abonnement Unibet Coolblue
pi_171324206
170524_122036_Monacoplaat.png
Racen door de straten van Monaco (Bron: Getty Images/Red Bull)

Dit weekend staat de 75e editie van de Grand Prix van Monaco op het programma. De coureurs racen door de straten van het Prinsdom met de muren iedere seconde dichtbij, waardoor ieder foutje afgestraft wordt. Het circuit is met 3,3 kilometer de kortste op de kalender, waardoor de rijders 78 ronden af moeten leggen. Inhalen is lastig, maar niet onmogelijk. Daarnaast is het decor schitterend en de wedstrijd staat bekend om alle pracht en praal, vooral naast de baan.

De Grand Prix van Monaco vormt samen met de 24 uur van Le Mans en de Indy 500 de befaamde Triple Crown of Motorsport die alleen door Graham Hill behaald is. McLaren-coureur Fernando Alonso is er dit weekend niet bij, omdat hij de Indy 500 poogt te winnen. De Spanjaard won al tweemaal in Monaco, maar de absolute recordhouder is Ayrton Senna met zes zeges.

In het verleden zijn er legendarische races verreden, zoals in 1955 toen Alberto Ascari vanuit leidende positie met zijn bolide het water van de haven indook. Het is ook de reden dat de schepen in de haven tijdens de race enkele meters uit de kant moeten liggen. Een andere klassieker is 1982 toen er een vloek op de eerste plaats leek te rusten. Liefst vijf man vielen vlak voor tijd uit of zagen hun bolide stilvallen. Uiteindelijk wist Riccardo Patrese zijn auto aan de praat te krijgen en zijn eerste zege te boeken. Ook Oliver Panis boekte er zijn eerste overwinning toen hij in 1996 op een natte baan een van de drie nog rijdende coureurs was. De rest viel vroegtijdig uit.

Ook vorig jaar speelde het natte asfalt een belangrijke rol. Daniel Ricciardo sloeg in de beginfase een groot gat met de Mercedes van Nico Rosberg. De Duitser moest in de dertiende ronde teamgenoot Lewis Hamilton voorbij laten, omdat die veel sneller bleek te zijn. Ondertussen wisselden diverse rijders naar de intermediates omdat de baan minder nat werd. De enige die dit niet deed was Hamilton die zo naar de eerste plek opschoof.

Ricciardo kon op zijn nieuwe rubber het gat dichten en toen Hamilton na 31 ronden naar slicks wisselde een gaatje slaan. De Australiër pitte een rondje later en Red Bull bleek niet klaar te zijn voor hem. Doordat hij erg lang op de banden moest wachten kon Hamilton plek een grijpen om deze niet meer af te staan. Door een goede strategie was Sergio Perez opgeschoven naar plek drie, terwijl Verstappen zijn auto onderweg in de muur geparkeerd had.

Gaat het dit jaar weer een strijd worden tussen de Mercedessen en de Red Bulls of kan Ferrari een einde maken aan de zestien jaar durende droogte in Monaco? Kan Max Verstappen nu eindelijk wel de streep halen in het Prinsdom en wat kan de eenmalig teruggekeerde Jenson Button met de McLaren? We gaan het zondagmiddag vanaf 14.00 uur zien.

160524_134184_kopje_circuit.gif
170524_122036_Monacocircuit2017.png
Het circuit van Monaco (Bron: FIA.com)

De hoogtepunten van vorig jaar (Bron: YouTube)

De bandencompounds
170524_122036_BandenMonaco2017.png
Bron: Pirelli Motorsport

160524_134184_kopje_stand.gif

Coureurs
170524_122036_StandnaSpan2017.png

Constructeurs

170524_122036_StandConnaSpan2017.png

160524_134184_kopje_tijdschema.gif
170524_122036_TijdschMonaco2017.png

160524_134184_kopje_tvgids.gif
170524_122036_TVgidsMonaco2017.png

160524_134184_kopje_hetweer.gif
170524_122036_MonacoWeer2017.png
Het actuele weerbericht van Monaco (Bron: Weather.com)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  dinsdag 30 mei 2017 @ 13:15:35 #2
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_171324221
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_171324363
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:58 schreef Geralt het volgende:

[..]

Fixed :P
2 vd 4 jaar was er weldegelijk tegenstand.
Verder kun je zo altijd redeneren dat het aan de auto moet liggen.
pi_171324409
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Meer bewijs dat de banden te hard zijn.
Toch apart dat RBR op US en SS gokt.
pi_171324511
Nog maar anderhalve maand tot Silverstone *O*
Heb er echt alweer zoveel zin in. Het gaat wel heel anders worden dan Barcelona, maar dat is prima, en hopelijk niet ziedend warm of miserabel nat en koud, maar net als vorig jaar er precies tussenin.

*O*
Ja doei.
pi_171324583
quote:
Die oprechte lol, echt heerlijk om te zien _O_ _O-
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 mei 2017 @ 13:33:03 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_171324601
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 11:54 schreef Geralt het volgende:

Youtubelinkje van bovenstaand filmpje voor degene waarbij de Redbull site nogal buffert.
Briljant _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_171324802
Barcelona was trouwens een vreemde combinatie van goed georganiseerd en 'ze weten niet waar ze mee bezig zijn :') ' vond ik.. Zolang je overal op tijd was stond je nergens in de rij bij de ingangen enzo, de toiletjuffen waren geweldig in het schoonhouden van de wc's, zeker die bij onze tribune, die verdienen een lintje, en men was over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam.

Maar wat werd er toch ook gekloot met toegang tot tribunes, verschillende rare kaartjes zodat je het tribunedeel uitkon en weer in om naar de wc te gaan of wat dan ook met ten eerste een gaatje in je kaartje (en door m'n fucking mapje heen, ik was te perplex om 'm tegen te houden _O- ) en losse 'uitgangstoestemmingskaartjes' ofzo die je kreeg als je eruit ging, en weer in moest leveren als je terug kwam terwijl je ook nog je originele kaartje liet zien. En toen de kaartjes op waren (want er zitten ik weet niet hoeveel mensen op zo'n tribune....) stopten ze er maar helemaal mee _O- :') Het was hilarisch slecht.

Ook was de catering echt niet goed. Veel te lange rijen voor drinken en eten. Staf was niet gewoon (alcoholvrij) bier aan het tappen aan de lopende band op een warme dag voor rij 1, en dan eten in de volgende rij ofzo, maar alles op z'n elfendertigst per persoon alle orders en door 1 persoon alles per order tappen en klaarmaken... _O- en direct na de hoofdonderdelen, ook na de race, waren alle tentjes al dicht, dus mocht je nog wat drinken of een ijsje erna willen, of tijdens de GP3 dan was dat niet mogelijk. Zoveel gemiste kansen... :N Hebben dan uiteindelijk ook geen cent op het circuit uitgegeven en alles zelf meegenomen. Hoop dat ze dat met de jaren wat gaan verbeteren. Maar wat was het verder een toffe beleving, de race zelf. Onze plekken waren echt goud. _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 30-05-2017 14:11:22 ]
Ja doei.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 30 mei 2017 @ 14:05:58 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_171325418
Wat is er mis met een normale toegangskaart om weer de tribune op te mogen? :')

Werken ze niet overal met NFC kaartjes?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_171325488
Goed te horen dat het bevallen is in Barcelona :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:40 schreef motorbloempje het volgende:

Ook was de catering echt niet goed. Veel te lange rijden voor drinken en eten. Staf was niet gewoon (alcoholvrij) bier aan het tappen aan de lopende band op een warme dag voor rij 1, en dan eten in de volgende rij ofzo, maar alles op z'n elfendertigst per persoon alle orders en door 1 persoon alles per order tappen en klaarmaken...
Dat is elk jaar bij de testdagen al een probleem, als er maar 50 man van de tribune afkomen en een hamburger willen. Enorme rijen en alles doorelkaar doen. Jammer dat ze dat voor de race zelf ook niet eens kunnen organiseren.
Tribunes zelf zijn wel erg goed inderdaad als je in het 'stadion' deel zit. Ik ga er eens over nadenken om volgend jaar daar naar de race te gaan. Nu bijna gaan inpakken voor Montreal...
pi_171325540
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:09 schreef DutchTrain het volgende:
Goed te horen dat het bevallen is in Barcelona :)

[..]

Dat is elk jaar bij de testdagen al een probleem, als er maar 50 man van de tribune afkomen en een hamburger willen. Enorme rijen en alles doorelkaar doen. Jammer dat ze dat voor de race zelf ook niet eens kunnen organiseren.
Tribunes zelf zijn wel erg goed inderdaad als je in het 'stadion' deel zit. Ik ga er eens over nadenken om volgend jaar daar naar de race te gaan. Nu bijna gaan inpakken voor Montreal...
In het Stadiondeel zou ik echt nooit gaan zitten :o Althans, misschien bij de laatste chicane, maar niet op G ofzo. N en B zijn prima. Wij zaten zelf op L, met uitzicht op de eerste bochten _O_
Ja doei.
pi_171325587
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:05 schreef Nattekat het volgende:
Wat is er mis met een normale toegangskaart om weer de tribune op te mogen? :')
Omdat je rondom de tribunes kan komen met je general admission kaartje. Dus dan zou je theoretisch je kaartje aan iemand buiten de tribune kunnen geven, die daarmee binnenkomt. Door een 'wc-kaartje' te geven, zorg je er voor dat alleen iemand die binnen is, weer terug kan.
In andere landen gebruiken ze daar ook wel streepjescodeslezers voor waarbij je kan in- en uitscannen, maar daar moet je maar net de cultuur en apparatuur voor hebben.

quote:
Werken ze niet overal met NFC kaartjes?
Abu Dhabi heeft van die mooie NFC kaartjes, maar voor de rest is het e-tickets, of papieren tickets of een stuk papier dat je weer moet inruilen voor een ander stuk papier... begrijp niet dat dat niet wat beter geregeld wordt.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 30 mei 2017 @ 14:19:19 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_171325687
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:14 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Omdat je rondom de tribunes kan komen met je general admission kaartje. Dus dan zou je theoretisch je kaartje aan iemand buiten de tribune kunnen geven, die daarmee binnenkomt. Door een 'wc-kaartje' te geven, zorg je er voor dat alleen iemand die binnen is, weer terug kan.
In andere landen gebruiken ze daar ook wel streepjescodeslezers voor waarbij je kan in- en uitscannen, maar daar moet je maar net de cultuur en apparatuur voor hebben.

[..]

Abu Dhabi heeft van die mooie NFC kaartjes, maar voor de rest is het e-tickets, of papieren tickets of een stuk papier dat je weer moet inruilen voor een ander stuk papier... begrijp niet dat dat niet wat beter geregeld wordt.
België ook, ben niks anders gewend _O-
Daar is het echt perfect geregeld allemaal. Je kan ook niet bij de tribunes komen zonder kaartje.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_171325695
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:09 schreef DutchTrain het volgende:
Nu bijna gaan inpakken voor Montreal...
Ik heb eind juni een congres in Montreal, shit timing :( .
Woei!
pi_171325697
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:12 schreef motorbloempje het volgende:

In het Stadiondeel zou ik echt nooit gaan zitten :o Althans, misschien bij de laatste chicane, maar niet op G ofzo. N en B zijn prima. Wij zaten zelf op L, met uitzicht op de eerste bochten _O_
Oh, ik had niet verwacht dat L zoveel zicht zou hebben. Is inderdaad nu wel de plek waar de meeste actie plaatsvindt. Stadiondeel vind ik mooi omdat je daar het verschil in de lijnen die gereden worden goed kan zien en ziet wat de onderlinge afstanden zijn.
pi_171325867
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:19 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Oh, ik had niet verwacht dat L zoveel zicht zou hebben. Is inderdaad nu wel de plek waar de meeste actie plaatsvindt. Stadiondeel vind ik mooi omdat je daar het verschil in de lijnen die gereden worden goed kan zien en ziet wat de onderlinge afstanden zijn.
Dit is een pano van het zicht van onze stoelen:

Ja doei.
pi_171326902
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:26 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Dit is een pano van het zicht van onze stoelen:

[ afbeelding ]
Dat is zeker een goede plek :s)
pi_171326991
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:19 schreef Floriz87 het volgende:

Ik heb eind juni een congres in Montreal, shit timing :( .
Je kan dan vast wel even met een Bixi deelfiets een rondje over het circuit en door het park rijden als de boel weer opgeruimd is.
pi_171327001
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 15:05 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Dat is zeker een goede plek :s)
:Y als we weer een keer gaan dan gaan we zeker weer daar zitten _O_
Ja doei.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 16:15:04 #20
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171328373
Ik ga lekker naar Interlagos :6
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 16:20:39 #21
131800 Tarado
capô de fusca
pi_171328521
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:15 schreef flipsen het volgende:
Ik ga lekker naar Interlagos :6
:) tenminste echt bier
  dinsdag 30 mei 2017 @ 16:59:03 #22
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_171329389
Max deed een stukje filmen tijdens de caravan race

https://www.instagram.com(...)maxverstappen1&hl=nl
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 30 mei 2017 @ 17:12:57 #23
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171329671
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:20 schreef Tarado het volgende:

[..]

:) tenminste echt bier
Hak jij die knoop ook eens door! Fok!meet in Sao Paolo is wel cool :P En eu noa falo Portugues, dus we hebben iemand nodig die zich een beetje kan uitdrukken daar!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_171329707
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:59 schreef ondeugend het volgende:
Max deed een stukje filmen tijdens de caravan race

https://www.instagram.com(...)maxverstappen1&hl=nl
Je was me voor :P

Echt ik zit iedere keer met zo'n dikke smile te kijken. _O-
pi_171330067
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:15 schreef flipsen het volgende:
Ik ga lekker naar Interlagos :6
Wat moet dat daar kosten eigenlijk?
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')