abonnement Unibet Coolblue
  Admin dinsdag 6 juni 2017 @ 15:33:14 #101
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_171500276
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:14 schreef J.Appleseed het volgende:

Het enige waar ik nog niet goed uitkom is de drie apps aan de rechterkant van het Dock, na die 'divider'. Ik heb het idee dat het "recent apps" zijn maar je kunt ze niet verwijderen of zoiets. Ze blijven daar staan.
Waren dat niet gewoon suggesties? Ik meen me zoiets te herinneren uit de presentatie.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 15:41:18 #102
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_171500491
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 13:08 schreef Splackavellie02 het volgende:
Zo, ik heb de MacBook Pro nu een klein weekje in gebruik en heb inmiddels alles wel getest wat ik wilde testen. Het is verre van een perfecte laptop, maar in sommige dingen was ik toch aangenaam verrast.

The good
- Het scherm is fantastisch. De resolutie is lager dan de resolutie van mijn vorige laptop, en in een groter scherm, maar dat is zo'n beetje het enige nadeel. Het vernieuwde scherm is belachelijk helder met mooie kleuren en goed contrast. Absoluut beter dan het scherm in het 2014 model van de 15" MacBook Pro.

- De speakers zijn beter dan elke andere laptop speaker die ik gehoord heb. Het geluid is vol, gebalanceerd en geven goed volume zonder te vervormen. Ideaal om een film op te kijken zonder externe speakers.

- Bouwkwaliteit en design zijn absoluut best in class. Ik had hiervoor de Razer Blade 14 en die had al fantastische bouwkwaliteit en een compact design. Maar waar die gelijk stond aan de vorige generatie MacBooks, doet deze generatie er nog een flinke schep bovenop.

- Laden gaat bizar snel, zeker gezien het formaat van de accu en het kleine laadblok. Mijn MacBook ging in minder dan twee uur van 0-100%

- Het toetsenbord heeft mij positief verrast. Dit was het punt waar ik het meest huiverig voor was. Ik vind het toetsenbord in de 12" MacBook echt vreselijk en vond het toetsenbord in de vorige generatie MacBook (samen met de Razer Blade en Surface Book) oneindig veel beter. Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van dit nieuwe toetsenbord. Het feit dat de toetsen zo oppervlakkig zijn is erg wennen, en ik vind het niet fijn dat typen zoveel lawaai maakt. Maar feit is wel dat ik op dit toetsenbord sneller typ en minder fouten maak dan op mijn vorige laptop. De nadelen van het toetsenbord lijken dus vooral te maken te hebben met mijn verwachtingen, want in praktische zin is het absoluut een verbetering!

- De SSD is SNEL!

The Bad

- Het trackpad is geen verbetering. MacBooks hebben al jarenlang veruit de beste trackpads van alle laptops en qua gevoeligheid, multitouch gestures en intuïtief gebruik, is dat nog steeds zo. Ondanks de gigantische vooruitgang die de betere Windows trackpads geboekt hebben, blijven MacBooks de beste in dit opzicht. Het trackpad van de nieuwe MacBook Pro is echter veel te groot, tot het punt waarop het de ervaring geen goed doet. Ik heb herhaaldelijk dat ik per ongeluk secondary touch doe, of dat het mislukt om bestanden te slepen omdat mijn hand weer ergens het trackpad aanraakt. Tijdens typen moet ik eraan denken mijn handen op te tillen, omdat mijn cursor wel eens verspringt als ik mijn handen op de laptop laat rusten. Ik zie echt niet in waarop het trackpad zo achterlijk groot moet zijn. Als Apple ondersteuning voor de Apple Pencil had toegevoegd, had ik het begrepen. Maar voor nu is bigger zeker niet better.

- Geen touchscreen. Dit weet je natuurlijk al als je een MacBook koopt, maar het gebeurt mij nog regelmatig dat ik uit automatisme op het scherm loop te prikken. MacOS leent zich echt goed voor touchscreen en ik hoop echt dat Apple dit in de toekomst toevoegt.

- Geen (micro)SD kaartslot. Van alle poorten die Apple weg gehaald heeft, stoort deze mij het meest. Sure, de Razer Blade had deze ook niet. Maar ook bij die laptop stoorde het mij.

- De Radeon 450 is echt een bijzonder matige GPU, zeker gezien de prijs die Apple voor de laptop vraagt.

- Geen magsafe meer! Dit is echt balen.

- Anno 2017 is Windows draaien onder Bootcamp geen prettige ervaring. Het werkt nog hetzelfde als het jaren geleden deed en hoewel de installatie zelf vlekkeloos verloopt, zijn de drivers van Apple heel matig. Waar je vroeger nog kon zeggen dat een MacBook (buiten het voordeel van MacOS) ook de beste Windows-laptop was, gaat die vlieger nu absoluut niet meer op. De grootste minpunten zijn het feit dat je niet van GPU naar integrated graphics kan switchen en het volledige gebrek aan ondersteuning voor Windows precision drivers en multitouch. Waar het trackpad in MacOS nauwkeurig, gevoelig en intuïtief is, is het in Bootcamp nagenoeg waardeloos. Gezien de goede trackpads in high end Windows-laptops is dit pure gemakzucht vanuit Apple.

The "meh"

- De Touch Bar doet mij niet veel. Het is leuk scrollen in YouTube, en helderheid/geluid instellen gaat iets vlotter dan met functietoetsen, maar het is absoluut geen vervanging voor een volwaardig touchscreen. Het feit dat er buiten de Apple applicaties bijna geen programma's zijn die het ondersteunen maakt het vooral een gimmick. MPlayerX en VLC kunnen wel ondersteuning gebruiken. Google Chrome ook.

- TouchID werkt goed en snel, maar heeft buiten inloggen en aankopen in de AppStore betalen ook niet veel functionaliteit.

- De poorten. Thunderbolt 3 is de nieuwe standaard, en het is handig dat je de lader aan beide kanten van de MacBook aan kunt sluiten. Maar het is absurd dat Apple niet een of twee verloopstukken levert bij een laptop van 2400 euro. Het is ook belachelijk dat Apple het verlengstuk van de laadkabel achterwege heeft gelaten, zeker gezien de beperkte lengte van de meegeleverde USB-C kabel. Gezien de veelzijdigheid van de poorten die erin zitten, kun je het niet echt een minuut noemen. Maar ook niet een overtuigend pluspunt.
Bedenk hierbij ook dat een RX 460 aardig te vergelijken is met wat er in de PS4 zit. Er zijn hele belangrijke verschillen (op sommige punten is de RX 460 sterker, op andere punten is de overklokte HD 7850 of de HD 7870 sterker) maar grofweg halen ze min of meer hetzelfde niveau qua prestaties.
- De accuduur is heel erg wisselend. Absoluut beter dan die van de Razer Blade, maar stukken minder dan die van de 2014 MacBook Pro 15". Erger dan dat is de wisselvalligheid van de accuduur. Soms doe ik ruim zes uur met de laptop voor hij leeg is, en andere keren amper vier uur met nagenoeg hetzelfde gebruik.

Al met al ben ik tevreden met de MacBook. Ik overweeg of ik hem niet ga ruilen tegen de 13" MBP met Touch Bar. Ik heb het idee dat het iets kleinere trackpad en de betere accuduur van het 13" model beter bij mijn gebruik past. En de Intel 550 graphics zijn niet heel veel zwakker dan de Radeon 450 in de 15" MBP met het oog op af en toe een game draaien. De 15" MacBook Pro is een uitstekende laptop: prachtig design, uitstekende bouwkwaliteit, hele goede performance voor alles behalve games (en Adobe Premiere) en een toetsenbord dat veel beter is dan testen in de winkel doet vermoeden. Maar het is ook een absurd dure laptop, waarvan ik persoonlijk niet vind dat hij zijn geld waard is. Ik heb het meest basic model van de 15" en bij mij staat er al 2399 euro op de factuur. Dat zou ik er zelf niet voor betaald hebben.
Ik dacht dat jij deze editie zou overslaan.
Voor laptopspeakers zijn die speakers van de nieuw MBP uitstekend maar ik zou er toch niet mee naar een film of serie willen kijken. :P

Ik heb me niet verdiept in de RX 450 (een snelle vergelijking geeft bij mij de indruk dat het om dezelfde hardware gaat maar met een ietsiepietsie verbeterd productieproces voor de RX 550 zoals de RX 580 vs. de RX 480), het verschil tussen de RX 550 en die geïntegreerde graphics van Intel is toch best wel groot. Hier een vergelijking met 630 van Intel.
Ga naar het einde van de video toe om de grafiekjes te zien. Ik ben geen fan van lowend-kaartjes behalve als je met virtuele machines werkt (Linux als OS, gaming en eventueel video's bekijken met optimalisatiesoftware in de virtuele machine) maar je hoeft weinig te doen om met een discrete grafische kaart dat gepruts van Intel te verslaan. ;)
Bedenk hierbij dat de RX 460 ongeveer half zo sterk is als de RX 480 en dat de HD 7850 eveneens ongeveer half zo sterk is als de RX 480 (bij Valley scoor je iets meer dan de helft van de punten als je die overklokt test), de HD 7850 overklokt is aardig te vergelijken met wat er in de PS4 zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-06-2017 16:02:03 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 6 juni 2017 @ 16:01:21 #103
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171501041
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij deze editie zou overslaan.
Zou ik ook, omdat ik de prijs absurd vond voor wat je krijgt. Dat vind ik nog steeds. Ik kon alleen gunstig mijn laptop ruilen, waardoor ik er significant minder voor betaald heb. Het zijn prachtige laptops, maar ik heb geen 2500 euro over voor een laptop met zo'n matige videokaart (of uberhaupt voor een laptop).
quote:
Voor laptopspeakers zijn die speakers van de nieuw MBP uitstekend maar ik zou er toch niet mee naar een film of serie willen kijken. :P
Ik wel. Zonder problemen. Sterker nog: met veel plezier.
quote:
Ik heb me niet verdiept in de RX 450 (ik weet niet of dat die evenveel CU's heeft als de RX 550), het verschil tussen de RX 550 en die geïntegreerde graphics van Intel is toch best wel groot. Hier een vergelijking met 630 van Intel.
Ga naar het einde van de video toe om de grafiekjes te zien. Ik ben geen fan van lowend-kaartjes behalve als je met virtuele machines werkt (Linux als OS, gaming en eventueel video's bekijken met optimalisatiesoftware in de virtuele machine) maar je hoeft weinig te doen om met een discrete grafische kaart dat gepruts van Intel te verslaan. ;)
Ik heb de 15" inmiddels geruild voor een 13", met Intel 550 graphics. Nog geen spel op gespeeld. Ik game niet zoveel op de laptop. Dat was ook de reden dat ik de Razer Blade ruilde tegen de MacBook. De 13" is helemaal te zwak om behoorlijk te gamen, maar wel lekker compact verder, en de accuduur is dik in orde.

Zelfs na ruim een jaar voornamelijk Windows 10 gebruikt te hebben, en daar tevreden over te zijn, voelt MacOS gebruiken echt als een verademing. Zelfs wanneer sommige dingen niet werken, die op Windows gewoon probleemloos werken :(
  dinsdag 6 juni 2017 @ 16:11:01 #104
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_171501277
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 16:01 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Zou ik ook, omdat ik de prijs absurd vond voor wat je krijgt. Dat vind ik nog steeds. Ik kon alleen gunstig mijn laptop ruilen, waardoor ik er significant minder voor betaald heb. Het zijn prachtige laptops, maar ik heb geen 2500 euro over voor een laptop met zo'n matige videokaart (of uberhaupt voor een laptop).
Ah, vandaar. :)

quote:
Ik wel. Zonder problemen. Sterker nog: met veel plezier.
Ik ben teveel verwend met beter geluid. Het is zoiets als dat mensen die IPS zijn gewend een TN-monitor niet meer kunnen pruimen. Als het moet kan ik het ermee doen maar films kijken is entertainment en dat stel ik dan wel uit totdat ik het op een betere manier kan doen. ;)

quote:
Ik heb de 15" inmiddels geruild voor een 13", met Intel 550 graphics. Nog geen spel op gespeeld. Ik game niet zoveel op de laptop. Dat was ook de reden dat ik de Razer Blade ruilde tegen de MacBook. De 13" is helemaal te zwak om behoorlijk te gamen, maar wel lekker compact verder, en de accuduur is dik in orde.

Zelfs na ruim een jaar voornamelijk Windows 10 gebruikt te hebben, en daar tevreden over te zijn, voelt MacOS gebruiken echt als een verademing. Zelfs wanneer sommige dingen niet werken, die op Windows gewoon probleemloos werken :(
Inmiddels nog even wat specs bekeken, de RX 450 is inderdaad nagenoeg identiek aan de RX 550, het verschil met de geïntegreerde graphics is dus erg groot. Als je er echter niet mee gamet of enkel spellen speelt die heel erg weinig eisten stellen (MoBa's, CounterStrike, zelfs Overwatch als je lage eisen hebt) dan zal het weinig verschil maken of dat je de RX 450 of de geïntegreerde graphics gebruikt. Echter, met die RX 550 - en dus ook met de RX 450 - kan je bijvoorbeeld wel GTAV spelen met overwegend hoge instellingen (AA op medium), op basis van mijn eigen ervaring vermoed ik dat Far Cry 3/4, Crysis 2/3 etc. dan ook wel prima te draaien is. Het is lowend maar lowend met de huidige discrete kaarten is midend uit 2012, misschien goed om te beseffen voor wie tussen deze twee twijfelt en ook graag wat gamet (andere lezers). ;)
Ik zou zelf trouwens ook niet snel gamen op een laptop, voor mij is en blijft een laptop een utility voor wanneer je buiten je huis per se een computer nodig hebt. Geef mij maar een soort van ultrabook: relatief goedkoop (rond de 1000 euro op dit moment), goed scherm, je kan het heel de dag gebruikt, laag gewicht en dun. Alleen dan een ultrabook met een Ryzen-APU zo gauw die uitkomt, dan heb je al snel een uitstekend apparaat voor een goede prijs. :)

Ik ambiëer momenteel om over te stappen naar Linux (een Arch-distro) en Windows in een virtuele machine te draaien, zoiets als Bootcamp, er zitten wat haken en ogen aan (tweede grafische kaart nodig etc.) maar het is mogelijk om dit te doen zonder een noemenswaardig (1%) performanceverlies te hebben. In ieder geval is het een leuk projectje. Ik wacht op nieuwe hardware en ik moet nog een energiezuinige (ik wil geen ventilator van de kaart horen) lowend grafische kaart vinden, het mag tweedehands zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-06-2017 16:19:38 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 6 juni 2017 @ 22:41:59 #105
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_171512987
Jammer dat de MacBook geen touchbar heeft gekregen, dan had ik hem meteen gaan halen als vervanging van mijn 2012 MBP 13" .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_171513007
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:41 schreef DaMook het volgende:
Jammer dat de MacBook geen touchbar heeft gekregen, dan had ik hem meteen gaan halen als vervanging van mijn 2012 MBP 13" .
gimmick :P
  dinsdag 6 juni 2017 @ 23:07:45 #107
11697 Junkie
VideoFreak :)
pi_171513810
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:00 schreef Splackavellie02 het volgende:
De Kobo eReaders hier in huis worden niet herkend door de MacBook Pro. Hij laadt wel op als ik hem via USB verbind, maar het "computer detected: connect" scherm komt niet in beeld. Bij schijfbeheer worden ze ook niet herkend.

Het gaat om de Kobo Aura en Kobo Aura HD en op zowel de 13" MBP met Touch Bar en de 12" MacBook worden ze niet herkend. De MacBook Air herkent ze wel.

Iemand een idee hoe ik dit fix? Via Google had ik een "fix" gevonden waarbij je de reader als externe schijf moest repareren in Disk Utility, maar daarin wordt hij ook niet herkend.
Kan je de opgeslagen boeken nog wel zien op de eReader?
Probeer eens met een andere USB poort of met een USB-hub?

Zit er een MicroSD in? Probeer die eens te lezen met een SD kaart lezer?
  woensdag 7 juni 2017 @ 10:15:49 #108
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171518404
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:07 schreef Junkie het volgende:

[..]

Kan je de opgeslagen boeken nog wel zien op de eReader?
Probeer eens met een andere USB poort of met een USB-hub?

Zit er een MicroSD in? Probeer die eens te lezen met een SD kaart lezer?
Ik heb een USB-C hub. Als het daaraan ligt, moet ik een andere halen. Mijn iPhone en Android toestel worden wel gewoon herkend.

Ik heb de hub op alle vier de USB-C poorten geprobeerd
Ik heb beide USB poorten van de hub geprobeerd
Ik heb drie verschillende MicroSD kaarten geprobeerd
Ik heb een van de ereaders een factory Reset gegeven
Ik heb de Kobo desktop software geïnstalleerd en het via Calibre geprobeerd. Beiden werkten niet

Als ik boeken op de MicroSD zet, worden deze overigens wel gelezen (nadat ik de reader ingesteld heb via WiFi). Ik heb echter geen manier gevonden om de boeken van de MicroSD naar het interne geheugen te kopiëren, wat ik wel graag zou doen.

Daarnaast wil ik gewoon dat het werkt, omdat beheren via Calibre veel praktischer is.
pi_171529298
Iemand een tip wat te gebruiken om video's van sites te downloaden? Heb Flashgot, maar kom er niet meer goed uit. Kan aan mij liggen of dat de video's zijn afgeschermd waardoor het menu niet goed werkt. Ben geen techneut, dus liefst beetje simpel gebruiksvriendelijk iets.
  woensdag 7 juni 2017 @ 18:15:01 #110
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171529790
Vraagje;

Wat is de beste manier om mijn MacBook air 13" (2011) volledig te backuppen en vervolgens volledig terug te zetten? Is dat 100% betrouwbaar middels een recente reservekopie?

Ik denk (/hoop) dat ik een softwarematig defect heb in m'n toetsenbord en hoop dat door een volledig 'herstel' op te lossen. Anders wordt het een flinke uitgave in een van de net aangekondigde MacBooks...
  woensdag 7 juni 2017 @ 18:17:50 #111
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_171529841
Pram reset al geprobeerd?
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 7 juni 2017 @ 19:27:11 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171531738
quote:
99s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:17 schreef XL het volgende:
Pram reset
Handig als de baby huilt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 7 juni 2017 @ 19:30:31 #113
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_171531855
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Handig als de baby huilt
Is pram reset geen goed advies meer? Vroeger loste dat alle mac problemen op. Moet zeggen dat ik sinds OSX minder problemen heb en sinds Intel eigenlijk helemaal niks meer.

Alleen luxe problemen, wil nog steeds wifi uit kunnen schakelen op basis van geo-fencing
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 7 juni 2017 @ 19:33:56 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171531975
quote:
99s.gif Op woensdag 7 juni 2017 19:30 schreef XL het volgende:

[..]

Is pram reset geen goed advies meer? Vroeger loste dat alle mac problemen op. Moet zeggen dat ik sinds OSX minder problemen heb en sinds Intel eigenlijk helemaal niks meer.

Alleen luxe problemen, wil nog steeds wifi uit kunnen schakelen op basis van geo-fencing
Pram



PRAM reset
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 7 juni 2017 @ 19:53:40 #115
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171532647
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:15 schreef Saninl het volgende:
Vraagje;

Wat is de beste manier om mijn MacBook air 13" (2011) volledig te backuppen en vervolgens volledig terug te zetten? Is dat 100% betrouwbaar middels een recente reservekopie?

Ik denk (/hoop) dat ik een softwarematig defect heb in m'n toetsenbord en hoop dat door een volledig 'herstel' op te lossen. Anders wordt het een flinke uitgave in een van de net aangekondigde MacBooks...
SuperDuper of Carbon Copy cloner maken een exacte schijfkopie. Die is zelfs bootable, dus je kunt vanaf een externe schijf booten en dan de backup terugzetten.
  woensdag 7 juni 2017 @ 20:23:50 #116
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_171533652
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pram
[ afbeelding ]


PRAM reset
[ afbeelding ]
Oh, het is een grapje. Ik dacht dat pram reset misschien niet meer bestond en mijn advies onzin was. Nou ja, pram reset was vroeger iets wat rare dingen in os 9 oploste, volgens mij heb ik het bij mijn iBook ook nog wel eens gebruikt. Het is software matig, maar leek altijd hardware problemen op te lossen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_171537979
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:15 schreef Saninl het volgende:
Vraagje;

Wat is de beste manier om mijn MacBook air 13" (2011) volledig te backuppen en vervolgens volledig terug te zetten? Is dat 100% betrouwbaar middels een recente reservekopie?

Ik denk (/hoop) dat ik een softwarematig defect heb in m'n toetsenbord en hoop dat door een volledig 'herstel' op te lossen. Anders wordt het een flinke uitgave in een van de net aangekondigde MacBooks...
'Backup' is het Engelse woord voor reservekopie. Die twee betekenen dis hetzelfde, maar jij lijkt er twee verschillende dingen onder te verstaan.
Kun je dat toelichten?

Ik heb meer dan eens met succes een door Time Machine gemaakte reservekopie gebruikt om een MacBook opnieuw te installeren. Als je niet zelf uitsluitingen aangegeven hebt wat niet bewaard moet worden is dat volledig genoeg.
  woensdag 7 juni 2017 @ 22:43:08 #118
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171538368
quote:
99s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:17 schreef XL het volgende:
Pram reset al geprobeerd?
Thnx voor de tip! Tot vanavond nog niet geprobeerd, maar het heeft helaas niet geholpen.

quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 19:53 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

SuperDuper of Carbon Copy cloner maken een exacte schijfkopie. Die is zelfs bootable, dus je kunt vanaf een externe schijf booten en dan de backup terugzetten.
Wat is het verschil met reservekopie en jouw alternatieven?

quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:29 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

'Backup' is het Engelse woord voor reservekopie. Die twee betekenen dis hetzelfde, maar jij lijkt er twee verschillende dingen onder te verstaan.
Kun je dat toelichten?

Ik heb meer dan eens met succes een door Time Machine gemaakte reservekopie gebruikt om een MacBook opnieuw te installeren. Als je niet zelf uitsluitingen aangegeven hebt wat niet bewaard moet worden is dat volledig genoeg.
Backup is in mijn ogen inderdaad een Engelse term voor een reservekopie. Dit neemt niet weg dat Apple het in zijn software anders kan inrichten dan de vertaling doet vermoeden ;). Aangezien ik -gelukkig- tot op heden nog nooit gebruik heb hoeven maken van reservekopie stelde ik toch even de vraag.

Naar mijn weten heb ik niets aparts aangevinkt en zal ik dus aanstaand weekend een verse reservekopie maken en dan de Macbook helemaal opnieuw installeren. Het blijft een beetje spannend om alle instellingen en documenten/programma's te verwijderen, maar dat moet goed komen gezien de betrouwbaarheid van Apple/MacOSX _O_

Thnx voor alle input ^O^
pi_171542355
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:43 schreef Saninl het volgende:

[..]

Thnx voor de tip! Tot vanavond nog niet geprobeerd, maar het heeft helaas niet geholpen.

[..]

Wat is het verschil met reservekopie en jouw alternatieven?
Hoezo verschil?
Super Duper, Carbon Copy, Time Machine, Crashplan, Backblaze etc. zijn allemaal verschillende oplossingen om een reservekopie te maken.

"Reservekopie" is zo'n algemene term, zelfs als je zelf gewoon wat bestanden kopieert naar een externe schijf kun je dat een reservekopie noemen.
pi_171547900
Wordt het overigens niet tijd voor een nieuwe, bij-de-tijdse OP? Ik heb er al eentje gemaakt als jullie interesse hebben :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 27% gewijzigd door J.Appleseed op 08-06-2017 14:17:43 ]
pi_171612365
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_171613186
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 21:13 schreef TC03 het volgende:
HomePod is wel een slechte naam. :{
Ding hoort alles wat je zegt, vertelt je wat je moet doen, bepaalt welke muziek je wel en niet mag beluisteren:

De iWife.
  zondag 11 juni 2017 @ 13:12:29 #123
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171615511


:9~

Om mijn Macbook Air 13" (2011) in de kast te kunnen leggen na vele trouwe dienstjaren ^O^

Ondanks 6 jaar sparen doet het wel pijn in de studentenportemonnee ~O>
  zondag 11 juni 2017 @ 13:14:14 #124
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171615557
quote:
99s.gif Op zondag 11 juni 2017 13:12 schreef Saninl het volgende:
[ afbeelding ]

:9~

Om mijn Macbook Air 13" (2011) in de kast te kunnen leggen na vele trouwe dienstjaren ^O^

Ondanks 6 jaar sparen doet het wel pijn in de studentenportemonnee ~O>
Die prijs zit wel heel dicht bij de 15". Zeker weten dat je niet voor de extra power daarvan wilt gaan?
  zondag 11 juni 2017 @ 13:20:05 #125
429367 DKUp
ON TOUR
pi_171615693
Ik wacht even op de Back 2 School actie en ik ga waarschijnlijk voor de standaard Macbook Pro :+
SOONY
  zondag 11 juni 2017 @ 13:30:23 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171615898
RIP iPod, na 11 jaar trouwe dienst maakt mijn iPod geen contact meer met de laadkabel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 juni 2017 @ 13:57:11 #127
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171616412
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 13:30 schreef Pietverdriet het volgende:
RIP iPod, na 11 jaar trouwe dienst maakt mijn iPod geen contact meer met de laadkabel.
11 jaar functionaliteit, dat is nog eens waar voor je geld!
  zondag 11 juni 2017 @ 13:58:01 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171616430
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 13:57 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

11 jaar functionaliteit, dat is nog eens waar voor je geld!
Hij doet het nog steeds, maar laden of nummers toevoegen gaat niet meer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 juni 2017 @ 14:50:29 #129
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171617577
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hij doet het nog steeds, maar laden of nummers toevoegen gaat niet meer
De connectors schoonspuiten een optie?

Anders kun je altijd nog zelf proberen het te vervangen. Kun je er meteen een SSD in zetten, als je toch bezig bent. Niet geheel noodzakelijk, gezien de multimedia capaciteiten van moderne smartphones, maar wel een leuk DIY-projectje :)
  zondag 11 juni 2017 @ 23:59:31 #130
11697 Junkie
VideoFreak :)
pi_171632810
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 10:15 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ik heb een USB-C hub. Als het daaraan ligt, moet ik een andere halen. Mijn iPhone en Android toestel worden wel gewoon herkend.

Ik heb de hub op alle vier de USB-C poorten geprobeerd
Ik heb beide USB poorten van de hub geprobeerd
Ik heb drie verschillende MicroSD kaarten geprobeerd
Ik heb een van de ereaders een factory Reset gegeven
Ik heb de Kobo desktop software geïnstalleerd en het via Calibre geprobeerd. Beiden werkten niet

Als ik boeken op de MicroSD zet, worden deze overigens wel gelezen (nadat ik de reader ingesteld heb via WiFi). Ik heb echter geen manier gevonden om de boeken van de MicroSD naar het interne geheugen te kopiëren, wat ik wel graag zou doen.

Daarnaast wil ik gewoon dat het werkt, omdat beheren via Calibre veel praktischer is.
Durf niet te zeggen wat hier dan aan de hand mee is. Contact opnemen met de fabrikant?
Is er in het menu va de eReader niet een instelling te vinden over de USB modus o.i.d.?
  maandag 12 juni 2017 @ 00:02:16 #131
11697 Junkie
VideoFreak :)
pi_171632864
The Talk Show Live From WWDC 2017
https://vimeo.com/220770851

John Gruber die Craig Federighi en Phil Schiller interviewt over de WWDC.
  maandag 12 juni 2017 @ 09:03:23 #132
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171635121
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 13:14 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Die prijs zit wel heel dicht bij de 15". Zeker weten dat je niet voor de extra power daarvan wilt gaan?
Mwaa, niet helemaal waar. De SSD upgrade is een vereiste, waardoor de prijs van de 15" naar de 2800.- gaat...
  maandag 12 juni 2017 @ 09:22:04 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171635384
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 14:50 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

De connectors schoonspuiten een optie?

Anders kun je altijd nog zelf proberen het te vervangen. Kun je er meteen een SSD in zetten, als je toch bezig bent. Niet geheel noodzakelijk, gezien de multimedia capaciteiten van moderne smartphones, maar wel een leuk DIY-projectje :)
Doekje, pure alcohol, laden doet ie weer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171640934
5 juni meteen na de keynote een CTO rMBP besteld, levering: 14-16 juni. Vandaag nog steeds "verzending wordt voorbereid". Ding moet uit China komen. :')

quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 09:03 schreef Saninl het volgende:

[..]

Mwaa, niet helemaal waar. De SSD upgrade is een vereiste, waardoor de prijs van de 15" naar de 2800.- gaat...
Zat zelf hier ook te dubben tussen 13" (16/512 GB) en 15", vooral omdat de 15" tegenwoordig niet zo gek veel groter/zwaarder meer is (al helemaal niet vergeleken met de 13" Air) en je dan meteen een quad + dGPU hebt voor 'maar' een paar honderd extra. Besloten om dit jaar nog voor een 13" te gaan (lekker reizen, meeslepen, vliegtuigwerken, etc). Mooi ding.



2K+ blijft inderdaad stevig voor een 13" laptop though. :X

EDIT: shipped. Delivery: Fri Jun 16. :s)

[ Bericht 37% gewijzigd door Panzermaus op 12-06-2017 15:12:24 ]
  maandag 12 juni 2017 @ 21:16:03 #135
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171651969
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:12 schreef Panzermaus het volgende:
5 juni meteen na de keynote een CTO rMBP besteld, levering: 14-16 juni. Vandaag nog steeds "verzending wordt voorbereid". Ding moet uit China komen. :')

[..]

Zat zelf hier ook te dubben tussen 13" (16/512 GB) en 15", vooral omdat de 15" tegenwoordig niet zo gek veel groter/zwaarder meer is (al helemaal niet vergeleken met de 13" Air) en je dan meteen een quad + dGPU hebt voor 'maar' een paar honderd extra. Besloten om dit jaar nog voor een 13" te gaan (lekker reizen, meeslepen, vliegtuigwerken, etc). Mooi ding.

[ afbeelding ]

2K+ blijft inderdaad stevig voor een 13" laptop though. :X

EDIT: shipped. Delivery: Fri Jun 16. :s)
Gave aankoop ;)

Vandaag in de Apple Store geweest en inderdaad de 15" is qua formaat niet zo gek veel groter dan mijn huidige air. Echter, ik heb eigenlijk nimmer problemen met mijn Air 2011 (13") als het gaat om werksnelheid bij 9/10 taken die ik ermee uitvoer. Alleen bij het spelen van spellen wat ik sporadisch doe (AoE, CitiesSkyline), dan merk ik dat de Air tekort komt...

Nog wel een vraag aan jou of je specifiek voor de 16gb RAM hebt gekozen voor videobewerking oid? Zelf wilde ik wel naar 512gb upgraden, maar eigenlijk niet de RAM...?
  maandag 12 juni 2017 @ 22:03:27 #136
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171653847
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:12 schreef Panzermaus het volgende:
5 juni meteen na de keynote een CTO rMBP besteld, levering: 14-16 juni. Vandaag nog steeds "verzending wordt voorbereid". Ding moet uit China komen. :')

[..]

Zat zelf hier ook te dubben tussen 13" (16/512 GB) en 15", vooral omdat de 15" tegenwoordig niet zo gek veel groter/zwaarder meer is (al helemaal niet vergeleken met de 13" Air) en je dan meteen een quad + dGPU hebt voor 'maar' een paar honderd extra. Besloten om dit jaar nog voor een 13" te gaan (lekker reizen, meeslepen, vliegtuigwerken, etc). Mooi ding.

[ afbeelding ]

2K+ blijft inderdaad stevig voor een 13" laptop though. :X

EDIT: shipped. Delivery: Fri Jun 16. :s)
Ik snap de overweging. Ik ben zelf van de 15" overgestapt naar de 13". Ik ben er nog niet helemaal uit of ik niet alsnog de extra rekenkracht en het grotere scherm wil, maar de 13" is een heerlijke laptop. Kleiner en lichter dan de Air van mijn vriendin, met een geweldig scherm en goede speakers. En in tegenstelling tot op de 15" is het touchpad niet zó absurd groot dat het problemen oplevert in dagelijks gebruik. Op de 13" is het gigantisch en goed bruikbaar, op de 15" is het zó gigantisch dat het in de weg zit.

Beiden hebben hun voor- en nadelen. Beiden zijn bijzonder prijzig, en beiden zijn uitstekende laptops. Met de 13" zul je ongetwijfeld meer dan tevreden zijn :)
  maandag 12 juni 2017 @ 22:07:16 #137
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171653990
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:03 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ik snap de overweging. Ik ben zelf van de 15" overgestapt naar de 13". Ik ben er nog niet helemaal uit of ik niet alsnog de extra rekenkracht en het grotere scherm wil, maar de 13" is een heerlijke laptop. Kleiner en lichter dan de Air van mijn vriendin, met een geweldig scherm en goede speakers. En in tegenstelling tot op de 15" is het touchpad niet zó absurd groot dat het problemen oplevert in dagelijks gebruik. Op de 13" is het gigantisch en goed bruikbaar, op de 15" is het zó gigantisch dat het in de weg zit.

Beiden hebben hun voor- en nadelen. Beiden zijn bijzonder prijzig, en beiden zijn uitstekende laptops. Met de 13" zul je ongetwijfeld meer dan tevreden zijn :)
Heb jij eigenlijk de tb of nontb variant? :)
  maandag 12 juni 2017 @ 22:43:11 #138
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171655099
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 22:07 schreef Saninl het volgende:

[..]

Heb jij eigenlijk de tb of nontb variant? :)
Touch Bar, 8GB/256GB. Ik zou er persoonlijk alleen niet de 2000 voor betaald hebben. Dan leg ik liever 300 bij voor de 15", maar uiteindelijk was ik er pakweg 1200 aan kwijt. En voor dat geld is het de fijnste laptop die in heel lange tijd gehad heb :)

Al mis ik nog steeds een touchscreen. Toch maar de iPad Pro 10.5 bestellen. Dat ding is voor mijn gebuik bijna de perfecte tablet, zeker wanneer iOS 11 uitkomt.

Overigens heeft Apple met deze generatie iPads voor het eerst redelijke prijzen gehanteerd voor upgrades: voor 100 euro krijg je respectievelijk 184 en 256GB extra, waar iPhones voor 100 euro 64 en 128GB upgrades krijgen.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 15:42:21 #139
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_171668542
Ik heb eeb iMac uit 2007 en een externe harde schrijf van 300 GB voor backups via Time Machine. Nu overwoog ik om een Time Capsule te kopen, maar een tijd gelegen werd me een keer gezegd dat ik beter gewoon een externe harde schijf kan kopen. Ik begreep dat die Time Capsule ook een router is, maar van mij hoeft mijn internet niet per se sneller.

Kan iemand bedenken wat de reden is dat je beter een externe harde schijf kunt kopen dan een Time Capsule? Ik weet de redenering van destijds niet meer.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_171668739
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 15:42 schreef Federer-fan het volgende:
Ik heb eeb iMac uit 2007 en een externe harde schrijf van 300 GB voor backups via Time Machine. Nu overwoog ik om een Time Capsule te kopen, maar een tijd gelegen werd me een keer gezegd dat ik beter gewoon een externe harde schijf kan kopen. Ik begreep dat die Time Capsule ook een router is, maar van mij hoeft mijn internet niet per se sneller.

Kan iemand bedenken wat de reden is dat je beter een externe harde schijf kunt kopen dan een Time Capsule? Ik weet de redenering van destijds niet meer.
Een Time Capsule heeft in mijn beleving vooral veel zin met een draagbare Mac. Mijn MacBook zal zich automatisch back-uppen naar de Time Capsule als 't ding aan de oplader hangt, je hoeft dus niet constant een harde schijf aan de computer te hebben hangen.

Bij een iMac is het gewoon een stuk goedkoper om een externe harde schijf te kopen voor back-ups. Die gaat nooit van zijn plaats, dus die harde schijf kan daar heel goed aan blijven hangen.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 16:04:21 #141
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_171669061
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 15:50 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Een Time Capsule heeft in mijn beleving vooral veel zin met een draagbare Mac. Mijn MacBook zal zich automatisch back-uppen naar de Time Capsule als 't ding aan de oplader hangt, je hoeft dus niet constant een harde schijf aan de computer te hebben hangen.

Bij een iMac is het gewoon een stuk goedkoper om een externe harde schijf te kopen voor back-ups. Die gaat nooit van zijn plaats, dus die harde schijf kan daar heel goed aan blijven hangen.
Dank je wel. Bij de Apple Store hebben ze van die Porsche-design harde schijven. Waar kan ik er het best een kopen en wat is een goed merk in combinatie met Apple/Time Machine?

En hoe kan ik het best bepalen hoe veel GB/TB hij moet hebben (bijvoorbeeld uitgaand van de opslagcapaciteit die ik nu gebruik)?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  dinsdag 13 juni 2017 @ 16:04:38 #142
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_171669068
De time capsule is een apparaat wat 2 functies heeft.

Router + Backup

Router heb je al

Nu kun je hem desondanks kopen, het is een apple product. Configuratie is een peulenschil. Het ziet er goed uit enzo. Alleen het is wel stervensduur

Koop je bijvoorbeeld zoiets: https://www.wdc.com/de-de(...)torage/my-cloud.html

Dan heb je ook time machine backup, voor een lagere prijs. Kun je gewoon bij je router aansluiten. Hoeft dus niet aan de iMac te hangen. Hij is ook flexibeler als externe harde schijf te gebruiken, mocht je dat ooit willen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_171669166
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 16:04 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Dank je wel. Bij de Apple Store hebben ze van die Porsche-design harde schijven. Waar kan ik er het best een kopen en wat is een goed merk in combinatie met Apple/Time Machine?

En hoe kan ik het best bepalen hoe veel GB/TB hij moet hebben (bijvoorbeeld uitgaand van de opslagcapaciteit die ik nu gebruik)?
Ik heb zelf ook een LaCie Porsche Design 2TB als backup van mijn Time Capsule, prima harde schijf. 't Ding ziet er sowieso erg goed uit. Je zal met een iMac uit 2007 de USB 3.0-snelheid niet kunnen benutten, maar als je 'm eens aansluit op een nieuwere computer met USB 3.0 is dat altijd mooi meegenomen.

Ik weet niet hoeveel opslag je iMac heeft, maar aangezien Time Machine zowat een volledige kopie van je harde schijf maakt en alle veranderingen daarin automatisch meepakt zou ik minimaal gaan voor twee keer de grootte van je harde schijf.

Voor een iMac uit 2007 zal dat 250 of 320GB zijn, dus met een 1TB harde schijf heb je meer als voldoende.
Waar je die koopt? Waar die 't goedkoopst is. Check de Tweakers Pricewatch eens ;)

Volgens mij is Seagate eens flink de mist in gegaan met >1TB harde schijven, maar verder heb ik positieve ervaringen met Western Digital en LaCie.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 17:35:36 #144
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_171671138
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 16:04 schreef XL het volgende:
[...]
Dan heb je ook time machine backup, voor een lagere prijs. Kun je gewoon bij je router aansluiten. Hoeft dus niet aan de iMac te hangen. Hij is ook flexibeler als externe harde schijf te gebruiken, mocht je dat ooit willen.
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 16:09 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook een LaCie Porsche Design 2TB als backup van mijn Time Capsule, prima harde schijf. 't Ding ziet er sowieso erg goed uit. Je zal met een iMac uit 2007 de USB 3.0-snelheid niet kunnen benutten, maar als je 'm eens aansluit op een nieuwere computer met USB 3.0 is dat altijd mooi meegenomen.

Ik weet niet hoeveel opslag je iMac heeft, maar aangezien Time Machine zowat een volledige kopie van je harde schijf maakt en alle veranderingen daarin automatisch meepakt zou ik minimaal gaan voor twee keer de grootte van je harde schijf.

Voor een iMac uit 2007 zal dat 250 of 320GB zijn, dus met een 1TB harde schijf heb je meer als voldoende.
Waar je die koopt? Waar die 't goedkoopst is. Check de Tweakers Pricewatch eens ;)

[...]
Bedankt voor jullie nuttige en duidelijke reacties, XL en J.Appleseed. Ik moet er alleen nog iets bij vertellen. De reden dat ik een nieuwe externe harde schijf wil, is dat mijn huidige externe harde schijf (van 300 GB) vol is. En omdat mijn iMac al elf jaar oud is, ben ik bang dat hij het een keer begeeft en dan wil ik wel een volledige Time Machine-back-up.

Maar omdat mijn iMac al zou oud is, denk ik dat ik binnen twee jaar toch wel een nieuwe zal moeten of willen kopen. En dan wil ik er waarschijnlijk ook weer een nieuwe en betere externe harde schijf (USB-C?) bij. Dus vind ik het ook weer zonde om te investeren in een externe harde schijf.

Ik zit dus eigenlijk met de volgende vraag: over hoe veel tijd moet ik (of: is het verstandig) een nieuwe iMac kopen (de updates van iOS kan ik al niet meer installeren en misschien werkt straks ook het Office for Mac-pakker wel niet meer en dat heb ik hard nodig) en is het dan eigenlijk wel handig om nu een externe harde schijf te kopen als ik bijvoorbeeld over een jaar weer een hele nieuwe moet kopen?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_171671541
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 15:42 schreef Federer-fan het volgende:
Ik heb eeb iMac uit 2007 en een externe harde schrijf van 300 GB voor backups via Time Machine. Nu overwoog ik om een Time Capsule te kopen, maar een tijd gelegen werd me een keer gezegd dat ik beter gewoon een externe harde schijf kan kopen. Ik begreep dat die Time Capsule ook een router is, maar van mij hoeft mijn internet niet per se sneller.

Kan iemand bedenken wat de reden is dat je beter een externe harde schijf kunt kopen dan een Time Capsule? Ik weet de redenering van destijds niet meer.
Ik heb het jaren met een TimeCapsule gedaan, maar ik kan nog 0 back-ups benaderen en er staat zo'n 5 jaar back-ups op. Dat schijnt vaker te gebeuren, moet je maar eens op googlen. Kan er echt niks meer mee. Ik heb het vervangen door een NAS van Synology. Ik zou zelf geen TC meer kopen.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 17:55:27 #146
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_171671589
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 17:35 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor jullie nuttige en duidelijke reacties, XL en J.Appleseed. Ik moet er alleen nog iets bij vertellen. De reden dat ik een nieuwe externe harde schijf wil, is dat mijn huidige externe harde schijf (van 300 GB) vol is. En omdat mijn iMac al elf jaar oud is, ben ik bang dat hij het een keer begeeft en dan wil ik wel een volledige Time Machine-back-up.

Maar omdat mijn iMac al zou oud is, denk ik dat ik binnen twee jaar toch wel een nieuwe zal moeten of willen kopen. En dan wil ik er waarschijnlijk ook weer een nieuwe en betere externe harde schijf (USB-C?) bij. Dus vind ik het ook weer zonde om te investeren in een externe harde schijf.

Ik zit dus eigenlijk met de volgende vraag: over hoe veel tijd moet ik (of: is het verstandig) een nieuwe iMac kopen (de updates van iOS kan ik al niet meer installeren en misschien werkt straks ook het Office for Mac-pakker wel niet meer en dat heb ik hard nodig) en is het dan eigenlijk wel handig om nu een externe harde schijf te kopen als ik bijvoorbeeld over een jaar weer een hele nieuwe moet kopen?
Gun jezelf een nieuwe, er zijn net nieuwe uitgebracht. Ik wacht nog op de back to school promotie die in deze tijd van het jaar altijd start en dan koop ik ook een nieuwe. Dikke kans dat je over 2 jaar dezelfde mac zou kopen voor dezelfde prijs als nu.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 13 juni 2017 @ 18:10:35 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171671933
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 17:55 schreef XL het volgende:

[..]

Gun jezelf een nieuwe, er zijn net nieuwe uitgebracht. Ik wacht nog op de back to school promotie die in deze tijd van het jaar altijd start en dan koop ik ook een nieuwe. Dikke kans dat je over 2 jaar dezelfde mac zou kopen voor dezelfde prijs als nu.
Dit
Als je al 11 jaar met dezelfde werkt is een nieuwe iMac een genot. Zet er genoeg geheugen is en denk na over een SSD.
Ik zit zelf te dubben over een nieuwe iPad
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 19:21:44 #148
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171673612
Zijn de prijzen in de AppStore nu serieus verhoogd?

Sinds wanneer staat $0,99 gelijk aan ¤1.09?

:')
  dinsdag 13 juni 2017 @ 19:27:30 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171673754
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 19:21 schreef Splackavellie02 het volgende:
Zijn de prijzen in de AppStore nu serieus verhoogd?

Sinds wanneer staat $0,99 gelijk aan ¤1.09?

:')
BTW schat, BTW, in de VS is dat er niet in het hele land
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 19:28:53 #150
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171673787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

BTW schat, BTW, in de VS is dat er niet in het hele land
Dat is een leuk verhaal. Maar wat heeft dat met de prijzen in Nederland te maken? Waarom zijn de prijzen sinds vandaag van 0,99 en 1,99 naar 1,09 en 2,29 gegaan?

Correctie: sinds 2 mei En typisch voor Apple gaan de prijzen ook niet evenredig omhoog. En de reden lijkt gewoon de goede oude hebberigheid die Apple typeert sinds Tim Cook de leiding heeft:
quote:
Het lijkt er op dat Apple toch iets meer wil gaan verdienen aan de apps. Vorige week heeft Apple het affiliate programma aangescherpt. Websites kunnen zich bij dit programma aansluiten om een extraatje te verdienen. Wanneer iemand via een speciale link een app koopt, krijgt de website een percentage van het bedrag. Dit was 7% en wordt vanaf 1 mei is dit slechts 2,5%
Ik mis het oude Apple, waar je veel geld betaalde voor producten die zich kenmerkten door oog voor detail en een zo compleet mogelijke ervaring. Nu betaal je veel, omdat Apple.
  donderdag 15 juni 2017 @ 09:48:52 #151
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171705020
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 21:16 schreef Saninl het volgende:

[..]

Gave aankoop ;)

Vandaag in de Apple Store geweest en inderdaad de 15" is qua formaat niet zo gek veel groter dan mijn huidige air. Echter, ik heb eigenlijk nimmer problemen met mijn Air 2011 (13") als het gaat om werksnelheid bij 9/10 taken die ik ermee uitvoer. Alleen bij het spelen van spellen wat ik sporadisch doe (AoE, CitiesSkyline), dan merk ik dat de Air tekort komt...

Nog wel een vraag aan jou of je specifiek voor de 16gb RAM hebt gekozen voor videobewerking oid? Zelf wilde ik wel naar 512gb upgraden, maar eigenlijk niet de RAM...?
Ben aan het genieten van een heerlijk buitenlands vakantieweekje, maar twijfel wel wat aan mijn aankoop...


Huidige machine

Natuurlijk is bovenstaande niet meer super 'snappy', maar ik kom met het dagelijkse werk niets tegen waaruit blijkt dat het een oude machine is. Veelal huis-tuin en keukengebruik en artikelen schrijven, waarvoor geen rekenkracht nodig is. Sporadisch voor de hobby wat eenvoudige videobewerking (totale amateur) en als ik sporadisch wil gamen merk ik; dit moet ik niet doen op deze laptop...

Is het dan wel waard om voor de Pro TB te gaan...? De gewone Macbook valt wel af vanwege het kleinere scherm (heb veelal twee schermen naast elkaar open).

Aan de andere kant wil ik wel graag 'futureproof' zijn. Haast ongelofelijk, maar 4GB RAM was een uitbreiding, zoals nu 16GB RAM is bij de Pro... Vraag me af in hoeverre ik 16GB over 7 jaar nodig heb...? In 2011 was 2 --> 4 GB voor mezelf wel te verantwoorden voor de meerprijs...

Blijven lastige keuzes :'( :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Saninl op 15-06-2017 09:55:34 ]
  zaterdag 17 juni 2017 @ 18:00:39 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171754023
De nieuwe iPad Pro komt in test naar voren als bijna twee keer zo snel als zijn voorganger en de iPhone 7
https://www.heise.de/mac-(...)en-Test-3744714.html
Dat belooft wat voor de iPhone 8
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 18:03:45 #153
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171754063
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
De nieuwe iPad Pro komt in test naar voren als bijna twee keer zo snel als zijn voorganger en de iPhone 7
https://www.heise.de/mac-(...)en-Test-3744714.html
Dat belooft wat voor de iPhone 8
De nieuwe iPad Pro presteert in Geekbench zelfs hoger dan mijn MacBook Pro met Touchbar. Geen idee waar je al die power voor nodig hebt in een tablet, maar indrukwekkend is het zeker ^O^
  zaterdag 17 juni 2017 @ 18:07:00 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171754109
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:03 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

De nieuwe iPad Pro presteert in Geekbench zelfs hoger dan mijn MacBook Pro met Touchbar. Geen idee waar je al die power voor nodig hebt in een tablet, maar indrukwekkend is het zeker ^O^
Nog een jaar of twee, drie en de Mac heeft apples eigen cpu.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 18:12:41 #155
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171754174
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nog een jaar of twee, drie en de Mac heeft apples eigen cpu.
Ik weet het niet. De chip in de iPad Pro is indrukwekkend, maar voor iOS. MacOS draait er (helaas) niet op. En de hogere Geekbench-score is natuurlijk een beetje vertekend, gezien de A10 Fusion SoC heeft 6 cores en mijn MacBook is dualcore.

Het zou mij niets verbazen als Apple op een gegeven moment wel zelf ontworpen chips gaat gebruiken. Maar gezien de snelheid waarmee ze de laptops en PC's upgraden, lijkt 3 jaar mij wat optimistisch.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 18:31:05 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171754385
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:12 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ik weet het niet. De chip in de iPad Pro is indrukwekkend, maar voor iOS. MacOS draait er (helaas) niet op. En de hogere Geekbench-score is natuurlijk een beetje vertekend, gezien de A10 Fusion SoC heeft 6 cores en mijn MacBook is dualcore.

Het zou mij niets verbazen als Apple op een gegeven moment wel zelf ontworpen chips gaat gebruiken. Maar gezien de snelheid waarmee ze de laptops en PC's upgraden, lijkt 3 jaar mij wat optimistisch.
iOS en MacOS verschillen niet zoveel, beide zijn Unix variaties, en het is al een aantal jaar de strategie ze naar elkaar te laten groeien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171754513
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

iOS en MacOS verschillen niet zoveel, beide zijn Unix variaties, en het is al een aantal jaar de strategie ze naar elkaar te laten groeien.
Porting Darwin to the MV88F6281.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 18:46:40 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171754645
quote:
Interessant!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171755007
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:03 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

De nieuwe iPad Pro presteert in Geekbench zelfs hoger dan mijn MacBook Pro met Touchbar. Geen idee waar je al die power voor nodig hebt in een tablet, maar indrukwekkend is het zeker ^O^
Die prestaties gaan wel fors terug in zwaardere benchmarks en een aantal keren achter elkaar gedraaid, omdat de iPad geen actieve koeling heeft. Dat is bij een MacBook Pro bijna niet het geval
quote:
Anders sieht es beim anspruchsvollen Manhattan-Test (Metal-API) aus, dort fällt die Leistung bei jedem Durchlauf ein bisschen mehr, bis zum Schluss eine Differenz von rund 30 Prozent zur Startleistung besteht. Aber selbst dann hat das Tablet immer noch 50 Prozent mehr Leistung erbracht als das Galaxy S8 zum Beginn des Tests.
https://www.notebookcheck(...)Tablet.226580.0.html
  zondag 18 juni 2017 @ 09:57:26 #160
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171766243
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 19:06 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Die prestaties gaan wel fors terug in zwaardere benchmarks en een aantal keren achter elkaar gedraaid, omdat de iPad geen actieve koeling heeft. Dat is bij een MacBook Pro bijna niet het geval

Dat is zo. En dat is ook waarom een volwaardige laptop voor veel mensen nog steeds de betere optie is. Desondanks is het behoorlijk indrukwekkend dat de A10 Fusion in de 6.1mm dunne en 470 gram wegende iPad Pro de prestaties van een gekoelde Intel i5 in een volwaardige laptop in ieder geval weet te benaderen.
  zondag 18 juni 2017 @ 20:53:28 #161
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_171777320
Is het mogelijk om op een iPhone iemand te blokkeren voor telefoontjes als je diegene al hebt geblokkeerd op WhatsApp? Ik heb iemand geblokkeerd op WhatsApp, maar als ik nu naar contacten ga, is alles uitgegrijsd. Moet ik diegene dan eerst deblokkeren op WhatsApp, en vervolgens blokkeren voor telefoontjes en dan weer blokkeren op WhatsApp?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 18 juni 2017 @ 20:58:59 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171777454
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:57 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dat is zo. En dat is ook waarom een volwaardige laptop voor veel mensen nog steeds de betere optie is. Desondanks is het behoorlijk indrukwekkend dat de A10 Fusion in de 6.1mm dunne en 470 gram wegende iPad Pro de prestaties van een gekoelde Intel i5 in een volwaardige laptop in ieder geval weet te benaderen.
En in de iPhone 8 gaat de A11 komen in 10 Nanometer proces, zuiniger en sneller. Schattingen die ik zo lees zijn tussen de 20% en 60% sneller.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 18 juni 2017 @ 21:14:51 #163
175369 Studiotje
Kleuterjuf
pi_171777778
Word wel een goeie update, dat macOS High Sierra, maar of het een volledige nieuwe naam verdient... zoveel boeiende wijzigingen zijn er niet. :P

Maar wat een gedoe om MacOS Sierra weer er op te zetten als je MacOS High Sierra over je hoofdbesturingssysteem met APFS hebt gedropt. Maar het lukte, na veel stress. :') (ja ik weet het, beta..)
  Admin maandag 19 juni 2017 @ 07:55:01 #164
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_171782870
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:14 schreef Studiotje het volgende:
Word wel een goeie update, dat macOS High Sierra, maar of het een volledige nieuwe naam verdient... zoveel boeiende wijzigingen zijn er niet. :P
Daarom heeft het ook geen volledig nieuwe naam. ;)
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  maandag 19 juni 2017 @ 08:13:12 #165
141482 Q.
JurassiQ
pi_171783017
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:14 schreef Studiotje het volgende:
Word wel een goeie update, dat macOS High Sierra, maar of het een volledige nieuwe naam verdient... zoveel boeiende wijzigingen zijn er niet. :P

Net als met Snow Leopard en Mountain Lion bedoel je?

For great justice!
pi_171784647
Draai nu 2 dagen de iOS11 beta en ben best tevreden :). Veel minimale UI wijzigingen, veel gaat richting de Apple Music trend, dus bold teksten, grote koppen, en ik begin het stijltje steeds meer te waarderen. Verder veel kleine details die net wat meer 'af' voelen, zoals de animatie bij het openen van een app, het unlocken.

Het is allemaal nog wel wat stroperig bij vlagen, maar nog geen crash mee gemaakt :). Vind het altijd gaaf om die voortgang tussen beta's te zien, dus ik kan niet wachten op de volgende beta :P.
  Admin maandag 19 juni 2017 @ 10:46:16 #167
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_171785277
quote:
14s.gif Op maandag 19 juni 2017 08:13 schreef Q. het volgende:

[..]

Net als met Snow Leopard en Mountain Lion bedoel je?

[ afbeelding ]
Dat is wel hoe ik de naam interpreteer, ja. :)
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  maandag 19 juni 2017 @ 11:41:02 #168
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171786429
Ik vind nieuwe features niet het belangrijkste, heb liever optimalere code (sneller), veiliger, meer stabiliteit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 19 juni 2017 @ 11:59:11 #169
175369 Studiotje
Kleuterjuf
pi_171786902
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 07:55 schreef Breuls het volgende:

[..]

Daarom heeft het ook geen volledig nieuwe naam. ;)
Jaaaa, oke. :P
  woensdag 21 juni 2017 @ 17:59:08 #170
429367 DKUp
ON TOUR
pi_171838586
Een paar weken verder en ik twijfel nu tussen de volgende MacBooks uit 2017:
-13 MacBook Pro 128GB;
-13 MacBook Pro 256GB;
-13 MacBook Pro Touchbar 256GB.

Ik wacht eerst nog even de Back 2 School actie af, maar ik vind de keuze nog niet makkelijk :@

De MacBook is in ieder geval afgevallen door dezelfde prijs als de "goedkoopste" MacBook Pro :P
SOONY
  woensdag 21 juni 2017 @ 19:09:32 #171
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171840052
quote:
10s.gif Op woensdag 21 juni 2017 17:59 schreef DKUp het volgende:
Een paar weken verder en ik twijfel nu tussen de volgende MacBooks uit 2017:
-13 MacBook Pro 128GB;
-13 MacBook Pro 256GB;
-13 MacBook Pro Touchbar 256GB.

Ik wacht eerst nog even de Back 2 School actie af, maar ik vind de keuze nog niet makkelijk :@

De MacBook is in ieder geval afgevallen door dezelfde prijs als de "goedkoopste" MacBook Pro :P
128GB is wel wat magertjes. Als je zonder de touchbar en de iets krachtigere CPU/GPU combinatie kunt leven, lijkt de 256GB MBP mij de beste optie. Biedt net wat meer kracht dan de 12" in een behuizing die niet veel groter is, en scheelt toch aardig in prijs met de touchbar versie.
  woensdag 21 juni 2017 @ 19:39:30 #172
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_171840727
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 19:09 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

128GB is wel wat magertjes. Als je zonder de touchbar en de iets krachtigere CPU/GPU combinatie kunt leven, lijkt de 256GB MBP mij de beste optie. Biedt net wat meer kracht dan de 12" in een behuizing die niet veel groter is, en scheelt toch aardig in prijs met de touchbar versie.
Dit ja. Sowieso voor 256 GB gaan. Ik wou toentertijd ook voor 128 kiezen, maar ben blij dat ik naar mijn man luisterde en toch voor de 256 GB versie ben gegaan. Ik gebruik hem niet voor werk en voornamelijk voor dagelijkse dingetjes en ik heb de 128 GB nu al bijna gehaald (na iets meer dan een jaar). Harde schijven zijn er sowieso, maar ik vind het wel fijn om zoveel mogelijk ook gewoon op de laptop te hebben staan.

Verder heeft de non touchbar versie ook een betere accu-duur. Voor mij persoonlijk zou dat erg belangrijk zijn. Zoveel voegt die touchbar ook niet toe voorlopig. Zonde van het geld imo.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  woensdag 21 juni 2017 @ 21:39:11 #173
429367 DKUp
ON TOUR
pi_171843978
Bedankt voor het advies ^O^
Nog even wachten op actie van Apple dan maar :P
Spacegrijs gaat de kleur worden :Y)
SOONY
  woensdag 21 juni 2017 @ 21:57:10 #174
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_171844635
Tegenwoordig wordt 256 GB als minimum gezien en wordt door veel mensen aangeraden om 512 GB te nemen. Het is natuurlijk maar net afhankelijk van wat je ermee doet, als je bijvoorbeeld veel gamet, veel videobestanden en muziek (FLAC) opslaaat en nog wat grote programma's (Matlab, Visual Studio...) installeert dan geraakt zo'n schijfje snel vol. Ik koop zelf binnenkort een nieuwe PC (zelf samengesteld), daar ga ik een 512 GB NVMe (960 Evo waarschijnlijk) in plaatsen. Wanneer die prijzen weer wat normaliseren stop ik er misschien eens een 1 TB SATA-SSD bij.
Maar goed, ik zou zeker niet 128 GB nemen, als dat al 128 GB is (vaak is de capaciteit wat minder dan wat wordt geadverteerd omdat er twee verschillende maten worden gebruikt :')), met enkel het besturingssysteem en wat basisprogramma's zit je al zo aan >50 GB.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_171844765
En ik had wél genoeg aan 128gb eigenlijk. Apple music voor muziek, iCloud voor foto’s, films via iTunes, dus ook cloud en downloads verwijder ik 1 keer in de week.

Verder voornamelijk development werk en dat is qua grootte ook niet mega. De Adobe suite neemt eigenlijk nog het meeste ruimte in, maar nog genoeg ruimte voor wat simpel video editing werk.
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:03:10 #176
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_171844847
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:01 schreef Scrummie het volgende:
En ik had wél genoeg aan 128gb eigenlijk. Apple music voor muziek, iCloud voor foto’s, films via iTunes, dus ook cloud en downloads verwijder ik 1 keer in de week.

Verder voornamelijk development werk en dat is qua grootte ook niet mega. De Adobe suite neemt eigenlijk nog het meeste ruimte in, maar nog genoeg ruimte voor wat simpel video editing werk.
Zoals ik zei, het is heel erg persoonlijk. Hoeveel ruimte neemt het besturingssysteem van Apple in? Bij Windows is dat na verloop van tijd zo'n 20 GB als ik me niet vergis. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_171852301
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind nieuwe features niet het belangrijkste, heb liever optimalere code (sneller), veiliger, meer stabiliteit.
En nieuwe API's, ARKit is het begin van iets groots
pi_171854905
Ik zie net dat de accu mijn iPad Air 2 na bijna 2 jaar maar 5% van zijn originele capaciteit heeft verloren. Doet 'ie goed :)

pi_171855428
iOS 11 beta 2 is uit :).

Merk veel snelheid verbetering, alles voelt wat snappier aan. Tevens, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn, merk ik dat ARkit betere tracking heeft. Nog niet 1 crash gehad overigens (draai beta1 vanaf zaterdag), en alle apps lijken ook gewoon te werken tot nu toe.

Ik hou er van _O_
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 22 juni 2017 @ 12:35:56 #180
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_171856244
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:53 schreef Scrummie het volgende:
iOS 11 beta 2 is uit :).

Merk veel snelheid verbetering, alles voelt wat snappier aan. Tevens, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn, merk ik dat ARkit betere tracking heeft. Nog niet 1 crash gehad overigens (draai beta1 vanaf zaterdag), en alle apps lijken ook gewoon te werken tot nu toe.

Ik hou er van _O_
:Y En op mn iPad mini zie ik het volume-popupje weer als je het volume wijzigt.

Dit is wel een beetje raar: https://www.iculture.nl/n(...)s-11-wifi-bluetooth/
Maar wellicht wordt het nog aangepast.
pi_171858369
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juni 2017 12:35 schreef Pino112 het volgende:

[..]

:Y En op mn iPad mini zie ik het volume-popupje weer als je het volume wijzigt.
Nu je het zegt, denk ik ineens "he, die heb ik ook gemist :')" _O-

quote:
Dit is wel een beetje raar: https://www.iculture.nl/n(...)s-11-wifi-bluetooth/
Maar wellicht wordt het nog aangepast.
Apart ja. Zou best vreemd zijn indien ze die functionaliteit aanpassen. Maar gok dat dat in latere beta's wel goed komt, vaker gebeurt.
  donderdag 22 juni 2017 @ 16:41:05 #182
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171862303
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:53 schreef Scrummie het volgende:
iOS 11 beta 2 is uit :).

Merk veel snelheid verbetering, alles voelt wat snappier aan. Tevens, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn, merk ik dat ARkit betere tracking heeft. Nog niet 1 crash gehad overigens (draai beta1 vanaf zaterdag), en alle apps lijken ook gewoon te werken tot nu toe.

Ik hou er van _O_
Toch maar installeren. iOS 10 en de iPhone 7 Plus houden niet van elkaar.

Het is dat Android voor mijn gebruik nog steeds niet in de buurt komt van iOS, anders zou ik serieus een overstap overwegen. Het laatste half jaar loop ik steeds vaker tegen dingen aan die op zichzelf staand nauwelijks een issue zijn, maar cumulatief de gebruikerservaring een stuk minder fijn maken. Vooral command center is een bron van irritatie, omdat het swipen in Google Maps pakweg 50% van de tijd niet werkt, en in geen enkele applicatie werkt als je een toetsenbord in beeld hebt. WebOS op de Palm Pre deed dit in 2009 al beter. Typen is ook een stuk minder intuïtief dan het was. Twee keer spatie geeft alleen nog maar een punt als je niet vlak daarvoor een correctie hebt uitgevoerd, spatie drukken als je in symbolen zit, brengt niet meer automatisch de letters naar voren, en als ik een hoofdletter verwijder (zelfs als dit middenin een zin is), blijft iOS die hoofdletter forceren als ik verder wil typen. Tenzij ik een hoofdletter wil, dan opeens niet :') De interne consistentie die iOS zoveel beter maakte mist een beetje. Datzelfde geldt voor Apple in zijn geheel sinds Tim Cook aan het roer staat.

Daar staat tegenover dat werkelijk elk toetsenbord dat ik op Android toestellen heb geprobeerd ronduit kut is, dus iOS kan veel krediet verspelen voordat de concurrentie inloopt. Op tablets geldt hetzelfde: ik vind mijn Surface Pro 4 geweldig, maar het onscreen keyboard is nagenoeg waardeloos, waar het toetsenbord op een iPad prima functioneert. Datzelfde geldt voor de Apple Pencil, die precies doet wat je verwacht dat hij doet, in tegenstelling tot de Surface Pen.

In iOS is command centre wel flink veranderd, dus hopelijk neemt de update een deel van mijn frustraties weg. Nog een paar maanden uitzingen met dit toestel en afwachten wat de anniversary iPhone brengt. De ProMotion schermtechniek van de nieuwe iPads is by far de feature die ik het liefst wil zien. En kleinere schermranden. Het formaat van de iPhone 7 Plus is echt zwaar achterhaald tov de S8 (die ik in het echt persoonlijk niet zo aantrekkelijk vind als hij op foto's lijkt) en de LG G6 (die ik wél erg mooi vind). Zelfs de OP5, die de iPhone praktisch kloont, heeft een kleinere vormfactor. En die kost de helft van wat ik hoogstwaarschijnlijk voor de nieuwe iPhone ga betalen.

Oké, ramt voorbij, mijn excuses :)
  vrijdag 23 juni 2017 @ 11:22:57 #183
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_171881154
Ik ga komende zomervakantie naar een duik/snorkellocatie. Graag wil ik onder water ook mooie foto's maken. Iemand hier ervaringen met een goede case voor de iPhone 6s, of is dat niet aan te raden en kan ik beter geld uitgeven aan een onderwatercamera?
  vrijdag 23 juni 2017 @ 11:26:44 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171881246
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:22 schreef Coelho het volgende:
Ik ga komende zomervakantie naar een duik/snorkellocatie. Graag wil ik onder water ook mooie foto's maken. Iemand hier ervaringen met een goede case voor de iPhone 6s, of is dat niet aan te raden en kan ik beter geld uitgeven aan een onderwatercamera?
Zou absoluut een onderwatercamera nemen en je iPhone niet in een plastic hoesje aan zeewater blootstellen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 11:32:42 #185
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171881426
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou absoluut een onderwatercamera nemen en je iPhone niet in een plastic hoesje aan zeewater blootstellen
Ik heb precies de tegengestelde mening. Tenzij je veel uitgeeft, zijn die waterdichte camera's bijna altijd camera's met een matige fotokwaliteit, die niet kan tippen aan de foto's die uit de iPhone komen. Dus komt het erop neer dat je meer geld uitgeeft aan een camera die je alleen maar koopt voor een specifiek doel, waarbij je slechtere foto's maakt dan met je iPhone.

Hier heb je een vergelijking van de meest bekende cases: http://m.thewirecutter.co(...)f-case-for-iphone-6/
pi_171881508
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:32 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ik heb precies de tegengestelde mening. Tenzij je veel uitgeeft, zijn die waterdichte camera's bijna altijd camera's met een matige fotokwaliteit, die niet kan tippen aan de foto's die uit de iPhone komen. Dus komt het erop neer dat je meer geld uitgeeft aan een camera die je alleen maar koopt voor een specifiek doel, waarbij je slechtere foto's maakt dan met je iPhone.

Hier heb je een vergelijking van de meest bekende cases: http://m.thewirecutter.co(...)f-case-for-iphone-6/
Nou, ik weet niet, maar ik lees dit in je linkje en dan zou ik toch zeggen dat het niet geschikt is voor duiken :P Ook de tests die zijn uitgevoerd (staan er ook beschreven) bootsen snorkelen of duiken compleet niet na ;)

quote:
While the good ones are indeed waterproof, they won’t turn your phone into an underwater GoPro kit or a dedicated waterproof camera—you’ll want the real thing for anything more than occasional recreational photos in the water. What these cases do provide is peace of mind when splashing around at the pool, kayaking down a river, or hanging out at the beach.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 23 juni 2017 @ 11:49:54 #187
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171881845
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:35 schreef Pheno het volgende:

[..]

Nou, ik weet niet, maar ik lees dit in je linkje en dan zou ik toch zeggen dat het niet geschikt is voor duiken :P Ook de tests die zijn uitgevoerd (staan er ook beschreven) bootsen snorkelen of duiken compleet niet na ;)

[..]

Dat is weer zo. Ook in dat geval zou ik zo'n onderwatercompact afraden, simpelweg omdat de kwaliteit ruk is. Dan kun je beter extra geld uitgeven aan een waterdichte systeemcamera.

Overigens zijn er wel cases die specifiek voor dit doeleind ontworpen zijn. Die zijn alleen prijziger:

https://www.watershot.com

Wat ik zei: het is een kwestie van prioriteiten 😊 Wat wel leuk is, is dat deze cases ook lens varianten bieden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Splackavellie02 op 23-06-2017 12:03:37 ]
pi_171881946
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:49 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dat is weer zo. Ook in dat geval zou ik zo'n onderwatercompact afraden, simpelweg omdat de kwaliteit ruk is. Dan kun je beter extra geld uitgeven aan een waterdichte systeemcamera.

Overigens zijn er wel cases die specifiek voor dit doeleind ontworpen zijn. Die zijn alleen prijziger:

https://www.watershot.com

Wat ik zei: het is een kwestie van prioriteiten 😊
De goedkope 'wegwerp'camera's voor onderwater zijn inderdaad compleet ruk. Of de kwaliteit is matig, of je drukt eenmaal op de knop en de boel gaat al onder water naar de haaien :P
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:03:43 #189
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_171882137
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:49 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dat is weer zo. Ook in dat geval zou ik zo'n onderwatercompact afraden, simpelweg omdat de kwaliteit ruk is. Dan kun je beter extra geld uitgeven aan een waterdichte systeemcamera.

Overigens zijn er wel cases die specifiek voor dit doeleind ontworpen zijn. Die zijn alleen prijziger:

https://www.watershot.com

Wat ik zei: het is een kwestie van prioriteiten 😊
Geen idee of deze echt te vertrouwen zijn (als je het uitprobeert en het is niet zo, dan is je iphone al nat :X ), maar ze hebben momenteel het Splash model welke waterdicht is tot 10 meter voor $14,99. Dat valt dus wel mee...
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:13:25 #190
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171882461
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:54 schreef Pheno het volgende:

[..]

De goedkope 'wegwerp'camera's voor onderwater zijn inderdaad compleet ruk. Of de kwaliteit is matig, of je drukt eenmaal op de knop en de boel gaat al onder water naar de haaien :P
Precies. Ik zou dan kijken naar iets als een Nikon AW1 tweedehands. Ook geen super camera, maar wel eentje die je ook boven water extra flexibiliteit biedt over wat de iPhone kan.

Een GoPro is ook maar matig voor foto's, en wordt ook heel snel heel duur.

Het is jammer dat die cases niet overdraagbaar zijn naar nieuwere iPhones, anders was het de $200,- investering wel waard. Maar als je je toestel vervangt, is de case waarschijnlijk waardeloos. Dat maakt de drempel een stuk hoger.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:14:59 #191
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171882510
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:03 schreef Coelho het volgende:

[..]

Geen idee of deze echt te vertrouwen zijn (als je het uitprobeert en het is niet zo, dan is je iphone al nat :X ), maar ze hebben momenteel het Splash model welke waterdicht is tot 10 meter voor $14,99. Dat valt dus wel mee...
Je kunt altijd op voorhand een test doen door tissues in de case te doen en ermee te gaan duiken. Als die droog blijven, blijft je iPhone ook wel droog.

En ik weet niet hoe het met deze fabrikant zit, maar bieden de betere merken niet een soort waterdicht "garantie"?
pi_171885868
Zou de Apple TV nog binnenkort een update krijgen? MacRumors zegt don't buy, maar aan de andere kant zie ik over de afgelopen maanden niet echt nieuws/leaks die erop kunnen duiden. Twijfel om nu te kopen of nog even bijv. tot september te wachten.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_171886047
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:41 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Typen is ook een stuk minder intuïtief dan het was. Twee keer spatie geeft alleen nog maar een punt als je niet vlak daarvoor een correctie hebt uitgevoerd, spatie drukken als je in symbolen zit, brengt niet meer automatisch de letters naar voren, en als ik een hoofdletter verwijder (zelfs als dit middenin een zin is), blijft iOS die hoofdletter forceren als ik verder wil typen. Tenzij ik een hoofdletter wil, dan opeens niet :')
De blijvende hoofdletter vind ik wel logisch. Als je midden in een zin een hoofdletter verwijdert is dat waarschijnlijk vanwege een typefout; en de typefout betreft dan waarschijnlijk de letter zelf, omdat je die als laatste hebt ingevoerd, en niet de shift-knop, want dat was een toetsaanslag daarvoor. De hoofdletter is waarschijnlijk wat je wilt; het zal vaker voorkomen dat je de verkeerde letter hebt ingedrukt dan dat je achteraf hebt besloten een ander woord te gebruiken dat toch geen hoofdletter nodig heeft.

Ik kan me een situatie voorstellen waarin dit niet optimaal is; als je typt zonder naar je toetsenbord te kijken. Dan kan je per ongeluk de shift-knop indrukken en kom je daar pas achter als een hoofdletter in je tekstveld verschijnt. In dat geval moet je zowel op backspace als de shift-knop drukken. Maar ik vermoed dat Apple ervan uitgaat dat de meeste mensen niet (volledig) blind typen en dat probleem niet zo vaak zullen hebben.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 15:38:07 #194
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_171886934
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:01 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

De blijvende hoofdletter vind ik wel logisch. Als je midden in een zin een hoofdletter verwijdert is dat waarschijnlijk vanwege een typefout; en de typefout betreft dan waarschijnlijk de letter zelf, omdat je die als laatste hebt ingevoerd, en niet de shift-knop, want dat was een toetsaanslag daarvoor. De hoofdletter is waarschijnlijk wat je wilt; het zal vaker voorkomen dat je de verkeerde letter hebt ingedrukt dan dat je achteraf hebt besloten een ander woord te gebruiken dat toch geen hoofdletter nodig heeft.

Ik kan me een situatie voorstellen waarin dit niet optimaal is; als je typt zonder naar je toetsenbord te kijken. Dan kan je per ongeluk de shift-knop indrukken en kom je daar pas achter als een hoofdletter in je tekstveld verschijnt. In dat geval moet je zowel op backspace als de shift-knop drukken. Maar ik vermoed dat Apple ervan uitgaat dat de meeste mensen niet (volledig) blind typen en dat probleem niet zo vaak zullen hebben.
Het vervelende is dat die hoofdletter in meer dan de helft van de gevallen ontstaat door een rare autocorrect.

Shift + backspace wist ik niet. Net getest en dat werkt inderdaad. Dat bespaart mij weer een deel van de frustratie. Bedankt ^O^
pi_171891379
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:38 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Het vervelende is dat die hoofdletter in meer dan de helft van de gevallen ontstaat door een rare autocorrect.

Shift + backspace wist ik niet. Net getest en dat werkt inderdaad. Dat bespaart mij weer een deel van de frustratie. Bedankt ^O^
^O^

Autocorrect heb ik sowieso altijd uitstaan
  zaterdag 24 juni 2017 @ 00:17:28 #196
11697 Junkie
VideoFreak :)
pi_171903300
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:03 schreef Coelho het volgende:

[..]

Geen idee of deze echt te vertrouwen zijn (als je het uitprobeert en het is niet zo, dan is je iphone al nat :X ), maar ze hebben momenteel het Splash model welke waterdicht is tot 10 meter voor $14,99. Dat valt dus wel mee...
Er staat : ***CLOSEOUT SALE***
Dus ze willen van de voorraad af. :)

En had deze nog voorbij zien komen op Instagram bij iemand net toen ik jouw oproep las.
https://aquatech.net/collections/axisgo/

Maar voor die prijzen kan je ook een waterdichte camera halen. :)

Ik zou zelf voor een onderwater camera gaan of een GoPro. En daarvoor kan je ook wat kleur filters halen.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 00:26:38 #197
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_171903525
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:17 schreef Junkie het volgende:

[..]

Er staat : ***CLOSEOUT SALE***
Dus ze willen van de voorraad af. :)


En had deze nog voorbij zien komen op Instagram bij iemand net toen ik jouw oproep las.
https://aquatech.net/collections/axisgo/

Maar voor die prijzen kan je ook een waterdichte camera halen. :)

Ik zou zelf voor een onderwater camera gaan of een GoPro. En daarvoor kan je ook wat kleur filters halen.
Er komt alleen $39 verzendkosten bij, waardoor het net te veel wordt om het 'eventjes' uit te proberen.
pi_171924349

Wel tof interview met Scott Forstall over de eerste iPhone, met enkele toffe anekdotes _O_

Hard moeten lachen om het verhaal dat Steve Jobs zijn lunch betaalde _O-
  zaterdag 24 juni 2017 @ 23:55:18 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171925080
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 23:09 schreef Scrummie het volgende:

Wel tof interview met Scott Forstall over de eerste iPhone, met enkele toffe anekdotes _O_

Hard moeten lachen om het verhaal dat Steve Jobs zijn lunch betaalde _O-
Mooi verhaal!
Leuk interview over de ontwikkeling van de iPad en de iPhone
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 juni 2017 @ 16:14:01 #200
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_171966123
Mijn map iTunes media is bijzonder groot. Verschillende afspeellijsten al verwijderd aangezien ik tegenwoordig spotify gebruik voor mijn muziek onderweg.

Via DaisyDisk zie ik dat er nog heeeel veel .ipa bestanden op mijn MacBook staan. Dit zijn volgens mij reservekopieën van apps die ik op mijn iPhone heb staan, en welke ik ooit heb gedownload?

Kan ik de map met al die .ipa bestanden gewoon verwijderen? Als ik ooit een app nodig heb kan ik deze gewoon opzoeken in de AppStore toch? Of worden dan bijvoorbeeld apps die geïnstalleerd zijn verwijderd?

Iemand tips? :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')