abonnement Unibet Coolblue
pi_171327828

Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 5 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6% (bruto rente = netto rente)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd**)
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.30%= netto rente).
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid (bruto rente = netto rente)
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Capital circle, leningen voor MKB, investeren vanaf E 500
Moneybrothers, leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Lendico, kredieten MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuītaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_171327836
Vandaag is een nieuw platform gelanceerd. Het platform acteert vanuit christelijke waarden (voor wat het waard is). Ze gaan ambitieus van start met een 10 jarige lening voor 159k betreffende vastgoed project in Griekenland. Wel met hypothecaire zekerheid. Rente is 6% bruto/5% netto:
https://waardevoorjegeld.nl/project/5rblicg493

https://vimeo.com/218701064
  dinsdag 30 mei 2017 @ 15:55:18 #3
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171327916
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 15:51 schreef djh77 het volgende:
acteert vanuit christelijke waarden
Ik ben mijn vetrouwen in het platform nu al kwijt.
Tot nooit .......
pi_171328706
quote:
acteert vanuit christelijke waarden

Ik ben mijn vetrouwen in het platform nu al kwijt.
Zeker indertijd ook fors in Baan Company belegd?

O-)
pi_171328819
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 15:50 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik vraag me alleen af hoe veel die hypotheek waard is. Een overwaarde van 450k klinkt als veel na aftrek van andere hypotheken, maar stel het pand is 2000k waard, en is al belast met 1550k, dan is het ook 450k maar toch is de kans dan groot dat er bij executie niet genoeg overblijft.
WOZ waarde 010116 is 743k. Dus hypotheek 1 en 2 zouden bij elkaar 293k (743k - 450k) zijn, er even van uitgaan dat marktwaarde is WOZ waarde. Dus als toko 543 (293k+250k) bij executie zou opleveren dan zouden de hypotheekhouders hiermee schadeloos worden gesteld. Grote vraag blijft natuurlijk wat de marktwaarde is waarmee is gerekend, hoe hoger deze is, hoe groter de eerste twee hypotheken ook zijn. De WOZ waarde geeft een richting.

[ Bericht 8% gewijzigd door FINONAF op 30-05-2017 16:50:10 ]
pi_171329016
Vandaag wel weer wat geleerd dankzij FNC project

Bio resonantie therapie.

Leuk leesvoer over te vinden

Ik denk dat ik die meneer Hayo Bol een kleine bijdrage mijnerzijds gun
pi_171329190
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 15:51 schreef djh77 het volgende:
Vandaag is een nieuw platform gelanceerd. Het platform acteert vanuit christelijke waarden (voor wat het waard is). Ze gaan ambitieus van start met een 10 jarige lening voor 159k betreffende vastgoed project in Griekenland. Wel met hypothecaire zekerheid. Rente is 6% bruto/5% netto:
https://waardevoorjegeld.nl/project/5rblicg493

https://vimeo.com/218701064
Tja, even worst case scenario.
Wat als Griekenland zwaar in de schulden komt en uit de EU wordt gezet?
Wat is dan nog je zekerheid?

Ik heb het niet zo met het financieren van huizen in het buitenland. Dat gaat te vaak mis.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 16:53:17 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171329280
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:27 schreef bleyenburg het volgende:
Zeker indertijd ook fors in Baan Company belegd?

O-)
Nee, hoor!
Ik denk alleen dat seculiere platforms al problemen genoeg hebben en dit soort problemen niet worden opgelost met een chistelijk denken.
Tot nooit .......
pi_171329298
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:48 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Tja, even worst case scenario.
Wat als Griekenland zwaar in de schulden komt en uit de EU wordt gezet?
Wat is dan nog je zekerheid?

Ik heb het niet zo met het financieren van huizen in het buitenland. Dat gaat te vaak mis.
Dat is niet worst case hoor, dat lijkt mij juist het meest voor de hand liggende scenario in de komende tien jaar. Dat ze zwaar in de schulden komen, daar hebben ze in ieder geval al een lekker beginnetje mee gemaakt. Voor mij een volkomen kansloos project, al komt er een Griekse staatsgarantie op die lening, ik peins er niet over.
pi_171329511
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 11:03 schreef marathon2000 het volgende:
De nieuwe van GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16410

ABS Sweets
Project:16410 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:2
G-PD percentage:1,98
Creditsafe score:73
Zekerheden:Zie pitch
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 250.000
Geinvesteerd:¤ 700
Product:Annuīteit
Rente per jaar:5,8%
Looptijd:60 maanden
Ik denk ook dat dit geen onaardig project is. Mooi bestaand bedrijf met een hoop bekende klanten.

Een nadeel is natuurlijk dat er al twee banken bij dit project betrokken zijn en dan weet ik wel waar de zekerheden zitten. Het pand waar de 3e hypotheek op gegeven zal worden is een combi woonhuis met bedrijfspand. De grote vraag is wat dat in het ergste geval zal opleveren. Al met al een beetje vergelijkbaar verhaal als Hillside.

Voor mij is de rente t.o.v. het risico en de zekerheden te laag (ik denk aan minimaal 7%) maar hij loopt lekker door dus het project zal ook zonder mijn bijdrage vandaag of morgen wel vol komen.
pi_171330017
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:31 schreef FINONAF het volgende:

[..]

WOZ waarde 010116 is 743k. Dus hypotheek 1 en 2 zouden bij elkaar 293k (743k - 450k) zijn, er even van uitgaan dat marktwaarde is WOZ waarde. Dus als toko 543 (293k+250k) bij executie zou opleveren dan zouden de hypotheekhouders hiermee schadeloos worden gesteld. Grote vraag blijft natuurlijk wat de marktwaarde is waarmee is gerekend, hoe hoger deze is, hoe groter de eerste twee hypotheken ook zijn. De WOZ waarde geeft een richting.
Bedankt voor het uitzoeken. Ik stap er voor een klein bedrag in.
pi_171331984
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:40 schreef bleyenburg het volgende:
Vandaag wel weer wat geleerd dankzij FNC project

Bio resonantie therapie.

Leuk leesvoer over te vinden

Ik denk dat ik die meneer Hayo Bol een kleine bijdrage mijnerzijds gun
Wikipedia:
"Geen van de verschillende theorieën achter bioresonantie is wetenschappelijk onderbouwd en de effectiviteit van de methode wordt niet bewezen geacht. Medici waarschuwen voor de risico's van het volgen van deze alternatieve behandeling."

Wat overigens natuurlijk niet betekent dat het geen goede investering kan zijn.
Voor mij echter een principiele no-go.
pi_171332777
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 15:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik ben mijn vetrouwen in het platform nu al kwijt.
Een van de oprichters van het platform is Johan van Buuren. Hij is jarenlang wethouder geweest namens de SGP in Oud-Beijerland. Heb goede verhalen over de man gehoord.
pi_171333511
Kunnen onze speurders geen collin projecten meer vinden, heb de laatste weken niets meer voorbij zien komen😂
pi_171333610
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 20:20 schreef snoopy40 het volgende:
Kunnen onze speurders geen collin projecten meer vinden, heb de laatste weken niets meer voorbij zien komen😂
Nope, er komen alleen maar nieuwsberichten langs op het moment. In dit tempo gaan ze de 100 miljoen niet halen.
pi_171333617
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 20:24 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nope, er komen alleen maar nieuwsberichten langs op het moment. In dit tempo gaan ze de 100 miljoen niet halen.
Liever kwaliteit dan kwantiteit...
pi_171337205
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 20:24 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Liever kwaliteit dan kwantiteit...
Helemaal mee eens, maar de ambitie van ccf is om voor de kwantiteit te gaan.
pi_171337903
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:37 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar de ambitie van ccf is om voor de kwantiteit te gaan.
Project 'Rederij Le Formidable' loopt ook wat moeizaam. Maar de ¤ 500.000 zullen ze vast wel halen. ik wacht tot het laatst want ben niet van plan in te stappen bij 800.000. Ik wil er in stappen wanneer ze max. ¤ 600.000 ophalen zodat Micro de rest investeerd maar wel de 1e hypotheek erop zit....
pi_171338671
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:54 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Dat is niet worst case hoor, dat lijkt mij juist het meest voor de hand liggende scenario in de komende tien jaar. Dat ze zwaar in de schulden komen, daar hebben ze in ieder geval al een lekker beginnetje mee gemaakt. Voor mij een volkomen kansloos project, al komt er een Griekse staatsgarantie op die lening, ik peins er niet over.
In de Bible Belt zit in basis goed geld, dus als zij dit potentieel weten aan te boren en te bedienen hebben ze een aardige niche markt ontdekt. Men is hardwerkend, godvrezend en men zal vanuit deze achtergrond alles in het werk stellen voor goede afloop van de projecten. Voor mij is 120mnd te lang, *O* w/
pi_171339422
Zag dat Lendahand weer goed aan het promoten is. 25 euro voor nieuwe uitlener én aanbrengende huidige uitlener. Mochten er nog nieuwe geīnteresseerden zijn...?
Schip ahoy!
pi_171342625
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 00:24 schreef Piet__Piraat het volgende:
Zag dat Lendahand weer goed aan het promoten is. 25 euro voor nieuwe uitlener én aanbrengende huidige uitlener. Mochten er nog nieuwe geīnteresseerden zijn...?
Die kwestie op de Filipijnen zal een deukje in het vertrouwen van de investeerders gegeven hebben?
Wat mij daarnaast ook een beetje opvalt is dat ze vaak projecten van dezelfde lokale partners hebben. Uit oogpunt van spreiding wil je dat niet, zeker niet met deze rentes....
Pecunia non olet
  woensdag 31 mei 2017 @ 09:54:29 #22
132191 -jos-
Money=Power
pi_171342726
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:53 schreef Incitatus3 het volgende:
Ik heb h'm ook - project 11403 - probleem was al bekend hier. Moet zeggen dat ik het een nette mail vind. Er zijn verschillende opties afgewogen, en er is uitgebreid overlegd met alle partijen - dat wordt best uitbreeid toegelicht. Verkoop zou de beste optie zijn. Dat vind is lastig beoordelen, dat wel. Het lijkt me desalniettemin een gedegen afweging te zijn geweest.

Een verlies van 36% van de oorspronkelijke investering is natuurlijk erg balen, maar eerlijk gezegd had ik deze al als volledige default afgeschreven. En dan valt 64% van de oorspronkelijke investering retour nog mee.
Nog maar 2 uur om dit voorstel te weigeren!
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_171342731
Mee eens. Spreiding is key en dat is daar wat lastig omdat je afhankelijk bent van de tussenpersoon. Ik heb er zelf nog wel wat open staan, maar investeer de laatste tijd ook niet zoveel omdat ik eerst wil zien hoe het filipijnenverhaal wordt afgewikkeld.
Plus, ik vind de projecten te lang. Veel van 36 of 48 maanden, voor die periode wil ik me niet vastleggen op projecten waar ik zo weinig van weet.
Schip ahoy!
pi_171343414
ABS Sweets (bij GvE) is inmiddels ook vol! Klein bedrag heb ik er in gestort ondanks dat ik liever voor kortere termijnen investeer....
En ook Hillside Sleewijk (GvE) 3 jaar aflossingsvrij 500k is ook vol gestort.
pi_171343471
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 10:36 schreef Ed99_8 het volgende:
ABS Sweets (bij GvE) is inmiddels ook vol! Klein bedrag heb ik er in gestort ondanks dat ik liever voor kortere termijnen investeer....
Net als de aflossingsvrije van Hillside. Ik verwacht nog wel een renteverhoging voor de annuīteitenlening (1% extra kost de ondernemer 'maar' 3k p.j).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')