abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_171970688
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:03 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Die A330 MRTT's die Nederland aanschaft worden er dus in totaal 7, samen met de rest. Duitsland neemt 2/3 van de tijd de toestellen. Blijven er 2,3 over voor Nederland, Noorwegen en Luxemburg. Dan kan Nederland er zeker niet altijd over 2 beschikken, zoals we er nu hebben. Het lijkt zo mooi, maar is dus uiteindelijk weer een bezuiniging.

Aanschafkosten dalen wel, waardoor er dus mogelijk meer zouden kunnen komen?
Waarom heeft Luxemburg in godesnaam een tankvliegtuig :? ze hebben niet eens een luchtmacht.
Of kopen ze die voor Belgie als een soort betaling in natura?

Tevens komt je link hierop uit:
Der Bundestag hat Rüstungsprojekte im Volumen von elf Milliarden Euro gebilligt, darunter den Kauf von fünf Korvetten.

Is meer dan 2 miljard per corvette niet erg gortig? Daar koop je state of the art onderzeeers voor of een klein vliegdekschip.

[ Bericht 12% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 26-06-2017 19:25:19 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_171970906
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom heeft Luxemburg in godesnaam een tankvliegtuig :? ze hebben niet eens een luchtmacht.
Of kopen ze die voor Belgie als een soort betaling in natura?
Nederland en België beschermen het Luxemburgse luchtruim. Dus zal wel zoiets zijn ja. Meebetalen en in ruil bescherming.

En die korvetten zijn er 5 voor 2 miljard. Zit nog een heel overig pakket bij, met upgrades voor Boxers en Tigers onder andere als ik het goed gelezen heb. Over een tijd nog een aankondiging voor aanschaf van 6 onderzeeërs, samen met Noorwegen.
pi_171970996
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:25 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Nederland en België beschermen het Luxemburgse luchtruim. Dus zal wel zoiets zijn ja. Meebetalen en in ruil bescherming.

En die korvetten zijn er 5 voor 2 miljard. Zit nog een heel overig pakket bij, met upgrades voor Boxers en Tigers onder andere als ik het goed gelezen heb. Over een tijd nog een aankondiging voor aanschaf van 6 onderzeeërs, samen met Noorwegen.
Last het net ook.

Zag trouwens ook dit:
Über ein weiteres Großprojekt wurde der Haushaltsausschuss zunächst nur informiert: Deutschland plant, gemeinsam mit Norwegen sechs baugleiche U-Booten von ThyssenKrupp zu beschaffen. Die norwegische Firma Kongsberg soll im Gegenzug Lenkflugkörper für das künftige deutsche Mehrzweckkampfschiff 180 sowie langfristig auch für deutsche Fregatten liefern. Der deutsche Anteil an dem Geschäft beläuft sich auf 1,85 Milliarden Euro. Entscheiden sollen die Haushälter voraussichtlich 2019.

Ik dacht dat wij met de Noren nieuwe subs zouden bouwen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_171971219
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:25 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Nederland en België beschermen het Luxemburgse luchtruim. Dus zal wel zoiets zijn ja. Meebetalen en in ruil bescherming.

En die korvetten zijn er 5 voor 2 miljard. Zit nog een heel overig pakket bij, met upgrades voor Boxers en Tigers onder andere als ik het goed gelezen heb. Over een tijd nog een aankondiging voor aanschaf van 6 onderzeeërs, samen met Noorwegen.
Overigens als ik wiki moet geloven doen wij aan 2 verschillende pools mee:
Netherlands[edit]
In 2013, the Netherlands expressed interest in the A330 MRTT to replace its two KDC-10s. Through the European Air Transport Command, a study was conducted to standardise and expand the European Air Refuelling capability, the Netherlands was lead nation for the study also involving Norway and Poland. In December 2014, it was announced that the Netherlands Air Force had selected the A330 MRTT to replace their KDC-10s in 2020. Negotiations for four aircraft were underway; they are proposed to be stationed at Eindhoven Airbase for use by the Netherlands, Poland and Norway.[59] In July 2016, the Royal Netherlands Air Force ordered two A330 MRTT tankers.[60]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_171971378
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Last het net ook.

Zag trouwens ook dit:
Über ein weiteres Großprojekt wurde der Haushaltsausschuss zunächst nur informiert: Deutschland plant, gemeinsam mit Norwegen sechs baugleiche U-Booten von ThyssenKrupp zu beschaffen. Die norwegische Firma Kongsberg soll im Gegenzug Lenkflugkörper für das künftige deutsche Mehrzweckkampfschiff 180 sowie langfristig auch für deutsche Fregatten liefern. Der deutsche Anteil an dem Geschäft beläuft sich auf 1,85 Milliarden Euro. Entscheiden sollen die Haushälter voraussichtlich 2019.

Ik dacht dat wij met de Noren nieuwe subs zouden bouwen?
Wij zijn nog aan het uitzoeken of het wel nut heeft om nieuwe onderzeeërs aan te schaffen..
Maar we schijnen ook nogal specifieke eisen te hebben, van wat ik heb begrepen van het lezen van marineschepen.nl. Dingen zullen er wel komen, maar de aanschafprocedure is geloof ik nog niet officieel gestart.

quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Overigens als ik wiki moet geloven doen wij aan 2 verschillende pools mee:
Netherlands[edit]
In 2013, the Netherlands expressed interest in the A330 MRTT to replace its two KDC-10s. Through the European Air Transport Command, a study was conducted to standardise and expand the European Air Refuelling capability, the Netherlands was lead nation for the study also involving Norway and Poland. In December 2014, it was announced that the Netherlands Air Force had selected the A330 MRTT to replace their KDC-10s in 2020. Negotiations for four aircraft were underway; they are proposed to be stationed at Eindhoven Airbase for use by the Netherlands, Poland and Norway.[59] In July 2016, the Royal Netherlands Air Force ordered two A330 MRTT tankers.[60]
Dit is dezelfde pool dacht ik, waar Duitsland zich nu bij aansluit. Alle Nederlandse vracht- en tankvliegtuigen vallen onder het EATC, dus misschien dat dit dan een onderdeel er van wordt?
  maandag 26 juni 2017 @ 19:45:51 #56
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_171971417
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:43 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Wij zijn nog aan het uitzoeken of het wel nut heeft om nieuwe onderzeeërs aan te schaffen..
Maar we schijnen ook nogal specifieke eisen te hebben, van wat ik heb begrepen van het lezen van marineschepen.nl. Dingen zullen er wel komen, maar de aanschafprocedure is geloof ik nog niet officieel gestart.


[..]

Dit is dezelfde pool dacht ik, waar Duitsland zich nu bij aansluit. Alle Nederlandse vracht- en tankvliegtuigen vallen onder het EATC, dus misschien dat dit dan een onderdeel er van wordt?
Mag toch hopen dat men de onderzeedienst niet verloren laat gaan. Afgaande op de verhalen die ik hoorde tijdens de rondleiding op de bruinvis afgelopen vrijdag zit daar een hoop (internationaal erkende) expertise.
Op zondag 13 februari 2011 16:21 schreef Vermecelli het volgende:
Hij heeft toch geen pokemon flute kanker mongool
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 12:05:35 #57
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_171986235
registreer om deze reclame te verbergen
DEF / Nederlandse leger in Bosnië en Herzegovina
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 12:12:43 #58
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_171986407
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:43 schreef Niek92 het volgende:

Dit is dezelfde pool dacht ik, waar Duitsland zich nu bij aansluit. Alle Nederlandse vracht- en tankvliegtuigen vallen onder het EATC, dus misschien dat dit dan een onderdeel er van wordt?
Om het ingewikkeld te maken zijn er twee commands/centres die dat coördineren. Het EATC en MCCE
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 15:23:48 #59
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_171990310
AWACS-OPEN-DAY.jpg
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_171995211
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:12 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Om het ingewikkeld te maken zijn er twee commands/centres die dat coördineren. Het EATC en MCCE
Ah, het MCCE gaat dus over de praktische inzet van de vliegtuigen terwijl het EATC hetgeen is waar ze onder vallen. Dat had ook wel samen gekund ja..
pi_172006893
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 15:23 schreef Cobra4 het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk. Doen ze dat jaarlijks op een grotere luchtmachtbasis in de buurt? Ik zou er best wel eens een kijkje willen nemen als er voldoende vluchten te zien zijn met voldoende verschillende toestellen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator vrijdag 30 juni 2017 @ 16:56:37 #62
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172071133
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 00:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leuk. Doen ze dat jaarlijks op een grotere luchtmachtbasis in de buurt? Ik zou er best wel eens een kijkje willen nemen als er voldoende vluchten te zien zijn met voldoende verschillende toestellen.
Dit is ter ere van 35 jaar Geilenkirchen. http://www.35jahre-nato-awacs.de/

En geen idee wat er vliegt of static is, maar dit is het lijstje:

1. & 2. 2x F-16, Belgien
3. Belgium Exhibition, Belgien
4. C-130, Belgien
5. SIAI-Marchetti SF.260, Belgien
6. & 7. 2x Alpha Jet, Belgien
8. & 9. 2x F-16, Dänemark
10. CL-604 Challenger, Dänemark
11. Cessna Citation C525, Deutschland
12. EC-135, Deutschland
13. Bell 206, Deutschland
14. Tornado PA-200, Deutschland
15. Bombardier Global 5000, Deutschland
16. A-400M, Deutschland
17. Aluette II, Deutschland
18. P-3 Orion, Deutschland
19. DO-228, Deutschland
20. Bücker 131, Deutschland
21. Bücker 181, Deutschland
22. Piper L18 C, Deutschland
23. C-160 Transall, Deutschland
24. Typhoon, Deutschland
25. Tornado PA-200, Deutschland
26. Bell UH-1D (SAR), Deutschland
27. DO-28 D2 Skyservant, Deutschland
28. DO-27 A4, Deutschland
29. L-18 150 Piper, Deutschland
30. Piaggio P149, Deutschland
31. Cessna 172, Deutschland
32. Impulse 100 (D-MDMM), Deutschland
33. Focke Wulf Stieglitz Deutschland, Deutschland
34. Remos GX, Deutschland
35. Pützer Elster B, Deutschland
36. Breezer, Deutschland
37. Fouga Magister D- IFCC, Deutschland
38. HA-200, Deutschland
39. E-3F, Frankreich
40. & 41. 2x F-4E (AUP), Griechenland
42. Merlin, Großbritannien
43. E-3D, Großbritannien
44. G550 AEW, Italien
45. Piaggio P-180, Italien
46. Breguet Atlantic or ATR 72, Italien
47. & 48. 2x Typhoon, Italien
49. & 50. 2x F-16, Niederlande
51. KDC-10, Niederlande
52. MIG-29, Polen
53. SU-22, Polen
54. M-28B Bryza, Polen
55. AN-28, Polen
56. C-27J Spartan, Rumänien
57. Gripen, Tschechien
58. MI-24, Tschechien
59. CASA C-295, Tschechien
60. E-7T (Boeing 737 AEW), Türkei
61. Gripen, Ungarn
62. AN26, Ungarn
63. KC-135, USA
64. C-130, USA
65. UH-60 Blackhawk, USA
66. AH-64 Longbow, USA
66. CH-47 Chinook, USA
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator vrijdag 30 juni 2017 @ 17:01:12 #63
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172071217
quote:
Hennis wil 'militair Schengengebied'

De obstakels voor grensoverschrijdend militair transport in Europa moeten verdwijnen. Dat komt de reactietijd van de strijdkrachten ten goede. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert vindt het positief dat de EU en de NAVO sinds december vorig jaar stappen hebben gezet om de samenwerking te verdiepen. Wat haar betreft, gaan de organisaties nog meer samenwerken, bijvoorbeeld op het gebied van militair transport. De minister lichtte vandaag in Brussel het Nederlandse initiatief toe tijdens de vergadering van NAVO-defensieministers.

Militaire transporten van het ene naar de andere Europese land kosten nu soms nog erg veel tijd vanwege technische, logistieke en financiële obstakels, zoals complexe en tijdrovende aanvraagprocedures voor vergunningen. Dit is onwenselijk, want “we moeten snel kunnen verplaatsen naar elke plek waar een dreiging is", aldus Hennis. Zij pleit daarom voor het creëren van een 'militair Schengengebied' in Europa, waarbinnen militairen en materieel in Europa zeer snel kunnen verplaatsen zonder hinder van grenzen en administratieve procedures. Van dit 'militair Schengen' zouden alle NAVO-bondgenoten en EU-landen deel moeten uitmaken.

Expertise en ervaring
De NAVO en de EU moeten samenwerken om obstakels voor grensoverschrijdend transport weg te nemen. Het bondgenootschap heeft expertise en ervaring op het gebied van militair transport, terwijl de EU bevoegdheden heeft op het gebied van douanezaken en het transport van gevaarlijke stoffen. Minister Hennis: “Het is van belang militair transport in Europa centraal te coördineren, om er zeker van te zijn dat eenheden en materieel op het juiste moment op de juiste plek zijn, ongeacht of zij in EU of NAVO-verband worden ingezet.”

Positieve reacties
Hennis heeft Hoge Vertegenwoordiger van de EU voor buitenland- en defensiebeleid Frederica Mogherini, hoofd van het Europees Defensie Agentschap Jorge Domecq en Secretaris-generaal van de NAVO Jens Stoltenberg gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken om de administratieve obstakels weg te nemen en procedures te vereenvoudigen. Een aantal landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben al positief gereageerd op dit verzoek.

Overige onderwerpen
De ministers spraken in Brussel verder over de verhoging van de Defensie-uitgaven en NAVO’s voorwaartse aanwezigheid aan de oostflank. Alle vier de battle groups in de Baltische staten en Polen zijn nu compleet. Nederlandse militairen die deel uit maakten van de eerste rotatie van de battle group in Litouwen worden binnenkort door collega’s afgelost. De ministers bevestigden nogmaals de blijvende betrokkenheid van de NAVO bij Afghanistan. En marge van de NAVO-bijeenkomst ondertekenden de ministers van Defensie van Duitsland en Noorwegen de toetredingsovereenkomst voor het Multirole Tanker Transport project (MRTT), een gezamenlijk project voor aanschaf van tankervliegtuigen. Nederland is de trekker van dit project.

(Defensie)
Nou, als het plannetje van Hennis belangrijker is om te melden dan info over de verhoging van Defensie-uitgaven dan kunnen we wel gokken dat dat niet een erg grote verhoging zal zijn?
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_172073753
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 17:01 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Nou, als het plannetje van Hennis belangrijker is om te melden dan info over de verhoging van Defensie-uitgaven dan kunnen we wel gokken dat dat niet een erg grote verhoging zal zijn?
Daar wordt helemaal niks over gezegd zelfs. Logisch ook, want Hennis is demissionair én het kabinet is nog bezig met het vormgeven van de begroting voor volgend jaar. Nieuws over een eventuele verhoging zal wel tegelijk uitlekken met de rest van de veranderingen, ergens eind van de zomer of zo.
  Moderator maandag 3 juli 2017 @ 13:34:41 #65
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172137581
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 19:21 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Daar wordt helemaal niks over gezegd zelfs. Logisch ook, want Hennis is demissionair én het kabinet is nog bezig met het vormgeven van de begroting voor volgend jaar. Nieuws over een eventuele verhoging zal wel tegelijk uitlekken met de rest van de veranderingen, ergens eind van de zomer of zo.
Ben benieuwd. :)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator maandag 3 juli 2017 @ 13:35:28 #66
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172137591
quote:
Duits-Nederlands Legerkorps jaar lang overal ter wereld inzetbaar

Het 1e Duits-Nederlandse legerkorps staat vanaf vandaag voor een jaar stand-by. Het komt in actie als de NAVO een Joint Task-Force Headquarters (Land) nodig heeft om waar ook ter wereld een missie uit te voeren.

Het Münsterse hoofdkwartier heeft zich gedurende 2 jaar voorbereid op deze rol. Begin april vond een NAVO-certificering plaats tijdens de oefening Trident Jaguar in Stavanger in Noorwegen. Daar werd de kwalificatie 'excellent' toegekend en de beoordelaars merkten op dat doorgaans de NAVO-standaard wordt gevolgd, maar er soms ook nieuwe standaarden worden gezet.

Energie, tijd en toewijding
Op de Prins Claus Kazerne in Münster sprak commandant van het hoofdkwartier luitenant-generaal Michiel van der Laan zijn waardering uit aan het adres van de multinationale staf. Die stak veel energie, tijd en toewijding in de voorbereiding op de nieuwe rol.

"Vanaf 1 juli moeten we er rekening mee houden te worden ingezet waar en wanneer de NAVO dat nodig acht. In de JTFHQ(L)-rol commanderen we niet alleen landstrijdkrachten maar coördineren we ook de inzet van marine, luchtmacht en special operations forces. Ik ben er van overtuigd dat we het vertrouwen van de NAVO bij een eventuele inzet absoluut waard zijn", aldus Van der Laan.

Cyber warfare
Hij voegde daar aan toe: "We zijn in eerste instantie een oorlogvoerend hoofdkwartier maar moeten ons er in elk scenario van bewust blijven dat de zogenoemde comprehensive approach, een nauwe samenwerking tussen diplomatie, internationale en non-gouvernementele organisaties, onverkort van toepassing blijft om conflicten duurzaam op te lossen. We zullen ook gegarandeerd met cyber warfare- en gender-aspecten geconfronteerd worden."

(Defensie)

In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  dinsdag 4 juli 2017 @ 23:58:01 #67
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172179648
quote:
De Kamer blijft met veel vragen zitten over de kosten voor de vervanging van de vier Nederlandse onderzeeboten. D66'er Salima Belhaj noemde het financiële aspect van het project dinsdag in de Kamer "echt zorgwekkend". Voor de mogelijke aanschaf is minimaal 2,5 miljard euro uitgetrokken.
Het CDA vindt de minister "vaag over het budget", zei Raymond Knops.

PVV'er Gabriëlle Popken wilde graag weten wat het kabinet maximaal wil uittrekken voor de vervanging van de vier boten van de Walrusklasse. De PvdA, SP en GroenLinks zitten met soortgelijke vragen.

Wel is er een meerderheid om nieuwe onderzeeboten aan te schaffen. VVD en CDA zijn sowieso voor, terwijl de PVV "open" in het proces staat. Ook D66 lijkt geen onoverkomelijke bezwaren te hebben. De PvdA was eerder voor, maar vindt het nu "geen vanzelfsprekendheid" dat er nieuwe onderzeeboten komen, zei Kirsten van den Hul.

Minister Jeanine Hennis van Defensie benadrukte dat de vervanging nog in de studiefase zit. De komende maanden wordt meer duidelijk over de kosten. "Gaandeweg zal het inzicht in de kosten toenemen."

In de tweede helft van volgend jaar moet de studiefase zijn voltooid. Een definitief besluit over vervanging valt in 2021. Tussen 2027 en 2031 moeten de huidige onderzeeboten dan worden vervangen.

Door: ANP
Niet bijster positief, al was dat wel te verwachten natuurlijk. Fijn dat er in elk geval nu nog sprake is van een meerderheid.
Op zondag 13 februari 2011 16:21 schreef Vermecelli het volgende:
Hij heeft toch geen pokemon flute kanker mongool
  Moderator donderdag 6 juli 2017 @ 16:01:56 #68
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172217705
quote:
Hennis: Europese defensiesamenwerking levert geld op

Minister Hennis verwacht niet dat plannen voor meer Europese defensiesamenwerking Nederland miljarden euro's kosten. De Europese Commissie kondigde vorige maand aan meer geld uit te willen geven aan defensie. Ook pleitte de Commissie voor nauwere militaire samenwerking tussen de lidstaten. Volgens de Commissie is dat nodig om tegenwicht te bieden aan de verslechterde veiligheid in de wereld.

Hennis benadrukte in de Tweede Kamer dat het gaat om Europees geld. Ze denkt dat samenwerking leidt tot meer effectiviteit en daardoor juist geld zal opleveren. Maar de minister zei ook dat het bundelen van de krachten geen excuus mag zijn om te bezuinigen op de Nederlandse krijgsmacht. Ze wees erop dat defensie allerlei tekorten heeft. "Carpoolen is niet mogelijk als je zelf je auto hebt verkocht."

Geen Europees leger

De minister onderstreepte dat de Commissie niet pleit voor een Europees leger en dat het kabinet daar ook tegen zou zijn. Hennis zei dat ze een overtuigd Europeaan is, maar dat Europa ook een bureaucratie is geworden. Daarom wil ze dat de plannen voor meer samenwerking echt van de grond komen en niet vrijblijvend zijn.

Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt de plannen van de Commissie en de visie van het kabinet daarop in grote lijnen. Volgens D66 zou de samenwerking op het gebied van defensie nog wel verder mogen gaan. De PVV vindt de plannen juist belachelijk.

De voorstellen van de Commissie worden de komende tijd uitgewerkt. Het kabinet komt tegen het eind van het jaar met een definitief standpunt.

(NOS)
quote:
EU gaat meer doen aan defensie, onder druk van Trump

De Europese Commissie wil veel meer geld uit gaan geven aan defensie. Vanaf 2021 moet ieder jaar 1 miljard euro vanuit Brussel worden besteed aan defensie. Het gaat vooral om onderzoeksgeld. Een gemeenschappelijk Europees leger blijft heel ver weg.

Twee weken nadat de Amerikaanse president Trump op bezoek was in Brussel, galmen zijn woorden nog na. Trump wil dat de EU-landen meer geld uitgeven aan defensie. Dat kan de Europese Commissie niet beloven, want daarvoor zijn de nationale regeringen verantwoordelijk. Toch wil ook de EU meer doen.

Gemeenschappelijke investeringen

"We doen nu alles 28 keer", zegt eurocommissaris Katainen. "Dat is zonde van het geld en leidt tot veiligheidsrisico's. Ook als iedereen wel meer spendeert aan defensie, is het nog steeds slim om meer samen te werken."

De Europese Commissie wil dat er meer gemeenschappelijk geïnvesteerd wordt in onderzoek naar defensie. Dat moet worden betaald uit de 1 miljard euro die vanaf 2021 jaarlijks beschikbaar is.

Landen moeten ook vaker gemeenschappelijk materieel inkopen. "Als tien landen satelliet-verbindingen willen kopen, dan kunnen ze dat beter gezamenlijk doen. Dan hebben ze een sterkere onderhandelingspositie en dat scheelt geld."

Geen Europees leger

Het defensie-geld is geen opmaat naar een gemeenschappelijk Europees leger, zegt de Europese Commissie. De EU is er niet om het Europees grondgebied te verdedigen, dat is aan de NAVO en aan de lidstaten.

Toch wordt in Brussel wel degelijk gesproken over een gemeenschappelijk Europees leger. Het is één van de drie toekomstscenario's die de Europese Commissie aan de landen voorlegt.

"Wij leggen de landen opties voor, het is uiteindelijk aan hen om te bepalen voor welke optie ze gaan", zegt buitenlandcoördinator Mogherini. In veel landen is er weerstand tegen één groot Europees leger, dus het lijkt onwaarschijnlijk dat de landen zullen kiezen voor die optie.

Minder militaire samenwerking kan volgens de Commissie niet. In de meest vrijblijvende toekomstscenario's werken landen nog steeds op vrijwillige basis samen. Een verdergaand plan is dat alle landen geld in een pot stoppen, om gezamenlijk aankopen te doen.

De invloed van president Trump is in ieder geval voelbaar in Brussel. Europese landen weten dat ze niet persé op hem kunnen vertrouwen als ze militair onder druk worden gezet en dus willen ze hun eigen defensie meer op orde hebben. De weerstand tegen samenwerking neemt daardoor af.

Of zoals buitenlandcoördinator Mogherini het zegt: "We hebben in de afgelopen zes maanden grotere stappen richting samenwerking gezet dan in de 50 jaar daarvoor."

(NOS)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_172228628
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 16:56 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Dit is ter ere van 35 jaar Geilenkirchen. http://www.35jahre-nato-awacs.de/

En geen idee wat er vliegt of static is, maar dit is het lijstje:

1. & 2. 2x F-16, Belgien
3. Belgium Exhibition, Belgien
4. C-130, Belgien
5. SIAI-Marchetti SF.260, Belgien
6. & 7. 2x Alpha Jet, Belgien
8. & 9. 2x F-16, Dänemark
10. CL-604 Challenger, Dänemark
11. Cessna Citation C525, Deutschland
12. EC-135, Deutschland
13. Bell 206, Deutschland
14. Tornado PA-200, Deutschland
15. Bombardier Global 5000, Deutschland
16. A-400M, Deutschland
17. Aluette II, Deutschland
18. P-3 Orion, Deutschland
19. DO-228, Deutschland
20. Bücker 131, Deutschland
21. Bücker 181, Deutschland
22. Piper L18 C, Deutschland
23. C-160 Transall, Deutschland
24. Typhoon, Deutschland
25. Tornado PA-200, Deutschland
26. Bell UH-1D (SAR), Deutschland
27. DO-28 D2 Skyservant, Deutschland
28. DO-27 A4, Deutschland
29. L-18 150 Piper, Deutschland
30. Piaggio P149, Deutschland
31. Cessna 172, Deutschland
32. Impulse 100 (D-MDMM), Deutschland
33. Focke Wulf Stieglitz Deutschland, Deutschland
34. Remos GX, Deutschland
35. Pützer Elster B, Deutschland
36. Breezer, Deutschland
37. Fouga Magister D- IFCC, Deutschland
38. HA-200, Deutschland
39. E-3F, Frankreich
40. & 41. 2x F-4E (AUP), Griechenland
42. Merlin, Großbritannien
43. E-3D, Großbritannien
44. G550 AEW, Italien
45. Piaggio P-180, Italien
46. Breguet Atlantic or ATR 72, Italien
47. & 48. 2x Typhoon, Italien
49. & 50. 2x F-16, Niederlande
51. KDC-10, Niederlande
52. MIG-29, Polen
53. SU-22, Polen
54. M-28B Bryza, Polen
55. AN-28, Polen
56. C-27J Spartan, Rumänien
57. Gripen, Tschechien
58. MI-24, Tschechien
59. CASA C-295, Tschechien
60. E-7T (Boeing 737 AEW), Türkei
61. Gripen, Ungarn
62. AN26, Ungarn
63. KC-135, USA
64. C-130, USA
65. UH-60 Blackhawk, USA
66. AH-64 Longbow, USA
66. CH-47 Chinook, USA
In Duitsland vliegt inprincipe geen vliegtuig, shows zoals in Nederland zijn sinds de ramp in Ramstein verboten.
  Moderator vrijdag 14 juli 2017 @ 11:57:43 #70
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172409372
quote:
Wijnen Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten

Luitenant-generaal Martin Wijnen is vanaf vandaag Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten. Hij neemt de taken over van vice-admiraal Rob Bauer.

Wijnen kwam in 1989 van de KMA. In zijn loopbaan vervulde hij verschillende functies als commandant en was betrokken bij een scala aan missies. Zo had hij de leiding over een mijnenruim- en trainingsteam in Cambodja en werkte hij tijdens de IFOR-missie op de Balkan.

Missies
Wijnen behaalde onder meer de titel Master of Military Art and Science (MMAS). Dat gebeurde in het Amerikaanse Leavenworth, Kansas. Hij volgde daar de US Army Command and General Staff Officers Course. Voor Defensie keerde hij nog een keer terug naar de Verenigde Staten. Vanuit Tampa, Florida was hij vanuit het US Central Command betrokken bij de missie in Afghanistan. In 2009 werd hij zelf uitgezonden naar dit Aziatische land en werd gestationeerd in het zuidelijke Kandahar.

Sinds 28 januari 2016 werkte de Enschedeër in Utrecht als Plaatsvervangend Commandant Landstrijdkrachten na twee jaar het commando te hebben gevoerd over 43 Gemechaniseerde Brigade in Havelte.

Bauer gaat zich nu voorbereiden op zijn functie als Commandant der Strijdkrachten. Hij neemt 5 oktober het commando over van generaal Tom Middendorp.

(Defensie)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator maandag 17 juli 2017 @ 12:27:39 #71
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172481170
quote:
MIVD trekt belofte aan militairen in

DEN HAAG - De hoop die er voor militairen met een buitenlandse partner was om in dienst te blijven, is de grond in geslagen. De baas van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) slikt beloften tot beterschap in.

In april gaf de baas van de MIVD Onno Eichelsheim aan dat er schot zat in het voor Defensie pijnlijke dossier. Een serie militairen zit thuis of is ontslagen omdat ze een partner uit een land hebben waarmee Nederland geen inlichtingen uitwisselt. Het gaat niet alleen om landen als China en Rusland, maar ook om bevriende naties zoals Zuid-Afrika.

Als de MIVD geen informatie met een collega-dienst uitwisselt, is er onvoldoende mogelijkheid antecedenten te checken. Deze militairen worden dan als veiligheidsrisico gezien en hun zogeheten Verklaring Geen Bezwaar (VGB) wordt niet verlengd. Dat betekent in de praktijk meestal einde loopbaan. Het beleid kwam de MIVD en daarmee minister Hennis (Defensie) op zware kritiek te staan tot aan de Raad van State toe. Magistraten vinden dat de inlichtingendienst te star opereert.

Na de presentatie van het MIVD-jaarverslag zei Eichelsheim tegen De Telegraaf dat het beleid was aangepast. ,,Het is niet meer zo dat we iemand wiens vrouw over wie we in de afgelopen vijf jaar geen informatie hebben direct de organisatie uitzetten. We gebruiken meer tijd om informatie te krijgen of zetten militairen op een positie waarbij ze geen gerubriceerd materiaal te zien krijgen.”

Aan de vooravond van een procedure bij de Raad van State, waarin een defensie-technicus in beroep gaat tegen het niet verlengen van zijn VGB, trekt Eichelsheim deze belofte in. Hij stelt zich verkeerd te hebben uitgelaten. De extra mogelijkheden waarover hij enthousiast vertelde, gelden alleen voor militairen zelf, niet voor hun partners. Daarvoor blijft het strakke beleid onveranderd.

,,De MIVD gaat ook niet zelf onderzoek doen in het buitenland”, zegt de MIVD-chef. ,,Wel staan we open voor dossiers die mensen bij ons aanleveren waaruit blijkt wat ze in landen hebben gedaan waarmee we geen inlichtingenrelatie hebben. Wanneer er een verkeerd beeld is ontstaan, vind ik dat vervelend. We doen echt meer om het VGB-probleem te beperken.”

Het optreden van de MIVD kan rekenen op zware kritiek van de raadsman van de technicus die maandag bij de Raad van State zijn zaak bepleit. Dick van Raaij noemt de aanpak ‘de zoveelste vertragingstechniek van de MIVD’. ,,Het is gewoon een juridische truc.”

(Telegraaf)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  maandag 17 juli 2017 @ 12:31:50 #72
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_172481248
:') :|W
  maandag 17 juli 2017 @ 13:10:53 #73
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_172482034
Defensie herkent zich niet in de bovenstaande uit- en afspraken.
  Moderator dinsdag 18 juli 2017 @ 12:00:18 #74
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_172501435
quote:
Nederlandse NAVO-militairen teruggehaald na vechtpartij Litouwen

Vier Nederlandse militairen zijn in Litouwen betrokken geraakt bij een vechtpartij. De marechaussee heeft ze teruggehaald naar Nederland. Er wordt nu gekeken of ze strafrechtelijk worden vervolgd.

De vier maakten deel uit van een bataljon van de NAVO waarin meerdere landen samenwerken. Ze hebben ook het alcoholverbod voor alle NAVO-militairen in Litouwen overtreden. Het incident wordt nu in Nederland onderzocht.

Volgens dagblad Trouw escaleerde op 1 juli een ruzie in de hoofdstad Vilnius. Twee van de vier militairen vielen een Litouwer aan. De een schopte, de ander sloeg hem tegen het hoofd. De betrokkenheid van de andere twee teruggestuurde militairen is onduidelijk.

Alcohol

Ze werden alle vier gearresteerd. Volgens Litouwse media varieerden de alcoholpromillages van de militairen op het moment van hun arrestatie tussen de 0,54 en 1,75 promille. Een auto besturen is strafbaar vanaf een promillage van 0,5.

Vooralsnog blijven de vier in dienst bij Defensie.

(NOS)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  dinsdag 18 juli 2017 @ 17:26:04 #75
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172508055
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 13:10 schreef detaris het volgende:
Defensie herkent zich niet in de bovenstaande uit- en afspraken.
Het probleem bij Defensie: Wij herkennen ons niet in het beeld

Zodra er kritiek van binnen de organisatie, of van buiten op Defensie komt, schiet Defensie in een soort communicatiekramp. De standaard-reactie is: Defensie herkent zich niet in het beeld… En dat is nu juist precies het probleem.

Commando’s trekken aan de bel. Problemen zijn zo groot dat de commandant van het Korps Commando Troepen (KCT), kolonel Groen, het zelfs noodzakelijk vond om alle trainingen stil te leggen. Daarnaast deden bij RTL commando’s hun beklag. Daarop volgende de officiële reactie van Groen en zijn ondercommandanten: We herkennen ons niet in het beeld. Dit is niet hoe wij problemen oplossen.’ Dat is een beetje tegenstrijdig, concludeerde ook RTL.

Dat laatste klopt zeker. Want het is niet gebruikelijk en in principe niet gewenst dat militairen aan de grote klok hangen dat de problemen waar ze mee kampen echt enorm groot zijn, en gevaarlijk voor hun inzet. Maar dat eerste? Groen gaf in een interne reactie op de brandbrief die ondercommandanten stuurden, aan de problemen te herkennen. In de reactie naar buiten geeft hij aan de problemen niet te herkennen, ook namens zijn ondercommandanten. Nu is ondercommandanten een ruim begrip, dus je kunt je afvragen of de ondercommandanten van de officiële reactie dezelfde ondercommandanten waren als van de interne brandbrief…

Als wielrenners en epo

In ieder geval was de officiële reactie er 1 waar minister Hennis en de afdeling communicatie hun vingers bij aflikken. Volgens het Defensieboekje: Je herkent je niet in het beeld, ontkent de problemen die geschetst worden, en zegt vervolgens dat de weg omhoog is ingezet, maar dat de resultaten daarvan nog even op zich laten wachten. Dat plaatje is grijsgedraaid. En het wordt ongeloofwaardig.

Zelfs als er stapels bewijzen zijn tegen de stellingen van Defensie, herkent Defensie zich niet in het beeld. Het als de wielrenners in de jaren ’90 vorige eeuw, en de beginjaren van deze eeuw: al lagen er 10 rapporten dat ze epo hadden gebruikt, ze ontkenden, keihard. We weten allemaal wat er jaren later gebeurde: de een na de ander bekende de verboden middelen gebruikt te hebben. En in de tijd van het gebruik wist iedereen wat er gebeurde, maar de sporters zelf ontkenden. Het is inmiddels een publiek geheim dat Defensie aan de grond zit, zeker de wat nauwer bij de Krijgsmacht betrokken mensen weten dat het mis zit. En Defensie doet alsof de neus bloedt: we herkennen ons niet in de situatie.
Maar wat als het wel waar is?

Maar stel dat de Defensietop en de minister zich echt niet herkennen in de situatie en dat beide partijen de waarheid spreken. Dus de uit de school klappende militairen, de journalisten en de anderen betrokkenen die de problemen aan de kaak stellen hebben gelijk, en de militaire top en de minister hebben gelijk. Dat is nog vele malen erger, en een scenario dat zeker niet uitgesloten moet worden.

Defensie is een op en top bureaucratische organisatie die de can-do-mentaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Problemen bestaan dan niet, dat zijn uitdagingen. En een militair moet creatief en oplossingsgericht zijn, zeker als je carrière wilt maken. Dan ga je dus een probleem niet melden, maar creatief oplossen. En als een lagere militair een probleem meldt, dan laat je hem dat creatief oplossen. En een probleem melden aan je commandant doe je niet, want dan ben je een probleemdenker en niet oplossingsgericht en heb je geen can-do-mentaliteit. Het is dus zeer aannemelijk dat problemen de weg naar de top echt niet weten te vinden.
Politiek alleen de schuld geven is te makkelijk

Wat daarbij erg meespeelt, is de hiërarchische structuur en het ontstaan van de problemen. Problemen met wapens en communicatiemiddelen zoals de commando’s beschrijven ontstaan niet van de ene op de andere dag. Problemen met het voertuigenpark, zoals generaal de Kruif aangaf, ontstaan niet van vandaag op morgen. En natuurlijk heeft het gebrek aan financiering door de politiek (te weinig geld naar Defensie, bezuiniging op bezuiniging) te maken met het ontstaan van de problemen. Maar het feit dat de top zich niet herkent in de problemen, of ze te laat onderkent, heeft te maken met de cultuur binnen Defensie. Alleen de politiek de schuld geven is te gemakkelijk.

Want door het geleidelijk ontstaan van de problemen (bijvoorbeeld, eerst 1 voertuig stuk, dan 2, dan 3, totdat een compagnie niks rijdend meer heeft) komt er moment dat er aan de bel getrokken moet worden door een commandant, bijvoorbeeld een pelotonscommandant. Maar die moet dan zeggen dat het een probleem is dat al een tijdje speelt. En daarmee moet hij zijn voorganger ook de schuld geven. Alleen de voorganger is gepromoveerd en die staat nu als plaatsvervangend compagniescommandant, of compagniescommandant als direct leidinggevenden boven de betrokken PC. Voor de CC geldt hetzelfde verhaal, als hij gaat melden dat het in zijn compagnie een bende is, dan moet hij de schuld daarvan ook in de schoenen schuiven van zijn voorganger, die nu bijvoorbeeld Bataljonscommandant is. En zo kan je de pyramide omhoog volgen, waarbij iedereen is bang is om de echte waarheid te vertellen.

Dat heet ook wel angstcultuur en dat kan een reden zijn waardoor rapportages blijven liggen. Waarbij voor de nog hogere, gebrevetteerde officieren – die generaal kunnen worden – ook nog geldt dat hun benoemingen ook politieke benoemingen worden. Als zij aan de politiek doorgeven dat hun eenheid een bende is, dat niks het doet, of dat ze die politiek belangrijke missie niet kunnen draaien, omdat ze niet genoeg mensen en middelen hebben om het te kunnen doen, worden ze geen generaal meer. Dus benoem je de problemen niet, of formuleer je het zo dat het allemaal wel mee lijkt te vallen.

Tekenende reacties

Tekenend voor dat proces waren ook de vele reacties na het besluit van de kolonel Groen. Vele (oud-)militairen gaven als eerste reactie: ‘einde carrière’, of ‘die zal wel geen CDS meer worden’. Dat betekent dat de hoger geplaatsen misschien officieus wel kennis hebben van de dramatische gesteldheid, maar officieel niks. En als je officieel niks weet, kan je officieel niks bevestigen, want dat is schadelijk voor je carrière. En dat is triest. Maar ook: al die generaals, kolonels, overstes en anderen waren er allemaal bij toen het aftakelingsproces verder en verder ging. Maar blijkbaar heeft er niemand dusdanig aan de bel kunnen, willen of durven trekken, dat de problemen ook echt breed bekend raakten. En dat mag de top zichzelf aanrekenen.

En die cultuur los je niet op met meer geld. Dat los je op door anders met problemen om te gaan. Want nu is het benoemen van een probleem een probleem en speelt de Defensietop de vermeende onschuld door te stellen dat ‘we ons niet in de situatie herkennen.’ De commando’s gaven volgens eigen zeggen namelijk al in 2014 de problemen aan in officiële rapporten, ‘De losse mails niet meegerekend ‘schrijven ze in documenten die bij RTL zijn te lezen. Dat betekent dat er 3 jaar lang allemaal alarmerende rapporten zijn blijven liggen, of zijn weggestopt, of onder de pet zijn gehouden. En dat heeft niks met minister Hennis te maken, en niks met geld. Dat is organisatiecultuur en die lijkt inmiddels ook aardig verrot. Zo verrot dat militairen een exodus van personeel vrezen, en die volgens commandant Groen bij het KCT ook aan de gang is: er stroomt meer uit dan er in gaat.

Dat neemt niet weg dat een situatie zoals die met de inzetbaarheid van de commando’s nooit zou mogen voorkomen. Bij geen enkel Krijjgsmachtdeel trouwens. Want onze Krijgsmacht is te belangrijk om verloederd te worden. Onze veiligheid is te belangrijk om op zijn beloop te laten. En onze veiligheid is in slechte politieke handen geweest de laatste decennia. De politiek moet daar eens heel goed over nadenken en realiseren dat ze er met een miljard extra – zoals volgens bronnen nu op de formatietafel ligt – niet komen. Er moet meer bij, veel meer. Dan kan Defensie echt weer op orde komen. Maar zonder geld kan Defensie ook al wat doen: het veranderen van de organisatiecultuur, zodat die weer werkbaar is wanneer het weer mensen, middelen en oefendagen regent als de politiek het licht heeft gezien.

Ng even over die officiële reactie van kolonel Groen: ik kan me inderdaad niet voorstellen dat Defensie mensen ongetraind op missie stuurt. Mocht dat wel het geval zijn dan is het nog erger dan ik dacht.

Defensie Platform
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')