abonnement Unibet Coolblue
pi_171229712
Hoi,

Ik heb een woning op het oog, maar er zit blijkbaar asbest in. Dit wordt erover vermeld:

Asbest op de volgende plaatsen in de onroerende zaak;

* Pijpjes achter de ventilatieroosters in de keuken, toilet en badkamer

* Ventilatiekanaal is van asbest volgens het bestek maar bij opname werd dit niet bevestigd.

* Buitenbeplating dakkapel zijkanten zijn asbesthoudend

* Onderdorpel bij badkamer van eternit massal

* Mantelbuizen door fundatie t.b.v. invoeringen gas, water, elektra en ptt.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Wel of niet kopen?

Alvast bedankt voor de moeite.
pi_171229828
Alles is afhankelijk van de prijs natuurlijk ;)
pi_171229889
Prijs want? Kosten kunnen hoog oplopen? Ik denk enerzijds aan de kosten en anderzijds aan de gezondheid.

Twijfel of ik me moet laten verleiden tot koop, zelfs als ik 15k onder de marktwaarde kan zitten.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 20:56:00 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171229919
Laat een inventarisatiemaken van de verwijderingskosten. Die kunnen trouwens voor inpanding blauw en bruin asbest soms erg hoog zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_171229938
Gewoon kopen die shit.
pi_171229946
Tevens ben je als particulier niet verplicht het te verwijderen, ook niet in 2022
pi_171229956
Van asbest ga je dood..
pi_171230069
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:57 schreef bbtb77 het volgende:
Van asbest ga je dood..
Ja je moest het ook niet versnipperen en opsnuiven he
pi_171230191
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:00 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Ja je moest het ook niet versnipperen en opsnuiven he
Asbest in je ventilatiekanaal vind ik persoonlijk geen prettig idee, ook al weet je rationeel dat het nog decennia goed kan gaan
pi_171230262
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:03 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Asbest in je ventilatiekanaal vind ik persoonlijk geen prettig idee, ook al weet je rationeel dat het nog decennia goed kan gaan
Je gaat ook niet in 1x dood van asbest he
  vrijdag 26 mei 2017 @ 21:05:30 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171230290
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:57 schreef bbtb77 het volgende:
Van asbest ga je dood..
Nee.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_171230365
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee.
Echt wel joh.. Vorig jaar weer dikke 800 man. Die dachten 40 jaar geleden ook dat er niets gevaarlijks aan asbest was
pi_171230423
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:07 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Echt wel joh.. Vorig jaar weer dikke 800 man. Die dachten 40 jaar geleden ook dat er niets gevaarlijks aan asbest was
Ja weet je wat ze er toen mee deden? Gingen ze asbestplaten versnipperen en een pad ervan maken.

Lees je even in ofzo
  vrijdag 26 mei 2017 @ 21:18:01 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171230711
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:09 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Ja weet je wat ze er toen mee deden? Gingen ze asbestplaten versnipperen en een pad ervan maken.

Lees je even in ofzo
In Oost-Europa is dit nog steeds de praktijk van alledag.

Het is nog steeds niet aangetoond dat asbest golfplaten (wit asbest) gevaarlijk is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 21:18:14 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_171230718
Ik vraag me af of je in deze woning echt gelukkig zult worden

en er vooral rustig en onbezorgd zou kunnen wonen.

Dit omdat je in je achterhoofd zit dat er of asbest in zit, er in gezeten heeft, of er wellicht nog iets vergeten is.

Wie weet is het werk wel niet goed uitgevoerd en zit je nog met restmateriaal wat in je woning ronddwarrelt. Als dit soort dingen door je hoofd gaan spoken kan het erg onrustig wonen worden in zo'n koopjes woning.

Daarnaast loop je hoe dan ook risico dat de eindprijs van je woning dus inclusief de verwijderingskosten nog steeds in de richting van de normale verkoopwaarde zit. Maar daar heb je dan wel een asbestwoning voor gekocht met mogelijke randeffecten zoals ik ze hierboven heb verwoord.

Slaap er in ieder geval een paar nachtjes over en neem pas een besluit als je zeker weet wat je wilt.

Laatste tip: het voorkomen van stress is onbetaalbaar ;)

Als ik je post lees, zeg ik: in jouw geval en hoe je je er over voelt: niet doen :N
pi_171230807
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:18 schreef LXIV het volgende:
In Oost-Europa is dit nog steeds de praktijk van alledag.
Volgens mij wordt het daar ook nog steeds in slijtage gevoelig vrachtwagen onderdelen verwerkt. Wat betekent dat het in NL ook vrij komt wanneer ze hier rond rijden.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 21:29:40 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171231083
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:21 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Volgens mij wordt het daar ook nog steeds in slijtage gevoelig vrachtwagen onderdelen verwerkt. Wat betekent dat het in NL ook vrij komt wanneer ze hier rond rijden.
Klopt. Er zitten honderden asbestdeeltjes per m3 in de lucht in Nederland, vooral afkomstig uit het verkeer (remschijven etc)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 21:30:01 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171231095
Daar gaan mensen ook vooral aan dood, niet aan het asbestplaatje in de vensterbank.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_171231395
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:47 schreef zkaraca het volgende:
Hoi,

Ik heb een woning op het oog, maar er zit blijkbaar asbest in. Dit wordt erover vermeld:

Asbest op de volgende plaatsen in de onroerende zaak;

* Pijpjes achter de ventilatieroosters in de keuken, toilet en badkamer

* Ventilatiekanaal is van asbest volgens het bestek maar bij opname werd dit niet bevestigd.

* Buitenbeplating dakkapel zijkanten zijn asbesthoudend

* Onderdorpel bij badkamer van eternit massal

* Mantelbuizen door fundatie t.b.v. invoeringen gas, water, elektra en ptt.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Wel of niet kopen?

Alvast bedankt voor de moeite.
Het meest zou ik me zorgen maken om de dakkapel bekleding en om het ventilatiekanaal. Die eerste zal t.z.t. verwijderd moeten morgen, en een ventilatie kanaal met asbest lijkt me ook geen prettig idee; de rest is gewoon een kwestie van niet in boren slijpen zagen, etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171231401
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:30 schreef LXIV het volgende:
Daar gaan mensen ook vooral aan dood, niet aan het asbestplaatje in de vensterbank.
Dat maakt het regelmatig in de file moeten staan nog ongezonder door het vele optrekken en afremmen.

OT: Informeren naar de verwijderingskosten. Zoals al vaker geschreven gebeurt er niets mee als je het gewoon laat zitten en er niet in loopt te zagen, boren of te breken. Je moet voorzichtig met asbest zijn, maar er zeker ook niet hysterisch over doen.
pi_171231453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Het meest zou ik me zorgen maken om de dakkapel bekleding en om het ventilatiekanaal. Die eerste zal t.z.t. verwijderd moeten morgen, en een ventilatie kanaal met asbest lijkt me ook geen prettig idee; de rest is gewoon een kwestie van niet in boren slijpen zagen, etc.
Als de dakbeplating geschroefd zou zijn, dan zou hij het zelf nog kunnen verwijderen met de nodige voorzorgsmaatregelen en het conform de regelgeving goed verpakt inleveren. Moet altijd wel een melding van gemaakt worden bij de gemeente.
pi_171231488
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:40 schreef rutger05 het volgende:
Als de dakbeplating geschroefd zou zijn, dan zou hij het zelf nog kunnen verwijderen met de nodige voorzorgsmaatregelen en het conform de regelgeving goed verpakt inleveren. Moet altijd wel een melding van gemaakt worden bij de gemeente.
Klopt!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171232004
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:54 schreef zkaraca het volgende:
Prijs want? Kosten kunnen hoog oplopen? Ik denk enerzijds aan de kosten en anderzijds aan de gezondheid.

Twijfel of ik me moet laten verleiden tot koop, zelfs als ik 15k onder de marktwaarde kan zitten.
Ik bedoel, hoeveel goedkoper is dit huis, in vergelijking met 1 waar geen asbest inzit ?

Ik heb vorige week net een cursus "asbest herkennen" gedaan (valt moeilijk te herkennen met het blote oog was de boodschap ;) )
De kerel die de cursus gaf deed zelf ook asbestinventarisaties bij gebouwen en fabrieken.
En hij gaf zelf ook wel toe dat hoe er tegenwoordig met asbest en asbestverwijderen om wordt gegaan vaak wel wat overdreven is.
Zelf had hij ook wel eens wat asbest verwijderd in zijn huis tijdens een verbouwing ;)

Niet-hechtgebonden asbest (waarbij makkelijk vezels kunnen vrijkomen) is al weer veel gevaarlijker dan hechtgebonden asbest zoals plaatmateriaal en buizen.

Vroeger had je ook spuitasbest als isolatie, dat was zowat 100% asbestvezels die op bijvoorbeeld stalen balken werden gespoten voor brandwerendheid. Dat was echt troep.
Ook liet hij foto,s zien van 25kg zakken met 100% fijngemalen asbestpoeder, dat werd soms in de bouw gebruikt door stucadoors voor een betere verwerking van de gips, ook troep natuurlijk :X
pi_171232421
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:47 schreef zkaraca het volgende:
Hoi,

Ik heb een woning op het oog, maar er zit blijkbaar asbest in. Dit wordt erover vermeld:

Asbest op de volgende plaatsen in de onroerende zaak;

* Pijpjes achter de ventilatieroosters in de keuken, toilet en badkamer

* Ventilatiekanaal is van asbest volgens het bestek maar bij opname werd dit niet bevestigd.

* Buitenbeplating dakkapel zijkanten zijn asbesthoudend

* Onderdorpel bij badkamer van eternit massal

* Mantelbuizen door fundatie t.b.v. invoeringen gas, water, elektra en ptt.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Wel of niet kopen?

Alvast bedankt voor de moeite.
Pijpjes, prima te verwijderen door rondom ruim los te boren. Dit zonder het asbest te raken. Beetje natmaken voor de zekerheid. In een zak en naar de milieustraat.

Ventilatiekanaal, beetje afhankelijk of je erbij kunt. Als het een buis is (rond) prima te verwijderen. Als je je er niet lekker bij voelt kun je er misschien zelfs een flexibele binnenbuis doorheen trekken. Verder kun je het dan wegtimmeren.

Buitenbeplating, lekker laten zitten. Indien geschroefd prima te verwijderen. Wederom natmaken, in een zak of speciaal plastic en afvoeren maar.

Onderdorpel, lekker laten zitten. Indien gelijmd natmaken en voorzichtig loshakken misschien.

Mantelbuizen lekker laten zitten, in de fundering zit het prima.

Al met al is het vrijwel zeker allemaal asbestcement. Dat bevat in bijna alle gevallen wit asbest en is hechtgebonden. Het zijn ook geen grote oppervlakken zoals dakbeschot ed. Prima zelf te verwijderen als het al nodig is. Gespijkerd asbest is lastiger, dat breekt snel kapot. Pijpjes enzo zijn vrij sterk dus makkelijk en voorzichtig heel te verwijderen.

Ik zou het zonder problemen kopen. Wel een mooi onderhandelingspunt ;).
  vrijdag 26 mei 2017 @ 22:28:47 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171233115
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 22:08 schreef tux87 het volgende:

[..]

Pijpjes, prima te verwijderen door rondom ruim los te boren. Dit zonder het asbest te raken. Beetje natmaken voor de zekerheid. In een zak en naar de milieustraat.

Ventilatiekanaal, beetje afhankelijk of je erbij kunt. Als het een buis is (rond) prima te verwijderen. Als je je er niet lekker bij voelt kun je er misschien zelfs een flexibele binnenbuis doorheen trekken. Verder kun je het dan wegtimmeren.

Buitenbeplating, lekker laten zitten. Indien geschroefd prima te verwijderen. Wederom natmaken, in een zak of speciaal plastic en afvoeren maar.

Onderdorpel, lekker laten zitten. Indien gelijmd natmaken en voorzichtig loshakken misschien.

Mantelbuizen lekker laten zitten, in de fundering zit het prima.

Al met al is het vrijwel zeker allemaal asbestcement. Dat bevat in bijna alle gevallen wit asbest en is hechtgebonden. Het zijn ook geen grote oppervlakken zoals dakbeschot ed. Prima zelf te verwijderen als het al nodig is. Gespijkerd asbest is lastiger, dat breekt snel kapot. Pijpjes enzo zijn vrij sterk dus makkelijk en voorzichtig heel te verwijderen.

Ik zou het zonder problemen kopen. Wel een mooi onderhandelingspunt ;).
Weet je zeker dat dit allemaal wit asbest zal betreffen? Volgens mij is zelf nooit definitief aangetoond dat wit asbest überhaubt schadelijk is. In veel landen wordt het nog steeds gebruikt. Het wordt ook nog steeds gewonnen, oa in Canada.
Maar ik denk dat er daar ook nog bruin en blauw bij kan zitten. Dat is echt heel ander spul, met een compleet ander risicoprofiel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_171235420
Bij twijfel niet doen. :{w
With a Song in my heart and a smile on my face...
  zaterdag 27 mei 2017 @ 08:35:01 #27
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171239550
Kijk even hoe lang dat ventilatiekanaal is. Bij ons zat het alleen de laatste 80cm ofzo. We gaan het kanaal niet eens gebruiken. Het kanaal is afgebroken en de eindpijp is blijven zitten. Kapje er op tegen ongedierte en klaar.

De schuur met asbestgolfplaten hebben we zelf afgebroken. De muur met gespijkerd asbest hebben we laten doen. 10 Vierkante meter, makkelijk te bereiken, 2750 euro.
Spoilers!
pi_171249741
Dit zou voor mij een nobrainer zijn.... :N
Ik zou er geen seconde over twijfelen en nadenken en gewoon verder zoeken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171254255
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:47 schreef zkaraca het volgende:
* Pijpjes achter de ventilatieroosters in de keuken, toilet en badkamer

* Ventilatiekanaal is van asbest volgens het bestek maar bij opname werd dit niet bevestigd.

* Buitenbeplating dakkapel zijkanten zijn asbesthoudend

* Onderdorpel bij badkamer van eternit massal

* Mantelbuizen door fundatie t.b.v. invoeringen gas, water, elektra en ptt.
Asbest is niet boeiend zolang je er niet door boort of het gaat schuren.
Daarnaast kan je sommige zaken makkelijk vervangen. Die mantelbuizen is wel een lastige. Tenzij je toch alle leidingen wil omleggen.
pi_171254296
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:09 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Ja weet je wat ze er toen mee deden? Gingen ze asbestplaten versnipperen en een pad ervan maken.

Lees je even in ofzo
Klinkt als een 'buurman en buurman' aflevering. Dit meen je toch niet?
pi_171254358
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:55 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik bedoel, hoeveel goedkoper is dit huis, in vergelijking met 1 waar geen asbest inzit ?

Ik heb vorige week net een cursus "asbest herkennen" gedaan (valt moeilijk te herkennen met het blote oog was de boodschap ;) )
De kerel die de cursus gaf deed zelf ook asbestinventarisaties bij gebouwen en fabrieken.
En hij gaf zelf ook wel toe dat hoe er tegenwoordig met asbest en asbestverwijderen om wordt gegaan vaak wel wat overdreven is.
Zelf had hij ook wel eens wat asbest verwijderd in zijn huis tijdens een verbouwing ;)

Niet-hechtgebonden asbest (waarbij makkelijk vezels kunnen vrijkomen) is al weer veel gevaarlijker dan hechtgebonden asbest zoals plaatmateriaal en buizen.

Vroeger had je ook spuitasbest als isolatie, dat was zowat 100% asbestvezels die op bijvoorbeeld stalen balken werden gespoten voor brandwerendheid. Dat was echt troep.
Ook liet hij foto,s zien van 25kg zakken met 100% fijngemalen asbestpoeder, dat werd soms in de bouw gebruikt door stucadoors voor een betere verwerking van de gips, ook troep natuurlijk :X
Dit dus. Om hechtgebonden asbest hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.
pi_171254890
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:55 schreef bluemoon23 het volgende:
Vroeger had je ook spuitasbest als isolatie, dat was zowat 100% asbestvezels die op bijvoorbeeld stalen balken werden gespoten voor brandwerendheid. Dat was echt troep.
Ook liet hij foto,s zien van 25kg zakken met 100% fijngemalen asbestpoeder, dat werd soms in de bouw gebruikt door stucadoors voor een betere verwerking van de gips, ook troep natuurlijk :X
Dus dat zou betekenen dat stuukwerk uit die periode , grote hoeveelheden asbestvezels zou kunnen bevatten? Lijkt me een groot probleem als een woning daarmee is gestuukt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 27 mei 2017 @ 23:39:07 #33
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_171260360
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 20:18 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Klinkt als een 'buurman en buurman' aflevering. Dit meen je toch niet?
Zeker wel. Op boeren erven en half verharde paden. En boerinnen elke zaterdagavond het erf harken.
pi_171260485
Nee, met stucwerk hoef je je volgens mij geen zorgen te maken, dat liet hij slechts zien als voorbeeld van waar asbest zoal voor gebruikt is de afgelopen honderd jaar.

Maar in China bijvoorbeeld wordt het nog gebruikt http://www.telegraaf.nl/b(...)wensballonnen__.html
quote:
DEN HAAG - Ruim 60.0000 Chinese wensballonnen van twee importeurs zijn uit de handel gehaald omdat er asbest in de koorden zit. Dat meldde de Inspectie Leefomgeving en Transport vrijdag.
pi_171260789
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 20:18 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:Klinkt als een 'buurman en buurman' aflevering. Dit meen je toch niet?
Ken je dat "dossier" niet ?
Is jarenlang nieuws geweest hoor.
https://www.rd.nl/i-dat-a(...)hrikkelijk-i-1.66471
quote:
Henk Klein Teeselink woont in Azelo. Het dorpje ligt op pakweg 20 kilometer afstand van Goor, de plaats waar Eternit tientallen jaren asbest verwerkte in bouwproducten. Afvalmateriaal uit de fabriek was voor boeren en burgers in de regio gratis verkrijgbaar. Het deed uitstekend dienst als erfverharding. Of als versterking van wegen en paden.

„Mensen haalden het spul met grote boerenwagens op bij de fabriek. Of Eternit bracht het thuis”, weet Klein Teeselink. „Het materiaal is in een wijde omgeving verspreid. In Markelo, in Goor, in Delden. Het ging overal naartoe. Niemand dacht erbij na dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Wisten wij veel.” Inademing van asbestvezels kan verschillende soorten ziekten veroorzaken: longziekte asbestose, longkanker en mesothelioom (asbestkanker).

Rieki, Henks vrouw, is dertig, veertig jaar geleden in aanraking gekomen met het asbesthoudende materiaal door de erfverharding rond haar geboortehuis. „Het erf moest worden verhard. Dat heeft jaren geduurd. Er werd wat gestort en dat moest weer worden aangeharkt. Dat stoof natuurlijk verschrikkelijk. Met alle gevolgen van dien.”
  zondag 28 mei 2017 @ 11:37:03 #36
151515 verita
Happy days
pi_171267775
Kijk aub even hier: K&W / Vraag over asbest en vraagprijs

Laat een asbestinventarisatie door een gecertificeerd bedrijf doen. Of nog beter: vraag of die er al is. Waarschijnlijk is die er al. Men kan dan de kosten van die asbest-inventarisatie aan jou vragen te vergoeden. Maar dan heb je wel zekerheid wat er precies zit, waar het asbest uit bestaat. Vervolgens kun je met die gegevens een asbestsaneringsofferte vragen, die je kunt gebruiken als je het huis persé wilt kopen, zodat je een lagere prijs kunt bedingen.
Asbest nooit onderschatten, zeker niet qua kosten. In 2024 moet alle asbest die blootstaat aan de buitenlucht, verwijderd zijn. Bron. Wat dopfles1 zegt, is dus NIET waar.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  zondag 28 mei 2017 @ 11:42:41 #37
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_171267890
Wat wordt hier panisch gedaan over asbest zeg. Zolang je er niet in gaat zagen of slijpen is er niets aan de hand. Je kunt het zelfs erg goed zelf verwijderen als je het eruit wilt hebben. Als het je droomhuis is zou ik het echt niet laten lopen op wat asbest.
  zondag 28 mei 2017 @ 11:51:22 #38
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_171268070
En als jullie daar toch zo panisch voor zijn... Gebruik dan ook geen glas- en steenwol om te isoleren. Dat is namelijk het asbest van de toekomst.
pi_171275890
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 23:39 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Zeker wel. Op boeren erven en half verharde paden. En boerinnen elke zaterdagavond het erf harken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 23:53 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ken je dat "dossier" niet ?
Is jarenlang nieuws geweest hoor.
https://www.rd.nl/i-dat-a(...)hrikkelijk-i-1.66471

[..]

Ik lees het, maar kan het even niet geloven. Wow!
pi_171281760
Dat afval van die Eternit fabriek, dat was natuurlijk stof, puin, brokken etc.
Ja, daar komt aardig wat stof en vezels (het gaat om de vezels bij asbest) bij vrij :X
pi_171282026
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 19:15 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat afval van die Eternit fabriek, dat was natuurlijk stof, puin, brokken etc.
Ja, daar komt aardig wat stof en vezels (het gaat om de vezels bij asbest) bij vrij :X
Waarom lijdt niet iedereen in die omgeving aan asbestose?
pi_171283463
Omdat het niet zo schadelijk is dat iedereen er slachtoffer van wordt ;)
Het is geen gifwolk die over een stad heen trekt en iedereen besmet ofzo.
pi_171283730
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 19:24 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Waarom lijdt niet iedereen in die omgeving aan asbestose?
Er zijn daar in de buurt wel veel meer mensen op jongere leeftijd gestorven aan verwante kanker dan elders in de provincie. Dat is rondom Goor, Markelo e.d. algemeen bekend..
dag
pi_171283866
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:29 schreef Peter het volgende:

[..]

Er zijn daar in de buurt wel veel meer mensen op jongere leeftijd gestorven aan verwante kanker dan elders in de provincie. Dat is rondom Goor, Markelo e.d. algemeen bekend..
Interessant. Zijn hier misschien statistieken van? Zijn het er 1,5 x zoveel als landelijk gemiddeld, of 100x?
pi_171283989
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:32 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Interessant. Zijn hier misschien statistieken van? Zijn het er 1,5 x zoveel als landelijk gemiddeld, of 100x?
quote:
Het is bekend dat vrouwen uit Goor en omgeving vier tot vijf keer zo veel kans hebben op asbestkanker in hun longen dan vrouwen elders. Bij mannen uit Goor is dat twee keer.
o.a.:
http://www.tubantia.nl/he(...)0-in-greep~a102081b/
pdf: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25834-32-b2.pdf
http://www.tv-visie.nl/in(...)enaar-in-goor_55212/
https://www.sp.nl/tribune(...)-is-groot-rampgebied
https://www.vn.nl/het-asbestdrama-van-pieter-van-geel/
dag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')