abonnement Unibet Coolblue
pi_171211379
Valt mij al jaren op dat je vaak met tegenwoordige muziek eigenlijk niet echt aan hoeft te komen bij ouderen. Op één of andere manier lijkt het een sound te hebben tegenwoordig, of feeling, waardoor 't 'het' voor mensen vanaf een bepaalde leeftijd niet heeft.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met hoe muziek tegenwoordig wordt gemaakt: elektronisch en met technologische middelen. Dat is er ook vaak duidelijk aan af te horen natuurlijk. Maar imo voegt dat juist veel toe.
Op een of andere manier 'erkennen' mensen van een latere generatie de tegenwoordige populaire muziek niet helemaal, of zo. Meer mensen die dit is opgevallen? Wie heeft daar ideeën over?

[ Bericht 0% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 26-05-2017 00:46:09 ]
pi_171211435
Ben overigens niet geïnteresseerd in een muzieksmaken-strijd ;)
pi_171211650
Je muzieksmaak vormt zich als je jong bent. Wat je dan tof vindt, dat blijf je meestal tof vinden. Haast elke generatie luistert het liefst naar de muziek uit zijn/haar jeugd en jongvolwassen periode. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van mensen die verder in hun leven met nieuwe muziek meegaan maar dat geldt niet voor de meeste mensen.

Het ligt dus niet per se aan een veranderende muziekstijl. De mensen die nu 20 zijn luisteren hoogstwaarschijnlijk over dertig jaar nog steeds het liefst naar muziek uit deze tijd of anders naar moderne muziek die er qua stijl op lijkt.
pi_171211723
Dat lijkt miss zo maar dat is toch ook van de persoon afhankelijk? Er zijn mensen die heeeeeel veel verschillende genres luisteren of maar 1 bepaald genre. Is gewoon smaakafhankelijk of miss.. een momentopname. En bijv de een luistert muziek omdat hij het mooi vind en iemand anders heeft er weer een andere emotie bij. Is best wel groot grijs gebied wat je bedoelt :P.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  vrijdag 26 mei 2017 @ 00:36:15 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171211955
Mensen die echt van muziek houden weten dat elk genre, elke tijd en elk land goede muziek voortbrengt en dat het het waard is om dat te ontdekken en om up to date te blijven. Maar dat is 5% van de bevolking. Mensen die echt oprecht kunnen genieten van goede muziek, van muzikaal talent, wat voor vorm het ook aanneemt.

De overige 95% zijn mensen die muziek waarderen op een oppervlakkige manier. Ze horen het, het vult stilte op op het werk, het bindt zich langzamerhand aan hun beleving van die periode in hun leven. En als ze ouder worden en ze wat meer keuze hebben over de muziek die ze luisteren zullen ze dus altijd kiezen voor oude muziek wat referentie geeft aan het verleden.

Wat dat betreft. Als ik weer een zure babyboomer hoor kankeren op "de muziek van tegenwoordig" weet ik meestal wel hoe laat het is. Het verraad een vorm van gebrekkigheid in de persoon die het roept.

Stapje achteruit doen, en lekker laten pruttelen die lemmings.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 26 mei 2017 @ 00:39:27 #6
465002 Petram
Hallo, ik heet Petram.
pi_171212050
They don't put their fucking nostalgia glasses away.
Geen auto, geen bus, maar een tram voor Petram.
pi_171212416
Waarom heb? :{
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171212707
Omdat wij in het verleden blijven hangen: maar ik heb mijn muzieksmaak al meerdere malen veranderd, dus luister echt niet alleen muziek uit de jaren 90.
pi_171212769
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 00:36 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die echt van muziek houden weten dat elk genre, elke tijd en elk land goede muziek voortbrengt en dat het het waard is om dat te ontdekken en om up to date te blijven. Maar dat is 5% van de bevolking. Mensen die echt oprecht kunnen genieten van goede muziek, van muzikaal talent, wat voor vorm het ook aanneemt.

De overige 95% zijn mensen die muziek waarderen op een oppervlakkige manier. Ze horen het, het vult stilte op op het werk, het bindt zich langzamerhand aan hun beleving van die periode in hun leven. En als ze ouder worden en ze wat meer keuze hebben over de muziek die ze luisteren zullen ze dus altijd kiezen voor oude muziek wat referentie geeft aan het verleden.

Wat dat betreft. Als ik weer een zure babyboomer hoor kankeren op "de muziek van tegenwoordig" weet ik meestal wel hoe laat het is. Het verraad een vorm van gebrekkigheid in de persoon die het roept.

Stapje achteruit doen, en lekker laten pruttelen die lemmings.
jammer dat Fok geen like-knop heeft. :)
pi_171213393
Popmuziek gemaakt voor tieners, niet voor vijftigers.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 01:41:35 #11
369251 Geralt
of Rivia
pi_171213510
Ik vind dit een toffe plaat:

Ik ben 40.

:7
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171213519
Ben bijna 60 en vind Dubstep geweldig.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 01:44:04 #13
369251 Geralt
of Rivia
pi_171213550
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:42 schreef Stien_Struis het volgende:
Ben bijna 60 en vind Dubstep geweldig.
Fucking hell. Ik weet nog wel dat ik net in de 20 was en jij een klein beetje ouder dan ik nu ben. Tijd gaat hard Schuumert. Tijd gaat hard.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171213755
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.

Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_171213787
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:41 schreef Geralt het volgende:
Ik vind dit een toffe plaat:

Ik ben 40.

:7
Ook van gehoord, wanne klets.
pi_171213806
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:44 schreef Geralt het volgende:

[..]

Fucking hell. Ik weet nog wel dat ik net in de 20 was en jij een klein beetje ouder dan ik nu ben. Tijd gaat hard Schuumert. Tijd gaat hard.
Ben al opa.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 02:03:27 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_171213854
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten).
Tropical house. ( :r )

Met die kotssmiley bevestig ik onbedoeld wel waar het hier om gaat, op m'n 36ste. Er staat ook léuke hedendaagse muziek tegenover, maar die draait Radio 538 niet.



[ Bericht 9% gewijzigd door Eightyone op 26-05-2017 02:09:20 ]
pi_171213874
Ik ben 50+ en ik vind dit van de jeugd van tegenwoordig fenomelatastic....

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_171213959
zelf vind ik soms moderne muziek een tikje over geproduceert, en ws over 30 jaar zijn alle 18 jarigen van nu 40 a 50, en hebben ze ws weer een klacht over de muziek van de mensen die dan 18 jaar zijn....
pi_171214025
edwin emanuel posse schijnt bij vlagen ook erg cool te zijn, hoorde ik laatst
pi_171214282
Ze maakte ook best wel toffe muziek vroeger.

  Hardste schreeuwer 2022 vrijdag 26 mei 2017 @ 04:08:42 #35
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_171214324
Ik ben uit 88 en heb al een hekel aan de moderne herrie die voor muziek moet doorgaan maar ben dan ook al bijna dertig dan ben je al één oudere.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_171214328
Soms maakt die muts best toffe nummers.

  Moderator vrijdag 26 mei 2017 @ 10:12:11 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_171215714
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.

Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Top 40 is altijd al de plek geweest voor genre formules. Als je door oude top40s bladert zit het bijna net zo vol met meuk als de huidige tijd (of iig van voor het streamen) de top40 is niet echt een goede graadmeter meer.

Volgensmij is goede muziek in elk tijdperk aanwezig en slechte ook. En wat je leuk vind kan soms in het ene tijdperk een beetje op de achtergrond zitten terwijl het in een later tijdperk weer terugkomt... Er zit altijd wel iets tussen wat tof is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 26 mei 2017 @ 12:25:03 #47
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_171218451
Simpel; als puber hoor je veel dingen voor het eerst.

Als je wat langer in het muziekwereldje zit, dan hoor je in muziek van nu heel veel ouds en bekends.

(uitzonderingen daargelaten)

Beetje "been there, done that"-principe :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_171221892
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 00:36 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die echt van muziek houden weten dat elk genre, elke tijd en elk land goede muziek voortbrengt en dat het het waard is om dat te ontdekken en om up to date te blijven. Maar dat is 5% van de bevolking. Mensen die echt oprecht kunnen genieten van goede muziek, van muzikaal talent, wat voor vorm het ook aanneemt.

De overige 95% zijn mensen die muziek waarderen op een oppervlakkige manier. Ze horen het, het vult stilte op op het werk, het bindt zich langzamerhand aan hun beleving van die periode in hun leven. En als ze ouder worden en ze wat meer keuze hebben over de muziek die ze luisteren zullen ze dus altijd kiezen voor oude muziek wat referentie geeft aan het verleden.

Wat dat betreft. Als ik weer een zure babyboomer hoor kankeren op "de muziek van tegenwoordig" weet ik meestal wel hoe laat het is. Het verraad een vorm van gebrekkigheid in de persoon die het roept.

Stapje achteruit doen, en lekker laten pruttelen die lemmings.
Klopt. Ik ben een oudere 'jongere' en ik hou van muziek. Probeer zo goed mogelijk bij te blijven hoewel het me steeds meer moeite kost.
Ik ben van de TV-generatie en heb dus niet zoveel met het zoeken op internet naar nieuwe geluiden.

Waar ik wel een bloedhekel aan heb zijn leeftijdgenoten die mijn muzieksmaak met de grond gelijk maken omdat het niet meer van 'deze tijd' zou zijn.
Wat is er mis met bijv. Kate Bush of Chi Coltrane? Goede muziek blijft goede muziek.
En dat geldt voor alle genres, of dat nu klassieke muziek is, of jazz, of disco of soul of punk of rock of wat dan ook.

Wel wil ik zo eerlijk zijn om te zeggen dat niet alle genres mij aanspreken, vooral niet de 'moderne' genres. Voor mijn gevoel lijkt het allemaal op elkaar en ik hoor het verschil echt niet.
  Moderator vrijdag 26 mei 2017 @ 15:19:48 #49
9859 crew  Karina
Woman
pi_171222341
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 10:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Top 40 is altijd al de plek geweest voor genre formules. Als je door oude top40s bladert zit het bijna net zo vol met meuk als de huidige tijd (of iig van voor het streamen) de top40 is niet echt een goede graadmeter meer.

Volgensmij is goede muziek in elk tijdperk aanwezig en slechte ook. En wat je leuk vind kan soms in het ene tijdperk een beetje op de achtergrond zitten terwijl het in een later tijdperk weer terugkomt... Er zit altijd wel iets tussen wat tof is.
Vanwege jouw post heb ik toch even de top40 erbij gepakt om te luisteren wat daar nou tegenwoordig in staat. En, (niet slaan!) de nummer 1 vind ik leuk *O* (reggaeton volgens mij?)


En die van Enrique Iglesias is ook prima (beetje zelfde genre).

Verder vind ik de nummers van Pitbull over het algemeen ook leuk.

Maar in antwoord op de vraag: denk dat je toch een beetje in je jeugd blijft hangen qua muziek. vanwege herinneringen misschien?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_171223452
Ik ben een ouwe zak en amateurmuzikant.

De "moderne" muziek is in mijn ogen helemaal geen muziek maar geluidsbehang net als wat je in de lift te horen krijgt.

Er zijn geen muziekkanten betrokken bij het maken van elektronische muziek.
Het betreft dus in mijn optiek programmatuur en net als in Excel en andere sofrware kan ik daar geen muziek in herkennen.

Muziek is ambachtelijk handwerk dus met een echte drummer en andere echte live spelende muzikanten.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_171225847
Ik ben een ouwe zak, en de meeste van de huidige populaire muziek vind ik niet zo veel aan, net zoals ik de meeste muziek in de top van 40 van vroeger niet zo geweldig vond. (Overgeproduceerd, te gemaakt, image is belangrijker dan de inhoud, etc.) .
Er wordt nog steeds leuke muziek gemaakt, maar daarbij heb ik toch vaak zoiets van "Heb ik dit niet al eerder gehoord, maar dan beter?"
Maar dat zal inderdaad komen omdat ik de afgelopen 40 jaar al heel veel muziek gehoord heb
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 26 mei 2017 @ 17:54:44 #52
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_171226028
Ik heb geen idee of ik onder de 'oudere' val eigenlijk . Ik voel me iig niet zo :P
Ik ben opgegroeid met Pink Floyd , Supertramp e.d , kwam in de punk tijd , daarna allerlei vage muziek fases gehad.
heb een aantal jaren in een bluesrock band en reggae band gezongen en heb ook een hele tijd als danseres in een club gewerkt waar house werd gedraaid .
Ik vond het allemaal te gek, heb een hele brede smaak. Muziek is heel erg belangrijk, Ik moet er in op kunnen gaan.Voor mij is elektronische muziek absoluut ook echte muziek trouwens.
Ik heb nooit naar een radio geluisterd, ik trek top 40 muziek niet, vind het vreselijke muziek. Maar ik luister graag naar Dubstep, Jungle Industrial maar ook jazz , klassiek op zijn tijd. Als ik me er maar in kan voelen , dat is het belangrijkste.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_171226144
http://www.cam.ac.uk/rese(...)nges-over-a-lifetime
Leuk stuk.

Ik merk dat ik rond 2005 progressief minder enthousiast ben geworden in het volgen van nieuwe muziek.
Af en toe pik ik nog wat op via de radio wat interessant genoeg is om te beklijven, maar verder vermaak ik me prima met wat ik al heb. Misschien is het ook wel 'vol' ofzo?
  vrijdag 26 mei 2017 @ 20:55:17 #54
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_171229903
Nou, van alleen maar luisteren wat ik al ken word ik toch niet blij. Er moet wat vers bloed zijn; of dat nou in de vorm van recente muziek is, of oudere nummers die nieuw voor me zijn. Dit wordt bijvoorbeeld geleverd door BBC Radio 6, FIP en andere zenders met een niet te afgezaagde playlist.

Wel lijkt het qua voorkeuren voor bepaalde soorten klanken alsof de tijd stil is gezet vanaf zo ongeveer m'n 26ste levensjaar.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 22:30:46 #55
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_171233184
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.

Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Kijk af en toe een uurtje 192TV. Dan kom je net als ik tot de conclusie dat het vroeger echt niet veel beter was. Ook toen werd er veel baggermuziek geproduceerd en probeerden de mindere goden de sound van de betere artiesten te kopiëren.

Maar ja, de slechte nummers vergeet men gauw, terwijl de betere nummers decennia later nog regelmatig worden gedraaid en in tv- en filmproducties te horen zijn.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_171236907
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:54 schreef puzziepie het volgende:
Ik heb geen idee of ik onder de 'oudere' val eigenlijk . Ik voel me iig niet zo :P
Ik ben opgegroeid met Pink Floyd , Supertramp e.d , kwam in de punk tijd , daarna allerlei vage muziek fases gehad.
heb een aantal jaren in een bluesrock band en reggae band gezongen en heb ook een hele tijd als danseres in een club gewerkt waar house werd gedraaid .
Ik vond het allemaal te gek, heb een hele brede smaak. Muziek is heel erg belangrijk, Ik moet er in op kunnen gaan.Voor mij is elektronische muziek absoluut ook echte muziek trouwens.
Ik heb nooit naar een radio geluisterd, ik trek top 40 muziek niet, vind het vreselijke muziek. Maar ik luister graag naar Dubstep, Jungle Industrial maar ook jazz , klassiek op zijn tijd. Als ik me er maar in kan voelen , dat is het belangrijkste.
Interessante muziekstromingen idd. Ik ben ook veel naar dergelijke feesten geweest en dat heeft mijn smaak ook wel deels gevormd. :)
pi_171237073
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:55 schreef Eightyone het volgende:
Nou, van alleen maar luisteren wat ik al ken word ik toch niet blij. Er moet wat vers bloed zijn; of dat nou in de vorm van recente muziek is, of oudere nummers die nieuw voor me zijn. Dit wordt bijvoorbeeld geleverd door BBC Radio 6, FIP en andere zenders met een niet te afgezaagde playlist.

Wel lijkt het qua voorkeuren voor bepaalde soorten klanken alsof de tijd stil is gezet vanaf zo ongeveer m'n 26ste levensjaar.
Mooi gezegd: 'Nou, van alleen maar luisteren wat ik al ken word ik toch niet blij. Er moet wat vers bloed zijn; of dat nou in de vorm van recente muziek is, of oudere nummers die nieuw voor me zijn.'. Herkenbaar!
Ik heb ook wel ergens het idee dat bij mij rond m'n 25e/26e m'n smaak daar ergens vast is gaan beginnen te staan. Maar heb ook ergens nog steeds die openheid naar hedendaagse muziek nog wel.. en nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid en openheid is denk ik wel belangrijk.
Bij veel mensen gaat die deur al behoorlijk snel dicht en blijven ze vervolgens maar ronddraaien in het verleden.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 zaterdag 27 mei 2017 @ 00:33:04 #58
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_171237161
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 00:20 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Interessante muziekstromingen idd. Ik ben ook veel naar dergelijke feesten geweest en dat heeft mijn smaak ook wel deels gevormd. :)
Ik ook en ik vond het tof, sta altijd open voor nieuwe muziek, soms door het uitwisselen van nummers waardoor ik en die ander weer hele andere muziek ontdekken en vaak ben ik ook wel op zoek naar muziek die ik niet ken. :)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 27 mei 2017 @ 11:31:13 #59
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_171241599
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 00:26 schreef Tchock het volgende:
Je muzieksmaak vormt zich als je jong bent. Wat je dan tof vindt, dat blijf je meestal tof vinden. Haast elke generatie luistert het liefst naar de muziek uit zijn/haar jeugd en jongvolwassen periode. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van mensen die verder in hun leven met nieuwe muziek meegaan maar dat geldt niet voor de meeste mensen.

Het ligt dus niet per se aan een veranderende muziekstijl. De mensen die nu 20 zijn luisteren hoogstwaarschijnlijk over dertig jaar nog steeds het liefst naar muziek uit deze tijd of anders naar moderne muziek die er qua stijl op lijkt.
Dit is dacht ik de gangbare theorie idd. Muzieksmaak blijft een beetje hangen bij wat in de vormende jaren werd geluisterd.
pi_171263828
Haters gonna hate
Oldies gonna hate what they don't understand



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2017 03:14:05 ]
  Trouwste user 2022 zondag 28 mei 2017 @ 09:28:15 #61
7889 tong80
Spleenheup
pi_171265264
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:41 schreef Geralt het volgende:
Ik vind dit een toffe plaat:

Ik ben 40.

:7
Geweldig.

En ik ben 54.

Genoeg goede bands tegenwoordig. Alleen put ik uit een langer verleden. Dan ga je vergelijken.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 28 mei 2017 @ 14:36:10 #62
13973 ranja
image means nothing
pi_171272079
Dit is iets van alle tijden... in de 50s vonden de 'ouderen' van toen Elvis ook maar herrie en geen muziek.
In de 60s hetzelfde met de Beatles en Stones, 90s met house etc.
Dus kun je beter vragen waarom 'ouderen' niks hebben met de muziek van de generatie van hun kinderen en kleinkinderen. En die vraag is al door velen beantwoord, waar je mee opgroeit, eerst hoort etc.

Zelf heb ik het meest met 90s (alt.rcok/indie) muziek omdat ik toen veel leerde kennen en veel uitging en een hoop muziek van nu die ik goed vind grijpt daar ook behoorlijk op terug.
pi_171284192
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 02:03 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Tropical house. ( :r )

Met die kotssmiley bevestig ik onbedoeld wel waar het hier om gaat, op m'n 36ste. Er staat ook léuke hedendaagse muziek tegenover, maar die draait Radio 538 niet.

Ik ben 40 en browse elke week door een karrenvracht nieuwe muziek. Genoeg leuks, maar helaas scoort alleen de bagger. Radiozenders maken bizarre keuzes en verder is er natuurlijk nog het gezwel dat Nederlandstalige hiphop heet. Echt verschrikkelijk....

Wat de vraag van TS betreft: ik denk dat gebrek aan melodie een belangrijke reden is. Tegenwoordig worden monotone tracks met alleen gepraat eroverheen gelijkgesteld aan echte nummers.
  Trouwste user 2022 zondag 28 mei 2017 @ 20:48:30 #64
7889 tong80
Spleenheup
pi_171284520
Ik draai nu toevallig dit.....


Uit 1973. Ik was toen 11. Je moet op zoek gaan naar hedendaagse en oudere muziek.

Muziek is tijdloos.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 28 mei 2017 @ 20:55:50 #65
220906 Fooshantay
Klassieke gitaar (L)
pi_171284810
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 00:26 schreef Tchock het volgende:
Je muzieksmaak vormt zich als je jong bent. Wat je dan tof vindt, dat blijf je meestal tof vinden. Haast elke generatie luistert het liefst naar de muziek uit zijn/haar jeugd en jongvolwassen periode. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van mensen die verder in hun leven met nieuwe muziek meegaan maar dat geldt niet voor de meeste mensen.

Het ligt dus niet per se aan een veranderende muziekstijl. De mensen die nu 20 zijn luisteren hoogstwaarschijnlijk over dertig jaar nog steeds het liefst naar muziek uit deze tijd of anders naar moderne muziek die er qua stijl op lijkt.
Ik vind het raar dat mensen denken in genres mbt muziek.

Mooie muziek = mooie muziek of het nou klassiek is of techno - maakt, imo, niet uit.

Het hangt ook erg af van de context waarin je je bevindt.
Ik speel instrumentale stukken op gitaar. Te gusta? Check mijn YT-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UC46kwWZ2zsaSQmt90-JL4Yg
pi_171285390
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:55 schreef Fooshantay het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat mensen denken in genres mbt muziek.

Mooie muziek = mooie muziek of het nou klassiek is of techno - maakt, imo, niet uit.

Het hangt ook erg af van de context waarin je je bevindt.
Ik gebruikte het woord genre niet eens :P Maar het is wel logisch dat mensen vooral binnen een of een paar genres luisteren. Wat iemand mooi vindt is meestal niet één deathcorenummer en één jazznummer.
  zondag 28 mei 2017 @ 21:32:50 #67
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_171286296
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:41 schreef Elfletterig het volgende:

Wat de vraag van TS betreft: ik denk dat gebrek aan melodie een belangrijke reden is. Tegenwoordig worden monotone tracks met alleen gepraat eroverheen gelijkgesteld aan echte nummers.
Veel populaire recente muziek mist een stukje dynamiek, is vooral een verzameling middentonen zonder duidelijke pieken en dalen waar ik met de hoofdtelefoon op niet blij van word (lees: hoofdpijn). En stemmen worden net wat teveel opgepoetst in de studio, dat maakt het gevoelloos.

Toen ik heel jong was viel dat nog wel mee.

[ Bericht 7% gewijzigd door Eightyone op 29-05-2017 10:43:07 ]
  zondag 28 mei 2017 @ 21:43:31 #68
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_171286832
het was lang heel slecht, maar ik vind de muziek tegenwoordig best wel weer goed te trekken. vooral al die trap-achtige, mumblerap dingetjes, lekker hoor.

ik denk wat ouderen het meest stoort aan tegenwoordig, is dta het zoveel gecopieer en herhaling van hetzelfde is. wat dat betreft is er wel echt iets veranderd; vroeger was men nog wat meer pretentieus over uniek zijn, origineel. nu wordt alles wat je maakt toch gelijk gecopieert en online gezet. het heeft geen waarde meer. en kids zijn ook niet meer zo obsessief met muziek als wij vroeger. nu is er youtube en allerleie apps, waar ze zich op uitleven. filmpjes maken.
pi_171286903
Zie hier heel veel ouderen die de huidige muziek leuk vinden. Het kan ook andersom: ik ben nu redelijk jong (17) en luister juist veel naar muziek van voor mijn tijd.


Ik luister natuurlijk ook wel naar hedendaagse muziek en ik ben van mening dat goede muziek nog steeds bestaat. Dat is van alle tijden namelijk. Je moet er tegenwoordig alleen wat beter naar zoeken.
pi_171290457
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 21:45 schreef MeneerDeSultan het volgende:
Ik luister natuurlijk ook wel naar hedendaagse muziek en ik ben van mening dat goede muziek nog steeds bestaat. Dat is van alle tijden namelijk. Je moet er tegenwoordig alleen wat beter naar zoeken.
Exact dezelfde mening als ik ^O^
  maandag 29 mei 2017 @ 10:00:12 #71
220906 Fooshantay
Klassieke gitaar (L)
pi_171294737
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 21:10 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik gebruikte het woord genre niet eens :P Maar het is wel logisch dat mensen vooral binnen een of een paar genres luisteren. Wat iemand mooi vindt is meestal niet één deathcorenummer en één jazznummer.
Je zei het niet, maar je bedoelde het wel :P
Ik speel instrumentale stukken op gitaar. Te gusta? Check mijn YT-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UC46kwWZ2zsaSQmt90-JL4Yg
pi_171296814
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.

Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Maar je beseft toch wel dat de hitlijsten altijd al vol stonden met formulemuziek, en dat de muziekwereld vijftig jaar geleden al enorm commercieel gedreven was (en zeker in de jaren '80)?

Ik denk zelfs dat het ietwat minder aan het worden is. Als je een Mike Perry ziet, die gewoon een track op Soundcloud gooit en een half jaar later onverwachts een wereldhit scoort. Het internet heeft veel mogelijkheden gecreëerd om juist voorbij die commerciële wereld te gaan.

Maar een goed voorbeeld is Motown. Een platenlabel waar enorme waardering voor is, niet in het minst door artiesten als Marvin Gaye en Stevie Wonder. Het gehele oeuvre van Motown bestaat echter veel waardering voor. Je moet daarbij wel beseffen dat Berry Gordy een puur commerciële visie had, werkt met songwriter- en producerteams, en een vaste huisband had die veel inspeelde. Zijn visie was om succes te oogsten met muziek die niet te zwart was voor blanken en niet te blank voor zwarten. Hij had daarbij ook de functie van eindredactie en keurde nummers af als het niet in zijn commerciële visie paste. Toen Marvin Gaye aan kwam zetten met zijn klassieker What's Going On, was Gordy daar totaal niet blij mee: dat paste helemaal niet in de hitformule. Motown was in de jaren '60 echt een hitfabriek die met formules werkte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan The Supremes.

Dit is slechts een voorbeeld, er zijn er veel meer van: Chinn/Chapman in de jaren '70, S/A/W in de jaren '80. Maar als je bovendien kjkt naar de jaren '60 (of eender welke tijd) en je kijkt naar de hitlijsten, waarbij je alle nummers beluistert en niet slechts de nummers die we ons nu nog herinneren, dan zie je dat er enorme eenheidsworst is. In de jaren '60 stikte het van de beatgroepjes die allemaal hetzelfde klonken. En daar zeiden ouderen hetzelfde over als jij nu zegt. Bovendien: het 'vroeger was het beter, tegenwoordig is het kut' wordt al eeuwenlang (letterlijk) gebruikt in o.a. de muziekwereld.

Verder is het natuurlijk niet zo extreem als jij het stelt. Genoeg Top 40-artiesten die wél hun eigen ding doen. En dat kwaliteit en originaliteit er totaal niet meer toe doet, dat is ook nogal een boud statement. Genoeg menden, waaronder ondergetekende, die nog zat kwaliteit horen. En als ik de hitlijsten uit de jaren '80 check, hoor ik ook enorm veel commerciële troep.
pi_171344572
Dat je muzieksmaak zo rond je 13e wordt gevormd herken ik wel. Dat wil echter niet zeggen dat je moderne andere muziek niet leuk zou kunnen vinden. Het brengt echter wel met zich mee dat als je me vraagt wat ik leuk vind in iets nieuws, ik met ongeveer hetzelfde antwoord kom als ik destijds zou zijn gekomen. Het zijn dezelfde elementen die ik nog steeds waardeer, vorm is niet zo belangrijk, zoals groove, scherpe randjes, rafelige randjes, rauwe brekende soul- en rockstemmen, overstuurde klanken, prominente levendige bas&drum, neigingen naar breakbeats en 'tegendraadse' drums, spannende frasering (zo heet dat geloof ik, ik ben hier associatief bezig), de keel vol open zetten en scherpe funky klanken, dat soort dingen.

Nieuwe muziek daar genoeg van heeft kan ik nog steeds waarderen. Maar bij gitaarrock kom ik zelden iets tegen wat voldoende toevoegt op wat ik al had. En als men min meer of binnen een genre iets probeert toe te voegen op wat er al was leidt dat meestal tot inflatie. Heel veel met name zangeressen doseren niet goed, die beginnen meteen te smijten met het breken van de stem en stevige uithalen. Dan verliest het zijn kracht. Hiphop kan ik wel leuk vinden, maar alleen als het groove heeft. Bijna alle dance die ik hoor is gewoon niks, dat zou ik zelf ook kunnen maken als ik het niet zo afschuwelijk vond. Coldplay, Kensington en aanverwante meuk zou ik op mijn 13e ook al doorheen geprikt hebben.

Wel wordt ik gewoon ouder en ben niet meer zo enthousiast/verdraagzaam tov herrie. Een acoustisch concert wil ik nog wel overwegen, maar weer iemand die op een gitaar staat te raggen met het volume op 11 doe ik mijn oren niet aan, en een keyboard achter enorme versterkers al helemaal niet. Ik ben de dynamiek van blazers en acoustische snaarinstrumenten meer gaan waarderen, hard spelen (afgewisseld met zacht) is heel wat anders dan de versterker hard zetten.

Dus er is ruimte voor nieuwe muziek, maar zoveel is er nou ook weer niet in een jaar toe te voegen aan de 50 jaar muziek waarover mijn selectie zich reeds uitstrekt. Ik ben al blij als ik elk kalenderjaar één album vindt wat het waard is om toe te voegen, en daarvoor wil ik ook weer niet al te veel bagger doorploegen. En dan zijn er ook nog de pareltjes uit die voorgaande 50 jaar die ik in een eerder stadium gemist heb.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 23:12:36 #74
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_171432426
Ben het hier niet mee eens. De muziek van vandaag is verschrikkelijke eenheidsworst. Kwa klank sound en voorkomen. Alsof het dezelfde liedjesschrijvers betreft. Het heeft iets neps. Maar wel een die gelikt is. De muziekmakers weten precies welke ingredienten commercieel de luisteraar drijven. Ik heb in geen andere muziekperiode jong oud tiener moslim en kinderen zo gehypnotisserd **samen** zien meeneurien op de muziek. Van Bijvoorbeeld Katy Perry. Bij de kledingwinkel of in een supermarkt. Je weet niet je meemaakt. Alsof je in de Twilight Zone bent belandt. Of die domme troela met dr overdreven zwartenaccent. Wat totaal niet klinkt. Nelly Furtado? Sting deed zijn Jamaicaanse accent nog leuker. Het zijn voor mij net kinderliedjes. Maar het valt in de smaak bij een groot publiek.

In de jaren 80 luisterde ik als 7-jarige veel Madonna. Ouderen vonden het niet om aantehoren. Het is naar mijn beleving niet zo dat ouderen de pophits van nu niet leuk vinden. Mijn oom luistert rustig dub-step en Ed Sheeran. Terwijl hijzelf is opgegroeid met disco en de zogenaamde Dance Classics. Hij vond Madonna niks.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tamabralski op 03-06-2017 23:17:52 ]
  zaterdag 3 juni 2017 @ 23:33:56 #75
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171433056
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:12 schreef Tamabralski het volgende:
Ben het hier niet mee eens. De muziek van vandaag is verschrikkelijke eenheidsworst. Kwa klank sound en voorkomen. Alsof het dezelfde liedjesschrijvers betreft. Het heeft iets neps. Maar wel een die gelikt is. De muziekmakers weten precies welke ingredienten commercieel de luisteraar drijven. Ik heb in geen andere muziekperiode jong oud tiener moslim en kinderen zo gehypnotisserd **samen** zien meeneurien op de muziek. Van Bijvoorbeeld Katy Perry. Bij de kledingwinkel of in een supermarkt. Je weet niet je meemaakt. Alsof je in de Twilight Zone bent belandt. Of die domme troela met dr overdreven zwartenaccent. Wat totaal niet klinkt. Nelly Furtado? Sting deed zijn Jamaicaanse accent nog leuker. Het zijn voor mij net kinderliedjes. Maar het valt in de smaak bij een groot publiek.
Mensen vergeten nog wel eens dat John Lennon en Henry Martin samen ook de sounds aan het tweaken waren om een soortgelijk effect te behalen. Alleen heb je bij die muziek toevallig jeugdsentiment dus onthef je het van dat stigma van "overproductie"

quote:
In de jaren 80 luisterde ik als 7-jarige veel Madonna. Ouderen vonden het niet om aantehoren. Het is naar mijn beleving niet zo dat ouderen de pophits van nu niet leuk vinden. Mijn oom luistert rustig dub-step en Ed Sheeran. Terwijl hijzelf is opgegroeid met disco en de zogenaamde Dance Classics. Hij vond Madonna niks.
Je oom klinkt dan ook als iemand met gewoon een muzieksmaak die hij consistent toepast. Maar als iemand zegt dat alles tegenwoordig overproduced troep is.. dan ben je denk ik inconsistent gewoon je jeugdsentiment aan het laten gelden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171433162
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:12 schreef Tamabralski het volgende:
Ben het hier niet mee eens. De muziek van vandaag is verschrikkelijke eenheidsworst. Kwa klank sound en voorkomen. Alsof het dezelfde liedjesschrijvers betreft. Het heeft iets neps. Maar wel een die gelikt is. De muziekmakers weten precies welke ingredienten commercieel de luisteraar drijven. Ik heb in geen andere muziekperiode jong oud tiener moslim en kinderen zo gehypnotisserd **samen** zien meeneurien op de muziek. Van Bijvoorbeeld Katy Perry. Bij de kledingwinkel of in een supermarkt. Je weet niet je meemaakt. Alsof je in de Twilight Zone bent belandt. Of die domme troela met dr overdreven zwartenaccent. Wat totaal niet klinkt. Nelly Furtado? Sting deed zijn Jamaicaanse accent nog leuker. Het zijn voor mij net kinderliedjes. Maar het valt in de smaak bij een groot publiek.

In de jaren 80 luisterde ik als 7-jarige veel Madonna. Ouderen vonden het niet om aantehoren. Het is naar mijn beleving niet zo dat ouderen de pophits van nu niet leuk vinden. Mijn oom luistert rustig dub-step en Ed Sheeran. Terwijl hijzelf is opgegroeid met disco en de zogenaamde Dance Classics. Hij vond Madonna niks.
Je moet wel naar de goede muziek van tegenwoordig luisteren, jij komt met Katy Perry aanzetten en Nelly Furtado (wat alweer oud is).

Er is meer dan die top 40'meuk hoor. En wat is muziek van tegenwoordig? Je hebt dance, rock, hip/hop, jazz, metal, latin, pop...en allemaal met nieuwe muziek. Soms goed, soms kut. Maar je moet niet alle muziek van nu over een kam scheren, want er is zoveel meer dan de "eenheidsworst" die jij beschrijft.
pi_171433212
Genoeg goede muziek wordt er gemaakt, je moet alleen wat verder kijken dan dat Spotify gedoe.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 23:49:05 #78
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171433409
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:12 schreef Tamabralski het volgende:
[...]
Vertel me even voor de gein je bezwaren bij deze nummers.. ik zeg niet dat je dit per se goed zou moeten vinden maar.. laten we even kijken waar we het over hebben als je zegt dat alles tegenwoordig volkomen drab is.

(deze moet je even naar 1:00 scrollen voor het begin)



There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 4 juni 2017 @ 00:35:49 #79
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_171434521
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Vertel me even voor de gein je bezwaren bij deze nummers.. ik zeg niet dat je dit per se goed zou moeten vinden maar.. laten we even kijken waar we het over hebben als je zegt dat alles tegenwoordig volkomen drab is.

(deze moet je even naar 1:00 scrollen voor het begin)



1. Kende ik niet maar ik hou van drums dus ben bevooroordeeld. Als ik kritiek moet geven. dan herhaalt dit nummer een drumroffel het hele eerste minuut door en maakt geen progressie. In de derde minuut hoor je een phase of flange effect over deze frase. Heel veel muziek tegewoordig klinkt lethargisch.

2. Klinkt lekker. Maar weer je hoort 1 lekkere maat wat steeds herhaald inclusief cymbal splashes. Hier gaat de new-rock vandaag de dag mank. Dit is geen Katy Perry, en daar heb ik pas echte kritiek op.

3. Intro te lang en staat me niet aan. Begin 90's zou de zang in de intro bovenop de gitaar komen. Nu wordt het bedolven onder gitaren. Weer herhalen ze teveel gimmicks. Chanting en call response is heel populair tegewoordig. Is een Afrikaanse invloed en ik houd daar niet van. 2keer herhalen is leuk. Niet deel van het refrein. Weer geen echte kritiek.

4. Ah kijk. Hoe moet ik deze fileren. De eerste twee maten, dat riedeltje is gejat uit een oud nummer, kom even niet op de naam. De volgende twee maten is een zelfverzonnen progressie die slap is om vier maten te vullen. De sound van die synth is tam en heeft geen leven. Alle Daft tracks klinken zo. En dan dat één twee bietje is alles wat fout is. Een ritmebox op een orgel lijkt het. De effect op de stem vind ik niet mooi. Ik denk dat vocoder lekkerder zou klinken voor dit nummer.

Sorry, het zou geen smaakdebat worden. Over Katy Perry's Roar heb ik het volgende te zeggen. Het hele nummer bestaat uit dat refrein. En dat is een ergerlijke trend.
  zondag 4 juni 2017 @ 00:59:29 #80
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171435083
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:35 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

1. Kende ik niet maar ik hou van drums dus ben bevooroordeeld. Als ik kritiek moet geven. dan herhaalt dit nummer een drumroffel het hele eerste minuut door en maakt geen progressie. In de derde minuut hoor je een phase of flange effect over deze frase. Heel veel muziek tegewoordig klinkt lethargisch.

2. Klinkt lekker. Maar weer je hoort 1 lekkere maat wat steeds herhaald inclusief cymbal splashes. Hier gaat de new-rock vandaag de dag mank. Dit is geen Katy Perry, en daar heb ik pas echte kritiek op.

3. Intro te lang en staat me niet aan. Begin 90's zou de zang in de intro bovenop de gitaar komen. Nu wordt het bedolven onder gitaren. Weer herhalen ze teveel gimmicks. Chanting en call response is heel populair tegewoordig. Is een Afrikaanse invloed en ik houd daar niet van. 2keer herhalen is leuk. Niet deel van het refrein. Weer geen echte kritiek.

4. Ah kijk. Hoe moet ik deze fileren. De eerste twee maten, dat riedeltje is gejat uit een oud nummer, kom even niet op de naam. De volgende twee maten is een zelfverzonnen progressie die slap is om vier maten te vullen. De sound van die synth is tam en heeft geen leven. Alle Daft tracks klinken zo. En dan dat één twee bietje is alles wat fout is. Een ritmebox op een orgel lijkt het. De effect op de stem vind ik niet mooi. Ik denk dat vocoder lekkerder zou klinken voor dit nummer.

Sorry, het zou geen smaakdebat worden. Over Katy Perry's Roar heb ik het volgende te zeggen. Het hele nummer bestaat uit dat refrein. En dat is een ergerlijke trend.
Duidelijk. Duidelijk.

Ik denk als je eerlijk zou zijn dat een hoop van deze kritiek ook zou gelden voor de "oude muziek" die je wel zo ontiegelijk goed vind. Het is namelijk nogal specifiek en het zijn "fouten" (ik denk subjectief maar ok) die al gemaakt worden sinds het begin van de commerciële muziekindustrie als het al niet daarvoor ook al gebeurde.

De vraag rest dus... waarom gezeik over nieuwe muziek als die factoren in principe gelijk gebleven zijn. Alsof Elvis niet riffs jatte of alsof de Stones niet saaie beats net even iets te vaak herhaalden. Ik denk dat je een fout maakt door op basis van dit soort onzin dan nieuwe muziek af te schrijven en dat meen ik echt even als goede vrinden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 4 juni 2017 @ 01:04:43 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171435228
Oh en ik denk als we het over Katy Perry hebben ik eerder een nummer als Chained To The Rhythm naar voren zou schuiven. Ik denk op muzikaal vlak best aardig in elkaar gezet. Co-written door Sia, aardige clip met een diepere betekenis.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 4 juni 2017 @ 04:31:04 #82
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_171437632
Dat nummer van Katy Perry klinkt weer zo ge-autotuned. En dan bedoel ik autotune die toegepast is op een niveau dat het niet op zou moeten vallen (je kunt er ook nadrukkelijker robotstemmen mee creëren), maar het stoort me alsnog. Het klinkt heel plastic, te gladgestreken, het schept een afstand tussen mij en de artiest.

Dat is typerend voor nu, Katy Perry is lang niet de enige. Hoe geproduceerd de nummers van producers als Stock, Aitken & Waterman en Jp De Coster/Phil Wilde ook waren, dergelijke vocalen hoorde je niet op hun platen. Goed, de (niet altijd even begaafde) vocalisten deden hun zang in de studio eindeloos over, waarna de beste stukjes aan elkaar geplakt werden tot een aanhoorbaar geheel. Regeltje 2 van de ene sessie na regeltje 1 van de andere sessie. Maar het eindresultaat was alsnog afkomstig uit de kelen van echte mensen, en klonk ook als zodanig.

Ik zal vast besmet zijn door de relatief rauwe begin jaren 90-normen, ben niet opgegroeid met (hoorbare) autotune en de jeugd van nu is dat wel. Bij Top Of The Pops moesten mensen een paar jaar lang verplicht live zingen, ook als ze dat niet konden.



[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 04-06-2017 04:38:32 ]
  zondag 4 juni 2017 @ 07:49:47 #83
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_171438101
Ik merk dat ik (hoewel ik eigenlijk alle muziekstijlen kan waarderen), momenteel afhaak bij die nederhop/regaeton of weet ik wat voor meuk die oa Broederliefde maken.

In de pop komen best leuke liedjes voorbij. Zo zing ik hier thuis met overtuiging plaatjes als Rockabye of Despacito mee. Tuurlijk is het allemaal niet heel ingenieus, maar hoef het niet af te zetten. Dat is wel zo bij dat gemompel over slechte eenheidsbeats.

Verder worden er tegenwoordig absolute pareltjes gemaakt in bijvoorbeeld de elektronische muziek.

quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:35 schreef Tamabralski het volgende:

Wat vind je hiervan?

Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_171463736
quote:
19s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 00:18 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Valt mij al jaren op dat je vaak met tegenwoordige muziek eigenlijk niet echt aan hoeft te komen bij ouderen. Op één of andere manier lijkt het een sound te hebben tegenwoordig, of feeling, waardoor 't 'het' voor mensen vanaf een bepaalde leeftijd niet heeft.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met hoe muziek tegenwoordig wordt gemaakt: elektronisch en met technologische middelen. Dat is er ook vaak duidelijk aan af te horen natuurlijk. Maar imo voegt dat juist veel toe.
Op een of andere manier 'erkennen' mensen van een latere generatie de tegenwoordige populaire muziek niet helemaal, of zo. Meer mensen die dit is opgevallen? Wie heeft daar ideeën over?
klopt omdat hedendaagse MAIN stream muziek een oppervlakkig inhoudsloos wegwerp artikel is geworden. Past wel een beetje bij de huidige generatie.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 02:18:36 #85
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_171491012
Ach, élke generatie vindt dat in hún tijd échte muziek werd gemaakt. Dat is pas echt een grijsgedraaide plaat :')
Komen aan met voorbeelden van toen en zagen dat het goed was. Net alsof alleen in de jaren 70-80 goede muziek werd gemaakt. Gewoon een vorm van confirmation bias.

Top 40/mainstream was áltijd al eenheidsworst. Of het nu de jaren 30, 60 of '10's zijn.
Ook in deze tijd wordt genoeg moois gemaakt maar het komt niet naar je toe, daarvoor moet je gewoon zélf gaan zoeken. Door eens lukraak wat aan te klikken op Bandcamp, Spotify, Myspace, Soundcloud etc. Of eens naar een festival te gaan waar je bijna geen artiest van kent.

Zeker met internet is beweren dat er tegenwoordig niets goeds gemaakt wordt niets meer dan snobistisch, kleingeestig en misplaatst nostalgisch gelul.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_171495571
'Ouderen' die hedendaagse muziek meuk vinden vind ik even sneu als jongeren die haten op oudere nummers. Zit wel eens met vrienden in de auto die meteen de radio verzetten wanneer er een wat ouder nummer wordt gedraaid.

Muziek hoeft toch ook niet altijd super gecompliceerd te zijn? Ik zou niet zo snel naar een concert van Katy Perry gaan, maar vind haar nummers wel prima hoor als ik friet aan het bakken ben of in de file zit ofzo. Bruno Mars heeft ook geen ingewikkelde teksten, maar wanneer Uptown Funk komt ga ik uit mijn dak hoor.

Top40 is altijd al commercieel geweest. De lijst is ook gebaseerd op verkoopcijfers. :')
pi_171496282
Ben zelf nog geen ''oudere'' maar ook niet meer piepjong.
Wat ik denk dat eigenlijk het belangrijkste is dat je van de muziek die je luistert ook echt geniet.

Overigens denk ik dat je op alle leeftijden nog wel kunt open staan voor nieuwe muziek en dingen die buiten je standaard genre liggen, je hoeft het niet gelijk te waarderen en daarna grijs te draaien maar hierdoor kan je muzieksmaak wel verbreden.

Om maar een typerend voorbeeld te geven ken ik een aantal ouderen die op voorbaat al niks hebben met Aziatische muziek en het direct afkeuren als ''kattengejammer'' :{.

Andersom vind ik eigenlijk ook best sneu, jongeren die niks hebben met muziek van een paar generaties terug.

Er is eigenlijk maar een ding waar ik beetje ''moe'' van wordt en dat zijn de mensen die alleen top 40 muziek van de reguliere radio zenders luisteren en nog de dag dat het er niet meer in staat de muziek daarna ook meteen afkeuren of als oud bestempelen.

Hoe kun je iets wat je net nog ''leuk'' vond afkeuren omdat niet meer in ranglijst staat, dat gaat mij echt de pet te boven.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 17:41:49 #88
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_171503514
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:51 schreef anotherRandomdude het volgende:
Er is eigenlijk maar een ding waar ik beetje ''moe'' van wordt en dat zijn de mensen die alleen top 40 muziek van de reguliere radio zenders luisteren en nog de dag dat het er niet meer in staat de muziek daarna ook meteen afkeuren of als oud bestempelen.

Hoe kun je iets wat je net nog ''leuk'' vond afkeuren omdat niet meer in ranglijst staat, dat gaat mij echt de pet te boven.
Meeloperij.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 21:19:51 #89
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_171510290
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 02:18 schreef Elegy het volgende:
Ach, élke generatie vindt dat in hún tijd échte muziek werd gemaakt. Dat is pas echt een grijsgedraaide plaat :')
Komen aan met voorbeelden van toen en zagen dat het goed was. Net alsof alleen in de jaren 70-80 goede muziek werd gemaakt. Gewoon een vorm van confirmation bias.

Top 40/mainstream was áltijd al eenheidsworst. Of het nu de jaren 30, 60 of '10's zijn.
Ook in deze tijd wordt genoeg moois gemaakt maar het komt niet naar je toe, daarvoor moet je gewoon zélf gaan zoeken. Door eens lukraak wat aan te klikken op Bandcamp, Spotify, Myspace, Soundcloud etc. Of eens naar een festival te gaan waar je bijna geen artiest van kent.

Zeker met internet is beweren dat er tegenwoordig niets goeds gemaakt wordt niets meer dan snobistisch, kleingeestig en misplaatst nostalgisch gelul.
Is naar mijn beleving niet waar. Muziek is nu echt zoveel meer talentlozer dan ooit. Alles komt uit een tablet waar een getinte aap op heeft zitten drukken met zijn vingers. En tieners raken in extase. Al die tribute en "alternative" bandjes heb ik ook wel gehoord sinds de eeuwwisseling. Alternative is verworden tot een soort commercieel. Het klinkt allemaal hetzelfde. Even fantasieloos even emo. Het is allemaal blues rock akoestisch. Het is een ware freakshow. Voor wat betreft 'gems' waar je naar dient te zoeken. Het zijn er dus echt bar weinig. Een Lake street Drive ofzo. Maar na een paar nummers ben je die zangeres ook wel zat. Ik wroet nog lekker in de zee van oldies. Voor alle genres Echt super ^O^
pi_171511105
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 21:19 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Is naar mijn beleving niet waar. Muziek is nu echt zoveel meer talentlozer dan ooit. Alles komt uit een tablet waar een getinte aap op heeft zitten drukken met zijn vingers. En tieners raken in extase. Al die tribute en "alternative" bandjes heb ik ook wel gehoord sinds de eeuwwisseling. Alternative is verworden tot een soort commercieel. Het klinkt allemaal hetzelfde. Even fantasieloos even emo. Het is allemaal blues rock akoestisch. Het is een ware freakshow. Voor wat betreft 'gems' waar je naar dient te zoeken. Het zijn er dus echt bar weinig. Een Lake street Drive ofzo. Maar na een paar nummers ben je die zangeres ook wel zat. Ik wroet nog lekker in de zee van oldies. Voor alle genres Echt super ^O^
Mwah, ik denk niet dat er per se minder pareltjes zijn dan vroeger, maar het aanbod is veel groter.
Zeg maar de hobbybandjes die vroeger niet verder kwamen dan het lokale bierhuis staan nu ook op YouTube e.d., waardoor de spoeling veel dunner is.
pi_171690503
quote:
Is naar mijn beleving niet waar. Muziek is nu echt zoveel meer talentlozer dan ooit. Alles komt uit een tablet waar een getinte aap op heeft zitten drukken met zijn vingers.
Popmuziek misschien. Maar er is zo veel meer dan popmuziek. Het lastige is dat in de jaren '60 en '70 rock en pop nog nieuw waren, en er dus ontzettend veel terrein onontgonnen was. Dan is het niet zo moeilijk om vernieuwende muziek te maken.

Misschien moeten we het allemaal in een veel grotere context zien. Eigenlijk bevindt de moderne rock en pop zich nog steeds in het verlengde van de doorbraak die afro-Amerikaanse muzikanten zo'n beetje rond 1900 deden, door Europese harmonieën te mengen met Afrikaanse (syncopische) ritmes. Met als gevolg ontzettend catchy en dansbare muziekstijlen zoals ragtime, dixieland, en jazz en blues in algemene zin, van waaruit vervolgens in de jaren '50 en '60 via elektrische blues en rock&roll de basis werd gelegd voor de moderne pop en rock. Mijn idee is dat we met de moderne popmuziek inmiddels aan een soort eindpunt van die ontwikkeling zijn aanbeland. De gigantische berg aan mogelijkheden raakt stilaan uitgeput, en we neuzelen nog wat verder door het mengen van genres, het teruggrijpen op muziek uit eerdere decennia, etc. Het wachten is eigenlijk op de volgende gróte vernieuwing, op nieuwe muzikale paradigma's. Gelukkig voelen veel muzikanten dat ook aan, want als je een beetje op zoek gaat is er in de huidige tijd echt enorm veel te beleven. Voor mij persoonlijk vooral in de richting van de moderne jazz en experimentele muziek in het algemeen.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_171690544
quote:
Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten).
Ah, ik ben er inmiddels uit hoor. De naam hiervan is reggaeton. :r
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_171721910
quote:
19s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 00:18 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Valt mij al jaren op dat je vaak met tegenwoordige muziek eigenlijk niet echt aan hoeft te komen bij ouderen.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met hoe muziek tegenwoordig wordt gemaakt: elektronisch en met technologische middelen. Dat is er ook vaak duidelijk aan af te horen natuurlijk. Maar imo voegt dat juist veel toe.
Op een of andere manier 'erkennen' mensen van een latere generatie de tegenwoordige populaire muziek niet helemaal, of zo. Meer mensen die dit is opgevallen? Wie heeft daar ideeën over?
Ik vind het eigenlijk wel meevallen? Ik ben zelf *ahem* 51 en ik heb er geen probleem mee om te luisteren naar electro. Integendeel. Ik sta ook net zo gemakkelijk bij concerten van recent spul :D Maar ik vind lang niet alles goed, dat wel.

Maar het 'vroeger maakten ze betere muziek' is van alle tijden. Ik kreeg het vroeger ook te horen van ouderen. "Wat een herrie!" "Dat is toch geen muziek!" Etc.
  Trouwste user 2022 vrijdag 16 juni 2017 @ 11:40:26 #94
7889 tong80
Spleenheup
pi_171729415
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 23:01 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk wel meevallen? Ik ben zelf *ahem* 51 en ik heb er geen probleem mee om te luisteren naar electro. Integendeel. Ik sta ook net zo gemakkelijk bij concerten van recent spul :D Maar ik vind lang niet alles goed, dat wel.

Maar het 'vroeger maakten ze betere muziek' is van alle tijden. Ik kreeg het vroeger ook te horen van ouderen. "Wat een herrie!" "Dat is toch geen muziek!" Etc.
In het begin van de House was ik 25. Ben er gelijk ingedoken, zonder de gitaren te verliezen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_171729574
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 00:31 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:

[..]

klopt omdat hedendaagse MAIN stream muziek een oppervlakkig inhoudsloos wegwerp artikel is geworden.
zo inhoudsloos dat dominees deze monsterhit willen verbieden?

pi_171729908
Rot toch eens op met je 'monsterhits' en irritante youtube videos. Hier wordt tenminste gediscussieerd, dat kan je over jouw topics niet zeggen.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_171730053
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 12:02 schreef bartrid het volgende:
Rot toch eens op
misschien wil je ff ingaan op de claim dat hedendaagse muziek inhoudsloos zou zijn?
pi_171730072
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 12:02 schreef bartrid het volgende:
Hier wordt tenminste gediscussieerd, dat kan je over jouw topics niet zeggen.
niet door jou

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 12:02 schreef bartrid het volgende:
Rot toch eens op ...
pi_171730227
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 12:12 schreef riazop het volgende:

[..]

misschien wil je ff ingaan op de claim dat hedendaagse muziek inhoudsloos zou zijn?
Ja hoor. Hedendaagse popmuziek die in de hitparades staat (of die heel veel kliks krijgen) is inderdaad over het algemeen inhoudsloos. Er zijn genoeg nieuwe bands die wel muziek met inhoud maken maar die hebben veel minder exposure. Dat is van alle tijden. Jij post een link dat dominees een hit willen verbieden maar dat wilde men van de Beatles bijvoorbeeld ook al. Daar is niks nieuws aan.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_171730321
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 12:21 schreef bartrid het volgende:

[..] . Jij post een link dat dominees een hit willen verbieden maar dat wilde men van de Beatles bijvoorbeeld ook al. Daar is niks nieuws aan.
Het feit dat velen staan te popelen om bepaalde muziek te verbieden toont nu juist aan dat die muziek kennelijk WEL inhoud heeft.

En dat is van alle tijden idd.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 12:36:33 #101
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_171730480
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 12:27 schreef riazop het volgende:

[..]

Het feit dat velen staan te popelen om bepaalde muziek te verbieden toont nu juist aan dat die muziek kennelijk WEL inhoud heeft.

En dat is van alle tijden idd.
Flikker nou toch eens gewoon op met je tyfusherrie, je weet ieder topic waar mensen iets dieper in een bepaalde muziekstroming gaan vakkundig om zeep te helpen met je tyfusclips en kliks. Jij bent echt de aids van fok.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_171730667
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 00:36 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die echt van muziek houden weten dat elk genre, elke tijd en elk land goede muziek voortbrengt en dat het het waard is om dat te ontdekken en om up to date te blijven. Maar dat is 5% van de bevolking. Mensen die echt oprecht kunnen genieten van goede muziek, van muzikaal talent, wat voor vorm het ook aanneemt.

De overige 95% zijn mensen die muziek waarderen op een oppervlakkige manier. Ze horen het, het vult stilte op op het werk, het bindt zich langzamerhand aan hun beleving van die periode in hun leven. En als ze ouder worden en ze wat meer keuze hebben over de muziek die ze luisteren zullen ze dus altijd kiezen voor oude muziek wat referentie geeft aan het verleden.

Wat dat betreft. Als ik weer een zure babyboomer hoor kankeren op "de muziek van tegenwoordig" weet ik meestal wel hoe laat het is. Het verraad een vorm van gebrekkigheid in de persoon die het roept.

Stapje achteruit doen, en lekker laten pruttelen die lemmings.
_O_ Hear, hear
pi_171730679
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten.
Dat is dus exact het oude lullen syndroom waar het hier over gaat, had je mijn ouders moeten horen destijds over top40 muziek in de jaren 80, vrijwel identiek aan jouw verhaal.

Dat "ouderen" de top 40 van nu niks vinden betekend overigens niet dat "ouderen" hedendaagse muziek niks vinden. De top40 is al decennia lang het domein van de jeugd/jongvolwassene en richt zich helemaal niet op de ouderen.

Muzieksmaak blijft ook wel ontwikkelen, zo had ik als tiener een schurfthekel aan de muziek die mijn ouders draaiden (vnl Blues) en mag ik er nu graag naar luisteren.
pi_171730889
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Vertel me even voor de gein je bezwaren bij deze nummers.. ik zeg niet dat je dit per se goed zou moeten vinden maar.. laten we even kijken waar we het over hebben als je zegt dat alles tegenwoordig volkomen drab is.

(deze moet je even naar 1:00 scrollen voor het begin)


Dit klinkt misschien heel erg leuk en orgineel, maar uiteindelijk wordt er ook gewoon matig terug gegrepen op het verleden. De riffjes die eindeloos worden herhaald door Hubert Sumlin voor de songs van Howlin' Wolf zijn stukken ingenieuzer. Laat ze een nummertje coveren van deze gasten en ze hebben de monsterhit van hun plaat te pakken. Net als een Broederliefde hebben ze gewoon de techniek wat meer mee om het gelikter te laten klinken dan de plaatjes van vroeger...

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:51 schreef anotherRandomdude het volgende:
Ben zelf nog geen ''oudere'' maar ook niet meer piepjong.
Wat ik denk dat eigenlijk het belangrijkste is dat je van de muziek die je luistert ook echt geniet.

Overigens denk ik dat je op alle leeftijden nog wel kunt open staan voor nieuwe muziek en dingen die buiten je standaard genre liggen, je hoeft het niet gelijk te waarderen en daarna grijs te draaien maar hierdoor kan je muzieksmaak wel verbreden.

Om maar een typerend voorbeeld te geven ken ik een aantal ouderen die op voorbaat al niks hebben met Aziatische muziek en het direct afkeuren als ''kattengejammer'' :{.

Andersom vind ik eigenlijk ook best sneu, jongeren die niks hebben met muziek van een paar generaties terug.

Er is eigenlijk maar een ding waar ik beetje ''moe'' van wordt en dat zijn de mensen die alleen top 40 muziek van de reguliere radio zenders luisteren en nog de dag dat het er niet meer in staat de muziek daarna ook meteen afkeuren of als oud bestempelen.

Hoe kun je iets wat je net nog ''leuk'' vond afkeuren omdat niet meer in ranglijst staat, dat gaat mij echt de pet te boven.
Agh, mensen richting mid-life crisis gaan ook naar een concert van Coldplay alsof het een CPC/Rotterdam marathon bedrijfsrun is. Het is idd niet echt leeftijdsgebonden.

En in mijn ogen is Coldplay gewoon dezelfde platgewalste popmuziek als Broedliefde/Miley Cyrus. Het ziet er misschien wat fancier en oorspronkelijker uit, omdat ze op "echte instrumenten" spelen.
pi_171730921
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:56 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk zelf dat het ook gewoon te maken heeft met gebrek aan kwaliteit. Vroeger (zeg maar tot ergens in de jaren '80, voor m'n gevoel) was kwaliteit nog een aardige factor in de hitlijsten. Iets moest 'goed', en origineel zijn om populair te worden. Dat is tegenwoordig heel anders: de top 40 wordt nu bepaald door commercieel gedreven muziek, die eindeloos dezelfde formule kopieert in de hoop dat er geld mee verdiend kan worden, met als resultaat dat alles op elkaar lijkt. Neem alleen al die epidemie van de laatste jaren van liedjes met precies datzelfde latin-achtige ritme dat gaat van 'boem-beboemboem, boem-beboemboem' (heeft dit trouwens een naam, ik zou het graag willen weten). Popmuziek móet tegenwoordig zo klinken dat het meteen de eerste keer dat je het hoort voor je oren toegankelijk is, en daarmee is originaliteit eigenlijk per definitie uitgesloten.

Wat ik hier vooral stom aan vind, is dat mensen werkelijk gaan denken dat 'de muziek' tegenwoordig niet meer goed is. Dat is onzin, top 40-popmuziek is tegenwoordig waardeloos, maar kwaliteitsmuziek bestaat nog steeds, je moet er alleen zelf naar op zoek want het vindt z'n weg niet meer naar de grote radiozenders.
Ben het hier niet mee eens, ook vroeger was er zo gigantisch veel verbeeldingsloze rotzooi die op elkaar leek in de top 40 (mijn pa heeft vrijwel de hele dag VH classics opstaan, zet dat maar eens een uurtje op voor de gein). De jaren '80 was een grote parade van lemmings die achter 'het' nieuwe ding aanliepen: synthesizers en gated reverb snaredrums :')

Het ding is vooral dat de slechte dingen uit die tijd nooit meer gedraaid worden en de 'goede' hits nog steeds te horen zijn. Dat wekt misschien de illusie dat er vroeger veel betere muziek in de top 40 stond. Wat ik wel met je eens ben is dat muziek qua structuur simpeler is geworden; van de andere kant is de productiewaarde wel gigantisch omhoog gegaan.
De moeite die vroeger werd gestoken in het bedenken van een originele melodie/akkoorden etc, wordt tegenwoordig vaak gestoken in het 'mooi' laten klinken van het geheel. Of dit een positieve ontwikkeling is natuurlijk je eigen mening; ik vind het persoonlijk erg plastic klinken.
Dat neemt verder niet weg dat er nog steeds artiesten (of ghostwriters) zijn die 'complexere' liedjes schrijven. Luister voor de grap eens naar de piano in het bovenstaand nummer (ritme, maar vooral akkoorden ook).
  vrijdag 16 juni 2017 @ 13:06:26 #106
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_171730981
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 01:37 schreef Nober het volgende:
Popmuziek gemaakt voor tieners, niet voor vijftigers.
Dit is het wel zo'n beetje. Ik vind af en toe nog steeds een nieuw liedje leuk maar over het algemeen merk ik gewoon dat ik niet langer de doelgroep ben als 36-jarige. De teksten spreken me niet aan en de meeste muziek komt op mij wat ongeinspireerd over. Er wordt ook wel veel gekopieerd tegenwoordig.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  vrijdag 16 juni 2017 @ 13:08:29 #107
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_171731016
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 12:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat is dus exact het oude lullen syndroom waar het hier over gaat, had je mijn ouders moeten horen destijds over top40 muziek in de jaren 80, vrijwel identiek aan jouw verhaal.

Dat "ouderen" de top 40 van nu niks vinden betekend overigens niet dat "ouderen" hedendaagse muziek niks vinden. De top40 is al decennia lang het domein van de jeugd/jongvolwassene en richt zich helemaal niet op de ouderen.

Muzieksmaak blijft ook wel ontwikkelen, zo had ik als tiener een schurfthekel aan de muziek die mijn ouders draaiden (vnl Blues) en mag ik er nu graag naar luisteren.
Met de kwaliteit viel het in de jaren 80 inderdaad ook best mee. Tussen de hits die we nu nog kennen stond ook een hoop troep.

Maar tegenwoordig is veel muziek wel vaak een kwestie van 20 seconden origineel materiaal, dat dan nog een minuut of 3 herhalen en je hebt weer een hit.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  vrijdag 16 juni 2017 @ 13:10:13 #108
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_171731046
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 16:10 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Ik ben een ouwe zak en amateurmuzikant.

De "moderne" muziek is in mijn ogen helemaal geen muziek maar geluidsbehang net als wat je in de lift te horen krijgt.

Er zijn geen muziekkanten betrokken bij het maken van elektronische muziek.
Het betreft dus in mijn optiek programmatuur en net als in Excel en andere sofrware kan ik daar geen muziek in herkennen.

Muziek is ambachtelijk handwerk dus met een echte drummer en andere echte live spelende muzikanten.
Electronische muziek is een hele andere tak van sport, met bovendien zoveel subgenres dat het nauwelijks over een kam te scheren is. Goeie muziek schrijven is wel wat anders dan een exeldocumentje invullen. Live-optredens zijn zijn vaak meer dan de playknop indrukken. De muziekervaring van een live band en een live electronische muziek producer (iets anders dan live-set of dj), zijn niet te vergelijken. Bovendien hoeft live muziek met 'echte' instrumenten niet complex te zijn.

Het is als dichtkunst (beetje woorden opschrijven en ophangen) vergelijken met 17e eeuwse kunst. Het is een andere categorie.
:')
pi_171731382
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 11:46 schreef riazop het volgende:

[..]

zo inhoudsloos dat dominees deze monsterhit willen verbieden?

daar heb je lang over moeten doen. Tja, christenen willen alles verbieden sinds de middeleeuwen wat niet als basis het heilige boek heeft.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')