jammer dat Fok geen like-knop heeft.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:36 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die echt van muziek houden weten dat elk genre, elke tijd en elk land goede muziek voortbrengt en dat het het waard is om dat te ontdekken en om up to date te blijven. Maar dat is 5% van de bevolking. Mensen die echt oprecht kunnen genieten van goede muziek, van muzikaal talent, wat voor vorm het ook aanneemt.
De overige 95% zijn mensen die muziek waarderen op een oppervlakkige manier. Ze horen het, het vult stilte op op het werk, het bindt zich langzamerhand aan hun beleving van die periode in hun leven. En als ze ouder worden en ze wat meer keuze hebben over de muziek die ze luisteren zullen ze dus altijd kiezen voor oude muziek wat referentie geeft aan het verleden.
Wat dat betreft. Als ik weer een zure babyboomer hoor kankeren op "de muziek van tegenwoordig" weet ik meestal wel hoe laat het is. Het verraad een vorm van gebrekkigheid in de persoon die het roept.
Stapje achteruit doen, en lekker laten pruttelen die lemmings.
Fucking hell. Ik weet nog wel dat ik net in de 20 was en jij een klein beetje ouder dan ik nu ben. Tijd gaat hard Schuumert. Tijd gaat hard.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:42 schreef Stien_Struis het volgende:
Ben bijna 60 en vind Dubstep geweldig.
Ook van gehoord, wanne klets.quote:
Ben al opa.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:44 schreef Geralt het volgende:
[..]
Fucking hell. Ik weet nog wel dat ik net in de 20 was en jij een klein beetje ouder dan ik nu ben. Tijd gaat hard Schuumert. Tijd gaat hard.
Tropical house. ( )quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten).
Top 40 is altijd al de plek geweest voor genre formules. Als je door oude top40s bladert zit het bijna net zo vol met meuk als de huidige tijd (of iig van voor het streamen) de top40 is niet echt een goede graadmeter meer.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.
Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Klopt. Ik ben een oudere 'jongere' en ik hou van muziek. Probeer zo goed mogelijk bij te blijven hoewel het me steeds meer moeite kost.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:36 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die echt van muziek houden weten dat elk genre, elke tijd en elk land goede muziek voortbrengt en dat het het waard is om dat te ontdekken en om up to date te blijven. Maar dat is 5% van de bevolking. Mensen die echt oprecht kunnen genieten van goede muziek, van muzikaal talent, wat voor vorm het ook aanneemt.
De overige 95% zijn mensen die muziek waarderen op een oppervlakkige manier. Ze horen het, het vult stilte op op het werk, het bindt zich langzamerhand aan hun beleving van die periode in hun leven. En als ze ouder worden en ze wat meer keuze hebben over de muziek die ze luisteren zullen ze dus altijd kiezen voor oude muziek wat referentie geeft aan het verleden.
Wat dat betreft. Als ik weer een zure babyboomer hoor kankeren op "de muziek van tegenwoordig" weet ik meestal wel hoe laat het is. Het verraad een vorm van gebrekkigheid in de persoon die het roept.
Stapje achteruit doen, en lekker laten pruttelen die lemmings.
Vanwege jouw post heb ik toch even de top40 erbij gepakt om te luisteren wat daar nou tegenwoordig in staat. En, (niet slaan!) de nummer 1 vind ik leuk (reggaeton volgens mij?)quote:Op vrijdag 26 mei 2017 10:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Top 40 is altijd al de plek geweest voor genre formules. Als je door oude top40s bladert zit het bijna net zo vol met meuk als de huidige tijd (of iig van voor het streamen) de top40 is niet echt een goede graadmeter meer.
Volgensmij is goede muziek in elk tijdperk aanwezig en slechte ook. En wat je leuk vind kan soms in het ene tijdperk een beetje op de achtergrond zitten terwijl het in een later tijdperk weer terugkomt... Er zit altijd wel iets tussen wat tof is.
Kijk af en toe een uurtje 192TV. Dan kom je net als ik tot de conclusie dat het vroeger echt niet veel beter was. Ook toen werd er veel baggermuziek geproduceerd en probeerden de mindere goden de sound van de betere artiesten te kopiëren.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.
Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Interessante muziekstromingen idd. Ik ben ook veel naar dergelijke feesten geweest en dat heeft mijn smaak ook wel deels gevormd.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:54 schreef puzziepie het volgende:
Ik heb geen idee of ik onder de 'oudere' val eigenlijk . Ik voel me iig niet zo
Ik ben opgegroeid met Pink Floyd , Supertramp e.d , kwam in de punk tijd , daarna allerlei vage muziek fases gehad.
heb een aantal jaren in een bluesrock band en reggae band gezongen en heb ook een hele tijd als danseres in een club gewerkt waar house werd gedraaid .
Ik vond het allemaal te gek, heb een hele brede smaak. Muziek is heel erg belangrijk, Ik moet er in op kunnen gaan.Voor mij is elektronische muziek absoluut ook echte muziek trouwens.
Ik heb nooit naar een radio geluisterd, ik trek top 40 muziek niet, vind het vreselijke muziek. Maar ik luister graag naar Dubstep, Jungle Industrial maar ook jazz , klassiek op zijn tijd. Als ik me er maar in kan voelen , dat is het belangrijkste.
Mooi gezegd: 'Nou, van alleen maar luisteren wat ik al ken word ik toch niet blij. Er moet wat vers bloed zijn; of dat nou in de vorm van recente muziek is, of oudere nummers die nieuw voor me zijn.'. Herkenbaar!quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:55 schreef Eightyone het volgende:
Nou, van alleen maar luisteren wat ik al ken word ik toch niet blij. Er moet wat vers bloed zijn; of dat nou in de vorm van recente muziek is, of oudere nummers die nieuw voor me zijn. Dit wordt bijvoorbeeld geleverd door BBC Radio 6, FIP en andere zenders met een niet te afgezaagde playlist.
Wel lijkt het qua voorkeuren voor bepaalde soorten klanken alsof de tijd stil is gezet vanaf zo ongeveer m'n 26ste levensjaar.
Ik ook en ik vond het tof, sta altijd open voor nieuwe muziek, soms door het uitwisselen van nummers waardoor ik en die ander weer hele andere muziek ontdekken en vaak ben ik ook wel op zoek naar muziek die ik niet ken.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 00:20 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
[..]
Interessante muziekstromingen idd. Ik ben ook veel naar dergelijke feesten geweest en dat heeft mijn smaak ook wel deels gevormd.
Dit is dacht ik de gangbare theorie idd. Muzieksmaak blijft een beetje hangen bij wat in de vormende jaren werd geluisterd.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:26 schreef Tchock het volgende:
Je muzieksmaak vormt zich als je jong bent. Wat je dan tof vindt, dat blijf je meestal tof vinden. Haast elke generatie luistert het liefst naar de muziek uit zijn/haar jeugd en jongvolwassen periode. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van mensen die verder in hun leven met nieuwe muziek meegaan maar dat geldt niet voor de meeste mensen.
Het ligt dus niet per se aan een veranderende muziekstijl. De mensen die nu 20 zijn luisteren hoogstwaarschijnlijk over dertig jaar nog steeds het liefst naar muziek uit deze tijd of anders naar moderne muziek die er qua stijl op lijkt.
Geweldig.quote:
Ik ben 40 en browse elke week door een karrenvracht nieuwe muziek. Genoeg leuks, maar helaas scoort alleen de bagger. Radiozenders maken bizarre keuzes en verder is er natuurlijk nog het gezwel dat Nederlandstalige hiphop heet. Echt verschrikkelijk....quote:Op vrijdag 26 mei 2017 02:03 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Tropical house. ( )
Met die kotssmiley bevestig ik onbedoeld wel waar het hier om gaat, op m'n 36ste. Er staat ook léuke hedendaagse muziek tegenover, maar die draait Radio 538 niet.
Ik vind het raar dat mensen denken in genres mbt muziek.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:26 schreef Tchock het volgende:
Je muzieksmaak vormt zich als je jong bent. Wat je dan tof vindt, dat blijf je meestal tof vinden. Haast elke generatie luistert het liefst naar de muziek uit zijn/haar jeugd en jongvolwassen periode. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van mensen die verder in hun leven met nieuwe muziek meegaan maar dat geldt niet voor de meeste mensen.
Het ligt dus niet per se aan een veranderende muziekstijl. De mensen die nu 20 zijn luisteren hoogstwaarschijnlijk over dertig jaar nog steeds het liefst naar muziek uit deze tijd of anders naar moderne muziek die er qua stijl op lijkt.
Ik gebruikte het woord genre niet eens Maar het is wel logisch dat mensen vooral binnen een of een paar genres luisteren. Wat iemand mooi vindt is meestal niet één deathcorenummer en één jazznummer.quote:Op zondag 28 mei 2017 20:55 schreef Fooshantay het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat mensen denken in genres mbt muziek.
Mooie muziek = mooie muziek of het nou klassiek is of techno - maakt, imo, niet uit.
Het hangt ook erg af van de context waarin je je bevindt.
Veel populaire recente muziek mist een stukje dynamiek, is vooral een verzameling middentonen zonder duidelijke pieken en dalen waar ik met de hoofdtelefoon op niet blij van word (lees: hoofdpijn). En stemmen worden net wat teveel opgepoetst in de studio, dat maakt het gevoelloos.quote:Op zondag 28 mei 2017 20:41 schreef Elfletterig het volgende:
Wat de vraag van TS betreft: ik denk dat gebrek aan melodie een belangrijke reden is. Tegenwoordig worden monotone tracks met alleen gepraat eroverheen gelijkgesteld aan echte nummers.
Exact dezelfde mening als ikquote:Op zondag 28 mei 2017 21:45 schreef MeneerDeSultan het volgende:
Ik luister natuurlijk ook wel naar hedendaagse muziek en ik ben van mening dat goede muziek nog steeds bestaat. Dat is van alle tijden namelijk. Je moet er tegenwoordig alleen wat beter naar zoeken.
Je zei het niet, maar je bedoelde het welquote:Op zondag 28 mei 2017 21:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik gebruikte het woord genre niet eens Maar het is wel logisch dat mensen vooral binnen een of een paar genres luisteren. Wat iemand mooi vindt is meestal niet één deathcorenummer en één jazznummer.
Maar je beseft toch wel dat de hitlijsten altijd al vol stonden met formulemuziek, en dat de muziekwereld vijftig jaar geleden al enorm commercieel gedreven was (en zeker in de jaren '80)?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.
Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Mensen vergeten nog wel eens dat John Lennon en Henry Martin samen ook de sounds aan het tweaken waren om een soortgelijk effect te behalen. Alleen heb je bij die muziek toevallig jeugdsentiment dus onthef je het van dat stigma van "overproductie"quote:Op zaterdag 3 juni 2017 23:12 schreef Tamabralski het volgende:
Ben het hier niet mee eens. De muziek van vandaag is verschrikkelijke eenheidsworst. Kwa klank sound en voorkomen. Alsof het dezelfde liedjesschrijvers betreft. Het heeft iets neps. Maar wel een die gelikt is. De muziekmakers weten precies welke ingredienten commercieel de luisteraar drijven. Ik heb in geen andere muziekperiode jong oud tiener moslim en kinderen zo gehypnotisserd **samen** zien meeneurien op de muziek. Van Bijvoorbeeld Katy Perry. Bij de kledingwinkel of in een supermarkt. Je weet niet je meemaakt. Alsof je in de Twilight Zone bent belandt. Of die domme troela met dr overdreven zwartenaccent. Wat totaal niet klinkt. Nelly Furtado? Sting deed zijn Jamaicaanse accent nog leuker. Het zijn voor mij net kinderliedjes. Maar het valt in de smaak bij een groot publiek.
Je oom klinkt dan ook als iemand met gewoon een muzieksmaak die hij consistent toepast. Maar als iemand zegt dat alles tegenwoordig overproduced troep is.. dan ben je denk ik inconsistent gewoon je jeugdsentiment aan het laten gelden.quote:In de jaren 80 luisterde ik als 7-jarige veel Madonna. Ouderen vonden het niet om aantehoren. Het is naar mijn beleving niet zo dat ouderen de pophits van nu niet leuk vinden. Mijn oom luistert rustig dub-step en Ed Sheeran. Terwijl hijzelf is opgegroeid met disco en de zogenaamde Dance Classics. Hij vond Madonna niks.
Je moet wel naar de goede muziek van tegenwoordig luisteren, jij komt met Katy Perry aanzetten en Nelly Furtado (wat alweer oud is).quote:Op zaterdag 3 juni 2017 23:12 schreef Tamabralski het volgende:
Ben het hier niet mee eens. De muziek van vandaag is verschrikkelijke eenheidsworst. Kwa klank sound en voorkomen. Alsof het dezelfde liedjesschrijvers betreft. Het heeft iets neps. Maar wel een die gelikt is. De muziekmakers weten precies welke ingredienten commercieel de luisteraar drijven. Ik heb in geen andere muziekperiode jong oud tiener moslim en kinderen zo gehypnotisserd **samen** zien meeneurien op de muziek. Van Bijvoorbeeld Katy Perry. Bij de kledingwinkel of in een supermarkt. Je weet niet je meemaakt. Alsof je in de Twilight Zone bent belandt. Of die domme troela met dr overdreven zwartenaccent. Wat totaal niet klinkt. Nelly Furtado? Sting deed zijn Jamaicaanse accent nog leuker. Het zijn voor mij net kinderliedjes. Maar het valt in de smaak bij een groot publiek.
In de jaren 80 luisterde ik als 7-jarige veel Madonna. Ouderen vonden het niet om aantehoren. Het is naar mijn beleving niet zo dat ouderen de pophits van nu niet leuk vinden. Mijn oom luistert rustig dub-step en Ed Sheeran. Terwijl hijzelf is opgegroeid met disco en de zogenaamde Dance Classics. Hij vond Madonna niks.
Vertel me even voor de gein je bezwaren bij deze nummers.. ik zeg niet dat je dit per se goed zou moeten vinden maar.. laten we even kijken waar we het over hebben als je zegt dat alles tegenwoordig volkomen drab is.quote:
1. Kende ik niet maar ik hou van drums dus ben bevooroordeeld. Als ik kritiek moet geven. dan herhaalt dit nummer een drumroffel het hele eerste minuut door en maakt geen progressie. In de derde minuut hoor je een phase of flange effect over deze frase. Heel veel muziek tegewoordig klinkt lethargisch.quote:Op zaterdag 3 juni 2017 23:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Vertel me even voor de gein je bezwaren bij deze nummers.. ik zeg niet dat je dit per se goed zou moeten vinden maar.. laten we even kijken waar we het over hebben als je zegt dat alles tegenwoordig volkomen drab is.
(deze moet je even naar 1:00 scrollen voor het begin)
Duidelijk. Duidelijk.quote:Op zondag 4 juni 2017 00:35 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
1. Kende ik niet maar ik hou van drums dus ben bevooroordeeld. Als ik kritiek moet geven. dan herhaalt dit nummer een drumroffel het hele eerste minuut door en maakt geen progressie. In de derde minuut hoor je een phase of flange effect over deze frase. Heel veel muziek tegewoordig klinkt lethargisch.
2. Klinkt lekker. Maar weer je hoort 1 lekkere maat wat steeds herhaald inclusief cymbal splashes. Hier gaat de new-rock vandaag de dag mank. Dit is geen Katy Perry, en daar heb ik pas echte kritiek op.
3. Intro te lang en staat me niet aan. Begin 90's zou de zang in de intro bovenop de gitaar komen. Nu wordt het bedolven onder gitaren. Weer herhalen ze teveel gimmicks. Chanting en call response is heel populair tegewoordig. Is een Afrikaanse invloed en ik houd daar niet van. 2keer herhalen is leuk. Niet deel van het refrein. Weer geen echte kritiek.
4. Ah kijk. Hoe moet ik deze fileren. De eerste twee maten, dat riedeltje is gejat uit een oud nummer, kom even niet op de naam. De volgende twee maten is een zelfverzonnen progressie die slap is om vier maten te vullen. De sound van die synth is tam en heeft geen leven. Alle Daft tracks klinken zo. En dan dat één twee bietje is alles wat fout is. Een ritmebox op een orgel lijkt het. De effect op de stem vind ik niet mooi. Ik denk dat vocoder lekkerder zou klinken voor dit nummer.
Sorry, het zou geen smaakdebat worden. Over Katy Perry's Roar heb ik het volgende te zeggen. Het hele nummer bestaat uit dat refrein. En dat is een ergerlijke trend.
Wat vind je hiervan?quote:
klopt omdat hedendaagse MAIN stream muziek een oppervlakkig inhoudsloos wegwerp artikel is geworden. Past wel een beetje bij de huidige generatie.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:18 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Valt mij al jaren op dat je vaak met tegenwoordige muziek eigenlijk niet echt aan hoeft te komen bij ouderen. Op één of andere manier lijkt het een sound te hebben tegenwoordig, of feeling, waardoor 't 'het' voor mensen vanaf een bepaalde leeftijd niet heeft.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met hoe muziek tegenwoordig wordt gemaakt: elektronisch en met technologische middelen. Dat is er ook vaak duidelijk aan af te horen natuurlijk. Maar imo voegt dat juist veel toe.
Op een of andere manier 'erkennen' mensen van een latere generatie de tegenwoordige populaire muziek niet helemaal, of zo. Meer mensen die dit is opgevallen? Wie heeft daar ideeën over?
Meeloperij.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 12:51 schreef anotherRandomdude het volgende:
Er is eigenlijk maar een ding waar ik beetje ''moe'' van wordt en dat zijn de mensen die alleen top 40 muziek van de reguliere radio zenders luisteren en nog de dag dat het er niet meer in staat de muziek daarna ook meteen afkeuren of als oud bestempelen.
Hoe kun je iets wat je net nog ''leuk'' vond afkeuren omdat niet meer in ranglijst staat, dat gaat mij echt de pet te boven.
Is naar mijn beleving niet waar. Muziek is nu echt zoveel meer talentlozer dan ooit. Alles komt uit een tablet waar een getinte aap op heeft zitten drukken met zijn vingers. En tieners raken in extase. Al die tribute en "alternative" bandjes heb ik ook wel gehoord sinds de eeuwwisseling. Alternative is verworden tot een soort commercieel. Het klinkt allemaal hetzelfde. Even fantasieloos even emo. Het is allemaal blues rock akoestisch. Het is een ware freakshow. Voor wat betreft 'gems' waar je naar dient te zoeken. Het zijn er dus echt bar weinig. Een Lake street Drive ofzo. Maar na een paar nummers ben je die zangeres ook wel zat. Ik wroet nog lekker in de zee van oldies. Voor alle genres Echt superquote:Op dinsdag 6 juni 2017 02:18 schreef Elegy het volgende:
Ach, élke generatie vindt dat in hún tijd échte muziek werd gemaakt. Dat is pas echt een grijsgedraaide plaat
Komen aan met voorbeelden van toen en zagen dat het goed was. Net alsof alleen in de jaren 70-80 goede muziek werd gemaakt. Gewoon een vorm van confirmation bias.
Top 40/mainstream was áltijd al eenheidsworst. Of het nu de jaren 30, 60 of '10's zijn.
Ook in deze tijd wordt genoeg moois gemaakt maar het komt niet naar je toe, daarvoor moet je gewoon zélf gaan zoeken. Door eens lukraak wat aan te klikken op Bandcamp, Spotify, Myspace, Soundcloud etc. Of eens naar een festival te gaan waar je bijna geen artiest van kent.
Zeker met internet is beweren dat er tegenwoordig niets goeds gemaakt wordt niets meer dan snobistisch, kleingeestig en misplaatst nostalgisch gelul.
Mwah, ik denk niet dat er per se minder pareltjes zijn dan vroeger, maar het aanbod is veel groter.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 21:19 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Is naar mijn beleving niet waar. Muziek is nu echt zoveel meer talentlozer dan ooit. Alles komt uit een tablet waar een getinte aap op heeft zitten drukken met zijn vingers. En tieners raken in extase. Al die tribute en "alternative" bandjes heb ik ook wel gehoord sinds de eeuwwisseling. Alternative is verworden tot een soort commercieel. Het klinkt allemaal hetzelfde. Even fantasieloos even emo. Het is allemaal blues rock akoestisch. Het is een ware freakshow. Voor wat betreft 'gems' waar je naar dient te zoeken. Het zijn er dus echt bar weinig. Een Lake street Drive ofzo. Maar na een paar nummers ben je die zangeres ook wel zat. Ik wroet nog lekker in de zee van oldies. Voor alle genres Echt super
Popmuziek misschien. Maar er is zo veel meer dan popmuziek. Het lastige is dat in de jaren '60 en '70 rock en pop nog nieuw waren, en er dus ontzettend veel terrein onontgonnen was. Dan is het niet zo moeilijk om vernieuwende muziek te maken.quote:Is naar mijn beleving niet waar. Muziek is nu echt zoveel meer talentlozer dan ooit. Alles komt uit een tablet waar een getinte aap op heeft zitten drukken met zijn vingers.
Ah, ik ben er inmiddels uit hoor. De naam hiervan is reggaeton.quote:Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten).
Ik vind het eigenlijk wel meevallen? Ik ben zelf *ahem* 51 en ik heb er geen probleem mee om te luisteren naar electro. Integendeel. Ik sta ook net zo gemakkelijk bij concerten van recent spul Maar ik vind lang niet alles goed, dat wel.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:18 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Valt mij al jaren op dat je vaak met tegenwoordige muziek eigenlijk niet echt aan hoeft te komen bij ouderen.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met hoe muziek tegenwoordig wordt gemaakt: elektronisch en met technologische middelen. Dat is er ook vaak duidelijk aan af te horen natuurlijk. Maar imo voegt dat juist veel toe.
Op een of andere manier 'erkennen' mensen van een latere generatie de tegenwoordige populaire muziek niet helemaal, of zo. Meer mensen die dit is opgevallen? Wie heeft daar ideeën over?
In het begin van de House was ik 25. Ben er gelijk ingedoken, zonder de gitaren te verliezen.quote:Op donderdag 15 juni 2017 23:01 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel meevallen? Ik ben zelf *ahem* 51 en ik heb er geen probleem mee om te luisteren naar electro. Integendeel. Ik sta ook net zo gemakkelijk bij concerten van recent spul Maar ik vind lang niet alles goed, dat wel.
Maar het 'vroeger maakten ze betere muziek' is van alle tijden. Ik kreeg het vroeger ook te horen van ouderen. "Wat een herrie!" "Dat is toch geen muziek!" Etc.
zo inhoudsloos dat dominees deze monsterhit willen verbieden?quote:Op maandag 5 juni 2017 00:31 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
[..]
klopt omdat hedendaagse MAIN stream muziek een oppervlakkig inhoudsloos wegwerp artikel is geworden.
niet door jouquote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:02 schreef bartrid het volgende:
Hier wordt tenminste gediscussieerd, dat kan je over jouw topics niet zeggen.
quote:
Ja hoor. Hedendaagse popmuziek die in de hitparades staat (of die heel veel kliks krijgen) is inderdaad over het algemeen inhoudsloos. Er zijn genoeg nieuwe bands die wel muziek met inhoud maken maar die hebben veel minder exposure. Dat is van alle tijden. Jij post een link dat dominees een hit willen verbieden maar dat wilde men van de Beatles bijvoorbeeld ook al. Daar is niks nieuws aan.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:12 schreef riazop het volgende:
[..]
misschien wil je ff ingaan op de claim dat hedendaagse muziek inhoudsloos zou zijn?
Het feit dat velen staan te popelen om bepaalde muziek te verbieden toont nu juist aan dat die muziek kennelijk WEL inhoud heeft.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:21 schreef bartrid het volgende:
[..] . Jij post een link dat dominees een hit willen verbieden maar dat wilde men van de Beatles bijvoorbeeld ook al. Daar is niks nieuws aan.
Flikker nou toch eens gewoon op met je tyfusherrie, je weet ieder topic waar mensen iets dieper in een bepaalde muziekstroming gaan vakkundig om zeep te helpen met je tyfusclips en kliks. Jij bent echt de aids van fok.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:27 schreef riazop het volgende:
[..]
Het feit dat velen staan te popelen om bepaalde muziek te verbieden toont nu juist aan dat die muziek kennelijk WEL inhoud heeft.
En dat is van alle tijden idd.
Hear, hearquote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:36 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die echt van muziek houden weten dat elk genre, elke tijd en elk land goede muziek voortbrengt en dat het het waard is om dat te ontdekken en om up to date te blijven. Maar dat is 5% van de bevolking. Mensen die echt oprecht kunnen genieten van goede muziek, van muzikaal talent, wat voor vorm het ook aanneemt.
De overige 95% zijn mensen die muziek waarderen op een oppervlakkige manier. Ze horen het, het vult stilte op op het werk, het bindt zich langzamerhand aan hun beleving van die periode in hun leven. En als ze ouder worden en ze wat meer keuze hebben over de muziek die ze luisteren zullen ze dus altijd kiezen voor oude muziek wat referentie geeft aan het verleden.
Wat dat betreft. Als ik weer een zure babyboomer hoor kankeren op "de muziek van tegenwoordig" weet ik meestal wel hoe laat het is. Het verraad een vorm van gebrekkigheid in de persoon die het roept.
Stapje achteruit doen, en lekker laten pruttelen die lemmings.
Dat is dus exact het oude lullen syndroom waar het hier over gaat, had je mijn ouders moeten horen destijds over top40 muziek in de jaren 80, vrijwel identiek aan jouw verhaal.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten.
Dit klinkt misschien heel erg leuk en orgineel, maar uiteindelijk wordt er ook gewoon matig terug gegrepen op het verleden. De riffjes die eindeloos worden herhaald door Hubert Sumlin voor de songs van Howlin' Wolf zijn stukken ingenieuzer. Laat ze een nummertje coveren van deze gasten en ze hebben de monsterhit van hun plaat te pakken. Net als een Broederliefde hebben ze gewoon de techniek wat meer mee om het gelikter te laten klinken dan de plaatjes van vroeger...quote:Op zaterdag 3 juni 2017 23:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Vertel me even voor de gein je bezwaren bij deze nummers.. ik zeg niet dat je dit per se goed zou moeten vinden maar.. laten we even kijken waar we het over hebben als je zegt dat alles tegenwoordig volkomen drab is.
(deze moet je even naar 1:00 scrollen voor het begin)
Agh, mensen richting mid-life crisis gaan ook naar een concert van Coldplay alsof het een CPC/Rotterdam marathon bedrijfsrun is. Het is idd niet echt leeftijdsgebonden.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 12:51 schreef anotherRandomdude het volgende:
Ben zelf nog geen ''oudere'' maar ook niet meer piepjong.
Wat ik denk dat eigenlijk het belangrijkste is dat je van de muziek die je luistert ook echt geniet.
Overigens denk ik dat je op alle leeftijden nog wel kunt open staan voor nieuwe muziek en dingen die buiten je standaard genre liggen, je hoeft het niet gelijk te waarderen en daarna grijs te draaien maar hierdoor kan je muzieksmaak wel verbreden.
Om maar een typerend voorbeeld te geven ken ik een aantal ouderen die op voorbaat al niks hebben met Aziatische muziek en het direct afkeuren als ''kattengejammer'' .
Andersom vind ik eigenlijk ook best sneu, jongeren die niks hebben met muziek van een paar generaties terug.
Er is eigenlijk maar een ding waar ik beetje ''moe'' van wordt en dat zijn de mensen die alleen top 40 muziek van de reguliere radio zenders luisteren en nog de dag dat het er niet meer in staat de muziek daarna ook meteen afkeuren of als oud bestempelen.
Hoe kun je iets wat je net nog ''leuk'' vond afkeuren omdat niet meer in ranglijst staat, dat gaat mij echt de pet te boven.
Ben het hier niet mee eens, ook vroeger was er zo gigantisch veel verbeeldingsloze rotzooi die op elkaar leek in de top 40 (mijn pa heeft vrijwel de hele dag VH classics opstaan, zet dat maar eens een uurtje op voor de gein). De jaren '80 was een grote parade van lemmings die achter 'het' nieuwe ding aanliepen: synthesizers en gated reverb snaredrumsquote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.
Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Dit is het wel zo'n beetje. Ik vind af en toe nog steeds een nieuw liedje leuk maar over het algemeen merk ik gewoon dat ik niet langer de doelgroep ben als 36-jarige. De teksten spreken me niet aan en de meeste muziek komt op mij wat ongeinspireerd over. Er wordt ook wel veel gekopieerd tegenwoordig.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 01:37 schreef Nober het volgende:
Popmuziek gemaakt voor tieners, niet voor vijftigers.
Met de kwaliteit viel het in de jaren 80 inderdaad ook best mee. Tussen de hits die we nu nog kennen stond ook een hoop troep.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:46 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is dus exact het oude lullen syndroom waar het hier over gaat, had je mijn ouders moeten horen destijds over top40 muziek in de jaren 80, vrijwel identiek aan jouw verhaal.
Dat "ouderen" de top 40 van nu niks vinden betekend overigens niet dat "ouderen" hedendaagse muziek niks vinden. De top40 is al decennia lang het domein van de jeugd/jongvolwassene en richt zich helemaal niet op de ouderen.
Muzieksmaak blijft ook wel ontwikkelen, zo had ik als tiener een schurfthekel aan de muziek die mijn ouders draaiden (vnl Blues) en mag ik er nu graag naar luisteren.
Electronische muziek is een hele andere tak van sport, met bovendien zoveel subgenres dat het nauwelijks over een kam te scheren is. Goeie muziek schrijven is wel wat anders dan een exeldocumentje invullen. Live-optredens zijn zijn vaak meer dan de playknop indrukken. De muziekervaring van een live band en een live electronische muziek producer (iets anders dan live-set of dj), zijn niet te vergelijken. Bovendien hoeft live muziek met 'echte' instrumenten niet complex te zijn.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 16:10 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Ik ben een ouwe zak en amateurmuzikant.
De "moderne" muziek is in mijn ogen helemaal geen muziek maar geluidsbehang net als wat je in de lift te horen krijgt.
Er zijn geen muziekkanten betrokken bij het maken van elektronische muziek.
Het betreft dus in mijn optiek programmatuur en net als in Excel en andere sofrware kan ik daar geen muziek in herkennen.
Muziek is ambachtelijk handwerk dus met een echte drummer en andere echte live spelende muzikanten.
daar heb je lang over moeten doen. Tja, christenen willen alles verbieden sinds de middeleeuwen wat niet als basis het heilige boek heeft.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 11:46 schreef riazop het volgende:
[..]
zo inhoudsloos dat dominees deze monsterhit willen verbieden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |