abonnement Unibet Coolblue
pi_171312375
Er is eind 2016 bij mij vastgesteld dat ik een DSM-IV (let op , niet DSM-5 maar DSM-IV) stoornis zou hebben. Diagnose psychotische stoornis. Wat houd dit in en wat moet ik nu doen?

Ik ben sinds begin 2016 in de ziektewet uitkering omdat ik niet meer kon werken vanwege de klachten die ik heb.

De dokters willen mij laten opnemen. Ik ben ten einde raad en erg bang want ik wil niet opgenomen worden in een psychiatrische instelling.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bramvanmolen op 29-05-2017 22:05:56 ]
Bram van Molen.
  maandag 29 mei 2017 @ 22:02:06 #2
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_171312602
DSM-5 is het handboek voor de dokter (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, versie 5)

Als er iets met je denken of psyche aan de hand is dan probeert de arts in dit boek een diagnose te vinden. DSM-5 is op zich dus geen ziekte, de aanduiding "psychotische stoornis" beschrijft in grote lijnen wat er aan de hand is.

Waarom ben je bang om opgenomen te worden? Er zit een enorm stigma aan, dat begrijp ik, maar het kan je wel helpen om je leven weer op de rit te krijgen, En je wordt niet 'zo maar' opgenomen als je geen gevaar voor jezelf of voor de omgeving vormt. Als de dokter met zo'n voorstel komt dan is daar een goede reden voor (denk ik, maar ik kan niet in je hoofd kijken).
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_171312668
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:02 schreef Beelzebufo het volgende:
DSM-5 is het handboek voor de dokter (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, versie 5)

Als er iets met je denken of psyche aan de hand is dan probeert de arts in dit boek een diagnose te vinden. DSM-5 is op zich dus geen ziekte, er zou preciesere informatie moeten zijn.

Waarom ben je bang om opgenomen te worden? Er zit een enorm stigma aan, dat begrijp ik, maar het kan je wel helpen om je leven weer op de rit te krijgen, En je wordt niet 'zo maar' opgenomen als je geen gevaar voor jezelf of voor de omgeving vormt.
1 foutje, er staat: ''dsm-iv'' en niet DSM-5. Is er hier een verschil tussen?
Bram van Molen.
  maandag 29 mei 2017 @ 22:05:55 #4
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_171312772
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:03 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

1 foutje, er staat: ''dsm-iv'' en niet DSM-5. Is er hier een verschil tussen?
Dat is het verschil tussen versie 4 (IV) en versie 5 (V). Versie 5 is relatief kort geleden uitgebracht (2014), mogelijk dat bepaalde artsen nog vasthouden aan versie 4? De kennis ontbreekt me om daar over te oordelen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_171312821
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:05 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Dat is het verschil tussen versie 4 (IV) en versie 5 (V). Versie 5 is relatief kort geleden uitgebracht (2014), mogelijk dat bepaalde artsen nog vasthouden aan versie 4? De kennis ontbreekt me om daar over te oordelen.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Bram van Molen.
  maandag 29 mei 2017 @ 22:10:34 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171312956
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:06 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Wanneer is de diagnose gesteld? De Nederlandse vertaling van de DSM-5 verscheen ergens in 2014, is niet helemaal onomstreden, en (even opgezocht) is pas sinds dit kalenderjaar leidend bij zorgverzekeraars en dergelijken.

Hoe dan ook, je wordt niet zo maar opgenomen en al helemaal niet tegen je wil. Als dat gebeurt, is dat in de regel omdat je een gevaar vormt voor jezelf of voor anderen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 mei 2017 @ 22:11:26 #7
132191 -jos-
Money=Power
pi_171312980
Kijk hier eens TS, is veel informatie te vinden: https://www.ypsilon.org/psychose
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_171313005
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:06 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Dat is best mogelijk, de diagnose zal echt niet zoveel verschillen in de nieuwe of oude.

Sterker nog, zelf moet je je niet focussen op het artikeltje in het boek, maar op de behandeling die de GGZ verstrekt :)
Hell To The Liars
pi_171313062
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wanneer is de diagnose gesteld? De Nederlandse vertaling van de DSM-5 verscheen ergens in 2014, is niet helemaal onomstreden, en (even opgezocht) is pas sinds dit kalenderjaar leidend bij zorgverzekeraars en dergelijken.

Hoe dan ook, je wordt niet zo maar opgenomen en al helemaal niet tegen je wil. Als dat gebeurt, is dat in de regel omdat je een gevaar vormt voor jezelf of voor anderen.
Ik ben geen gevaar voor mezelf of andere denk ik.

Ik had vanwege stemmen in mijn hoofd 1x iemand bijna omgebracht. En een keer een mes getrokken. Maar dat is al best lang geleden. 8 maanden terug ofzo.

En ik heb ook ruzie met iedereen. Eigen familie leden hebben mij onlangs nog gedreigd met dat ze mij voor de rechter zouden slepen.
Bram van Molen.
pi_171313137
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:13 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Ik ben geen gevaar voor mezelf of andere denk ik.

Ik had vanwege stemmen in mijn hoofd 1x iemand bijna omgebrachte. En een keer een mes getrokken. Maar dat is al best lang geleden. 8 maanden terug ofzo.

En ik heb ook ruzie met iedereen. Eigen familie leden hebben mij onlangs nog gedreigd met dat ze mij naar de rechtszaak zouden slepen.
Goede reden om je op te laten nemen voordat iemand een rm voor je aanvraagt.
misunderstood
  maandag 29 mei 2017 @ 22:15:13 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171313147
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:13 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Ik ben geen gevaar voor mezelf of andere denk ik.

Ik had vanwege stemmen in mijn hoofd 1x iemand bijna omgebrachte. En een keer een mes getrokken. Maar dat is al best lang geleden. 8 maanden terug ofzo.

En ik heb ook ruzie met iedereen. Eigen familie leden hebben mij onlangs nog gedreigd met dat ze mij naar de rechtszaak zouden slepen.
Ik hoop dat je wel in staat bent om de tegenspraak in je eigen post te zien.

Ook al zit je er vast niet op te wachten, het doel is dat je er beter uitkomt dan je erin gaat. Probeer het op die manier te zien, dan voorkom je wellicht dat ze je echt in een dwangbuis stoppen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 mei 2017 @ 22:19:14 #12
467959 Bramvanmolen
Ik ben Bram.
pi_171313308
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik hoop dat je wel in staat bent om de tegenspraak in je eigen post te zien.

Ook al zit je er vast niet op te wachten, het doel is dat je er beter uitkomt dan je erin gaat. Probeer het op die manier te zien, dan voorkom je wellicht dat ze je echt in een dwangbuis stoppen.
Wat ik ook heb gemerkt is dat ik niet met 1 persoon alleen thuis mag blijven. Er moet altijd een 2de persoon erbij zijn.

Dit is de enige. Voor de rest heb ik niet gemerkt dat ik gevaarlijk ben voor andere. Ook heb ik 1x een instelling bestormd met een hele hoop geschreeuw en aangegeven dat ik de balie medewerker zou ombrengen als die een kennis van mij niet snel zouden helpen.

Buiten de feiten die ik dus hierboven heb genoemd heb ik niks gedaan. Het bleef bij woorden en er is verder niets gebeurd. Ik neem mijn medicatie in als ik voel dat ik oncontroleerbaar wordt.
Bram van Molen.
pi_171313468
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:19 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Wat ik ook heb gemerkt is dat ik niet met 1 persoon alleen thuis mag blijven. Er moet altijd een 2de persoon erbij zijn.

Dit is de enige. Voor de rest heb ik niet gemerkt dat ik gevaarlijk ben voor andere. Ook heb ik 1x een instelling bestormd met een hele hoop geschreeuw en aangegeven dat ik de balie medewerker zou ombrengen als die een kennis van mij niet snel zouden helpen.

Buiten de feiten die ik dus hierboven heb genoemd heb ik niks gedaan. Het bleef bij woorden en er is verder niets gebeurd. Ik neem mijn medicatie in als ik voel dat ik oncontroleerbaar wordt.
Vroeger zou ik heel hard schrikken, maar zolang jij je medicatie inneemt en niet eigenwijs doet en naar de dokter luistert hoeft het allemaal niet zo te escaleren.

Psychoses zijn tuurlijk geen pretje, maar sommige patienten worden wel gevaarlijk als ze laks met hun gezondheid en medicatie omgaan.

Waarom je vraag uit de OP?
Hell To The Liars
pi_171313711
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:19 schreef Bramvanmolen het volgende:
Voor de rest heb ik niet gemerkt dat ik gevaarlijk ben voor andere.
Daar zit dus (een deel van) het probleem: je kent je eigen kracht niet en realiseert niet dat je bedreigend over kan komen op anderen.
  maandag 29 mei 2017 @ 22:32:53 #15
467959 Bramvanmolen
Ik ben Bram.
pi_171313896
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:28 schreef vaduz het volgende:

[..]

Daar zit dus (een deel van) het probleem: je kent je eigen kracht niet en realiseert niet dat je bedreigend over kan komen op anderen.
Stel dat dat zo is , daarvoor hoef je niet opgenomen te worden. Ik heb niemand iets aan gedaan. Ik heb mijn medicatie altijd bij me voor het geval dat. Alleen ik vraag me af wat ik nu moet doen. Dus ik heb (volgens de artsen) DSM-IV psychotische stoornis , en nu? Ik heb trouwens nergens zin in en wil ook niet behandeld worden.
Bram van Molen.
  maandag 29 mei 2017 @ 22:36:06 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171314037
'Voorkomen is beter dan genezen', is een vrij gebruikelijk principe in de medische wereld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 mei 2017 @ 22:51:35 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171314617
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:32 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Ik heb niemand iets aan gedaan. Ik heb mijn medicatie altijd bij me voor het geval dat.
Ik corrigeer je even. Je hebt NOG niemand iets aangedaan. Maar dat scheelt niet veel als ik je posts lees.

Als je je medicatie niet inneemt en op deze manier een gevaar voor anderen blijft dan gaat het een keer fout. En dan ben je écht ver van huis.

Kun je dit volgen?
pi_171316990
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:19 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Wat ik ook heb gemerkt is dat ik niet met 1 persoon alleen thuis mag blijven. Er moet altijd een 2de persoon erbij zijn.

Dit is de enige. Voor de rest heb ik niet gemerkt dat ik gevaarlijk ben voor andere. Ook heb ik 1x een instelling bestormd met een hele hoop geschreeuw en aangegeven dat ik de balie medewerker zou ombrengen als die een kennis van mij niet snel zouden helpen.

Buiten de feiten die ik dus hierboven heb genoemd heb ik niks gedaan. Het bleef bij woorden en er is verder niets gebeurd. Ik neem mijn medicatie in als ik voel dat ik oncontroleerbaar wordt.
Nou dat vind ik alleen maar een teken van voor een ander opkomen want als je minder duidelijk bent negeren ze het en je hebt je medicatie ingenomen. Misschien was de boosheid wel gewoon gegrond??
de stemmen in het hoofd zijn natuurlijk wel een teken dat er iets mis is. Waarom wil je geen behandeling? Ik zou het ook niet willen daar niet van maar dit is ook geen leven.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_171317084
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:04 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou dat vind ik alleen maar een teken van voor een ander opkomen want als je minder duidelijk bent negeren ze het en je hebt je medicatie ingenomen. Misschien was de boosheid wel gewoon gegrond en noemen zij het een stoornis om ervan af te zijn??
Boosheid gegrond?? Dreigen om iemand om te brengen lijkt me niet gezond.
misunderstood
pi_171317143
Maar de uiting staat daar los van, het is juist zo dat het in het voordeel van anderen werkt op deze manier, uitlokking. Dan ligt alles aan de boze persoon. Terwijl als een instelling je niet wil helpen het zeer onprofessioneel is.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_171317570
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:11 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Maar de uiting staat daar los van, het is juist zo dat het in het voordeel van anderen werkt op deze manier, uitlokking. Dan ligt alles aan de boze persoon. Terwijl als een instelling je niet wil helpen het zeer onprofessioneel is.
Iemand bedreigen met de dood laden ze je voor op.
misunderstood
  dinsdag 30 mei 2017 @ 00:33:22 #22
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_171317642
Geef TS een doos pillen en een verblijf in een kliniek met enkelband ter observatie :')
pi_171317823
TS, ik begrijp dat het kut is om dit te lezen, maar op basis van wat je vertelt, vorm je wel degelijk een gevaar voor jezelf en/of voor anderen. Begrijpelijk dus dat men wil dat je opgenomen wordt. Je stoornis is op dit moment niet onder controle.

Je hebt iemand bijna omgebracht. Een maand of 8 geleden is overigens pas kort geleden.

Beter wordt je behandeld, zodat je in de toekomst een (relatief) normaal leven kan leiden en niet daadwerkelijk iemand om het leven brengt of zwaar mishandelt omdat een stem in je hoofd dat zegt. Want dan ben je veel verder van huis.

Een psychotische stoornis is iets om heel serieus te nemen.

Het is begrijpelijk dat een opname een beangstigend idee is. Maar hou in je achterhoofd dat er eigenlijk niets is om bang voor te zijn. Men wil nu graag actie ondernemen voordat het straks te laat is.
Beter een opname nu, dan straks een gevangenisstraf + TBS met dwangverpleging omdat het finaal mis is gegaan. En dan moet jij leven met de wetenschap dat je iemand iets ergs hebt aangedaan.
Zo'n opname is slechts een tijdelijk iets, waarbij men jou wil helpen en jou in een veilige omgeving in wil stellen op medicatie. Als je met dergelijke medicatie begint kunnen namelijk de 'klachten' in eerste instantie verergeren.

Edit: ik lees dat je al medicatie slikt maar erg wisselend, als je denkt onstabiel te worden. Dit is niet hoe medicatie voor dergelijke stoornissen genomen hoort te worden. Er dient een bepaald niveau in het bloed opgebouwd te worden voor het juiste effect. Met wat jij doet, ga je schommelen in je bloedspiegel en dit heeft grote risico's. Je hoort zulke medicatie altijd te slikken.

Mijn advies zou zijn om mee te werken en het niet te laten escaleren tot een gedwongen opname. Want werk je niet mee, dan gaat het geheid een keer mis bij je en wordt het een gedwongen opname.

[ Bericht 12% gewijzigd door Pomtips op 30-05-2017 01:25:34 ]
  dinsdag 30 mei 2017 @ 01:58:27 #24
467959 Bramvanmolen
Ik ben Bram.
pi_171318430
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:47 schreef Pomtips het volgende:
TS, ik begrijp dat het kut is om dit te lezen, maar op basis van wat je vertelt, vorm je wel degelijk een gevaar voor jezelf en/of voor anderen. Begrijpelijk dus dat men wil dat je opgenomen wordt. Je stoornis is op dit moment niet onder controle.

Je hebt iemand bijna omgebracht. Een maand of 8 geleden is overigens pas kort geleden.

Beter wordt je behandeld, zodat je in de toekomst een (relatief) normaal leven kan leiden en niet daadwerkelijk iemand om het leven brengt of zwaar mishandelt omdat een stem in je hoofd dat zegt. Want dan ben je veel verder van huis.

Een psychotische stoornis is iets om heel serieus te nemen.

Het is begrijpelijk dat een opname een beangstigend idee is. Maar hou in je achterhoofd dat er eigenlijk niets is om bang voor te zijn. Men wil nu graag actie ondernemen voordat het straks te laat is.
Beter een opname nu, dan straks een gevangenisstraf + TBS met dwangverpleging omdat het finaal mis is gegaan. En dan moet jij leven met de wetenschap dat je iemand iets ergs hebt aangedaan.
Zo'n opname is slechts een tijdelijk iets, waarbij men jou wil helpen en jou in een veilige omgeving in wil stellen op medicatie. Als je met dergelijke medicatie begint kunnen namelijk de 'klachten' in eerste instantie verergeren.

Edit: ik lees dat je al medicatie slikt maar erg wisselend, als je denkt onstabiel te worden. Dit is niet hoe medicatie voor dergelijke stoornissen genomen hoort te worden. Er dient een bepaald niveau in het bloed opgebouwd te worden voor het juiste effect. Met wat jij doet, ga je schommelen in je bloedspiegel en dit heeft grote risico's. Je hoort zulke medicatie altijd te slikken.

Mijn advies zou zijn om mee te werken en het niet te laten escaleren tot een gedwongen opname. Want werk je niet mee, dan gaat het geheid een keer mis bij je en wordt het een gedwongen opname.
Ik heb iemand bijna omgebracht omdat ik toen nog geen medicatie gebruikte. En ik kan iedereen ervan garanderen dat ik niemand iets zal aandoen. Ben ook niet gewelddadig.

Ik heb maanden lang medicatie gebruikt. Alleen ik heb gemerkt dat toen ik de dosis moest verhogen kreeg ik te maken met onaangename bijwerkingen zoals bijvoorbeeld 10 kilo aangekomen in 1 maand tijd). Erectie problemen waarbij je niet meer kunt klaarkomen :{ Ik dacht zelfs dat ik impotent was geworden door die medicatie. Zulke bijwerkingen blijkt normaal te zijn. Ook slaap je minstens 18 uur per dag. Je bent eigenlijk overleden terwijl je nog in leven bent.

Daardoor durf ik niet systematisch medicatie te gebruiken vanwege de extreme bijwerkingen. Ik gebruik het alleen wanneer ik bijvoorbeeld te maken heb met stemmen in mijn hoofd die te lang duren en niet weg willen gaan.
Bram van Molen.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 02:11:44 #25
395200 deadprez
One more rail
pi_171318475
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 01:58 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Ik heb iemand bijna omgebracht omdat ik toen nog geen medicatie gebruikte. En ik kan iedereen ervan garanderen dat ik niemand iets zal aandoen. Ben ook niet gewelddadig.

Ik heb maanden lang medicatie gebruikt. Alleen ik heb gemerkt dat toen ik de dosis moest verhogen kreeg ik te maken met onaangename bijwerkingen zoals bijvoorbeeld 10 kilo aangekomen in 1 maand tijd). Erectie problemen waarbij je niet meer kunt klaarkomen :{ Ik dacht zelfs dat ik impotent was geworden door die medicatie. Zulke bijwerkingen blijkt normaal te zijn. Ook slaap je minstens 18 uur per dag. Je bent eigenlijk overleden terwijl je nog in leven bent.

Daardoor durf ik niet systematisch medicatie te gebruiken vanwege de extreme bijwerkingen. Ik gebruik het alleen wanneer ik bijvoorbeeld te maken heb met stemmen in mijn hoofd die te lang duren en niet weg willen gaan.
Ik snap jouw artsen wel.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')