abonnement Unibet Coolblue
pi_171330324
Ik herinner me nog uit oude tijden, lang geleden, dat ik polarisatiefilter had op mijn OM. Vooral voor de bescherming van de lens.

Op dit moment heb ik er geen een, maar ik wil gaan fotograferen in mijn provincie, ik woon aan de kust, dus vooral fotograferen in de duinen en wat daar naast ligt. Om de lens te beschermen wil ik opnieuw een objectieffilter kopen, maar ik heb gehoord dat een polarisatiefilter zooooo jaren 70 is. UV-filter misschien? Ik weet het niet.

Nu is het probleem met mijn camera dat ik er twee lenzen bij heb, de standaard bijgeleverde lens, die eh, hoe heetie ook alweer, even kijken, een 18-55 VR. Mijn favoriet is echter de 50mm 1.8D (ik heb een DX-camera trouwens), omdat ik daar zo heerlijk mee kan klooien, gewoon overgeleverd zijn aan een 50mm (eh 75 mm), zelf scherp stellen en de automaat ontwijken.
Tot mijn stomme verbazing hebben beide lenzen een verschillend filter-diameter (echt waar, ik legde ze naast elkaar en dacht huh???)

Nu zit ik maar te denken om een filter voor de 50mm te kopen, die wil ik graag houden voor altijd, maar ja, welke?? :)

Het gaat hier om een D3300
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 17:54:12 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171330386
Snap dat nooit zo goed, objectief fabrikanten doen hun best perfect mogelijke optiek te bouwen, mensen lezen testen en iedere pixel en scheidend vermogen wordt bekeken om welk objectief nu het beste is. Men koopt deze en zet er een stuk vensterglas voor.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171330490
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap dat nooit zo goed, objectief fabrikanten doen hun best perfect mogelijke optiek te bouwen, mensen lezen testen en iedere pixel en scheidend vermogen wordt bekeken om welk objectief nu het beste is. Men koopt deze en zet er een stuk vensterglas voor.
Oh? dus niet doen?
Ik ben bang voor krassen door zandkorrels bij wind.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171330521
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap dat nooit zo goed, objectief fabrikanten doen hun best perfect mogelijke optiek te bouwen, mensen lezen testen en iedere pixel en scheidend vermogen wordt bekeken om welk objectief nu het beste is. Men koopt deze en zet er een stuk vensterglas voor.
Ik heb maar een beginnerstoestel hoor met beginnerslenzen. Ik was voor een kleine 600 euro klaar, twee jaar geleden. De 50mm heb ik er later bij gekocht (zit ook in die 600), omdat ik er heimwee naar had. Ik had vroeger een Olympus met alleen maar een 50mm en daar heb ik vreselijk van genoten. Was ook een beginnersdingetje (OM-30).

Wat ik enorm mis uit de tijd van de jaren 70/80 is dat je alles met de hand in moet stellen. Letterlijk met de hand. De opening draaien met de lens, de tijd met een draaiknop op het toestel en dan het scherpstellen. Het was heel erg toegankelijk.

Met de Nikon was ik uren verder toen ik erachter was hoe je digitaal de sluitertijd, de ASA en de opening handmatig kunt instellen. Gek word ik er van. Ik wil dat helemaal niet. En de bijgeleverde lens stelt zelf de scherpstelling in. Dat wil ik helemaal niet! Daar baal ik zo ontzettend van. Ik zit verdorie een uur te klooien voordat ik eindelijk een foto kan maken.

Ik heb me er soms bij neergelegd, dan schroef ik die VR er op en dan druk ik af. OMG, nee, dan gaat flits weer af!!! :(
Zo blijf ik doorgaan.

[ Bericht 31% gewijzigd door Sigaartje op 30-05-2017 18:17:31 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 21:33:43 #5
438758 zeer
Opritsjniki
pi_171335532
Hoya filters zijn prima.

En mooi altijd hoe je halve romans weet te produceren van topics.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 21:34:52 #6
438758 zeer
Opritsjniki
pi_171335571
En als je zo kan genieten van handmatige lenzen kun je die natuurlijk gewoon kopen. Haal van mp een paar Nikon EM spiegelreflexen voor een appel en een ei en je hebt zo een aantal standaard objectieven met minder elektronica dan je tandenborstel.
pi_171344225
Haal gewoon een grotere maat, en een setje verloop filter ringen van aliexpress ofzo voor een habbekrats.
Dan kan je dat grotere filter ook gewoon op een lens prakken met kleinere maat en hoef je geen 2 aparte polafilters te kopen. Die dingen zijn nog best aan de prijs.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_171383616
Dank jullie voor jullie reacties!

Vandaag ging ik even buiten bij mijn werk een frisse neus halen. Nou ja, fris...
Ik zag een prachtig blauwe lucht met een klein beetje hier en daar een mysterieus cirrus-veertje.
Wat miste ik toen mijn camera! Een tijdje geleden was er ook zo'n blauwe lucht met cumuluswolkjes (laag). Ik heb toen twee treetjes onder de adviesbelichting die de camera aan gegeven geschakeld, zodat de foto een stukje onderbelicht was.
Het werd een prachtfoto, met een lucht die een stuk donkerder blauw was, waardoor de wolken extra contrast maakten. Morgen is misschien weer zo'n dag als vandaag. Dan neem ik wel mijn camera mee.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 1 juni 2017 @ 21:36:34 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171383870
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:28 schreef Sigaartje het volgende:
Dank jullie voor jullie reacties!

Vandaag ging ik even buiten bij mijn werk een frisse neus halen. Nou ja, fris...
Ik zag een prachtig blauwe lucht met een klein beetje hier en daar een mysterieus cirrus-veertje.
Wat miste ik toen mijn camera! Een tijdje geleden was er ook zo'n blauwe lucht met cumuluswolkjes (laag). Ik heb toen twee treetjes onder de adviesbelichting die de camera aan gegeven geschakeld, zodat de foto een stukje onderbelicht was.
Het werd een prachtfoto, met een lucht die een stuk donkerder blauw was, waardoor de wolken extra contrast maakten. Morgen is misschien weer zo'n dag als vandaag. Dan neem ik wel mijn camera mee.
Voor dit soort dingen geeft een polarisatiefilter diepere kleuren en meer drama
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171383996
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor dit soort dingen geeft een polarisatiefilter diepere kleuren en meer drama
De filter wil ik alleen gebruiken bij een zandrijke omgeving met veel wind, zoals bij duinen.
Nu fotografeer ik zonder filter en ik ben nu voornamelijk aan het leren en experimenteren door verschillende iso-waarden, sluitertijden en diafragma's te proberen. Veel mislukt natuurlijk, maar dat is niet erg, zo leer je wel. En gelukkig is de opslag wèl digitaal geworden (dat is dàn wel weer een voordeel bij een nadeel), en hoef je geen vermogen uit te geven aan rolletjes. Dus kan ik lekker los gaan zonder mijn bankrekening pijn te doen.

Voor de hobby gebruik ik tegenwoordig de A- en de S-stand. Ben een beginner. Bij plichtmatige foto's gebruik ik de volautomaat zonder flits, dan hoef ik niet na te denken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sigaartje op 01-06-2017 21:48:38 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 14:51:46 #11
438758 zeer
Opritsjniki
pi_171397580
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:28 schreef Sigaartje het volgende:
Dank jullie voor jullie reacties!

Vandaag ging ik even buiten bij mijn werk een frisse neus halen. Nou ja, fris...
Ik zag een prachtig blauwe lucht met een klein beetje hier en daar een mysterieus cirrus-veertje.
Wat miste ik toen mijn camera! Een tijdje geleden was er ook zo'n blauwe lucht met cumuluswolkjes (laag). Ik heb toen twee treetjes onder de adviesbelichting die de camera aan gegeven geschakeld, zodat de foto een stukje onderbelicht was.
Het werd een prachtfoto, met een lucht die een stuk donkerder blauw was, waardoor de wolken extra contrast maakten. Morgen is misschien weer zo'n dag als vandaag. Dan neem ik wel mijn camera mee.
hoe kun je ons nou zo lekker maken voor je meesterstuk en dan de foto zelf niet posten
pi_171402513
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 14:51 schreef zeer het volgende:

[..]

hoe kun je ons nou zo lekker maken voor je meesterstuk en dan de foto zelf niet posten
Meesterstuk? Voor mijn doen was het een prachtige foto, maar het was zeker geen meesterstuk. Ik ben een leerling in de zuiverste vorm van het woord. Ik zet hem hier niet omdat mijn huis er ook staat.
Maar ik ben vandaag weer onderweg geweest en heb weer geëxperimenteerd (meer niet), die foto's zet ik zo. Even het kaartje in de computer steken en even downloaden die zooi. :)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 19:04:09 #13
438758 zeer
Opritsjniki
pi_171402557
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 19:01 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Meesterstuk? Voor mijn doen was het een prachtige foto, maar het was zeker geen meesterstuk. Ik ben een leerling in de zuiverste vorm van het woord. Ik zet hem hier niet omdat mijn huis er ook staat.
Maar ik ben vandaag weer onderweg geweest en heb weer geëxperimenteerd (meer niet), die foto's zet ik zo. Even het kaartje in de computer steken en even downloaden die zooi. :)
mijn ogen wijken niet meer af van het scherm
pi_171402569
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 19:04 schreef zeer het volgende:

[..]

mijn ogen wijken niet meer af van het scherm
kom op zeg...
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171403201
Ok, hier ben ik dus aan het experimenteren.
Ik heb het kleinste formaat gekozen op het toestel omdat het leer-foto's zijn.
Hier heb ik gewerkt met de M-stand. Ik heb alleen de sluitertijd veranderd.
De ISO heb ik vastgezet op 100
Alleen de scherpstelling was automatisch.

Wat ik wil bereiken is een groot contrast met een donkerblauwe lucht.
Zoals jullie zien is dat niet gelukt, om het zacht uit te drukken.
Dus ik zal iets moeten doen met de witbalans of zo
Ik heb geen gebruik gemaakt van de Exposure compensation, moet ik misschien toch doen.

1. zoals de camera dat aangaf hoe ik in moest stellen


2. Er tussenin


3. Onderbelicht op helemaal min (volgens het strookje in de zoeker).
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 19:51:42 #16
438758 zeer
Opritsjniki
pi_171403410
Je wilt dat het gebouw spierwit, de lucht donker blauw en de schaduw niet onderbelicht is? :?
pi_171403474
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 19:51 schreef zeer het volgende:
Je wilt dat het gebouw spierwit, de lucht donker blauw en de schaduw niet onderbelicht is? :?
Ja, zoiets, ik had goede ervaringen op Curacao, toen ik de camera naar boven richtte langs een wit gebouw de lucht in. Het gebouw was spierwit op de foto en de lucht was diep- diepdonkerblauw. Jammer dat ik de foto niet meer heb, was in de rolletjestijd.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171403495
Misschien moet ik dat nog eens proberen, oprichten langs het gebouw heen, inderdaad.

Beetje dit idee:

Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 20:00:42 #19
438758 zeer
Opritsjniki
pi_171403571
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 19:56 schreef Sigaartje het volgende:
Misschien moet ik dat nog eens proberen, oprichten langs het gebouw heen, inderdaad.

Beetje dit idee:

[ afbeelding ]
Denk dat je lichtmeter iig flink van slag raakt door al die verschillende lichtsterktes in die serie foto's. Misschien kun je daar ook nog een beetje mee spelen.

Of eens kijken of je iets met HDR kan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')