abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 8 juni 2017 @ 11:14:03 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171544492
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 09:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een hypothese is geen theorie, maar een veronderstelling die nader onderzocht hoort te worden. Een vraagstelling.

Theorie hoeft niet overeen te komen met de praktijk, het is hooguit "volgens het boekje", de onderzochte hypothese. Theorie gaat over beschouwing, veronderstelling, over wat gedacht wordt, niet over de realiteit. We denken dat de evolutie zus en zo in elkaar zit, dat is evolutietheorie. Er is niks bewezen, hooguit is de denkwijze in de theorie goed onderbouwd met meetresultaten.

Maar fijn dat je toegeeft dat het geen feit is dat de mens en de aap gemeenschappelijke voorouders hebben.
Pfff... toch opmerkelijk hoeveel misverstanden er bestaan over deze begrippen. Zoals het idee dat theorieën bewezen (kunnen) worden. Theorieën komen pas tot stand na bergen bewijs!! (Ja, ook bewijs voor de gemeenschappelijke voorouder van mensen en andere primaten. De evolutietheorie is de theorie die dat bewijs verklaart. "De aap" bestaat trouwens niet. Wij zijn net zo goed een apensoort.)

Even geen zin om dit in nog meer detail uit te leggen, maar ik zou het ook niet beter kunnen dan deze video:

Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 8 juni 2017 @ 11:17:46 #152
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171544545
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 10:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een verschil van 200.000 jaar. En dat kwalificeer je gemakshalve maar als een 'aanpassing'? :')
Dit klinkt misschien raar, maar het antwoord op de vraag "hoe lang bestaat de mens al?" is grotendeels een kwestie van smaak. Er zit nergens een harde grens... de menselijke soort verandert geleidelijk en continu.

PS:

Als we het hebben over de laatste gemeenschappelijke voorouder van mensen en, zeg, chimpansees, dan praten we over schattingen die uiteenlopen van 5 tot 25 miljoen jaar. Dat is echt een heel andere tijdschaal.

https://en.wikipedia.org/(...)last_common_ancestor

[ Bericht 20% gewijzigd door Molurus op 08-06-2017 12:50:09 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 8 juni 2017 @ 13:24:36 #153
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171547181
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 11:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Pfff... toch opmerkelijk hoeveel misverstanden er bestaan over deze begrippen. Zoals het idee dat theorieën bewezen (kunnen) worden. Theorieën komen pas tot stand na bergen bewijs!! (Ja, ook bewijs voor de gemeenschappelijke voorouder van mensen en andere primaten. De evolutietheorie is de theorie die dat bewijs verklaart. "De aap" bestaat trouwens niet. Wij zijn net zo goed een apensoort.)

Even geen zin om dit in nog meer detail uit te leggen, maar ik zou het ook niet beter kunnen dan deze video:

Draai er maar omheen. De evolutietheorie is een theorie, geen feit. Het is zoals wij nu denken dat het is gegaan, en die gedachte kunnen we met bewijzen onderbouwen. Als er nieuwe bewijzen komen, kan de theorie worden aangescherpt, worden gewijzigd, of worden verworpen. Het staat niet vast.
Als denkraam is het prima, je kunt er uitstekend mee uit de voeten in wetenschappelijk onderzoek, maar het is geen keihard feit zoals jij steeds loopt te verkondigen.

FYI: ik ben geen creationist, ik ben overtuigd van de evolutietheorie, maar als er bewijzen komen dat het toch anders is, dan help ik mee de theorie aan te passen. Ik ben geen orthodoxe evolutiegelovige die zweert met de hand op het werk van Darwin en weigert verder te kijken.
  donderdag 8 juni 2017 @ 13:27:45 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171547241
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Draai er maar omheen. De evolutietheorie is een theorie, geen feit.
Je hebt geen idee wat je hier zegt. Je zegt zo ongeveer, Een audi A4 is een Auto, geen rubber
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 8 juni 2017 @ 13:28:01 #155
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171547248
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Draai er maar omheen. De evolutietheorie is een theorie, geen feit. Het is zoals wij nu denken dat het is gegaan, en die gedachte kunnen we met bewijzen onderbouwen. Als er nieuwe bewijzen komen, kan de theorie worden aangescherpt, worden gewijzigd, of worden verworpen. Het staat niet vast.
Als denkraam is het prima, je kunt er uitstekend mee uit de voeten in wetenschappelijk onderzoek, maar het is geen keihard feit zoals jij steeds loopt te verkondigen.

FYI: ik ben geen creationist, ik ben overtuigd van de evolutietheorie, maar als er bewijzen komen dat het toch anders is, dan help ik mee de theorie aan te passen. Ik ben geen orthodoxe evolutiegelovige die zweert met de hand op het werk van Darwin en weigert verder te kijken.
Tjonge, heerlijke stropop zeg :D.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 8 juni 2017 @ 13:31:19 #156
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171547296
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Draai er maar omheen. De evolutietheorie is een theorie, geen feit.
Nogmaals, dat zijn fundamenteel verschillende dingen. Het is niet alsof bewijzen theorieen veranderen in feiten. Dat zijn en blijven verschillende dingen.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

Het is zoals wij nu denken dat het is gegaan, en die gedachte kunnen we met bewijzen onderbouwen. Als er nieuwe bewijzen komen, kan de theorie worden aangescherpt, worden gewijzigd, of worden verworpen. Het staat niet vast.
Niks staat vast. Het idee dat de aarde bestaat staat niet eens vast. Dat is verder geen interessante constatering.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

Als denkraam is het prima, je kunt er uitstekend mee uit de voeten in wetenschappelijk onderzoek, maar het is geen keihard feit zoals jij steeds loopt te verkondigen.
Ik heb nergens beweerd dat "keiharde feiten" uberhaupt bestaan. Maar zover we van feiten kunnen spreken is "de mens is een geevolueerd wezen" net zo veel een feit als "FOK forum bestaat". Ze hebben nagenoeg dezelfde mate van zekerheid.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

FYI: ik ben geen creationist, ik ben overtuigd van de evolutietheorie, maar als er bewijzen komen dat het toch anders is, dan help ik mee de theorie aan te passen. Ik ben geen orthodoxe evolutiegelovige die zweert met de hand op het werk van Darwin en weigert verder te kijken.
Zoals hierboven... dit is voornamelijk een stropop van jouw kant. Nep-scepsis. (Je motieven daarvoor laat ik maar even in het midden... ook niet interessant.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 08-06-2017 13:43:16 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171548195
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Draai er maar omheen. De evolutietheorie is een theorie, geen feit. Het is zoals wij nu denken dat het is gegaan, en die gedachte kunnen we met bewijzen onderbouwen. Als er nieuwe bewijzen komen, kan de theorie worden aangescherpt, worden gewijzigd, of worden verworpen. Het staat niet vast.
Als denkraam is het prima, je kunt er uitstekend mee uit de voeten in wetenschappelijk onderzoek, maar het is geen keihard feit zoals jij steeds loopt te verkondigen.

FYI: ik ben geen creationist, ik ben overtuigd van de evolutietheorie, maar als er bewijzen komen dat het toch anders is, dan help ik mee de theorie aan te passen. Ik ben geen orthodoxe evolutiegelovige die zweert met de hand op het werk van Darwin en weigert verder te kijken.
zwartekracht is ook maar een theorie
  donderdag 8 juni 2017 @ 14:28:18 #158
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171548313
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 8 juni 2017 @ 16:58:13 #159
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171552038
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 14:28 schreef Molurus het volgende:
[ afbeelding ]
Zwaartekracht is de observatie. Hoe het werkt, is een theorie (vermoedelijk iets met gravitatievelden).
Bij evolutie is er een theorie, maar we zien niet hoe het werkt (we kunnen het niet observeren).
Je zit appels met peren te vergelijken (en ja die vallen allebei uit de boom, net als mensen).
  donderdag 8 juni 2017 @ 17:00:55 #160
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171552107
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]
Bij evolutie is er een theorie, maar we zien niet hoe het werkt (we kunnen het niet observeren)..
Onzin.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 8 juni 2017 @ 17:03:04 #161
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171552168
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwaartekracht is de observatie. Hoe het werkt, is een theorie (vermoedelijk iets met gravitatievelden).
Bij evolutie is er een theorie, maar we zien niet hoe het werkt (we kunnen het niet observeren).
Je zit appels met peren te vergelijken (en ja die vallen allebei uit de boom, net als mensen).
Wat Fir3fly zegt. We observeren evolutie wel degelijk.

Strikt genomen begrijpen we evolutie veel beter dan zwaartekracht trouwens.

PS: het kost me bij dit soort reacties grote moeite om niet mijn geduld te verliezen. Maar laat ik voorzichtig hetzelfde zeggen als ik tegen Elzies zei: doe geen uitspraken over zaken waar je geen verstand van hebt. Uitspraken zoals "we kunnen evolutie niet observeren" hebben maar 1 bron: jouw eigen duim.

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 08-06-2017 17:28:12 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 8 juni 2017 @ 17:29:29 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171552919
8 voorbeelden van evolutie die geobserveerd worden, er zijn er veel meer
http://listverse.com/2011(...)evolution-in-action/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 8 juni 2017 @ 22:59:59 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171561596
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat Fir3fly zegt. We observeren evolutie wel degelijk.

Strikt genomen begrijpen we evolutie veel beter dan zwaartekracht trouwens.

PS: het kost me bij dit soort reacties grote moeite om niet mijn geduld te verliezen. Maar laat ik voorzichtig hetzelfde zeggen als ik tegen Elzies zei: doe geen uitspraken over zaken waar je geen verstand van hebt. Uitspraken zoals "we kunnen evolutie niet observeren" hebben maar 1 bron: jouw eigen duim.
Begin dan maar te vertellen waar ik de evolutie van de mens kan bekijken/observeren, van generatie op generatie, en de wijzigingen van generatie op generatie kan zien (mag in time-lapse).
  donderdag 8 juni 2017 @ 23:00:37 #164
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171561607
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
8 voorbeelden van evolutie die geobserveerd worden, er zijn er veel meer
http://listverse.com/2011(...)evolution-in-action/
Gaat niet over de mens. Next.
  donderdag 8 juni 2017 @ 23:04:06 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171561736
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Begin dan maar te vertellen waar ik de evolutie van de mens kan bekijken/observeren, van generatie op generatie, en de wijzigingen van generatie op generatie kan zien (mag in time-lapse).
1) heb je daar zelf al naar gezocht? Er is als je het mij vraagt veel meer bekend over de evolutionaire achtergrond van de mens dan jij weet / wilt weten.

2) waarom zou de mens (als enige?) geen geevolueerd wezen zijn en alle andere dier- en plantensoorten wel? Wat is precies je reden om je hier te richten op de menselijke soort?

3) in aanvulling op 2)... in hoeverre betwist jij eigenlijk de correctheid van / zekerheid over dit diagram?



Er zijn veel onzekerheden als het gaat om exacte details en exacte tijdslijnen... maar ik verzeker je dat er op hoofdlijnen een grote mate van zekerheid bestaat over de correctheid hiervan. Daar zijn ook enorme bergen bewijzen voor.

(Ik heb dit schema trouwens als een bijna 2 meter grote poster aan de muur hangen. :P )

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 09-06-2017 00:21:30 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 01:04:27 #166
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171564561
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

(Ik heb dit schema trouwens als een bijna 2 meter grote poster aan de muur hangen. :P )
Lijkt op een halfzachte penis.
1 + 1 = blauw
  vrijdag 9 juni 2017 @ 08:50:39 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171566492
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 01:04 schreef Kamina het volgende:

[..]

Lijkt op een halfzachte penis.
Er zijn ongetwijfeld heel wat penisen te pas gekomen aan de constructie van dat plaatje. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 08:56:48 #168
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171566581
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Gaat niet over de mens. Next.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171567309
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:04 schreef Molurus het volgende:
3) in aanvulling op 2)... in hoeverre betwist jij eigenlijk de correctheid van / zekerheid over dit diagram?

[ afbeelding ]

Er zijn veel onzekerheden als het gaat om exacte details en exacte tijdslijnen... maar ik verzeker je dat er op hoofdlijnen een grote mate van zekerheid bestaat over de correctheid hiervan. Daar zijn ook enorme bergen bewijzen voor.

(Ik heb dit schema trouwens als een bijna 2 meter grote poster aan de muur hangen. :P )
Mooi!
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_171567651
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Begin dan maar te vertellen waar ik de evolutie van de mens kan bekijken/observeren, van generatie op generatie, en de wijzigingen van generatie op generatie kan zien (mag in time-lapse).
En dan nog, je ziet de buitenkant en dat kan waar zijn. Maar de binnenkant is niet te zien, wanneer kon de mens voor het eerst denken en hoe kwamen woorden tot stand? Je kan ergens een betekenis aan geven, dat is logisch maar hoe bizar moet die ontwikkeling dan wel niet zijn geweest? En hoe kwam het logische voor het eerst in de mens? Want waarom kan er logica zijn? En wanneer was de mens zichzelf bewust van zijn acties? Wanneer konden we voor het eerst schuld voelen, wanneer kon de mens echt 'leven'?

Ik denk dus ik ben, verandert de binnenkant van de mens dan ook naar gelang de tijd verstrekt? De mens was in de oudheid (naar de Bijbel bezien) extreem rechtvaardig in het handelen. Er was amper onderscheid of gesprek mogelijk qua relativeren. Kon de mens voor die tijd dan alleen grommen en ja knikken? Waren we bijna beesten? In genisis word gesproken over het volk dat er al was, wie waren dat dan?

Teveel vragen...
  vrijdag 9 juni 2017 @ 10:03:33 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171567655
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 09:45 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Mooi!
Inderdaad een prachtig schema. :)

Dit zou eigenlijk in elk biologie-klaslokaal aan de muur moeten hangen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 10:14:24 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171567869
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 10:03 schreef Faz3D het volgende:

[..]

En dan nog, je ziet de buitenkant en dat kan waar zijn. Maar de binnenkant is niet te zien, wanneer kon de mens voor het eerst denken en hoe kwamen woorden tot stand? Je kan ergens een betekenis aan geven, dat is logisch maar hoe bizar moet die ontwikkeling dan wel niet zijn geweest? En hoe kwam het logische voor het eerst in de mens? Want waarom kan er logica zijn? En wanneer was de mens zichzelf bewust van zijn acties? Wanneer konden we voor het eerst schuld voelen, wanneer kon de mens echt 'leven'?

Ik denk dus ik ben, verandert de binnenkant van de mens dan ook naar gelang de tijd verstrekt? De mens was in de oudheid (naar de Bijbel bezien) extreem rechtvaardig in het handelen. Er was amper onderscheid of gesprek mogelijk qua relativeren. Kon de mens voor die tijd dan alleen grommen en ja knikken? Waren we bijna beesten? In genisis word gesproken over het volk dat er al was, wie waren dat dan?

Teveel vragen...
Veel van deze vragen zijn lastig te beantwoorden alleen al omdat een aantal begrippen lang niet zo strak gedefinieerd is als je zou verwachten / hopen:

- denken; wat is dat eigenlijk?
- woorden; wat zijn dat precies?
- logica?
- bewustzijn?

Allemaal begrippen die eigenlijk niet eenduidig en objectief identificeerbaar zijn.

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 10:03 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ik denk dus ik ben, verandert de binnenkant van de mens dan ook naar gelang de tijd verstrekt? De mens was in de oudheid (naar de Bijbel bezien) extreem rechtvaardig in het handelen.
:? Hier begrijp ik vrij weinig van. Of ik begrijp niet precies wat je bedoelt, of niet hoe je tot deze conclusie komt. De oudheid zit vol met gedrag dat voor hedendaagse begrippen volstrekt immoreel was. (De Bijbel ook trouwens, zeker het OT.)

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 10:03 schreef Faz3D het volgende:

Er was amper onderscheid of gesprek mogelijk qua relativeren. Kon de mens voor die tijd dan alleen grommen en ja knikken? Waren we bijna beesten? In genisis word gesproken over het volk dat er al was, wie waren dat dan?

Teveel vragen...
We lijken nog steeds veel meer op 'beesten' dan we zelf willen weten. ;) In de praktijk zijn de verschillen tussen onszelf en andere diersoorten veel kleiner dan we verwachten. Zo is het lang niet eenvoudig om eigenschappen van mensen te benoemen die daadwerkelijk uniek zijn voor de menselijke soort.

In elk geval zijn zaken zoals 'taal' (communicatie door het overbrengen van betekenis) en bewustzijn niet uniek voor de menselijke soort.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171568207
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 10:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Veel van deze vragen zijn lastig te beantwoorden alleen al omdat een aantal begrippen lang niet zo strak gedefinieerd is als je zou verwachten / hopen:

- denken; wat is dat eigenlijk?
- woorden; wat zijn dat precies?
- logica?
- bewustzijn?

Allemaal begrippen die eigenlijk niet eenduidig en objectief identificeerbaar zijn.
Klopt, een verhaal zonder eind.
quote:
[..]

:? Hier begrijp ik vrij weinig van. Of ik begrijp niet precies wat je bedoelt, of niet hoe je tot deze conclusie komt. De oudheid zit vol met gedrag dat voor hedendaagse begrippen volstrekt immoreel was. (De Bijbel ook trouwens, zeker het OT.)
Klopt, maar wat nu op dit moment normaal is, is over 1000 jaar abnormaal. Toen was dat normaal, als die mensen hier nu zouden leven uit die tijd, die zouden het allemaal satanistisch vinden. En zouden wij het moreel gedrag over 2000 jaar van de mens wel kunnen aanzien op dit moment?
quote:
[..]

We lijken nog steeds veel meer op 'beesten' dan we zelf willen weten. ;) In de praktijk zijn de verschillen tussen onszelf en andere diersoorten veel kleiner dan we verwachten. Zo is het lang niet eenvoudig om eigenschappen van mensen te benoemen die daadwerkelijk uniek zijn voor de menselijke soort.

In elk geval zijn zaken zoals 'taal' (communicatie door het overbrengen van betekenis) en bewustzijn niet uniek voor de menselijke soort.
Zo is het wel, wij moorden net zo goed :P en zijn op z'n tijd ook niet vies van plas en poep :') net varkens.

Ik denk alleen aan zielsverdriet en dat wij woorden en logica hebben. En dat wij een leven hebben. Voor de rest lijkt het op ons.

De communicatie is alleen veel simpeler bij dieren, die kunnen niet een ruzie uitpraten etc.

In principe komt het wel op hetzelfde neer inderdaad.

Mij lijkt het proces wat de mens moest meemaken van binnen bizar, hoe dat geweest zou zijn.
pi_171583180
quote:
2s.gif Op woensdag 7 juni 2017 23:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dat heeft met bidden niets te maken. Ik kan in ieder geval geen enkel coherent verband vinden.
Hier stip je juist iets aan wat ik probeer te verduidelijk. Ons beeld van gebed is vormgegeven uit de religies. Ik probeer juist te beschrijven wat gebed is vanuit origine. Maar men volgt me hier niet goed denk ik en blijft hangen in het beeld van gebed vanuit religies

Het gebed is het moment dat een mens zijn eigen kwaad inziet (onmacht tegenover zijn egoïsme) en daar dus afstand van doet. Niets meer niets minder.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 21:40:40 #175
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171583237
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 21:38 schreef k3vil het volgende:

Het gebed is het moment dat een mens zijn eigen kwaad inziet (onmacht tegenover zijn egoïsme) en daar dus afstand van doet. Niets meer niets minder.
Dat zeg jij, maar er is vrijwel niemand op de wereld die zich daar aan houdt. De vraag is dus hoe je dit kunt stellen. Waar is je onderbouwing?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_171583247
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 00:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

G'd is in sommige kringen de correcte, gerespecteerde schrijfwijze.
Deze schrijfmethode weerspiegeld de afstand die gevoeld wordt door de schrijver. G'd is niet iets wat je kunt vatten verstandelijk.

Verder niets spannends aan, ook niet verboden om het anders te schrijven, zoals God i.p.v. G'd.
pi_171583930
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 21:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat zeg jij, maar er is vrijwel niemand op de wereld die zich daar aan houdt. De vraag is dus hoe je dit kunt stellen. Waar is je onderbouwing?
Je vraag is terecht. Ik stel dit omdat ik er ervaring mee heb (ik ben daar vanuit de geschiedenis bekeken niet de enige in, maar er zijn er wel heeel weinig die mij daar in evenaren). De ervaring in combinatie met kennis heeft mij zover gebracht.

De onderbouwing ligt in de geschriften van geestelijken (enkele rabbijnen (veel niet!), profeten, Kabbalisten). Maar dan nog is het geen 'bewijs' voor anderen. Omdat dit toch wel weer de kennis en ervaring (proefondervindelijk) vereist die ik eerder noemde. En je kunt niet ergens iets van vinden wat je niet ziet. Het is een paradox wat dat betreft.

Ik kan anderen dus alleen maar wijzen op geschriften en bijbehorende interpretatie vanuit mijn ervaring, maar een persoon moet toch echt zelf zijn egoïsme bestrijden wil die soortgelijke ontdekkingen doen. Ik kan vertellen dat een banaan geel is, en ook zoet smaakt, maar wil je weten hoe een banaan smaakt dan kan je dat alleen ondervinden (het bewijs vinden) door een banaan te eten.

Dus, het proces tot het komen tot gebed is de voorwaarde tot überhaupt het gebed. En dat proces is het doen van goede daden. Een goede daad is een anti-egoïstische handeling. Dit moet een mens volharden, want het egoïsme geeft niet gelijk op. Met het egoïsme bedoel ik onze natuur (het verlangen om te genieten voor ons zelf), niet het moralistische geneuzel.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 22:28:25 #178
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171584915
Ok. Zegt mij weer helemaal niets maar als iemand er iets mee kan leuk voor diegene.

Heeft nog steeds compleet niets met bidden te maken in welke zin dan ook.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 9 juni 2017 @ 22:51:31 #179
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171585657
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 22:28 schreef Fir3fly het volgende:
Ok. Zegt mij weer helemaal niets maar als iemand er iets mee kan leuk voor diegene.

Heeft nog steeds compleet niets met bidden te maken in welke zin dan ook.
Dat is jouw mening maar ik zie de samenhang wel. Het is in elk geval relevanter dan de evolutietheorie.
pi_171590366
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 10:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik denk dat je je bron niet goed begrepen hebt. Het is niet zo dat je de op de vorige datering tweehonderdduizend jaar moet bijtellen, maar nu de schatting op 300.000 staat.
Onderzoek gepubliceerd in juni 2017 in het Britse tijdschrift Nature wijst op een datering van circa 300.000 jaar geleden voor het bestaan van de mens als soort in Noordwest-Afrika op de locatie Jebel Irhoud, nabij het tegenwoordige Marrakesh in Marokko.
Tot dan toe werd er lange tijd verondersteld dat de door DNA-onderzoek bepaalde tijdslijn voor het ontstaan van de mens als soort zo'n 200.000 jaar teruggaat naar Oost-Afrika. De moderne mens kwam als cro-magnonmens circa 50.000 tot 40.000 jaar geleden naar Europa, maar bestond in Afrika al langer. Deze 'Afrikanen' worden wel gezien als voorlopers van de cro-magnonmens. Met de vondst van de twee schedels bij de Omo-rivier in 1967 werd deze theorie onderbouwd. Wetenschappers hadden deze twee schedels op 130.000 jaar gedateerd. Onderzoek lijkt aan te tonen dat twee schedels van Homo sapiens mogelijk veel ouder (195.000 jaar) zijn.
Nee, er zijn resten van de homo-sapien gevonden die ouder zijn dan die ze in Ethiopië hebben gevonden, waardoor de Afrika-hypothese nu feitelijk van tafel kan worden geveegd.

Het is alsof er op een delet-knop is geduwd en men van vooraf aan kan beginnen met nieuwe speculaties. Natuurlijk zullen de die-hard believers van de Afrika-hypothese alles proberen recht te praten wat krom is, maar een voldongen feit blijft overeind staan dat onze onderzoekers het wéér bij het verkeerde eind hadden. Dit is niet de eerste maal, maar een doorlopend patroon van het er telkens naast zitten.

Recent nog de ouderdomsblunder van de homo naledi en nu opnieuw bij de homo sapien. Over de decennialange blunders rondom de neanderthaler nog maar te zwijgen.

Het laat zien dat de oorsprong en de evolutie van de mensensoorten zich niet zo gemakkelijk laat vangen in eigentijdse interpretaties van wat gevonden botresten. Dat de menselijke fantasie en de gretigheid voor antwoorden vaak tot een dwaalspoor lijdt. Maar goed, het godsgeloof in het gemeenschappelijke aapje is groot en star. :')
  zaterdag 10 juni 2017 @ 09:16:10 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171590604
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 08:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee, er zijn resten van de homo-sapien gevonden die ouder zijn dan die ze in Ethiopië hebben gevonden, waardoor de Afrika-hypothese nu feitelijk van tafel kan worden geveegd.

Het is alsof er op een delet-knop is geduwd en men van vooraf aan kan beginnen met nieuwe speculaties. Natuurlijk zullen de die-hard believers van de Afrika-hypothese alles proberen recht te praten wat krom is, maar een voldongen feit blijft overeind staan dat onze onderzoekers het wéér bij het verkeerde eind hadden. Dit is niet de eerste maal, maar een doorlopend patroon van het er telkens naast zitten.

Recent nog de ouderdomsblunder van de homo naledi en nu opnieuw bij de homo sapien. Over de decennialange blunders rondom de neanderthaler nog maar te zwijgen.

Het laat zien dat de oorsprong en de evolutie van de mensensoorten zich niet zo gemakkelijk laat vangen in eigentijdse interpretaties van wat gevonden botresten. Dat de menselijke fantasie en de gretigheid voor antwoorden vaak tot een dwaalspoor lijdt. Maar goed, het godsgeloof in het gemeenschappelijke aapje is groot en star. :')
Autist gespot.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171590634
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Autist gespot.
Je doelt op al die autisten die ongeacht het gepresenteerde bewijs toch blijven vasthouden aan een onderuit gehaalde hypothese? :')
  zaterdag 10 juni 2017 @ 09:26:00 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171590683
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:19 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je doelt op al die autisten die ongeacht het gepresenteerde bewijs toch blijven vasthouden aan een onderuit gehaalde hypothese? :')
Nee, op autisten die moeite hebben met het vinden van nieuw bewijsmateriaal.
Je kritiek slaat nergens op. Als de oudste botten die gevonden zijn X jaar oud zijn, zegt het dat, de oudste botten zijn X jaar oud. Vind men oudere botten, zijn dat de oudste botten. Zegt helemaal niets over de geldigheid van de theorie.
Jouw opmerkingen zijn gewoon stropoppen die je baseert op oversimplificatie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171590712
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 08:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee, er zijn resten van de homo-sapien gevonden die ouder zijn dan die ze in Ethiopië hebben gevonden, waardoor de Afrika-hypothese nu feitelijk van tafel kan worden geveegd.

Het is alsof er op een delet-knop is geduwd en men van vooraf aan kan beginnen met nieuwe speculaties. Natuurlijk zullen de die-hard believers van de Afrika-hypothese alles proberen recht te praten wat krom is, maar een voldongen feit blijft overeind staan dat onze onderzoekers het wéér bij het verkeerde eind hadden. Dit is niet de eerste maal, maar een doorlopend patroon van het er telkens naast zitten.

Recent nog de ouderdomsblunder van de homo naledi en nu opnieuw bij de homo sapien. Over de decennialange blunders rondom de neanderthaler nog maar te zwijgen.

Het laat zien dat de oorsprong en de evolutie van de mensensoorten zich niet zo gemakkelijk laat vangen in eigentijdse interpretaties van wat gevonden botresten. Dat de menselijke fantasie en de gretigheid voor antwoorden vaak tot een dwaalspoor lijdt. Maar goed, het godsgeloof in het gemeenschappelijke aapje is groot en star. :')
Mijn post beter lezen en doe die donkergekleurde bril af.
pi_171590729
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Autist gespot.
Denk ik ook.
pi_171590732
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, op autisten die moeite hebben met het vinden van nieuw bewijsmateriaal.
De uitkomst van dit nieuwe bewijsmateriaal spreekt voor zich. Namelijk het vinden van 200.000 jaar oudere botresten in Marokko, waarvan men eerst uitging dat de oorsprong in Ethiopië lag.

Wel grappig hoor, een voorouderlijke Marokkaan. :')
pi_171590767
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

De uitkomst van dit nieuwe bewijsmateriaal spreekt voor zich. Namelijk het vinden van 200.000 jaar oudere botresten in Marokko, waarvan men eerst uitging dat de oorsprong in Ethiopië lag.

Wel grappig hoor, een voorouderlijke Marokkaan. :')
Moeite met begrijpelijk lezen ? Niet 200.000 jaar OUDERE, maar 200.000 jaar OUDE beenderen. Voor de rest nog alles in orde ?
pi_171590836
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Moeite met begrijpelijk lezen ? Niet 200.000 jaar OUDERE, maar 200.000 jaar OUDE beenderen. Voor de rest nog alles in orde ?
Nu niet gemakshalve de waarheid gaan verdraaien. De botresten gevonden in Marokko waren 200.000 jaar ouder gedateerd dan die in Ethiopië. (waarvan men dacht dat die de oudst gevonden resten waren van de homo-sapien)

Dat weerspreekt dus de Afrika-hypothese en laat zien dat de homo-sapien veel eerder leefde op een totaal andere regio dan aangenomen. Zijn niet mijn eigen woorden maar het is gewoon de conclusie zoals we die allemaal in de media mochten vernemen.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 10:05:55 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171591347
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:36 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nu niet gemakshalve de waarheid gaan verdraaien. De botresten gevonden in Marokko waren 200.000 jaar ouder gedateerd dan die in Ethiopië. (waarvan men dacht dat die de oudst gevonden resten waren van de homo-sapien)

Dat weerspreekt dus de Afrika-hypothese en laat zien dat de homo-sapien veel eerder leefde op een totaal andere regio dan aangenomen. Zijn niet mijn eigen woorden maar het is gewoon de conclusie zoals we die allemaal in de media mochten vernemen.
Marokko ligt nog steeds in afrika
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 10:52:24 #190
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171592099
Haha, Marokko ligt niet meer in Afrika? Dit wordt steeds grappiger. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 11:19:22 #191
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171592649
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Marokko ligt nog steeds in afrika
Nee, in Amsterdam-West.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 11:23:54 #192
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171592723
De Afrika-hypothese is niet hetzelfde als Afrika, btw.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 11:28:19 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171592813
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 11:23 schreef Lunatiek het volgende:

De Afrika-hypothese is niet hetzelfde als Afrika, btw.
Nee, en een Theorie is niet hetzelfde als een feit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171595092
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:36 schreef Elzies het volgende:
Nu niet gemakshalve de waarheid gaan verdraaien. De botresten gevonden in Marokko waren 200.000 jaar ouder gedateerd dan die in Ethiopië. (waarvan men dacht dat die de oudst gevonden resten waren van de homo-sapien)
Neen dat is niet zo. De botresten uit Ethiopië had men op 200.000 jaar geschat, maar door de verbeterde mithogondrisch DNA onderzoek heeft men kunnen vaststellen dat de botresten uit Marokko 300.000 jaar oud zijn, maar vermoedelijk zijn de Ethiopische botten uit dezelfde periode. Geen 200.000, maar 300.000 jaar. Het verschil is 100.000 jaar. Leren tellen of beter leren lezen ( of beiden ).

[/quote]
  zaterdag 10 juni 2017 @ 13:40:49 #195
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171595327
En bovendien... of we nou spreken van 200.000 jaar of 300.000 jaar... die grens blijft een kwestie van smaak. Waar we die grens leggen is niet zozeer afhankelijk van kennis, maar meer van de vraag wanneer we iets nog een "mens" noemen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 14:40:58 #196
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171596598
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, en een Theorie is niet hetzelfde als een feit.
Daarom moet jij een theorie ook niet als een feit gebruiken in deze discussie. Beter zou je er wetenschappelijke zienswijzen op toepassen in plaats van steeds die stomvervelende mantra af te steken als de eerste de beste gehersenspoelde gelovige.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 14:45:00 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171596733
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom moet jij een theorie ook niet als een feit gebruiken in deze discussie. Beter zou je er wetenschappelijke zienswijzen op toepassen in plaats van steeds die stomvervelende mantra af te steken als de eerste de beste gehersenspoelde gelovige.
Voor iemand die het concept van een wetenschappelijke theorie niet vat trek je grote schoenen aan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 14:45:05 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171596737
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 13:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen dat is niet zo. De botresten uit Ethiopië had men op 200.000 jaar geschat, maar door de verbeterde mithogondrisch DNA onderzoek heeft men kunnen vaststellen dat de botresten uit Marokko 300.000 jaar oud zijn, maar vermoedelijk zijn de Ethiopische botten uit dezelfde periode. Geen 200.000, maar 300.000 jaar. Het verschil is 100.000 jaar. Leren tellen of beter leren lezen ( of beiden ).

Als je beter zou lezen was het opvallende van de vondst dat we afmoeten van het idee dat er slechts één plek was waar de oudste mens tot ontwikkeling kwam. Hoewel die theorie er al eerder was, waarbij men dacht aan West-Afrika, maar niet Marokko.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 14:50:06 #199
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171596869
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor iemand die het concept van een wetenschappelijke theorie niet vat trek je grote schoenen aan
Dat jij hem niet snapt :') Niet wilt snappen waarschijnlijk, want dan moet je je eigen ongelijk (en onvermogen om abstract te denken, en je falen op gebied van empathie en communicatie) toegeven.

Maar wat ik nog steeds niet snap: wat heeft die evolutietheorie met bidden te maken en waarom wordt die discussie in elk F&L topic gevoerd, zoals elk topic in NWS op het vluchtelingenbeleid wordt teruggevoerd, en in KLB alles op "je moeder"?
  zaterdag 10 juni 2017 @ 14:56:28 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171597047
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat jij hem niet snapt :') Niet wilt snappen waarschijnlijk, want dan moet je je eigen ongelijk (en onvermogen om abstract te denken, en je falen op gebied van empathie en communicatie) toegeven.

Maar wat ik nog steeds niet snap: wat heeft die evolutietheorie met bidden te maken en waarom wordt die discussie in elk F&L topic gevoerd, zoals elk topic in NWS op het vluchtelingenbeleid wordt teruggevoerd, en in KLB alles op "je moeder"?
Ik haal theorie en feit niet door elkaar, zoals jij dat doet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 15:17:15 #201
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171597533
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je beter zou lezen was het opvallende van de vondst dat we afmoeten van het idee dat er slechts één plek was waar de oudste mens tot ontwikkeling kwam. Hoewel die theorie er al eerder was, waarbij men dacht aan West-Afrika, maar niet Marokko.
Dat idee is niet nieuw hoor, aangezien je voor een nieuw mens twee ouders nodig hebt. ;)

Of het nou uit het noorden, oosten, zuiden of westen van Afrika komt, dat maakt niet uit; het is alleen maar verfijning van de theorie. :)
1 + 1 = blauw
pi_171597677
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik haal theorie en feit niet door elkaar, zoals jij dat doet.
Durf te weten.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 15:37:53 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171597892
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 15:17 schreef Kamina het volgende:
Of het nou uit het noorden, oosten, zuiden of westen van Afrika komt, dat maakt niet uit; het is alleen maar verfijning van de theorie. :)
Kip en ei hè, er zal ooit volgens onze definities een mens zijn geweest, waarvan wij de ouders niet als mens definiëren :)

De theorie was overigens dat de mens is ontstaan in de gunstige omstandigheden van Oost-Afrika en zich van daaruit verder heeft verspreid. Nu (of al een paar jaar) is dus het idee dat de mens geen spontane mutatie binnen een aapachtige groep in Oost-Afrika was, maar dat die ontwikkeling uit een gemeenschappelijke voorouder op verschillende plaatsen en in grofweg dezelfde tijd heeft plaatsgevonden.

Of dat er eerder al een mens-gen was, dat zich vanuit één populatie heeft verspreid tot het op verschillende plaatsen doorbrak en er mensen werden geboren. Dan moet je de "missing link" (de gemeenschappelijke voorouder) misschien heel ergens anders gaan zoeken.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 16:09:37 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171598435
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 15:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kip en ei hè, er zal ooit volgens onze definities een mens zijn geweest, waarvan wij de ouders niet als mens definiëren :)

De theorie was overigens dat de mens is ontstaan in de gunstige omstandigheden van Oost-Afrika en zich van daaruit verder heeft verspreid. Nu (of al een paar jaar) is dus het idee dat de mens geen spontane mutatie binnen een aapachtige groep in Oost-Afrika was, maar dat die ontwikkeling uit een gemeenschappelijke voorouder op verschillende plaatsen en in grofweg dezelfde tijd heeft plaatsgevonden.

Of dat er eerder al een mens-gen was, dat zich vanuit één populatie heeft verspreid tot het op verschillende plaatsen doorbrak en er mensen werden geboren. Dan moet je de "missing link" (de gemeenschappelijke voorouder) misschien heel ergens anders gaan zoeken.
Een mens gen? Mensen worden geboren omdat die doorbrak? Je hebt wel een heel eigen blik op hoe evolutie werkt.
Er is een evolutionair proces waaruit de moderne mens is ontstaan. En deze is niet voor alle mensen gelijk, afrikanen hebben geen neanderthaler als voorouder, maar europeanen weer wel, in verschillende mate trouwens, moderne mensen (homo sapiens sapiens) en Neanderthaler hebben gemeenschappelijke kinderen gehad die weer zijn vermengd met de (destijds nog kleine) populatie.
Dit blijkt uit DNA onderzoek.
:W



[ Bericht 1% gewijzigd door Pietverdriet op 10-06-2017 18:49:22 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171598503
quote:
Op zaterdag 10 juni 2017 13:40 schreef Molurus het volgende:
En bovendien... of we nou spreken van 200.000 jaar of 300.000 jaar... die grens blijft een kwestie van smaak. Waar we die grens leggen is niet zozeer afhankelijk van kennis, maar meer van de vraag wanneer we iets nog al een "mens" noemen.
:P
pi_171598569
quote:
Op zaterdag 10 juni 2017 14:50 schreef Lunatiek het volgende:
Dat jij hem niet snapt :') Niet wilt snappen waarschijnlijk, want dan moet je je eigen ongelijk (en onvermogen om abstract te denken, en je falen op gebied van empathie en communicatie) toegeven.

Maar wat ik nog steeds niet snap: wat heeft die evolutietheorie met bidden te maken en waarom wordt die discussie in elk F&L topic gevoerd, zoals elk topic in NWS op het vluchtelingenbeleid wordt teruggevoerd, en in KLB alles op "je moeder"?
Dat zou je Elzies moeten vragen.
pi_171599160
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 16:18 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dat zou je Elzies moeten vragen.
Snappen doe je het niet. Okee het kan zo gegaan zijn en nu?
pi_171601191
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je beter zou lezen was het opvallende van de vondst dat we afmoeten van het idee dat er slechts één plek was waar de oudste mens tot ontwikkeling kwam. Hoewel die theorie er al eerder was, waarbij men dacht aan West-Afrika, maar niet Marokko.
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je beter zou lezen was het opvallende van de vondst dat we afmoeten van het idee dat er slechts één plek was waar de oudste mens tot ontwikkeling kwam. Hoewel die theorie er al eerder was, waarbij men dacht aan West-Afrika, maar niet Marokko.
Doet hier zelfs niks ter zake.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 18:38:40 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171601252
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je beter zou lezen was het opvallende van de vondst dat we afmoeten van het idee dat er slechts één plek was waar de oudste mens tot ontwikkeling kwam. Hoewel die theorie er al eerder was, waarbij men dacht aan West-Afrika, maar niet Marokko.
De oudste mens of de moderne mens? In Marokko zijn botten gevonden van de homo sapiens sapiens, niet van een oudere
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171601737
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 18:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De oudste mens of de moderne mens? In Marokko zijn botten gevonden van de homo sapiens sapiens, niet van een oudere
Als de mens zichzelf eenmaal bewust werd, de vraag werd ook al eerder gesteld wat is een mens. Iemand die op ons lijkt, gelijke. Wij zijn ook allemaal gelijken op een kleurtje en bepaalde uiterlijke kenmerken na. Dan kan je spreken over een robuust ruw knap en zacht uiterlijk. Maar dezelfde binnenkant, op verschillen van continenten na qua temperament.

Wat als de mens zichzelf voor het eerst bewust werd. Want dat moet ook ooit in die periode het geval zijn geweest. De mens moest voor het eerst de vraag kunnen stellen: waarom leef ik. En niemand geeft antwoord. En die vraag is niet te beantwoorden. Dat moet dan in het begin zijn geweest. In genisis staat: een naam aan een dier geven. Alles moest een naam krijgen. Want hoe kan je iets noemen? Dat moest ook een psychisch proces geweest zijn of er werd mee 'geholpen'.

Vandaar dat het dus bidden is. Je kan iets krijgen, kijk maar naar al die oude goden die vereerd werden. Dat deden ze heus niet voor niets. Je gaat niet ergens je best voor doen zonder iets te krijgen.

Bidden kan je nu zelf invullen, wat je hebt meegemaakt, waar je van baalt, waar je blij van werd, waar je dankbaar voor bent en waar je op hoopt.

Stel dat ik alleen overblijf als enigste mens. En dat voor 1000 jaar. Zou ik daadwerkelijk nooit iets vernemen van een ander bewustzijn of gelijke?

Tegenwoordig ligt er een schaduwkant over het geloof, sommigen maken psychoses mee en denken Jezus te zijn, anderen krijgen weer rare dromen en beelden in bepaalde kerken. Zogenaamde visioenen waar geen touw aan vast te knopen is en wat dat betreft totaal niet relevant is. Want wat heb je eraan? Praktisch gesproken. Het schijnt alleen bijzonder te zijn ofzo.

Een mens moet immers iets ervaren zodat het kan zeggen, god kan bestaan. Er kan meer bestaan dan ik kan zien.

Lees ook:

https://psychoseanders.wordpress.com/tag/jezus/

Of lees:

https://www.visionair.nl/(...)ohammed-geestesziek/


Doet het brein dit echt zomaar?

Dan kan je je afvragen waarom dit gebeurd. Wat als het niet gebeurd. Dit roept weer vragen bij de mens op. Is het bedoeld als een stukje bewustwording voor de mens dat er meer tussen hemel en aarde kan zijn? Dat lijkt mij het aannemelijkst.

Als God bestaat, en een mens zoekt. Zou een mens dan nooit iets vinden? Mij lijkt dat sterk.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 19:07:01 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171601806
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 19:03 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Als de mens zichzelf eenmaal bewust werd, de vraag werd ook al eerder gesteld wat is een mens. Iemand die op ons lijkt, gelijke. Wij zijn ook allemaal gelijken op een kleurtje en bepaalde uiterlijke kenmerken na. Dan kan je spreken over een robuust ruw knap en zacht uiterlijk. Maar dezelfde binnenkant, op verschillen van continenten na qua temperament.

Wat als de mens zichzelf voor het eerst bewust werd. Want dat moet ook ooit in die periode het geval zijn geweest. De mens moest voor het eerst de vraag kunnen stellen: waarom leef ik. En niemand geeft antwoord. En die vraag is niet te beantwoorden. Dat moet dan in het begin zijn geweest. In genisis staat: een naam aan een dier geven. Alles moest een naam krijgen. Want hoe kan je iets noemen? Dat moest ook een psychisch proces geweest zijn of er werd mee 'geholpen'.

Vandaar dat het dus bidden is. Je kan iets krijgen, kijk maar naar al die oude goden die vereerd werden. Dat deden ze heus niet voor niets. Je gaat niet ergens je best voor doen zonder iets te krijgen.

Bidden kan je nu zelf invullen, wat je hebt meegemaakt, waar je van baalt, waar je blij van werd, waar je dankbaar voor bent en waar je op hoopt.

Stel dat ik alleen overblijf als enigste mens. En dat voor 1000 jaar. Zou ik daadwerkelijk nooit iets vernemen van een ander bewustzijn of gelijke?

Tegenwoordig ligt er een schaduwkant over het geloof, sommigen maken psychoses mee en denken Jezus te zijn, anderen krijgen weer rare dromen en beelden in bepaalde kerken. Zogenaamde visioenen waar geen touw aan vast te knopen is en wat dat betreft totaal niet relevant is. Want wat heb je eraan? Praktisch gesproken. Het schijnt alleen bijzonder te zijn ofzo.

Een mens moet immers iets ervaren zodat het kan zeggen, god kan bestaan. Er kan meer bestaan dan ik kan zien.

Lees ook:

https://psychoseanders.wordpress.com/tag/jezus/

Of lees:

https://www.visionair.nl/(...)ohammed-geestesziek/


Doet het brein dit echt zomaar?

Dan kan je je afvragen waarom dit gebeurd. Wat als het niet gebeurd. Dit roept weer vragen bij de mens op. Is het bedoeld als een stukje bewustwording voor de mens dat er meer tussen hemel en aarde kan zijn? Dat lijkt mij het aannemelijkst.

Als God bestaat, en een mens zoekt. Zou een mens dan nooit iets vinden? Mij lijkt dat sterk.
Wat is nu je punt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171602238
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is nu je punt?
Wat je kan zien en wat de wetenschap weet. Zegt nog niks.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 21:32:00 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171605531
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 19:23 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Wat je kan zien en wat de wetenschap weet. Zegt nog niks.
Sagen en legenden uit de bronstijd zie ik niet als serieuze bron van kennis.
Maar als liever een oud joods sprookjesboek raadpleegt omdat je familie dat altijd al zo gedaan heeft, succes daarmee!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171605670
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sagen en legenden uit de bronstijd zie ik niet als serieuze bron van kennis.
Maar als liever een oud joods sprookjesboek raadpleegt omdat je familie dat altijd al zo gedaan heeft, succes daarmee!
Je denken naast theorietjes leggen, succes ermee!
  zaterdag 10 juni 2017 @ 22:41:36 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171607159
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 21:37 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Je denken naast theorietjes leggen, succes ermee!
Heb je enig idee wat een theorie is? Het verschil tussen hypothese en theorie?
Maar blijf jij lekker bij de sagen en legenden uit de bronstijd omdat je dat met de paplepel heb ingegeven hebt gekregen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171607714
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je enig idee wat een theorie is? Het verschil tussen hypothese en theorie?
Maar blijf jij lekker bij de sagen en legenden uit de bronstijd omdat je dat met de paplepel heb ingegeven hebt gekregen.
Ach, lees een theorie en beantwoord je levensvragen daar maar mee.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 23:19:06 #217
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171608093
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 23:01 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ach, lees een theorie en beantwoord je levensvragen daar maar mee.
Levensvragen Schmevensvragen!
Ga wat nuttigs doen in je leven ipv te malen en navelstaren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pietverdriet op 10-06-2017 23:43:03 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171610823
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Levensvragen Schmevensvragen!
Ga wat nuttigs doen in je leven ipv te malen en navelstaren.
Op m'n heftruck heb ik anders vrij weinig te doen.
pi_171611831
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Marokko ligt nog steeds in afrika
Maar niet naast Ethiopië. Overigens schrijf je Afrika met een hoofdletter.

Feit blijft overeind staan dat die oude theorie in de prullenmand mag worden gegooid. Opnieuw zaten ze weer faliekant naast. Maar ja, blind geloof in dat nimmer gevonden gemeenschappelijke aapje verblind. Arme geloofrakkers. :')
pi_171611926
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 08:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar niet naast Ethiopië. Overigens schrijf je Afrika met een hoofdletter.

Feit blijft overeind staan dat die oude theorie in de prullenmand mag worden gegooid. Opnieuw zaten ze weer faliekant naast. Maar ja, blind geloof in dat nimmer gevonden gemeenschappelijke aapje verblind. Arme geloofrakkers. :')
Maar heb je al gebeden? Om even ontopic te komen? :P
pi_171611962
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 09:18 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Maar heb je al gebeden? Om even ontopic te komen? :P
Ja, we dwalen inderdaad wat af.

Ik zie geen nut in bidden. Tegen wie zou ik moeten bidden?

Toegegeven, met een Oudejaarslot in de hand bid ik weleens tegen de God van het kapitalisme. Laat het dit keer gebeuren, bid ik dan. Maar ja, verder dan een schamel tientje kom ik niet. :N Fuck bidden!
pi_171612180
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 09:23 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ja, we dwalen inderdaad wat af.

Ik zie geen nut in bidden. Tegen wie zou ik moeten bidden?

Toegegeven, met een Oudejaarslot in de hand bid ik weleens tegen de God van het kapitalisme. Laat het dit keer gebeuren, bid ik dan. Maar ja, verder dan een schamel tientje kom ik niet. :N Fuck bidden!
Geen idee, tegen de paashaas? Ik zie ook geen nut in bidden maar soms doe ik even een schietgebedje. Ik maak dan niet zo'n kruisje hoor, of is dat kruisje slaan? Die voetballers daarentegen laten maar al te graag zien dat ze geloven, stelletje hypocriete figuren. Ja als je geld hebt en een lekker wijf, wat mis je dan? En als ik wat eten verober dan schiet er af en toe ook even wat door m'n hoofd. Zoals het er eigenlijk links in komt en recht uitgaat. En zoals m'n eten boven erin gaat en er onder weer uitkomt. Daar ben ik ook dankbaar voor dat dat beneden nog werkt.

Ik wil ook zoveel, jammer dat dat bidden tegen die kapitalistische God niet werkt. Het werkt totaal niet, bidden. Ik krijg niks.

Dat jij een tientje heb verkregen, daar mag je ook best dankbaar voor zijn hoor. Ik krijg niks.

:')
  zondag 11 juni 2017 @ 09:52:14 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171612204
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 08:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar niet naast Ethiopië. Overigens schrijf je Afrika met een hoofdletter.

Feit blijft overeind staan dat die oude theorie in de prullenmand mag worden gegooid. Opnieuw zaten ze weer faliekant naast. Maar ja, blind geloof in dat nimmer gevonden gemeenschappelijke aapje verblind. Arme geloofrakkers. :')
Waarom zou de oude theorie naar de prullebak moeten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171612243
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou de oude theorie naar de prullebak moeten?
Papier hoort in een prullenbak. Jij gooit toch geen papier naar buiten op straat?

En heb je ook al gebeden?
  zondag 11 juni 2017 @ 15:41:32 #225
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171618745
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 09:55 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Papier hoort in een prullenbak. Jij gooit toch geen papier naar buiten op straat?

En heb je ook al gebeden?
Uiteraard

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171659984
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou de oude theorie naar de prullebak moeten?
We hebben het hier over een foutmarge van 200.000 jaar. De zoveelste foutmarge nadat men ook al bij de homo naledi er volkomen naast zat en bleek dat die mensensoort gewoon naast de homo sapien heeft bestaan. Voorheen werd deze soort als onze voorouder beschouwd. Dat zijn toch behoorlijke blunders die je niet gemakshalve aan de kant kunt schuiven.

Ik vergelijk het een beetje met het Columbus-effect. Hoe lang hebben we onze kinderen niet wijsgemaakt dat Columbus de ontdekker van het continent Amerika is geweest? Totdat onomstotelijk bewijs van gevonden Viking nederzettingen aantoonde dat zij er veel eerder waren. Dan is het toch niet logisch te blijven volhouden dat Columbus de eerste Europeaan was die voet zette op Amerikaanse bodem? Ik zie hier eenzelfde vergelijking.

Datzelfde effect zie je nu met de oudst gevonden homo sapien resten in Marokko. Waarom zouden we dan moeten blijven vasthouden aan een theorie die inmiddels is weerlegd?
  dinsdag 13 juni 2017 @ 09:40:08 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171660172
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

We hebben het hier over een foutmarge van 200.000 jaar. De zoveelste foutmarge nadat men ook al bij de homo naledi er volkomen naast zat en bleek dat die mensensoort gewoon naast de homo sapien heeft bestaan. Voorheen werd deze soort als onze voorouder beschouwd. Dat zijn toch behoorlijke blunders die je niet gemakshalve aan de kant kunt schuiven.

Ik vergelijk het een beetje met het Columbus-effect. Hoe lang hebben we onze kinderen niet wijsgemaakt dat Columbus de ontdekker van het continent Amerika is geweest? Totdat onomstotelijk bewijs van gevonden Viking nederzettingen aantoonde dat zij er veel eerder waren. Dan is het toch niet logisch te blijven volhouden dat Columbus de eerste Europeaan was die voet zette op Amerikaanse bodem? Ik zie hier eenzelfde vergelijking.

Datzelfde effect zie je nu met de oudst gevonden homo sapien resten in Marokko. Waarom zouden we dan moeten blijven vasthouden aan een theorie die inmiddels is weerlegd?
De tijdslijnverandering doet vrijwel niets af aan de theorie. theorie is niet weerlegt. De datums zijn wat verschoven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171660255
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De tijdslijnverandering doet vrijwel niets af aan de theorie. theorie is niet weerlegt. De datums zijn wat verschoven.
Precies het Columbus-effect. Stoïcijns blijven vast houden aan een inmiddels weerlegde theorie. Dergelijke reacties ademt dogmatisme. Men kan niet anders. Het heilige geloof in het gemeenschappelijke aapje biedt voor dergelijke dogmatisten geen ruimte meer voor kritische vragen.

Terwijl de praktijk intussen juist een heel ander beeld laat zien. De gevonden en te vinden puzzelstukjes blijken een heel ander beeld te geven dan men aanvankelijk dacht.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 11:24:32 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171662089
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:44 schreef Elzies het volgende:

[..]

Precies het Columbus-effect. Stoïcijns blijven vast houden aan een inmiddels weerlegde theorie. Dergelijke reacties ademt dogmatisme. Men kan niet anders. Het heilige geloof in het gemeenschappelijke aapje biedt voor dergelijke dogmatisten geen ruimte meer voor kritische vragen.

Terwijl de praktijk intussen juist een heel ander beeld laat zien. De gevonden en te vinden puzzelstukjes blijken een heel ander beeld te geven dan men aanvankelijk dacht.
Lekker stampvoeten dat de theorie een weerlegde zou zijn is geen argument.
Wat is er nu precies aan de afstamming van de mens weerlegd, behalve de vindplaats? Enig idee hoe lastig het is de juiste leeftijd van botten vsst te stellen als ze zo oud zijn?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171662723
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker stampvoeten dat de theorie een weerlegde zou zijn is geen argument.
Wat is er nu precies aan de afstamming van de mens weerlegd, behalve de vindplaats? Enig idee hoe lastig het is de juiste leeftijd van botten vsst te stellen als ze zo oud zijn?
De vermeende ouderdom en de plaats waar de eerste homo sapien zou zijn ontstaan blijkt niet te kloppen. Dan kun je toch niet hoog bij laag blijven beweren dat die onderuit gehaalde theorie toch kloppend is? Dat is een beetje raar te noemen.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 11:51:45 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171662792
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:48 schreef Elzies het volgende:

[..]

De vermeende ouderdom en de plaats waar de eerste homo sapien zou zijn ontstaan blijkt niet te kloppen. Dan kun je toch niet hoog bij laag blijven beweren dat die onderuit gehaalde theorie toch kloppend is? Dat is een beetje raar te noemen.
Welke theorie, de paper die de wetenschappers hebben geschreven, de populaire versie in de Kijk of Quest of de stropop die jij verzint?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171663067
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welke theorie, de paper die de wetenschappers hebben geschreven, de populaire versie in de Kijk of Quest of de stropop die jij verzint?
Ik verzin geen stropop maar kijk naar een achterhaalde hypothese die claimt dat de eerste homo-sapien ontstond in Ethiopië en zich vandaaruit verspreidde via Afrika richting Europa. De vondst van 200.000 jaar oudere resten in Marokko weerspreekt nu deze hypothese.

Tweehonderdduizend jaar is een lange periode. Daarover bestaat nu volkomen onduidelijkheid.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 12:50:53 #233
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171664037
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik verzin geen stropop maar kijk naar een achterhaalde hypothese die claimt dat de eerste homo-sapien ontstond in Ethiopië en zich vandaaruit verspreidde via Afrika richting Europa. De vondst van 200.000 jaar oudere resten in Marokko weerspreekt nu deze hypothese.

Tweehonderdduizend jaar is een lange periode. Daarover bestaat nu volkomen onduidelijkheid.
Je bent hier de begrippen theorieen hypothese door elkaar aan het gebruiken.
1 + 1 = blauw
pi_171664142
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:50 schreef Kamina het volgende:

[..]

Je bent hier de begrippen theorieen hypothese door elkaar aan het gebruiken.
Feitelijk kun je niet eens meer spreken over een theorie. Daarvoor is die teveel en te vaak onderuit gehaald.
pi_171664264
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Feitelijk kun je niet eens meer spreken over een theorie. Daarvoor is die teveel en te vaak onderuit gehaald.
Theorieën kunnen waar zijn. Dat is het enigste. Want wie weet is het ook zo daadwerkelijk verlopen volgens een theorie en dat is ook mooi om te zien en te lezen. Maar het punt blijft dan staan om je gelijk te willen behalen:

Hoe kon het zijn dat een mens bewust werd? Maar goed, dat blijven vage gesprekken.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 14:20:31 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171666489
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik verzin geen stropop maar kijk naar een achterhaalde hypothese die claimt dat de eerste homo-sapien ontstond in Ethiopië en zich vandaaruit verspreidde via Afrika richting Europa. De vondst van 200.000 jaar oudere resten in Marokko weerspreekt nu deze hypothese.

Tweehonderdduizend jaar is een lange periode. Daarover bestaat nu volkomen onduidelijkheid.
Wederom beantwoord je de vraag niet, nu heb je het over een hypothese en niet over een theorie. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 juni 2017 @ 10:08:44 #237
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171684389
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

We hebben het hier over een foutmarge van 200.000 jaar. De zoveelste foutmarge nadat men ook al bij de homo naledi er volkomen naast zat en bleek dat die mensensoort gewoon naast de homo sapien heeft bestaan. Voorheen werd deze soort als onze voorouder beschouwd. Dat zijn toch behoorlijke blunders die je niet gemakshalve aan de kant kunt schuiven.

Ik vergelijk het een beetje met het Columbus-effect. Hoe lang hebben we onze kinderen niet wijsgemaakt dat Columbus de ontdekker van het continent Amerika is geweest? Totdat onomstotelijk bewijs van gevonden Viking nederzettingen aantoonde dat zij er veel eerder waren. Dan is het toch niet logisch te blijven volhouden dat Columbus de eerste Europeaan was die voet zette op Amerikaanse bodem? Ik zie hier eenzelfde vergelijking.

Datzelfde effect zie je nu met de oudst gevonden homo sapien resten in Marokko. Waarom zouden we dan moeten blijven vasthouden aan een theorie die inmiddels is weerlegd?
Columbus heeft Amerika wel degelijk ontdekt. Dat de Vikingen dat honderden jaren eerder ook deden doet daar niets aan af. Wellicht zijn er nog eerdere "Europeanen" die dat nog eerder flikten.
pi_171684614
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:
We hebben het hier over een foutmarge van 200.000 jaar.
Nogmaals NEEN ! Een foutmarge van 100.000 jaar. Ik heb je dit zeer duidelijk aangetoond !!!
De tijdslijn voor het ontstaan van de vroege moderne mens als soort is nog onduidelijk. Op basis van DNA-onderzoek werd verondersteld dat de eerste moderne mensen zo'n 200.000 jaar geleden ontstonden in Oost-Afrika. De vondst van resten van moderne mensen bij Jebel Irhoud, nabij het tegenwoordige Marrakesh in Noordwest-Afrika, waarover in 2017 werd gepubliceerd, verlegt het begin van die tijdlijn mogelijk naar 300.000 jaar geleden.
Blijkbaar kan ook al niet tellen !!!!!
pi_171684644
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:44 schreef Elzies het volgende:
Terwijl de praktijk intussen juist een heel ander beeld laat zien. De gevonden en te vinden puzzelstukjes blijken een heel ander beeld te geven dan men aanvankelijk dacht.
Laat maar eens zien wie die " MEN " is.
pi_171684720
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:48 schreef Elzies het volgende:
De vermeende ouderdom en de plaats waar de eerste homo sapien zou zijn ontstaan blijkt niet te kloppen.
Deze vindplaatsen laten de oudste homo sapiens zien tot nu toe gevonden. Niemand beweerd dat dit de plaats is waar de homo sapiens ontstaan is, dat beweerd enkel jij !
pi_171684735
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik verzin geen stropop maar kijk naar een achterhaalde hypothese die claimt dat de eerste homo-sapien ontstond in Ethiopië en zich vandaaruit verspreidde via Afrika richting Europa. De vondst van 200.000 jaar oudere resten in Marokko weerspreekt nu deze hypothese.

Tweehonderdduizend jaar is een lange periode. Daarover bestaat nu volkomen onduidelijkheid.
Leer tellen !!
pi_171684748
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Feitelijk kun je niet eens meer spreken over een theorie. Daarvoor is die teveel en te vaak onderuit gehaald.
Door wie ?
pi_171684776
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:59 schreef Faz3D het volgende:
Hoe kon het zijn dat een mens bewust werd?
Denk je nu écht dat dit enkel een menselijke capaciteit is ?
  woensdag 14 juni 2017 @ 10:36:30 #244
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171684814
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Denk je nu écht dat dit enkel een menselijke capaciteit is ?
Primaten, walvisachtigen (dolfijnen) en verschillende soorten vogels hebben dit ook. Je zou ze als "tussensoorten" kunnen beschouwen hoewel dat louter een begrip is.
pi_171684994
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wederom beantwoord je de vraag niet, nu heb je het over een hypothese en niet over een theorie. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.
Dit zijn weer van die gebruikelijke onzin reacties waarbij niets wordt onderbouwd maar alleen met de stoïcijnse dogmatische vinger wordt gewezen. Dus ga geen fictieve vraag stellen die óf al is beantwoord óf nooit is gesteld.

De Afrika-hypothese is onderuit gehaald. Net zoals is bewezen dat Columbus niet de ontdekker van het continent Amerika is maar dat de Vikingen hem voorgingen. Met spijkerhard bewijs is een onderhaalde theorie geen levensvatbare theorie meer. Er is al zoveel onzin verkondigd over de ontwikkeling van de menselijke soorten. Het wordt tijd dat hiertegen stelling wordt genomen. Stop de stoïcijnse dogmatische onzin van een minderheid aan diehard believers. Dat was mijn stelling.

Ik vond gisteren een item in Nieuwsuur veelzeggend waarbij een ontdekte nederzetting van de Neanderthalers werd besproken. Veelzeggend vond ik hoe de Neanderthaler vandaag de dag wordt afgebeeld. Werd de Neanderthaler eerst nog afgebeeld als een veredelde Bigfoot inclusief bijbehorend vachtje (om maar aan het heilige geloof in het gemeenschappelijke aapje te voldoen :') ) nu zag de Neanderthaler erin eens veel menselijker uit. Veel kleiner en vreemd genoeg met meer hersenmassa dan de toenmalige homo-sapien.

Van redeloos voorgestelde aap getransformeerd tot een mensensoort die waarschijnlijk intelligenter was dan de toenmalige homo-sapien waarmee hij paarde. En nog steeds staat het mysterie overeind waarom de Neanderthaler op verschillende continenten tegelijkertijd uitstierf.
  woensdag 14 juni 2017 @ 12:36:12 #246
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171687066
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:47 schreef Elzies het volgende:

[..]
En nog steeds staat het mysterie overeind waarom de Neanderthaler op verschillende continenten tegelijkertijd uitstierf.
Totdat men er achter komt dat het niet op hetzelfde tijdstip gebeurde. Is daarmee de hele theorie verworpen?

Antw: nee, die wordt aangepast aan het nieuw verworven inzicht. Dat is het mooie van wetenschap. :)
pi_171687541
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 12:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Totdat men er achter komt dat het niet op hetzelfde tijdstip gebeurde. Is daarmee de hele theorie verworpen?

Antw: nee, die wordt aangepast aan het nieuw verworven inzicht. Dat is het mooie van wetenschap. :)
We vinden resten van wat de oudste resten van de homo sapien wordt genoemd en daar verzinnen we een uitreis-theorie bij.

Vervolgens vindt men ergens anders diezelfde resten die 200.000 jaar ouder zijn gedateerd en dan wordt door onze dogmatici dezelfde theorie 'aangepast'? Wie houdt hier wie voor de gek? :')
  woensdag 14 juni 2017 @ 13:41:49 #248
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171688529
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 12:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

We vinden resten van wat de oudste resten van de homo sapien wordt genoemd en daar verzinnen we een uitreis-theorie bij.
Zomaar uit de grote duim denk jij?
quote:
Vervolgens vindt men ergens anders diezelfde resten die 200.000 jaar ouder zijn gedateerd en dan wordt door onze dogmatici dezelfde theorie 'aangepast'? Wie houdt hier wie voor de gek? :')
Wat moeten ze dan? De theorie niet aanpassen?

Het zijn overigens niet "dezelfde resten".


btw: je komt niet (overal) dom over. B :P en je niet stiekum aan het trollen?

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 14-06-2017 13:49:32 ]
  woensdag 14 juni 2017 @ 13:45:30 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171688640
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 12:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

We vinden resten van wat de oudste resten van de homo sapien wordt genoemd en daar verzinnen we een uitreis-theorie bij.

Vervolgens vindt men ergens anders diezelfde resten die 200.000 jaar ouder zijn gedateerd en dan wordt door onze dogmatici dezelfde theorie 'aangepast'? Wie houdt hier wie voor de gek? :')
Duidelijk, je hebt geen flauw benul waar je het over hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171705325
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 13:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zomaar uit de grote duim denk jij?

[..]

Wat moeten ze dan? De theorie niet aanpassen?

Het zijn overigens niet "dezelfde resten".

btw: je komt niet (overal) dom over. B :P en je niet stiekum aan het trollen?
Het gaat allebei om resten van de homo-sapien. We gaan toch ook niet de theorie van Columbus aanpassen door de later gevonden resten van Viking-nederzettingen in Amerika ineens aan te passen tot Spaanse of Portugese nederzettingen? Dat zou absurd zijn.

Conclusie is dat de homo-sapien veel ouder blijkt dan eerder geschat. (overigens niet voor de eerste keer, maar dat terzijde) en dat oudere resten (ouder dan de vooropgestelde Ethiopische resten) wel degelijk duizenden kilometers verderop zijn te vinden.

Dan kun je toch niet blijven vastklampen aan diezelfde Afrika-uitreistheorie?

Zoals ik al eerder opschreef zijn er tig blunders gemaakt met hedendaagse veronderstellingen over de verschillende mensensoorten. Met betrekking tot de Neanderthaler, met betrekking tot de homo-naledi. Etc.

Dan moet je op een gegeven moment bereid zijn daar een eerlijke conclusie aan te verbinden en mogelijk durven vaststellen dat de gangbare versie van de verschillende mensensoorten toch iets anders in elkaar steekt dan men eerder veronderstelde. Want je kunt niet constant een theorie blijven wijzigen op zulke cruciale verschillen en dan nog blijven claimen dat het de juiste theorie is. Ik trap in ieder geval niet in deze onzin.
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:09:18 #251
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171705433
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gaat allebei om resten van de homo-sapien. We gaan toch ook niet de theorie van Columbus aanpassen door de later gevonden resten van Viking-nederzettingen ineens aan te passen tot Spaanse of Portugese nederzettingen? Dat zou absurd zijn.

Conclusie is dat de homo-sapien veel ouder blijkt dan eerder geschat. (overigens niet voor de eerste keer, maar dat terzijde) en dat oudere resten (ouder dan de vooropgestelde Ethiopische resten) wel degelijk duizenden kilometers verderop zijn te vinden.

Dan kun je toch niet blijven vastklampen aan diezelfde Afrika-uitreistheorie?
Volgens mij ligt Marokko ook in Afrika. Die uitreis theorie valt daar dus niet mee om. Het is btw best mogelijk dat er nog oudere overblijfselen worden gevonden. Dan wordt de theorie niet verworpen maar aangepast.

En wat jij blunders noemt dat zijn gewoon de feiten zoals die op dat moment op tafel liggen. Niets blunderigs aan.


btw: zit je op JW.org te neuzen oid? De geluiden die je maakt t.a.v. evolutie klinken precies zoals op die site...
pi_171705503
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens mij ligt Marokko ook in Afrika. Die uitreis theorie valt daar dus niet mee om. Het is btw best mogelijk dat er nog oudere overblijfselen worden gevonden. Dan wordt de theorie niet verworpen maar aangepast.

En wat jij blunders noemt dat zijn gewoon de feiten zoals die op dat moment op tafel liggen. Niets blunderigs aan.

Marokko ligt toch echt ietsjes verder dan de veronderstelde plek waar zogenaamd de eerste homo sapien zou zijn ontstaan en vertrokken. Dus houdt deze theorie geen stand. Zeker met een verschil van 200.000 jaar in ouderdom. Daar kan een vroegere mens heel wat kilometertjes van lopen.
  donderdag 15 juni 2017 @ 13:48:26 #253
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171710109
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:13 schreef Elzies het volgende:

[..]

Marokko ligt toch echt ietsjes verder dan de veronderstelde plek waar zogenaamd de eerste homo sapien zou zijn ontstaan en vertrokken. Dus houdt deze theorie geen stand. Zeker met een verschil van 200.000 jaar in ouderdom. Daar kan een vroegere mens heel wat kilometertjes van lopen.
jouw opmerking:
quote:
Dan kun je toch niet blijven vastklampen aan diezelfde Afrika-uitreistheorie?
mijn verweer:
quote:
Volgens mij ligt Marokko ook in Afrika. Die uitreis theorie valt daar dus niet mee om
en dan kom jij met:
quote:
Marokko ligt toch echt ietsjes verder dan de veronderstelde plek waar zogenaamd de eerste homo sapien zou zijn ontstaan en vertrokken. Dus houdt deze theorie geen stand.
Ben je dom of doe je dom?
pi_171711989
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Duidelijk, je hebt geen flauw benul waar je het over hebt.
Heeft dat ook al ingezien en is nu overgeschakeld op trol gedrag om gezicht te redden.
  donderdag 15 juni 2017 @ 16:14:42 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171713186
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 15:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Heeft dat ook al ingezien en is nu overgeschakeld op trol gedrag om gezicht te redden.
Yep. Hetzelfde riedeltje blijven herhalen, geen idee hebben van wat een theorie is en tegen een eigen stropop ageren. Verder is er geen gezicht om te redden,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 juni 2017 @ 17:12:48 #256
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171714218
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

jouw opmerking:

[..]

mijn verweer:

[..]

en dan kom jij met:

[..]

Ben je dom of doe je dom?

Je bent inderdaad vrij dom als je niet weet dat Marokko niet voorkomt in de Afrika-theorie.
pi_171714466
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:13 schreef Elzies het volgende:
Marokko ligt toch echt ietsjes verder dan de veronderstelde plek waar zogenaamd de eerste homo sapien zou zijn ontstaan en vertrokken.
Je bent een trol ! Niemand beweerd dat de homo sapiens in Marokko is ontstaan, noch in Ethiopië ! Ik heb je al tig. keer duidelijk gemaakt dat daar de oudste tot nu toe beenderen van de homo sapiens zijn gevonden. En een leugenaar ben je ook, gezien je een verschil tussen beide sites nog steeds op 200.000 jaar verkoopt. Je snapt toch wel dat ondertussen hier niemand je nog ernstig neemt.
  donderdag 15 juni 2017 @ 21:08:56 #258
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171717942
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 17:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je bent inderdaad vrij dom als je niet weet dat Marokko niet voorkomt in de Afrika-theorie.
Vanaf nu dus wel. Dat probeer ik je de hele tijd al duidelijk te maken. Best mogelijk dat men deze theorie over een tijdje weer moeten bijstellen naar Kameroen of Congo.
pi_171746752
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 17:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Je bent een trol ! Niemand beweerd dat de homo sapiens in Marokko is ontstaan, noch in Ethiopië ! Ik heb je al tig. keer duidelijk gemaakt dat daar de oudste tot nu toe beenderen van de homo sapiens zijn gevonden. En een leugenaar ben je ook, gezien je een verschil tussen beide sites nog steeds op 200.000 jaar verkoopt. Je snapt toch wel dat ondertussen hier niemand je nog ernstig neemt.
Als gefrustreerde verstokte dogmatist kom je inmiddels niet veel verder meer dan schelden op de man. Het bekende zwaktebod. Jullie zijn op inhoud zo gemakkelijk omver te blazen dat het simpelweg om te lachen is. Iedere keer weer. Maar dat lok jezelf uit. Dus ga niet jammerklagen en je verschuilen achter het trolargument :')

De Afrika-hypothese is onderuit gehaald. Punt. Dat zijn niet eens mijn woorden maar de uitkomst van dit onderzoek. De delete-knop is ingedrukt. We staan weer aan het begin.

En dit is niet de eerste blunder die gemaakt is inzake beweringen over de evolutie van de verschillende mensensoorten. Het vermeende gemeenschappelijk voorouderlijk aapje is na 150 jaar nog steeds een product van het groot Darwinistisch sprookjesboek gebleven en iedere keer dat men dacht dat men hem vond bleek het een foutmarge.

Kortom, iedere keer zit men er faliekant naast. Inzake de homo-sapien, inzake de neanderthaler, inzake de homo naledi, etc. Op een gegeven moment moet je dan de eerlijke conclusie trekken. Men weet het niet en men verzint maar wat hopende dat men het bij het juiste eind heeft. Niets voor niets trekken steeds meer onderwijssystemen hun handen hiervan af of behandelen het terloops.

Wat overblijft zijn een klein groepje diehard dogmatisten die hun geloof met net zoveel overtuiging prediken als de gemiddelde jehovagetuige. Want dat is het, eigen bedacht geloof. Niets meer en niets minder.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 10:50:21 #260
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171747733
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 21:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vanaf nu dus wel. Dat probeer ik je de hele tijd al duidelijk te maken. Best mogelijk dat men deze theorie over een tijdje weer moeten bijstellen naar Kameroen of Congo.
De Afrika-theorie heeft een bepaalde definitie of lading met vermoedens en gevolgtrekkingen. Nu door de ontdekking in Marokko de theorie herzien moet worden, kun je er beter een andere naam aan geven om spraakverwarring tegen te gaan. Iets als "de bredere Afrika-theorie" of zo.

Het is niet gebruikelijk om een vastomlijnde theorie geheel te herzien en dan onder dezelfde naam verder te gaan.
pi_171748765
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 09:17 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als gefrustreerde verstokte dogmatist kom je inmiddels niet veel verder meer dan schelden op de man. Het bekende zwaktebod. Jullie zijn op inhoud zo gemakkelijk omver te blazen dat het simpelweg om te lachen is. Iedere keer weer. Maar dat lok jezelf uit. Dus ga niet jammerklagen en je verschuilen achter het trolargument :')

De Afrika-hypothese is onderuit gehaald. Punt. Dat zijn niet eens mijn woorden maar de uitkomst van dit onderzoek. De delete-knop is ingedrukt. We staan weer aan het begin.

En dit is niet de eerste blunder die gemaakt is inzake beweringen over de evolutie van de verschillende mensensoorten. Het vermeende gemeenschappelijk voorouderlijk aapje is na 150 jaar nog steeds een product van het groot Darwinistisch sprookjesboek gebleven en iedere keer dat men dacht dat men hem vond bleek het een foutmarge.

Kortom, iedere keer zit men er faliekant naast. Inzake de homo-sapien, inzake de neanderthaler, inzake de homo naledi, etc. Op een gegeven moment moet je dan de eerlijke conclusie trekken. Men weet het niet en men verzint maar wat hopende dat men het bij het juiste eind heeft. Niets voor niets trekken steeds meer onderwijssystemen hun handen hiervan af of behandelen het terloops.

Wat overblijft zijn een klein groepje diehard dogmatisten die hun geloof met net zoveel overtuiging prediken als de gemiddelde jehovagetuige. Want dat is het, eigen bedacht geloof. Niets meer en niets minder.
Trol of dom.
pi_171748973
Wat zijn we weer lekker aan het discussiëren. :')
pi_171766102
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 12:24 schreef k3vil het volgende:
Wat zijn we weer lekker aan het discussiëren. :')
Bij gebrek aan inhoud schelden op de man is geen discussiëren. Dat is knarsetandend je ongelijk niet willen toegeven.
pi_171766385
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:41 schreef Elzies het volgende:

Dat is knarsetandend je ongelijk niet willen toegeven.
En dat is nu precies wat jij doet !
  zondag 18 juni 2017 @ 10:13:05 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171766422
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:41 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bij gebrek aan inhoud schelden op de man is geen discussiëren. Dat is knarsetandend je ongelijk niet willen toegeven.
_O- _O- _O- _O-
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 18 juni 2017 @ 11:20:48 #266
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171767360
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:41 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bij gebrek aan inhoud schelden op de man is geen discussiëren. Dat is knarsetandend je ongelijk niet willen toegeven.
Deze reactie is wel heel bizar. :D Dat je het uit je vingers krijgt, niet normaal.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171782902
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 10:10 schreef ATON het volgende:

[..]

En dat is nu precies wat jij doet !
Integendeel, deze link laat zien dat de meeste onderzoekers mijn woorden delen.

http://wibnet.nl/verleden(...)dst-van-homo-sapiens

De Afrika hypothese zoals we het kennen en de veronderstelling van wat de wieg van de moderne mensheid werd genoemd ligt op de schop. De delete-knop is ingedrukt. We kunnen opnieuw beginnen.

Maar een stoïcijnse dogmatist blijft een stoïcijnse dogmatist. Die zal zich blijven vastklampen aan zijn oude geloofsstructuren en alles wat hem inhoudelijk tegenspreekt ontkennen en verketteren. Oude mannetjespraat dus die niet willen meegaan met de moderne tijdsgeest. :')
  maandag 19 juni 2017 @ 08:10:38 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171783008
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 07:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Integendeel, deze link laat zien dat de meeste onderzoekers mijn woorden delen.

http://wibnet.nl/verleden(...)dst-van-homo-sapiens

De Afrika hypothese zoals we het kennen en de veronderstelling van wat de wieg van de moderne mensheid werd genoemd ligt op de schop. De delete-knop is ingedrukt. We kunnen opnieuw beginnen.

Maar een stoïcijnse dogmatist blijft een stoïcijnse dogmatist. Die zal zich blijven vastklampen aan zijn oude geloofsstructuren en alles wat hem inhoudelijk tegenspreekt ontkennen en verketteren. Oude mannetjespraat dus die niet willen meegaan met de moderne tijdsgeest. :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welke theorie, de paper die de wetenschappers hebben geschreven, de populaire versie in de Kijk of Quest of de stropop die jij verzint?
Niet de kijk of de quest, maar wetenschap in beeld dus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171783462
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 08:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Niet de kijk of de quest, maar wetenschap in beeld dus.
Dat is irrelevant, het zijn de woorden van de onderzoekers ter plaatse die deze ontdekking hebben gedaan.

Deze kwam ik ook tegen:

http://wibnet.nl/verleden(...)orsprong-van-de-mens

Interessante van dit korte artikel is de eerdere vergissing deze kaak toe te schrijven aan een aapachtige terwijl nader onderzoek uitwees dat het niet om een aapachtige kon gaan. Dit soort vergissingen kom je voortdurend tegen bij dit soort onderzoeken. Bovendien spreken onderzoekers elkaar ook nog eens vaak tegen.

Logisch als jouw gesubsidieerd onderzoek op het spel staat omdat je theorie onderuit wordt gehaald. Dan is de neiging elkaars onderzoeken in twijfel te trekken juist veel groter.
  maandag 19 juni 2017 @ 09:25:09 #270
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171783847
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 08:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

Deze kwam ik ook tegen:

http://wibnet.nl/verleden(...)orsprong-van-de-mens

Interessante van dit korte artikel is de eerdere vergissing deze kaak toe te schrijven aan een aapachtige terwijl nader onderzoek uitwees dat het niet om een aapachtige kon gaan.
Dit lijkt me nogal sterk geformuleerd, terwijl het artikel (heb je het eigenlijk wel gelezen?) dit zegt:

quote:
We moeten het nieuwe onderzoek echter met een gezonde dosis scepsis beschouwen en niet direct onze geschiedenis gaan herschrijven.

Dat is de mening van diverse wetenschappers, die erop wijzen dat een stel tanden niet genoeg is om de primaat aan te wijzen als een familielid. Een van de critici is Bernard Wood van de Washington University.

‘Het is op dit moment nog niet te zeggen of de kaken en tanden afkomstig zijn van een aap met mensachtige trekken of van een mensachtige met aapachtige trekken,’ zegt hij tegen ScienceNews.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171783902
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 09:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt me nogal sterk geformuleerd, terwijl het artikel (heb je het eigenlijk wel gelezen?) dit zegt:

[..]

Precies mijn eerder gegeven punt. Een bestaande conclusie weg bagatelliseren omdat het een eigen theorie in de weg staat, namelijk dat op basis van die gegevens de Afrika-theorie mogelijk niet kloppend is, maar dat de eerste mensachtigen in Europa of Azië ontstonden. Dat is voor velen een brug te ver om te erkennen ook al geven verschillende vondsten een ander beeld.
pi_171784727
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 07:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Integendeel, deze link laat zien dat de meeste onderzoekers mijn woorden delen.

http://wibnet.nl/verleden(...)dst-van-homo-sapiens

De Afrika hypothese zoals we het kennen en de veronderstelling van wat de wieg van de moderne mensheid werd genoemd ligt op de schop. De delete-knop is ingedrukt. We kunnen opnieuw beginnen.

Maar een stoïcijnse dogmatist blijft een stoïcijnse dogmatist. Die zal zich blijven vastklampen aan zijn oude geloofsstructuren en alles wat hem inhoudelijk tegenspreekt ontkennen en verketteren. Oude mannetjespraat dus die niet willen meegaan met de moderne tijdsgeest. :')
Uw link geeft me dus gelijk ! Geen 200.000, maar 100.000 jaar ouder.

quote:
Uit de vondst van menselijke botten in een Noord-Afrikaanse grot blijkt dat de mens 100.000 jaar ouder is dan gedacht en dat onze wieg mogelijk niet in Oost-Afrika stond.
  maandag 19 juni 2017 @ 10:56:23 #273
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171785427
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 09:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Precies mijn eerder gegeven punt. Een bestaande conclusie weg bagatelliseren omdat het een eigen theorie in de weg staat, namelijk dat op basis van die gegevens de Afrika-theorie mogelijk niet kloppend is, maar dat de eerste mensachtigen in Europa of Azië ontstonden. Dat is voor velen een brug te ver om te erkennen ook al geven verschillende vondsten een ander beeld.
De enige die zich tot dusver star opstelt ben jijzelf. Je komt bijvoorbeeld al pagina's lang aanzetten met "200.000 jaar verschil" terwijl het toch echt om de helft gaat.
pi_171786701
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Uw link geeft me dus gelijk ! Geen 200.000, maar 100.000 jaar ouder.

[..]

Goed, nieuwsberichten kwamen met een aantal variërend tussen de 150.000 en 200.000 jaar. Maar dat gegeven veranderd de stelling niet.

Het is onwaarschijnlijk dat die ouder gevonden Homo-sapien vanuit Marokko terug liep naar Ethiopië om maar een ontkrachtte theorie uit deze tijd staande te willen houden. Daar schuilt geen enkele logica in. :')
pi_171802021
Gaat dit over de vermeende leeftijd van de wereld van 6000 jaar?

Dat is niet zo.

De religieuze stelling dat dat zo is zal verdwijnen netzoals destijds de discussie tussen het copernische en de ptolemeïsche model (aarde middelpunt of zon middelpunt) waarin men eerst en masse dacht dat de aarde het middenpunt was (gestoeld op de letterlijke interpretatie van de bijbel)
pi_171802754
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 23:16 schreef k3vil het volgende:
Gaat dit over de vermeende leeftijd van de wereld van 6000 jaar?

Dat is niet zo.

De religieuze stelling dat dat zo is zal verdwijnen netzoals destijds de discussie tussen het copernische en de ptolemeïsche model (aarde middelpunt of zon middelpunt) waarin men eerst en masse dacht dat de aarde het middenpunt was (gestoeld op de letterlijke interpretatie van de bijbel)
http://mens-en-samenlevin(...)-het-hindoeisme.html

http://religionforbreakfa(...)ligions-infographic/

Vooral die 2e link ;)

De enigste stelling die een religieuze hierop kan antwoorden is:

Bijv genisis 1:26
‘Toen zei God: ‘Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht.’’

Dit is dus op de 5e dag.

‘Op de zevende dag rustte God na afloop van zijn scheppend werk.’
Genesis 2:2

Daarna word pas beschreven dat Adam en Eva werden gemaakt. Oftewel goden die gevallen waren. (Hemel) Oftewel nieuwe mensen. Oftewel Gods volk. Oftewel de Joden die die bloedlijn hebben :P Gods volk is er dan 6000 jaar met nu 'alle' gelovigen incluis.


2 mensen zijn gemaakt en het volk was er al, dat staat ook beschreven.

Dan kan het te verklaren zijn door te stellen: dan zou het mogelijk geweest kunnen zijn dat de mens uit de aap is ontstaan en op een gegeven moment de aap mens werd en dus een mens bewustzijn verkreeg. Of het is zo in elkaar overgegaan. 1 van die 2. En dat tijdens die periode Adam en Eva waren geschapen. Want een dag is in de ogen van God 1000 jaar. Oftewel. Tijd heeft voor God weinig tot geen betekenis. Dit kan dan ook logisch zijn want waarom kunnen wij denken en zijn wij ons zelfbewust?

Dan kan je met die stelling dus wel het enigszins logisch weer verkrijgen. Om dan weer naar die godshypothese te grijpen en heel dat gebeuren eromheen.

Die stelling gaat dus nooit en te nimmer weg. Zonder geloof kan een mens dan ook niet leven. Een geloof gewoonweg in iets.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faz3D op 20-06-2017 00:00:14 ]
pi_171822834
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 23:44 schreef Faz3D het volgende:

[..]

http://mens-en-samenlevin(...)-het-hindoeisme.html

http://religionforbreakfa(...)ligions-infographic/

Vooral die 2e link ;)

De enigste stelling die een religieuze hierop kan antwoorden is:

Bijv genisis 1:26
‘Toen zei God: ‘Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht.’’

Dit is dus op de 5e dag.

‘Op de zevende dag rustte God na afloop van zijn scheppend werk.’
Genesis 2:2

Daarna word pas beschreven dat Adam en Eva werden gemaakt. Oftewel goden die gevallen waren. (Hemel) Oftewel nieuwe mensen. Oftewel Gods volk. Oftewel de Joden die die bloedlijn hebben :P Gods volk is er dan 6000 jaar met nu 'alle' gelovigen incluis.


2 mensen zijn gemaakt en het volk was er al, dat staat ook beschreven.

Dan kan het te verklaren zijn door te stellen: dan zou het mogelijk geweest kunnen zijn dat de mens uit de aap is ontstaan en op een gegeven moment de aap mens werd en dus een mens bewustzijn verkreeg. Of het is zo in elkaar overgegaan. 1 van die 2. En dat tijdens die periode Adam en Eva waren geschapen. Want een dag is in de ogen van God 1000 jaar. Oftewel. Tijd heeft voor God weinig tot geen betekenis. Dit kan dan ook logisch zijn want waarom kunnen wij denken en zijn wij ons zelfbewust?

Dan kan je met die stelling dus wel het enigszins logisch weer verkrijgen. Om dan weer naar die godshypothese te grijpen en heel dat gebeuren eromheen.

Die stelling gaat dus nooit en te nimmer weg. Zonder geloof kan een mens dan ook niet leven. Een geloof gewoonweg in iets.
Waar heb je het over. Het lijkt wel een kinderniveau. Alles met fantasie aan elkaar geknoopt.
En die tweede link infographic klopt niet, kabbalah is veel ouder
pi_171824087
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 22:14 schreef k3vil het volgende:

[..]

Waar heb je het over. Het lijkt wel een kinderniveau. Alles met fantasie aan elkaar geknoopt.
En die tweede link infographic klopt niet, kabbalah is veel ouder

Ach een mens moet wat.
pi_171826079
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 11:50 schreef Elzies het volgende:

[..]

Goed, nieuwsberichten kwamen met een aantal variërend tussen de 150.000 en 200.000 jaar. Maar dat gegeven veranderd de stelling niet.

Het is onwaarschijnlijk dat die ouder gevonden Homo-sapien vanuit Marokko terug liep naar Ethiopië om maar een ontkrachtte theorie uit deze tijd staande te willen houden. Daar schuilt geen enkele logica in. :')
Jouw naïviteit is aandoenlijk, echt. Denk je nu echt dat dit om enkele individuen ging en er eentje naar Ethiopië op verlof was vertrokken of zo ? Men kan er enkel uit afleiden dat 300.000jaar geleden, over een periode van duizenden jaren gans Afrika bevolkt moet geweest zijn om nu nog enkele zeldzaam overgebleven fossielen te vinden. Niet uitgesloten dat men ooit nog beenderen zal aantreffen die nog ouder zijn dan wat men in Europa heeft gevonden of in China. De boog is ook op verschillende plaatsen uitgevonden. Zoeken naar de eerste boog is dus ook al even zinloos.
pi_171826447
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 19:03 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Als de mens zichzelf eenmaal bewust werd, de vraag werd ook al eerder gesteld wat is een mens. Iemand die op ons lijkt, gelijke. Wij zijn ook allemaal gelijken op een kleurtje en bepaalde uiterlijke kenmerken na. Dan kan je spreken over een robuust ruw knap en zacht uiterlijk. Maar dezelfde binnenkant, op verschillen van continenten na qua temperament.

Wat als de mens zichzelf voor het eerst bewust werd. Want dat moet ook ooit in die periode het geval zijn geweest. De mens moest voor het eerst de vraag kunnen stellen: waarom leef ik. En niemand geeft antwoord. En die vraag is niet te beantwoorden. Dat moet dan in het begin zijn geweest. In genisis staat: een naam aan een dier geven. Alles moest een naam krijgen. Want hoe kan je iets noemen? Dat moest ook een psychisch proces geweest zijn of er werd mee 'geholpen'.

Vandaar dat het dus bidden is. Je kan iets krijgen, kijk maar naar al die oude goden die vereerd werden. Dat deden ze heus niet voor niets. Je gaat niet ergens je best voor doen zonder iets te krijgen.

Bidden kan je nu zelf invullen, wat je hebt meegemaakt, waar je van baalt, waar je blij van werd, waar je dankbaar voor bent en waar je op hoopt.

Stel dat ik alleen overblijf als enigste mens. En dat voor 1000 jaar. Zou ik daadwerkelijk nooit iets vernemen van een ander bewustzijn of gelijke?

Tegenwoordig ligt er een schaduwkant over het geloof, sommigen maken psychoses mee en denken Jezus te zijn, anderen krijgen weer rare dromen en beelden in bepaalde kerken. Zogenaamde visioenen waar geen touw aan vast te knopen is en wat dat betreft totaal niet relevant is. Want wat heb je eraan? Praktisch gesproken. Het schijnt alleen bijzonder te zijn ofzo.

Een mens moet immers iets ervaren zodat het kan zeggen, god kan bestaan. Er kan meer bestaan dan ik kan zien.

Lees ook:

https://psychoseanders.wordpress.com/tag/jezus/

Of lees:

https://www.visionair.nl/(...)ohammed-geestesziek/


Doet het brein dit echt zomaar?

Dan kan je je afvragen waarom dit gebeurd. Wat als het niet gebeurd. Dit roept weer vragen bij de mens op. Is het bedoeld als een stukje bewustwording voor de mens dat er meer tussen hemel en aarde kan zijn? Dat lijkt mij het aannemelijkst.

Als God bestaat, en een mens zoekt. Zou een mens dan nooit iets vinden? Mij lijkt dat sterk.
beweer je nu dat psygosches van god zijn ?
:'( :'(

-O-
pi_171827844
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 00:16 schreef tailfox het volgende:

[..]

beweer je nu dat psygosches van god zijn ?
:'( :'(

-O-
Wat dat opwekt.

Raar vind ik het wel dat mensen die rariteiten kunnen ervaren. Je kan er genoeg over lezen.

Het is niet zomaar 'psychotisch' en 1 grote bende in het hoofd.
Ik lees ook vaak dat het bepaalde verhalen betreft die iemand mee maakt. Oftewel het brein wekt een verhaal op. Wat dat betreft blijft het brein en die psychoses een apart zooitje.

[ Bericht 8% gewijzigd door Faz3D op 21-06-2017 05:50:33 ]
  woensdag 21 juni 2017 @ 10:28:10 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171830331
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 23:16 schreef k3vil het volgende:
Gaat dit over de vermeende leeftijd van de wereld van 6000 jaar?

Dat is niet zo.

De religieuze stelling dat dat zo is zal verdwijnen netzoals destijds de discussie tussen het copernische en de ptolemeïsche model (aarde middelpunt of zon middelpunt) waarin men eerst en masse dacht dat de aarde het middenpunt was (gestoeld op de letterlijke interpretatie van de bijbel)
Nou sommige wereldbeelden zijn erg hardnekkig.. https://theflatearthsociety.org/home/
pi_171830587
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 05:36 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Wat dat opwekt.

Raar vind ik het wel dat mensen die rariteiten kunnen ervaren. Je kan er genoeg over lezen.

Het is niet zomaar 'psychotisch' en 1 grote bende in het hoofd.
Ik lees ook vaak dat het bepaalde verhalen betreft die iemand mee maakt. Oftewel het brein wekt een verhaal op. Wat dat betreft blijft het brein en die psychoses een apart zooitje.

heeft hoogswaarschijnlijk te maken met je hersenen die teveel DMT aanmaken
pi_171831248
quote:
2s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:43 schreef tailfox het volgende:

[..]

heeft hoogswaarschijnlijk te maken met je hersenen die teveel DMT aanmaken
Ja klopt.
pi_171852654
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Jouw naïviteit is aandoenlijk, echt. Denk je nu echt dat dit om enkele individuen ging en er eentje naar Ethiopië op verlof was vertrokken of zo ? Men kan er enkel uit afleiden dat 300.000jaar geleden, over een periode van duizenden jaren gans Afrika bevolkt moet geweest zijn om nu nog enkele zeldzaam overgebleven fossielen te vinden. Niet uitgesloten dat men ooit nog beenderen zal aantreffen die nog ouder zijn dan wat men in Europa heeft gevonden of in China. De boog is ook op verschillende plaatsen uitgevonden. Zoeken naar de eerste boog is dus ook al even zinloos.
Ach gut, gaan we nu hopen? Net als dat vermeende gemeenschappelijke aapje wat nooit uit de grond is getoverd? Hou op met dit aandoenlijke simplisme. :')
pi_171852810
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:19 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach gut, gaan we nu hopen? Net als dat vermeende gemeenschappelijke aapje wat nooit uit de grond is getoverd?
Hou op met dit aandoenlijke simplisme.
pi_171852964
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Hou op met dit aandoenlijke simplisme.
Nu niet gaan na- apen. :)
  donderdag 22 juni 2017 @ 11:01:39 #288
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171854503
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nu niet gaan na- apen. :)
Zie je nu wel dat het in ons zit, die apengenen? :P
pi_171854874
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zie je nu wel dat het in ons zit, die apengenen? :P
:D _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')