abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 september 2017 @ 11:49:00 #201
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174070095
quote:
Vakbond steunt juridische stappen na dood militairen Mali

De militaire vakbond VBM gaat de moeder steunen die naar de rechter stapt om Defensie verantwoordelijk te stellen voor de dood van haar zoon in Mali door een mortiergranaat. Dat zei Jean Debie van de bond vanavond in Nieuwsuur. De veiligheid van de granaten en de gezondheidszorg na het ongeluk deugden niet, concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Debie heeft er alle begrip voor dat moeder Greetje Groenbroek naar de rechter stapt. Groenbroek en de familie van het tweede slachtoffer kondigden vandaag aan dat ze Defensie verantwoordelijk stellen.

Debie wijst erop dat Groenbroeks zoon lid was van de VBM en dat de bond haar dus graag steunt.

Uit het onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad bleek dat Defensie ernstig tekort is geschoten in de zorg voor de veiligheid van de Nederlandse militairen in Mali. Volgens de OVV deugde de munitieveiligheid niet en was de acute medische zorg niet op orde.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 september 2017 @ 11:55:59 #202
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174070261
quote:
Nabestaanden militairen Mali naar rechter

BAARN - De nabestaanden van de twee militairen die in Mali zijn omgekomen door een ondeugdelijke mortiergranaat, die naar de rechter willen stappen, hebben een advocaat in de arm genomen.

De schokkende onderzoeksresultaten over het mortierongeval in Mali treffen Groningse nabestaanden recht in het hart. Bij de achterblijvers is de woede groot. „Dit is dood door schuld. Er moeten koppen rollen”, zeiden zij in De Telegraaf van vanochtend. Door een advocaat in de armen te nemen is dat plan nu concreter geworden.

„We gaan volgende week bespreken welke juridische stappen we kunnen nemen en wat de opties zijn. Alles staat nog open, maar dat Defensie in juridische zin aansprakelijk is, staat wel vast”, aldus advocaat Michael Ruperti, de raadsman van beide families vrijdag. Dit weekeinde gaat hij de zaak bestuderen.

Nabestaanden van de twee militairen zeiden eerder dat er sprake is van dood door schuld, omdat de veiligheid van de granaten die werden gebruikt niet in orde was.

(Telegraaf)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 29 september 2017 @ 13:43:19 #203
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_174072209
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 22:00 schreef bluemoon23 het volgende:
"Jullie" zijn een stelletje slappelingen met je "we mogen niet staken", wat ik hier vaak hoor van degenen die bij defensie werken.
Je moet natuurlijk wel solidair zijn en massaal gaan staken, niet met 100 man.
Stel dat je op het malieveld staat met 20/30.000 man, gaan ze dan iedereen disciplinaire maatregelen opleggen ? ik denk het niet :N
Ik denk het wel. Het is niet de lokale korfbalvereniging.
  vrijdag 29 september 2017 @ 14:02:51 #204
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_174072496
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 22:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als je niet kunt leven met de regelgeving had je het pak niet aan moeten trekken en de eed/ belofte niet af moeten leggen...
Als staken, of het werk neerleggen, niet mag, doe dan wat anders. Weiger bijvoorbeeld massaal om bevelen uit te voeren als er ook maar íets mankeert. Beetje het omgekeerde van die can-do mentaliteit. Dat is volkomen legaal en het komt om nog eens op hetzelfde neer, want dan gebeurt er volgens mij alsnog helemaal niets meer. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door BorisDeLul op 29-09-2017 14:06:07 (Jezus Christus Bor, leer spellen, mafkees) ]
  vrijdag 29 september 2017 @ 14:37:52 #205
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174073037
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 14:02 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Als staken, of het werk neerleggen, niet mag, doe dan wat anders. Weiger bijvoorbeeld massaal om bevelen uit te voeren als er ook maar íets mankeert. Beetje het omgekeerde van die can-do mentaliteit. Dat is volkomen legaal en het komt om nog eens op hetzelfde neer, want dan gebeurt er volgens mij alsnog helemaal niets meer. ;)
Weigeren een bevel op te volgen is niet legaal :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 september 2017 @ 14:57:04 #206
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174073324
Mevrouw Hennis, een trap veeg je van bovenaf schoon.

Beste mevrouw Hennis,

U wil optreden, niet aftreden. Enerzijds siert het u dat u wilt optreden, want optreden is keihard nodig. Anderzijds zou juist aftreden misschien wel de krachtigste vorm van optreden kunnen zijn.

Want minister, het is nogal wat. Twee doden en een zwaar gewonde doordat contracten niet goed gelezen werden, munitieopslag niet goed was, en er niets met signalen van collega’s werd gedaan dat er problemen waren met munitie. Dat is niet een foutje, dat is verschrikkelijk nalatig. En daar is geen enkel excuus voor.

Procedures niet volgen, niks met meldingen van collega’s doen, heeft niks met geld te maken. Dat heeft alles te maken met verantwoordelijkheid en ethiek. En als daar kritiek op kwam de afgelopen jaren, stelde Defensie steevast zich niet te herkennen in het beeld. En kwam er een wauwelverhaal over dat de effecten van de bezuinigingen groot zijn, maar dat er meer geld komt, en dat invloed daarvan voor het grote publiek langzaam zichtbaar zou worden, maar dat commandanten de positieve effecten al merken. En nu zijn er doden te betreuren door nalatigheid, door slechte spullen. En daarom is het volkomen logisch dat de nabestaanden van de gesneuvelde Henri Hoving en Kevin Roggeveld met steun van de vakbond juridische stappen nemen.

Elke militair weet dat ze bij inzet het risico lopen om de hoogste prijs te betalen. Militairen zijn bereid om zichzelf in levensgevaarlijke situaties te brengen, omdat de missie dat op dat moment van ze vraagt. Maar niemand, geen enkele militair, wil die risico’s lopen omdat spullen niet goed zijn, omdat ze er niet op kunnen vertrouwen dat procedures zijn gevolgd. Ze willen die risico’s niet lopen omdat risicoafwegingen niet goed zijn gedaan. Ze willen die risico’s niet lopen omdat er een papieren werkelijkheid wordt gecreerd. Ze willen die risico’s niet lopen, als ze weten dat hun meldingen, of die van hun kameraden, terzijde worden gelegd door mensen voor wie de carrière belangrijker is dan de veiligheid.

Politiek verantwoordelijk
En voor die veiligheid, voor die cultuur bent u als minister politiek verantwoordelijk. En als die veiligheid in het geding is gekomen, dan rest er maar 1 politieke consequentie: dat is opstappen, minister. Dat is misschien erg treurig, en erg triest, maar niet zo treurig en triest als de ouders die rouwen om hun omgekomen zonen.

En nog even over die effecten van het kleine beetje meer geld dat is gekomen, minister. Ondanks allerlei positieve signalen die worden afgegeven, is de werkelijkheid ook hier anders. Want minister, neem bijvoorbeeld het 17e Pansterinfanteriebataljon. Dat gaat de gereedstelling niet halen in 2019, zo zeggen goed ingevoerde bronnen tegen mij. Te weinig oefenmogelijkheden, te weinig voertuigen, te veel inzet. Boven compagniesniveau (niveau 3) gaan ze niet uitkomen. En dan? Worden ze dan ingezet als de pleuris uitbreekt? En als het dan mis gaat, wie is verantwoordelijk? En hoe is de toestand bij andere Krijgsmachtdelen? Hoe erg is het, minister?

En nog even over die cultuur minister. Ik had gisteren een discussie met een militair, die vond dat alleen de politiek verantwoordelijk was. Hij zei dat ‘we met slechte spullen op uitzending gaan. En daardoor kwam ik met twee man minder terug.’ Ik vroeg hem: wist je vantevoren dat de spullen slecht waren? Het antwoord: Iedereen weet dat. Maar op mijn vragen wie daar melding van deed, wat er gebeurde met die meldingen, en wie er verantwoordelijk was voor die spullen kwam geen antwoord. Als iedereen het weet, maar er neemt niemand verantwoordelijkheid, dan is er toch iets mis met de organisatie, minister? Militairen melden mij dat ze bevel kregen om spullen die er niet waren, toch in te boeken als aanwezig. Militairen melden mij dat ze voertuigen die niet reden, toch moesten inboeken als wel gereed. De vraag is dan welke informatie u krijgt, op basis van welke informatie u besluiten moet nemen. Dat is toch die papieren werkelijkheid.

En nog meer over verantwoordelijkheid minister: Hoe kan dat een hospitaal dat in extremis ingezet moet worden, niet weet hoe te handelen bij het binnenbrengen van een zwaar gewonde? Hoe kan het dat daar geen controle op was? Hoe kan het dat dat niet goed geregeld was? Wie zijn binnen de organisatie verantwoordelijk voor het opstellen of goedkeuren van zulke wantoestanden? En wat zegt dat over de cultuur bij de geneeskundig verantwoordelijken dat ze zover gaan dat ze de veiligheid van militairen schenden? Wat zegt het over de cultuur dat ze het organisatiebelang dusdanig laten prevaleren, dat de persoonlijke veiligheid van militairen in het gedrang komt?

Waarden niet op de eerste plaats
Want minister, meer geld is fijn. Een veel beter uitgeruste Krijgsmacht is nog fijner. Een perfect uitgeruste Krijgsmacht met militairen die een fatsoenlijke CAO hebben is heel goed. Maar het beste is een goed uitgeruste organisatie, met personeel dat een fatsoenlijke CAO heeft, terwijl die organisatie integriteit en veiligheid als allerbelangrijkste waarden heeft. En minister, dat is niet het geval. En daardoor zijn er doden gevallen.

Minister, ik snap dat u wilt optreden. En werken aan waarden en veiligheid kan ook zonder geld. Maar soms moet je dat dan maar aan iemand anders overlaten. En dat punt is wat mij betreft bereikt. En misschien kan die ander dan gelijk de Defensietop wat mee opschudden, want ook dat is hard nodig. En zoals u weet: een trap veeg van je bovenaf schoon.

Ik wens u veel wijsheid toe.

Eduard van Brakel

defensie-platform.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 september 2017 @ 16:12:57 #207
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174074803
quote:
'Zij hebben iets verschrikkelijks meegemaakt, dus ik kom steun betuigen'

Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp bezoekt vandaag de ouders van de twee militairen die in Mali zijn omgekomen bij een oefening. "Zij hebben iets verschrikkelijks meegemaakt, dus ik kom steun betuigen."

Generaal Middendorp kwam naar Winschoten, de woonplaats van de ouders van Henry Hoving (24). De vader van Kevin Roggeveld (24) uit Groningen was daar ook, meldt RTV Noord. Het bezoek komt een dag na een vernietigend rapport over het ongeval in Mali.

De moeder van Henry Hoving, Greetje Groenbroek, heeft eerder gezegd dat ze razend was. "Dit was geen bedrijfsongeval. De jongens zijn bewust met onveilig materiaal op pad gestuurd. Wie hier verantwoordelijk voor is, mogen ze wat mij betreft uit een vliegtuig gooien."
Veilige modus

Volgens haar zijn de beide mannen "gewoon vermoord". De nabestaanden hadden van Defensie eerst te horen gekregen dat de beide mannen omkwamen doordat een mortier op scherp stond, maar uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid bleek dat niet correct. Het mortier stond in de veilige modus.

De Commandant der Strijdkrachten is de hoogste militair van Defensie. Hij heeft de dagelijkse leiding over missies van Nederlandse militairen en informeert en adviseert de minister hierover.

(NOS)
petersteinfort twitterde op vrijdag 29-09-2017 om 11:51:45 Commandant der Strijdkrachten #TomMiddendorp bezoekt familie Kevin Roggeveld en Henry Hoving nav rapport onderzoeks… https://t.co/6WmkSvK2gL reageer retweet
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 september 2017 @ 16:15:23 #208
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174074848
quote:
Asscher: fouten in Mali zwaar genoeg om af te treden

De fouten die defensie in Mali maakte zijn zwaar genoeg om af te treden maar er moet eerst over die fouten gesproken worden in de Tweede Kamer. Dat zei vice-premier Asscher na afloop van de kabinetsvergadering vandaag.

Asscher benadrukt dat de afweging aan minister Hennis is en dat die afweging na het Kamerdebat van komende dinsdag gemaakt zou moeten worden. Op de vraag of minister Hennis moet aftreden zegt Asscher: "Ik vind het rapport zwaar genoeg voor die consequentie".

Hennis zelf zegt ook het Kamerdebat eerst te willen voeren alvorens zich op haar positie te beraden. "Mijn positie is nu het minst interessant" aldus Hennis. "Aanblijven is nooit een doel op zich."

Gisteren concludeerde de de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat defensie tijdens de VN-missie in Malie ernstig tekort is geschoten in de zorg voor de veiligheid van Nederlandse militairen.

De OVV was het onderzoek gestart na een ongeluk in Mali op 6 juli 2016. Tijdens een oefening met een 60-millimetermortier ontplofte een granaat. Twee militairen kwamen om het leven en een derde raakte zwaargewond.

"De veiligheid van de mortiergranaten en de gezondheidszorg voldeden niet" was het harde oordeel van de OVV.

Op vragen over of het nu veilig was in Mali, zei Hennis vandaag: "Er zijn twee mensen om het leven gekomen en er is iemand gewond geraakt. Hoe kan ik dan zeggen dat het veilig was?"

Ook werd Hennis gevraagd naar de contacten met de nabestaanden. De moeder van een van de omgekomen militairen, Greetje Groenbroek, heeft eerder gezegd dat ze razend was dat ze te horen had gekregen dat het om een bedrijfsongeval ging. "Maar dat was het niet. De jongens zijn bewust met onveilig materiaal op pad gestuurd."

Volgens Hennis is er "doorlopend contact met de nabestaanden. Hun pijn en verdriet is met geen pen te beschrijven. Maar ik ga niet via de camera over hen praten."
Extra check

Hennis gaf verder aan dat er extra controles komen op de munitie die uitgezonden militairen op missies bij zich hebben.

"Ik heb vanmorgen besloten tot een extra check van de munitieketen, de medische opvang en andere operationele procedures."

De extra controle kan leiden tot een operationele pauze van een paar uur tot een paar dagen, aldus de minister. Nederlandse militairen zijn onder meer uitgezonden naar Afghanistan, Litouwen en Mali.

(NOS)
"Mijn positie is nu het minst interessant". "Ik heb vanmorgen besloten tot een extra check van de munitieketen, de medische opvang en andere operationele procedures."............
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 september 2017 @ 16:54:45 #209
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174075551
quote:
Hennis zegt bezoek af aan Sint-Maarten

DEN HAAG - Omdat ze zichzelf moet verdedigen in de Tweede Kamer, heeft minister Jeanine Hennis van Defensie een bezoek aan Sint-Maarten en Curaçao afgezegd. In haar plaats gaat minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De Kamer gaat Hennis dinsdag aan de tand voelen over een ongeluk in Mali, waardoor twee militairen om het leven kwamen en een derde zwaargewond raakte. Dat incident was te vermijden geweest, bleek deze week uit onderzoek.

Plasterk is 2 en 3 oktober op Sint-Maarten. Hij zal onder meer aanwezig zijn bij het ontladen van het schip Zr. Ms. Karel Doorman dat met hulpgoederen onderweg is naar het door een orkaan Irma getroffen eiland. Plasterk was eerder deze maand kort na de orkaan ook al met koning Willem-Alexander op de Bovenwindse eilanden.

(Telegraaf)
https://www.telegraaf.nl/tag/mortierongeluk/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 29 september 2017 @ 17:49:00 #210
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_174076390
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 14:37 schreef detaris het volgende:

[..]

Weigeren een bevel op te volgen is niet legaal :')
Niet als het niet volgens de regels gaat toch.

Hier is voor de militairen vast wel iets mee te doen. :P
pi_174077953
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:49 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Niet als het niet volgens de regels gaat toch.

Hier is voor de militairen vast wel iets mee te doen. :P
Eerst uitvoeren daarna in beklag... Tenzij het dienstbevel onwettig is.
  vrijdag 29 september 2017 @ 20:07:49 #212
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_174078718
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 16:12 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

petersteinfort twitterde op vrijdag 29-09-2017 om 11:51:45 Commandant der Strijdkrachten #TomMiddendorp bezoekt familie Kevin Roggeveld en Henry Hoving nav rapport onderzoeks… https://t.co/6WmkSvK2gL reageer retweet
Omgekomen in juli 2016, en een bezoekje 14 maanden later. Yup...
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:23:05 #213
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_174087147
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 19:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Eerst uitvoeren daarna in beklag... Tenzij het dienstbevel onwettig is.
Maar als je een bevel niet kunt uitvoeren, omdat dit-en-dat niet goed is? ;)

Maar ik krijg het idee dat dit alweer een tegenwerping is. Het lijkt wel of je niet wil :? Is dat de norm binnen defensie?

[ Bericht 1% gewijzigd door BorisDeLul op 30-09-2017 10:36:49 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 september 2017 @ 10:46:16 #214
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174087564
quote:
Aangifte commando's tegen Defensie om dodelijk ongeluk Ossendrecht

Vijf commando's doen aangifte tegen het ministerie van Defensie vanwege een ongeluk tijdens een oefening in Ossendrecht waarbij vorig jaar een collega om het leven kwam, meldt het AD. De vijf verwijten hun werkgever dood door schuld.

Tijdens de oefening op de schietbaan van de Politieacademie in Ossendrecht werd een 35-jarige instructeur, een sergeant, doodgeschoten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) bracht in juni een rapport uit over het ongeluk waarin stond dat tijdens de oefening niets ging zoals het zou moeten gaan. De conclusie van de OVV was dat Defensie commandotroepen jarenlang heeft laten oefenen onder gevaarlijke omstandigheden.

Zo waren de tussenwanden van de oefenlocatie van dunne doek gemaakt. De instructeur werd meerdere malen geraakt toen tijdens de oefening met scherp werd geschoten. Het OM stelde na het ongeluk een onderzoek in tegen drie commando's, maar de zaken tegen hen werden geseponeerd. Of deze drie deel uitmaken van de vijf commando's die nu aangifte doen, is niet bekend.

De vijf officieren en onderofficieren hebben hun advocaat opdracht gegeven om aangifte te doen, bevestigt advocaat Michael Ruperti aan de NOS. Met verzoeken om de ruimte wel geschikt te maken voor oefeningen, door onder meer de linnen doeken te vervangen door kogelwerende wanden, is volgens de commando's niets gedaan. De militairen van het elitekorps wijzen erop dat het ongeval in Ossendrecht niet op zich staat. Zo is in meerdere brandbrieven aandacht gevraagd voor de versleten en achterhaalde spullen waarmee ze moeten werken.

De commando's nemen hun commandant Jelte Groen niets kwalijk. De hoogste baas legde na het rapport van de OVV de trainingen stil, omdat de veiligheid van de militairen niet gegarandeerd kon worden. De aanklacht is vooral gericht zijn tegen 'de ambtelijke kliek en de militaire top in Den Haag'.

Mali

Donderdag was Defensie ook in het nieuws na een rapport van de OVV over een ongeluk tijdens de VN-missie in Mali. Daarbij kwamen twee militairen om het leven en raakte een derde gewond. In dat rapport werd geconcludeerd dat de munitieveiligheid en de acute zorg niet op orde zijn.

Minister Hennis moet zich dinsdag in een Kamerdebat verantwoorden naar aanleiding van de conclusies van het Mali-rapport. PvdA-leider Asscher zei gisteren dat het rapport zwaar genoeg is om af te treden.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 september 2017 @ 10:47:33 #215
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174087587
quote:
'Fijn gesprek' met legertop houdt ouders niet af van gang naar de rechter

Een fijn gesprek, noemt de moeder van een van de omgekomen militairen in Mali de ontmoeting met generaal Middendorp, de Commandant der Strijdkrachten. "Het was open, eerlijk en duidelijk. Ik ben er tevreden over", zegt Greetje Groenbroek, de moeder van sergeant Henry Hoving in het programma Nieuws & Co op Radio 1.

Maar ze blijft erbij dat grondig onderzocht moet worden wie bij Defensie verantwoordelijk is voor de dood van haar zoon. Juridische stappen zijn wat haar betreft dan ook nog steeds aan de orde. "Er is sprake van dood door schuld."

Nabestaanden

Commandant Middendorp bezocht in Winschoten de nabestaanden van Hoving en korporaal Kevin Roggeveld. Zij kwamen juli vorig jaar op missie in Mali om doordat een mortier te vroeg ontplofte. Behalve de ouders van Hoving was ook de vader van Roggeveld bij het gesprek.

"We spraken een beetje als ouders onder elkaar," zegt Groenbroek. "Heel relaxt en ontspannen. Geen krachtige taal van zijn kant. Wij hebben herhaald wat we gisteren ook al hebben gezegd. Het is de schuld van Defensie dat dit is gebeurd."

Gisteren werd in een vernietigend rapport duidelijk dat Defensie fout op fout heeft gestapeld rond de missie in Mali. Het doorgaan van de missie werd belangrijker gevonden dan de veiligheid van de uitgezonden militairen.

Excuses aanvaard

"Middendorp heeft excuses aangeboden en die heb ik aanvaard, natuurlijk", zegt Groenbroek. "Hij heeft er persoonlijk niet van geweten, en dat geloof ik."

Middendorp had tegenover de nabestaanden geen verklaring voor het ongeval. Tegenover journalisten zei hij dat Defensie er alles aan zal doen om herhaling te voorkomen.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 30 september 2017 @ 10:47:46 #216
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174087591
Jammer dat het zo moet. :(
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174087731
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:23 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Maar als je een bevel niet kunt uitvoeren, omdat dit-en-dat niet goed is? ;)

Maar ik krijg het idee dat dit alweer een tegenwerping is. Het lijkt wel of je niet wil :? Is dat de norm binnen defensie?
Hier in Nederland doen we dat sowieso al, als de gemiddelde militair denkt dat het tegen alle regelgeving indruist danwel het is een onwettig dienstbevel dan wordt het gewoon niet uitgevoerd.

Maar goed, het is verder geen tegenwerping maar zo is de regelgeving nou eenmaal.
  zaterdag 30 september 2017 @ 11:10:42 #218
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_174088041
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hier in Nederland doen we dat sowieso al, als de gemiddelde militair denkt dat het tegen alle regelgeving indruist danwel het is een onwettig dienstbevel dan wordt het gewoon niet uitgevoerd.
Maar die zogenaamde can-do mentaliteit dan? Is het dan niet genoeg om die massaal te laten varen, als er weer iets is dat tegen jullie belang en/of dat van Defensie indruist?

"Doe dit-en-dit"
"Mag niet, want regelgeving-regelgeving-regelgeving"
"Dan werk je daar toch even omheen"
Normaalgesproken (can-do): "ja, meneer"
Dan: "nee, meneer, want regelgeving-regelgeving-regelgeving".

Als je dat massaal doet, dan ligt de hele boel toch zowat stil?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 september 2017 @ 12:21:56 #219
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174089536
quote:
Hoe houdbaar is Hennis?

Mali-drama

Nummer twee van VVD wankelt na eigen gestuntel en ongenadig harde uitspraak vicepremier Asscher

In rap tempo is de positie van minister Jeanine Hennis (Defensie) nagenoeg onhoudbaar geworden. Sinds de presentatie van het vernietigende rapport over het dodelijke mortier-ongeluk in Mali, zien collega’s in het kabinet, Kamerleden en partijgenoten het somber voor haar in. De nummer twee van de VVD wankelt.

Het is donderdagochtend, kwart over tien als er bij media een persbericht binnenkomt van het ministerie van Defensie. ’Rectificatie’, leest de titel, verwijzend naar het persbericht dat dertien minuten eerder al verstuurd is. In de nieuwe versie blijkt een citaat van minister Hennis te zijn gewijzigd over de reactie op het rapport over het ongeluk waarbij twee Nederlandse militairen in Mali het leven verloren en een derde ernstig gewond raakte. Waar eerst nog stond „De conclusies van de OVV komen hard aan”, blijkt in de nieuwe versie de zinsnede te ontbreken.

„Dat heeft ze er zelf uit laten halen”, roddelt een CDA-Kamerlid even later in het parlementsgebouw. Het rapport en vooral de reactie van de minister daarop zijn dan al het gesprek van de dag geworden.

Met verbazing zagen Kamerleden de minister stuntelen voor de camera bij het geven van een eerste reactie. Ze verzandde in onduidelijke, ontwijkende antwoorden en gaf aan dat optreden in dit geval beter was dan haar aftreden.

Binnenhofbewoners kijken ervan op dat Hennis zich zo het grijsgedraaide vocabulaire van ministers aanmeet die later toch echt hun biezen moeten pakken. Maar ze vermoeden ook direct waarom: Hennis wil door als minister in het nieuwe kabinet. Een plotseling aftreden kan dat wel eens verhinderen.

Oppositiepartijen roepen meteen om haar vertrek, de nieuwe coalitie is intussen ook zeer kritisch. De eerste geur van aangeschoten wild verspreidt zich in de wandelgangen; hier zit een minister ernstig in de problemen.

Even verderop stormen journalisten op VVD-partijleider Mark Rutte af, die dan net de Stadhouderskamer heeft verlaten in de pauze van coalitiebesprekingen. De premier zet er flink de pas in en zegt afgemeten dat hij vindt dat ze moet aanblijven. Dergelijke woorden gebruikte hij ook voor de later opstappende bewindspersonen Mansveld, Teeven, Opstelten en Van der Steur. „Rutte moet niet meteen achter haar gaan staan”, waarschuwt een kopstuk. „De minister moet het nu zelf doen.”

Intussen neemt de onrust toe. De familie van één van de overleden militairen spreekt met verschillende media en haalt ongenadig uit naar Defensie en daarmee naar de minister. De Tweede Kamer ziet het gebeuren en weet: een moeder die haar zoon verloor door nalatigheid van de Staat, daar is geen Haagse tovertruc tegen opgewassen. Dit is ernstig.

De uren verstrijken en de commotie rond het optreden van Hennis groeit. Als RTL een deel van een reactie-interview met Hennis twittert waarin ze verdwaalt in haar eigen ontwijkende antwoorden en zelfs even het beeld uit loopt, staat de minister er nog slechter op. In Den Haag vermoedt men dat er ’een rekening wordt vereffend’ door de zender omdat de minister eerder een verhaal over slecht materieel bij defensie afdeed als een kletsverhaal.

Als ze vrijdagochtend de krant onder ogen krijgt, knakt de bewindsvrouw. Op de voorpagina poseert de rouwende moeder van de omgekomen Henry Hoving. Ze vraagt: „Waarom zegt Hennis geen sorry?” Het raakt de minister in het hart. Ze vindt dat ze op deze manier onterecht persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor de dood van militairen.

Een paar uur later loopt Hennis de statige Trêveszaal in voor de wekelijkse ministerraad. De bewindsvrouw ziet ernstige gezichten bij haar collega’s.

Robot

Want de andere ministers trekken zich de harde conclusies uit het OVV-rapport zeer aan. Zíj hebben immers als collectief besloten om de militairen te sturen. De missie in Mali was zelfs op uitdrukkelijke voorspraak van de PvdA, waarna met stoom en kokend water soldaten die kant op werden gestuurd, naar nu blijkt onder omstandigheden die niet deugen. Een minister meent dat Hennis als een robot heeft gereageerd. Hennis erkent zelf ook dat ze het verkeerd heeft aangepakt. De discussie gaat door haar verkeerde reactie niet meer om het dramatische voorval, maar om haar ministerschap. Nu en in de toekomst. Dat moet niet, stelt de ministerraad vast. Inclusief Hennis.

Schuldbewust probeert de minister na afloop een andere toon aan te slaan dan donderdag. Tegen de verzamelde media zegt ze dat ’aanblijven geen doel op zich is’ en dat ze haar ’positie bepaalt na het debat’.

Ongeveer gelijktijdig verlaat vicepremier Lodewijk Asscher het gebouw, die vanwege de in het buitenland verkerende premier de ministerraad voorzat. Hij laat zich ontvallen dat de zaak ernstig genoeg is voor de minister om af te treden; een ongekend harde uitspraak, waarmee de VVD-bewindsvrouw in feite de wacht wordt aangezegd door haar collega. Een schokgolf gaat over het Binnenhof en bereikt ook de Stadhouderskamer, waar de nieuwe coalitie zit te onderhandelen. De VVD is woedend op de vicepremier.

In de partij dringt evenwel het besef door dat de positie van Hennis onhoudbaar begint te worden. Liberalen erkennen dat ze na het debat van dinsdag waarschijnlijk de eer aan zichzelf zal houden, bijvoorbeeld door na haar eerste termijn in de Kamer haar ontslag aan te kondigen en zo recht te doen aan de ministeriële verantwoordelijkheid. Immers, persoonlijk heeft ze niets te maken met het ongeluk, maar ze staat wel aan het hoofd van de organisatie die fout op fout op fout stapelde, waardoor uiteindelijk twee militairen omkwamen en één ernstig gewond raakte.

Hennis’ vertrek levert de VVD wel een groot probleem op. Ze is de nummer twee van de partij, een stemmenkanon en vooralsnog de enige zekere vrouwelijke kandidaat als minister. In de Haagse werkelijkheid geldt dat een minister bij een vrijwillig vertrek kan terugkeren in een nieuw kabinet. De vraag is echter of Nederland zo’n draaideurconstructie ook begrijpt, zeker als er binnen een maand al een nieuw kabinet aantreedt.

Daarnaast is nog maar de vraag of CDA, D66 en CU ervoor voelen om hun moeizaam bereikte samenwerking over drie weken af te trappen met een bewindspersoon die er nu al publiekelijk zo slecht op staat.

Bij Hennis is het intussen alle hens aan dek. Gisteravond kondigde ze opeens een ’operationele pauze’ af voor alle missies totdat alle veiligheidsprocedures zijn doorgelicht. Ook komt er een onderzoek om nalatigheid vast te stellen. De Kamer zal de uitkomsten ervan niet afwachten.

(Telegraaf)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174089726
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:10 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Maar die zogenaamde can-do mentaliteit dan? Is het dan niet genoeg om die massaal te laten varen, als er weer iets is dat tegen jullie belang en/of dat van Defensie indruist?

"Doe dit-en-dit"
"Mag niet, want regelgeving-regelgeving-regelgeving"
"Dan werk je daar toch even omheen"
Normaalgesproken (can-do): "ja, meneer"
Dan: "nee, meneer, want regelgeving-regelgeving-regelgeving".

Als je dat massaal doet, dan ligt de hele boel toch zowat stil?
Ja, en dat gebeurt ook gewoon maar aangezien dit de vredesbedrijfsvoering behelst (gewoon de dagelijkse werkzaamheden op de kazernes) heeft behalve de militair zelf er helemaal niemand buiten de poort last van...Wat voor last heb jij er feitelijk van als ik mijn werkzaamheden uit de klauwen laat donderen op de kazerne? Daar merk jij helemaal niets van.

Op het moment dat de burgers er wel last van gaan krijgen ben je bezig met een daadwerkelijke inzet, civiel militaire ondersteuning of wat dan ook... Dan geldt de arboregelgeving nl. niet meer. Ik kan dan wel zeggen bekijk het maar met je dijkdoorbraak ga zelf maar zandzakken vullen, of bekijk het maar met je tweede wereldoorlog bom in je achtertuin, blaas hem zelf maar op... Maar die vlieger gaat terecht niet op.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 september 2017 @ 12:35:15 #221
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174089878
quote:
Eerste 150 militairen na hulpmissie Sint Maarten terug in Nederland

Op Vliegbasis Eindhoven zijn zaterdagmorgen de eerste 150 Nederlandse militairen teruggekeerd van Sint Maarten, waar ze noodhulp gaven en de orde bewaakten nadat de verwoestende orkaan Irma over het eiland was getrokken.

De militairen die zaterdag terugkeerden van hun missie op Sint Maarten – merendeels mariniers - waren daar vooral om de orde te handhaven en plunderingen te voorkomen. Ze bewaakten de gevangenis, richtten checkpoints in en liepen patrouilles. Hun inzet is niet meer nodig nu het normale leven weer langzaam op gang komt.

Driehonderd militairen
Er zijn nog ruim driehonderd Nederlandse militairen op het eiland, die helpen bij de wederopbouw nadat orkaan Irma begin september een spoor van vernieling had getrokken. Zij helpen bij het verstevigen van de muren van de gevangenis, herstel van de haven en luchthaven en de water- en stroomvoorziening. Het is niet precies duidelijk hoe lang hun aanwezigheid nog nodig is. Dat wordt van week tot week bekeken.

Dit weekend komt nog het marineschip Zijner Majesteit Karel Doorman op het eiland aan met hulpgoederen als drinkwater, voedsel, bouwvoertuigen, communicatiemasten, politiewagens en bouwmaterialen. Op Vliegbasis Eindhoven werden de terugkerende militairen zaterdag welkom geheten door luitenant-generaal Hans van Grinsven en commodore Jan Willem Westerbeek. De terugvlucht van de militairen had enige vertraging door tegenwind.

(AD)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 september 2017 @ 14:26:36 #222
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174091806
quote:
Militairen terug na hulp aan Sint-Maarten: 'Welkom thuis, kanjers'

"Alsof er een maaimachine over Sint-Maarten is gegaan, zo groot was de chaos", zegt kapitein Kloppenburg van de Genie op Vliegbasis Eindhoven. "Je weet in eerste instantie niet waar je moet beginnen."

De werkbesprekingen waren ook bizar, vertelt hij. "Dat collega's kwamen melden hoeveel zeilboten ze van de weg hadden gehaald en waar masten doormidden waren gezaagd om de weg vrij te maken."

Na drie weken kwamen ze vanochtend terug uit het door orkaan Irma getroffen gebied. Zo'n 100 mariniers van de Marine Spearhead Task Unit, 18 militairen van de landmacht, 18 van de luchtmacht, medisch specialisten en marechaussees.

De lokale autoriteiten kunnen volgens defensie de orde nu prima handhaven. Bovendien is de bemanning van het marineschip Karel Doorman nog ter plaatse om hulp te bieden.
Luitenant-generaal Van Griensven verwelkomt de militairen op het platform en begint meteen over het misverstand dat de mariniers onvoldoende zouden hebben gedaan om plunderingen te voorkomen op Sint-Maarten. "Gelukkig is dat door zowel de minister van Binnenlandse Zaken als de premier meteen de kop indrukt." Zijn manschappen hebben volgens hem hun werk naar omstandigheden goed kunnen doen.

"We wisten heel snel wie er aan de touwtjes trok op Sint-Maarten. Na een paar dagen was de orde hersteld en konden we goed aan de slag", zegt een marinier. De veerkracht van de eilandbewoners wordt benadrukt. "De puinhoop was echt enorm was en het nog lang zal duren voordat het eiland er weer bovenop komt. Maar de eerste blaadjes zitten alweer aan de bomen", vertelt een andere marinier.

Rode roos

De taak op Sint-Maarten is moeilijk te vergelijken met een missie van een half jaar in een oorlogsgebied. Echte plunderingen zeggen de militairen niet gezien te hebben. "Die waren er vooral voor en zelfs tijdens de orkaan al, toen waren wij nog in Nederland."

Ondanks de relatief korte duur van deze missie krijgen alle terugkerende militairen traditiegetrouw een rode roos van het ontvangstcomité. In de hal staat een familie te wachten, met spandoek: "welkom thuis, kanjers".

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 30 september 2017 @ 14:41:45 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_174092021
Man man een hele ontvangst voor die twee weken dat ze weg waren :P
pi_174124483
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 20:07 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Omgekomen in juli 2016, en een bezoekje 14 maanden later. Yup...
Viel mij ook al op idd. Verbaas mij sowieso dat bezoek van de hoogste Pief geen standaard protocol is tijdens vredestijd. Het is niet dat er 100den sterven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')