quote:Oud-minister Hillen verzweeg details corruptiezaak
CDA-politicus Hans Hillen heeft als minister van Defensie de Tweede Kamer niet alles verteld over een grote corruptiezaak rond de aankoop van defensieauto's. "Als ik alle details over zulke zaken aan de Kamer zou melden, dan zou ik geen tijd meer overhouden om een krijgsmacht te runnen", zegt hij tegen NRC.
(NOS)
quote:Geen reconstructie van bestorming treinkaping De Punt
Er komt geen reconstructie van de bestorming van de gekaapte trein bij De Punt in juni 1977. Nabestaanden van de Zuid-Molukse kapers wilden dat, maar de rechtbank in Den Haag ziet er onvoldoende aanleiding toe.
Wel worden pas opgedoken geluidsopnames binnenkort tijdens een zitting achter gesloten deuren beluisterd. Een aantal mariniers droeg bij de bestorming opname-apparatuur bij zich, bedoeld voor opleidingsdoeleinden. Het Nederlands Forensisch Instituut gaf hiervan een transcriptie vrij.
(NOS)
Een nieuw combat support ship? Is die al eerder voorbij gekomen? Zal dat dan gaan over het alsnog één op één vervangen van de Zuiderkruis? Zodat de Karel Doorman die taken niet of minder hoeft te doen?quote:Nieuwe vloot marineschepen in ontwikkeling
Vervangers van de M-fregatten, onderzeeboten en mijnenjagers en een nieuw combat support ship: de bedoeling is dat de eerste versies over, pak ‘m beet, 10 jaar worden opgeleverd. Momenteel zijn technische en operationele knappe koppen al volop systeemconcepten aan het ontwikkelen en testen. Daarover ging gisteren het symposium ‘Manning & Automation’ in de Helderse marinehaven.
Symposium ‘Manning & Automation’
Meer dan 125 belanghebbenden vanuit Defensie, gerelateerde opleidingsinstituten, kennisinstituten en partners uit het bedrijfsleven kwamen bijeen voor een update over de schepen van de toekomst.
De grootste verandering ten opzichte van de huidige vloot zit hem vooral in verbeterde systeemintegratie en meer automatisering. Daar zijn diverse redenen voor. “De omgeving waarin we opereren verandert”, legt kapitein-luitenant ter zee technische dienst Ton van Heusden uit. Hij is sinds een jaar manager van het programma ‘Manning & Automation’. “De dreiging wordt steeds complexer en sneller. Door meer te automatiseren, kunnen we sneller en beter anticiperen. De trend is complexere schepen, die met steeds minder personeel worden uitgerust. Hierdoor zijn innovaties in de ondersteuning van de bemanning aan boord noodzakelijk.”
Van dichtbij bekijken en testen
Op het symposium presenteert Defensie samen met de Defensie-industrie (RH Marine en Thales) en kennisinstituut TNO de lopende deelprojecten en studies. De ene studie staat nog in de kinderschoenen, de andere is vergevorderd en valt al overtuigend te demonstreren. Een aantal systemen en applicaties is gepresenteerd in scenario’s met fregatten en onderzeeboten. Verder konden bezoekers op de innovatiemarkt zo’n 25 verschillende studies onderzoeken en deelprojecten van dichtbij bekijken en testen.
Belangrijkste managementsystemen
Het consortium richt zijn innovaties met name op de 3 belangrijkste systemen aan boord: combat-, platform- en bridgemanagement. Ook bekijkt men de mogelijkheden voor nieuwe functionaliteiten bij integratie van de systemen. De huidige staan weliswaar in verbinding met elkaar, maar werken nog niet geïntegreerd samen. Van Heusden: “Door informatie uit te wisselen tussen de systemen is de bedrijfsvoering aan boord te optimaliseren. Hierdoor is de marine in staat om betaalbaar met technisch hoogwaardige schepen te blijven varen.” De reacties op de demo’s zijn positief. “Als ik dat tijdens mijn missies had gehad,” zegt een voormalig commandocentrale officier, “was ik heel blij geweest.”
Ambitie
De komende periode ontwikkelen Defensie, TNO, Thales en RH Marine de concepten verder uit en maken die gereed voor productie. De roadmap ‘Manning & Automation’ startte in 2014 en loopt tot 2030. Volgens de huidige planning wordt de nieuwe vloot vanaf ongeveer 2025 gefaseerd opgeleverd.
Bron: defensie.nl
Een is geen. De Karel Doorman is op dit moment het enige schip in de Nederlandse vloot met BOZ- capaciteit.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 11:22 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Een nieuw combat support ship? Is die al eerder voorbij gekomen? Zal dat dan gaan over het alsnog één op één vervangen van de Zuiderkruis? Zodat de Karel Doorman die taken niet of minder hoeft te doen?
Ja, dat het nodig is, is wel duidelijk. Maar gezien de moeilijkheden om de Karel Doorman überhaupt in dienst te krijgen zou dit nogal een ommekeer zijn. Bovendien is de aanschaf van de MQ-9 uitgesteld met 7 jaar, omdat er geen geld voor was. Dat er dan wel geld is voor de ontwikkeling van een combat support ship, zou betekenen dat er substantieel meer geld beschikbaar komt om dat schip ook daadwerkelijk aan te kunnen schaffen.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 11:27 schreef detaris het volgende:
[..]
Een is geen. De Karel Doorman is op dit moment het enige schip in de Nederlandse vloot met BOZ- capaciteit.
De Doorman heeft het afgelopen jaar wegens technische problemen tegen de kant aan gelegen. Deze periode heeft de KM dus geen BOZ- capaciteit beschikbaar. Gebruiken we de Doorman elders in de wereld voor bijvoorbeeld transport. Geen BOZ- capaciteit beschikbaar. Logische keuze dat er mogelijk een tweede tanker komt voor de nodige redundantie.
Maar eerst zien dan geloven.
MQ-9 ligt politiek ook zeer gevoelig. Dat is echt niet alleen een geld kwestie.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 11:31 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Ja, dat het nodig is, is wel duidelijk. Maar gezien de moeilijkheden om de Karel Doorman überhaupt in dienst te krijgen zou dit nogal een ommekeer zijn. Bovendien is de aanschaf van de MQ-9 uitgesteld met 7 jaar, omdat er geen geld voor was. Dat er dan wel geld is voor de ontwikkeling van een combat support ship, zou betekenen dat er substantieel meer geld beschikbaar komt om dat schip ook daadwerkelijk aan te kunnen schaffen.
quote:Defensie wil DAF-vrachtwagens vervangen door Zweedse truck
Defensie wil ruim 2000 vrachtwagens kopen bij het Zweedse bedrijf Scania. De trucks moeten een groot deel van de verouderde DAF-trucks vervangen die in de jaren tachtig zijn gekocht.
Minister Hennis van Defensie schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het gaat om "kwalitatief goede" voertuigen. Het voordeel is dat op de laadruimte verschillende 'modules' geplaatst kunnen worden, benadrukt een defensiewoordvoerder. Te denken valt aan een werkplaats, een commandocentrum, een kraan of een cabine voor het personeel. Verder maken de vrachtauto's en trucks niet veel lawaai en zijn ze niet te vervuilend.
Contract
Defensie wil niet zeggen wat de mogelijke aanschaf kost. Het is commercieel vertrouwelijke informatie. De Tweede Kamer praat in juni over de aankoop van de vrachtwagens. Als de Kamer akkoord gaat met het voorstel van de minister kan het contract snel worden getekend. De eerste voertuigen zijn dan eind 2018 klaar.
(NOS)
De MQ-9 is er al lang door.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 11:58 schreef detaris het volgende:
[..]
MQ-9 ligt politiek ook zeer gevoelig. Dat is echt niet alleen een geld kwestie.
Maar ik moet het nog maar zien dat er daadwerkelijk genoeg geld komt om aan de vervangingsbehoefte te voldoen, laat staan om te investeren en te groeien.
Was jij niet iemand die iets vond van oude stinkende diesels?quote:Op zaterdag 10 juni 2017 15:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
WTF
Het paralement moet maar instemmen met de verkoop terwijl niet wordt vermeld wat het kost omdata het "commercieel vertrouwelijke informatie" is? Ik dacht dat we hier nog de schijn van een democratie proberen op te houden.
Niet dat de aankoop zelf mij iets uitmaakt, het zal vast wel nodig en redelijk zijn om voertuigen uit de jaren 80 te vervangen.
Overigens, hier de kamerbrief.quote:
Kortom, weer een waardeloze bud constructie net zoals met de Amarok...quote:De levering en het onderhoud van de voertuigen voor de komende tien jaar zijn als één geheel aanbesteed, overeenkomstig de Aanbestedingswet Defensie en Veiligheid (ADV). De leverancier draagt hierdoor, behalve tijdens missies, het financiële risico voor de beschikbaarheid van de voertuigen. Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd bij de industrie en een deel door militaire monteurs op defensielocaties onder toezicht van de industrie.
Nu werken er bij de fabrieken van Scania in Nederland ook een 2000 man/vrouw, daar zal wel wat werkgelegenheid mee gemoeid zijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 12:37 schreef Cobra4 het volgende:
Sinds wanneer dan? Een paar weken geleden pruttelde D66 en GL nog tegen... 2 jaar terug werd de koop nog uitgesteld.quote:
Wel of niet bewapend is een beetje het geouwehoer. Maar als ISR middel is het eigenlijk al rond, dat ze vooralsnog niet fysiek in Nederland staan is niet zo'n probleem, die dingen worden toch waar ook ter wereld vanuit Leeuwarden bestuurd.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 18:08 schreef detaris het volgende:
[..]
Sinds wanneer dan? Een paar weken geleden pruttelde D66 en GL nog tegen... 2 jaar terug werd de koop nog uitgesteld.
Wel goede zaak trouwens
Gewoon bewapenen en gebruiken .quote:Op zaterdag 10 juni 2017 18:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wel of niet bewapend is een beetje het geouwehoer. Maar als ISR middel is het eigenlijk al rond, dat ze vooralsnog niet fysiek in Nederland staan is niet zo'n probleem,6 die dingen worden toch waar ook ter wereld vanuit Leeuwarden bestuurd.
Ja en ja. Ik heb enkel moeite met het gebrek aan transparantie t.o.v. het orgaan wat het hoogste orgaan in onze democratie behoort te zijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 16:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was jij niet iemand die iets vond van oude stinkende diesels?
Dus het idee dat vrachtwagens uit het jaar kruik vervangen gaan worden door modernere exemplaren moet jou toch wel aanspreken lijkt me.
quote:Acties op luchthavens tijdens zomerpiek
DEN HAAG - Vakantiegangers dreigen de komende zomermaanden te worden getroffen door stiptheidsacties van de Koninklijke Marechaussee op de luchthavens als Schiphol en Rotterdam.
De gezamenlijke vakbonden voor militair- en burgerpersoneel bij de krijgsmacht kondigen dit aan in een vandaag onder de leden verspreide nieuwsbrief. Aanleiding voor de dreigende taal is een loonconflict met minister Hennis van Defensie. „Kennelijk is het nodig dat acties echt pijn gaan doen”, aldus de vakcentrales in een gezamenlijke verklaring.
De acties moeten Hennis ertoe bewegen om met een nieuw cao-voorstel te komen. Onlangs wezen militairen en burgers een aanbod van 2 procent loonsverhoging af. „De piketpalen zijn geslagen, we zijn nu driftig aan de slag met het in gang zetten van acties die indruk maken op de minister, de politiek en het Nederlandse publiek”, aldus de in het platform ’Defensiepersoneel in Actie’ verenigde bonden.
Ze wijzen erop dat militairen weliswaar geen stakingsrecht hebben, maar dat andere acties wel tot de mogelijkheden behoren. Behalve de dreigende stiptheidsacties tijdens de zomerpiek op luchthavens als Schiphol en Rotterdam, willen de bonden ook met steun van de ’eigen’ militairen van zich laten horen tijdens de nationale viering van Veteranendag op 24 juni.
Doemscenario
Stiptheidsacties bij de paspoortcontroles zijn een doemscenario voor Schiphol, waar tijdens de afgelopen voorjaarsvakantie al veel onvrede onder reizigers ontstond over de lange rijen, waardoor velen hun vlucht misten. De luchthaven beloofde beterschap, mede doordat ook de KLM-directie zich zeer kritisch uitte over de service op de luchthaven.
(Telegraaf)
quote:Rob Kramer wordt nieuwe Commandant Zeestrijdkrachten
Schout-bij-nacht Rob Kramer is per 22 september de nieuwe Commandant Zeestrijdkrachten. In die functie is hij tevens admiraal Benelux. Hij wordt op 11 september bevorderd tot vice-admiraal. Kramer volgt luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk op die na 39 jaar met functioneel leeftijdsontslag gaat.
Kramer begon zijn carrière tot marineofficier aan het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM). Daarna vervulde hij voornamelijk operationele functies aan boord van fregatten en bij de mijnendienst. Hij nam onder meer deel aan NAVO-operatie Sharp Guard ter handhaving van het handelsembargo voor de kust van voormalig Joegoslavië. In 2006 voerde Kramer het commando over het luchtverdedigings- en commandofregat Hr. Ms. Evertsen. Dit schip werd in 2008 onder zijn leiding als eerste Nederlandse eenheid ingezet voor de Somalische kust in de strijd tegen piraterij en ter bescherming van de schepen van het World Food Program. In 2014 volgde het commando over de Netherlands Maritime Force. Sinds 1 juni 2016 is Kramer als schout-bij-nacht Plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten.
Van Sprang
Commandant Korps Mariniers, tevens directeur Operaties Commando Zeestrijdkrachten, brigadegeneraal der mariniers Frank van Sprang volgt Kramer op 11 september op als Plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten. 2 weken eerder wordt hij bevorderd tot generaal-majoor der mariniers. Van Sprang begon in 1982 aan het KIM. Daarna behaalde hij onder meer de kwalificaties berg- en wintergetraind, parachutist, commando en kikvorsman. Ook voltooide hij de Amphibious Warfare School in het Amerikaanse Quantico en de hogere krijgsvorming KM op het Instituut Defensie Leergangen.
Van Sprang nam onder andere deel aan de VN-missie in Cambodja, operatie Allied Harbour in Albanië en hij was militair assistent van de deputy director stability in het ISAF-hoofdkwartier in Kabul, Afghanistan. Sinds mei 2014 is Van Sprang brigadegeneraal der mariniers. In die rang is hij plaatsvervangend directeur van de Directie Aansturen Operationele Gereedheid, directeur Operaties CZSK en Commandant Korps Mariniers.
Mac Mootry
Kolonel der mariniers Jeff Mac Mootry is per 25 augustus Commandant Korps Mariniers en directeur Operaties Commando Zeestrijdkrachten. Op 14 augustus wordt hij hiervoor bevorderd tot brigadegeneraal der mariniers. Mac Mootry begint in 1985 als dienstplichtige bij het Korps Mariniers. Na de Praktische Opleiding tot Officier der Mariniers is hij 6 jaar pelotonscommandant. Hij behaalt de kwalificaties berg- en wintergetraind, parachutist en commando.
In 1992 volgt een uitzending naar Cambodja en in 1995 naar Haïti. Daarna neemt hij als commandant van een detachement mariniers deel aan de NAVO Stabilisation Force in Bosnië. Hij is enkele jaren actief op het gebied van speciale operaties en 3 jaar compagniescommandant. In 2010 is Mac Mootry hoofd Operaties van Task Force Uruzgan. In september 2012 krijgt hij het commando over het Tweede Mariniersbataljon. De eenheid draagt onder meer bij aan antipiraterijmissies en de EU-battlegroup. Sinds eind mei 2014 is hij Chef Kabinet van de Commandant der Strijdkrachten.
(Defensie)
quote:What went wrong with the F-35, Lockheed Martin’s Joint Strike Fighter?
The F-35 was billed as a fighter jet that could do almost everything the U.S. military desired, serving the Air Force, Marine Corps and Navy – and even Britain’s Royal Air Force and Royal Navy – all in one aircraft design. It’s supposed to replace and improve upon several current – and aging – aircraft types with widely different missions. It’s marketed as a cost-effective, powerful multi-role fighter airplane significantly better than anything potential adversaries could build in the next two decades. But it’s turned out to be none of those things.
Officially begun in 2001, with roots extending back to the late 1980s, the F-35 program is nearly a decade behind schedule, and has failed to meet many of its original design requirements. It’s also become the most expensive defense program in world history, at around US$1.5 trillion before the fighter is phased out in 2070.
The unit cost per airplane, above $100 million, is roughly twice what was promised early on. Even after President Trump lambasted the cost of the program in February, the price per plane dropped just $7 million – less than 7 percent.
And yet, the U.S. is still throwing huge sums of money at the project. Essentially, the Pentagon has declared the F-35 “too big to fail.” As a retired member of the U.S. Air Force and current university professor of finance who has been involved in and studied military aviation and acquisitions, I find the F-35 to be one of the greatest boondoggles in recent military purchasing history.
quote:Verwarde man steelt truck Defensie en gaat joyriden
Een "verwarde blanke man" heeft een vrachtwagen van de militaire basis Oirschot gestolen en is daarmee gaan joyrijden in Eindhoven. De man is later weer op de basis aangehouden, meldde minister Hennis van Defensie vanavond aan de Tweede Kamer.
De man had uit een rugzak van oefenende militairen op de hei een toegangspas tot de basis, plus een universele sleutel van een Scania gestolen. Daarna is hij naar de basis gegaan en heeft de truck meegenomen.
Tijdens de rit heeft hij andere voertuigen beschadigd. Hennis lichtte de Kamer in over het gebeuren tijdens een debat over een ander incident op vliegbasis Volkel. Daar werd vorige maand een veroordeelde Syriëganger aangehouden. Die was als invallende uitzendkracht op de basis beland om graafwerkzaamheden te doen.
(NOS)
quote:Oud-ministers van Defensie niet gehoord in omkopingszaak auto's
De oud-ministers van Defensie Kamp en Van Middelkoop hoeven niet te worden gehoord in de omkopingszaak rond de aanbesteding van politie- en legerauto's door autobedrijf Pon, de importeur van Volkswagen en Audi. Over het verhoren van voormalig minister Hillen moet de rechtbank nog een besluit nemen.
(NOS)
quote:Defensie onderzoekt integriteit minister Kamp
Het ministerie van Defensie gaat onderzoek doen naar de integriteit van minister Kamp van Economische Zaken. Dit gebeurt na een klacht van twee ex-medewerkers, die bij Defensie werkten toen Kamp nog minister van Defensie was.
Defensie bevestigde zaterdag berichtgeving hierover in de Telegraaf. Voor het integriteitsonderzoek schakelt Defensie een deskundige van buiten in, ex-topambtenaar Roel Bekker. Het onderzoek begint zo spoedig mogelijk.
Voorrang
De ontslagen medewerkers stellen dat Kamp destijds giften heeft aangenomen van auto-importeur Pon en dat hij heeft geaccepteerd dat het bedrijf hem voorrang heeft verleend. Kamp liet zijn privéauto apk-keuren bij Pon, terwijl het bedrijf geen standaardgarage is voor particulieren.
Pon heeft tussen 2001 en 2011 ambtenaren gefêteerd om lucratieve opdrachten binnen te halen. De giften varieerden van gratis winterbanden en korting op onderhoud tot buitenlandse reizen. Kamp betaalde voor onder meer de apk-keuring, maar kreeg twee navigatie-cd's van Pon ter waarde van 250,42 euro cadeau.
Stom
Kamp noemde het onlangs "stom" dat hij destijds zijn privéauto door Pon heeft laten keuren. "Ik heb geen verstand van kortingen. Ik vraag er nooit om. Ik ben er heel slecht in. Zelfs op een markt in Egypte vraag ik geen korting."
(NOS)
quote:Militairen slaan waterputten voor brandweer op de Veluwe
Militairen van de landmacht leggen vandaag waterputten aan op de Veluwe bij Schaarsbergen. Het moet de brandweer helpen bij het bestrijden van natuurbranden, meldt Omroep Gelderland.
In natuurgebieden is het voor de brandweer vaak lastig om aan bluswater te komen. Door putten van tientallen meters diep te slaan, kan in het geval van een brand het grondwater gebruikt worden.
Het werk wordt uitgevoerd door militairen. Eerder sloegen zij zulke calamiteitenputten ook al in andere natuurgebieden in Nederland.
Warmte en droogte
Volgens een woordvoerder van de landmacht heeft de aanleg van de putten niets te maken met de warmte op dit moment, maar stond het werk al langer gepland.
Door de warmte en droogte is er nu wel een verhoogd risico op natuurbranden. In verschillende regio's is daarom code oranje van kracht.
(NOS)
Hartstikke mooi maar kunnen lokale boeren dat ook niet?quote:
Je slaat zo'n put niet eventjes; niet elke boer zal zo'n apparaat hebben staan.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 18:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hartstikke mooi maar kunnen lokale boeren dat ook niet?
Al jaren, maar dat heeft niets hiermee te maken.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 19:06 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De bezuinigingen bij de brandweer beginnen er ook in te hakken....
Nee. Het is niet dat er een kuil gegraven wordt ofzo... Het is de waterboorinstallatie van de genie.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 18:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hartstikke mooi maar kunnen lokale boeren dat ook niet?
Een beetje boer doet dat toch ook? Tenminste die mobiele sproeiers worden hier vaak op het grondwater aangesloten.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 22:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee. Het is niet dat er een kuil gegraven wordt ofzo... Het is de waterboorinstallatie van de genie.
Hebben ze al veel meer gedaan.
http://www.avrm.nl/landmacht-wapent-veluwe-vuur/
Video via de link.quote:Onderzoeksraad geeft onthutsend beeld van schietoefening bij Defensie
Het ministerie van Defensie heeft commandotroepen jarenlang schiettrainingen gegeven onder gevaarlijke omstandigheden. Dat staat in een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over een dodelijk schietincident op een schietbaan in Ossendrecht. Daarbij kwam in 2015 een instructeur, een sergeant, om het leven toen hij werd geraakt door een kogel van een commando die de schiettraining kreeg.
Bij dat incident ging volgens de OVV van alles mis. De oefenlocatie was niet goed, de instructeur was onervaren en het toezicht faalde. Niets ging zoals het zou moeten gaan, schrijft de raad.
Een belangrijke oorzaak van het dodelijke incident was de ongeschiktheid van het schiethuis in Ossendrecht. Het interieur van het gebouw bestaat uit houten frames met dunne wanden van vinyldoek. Defensie huurde de schietbaan van de Politieacademie omdat het niet zelf beschikt over oefenlocaties om te schieten.
De geraakte instructeur bevond zich op het fatale moment achter een dunne wand. Hij had geen zicht op de deelnemers aan de schietcursus en de deelnemers zagen hem niet. Een mede-instructeur die vanaf een balustrade toekeek, had ook geen zicht op zijn collega. De instructeur werd meerdere malen geraakt toen een deelnemer aan de schietcursus met scherp op een doel vuurde, schrijft de OVV,
De instructeur had de oefening eigenlijk helemaal niet mogen geven in de vorm waarvoor gekozen was. De sergeant was namelijk zelf nog in opleiding om instructeur te worden en had persoonlijke begeleiding moeten krijgen.
De Onderzoeksraad schrijft ook dat het incident in Ossendrecht niet het eerste is waarbij militairen ernstig gewond zijn geraakt of gedood.
Niet zonder risico's
Schietoefeningen voor commando's gebeuren vaak met een hoog realiteitsgehalte. Er wordt met scherp geschoten omdat commando's op de gevaarlijkste in situaties moeten zijn voorbereid, zegt de voorzitter van de OVV, Tjibbe Joustra. "Het betekent dat die oefeningen niet zonder risico's zijn. Je oefent om te leren."
"Maar de risico's tijdens een oefening moeten wel zo veel mogelijk worden beperkt. En daar hebben wij een groot aantal kanttekeningen bij. Allerlei voorschriften zijn niet nageleefd. Het schiethuis in Ossendrecht voldeed niet aan de eisen. Er waren onvoldoende instructeurs, geen kwalificaties, geen toezicht. Het rapport is nogal een opsomming van zaken die niet goed zijn gegaan."
De raad verbaast zich er in het rapport verder over dat Defensie geen eigen schiethuis heeft. In 2007 werd een aanvraag voor een eigen schiethuis dat aan de eisen voldoet goedgekeurd, maar het is er nooit gekomen. "Realiseer dat nou een keer", beveelt Joustra aan.
Reactie Hennis
Minister Hennis zegt in een reactie op het rapport dat ze het van het grootste belang vindt dat Defensie de veiligheid van militairen maximaal waarborgt in de uitoefening van hun beroep.
"De conclusies zijn glashelder en nopen tot actie. De bevindingen van de OVV zijn hierbij leidend. Het spreekt vanzelf dat in het bijzonder de aanbevelingen op het terrein van toezicht met voorrang zijn en worden aangepakt. Ook zijn de oefeningen met scherpe munitie in het schiethuis van Ossendrecht direct na het ongeval opgeschort."
(NOS)
quote:De raad verbaast zich er in het rapport verder over dat Defensie geen eigen schiethuis heeft.
Kalf, put en verdronken. Was eens met een zak centen over de brug gekomen ipv defensie tot op het bot en verder uit te kleden...quote:De raad verbaast zich er in het rapport verder over dat Defensie geen eigen schiethuis heeft. In 2007 werd een aanvraag voor een eigen schiethuis dat aan de eisen voldoet goedgekeurd, maar het is er nooit gekomen. "Realiseer dat nou een keer", beveelt Joustra aan.
Ook de reactie van dat SP kamerlid.quote:Op woensdag 21 juni 2017 18:11 schreef detaris het volgende:
De reactie van Hennis is wel een teken aan de wand.
Ja, met een giertank kun je ook wel een gat spuiten, maar geen 60m diep.quote:Op woensdag 21 juni 2017 08:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:Een beetje boer doet dat toch ook? Tenminste die mobiele sproeiers worden hier vaak op het grondwater aangesloten.
Uiteraard wordt er weer gemekkerd over het "toezicht" en dat dat "voorrang" dient te hebben bij de aanpak... Ja want dat is het laaghangende fruit (personeel dus) wat je lekker makkelijk de schuld kan geven en zo nodig het hek over kunt trappen...quote:Op woensdag 21 juni 2017 18:11 schreef detaris het volgende:
De reactie van Hennis is wel een teken aan de wand.
Gewoon in de sloot ernaast ja...quote:Op woensdag 21 juni 2017 08:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een beetje boer doet dat toch ook? Tenminste die mobiele sproeiers worden hier vaak op het grondwater aangesloten.
Uiteraard zijn alle politici geschrokken en verbijsterd...quote:Op woensdag 21 juni 2017 19:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard wordt er weer gemekkerd over het "toezicht" en dat dat "voorrang" dient te hebben bij de aanpak... Ja want dat is het laaghangende fruit (personeel dus) wat je lekker makkelijk de schuld kan geven en zo nodig het hek over kunt trappen...
Dat de politiek nog geen kwartje beschikbaar heeft gesteld voor een fatsoenlijke schietbaan wordt gemakshalve vergeten. Dat het personeel al jaren klaagt over onvoldoende, zwaar verouderde en onjuiste midddelen zal ook wel nieuw zijn voor ze... Zelfs de boterberg van de jaren 80 is niet groot genoeg om aan te geven hoeveel boter ze op hun hoofd hebben daar in Den Haag.
Vrouwen hé! Die voelen dingen....quote:Op woensdag 21 juni 2017 20:13 schreef detaris het volgende:
[..]
Uiteraard zijn alle politici geschrokken en verbijsterd...
En de mindef voelt zich verantwoordelijk. Je bent verantwoordelijk koe
Welk budget...quote:Op woensdag 21 juni 2017 19:52 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
10 jaar geleden beginnen met plannen maken voor een nieuwe schietbaan en nu er nog steeds geen hebben. De Nederlandse overheid op zijn best. Waarschijnlijk ook al flink over budget zonder dat er een steen gelegd is.
Ohjaquote:
quote:Ombudsman wil meer geld naar veteranencentra
Ombudsman Reinier van Zutphen vindt dat de overheid structureel meer geld moet bijdragen aan veteranencentra. Hij maakt zich zorgen over het voortbestaan van deze veteranenhuizen. Die zijn nu afhankelijk van individuele subsidies en donaties.
"Er zijn soms dingen waar je geen raad mee weet. Hier zijn andere veteranen die je daarmee kunnen helpen", zegt Libanonveteraan Ferry van den Brûle. Wekelijks gaat hij naar een veteranencentrum in Alphen aan den Rijn.
Daar komt hij niet alleen voor de gezelligheid; hij heeft last van een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Hij werd afgekeurd en zou dan thuis moeten gaan zitten. "Maar dat is het slechtste wat je kunt doen. Daarom zijn we met het veteranencentrum aan de slag gegaan."
Vandaag eert Nederland voor de dertiende keer de 115.000 veteranen. Dat gebeurt tijdens de viering van Nationale Veteranendag in Den Haag, waar de maatschappelijke erkenning van veteranen en de waardering voor hun werk centraal staan.
De dag begint traditioneel met een bijeenkomst in de Ridderzaal met toespraken, gedichten en zang. Koning Willem-Alexander, premier Rutte en minister van Defensie Hennis zijn daarbij aanwezig. Op het Binnenhof worden medailles uitgereikt aan veteranen.
Daarna defileren ruim 5000 veteranen en militairen. Ze leggen een route van 2,5 kilometer af door de binnenstad van Den Haag, die begint en eindigt op het Malieveld. Op de Kneuterdijk marcheren ze langs koning Willem-Alexander.
Voorafgaand aan het defilé vliegen verschillende F-16's, helikopters en een aantal historische toestellen over de stad. Op het Malieveld is de hele dag door een bijeenkomst met muziek en activiteiten.
(NOS)
Die A330 MRTT's die Nederland aanschaft worden er dus in totaal 7, samen met de rest. Duitsland neemt 2/3 van de tijd de toestellen. Blijven er 2,3 over voor Nederland, Noorwegen en Luxemburg. Dan kan Nederland er zeker niet altijd over 2 beschikken, zoals we er nu hebben. Het lijkt zo mooi, maar is dus uiteindelijk weer een bezuiniging.quote:Die Haushälter billigten auch den Aufbau einer Flotte von sieben Tankflugzeugen des Typs Airbus A330 MRTT, die gemeinsamen mit den Niederlanden, Luxemburg und Norwegen genutzt werden sollen und auch der Nato zur Verfügung gestellt werden sollen. Deutschland soll zwei Drittel der Flugstunden erhalten und mit 1,4 Milliarden Euro zwei Drittel der Kosten tragen.
Volledige artikel in het Duits hier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |