abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171197175
Ruim twintig maanden nadat het 9-jarige meisje Salam uit Rhenen in zwembad ’t Gastland verdronk tijdens het schoolzwemmen, begint maandag de rechtszaak tegen de betrokken badmeesters en leraren van de school. ,,Waar waren zij toen Salam verdronk? We willen álles weten.”

In een portiekwoning aan de Akeleiplantsoen in Rhenen heeft de tijd vrijwel stil gestaan. Hier, in het kleine maar knusse appartement, is het nog altijd 21 september 2015. Die ochtend maakte Salam haar bed op, zoals ze dat iedere ochtend deed voordat ze naar school ging. Een roze hoeslaken, met een roze sprei en een roze kussen. Salam kwam die dag niet meer thuis. Haar bedje is nog altijd even roze, precies zoals Salam het achter liet. ,,Het bed blijft van Salam. Niemand mag het aan raken.,” zegt moeder Jumana Hamada.

Het tragische verhaal rond de dood van Salam in september 2015 schokte niet alleen Rhenen, maar heel Nederland. Gevlucht uit Syrie voor de oorlogsmisdaden van president Bashar al-Assad en terreurgroep IS had de familie in het rustige Rhenen een veilig heenkomen gevonden. Vader Nasar was als eerste vooruit gereisd. Hij kwam terecht in Ter Apel. Toen hij zijn verblijfsvergunning ontving kwamen zijn vrouw en zijn drie kinderen ook naar Nederland. Na een tijdje kreeg het gezin een woning toegewezen in Rhenen. ,,We hadden het goed hier,” zegt Nasar. ,,Salam ging naar school en had plezier. Ze was veilig. Maar ze is nooit meer thuisgekomen.”

Salam verdronk na afloop van het schoolzwemmen. Uit onderzoek bleek dat ze ruim tien minuten in het water had gelegen, voordat een badgast die baantjes ging trekken haar zag toen ze een duik nam. Met spoed werd ze naar het ziekenhuis gebracht, maar reanimatie mocht niet meer helpen. Gevlucht voor het oorlogsgeweld in Syrië, overleden op de bodem van zwembad ’t Gastland in Rhenen. Nasar en Jumana kunnen het, ruim twintig maanden na het verlies van Salam, nog steeds niet geloven. Jumana: ,,Mijn neefjes en nichtjes in Syrië leven in oorlog. Maar zij leven nog. Waarom is mijn dochter in Nederland overleden? Dat kan toch niet?”

Dan pakt Jumana haar telefoon. Ze speelt verschillende filmpjes af. Ze zijn genomen in september 2015. Haar man loopt samen met Salam, broertje Jamal en zusje Lamis door het centrum van Rhenen. Lopend langs de rivier. Vrolijke gezichten. Veel gelach Iedereen heeft met plezier met elkaar. Salam kijkt recht in de camera en groet haar oma in Syrië. ,,Ik kijk iedere dag naar deze video’s, want ik wil haar stem iedere dag horen,” zegt Jumana. ,,Ik wil haar stem gewoon niet vergeten. Soms ben ik bang dat ik niet meer weet hoe haar stem klonk.”

Hoe het kon gebeuren dat Salam verdronk is nog steeds hoogst onduidelijk. Het Openbaar Ministerie heeft de gebeurtenissen rond die fatale schoolzwemles maandenlang onderzocht. In augustus 2016 besloot de officier van justitie dat drie badmeesters van het zwembad en twee leraren van de Ericaschool vervolgd zullen worden. Ernstige nalatigheid, met de dood als gevolg is de beschuldiging. Een hoogst unieke stap van het OM. Ties Kortmann, woordvoerder van het OM: ,,We realiseren ons echt wel dat het best iets is om mensen te vervolgen die ‘s ochtends met de beste bedoelingen naar het werk gaan. Maar de ouders van Salam vertrouwden er ook op dat ze hun dochter ‘s middags ongeschonden terug zouden zien. Niemand wilde dit, maar het is wel gebeurd.”

De strafzaak wordt in heel Nederland met bovengemiddelde interesse gevolgd. ,,Het is enorm spannend, voor iedereen,” zegt Erwin van Iersel. Hij is directeur van Optisport en exploiteert zwembad ’t Gastland. ,,We krijgen regelmatig telefoontjes en mails van allerlei organisaties die willen weten hoe het ervoor staat. Deze zaak kan grote gevolgen hebben. Andere scholen en zwembaden kijken ook mee.” Van Iersel wijst daarmee op het landelijk protocol schoolzwemmen. ,,Als de rechters oordelen dat dit protocol niet goed genoeg is, dan heeft dat voor alle betrokkenen consequenties.”

De Algemene Onderwijsbond is een van de vele organisaties die de zaak rond het overlijden van Salam op de voet volgt. ,,Toen bekend werd dat deze vijf vervolgd zouden gaan worden, hebben we wat telefoontjes gehad. De bellers wilden vooral weten wat hun rechten en plichten nu eigenlijk zijn,” zegt Liesbeth Verheggen van de bond. ,,Wij raden leerkrachten vooral aan om goede afspraken te maken met hun schoolbestuur voordat ze met kinderen op pad gaan. En we dringen erop aan om leerkrachten vrijheid te geven om aan de noodrem te trekken, ook als dat tegen de regels in gaat.”

Ook voor de drie betrokken badmeesters en twee leraren van de Ericaschool in Rhenen is de strafzaak zwaar. Jan Peter van Schaik, advocaat van een leerkracht van de Ericaschool: ,,Er is een heel ernstig ongeluk gebeurd. De officier van justitie zegt daarover: we weten niet goed hoe het is gebeurd, maar we houden de meester en juf en het zwembadpersoneel verantwoordelijk. Mijn cliënte kan geen chloor meer ruiken. Ze is zwaar getraumatiseerd.” Volgens Van Schaik kan het OM niet bewijzen dat de leerkrachten onvoldoende toezicht hebben gehouden.

Jamal en Lamis gaan nog steeds naar de Ericaschool, die letterlijk om de hoek ligt. Durven zij dan –als het schoolzwemmen weer begint- te zwemmen? ,,Nee,” zegt Nasar. ,,Ze gaan niet mee doen aan het schoolzwemmen. Ik ga zelf op zwemles en ga mijn eigen kinderen leren zwemmen. Ik hou ze iedere stap in het water vast. Ik hou ze dicht tegen me aan.” Moeder Jumama knikt. ,,Zo gaan we onze kinderen leren zwemmen.”

Bron: http://www.ad.nl/binnenla(...)meer-thuis~a19d82b1/
´
pi_171198374
22 juni weten we hoe het afloopt
  donderdag 25 mei 2017 @ 16:16:48 #3
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171199522
Ik verwacht dat men in beroep gaat dus het zal nog wel ff duren....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_171238139
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 16:16 schreef deedeetee het volgende:
Ik verwacht dat men in beroep gaat dus het zal nog wel ff duren....
Nja ik zie iig dingen als risicoaansprakelijkheid, arrest kelderluik en sws dat hele verhaal dat je bij strafrecht alleen hoeft te bewijzen wat in de tenlastelegging staat. Ik denk niet dat als er een hoger beroep komt dat er dan hele andere uitspraken komen.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar waar de grens ligt bij waar die mensen volgens de rechter teveel risico namen. Ik betwijfel of ze alle 5 een straf krijgen.
  zaterdag 27 mei 2017 @ 09:38:53 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171240201
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 01:27 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

Nja ik zie iig dingen als risicoaansprakelijkheid, arrest kelderluik en sws dat hele verhaal dat je bij strafrecht alleen hoeft te bewijzen wat in de tenlastelegging staat. Ik denk niet dat als er een hoger beroep komt dat er dan hele andere uitspraken komen.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar waar de grens ligt bij waar die mensen volgens de rechter teveel risico namen. Ik betwijfel of ze alle 5 een straf krijgen.
Daar nemen de ouders echt geen genoegen mee dus die gaan door tot het bittere einde.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_171241761
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 09:38 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Daar nemen de ouders echt geen genoegen mee dus die gaan door tot het bittere einde.
die zaak is helemaal niet namens de ouders. De OvJ voert die namens de maatschappij.
  zaterdag 27 mei 2017 @ 11:59:53 #7
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171242119
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 11:39 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

die zaak is helemaal niet namens de ouders. De OvJ voert die namens de maatschappij.
Reken maar dat de houding van de ouders er ook wat mee te maken heeft.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_171242768
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 11:59 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Reken maar dat de houding van de ouders er ook wat mee te maken heeft.
Vergeet de enorme publiciteit niet.
pi_171250621
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 11:59 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Reken maar dat de houding van de ouders er ook wat mee te maken heeft.
Reken maar van niet. Die kunnen een civiele procedure starten als ze wat willen.
pi_171295669
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 17:53 schreef r_one het volgende:

[..]

Reken maar van niet. Die kunnen een civiele procedure starten als ze wat willen.
ze hadden sv kunnen vorderen bij de strafzitting maar hebben dan niet gedaan. Ik denk niet dat ze dat alsnog gaan doen.
pi_171318477
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 10:44 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

ze hadden sv kunnen vorderen bij de strafzitting maar hebben dan niet gedaan. Ik denk niet dat ze dat alsnog gaan doen.
Voegen kan alleen met eenvoudige sv en daarvan lijkt me geen sprake.
pi_171319072
De wachttijden voor het zwemmen zijn ook geen kattenpis tegenwoordig.
pi_171321450
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 07:17 schreef Chadi het volgende:
De wachttijden voor het zwemmen zijn ook geen kattenpis tegenwoordig.
Mwoa ... ik kan doorgaans zo van kleedhokje het water in, zonder nummertje te trekken.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 12:31:02 #14
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_171323554
quote:
Slechte zaak in Nederland Waterland, zeker nu met al die nieuwe kinderen uit warme en droge oorden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_171323640
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:36 schreef Montagui het volgende:

[..]

Slechte zaak in Nederland Waterland, zeker nu met al die nieuwe kinderen uit warme en droge oorden.
Particuliere zwemles houdt niet op te bestaan.
  † In Memoriam † dinsdag 30 mei 2017 @ 12:42:17 #17
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_171323647
quote:
Uiteraard, en ik kan het bepaald geen vooruitgang noemen.
Het is jarenlang goed gegaan, maar dit ene incident bepaald wel even hoe 'we' verder moeten.
Als er verdorie iets zinvol is dan is het wel schoolzwemmen.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_171323762
quote:
Dat zat er al dik in toen de regering besloot de kosten van zwemles te verplaatsen van de onderwijsbegroting naar de ouders, waardoor het duurder en meer gedoe werd. Je moet scholen geen keuze laten, en zorgen dat elk kind leert zwemmen. Dan zijn die protocollen ook veel meer gestandaardiseerd en wordt het voor alle betrokkenen meer routine, waardoor het veiliger wordt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 12:54:52 #19
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_171323803
quote:
Vrij idioot, maar past geheel in de huidige maatschappij; bang zijn voor elk klein risico en denken dat je het beste dergelijke zaken maar geheel kan mijden.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
pi_171323806
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:36 schreef Montagui het volgende:

[..]

Slechte zaak in Nederland Waterland, zeker nu met al die nieuwe kinderen uit warme en droge oorden.
:') alsof asielzoekerscentra en dergelijke niet ervoor zorgen dat er speciale cursussen voor nieuwe Nederlanders komen.

Je hebt in voorschoten bij het wedde ook zwemles speciaal voor islamitische vrouwen maar Nederlandse zijn ook welkom
pi_171323821
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat zat er al dik in toen de regering besloot de kosten van zwemles te verplaatsen van de onderwijsbegroting naar de ouders, waardoor het duurder en meer gedoe werd. Je moet scholen geen keuze laten, en zorgen dat elk kind leert zwemmen. Dan zijn die protocollen ook veel meer gestandaardiseerd en wordt het voor alle betrokkenen meer routine, waardoor het veiliger wordt.
Je zet je kind op zwemles als hij er klaar voor is en op de meest geschikte zwemles voor hem of haar.

Of moeten we tegenwoordig bij het kiezen van een basisschool ook al rekening gaan houden met naar welke schoolzwemles en vanaf wanneer de kinderen gaan?
  dinsdag 30 mei 2017 @ 12:56:25 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171323829
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:55 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

:') alsof asielzoekerscentra en dergelijke niet ervoor zorgen dat er speciale cursussen voor nieuwe Nederlanders komen.

Je hebt in voorschoten bij het wedde ook zwemles speciaal voor islamitische vrouwen maar Nederlandse zijn ook welkom
Kennelijk niet, dit kind was niet zwemvaardig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171323834
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:12 schreef r_one het volgende:

[..]

Voegen kan alleen met eenvoudige sv en daarvan lijkt me geen sprake.
bron?
pi_171323847
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Kennelijk niet, dit kind was niet zwemvaardig.
ze was net in Nederland dus hoe waarschijnlijk is het dat ze dan meteen kan zwemmen. En je kan in de media lezen dat het hele gezin op zwemles gaat...
pi_171323897
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:56 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

Je zet je kind op zwemles als hij er klaar voor is en op de meest geschikte zwemles voor hem of haar.

Of moeten we tegenwoordig bij het kiezen van een basisschool ook al rekening gaan houden met naar welke schoolzwemles en vanaf wanneer de kinderen gaan?
Nee hoor, als elke school gewoon zorgt dat elk kind zijn zwemdiploma's haalt maakt dat voor de keuze niet uit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_171323969
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, als elke school gewoon zorgt dat elk kind zijn zwemdiploma's haalt maakt dat voor de keuze niet uit.
:') ik zat op een basisschool tegen de grens van voorschoten aan. We gingen naar een zwembad waar bijna niemand ziin diploma haalde. Vervolgens ging ik later op sjieke zwemles met echte docenten die het hbo pabo+sport hebben gedaan. Vervolgens hoor ik daar dat mij in dat lompe zwembad vlakbij mijn basisschool ze mij een verkeerde zwemslag hebben aangeleerd.

Stel dat ik wel A had gehaald met schoolzwemmen en ik viel in het water ergens buiten. Dan zou ik misschien niet eens naar de kant kunnen zwemmen omdat de verkeerde zwemslag teveel energie kost.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 13:04:39 #27
3542 Gia
User under construction
pi_171324024
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:41 schreef r_one het volgende:

[..]

Particuliere zwemles houdt niet op te bestaan.
Bij de vereniging waar mijn oudste lesgeeft, betaal je 36 euro per kwartaal.
Daar kunnen kinderen hun zwem-ABC halen, maar daarnaast ook leren (reddend) snorkelen, reddingszwemmen, volgens de KNBRD normen en meedoen met EHAD wedstrijden. Daarnaast is er de mogelijkheid om je vaarbewijs te halen.

Er zijn 3 uren les van 3 kwartier waarmee je, wanneer je diploma's hebt, overal aan mee mag doen, voor hetzelfde geld.
Voorbeeld: Je zwemt 3 kwartier voor je diploma's, 3 kwartier snorkelen en 3 kwartier EHAD.
Dit is hier de goedkoopste zwemvereniging.
Hier zitten dus ook echt veel kinderen met een migrantenachtergrond. (Turken en Marokkanen)
Er hebben er zelfs al een aantal de intentie om binnen de vereniging een opleiding tot instructeur te volgen.

Leren zwemmen is dus voor iedereen mogelijk. Want hebben de ouders hier echt geen geld voor, dan kan het via stichting leergeld.

Het hele schoolzwemmen gaat eigenlijk nergens meer over.
Kinderen gaan met 4 jaar op zwemles, bijvoorbeeld bij een vereniging, en halen daar A en B.
Als ze op school dus aan schoolzwemmen doen, gaat dat meestal over het C-diploma.
Badmeesters zijn dus al jaren gewend dat schoolzwemmers al kunnen zwemmen.
En dan valt zo'n vluchtelingetje niet op.

Daarom vind ik schoolzwemmen compleet achterhaald.
pi_171324091
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:02 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

:') ik zat op een basisschool tegen de grens van voorschoten aan. We gingen naar een zwembad waar bijna niemand ziin diploma haalde. Vervolgens ging ik later op sjieke zwemles met echte docenten die het hbo pabo+sport hebben gedaan. Vervolgens hoor ik daar dat mij in dat lompe zwembad vlakbij mijn basisschool ze mij een verkeerde zwemslag hebben aangeleerd.

Stel dat ik wel A had gehaald met schoolzwemmen en ik viel in het water ergens buiten. Dan zou ik misschien niet eens naar de kant kunnen zwemmen omdat de verkeerde zwemslag teveel energie kost.
Jouw jeugdtrauma's lijken me niet zo relevant voor dit topic.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 13:11:56 #29
3542 Gia
User under construction
pi_171324149
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:59 schreef Weltschmerz het volgende:

Nee hoor, als elke school gewoon zorgt dat elk kind zijn zwemdiploma's haalt maakt dat voor de keuze niet uit.
Maar er mogen wel nieuwe protocollen komen voor schoolzwemmen.
Bijvoorbeeld dat bij elk kind dat niet kan zwemmen een ouder of extra begeleider meegaat.

Zweminstructeurs, badmeesters, onderwijzers hebben allemaal een eigen taak, die hier en daar enigszins overlapt. De instructeur werkt zijn vorderingenlijst bij. Een badmeester kan denken dat alle kinderen naar de douches zijn. De leerkrachten kunnen denken dat alle kinderen al naar de kleedruimte zijn. Kun je gaan tellen, maar vaak zijn er die lang douchen en pas later in de kleedruimte komen, waarbij anderen al sneller aangekleed zijn en bij de uitgang staan te wachten. Pas daar hebben ze dan alle kinderen bij elkaar, en valt het op dat er één minder is. Te laat, helaas.

Daarom vind ik dat met deze kinderen extra begeleiding mee moet.
  † In Memoriam † dinsdag 30 mei 2017 @ 13:23:49 #30
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_171324403
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, als elke school gewoon zorgt dat elk kind zijn zwemdiploma's haalt maakt dat voor de keuze niet uit.
Dit.
En dat was vroeger heel normaal, en dan heb ik het dus over langer dan 40 jaar geleden, iedereen in mijn klas behaalde uiteindelijk minimaal diploma A.
Als je elke keer dat diploma zwemmen was een diploma behaalde dan kwam je er uiteindelijk zelfs tot D, persoonlijk kwam ik tot C.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  dinsdag 30 mei 2017 @ 13:25:07 #31
3542 Gia
User under construction
pi_171324429
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:23 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Dit.
En dat was vroeger heel normaal, en dan heb ik het dus over langer dan 40 jaar geleden, iedereen in mijn klas behaalde uiteindelijk minimaal diploma A.
Als je elke keer dat diploma zwemmen was een diploma behaalde dan kwam je er uiteindelijk zelfs 4, persoonlijk kwam ik tot C.
Ik zakte voor C. Kon niet crawlen. Nog steeds niet.
  † In Memoriam † dinsdag 30 mei 2017 @ 13:27:14 #32
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_171324471
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zakte voor C. Kon niet crawlen. Nog steeds niet.
Dat maakt niet uit, maar je weet iig nu wel met je kop boven water te blijven. :Y
Ik vind het heel erg triest van dat meisje, maar wat er nu naar aanleiding daarvan allemaal gebeurt is natuurlijk volkomen van de zotten. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Mo_Muffin op 30-05-2017 16:48:28 ]
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_171325048
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Jouw jeugdtrauma's lijken me niet zo relevant voor dit topic.
ff googelen en je ziet dat er overal wordt geklaagd over de kwaliteit van schoolzwemmen. Logisch want de gemeente kiest voor het goedkoopste.
pi_171325222
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:50 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

ff googelen en je ziet dat er overal wordt geklaagd over de kwaliteit van schoolzwemmen. Logisch want de gemeente kiest voor het goedkoopste.
Nog een reden waarom er niets te kiezen moet zijn. Als alle kinderen vanaf een bepaalde leeftijd gewoon kunnen zwemmen, als in niet verdrinken in diep water, dan scheelt dat gewoon een boel doden en kostbare inzet van hulpverleners. De perfecte techniek, schoonspringen en synchroonzwemmen zijn daarvoor niet relevant.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_171327114
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:56 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

bron?
Art 51f lid 1 Sv
pi_171328274
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nog een reden waarom er niets te kiezen moet zijn. Als alle kinderen vanaf een bepaalde leeftijd gewoon kunnen zwemmen, als in niet verdrinken in diep water, dan scheelt dat gewoon een boel doden en kostbare inzet van hulpverleners. De perfecte techniek, schoonspringen en synchroonzwemmen zijn daarvoor niet relevant.
Ben het eens met het laatste. Zwem abc is gedeeltelijk daar een voorbereiding op wat natuurlijk onzin is als je dat niet wilt.
Een perfecte techniek is daarentegen wel belangrijk omdat je anders energie verspilt en alsnog verdrinkt.
Als je gewoon die slagen goed leert is A echt wel voldoende.

Er gaan alleen 16.000 kinderen in Nederland niet maar school en die krijgen dus helemaal geen schoolzwemmen.

Daarnaast ziin er helemaal niet genoeg zwembaden om alle scholen schoolzwemmen te bieden (of iig lang genoeg om een diploma te halen)
pi_171328314
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:12 schreef r_one het volgende:

[..]

Voegen kan alleen met eenvoudige sv en daarvan lijkt me geen sprake.
maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel51f/

Staat niets over eenvoudige sv hoor :P
pi_171328500
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:12 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel51f/

Staat niets over eenvoudige sv hoor :P
"rechtstreeks" ;)
  dinsdag 30 mei 2017 @ 16:48:37 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171329185
quote:
Daar kon je op wachten inderdaad. Logisch gevolg van deze zaak, hopelijk voelt het OM zich er goed bij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171329585
quote:
:|W :{ typisch weer Nederland. I.p.v. gewoon het probleem aan te pakken en te regelen dat docenten terdege verantwoordelijk zijn als zij kinderen onder zich hebben,gewoon omdat het een plicht is!, gaat men nu dus het zwemmen over het verbieden om zo de verantwoordelijkheid te ontlopen. Wat een laf en walgelijk land is het aan het worden op dit gebied.

En wat nu als een hele generatie opgroeit en niet kan zwemmen en ergens in een sloot valt.. Dan geeft men zeker niet thuis. Zwemmen e.d. zijn basis dingen die elk kind in een land als Nl moet hebben of krijgen en dan gegeven door de overheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2017 17:09:19 ]
  dinsdag 30 mei 2017 @ 17:12:21 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171329657
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:56 schreef WatermeloenFOK het volgende:

[..]

Je zet je kind op zwemles als hij er klaar voor is en op de meest geschikte zwemles voor hem of haar.

Of moeten we tegenwoordig bij het kiezen van een basisschool ook al rekening gaan houden met naar welke schoolzwemles en vanaf wanneer de kinderen gaan?
Schoolzwemmen is voor de kinderen die ook gewoon op zwemles zitten een prima extra oefenmomentje, hoe sneller/ eerder ze het zwemdiploma hebben hoe beter.
pi_171329829
Is schoolzwemmen niet veel later dan het moment dat de meeste ouders hun kind naar zwemles sturen?
  dinsdag 30 mei 2017 @ 17:22:28 #43
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171329853
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 13:23 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Dit.
En dat was vroeger heel normaal, en dan heb ik het dus over langer dan 40 jaar geleden, iedereen in mijn klas behaalde uiteindelijk minimaal diploma A.
Als je elke keer dat diploma zwemmen was een diploma behaalde dan kwam je er uiteindelijk zelfs tot D, persoonlijk kwam ik tot C.
Ook toen had je schoolzwemmen en voor de lui die de reguliere zwemlessen niet konden betalen (in mijn klas zaten er een stuk of 4) die konden dus via school hun A- en eventueel B-diploma fiksen.
pi_171329931
Ik zei het al in een eerdere reactie; kinderen leren zwemmen [basis A in ieder geval] hoort bij de taak van opvoeder[s] te liggen. Eigen verantwoordelijkheid! Dan kan er ook niet snel meer naar een ander gewezen worden.

Geen geld of geen zin? Jammer dan als er iets gebeurt dat voorkomen had kunnen worden.
'We' [de vrouwen] willen allemaal zo graag een kind op de wereld zetten [ik niet] maar dan word er wel verwacht dat anderen [school, BSO, creche, dagopvang en dergelijke instanties] de lasten op zich nemen die de eigen ouders nalaten. Wel de lusten maar niet de lasten, dus.
Dat kan echt niet meer. :N
´
  dinsdag 30 mei 2017 @ 17:27:03 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171329940
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:21 schreef Physsic het volgende:
Is schoolzwemmen niet veel later dan het moment dat de meeste ouders hun kind naar zwemles sturen?
Dat is mogelijk, ik had die van mij ook vrij vroeg op zwemles, maar dan konden ze met schoolzwemmen prima voor hun B oefenen.
  † In Memoriam † dinsdag 30 mei 2017 @ 17:35:20 #46
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_171330075
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ook toen had je schoolzwemmen en voor de lui die de reguliere zwemlessen niet konden betalen (in mijn klas zaten er een stuk of 4) die konden dus via school hun A- en eventueel B-diploma fiksen.
Ik heb het dan ook duidelijk over schoolzwemmen.
Waar ik het nog middels schoolzwemmen geleerd heb, hebben mijn kinderen het ergens in de 90's bij het bij het lokale zwembad buiten de school om geleerd, want de betreffende school deed daar niet aan.
Dat kostte geld, maar dan kunnen ze tenminste zwemmen.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  dinsdag 30 mei 2017 @ 17:48:27 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171330291
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:35 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook duidelijk over schoolzwemmen.
Waar ik het nog middels schoolzwemmen geleerd heb, hebben mijn kinderen het ergens in de 90's bij het bij het lokale zwembad buiten de school om geleerd, want de betreffende school deed daar niet aan.
Dat kostte geld, maar dan kunnen ze tenminste zwemmen.
Ja zie het, had het verkeerd gelezen...
pi_171330356
quote:
Ja begrijpelijk, idioten bij het OM. Er moeten en zullen koppen rollen bij elk ongeluk.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_171330437
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:52 schreef habitue het volgende:

[..]

Ja begrijpelijk, idioten bij het OM. Er moeten en zullen koppen rollen bij elk ongeluk.
Huh? Het was toch geen ongeluk maar zeer grove nalatigheid?
´
pi_171330454
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:57 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Huh? Het was toch geen ongeluk maar zeer grove nalatigheid?
Dat is niet mijn mening.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')