets in Nederland en Duitsland, ben ook wel eens met de trein door Duitsland gegaan en naar Frankrijk en Schotland.
Nu met de auto, stationwagon anders past het niet met de luxe die ik eis, België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Nederland.

Volgende tent (ik hoop pas over vele jaren) wordt er een waar ik in kan staan. Dan kan er ook een beter bed in met het oog op te verwachten ouderdomskwalen.
Misschien zoiets als de Bardani Merano Al Prestige, die ziet er mooi uit.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 09:44:00 #25
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_171567275
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:47 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Backpacken is toch altijd zonder auto? Maar van land naar land wordt dan meestal met het vliegtuig gedaan.

In het buitenland kamperen zou ik ook weleens willen maar de komende jaren niet, heb van Nederland nog lang niet alles gezien, ben zelfs nog nooit in Limburg en Zeeland geweest.
Wat mij opvalt is dat op campings de veldjes voor tenten in de afgelopen 20 jaar steeds kleiner en kleiner worden. De caravan en camper is de norm geworden. Daarom spreekt het wildkamperen in scandinavië me zo aan, of de kleine, alternatieve campsites waar klimmers, wandelaars of natuurliefhebbers bij elkaar komen. Geen familietenten, maar kleine, lichte tentjes, koken op een vuurtje of een benzinebrander en water uit de rivier :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')