abonnement Unibet Coolblue
pi_171425075
Indien gelijke prijs, welke zouden jullie kopen, de groene Bosch AdvancedVac 20 of de blauwe Bosch Gas 20 L?

De AdvancedVac20:



De Gas 20L:



De blauwe Gas 20 L (verkrijgbaar vanaf ¤177,-) is al weer een poosje op de markt en dat kun je zien aan de specs. De splinternieuwe groene AdvancedVac 20 (¤149,-) heeft op papier iets betere specs qua vacuüm en luchtopbrengst. De blauwe zou wel iets stiller zijn (73 vs 78db).
Beiden hebben de door mij gewenste start/stop automaat. De blauwe Bosch heeft daarentegen ook een half-automatisch filterreinigingssysteem wat ontbreekt op de groene Bosch. Maar wat mij betreft een gimmick aangezien ik toch zakken ga gebruiken (apparaat zal vnl. gebruikt gaan worden om een schuurmachine mee af te zuigen en zulke fijnstof wil je gewoon in de zak, anders blijf je het filter reinigen.)

Dilemma dilemma...
  zaterdag 3 juni 2017 @ 19:51:08 #2
4330 PJ
Tja.....
pi_171425387
Ik heb de gas 20L. Zou geen andere meer willen. Bouwkwaliteit is voortreffelijk. Hiervoor Karchers gehad in het hogere segment maar ook dat is toch hobby kwaliteit.

De zakken voor de 20L koop ik via Amazon. Er zijn ook goedkope papieren zakken maar die verstoppen gelijk waardoor de zak bij 10% vol al weg kan.

De 'stoffen' dubbelwandige zakken gaan helemaal vol zonder verlies in zuigkracht.

Overigens kan je op de plaatjes het verschil al zien: de zuigmond is bij de gas 20L van zachtrubber. Hierop kan dan een standaard mond of je schuift het zo over de uitgang van een schuurmachine of zaagmachine etc.
pi_171425506
De blauwe. De groene blijft een consumentending dat op een mindere gebruiksduur is toegerekend.
pi_171426334
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 19:51 schreef PJ het volgende:
Ik heb de gas 20L. Zou geen andere meer willen. Bouwkwaliteit is voortreffelijk. Hiervoor Karchers gehad in het hogere segment maar ook dat is toch hobby kwaliteit.

De zakken voor de 20L koop ik via Amazon. Er zijn ook goedkope papieren zakken maar die verstoppen gelijk waardoor de zak bij 10% vol al weg kan.

De 'stoffen' dubbelwandige zakken gaan helemaal vol zonder verlies in zuigkracht.

Overigens kan je op de plaatjes het verschil al zien: de zuigmond is bij de gas 20L van zachtrubber. Hierop kan dan een standaard mond of je schuift het zo over de uitgang van een schuurmachine of zaagmachine etc.
Ik kom zojuist een filmpje tegen van de Gas 20 L, waarin de zuigkracht duidelijk afneemt als je er een bepaalde powertool op aansluit en aanzet.


Heb jij dit ook ondervonden?
  zaterdag 3 juni 2017 @ 20:33:40 #5
4330 PJ
Tja.....
pi_171426467
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 20:29 schreef Spraypaint het volgende:

[..]

Ik kom zojuist een filmpje tegen van de Gas 20 L, waarin de zuigkracht duidelijk afneemt als je er een bepaalde powertool op aansluit en aanzet.


Heb jij dit ook ondervonden?
Nee, dat zal we aan zijn elektra installatie liggen.
pi_171428234
Ik kom zojuist een blauwe Bosch tegen die er ook interessant uitziet, en zelfs nog iets goedkoper is dan de 20 L.
De GAS 15 PS:



Gekke is alleen, nergens te koop in west-Europa behalve bij rotopino.nl en .de
De Youtube filmpjes over deze PS zijn allemaal Russisch/oost-Europees, dus waarschijnlijk een model wat alleen daar is uitgebracht?
Kan er ook geen zakken voor vinden trouwens.
pi_171428561
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 19:55 schreef vaduz het volgende:
De blauwe. De groene blijft een consumentending dat op een mindere gebruiksduur is toegerekend.
Het is niet zo dat zo'n ding bij mij dagelijks van 9 tot 5 "misbruikt" gaat worden. Hij zal zo'n 2/3 keer per week een uurtje gebruikt gaan worden dus wat dat betreft vertrouw ik Bosch groen wel.
pi_171436521
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 20:33 schreef PJ het volgende:

[..]

Nee, dat zal we aan zijn elektra installatie liggen.
Ik lees het ook in iemand's review op alternate.nl.
Schijnt dan toch echt voor te komen icm sommige powertools.

https://www.alternate.nl/(...)html/product/1163885
pi_171437423
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 19:38 schreef Spraypaint het volgende:
Indien gelijke prijs, welke zouden jullie kopen, de groene Bosch AdvancedVac 20 of de blauwe Bosch Gas 20 L?

De AdvancedVac20:

[ afbeelding ]

De Gas 20L:

[ afbeelding ]

De blauwe Gas 20 L (verkrijgbaar vanaf ¤177,-) is al weer een poosje op de markt en dat kun je zien aan de specs. De splinternieuwe groene AdvancedVac 20 (¤149,-) heeft op papier iets betere specs qua vacuüm en luchtopbrengst. De blauwe zou wel iets stiller zijn (73 vs 78db).
Beiden hebben de door mij gewenste start/stop automaat. De blauwe Bosch heeft daarentegen ook een half-automatisch filterreinigingssysteem wat ontbreekt op de groene Bosch. Maar wat mij betreft een gimmick aangezien ik toch zakken ga gebruiken (apparaat zal vnl. gebruikt gaan worden om een schuurmachine mee af te zuigen en zulke fijnstof wil je gewoon in de zak, anders blijf je het filter reinigen.)

Dilemma dilemma...
Ik zelf heb een Makita VC2512L. Ben er zeer tevreden over. Wellicht ook even naar kijken?
pi_171437585
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 03:28 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik zelf heb een Makita VC2512L. Ben er zeer tevreden over. Wellicht ook even naar kijken?
Deze heeft zeker op mijn lijstje gestaan. Ik heb zojuist echter de knoop doorgehakt en een blauwe Bosch Gas 20 L besteld.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom de Makita is afgevallen maar het ontwerp en de kleurstelling vind ik gewoon wat minder. Tsja je moet een reden hebben hè. :-)

De groene Bosch is afgevallen omdat ie volgens de specs toch iets luidruchtiger is dan de blauwe. Puntje wat ik wel belangrijk vind.

[ Bericht 10% gewijzigd door Spraypaint op 04-06-2017 04:14:49 ]
pi_171575713
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 20:33 schreef PJ het volgende:

[..]

Nee, dat zal we aan zijn elektra installatie liggen.
Ik heb zojuist de GAS20L ontvangen en gelijk geprobeerd of ik last van het euvel heb en moet het helaas beamen.
Een schuurmachine erop aangesloten en de zuigkracht vermindert met meer dan de helft.

Stofzuiger maar weer retour en voor een Makita gaan. Had ik natuurlijk gelijk moeten doen na het lezen van de meldingen maar toch eigenwijs...
  Knikkerking vrijdag 9 juni 2017 @ 16:24:48 #12
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171575860
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 16:18 schreef Spraypaint het volgende:

Ik heb zojuist de GAS20L ontvangen en gelijk geprobeerd of ik last van het euvel heb en moet het helaas beamen.
Een schuurmachine erop aangesloten en de zuigkracht vermindert met meer dan de helft.

Stofzuiger maar weer retour en voor een Makita gaan. Had ik natuurlijk gelijk moeten doen na het lezen van de meldingen maar toch eigenwijs...
Ik snap niet helemaal hoe dat nu in elkaar zit...
Het is toch logisch dat de luchtdruk "in elkaar zakt" als er een apparaat (zeker een schuurmachine met die kleine kanalen en gaatjes) op aangesloten zit.

Ten opzichte van welke situatie verminderd de zuigkracht met meer dan de helft?

Heb zelf de GAS 20L een aantal jaar gehad, en vond het altijd een heel fijn ding. Ook lekker licht, en niet te groot.
pi_171576054
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 16:24 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal hoe dat nu in elkaar zit...
Het is toch logisch dat de luchtdruk "in elkaar zakt" als er een apparaat (zeker een schuurmachine met die kleine kanalen en gaatjes) op aangesloten zit.

Ten opzichte van welke situatie verminderd de zuigkracht met meer dan de helft?

Heb zelf de GAS 20L een aantal jaar gehad, en vond het altijd een heel fijn ding. Ook lekker licht, en niet te groot.
Zonder de afzuigslang daadwerkelijk op de schuurmachine te zetten, dus enkel de stroomdraad van de schuurmachine aansluiten op de Bosch, dan merk je al dat de zuigkracht meer dan gehalveerd wordt als je op de Bosch stofzuiger van standje 1 naar 2 overschakelt.

Ik heb hier ook een goedkope Gamma alleszuiger staan met stopcontactfunctie en daar treedt het probleem niet op. Zuigkracht blijft gewoon in tact.

Er zit duidelijk een ontwerpfout in de aanschakelautomaat van de Bosch. Misschien dat het met Bosch schuurmachines wel goed werkt, maar daar heb ik niks aan. (ik gebruik een Metabo schuurmachine, 375 watt).
  Knikkerking vrijdag 9 juni 2017 @ 16:42:40 #14
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171576422
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 16:31 schreef Spraypaint het volgende:

Zonder de afzuigslang daadwerkelijk op de schuurmachine te zetten, dus enkel de stroomdraad van de schuurmachine aansluiten op de Bosch, dan merk je al dat de zuigkracht meer dan gehalveerd wordt als je op de Bosch stofzuiger van standje 1 naar 2 overschakelt.

Ik heb hier ook een goedkope Gamma alleszuiger staan met stopcontactfunctie en daar treedt het probleem niet op. Zuigkracht blijft gewoon in tact.

Er zit duidelijk een ontwerpfout in de aanschakelautomaat van de Bosch. Misschien dat het met Bosch schuurmachines wel goed werkt, maar daar heb ik niks aan. (ik gebruik een Metabo schuurmachine, 375 watt).
Wow, dus je bedoeld eigenlijk dat het aangesloten apparaat (in dit geval een Metabo-schuurmachine) niet genoeg stroom krijgt? Dat is wel heel erg vreemd als dat zo is inderdaad :{w

Je zou toch denken dat er gewoon een relais tussen zit wat aan/uit schakelt....
pi_171577006
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 16:42 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wow, dus je bedoeld eigenlijk dat het aangesloten apparaat (in dit geval een Metabo-schuurmachine) niet genoeg stroom krijgt? Dat is wel heel erg vreemd als dat zo is inderdaad :{w

Je zou toch denken dat er gewoon een relais tussen zit wat aan/uit schakelt....
De Metabo schuurmachine werkt gewoon goed, het is de stofzuiger zelf die schijnbaar te weinig stroom voor zichzelf genereert. De zuigkracht stort in zodra je de Metabo schuurmachine aanzet.

Paar berichtjes terug staat een Youtube filmpje van het probleem. Filmpje is niet van mij, maar ik heb dus exact hetzelfde euvel.
pi_171577196
Bosch nog even gebeld maar die komen niet verder dan "probeer een Bosch schuurmachine".

Ik ben er klaar mee en heb de Makita VC2512L besteld. De Bosch staat al weer ingepakt.
Denk je een keer in je leven voor Bosch blauw te gaan... wauw, wat een deceptie.
pi_171578505
Heb hem zojuist op Marktplaats gezet, even om te kijken of ik hem zo snel kan verkopen zonder dat ik het gehannes heb met retoursturen.

Dus wie heeft interesse. 1 dag oud, nog geen vuiltje mee opgezogen, dus nieuw met doos en aankoopbon.
¤175,- af te halen in Rotterdam.
Prachtige stille(!) bouwzuiger voor wie de automaat niet gebruikt (of de mazzel heeft dat het met zijn powertool geen probleem oplevert).
pi_171580984
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 18:18 schreef Spraypaint het volgende:
Heb hem zojuist op Marktplaats gezet, even om te kijken of ik hem zo snel kan verkopen zonder dat ik het gehannes heb met retoursturen.

Dus wie heeft interesse. 1 dag oud, nog geen vuiltje mee opgezogen, dus nieuw met doos en aankoopbon.
¤175,- af te halen in Rotterdam.
Prachtige stille(!) bouwzuiger voor wie de automaat niet gebruikt (of de mazzel heeft dat het met zijn powertool geen probleem oplevert).
Het kan toch niet zo zijn dat een bosch apparaat het wel zou doen? Een stekker is een stekker, daar loopt verder geen signaal meer door wat er achter zit.

Gebeurt het ook bij een ander soort apparaat, of een bouwlamp of iets?

In ieder geval heb je dit probleem niet bij de Makita. Prima dingejte. Gebruik hem dagelijks.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 20:45:59 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_171581352
Even voor de zekerheid: dB is een logaritmische schaal, 3 dB meer is een verdubbeling in geluid. Van 78 naar 73 dB is dus wel meer dan 'iets' stiller :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_171587609
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 20:32 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Gebeurt het ook bij een ander soort apparaat, of een bouwlamp of iets?
Heb nog even een decoupeerzaag geprobeerd en dat werkt perfect.
Durf het bijna niet te zeggen maar het is een Bosch...

quote:
In ieder geval heb je dit probleem niet bij de Makita. Prima dingejte. Gebruik hem dagelijks.
Ik hoop het! Zal het morgenavond laten weten.
pi_171596299
Zojuist de Makita ontvangen, geen probleem met mijn Metabo schuurmachine.
pi_171597283
Even een stukje aan het schuren geweest. Moet zeggen dat ik de automaatfunctie bij schuren eigenlijk niet zo handig vind als het lijkt. Ik wissel namelijk regelmatig van schuurschijf (grofte), en hierbij wil je echt je afzuiger aan hebben (het lostrekken van je schijf geeft veel stof).
Dus moet je je afzuiger alsnog handmatig aanzetten.
Dus voor zagen e.d. wel fijn, voor de schuurmachine wat mij betreft overbodig.
pi_171603653
Nu ik zowel de Bosch nog in huis heb als de Makita is dit toch wel een mooie gelegenheid om ze naast elkaar te zetten en even te vergelijken. Om een lang verhaal kort te maken: de Bosch blijft alsnog en de Makita gaat terug. :)

Qua geluidproductie zijn ze gelijkwaardig, maar de Bosch heeft meer power. Duidelijk voelbaar als je je hand op het zuiggat houdt.
Aangezien het euvel met de automaat enkel met mijn schuurmachine voorkomt (andere tools geprobeerd en zijn allemaal okay) en ik de automaat toch niet ga gebruiken bij de schuurmachine (reden eerder uitgelegd), blijft de Bosch toch maar hier. Hij is te goed verder om terug te sturen. Ik zal 'm zeker gaan missen.

Nou, ik zal jullie niet meer vermoeien verder. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Spraypaint op 10-06-2017 20:26:24 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')