abonnement Unibet Coolblue
pi_171193605
Hoi allemaal, ik heb een vraagje aan jullie.
Ik vroeg mij namelijk af of ik de enige ben die de constante drang heeft om de wereld te willen verbeteren.
Ik denk steeds na over wat het nou kan zijn dat de mens over het algemeen gelukkiger kan maken. Ik denk steeds na hoe ik met mijn leven kan bereiken dat de aarde in een aanzienlijk beter plek veranderd. Ik bedoel dan niet alleen mijn woonplaats, maar de hele wereld. Ik zou zo graag willen dat ik op mijn sterfbed de wereld kan achterlaten waar (bijna?) iedereen gewoon gelukkig is.
Ik weet niet wat ik met deze gevoelens aan moet. Ik zou ten eerste niet weten hoe, ten tweede vind ik het belangrijk dat mensen alleen iets proberen te veranderen als ze er genoeg vanaf weten en daarnaast voelt het eigenlijk ook wel als een last.

xxxjes <3
Happiness is not a destination, it is a way of life
  donderdag 25 mei 2017 @ 12:10:29 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_171193752
ik heb daar ook last van.

goede eigenschap natuurlijk al kan je er weinig mee omdat politiek & iluminati.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_171193796
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:10 schreef sturmpie het volgende:
ik heb daar ook last van.

goede eigenschap natuurlijk al kan je er weinig mee omdat politiek & iluminati.
Het is in ieder geval altijd fijn om te weten dat ik niet de enige ben...
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171193892
Nee geen last van.
'Tis zoals het is!
pi_171194412
De wereld is enorm groot. Je hebt er maar heel weinig invloed op. Als je de wereld wil verbeteren moet je datgene verbeteren waar je wel invloed op hebt: jezelf. Zoals Ghandi zei: wees zelf de verandering die je wil zien in de wereld. Wereldvrede begint bij vrede in je eigen hart. Je kan niet alle problemen oplossen maar je kan wel ervoor zorgen dat je zelf in ieder geval geen onderdeel meer van dat probleem bent maar onderdeel van een oplossing wordt.
pi_171194531
De wereld verbeteren kan ook in kleine dingen zitten. Het is net zoals met een zaad die je plant, wat dan later uitgroeit tot een grote boom dat beschutting geeft aan vogels: kleine daden kunnen grote gevolgen hebben in de wereld.
  donderdag 25 mei 2017 @ 12:48:07 #7
132191 -jos-
Money=Power
pi_171194570
Als je een zwerver een euro geeft heb je de wereld verbeterd.
Als je een oude dame helpt met oversteken heb je de wereld verbeterd.
Klein beginnen. Als je jong bent zorg dat je je opleiding goed doet zodat je later de mogelijkheid hebt om grotere dingen te kunnen doen mocht je dat willen.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_171194615
Ik wil het wel maar heb toch geen macht.
pi_171194700
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:41 schreef Farenji het volgende:
De wereld is enorm groot. Je hebt er maar heel weinig invloed op. Als je de wereld wil verbeteren moet je datgene verbeteren waar je wel invloed op hebt: jezelf. Zoals Ghandi zei: wees zelf de verandering die je wil zien in de wereld. Wereldvrede begint bij vrede in je eigen hart. Je kan niet alle problemen oplossen maar je kan wel ervoor zorgen dat je zelf in ieder geval geen onderdeel meer van dat probleem bent maar onderdeel van een oplossing wordt.
Ik begrijp dat kleine beetjes ook helpen, maar ik voel de drang om een soort algemene oplossing te vinden zodat mensen zich meer gaan focussen op gelukkig zijn en aardiger zijn inplaats van zaken zoals corruptie, oorlogen en discriminatie.
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171194957
Klinkt alsof je nogal wereldvreemd bent in mijn ogen.
Fylax is op televisie geweest
pi_171195130
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:54 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Ik begrijp dat kleine beetjes ook helpen, maar ik voel de drang om een soort algemene oplossing te vinden zodat mensen zich meer gaan focussen op gelukkig zijn en aardiger zijn inplaats van zaken zoals corruptie, oorlogen en discriminatie.
Practice what you preach. Zo te horen ben je zelf ook niet echt aan het focussen op gelukkig zijn, door je te richten op dingen waar je toch geen invloed op hebt word je niet gelukkiger, dat frustreert alleen.
  donderdag 25 mei 2017 @ 13:22:10 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171195241
Vanwaar die focus op menselijk geluk? Is dat het enige criterium voor wat goed is en wat slecht? En waarom zou dat uberhaupt een goed criterium zijn?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 mei 2017 @ 13:26:06 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171195313
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:22 schreef Molurus het volgende:
Vanwaar die focus op menselijk geluk? Is dat het enige criterium voor wat goed is en wat slecht? En waarom zou dat uberhaupt een goed criterium zijn?
Vaag criterium vooral. In ieder geval zolang mensen gelukkig kunnen zijn door het ongeluk van anderen.
And so is the past
pi_171195443
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:26 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Vaag criterium vooral. In ieder geval zolang mensen gelukkig kunnen zijn door het ongeluk van anderen.
Ik vind het nog moeilijk om te defeniėren hoe de wereld beter word, maar toen ik het over geluk had bedoelde ik in ieder gevaal algemeen geluk. Niet alleen geluk voor mensen die in hierarchie geloven.
Happiness is not a destination, it is a way of life
  donderdag 25 mei 2017 @ 13:35:46 #15
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171195502
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:32 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Ik vind het nog moeilijk om te defeniėren hoe de wereld beter word, maar toen ik het over geluk had bedoelde ik in ieder gevaal algemeen geluk. Niet alleen geluk voor mensen die in hierarchie geloven.
Je komt dan al snel uit bij het utilitarisme, het idee dat het goed is om "the greatest good for the greatest number" na te streven. Om de balans tussen geluk en leed te optimaliseren.

Intuitief een leuk idee, maar als je daar in detail naar gaat kijken rammelt het nogal. Zoals nogeenoudebekende ook aangeeft kan dit ertoe leiden dat we het ongeluk van een kleine groep OK gaan vinden als dat maar leidt tot het geluk van een grotere groep.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171195503
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:22 schreef Molurus het volgende:
Vanwaar die focus op menselijk geluk? Is dat het enige criterium voor wat goed is en wat slecht? En waarom zou dat uberhaupt een goed criterium zijn?
Mijn idee hierover is dat wezens in ieder geval overleven (instinct), maar zodra die prioriteit is bereikt (waar mensen een ster in zijn) lijkt het mij dat gelukkig zijn daarnaast het belangrijkst is. Want wie wil er nou ongelukkig zijn?
Happiness is not a destination, it is a way of life
  donderdag 25 mei 2017 @ 13:39:52 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171195585
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:35 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Mijn idee hierover is dat wezens in ieder geval overleven (instinct), maar zodra die prioriteit is bereikt (waar mensen een ster in zijn) lijkt het mij dat gelukkig zijn daarnaast het belangrijkst is. Want wie wil er nou ongelukkig zijn?
Geluk is een door evolutie ontwikkeld middel, geen doel op zich.

Zo zullen mensen eerder gelukkig worden van een vette hamburger dan van een bordje broccoli. Niet omdat hamburgers beter zijn dan broccoli, dat zijn ze niet. Maar omdat vetten en suikers in ons evolutionaire verleden waardevolle voedingsstoffen waren, en nu niet meer.

Als het ging om het geluk zelf dan konden we net zo goed allemaal aan de opium gaan. Er is niets anders dat zo snel leidt tot een gevoel van intens geluk. Maar het lijkt me dat dat alles behalve beter is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171195885
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je komt dan al snel uit bij het utilitarisme, het idee dat het goed is om "the greatest good for the greatest number" na te streven. Om de balans tussen geluk en leed te optimaliseren.

Intuitief een leuk idee, maar als je daar in detail naar gaat kijken rammelt het nogal. Zoals nogeenoudebekende ook aangeeft kan dit ertoe leiden dat we het ongeluk van een kleine groep OK gaan vinden als dat maar leidt tot het geluk van een grotere groep.
Sorry als ik die indruk wekte. Ik zou het nooit willen dat er ook maar iemand is die moet lijden...
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171195932
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geluk is een door evolutie ontwikkeld middel, geen doel op zich.

Zo zullen mensen eerder gelukkig worden van een vette hamburger dan van een bordje broccoli. Niet omdat hamburgers beter zijn dan broccoli, dat zijn ze niet. Maar omdat vetten en suikers in ons evolutionaire verleden waardevolle voedingsstoffen waren, en nu niet meer.

Als het ging om het geluk zelf dan konden we net zo goed allemaal aan de opium gaan. Er is niets anders dat zo snel leidt tot een gevoel van intens geluk. Maar het lijkt me dat dat alles behalve beter is.
Goed punt. Ik zou ook liever willen dat geluk gemengd wordt met een gezond verstand. Zodat het overleef gedeelte niet van gelukkig zijn ten koste gaat...
Happiness is not a destination, it is a way of life
  donderdag 25 mei 2017 @ 13:51:36 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171195946
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:49 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Sorry als ik die indruk wekte. Ik zou het nooit willen dat er ook maar iemand is die moet lijden...
Stel dat je alle honger, alle leed en alle armoede in de wereld in 1 klap zou kunnen oplossen... door 1 persoon op te offeren en heel erg te laten lijden... zou het dan goed zijn om dat te doen?

Ongelofelijk lastige vraagstukken dit, waar morele filosofen zich al vele eeuwen het hoofd over breken. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171196032
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Stel dat je alle honger, alle leed en alle armoede in de wereld in 1 klap zou kunnen oplossen... door 1 persoon op te offeren en heel erg te laten lijden... zou het dan goed zijn om dat te doen?

Ongelofelijk lastige vraagstukken dit, waar morele filosofen zich al vele eeuwen het hoofd over breken. :)
Nogmaals, ik denk niet zo. Het is in ieder geval fijn dat er nog nooit zo'n soort situatie is geweest (het lijkt me ook ontzettend onwaarschijnlijk dat dit ooit zal gebeuren, hihi!)
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171196037
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:02 schreef savage-lilly het volgende:
Hoi allemaal, ik heb een vraagje aan jullie.
Dan ben je zeg maar... hoe noemt dat ook alweer... Een wereldverbeteraar! :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171196068
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Stel dat je alle honger, alle leed en alle armoede in de wereld in 1 klap zou kunnen oplossen... door 1 persoon op te offeren en heel erg te laten lijden... zou het dan goed zijn om dat te doen?

Ongelofelijk lastige vraagstukken dit, waar morele filosofen zich al vele eeuwen het hoofd over breken. :)
Dat zijn dit soort vraagstukken:

https://www.sg.uu.nl/nieuws/2014/moreel-dilemma-wat-zou-jij-doen

Zijn er heel veel van maar dat weet je ongetwijfeld.

Dit is aardig gevonden:

Intuļtie gebruiken als basis voor morele principes, is vergelijkbaar met het gebruiken van een typemachine om een email te sturen: onze technologie en samenleving is het instrument voorbijgestreefd.

Als we morele principes niet meer rechtvaardigen op basis van onze intuļties, waarop doen we dat dan? Misschien op basis van economische of rationele overwegingen? Maar dit zou wel eens kunnen leiden tot zeer onaangename maatregelen, omdat de uitkomst wel eens kan zijn dat we contra-intuļtief moeten handelen. Denk bijvoorbeeld aan het ombrengen van alle daklozen ten bevordering van het nut van de maatschappij. Het lijkt erop dat we het in de ethiek niet met, maar helaas ook niet zonder intuļtie afkunnen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 25 mei 2017 @ 14:01:45 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171196127
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:56 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Nogmaals, ik denk niet zo. Het is in ieder geval fijn dat er nog nooit zo'n soort situatie is geweest (het lijkt me ook ontzettend onwaarschijnlijk dat dit ooit zal gebeuren, hihi!)
Dit is een extreem voorbeeld dat meer bedoeld was om het punt helder te krijgen. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden die wel echt zijn gebeurd namelijk.

Zoals deze rechtszaak tegen een groepje drenkelingen die na een paar dagen op zee te hebben rondgedobberd besluiten om 1 van de mensen in het groepje op te offeren om de anderen te redden:

https://en.wikipedia.org/wiki/R_v_Dudley_and_Stephens

Of wat te denken van het tekort aan orgaandonoren. Zou het OK zijn om mensen te doden voor hun organen als je daar meerdere mensenlevens mee redt?

Of deze rechtszaken tegen Ford, over de veiligheid van auto's, en waarin men in een kosten-baten analyse besloot om de slachtoffers af te kopen ipv de auto's veiliger te maken?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto#Legal_cases

Er zijn meer dan genoeg praktijkvoorbeelden van ditzelfde vraagstuk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 mei 2017 @ 14:04:11 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171196168
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit is aardig gevonden:

Intuļtie gebruiken als basis voor morele principes, is vergelijkbaar met het gebruiken van een typemachine om een email te sturen: onze technologie en samenleving is het instrument voorbijgestreefd.

Als we morele principes niet meer rechtvaardigen op basis van onze intuļties, waarop doen we dat dan? Misschien op basis van economische of rationele overwegingen? Maar dit zou wel eens kunnen leiden tot zeer onaangename maatregelen, omdat de uitkomst wel eens kan zijn dat we contra-intuļtief moeten handelen. Denk bijvoorbeeld aan het ombrengen van alle daklozen ten bevordering van het nut van de maatschappij. Het lijkt erop dat we het in de ethiek niet met, maar helaas ook niet zonder intuļtie afkunnen.
Yep! :Y

Deze vragen zijn tegelijk onmogelijk en onontkoombaar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171196197
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is een extreem voorbeeld dat meer bedoeld was om het punt helder te krijgen. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden die wel echt zijn gebeurd namelijk.

Zoals deze rechtszaak tegen een groepje drenkelingen die na een paar dagen op zee te hebben rondgedobberd besluiten om 1 van de mensen in het groepje op te offeren om de anderen te redden:

https://en.wikipedia.org/wiki/R_v_Dudley_and_Stephens

Of wat te denken van het tekort aan orgaandonoren. Zou het OK zijn om mensen te doden voor hun organen als je daar meerdere mensenlevens mee redt?

Of deze rechtszaken tegen Ford, over de veiligheid van auto's, en waarin men in een kosten-baten analyse besloot om de slachtoffers af te kopen ipv de auto's veiliger te maken?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto#Legal_cases

Er zijn meer dan genoeg praktijkvoorbeelden van ditzelfde vraagstuk.
Mijn vraag gaat meer de richting op:
Heeft de wereld er baat bij als een persoon probeert om de wereld een betere plek te maken of niet?
Happiness is not a destination, it is a way of life
  donderdag 25 mei 2017 @ 14:10:23 #27
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171196296
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:05 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Mijn vraag gaat meer de richting op:
Heeft de wereld er baat bij als een persoon probeert om de wereld een betere plek te maken of niet?
Dat hangt van nogal wat andere vraagstukken af:

1) wat is 'baat'/'beter'?
2) is het mogelijk dat iemand een juiste inschatting maakt van het resultaat van zijn eigen streven om de wereld beter te maken?
3) in hoeverre leidt dat streven ook werkelijk tot die betere wereld?

Om jouw vraag met ja of nee te kunnen beantwoorden zullen deze vragen eerst allemaal moeten worden beantwoord, lastig als die zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 25-05-2017 16:29:35 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171196298
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:05 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Mijn vraag gaat meer de richting op:
Heeft de wereld er baat bij als een persoon probeert om de wereld een betere plek te maken of niet?
Die vraag lijkt me alleen met "ja" te beantwoorden. De "baat" zal relatief zijn maar dat geeft niets natuurlijk.

Edit: nadat je eerst bovenstaande vragen hebt beantwoord. :) Die 2e vraag is wel een hele goede trouwens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171196339
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die vraag lijkt me alleen met "ja" te beantwoorden. De "baat" zal relatief zijn maar dat geeft niets natuurlijk.
Kunt u onderbouwen waarom het je lijkt dat die vraag alleen met "ja" is te beantwoorden? Daarnaast, waarom zal "baat" relatief moeten zijn? Is er niet een algemene soort baat waar mensen het (grotendeels) over eens kunnen zijn. Zoals veiligheid
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171196365
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:13 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Kunt u onderbouwen waarom het je lijkt dat die vraag alleen met "ja" is te beantwoorden? Daarnaast, waarom zal "baat" relatief moeten zijn? Is er niet een algemene soort baat waar mensen het (grotendeels) over eens kunnen zijn. Zoals veiligheid
Nee. Maar het streven daarnaar maakt de wereld al een beetje beter vind ik.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171196420
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat hangt van nogal wat andere vraagstukken af:

1) wat is 'baat'/'beter'?
2) is het mogelijk dat iemand een juiste inschatting maakt van het resultaat van zijn eigen streven om de wereld beter te maken?
3) in hoeverre leidt dat streven ook werkelijk tot die betere wereld?

Om het antwoord op jouw vraag met ja of nee te kunnen beantwoorden zullen deze vragen eerst allemaal moeten worden beantwoord, lastig als die zijn.
Ik heb ook het volgende idee waarmee ik speel:
"De samenleving is complex waarin elke seconde beslissingen worden gemaakt door de mensen die er dichter bij staan dan andere mensen. Een individu of een kleine groep mensen is niet in staat om de beste beslissingen te maken. Men kan als individu of als kleine groep dus beter kleine veranderingen maken bij een (of enkele) zaken waar je veel vanaf weet/ervaring mee hebt."
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171196454
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:13 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Kunt u onderbouwen waarom het je lijkt dat die vraag alleen met "ja" is te beantwoorden? Daarnaast, waarom zal "baat" relatief moeten zijn? Is er niet een algemene soort baat waar mensen het (grotendeels) over eens kunnen zijn. Zoals veiligheid
Relatieve baat omdat het afhankelijk is van wat je precies van plan bent met de wereld.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171196551
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:17 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Ik heb ook het volgende idee waarmee ik speel:
"De samenleving is complex waarin elke seconde beslissingen worden gemaakt door de mensen die er dichter bij staan dan andere mensen. Een individu of een kleine groep mensen is niet in staat om de beste beslissingen te maken. Men kan als individu of als kleine groep dus beter kleine veranderingen maken bij een (of enkele) zaken waar je veel vanaf weet/ervaring mee hebt."
Ik heb ook het idee dat dit idee eigenlijk een afspiegeling is van hoe de wereld er nu uitziet. Als je de presidenten en Koningen/Koninginnen beschouwt als experts op het gebied van hun baan (wat ze in ieder geval zouden moeten zijn)

Ik denk ook dat de samenleving nooit 'af' zal zijn en dat er altijd verandering (en ook verbetering) is.

[ Bericht 5% gewijzigd door savage-lilly op 25-05-2017 15:13:05 ]
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171198662
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat hangt van nogal wat andere vraagstukken af:

1) wat is 'baat'/'beter'?
2) is het mogelijk dat iemand een juiste inschatting maakt van het resultaat van zijn eigen streven om de wereld beter te maken?
3) in hoeverre leidt dat streven ook werkelijk tot die betere wereld?

Om het antwoord op jouw vraag met ja of nee te kunnen beantwoorden zullen deze vragen eerst allemaal moeten worden beantwoord, lastig als die zijn.
Dat is zeker lastig ja
Happiness is not a destination, it is a way of life
pi_171199112
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:02 schreef savage-lilly het volgende:
Hoi allemaal, ik heb een vraagje aan jullie.
Ik vroeg mij namelijk af of ik de enige ben die de constante drang heeft om de wereld te willen verbeteren.
Ik denk steeds na over wat het nou kan zijn dat de mens over het algemeen gelukkiger kan maken. Ik denk steeds na hoe ik met mijn leven kan bereiken dat de aarde in een aanzienlijk beter plek veranderd. Ik bedoel dan niet alleen mijn woonplaats, maar de hele wereld. Ik zou zo graag willen dat ik op mijn sterfbed de wereld kan achterlaten waar (bijna?) iedereen gewoon gelukkig is.
Ik weet niet wat ik met deze gevoelens aan moet. Ik zou ten eerste niet weten hoe, ten tweede vind ik het belangrijk dat mensen alleen iets proberen te veranderen als ze er genoeg vanaf weten en daarnaast voelt het eigenlijk ook wel als een last.

xxxjes <3
Hįd ik last van, totdat ik erachter kwam dat de wereld niet verbeterd wil worden.
pi_171199197
Ja, Marx had die neiging waarschijnlijk ook.
pi_171199561
De wereld verbeteren begint bij het verbeteren van jezelf.
Daarna wat vaker omkijken naar je geliefden, familie en vrienden...

Het heeft wat mij betreft weinig zin om kinderen in Afrika te helpen, als je eigen buurvrouw eenzaam in haar huis wegkwijnt.

Doe vrijwilligerswerk, hou je omgeving schoon en wees lief en aardig..
Zeg goedemorgen tegen de busschauffeur, hou wat vaker een deur open voor een ander en straal je positiviteit uit.
Hell To The Liars
pi_171199703
Ik heb ook het volgende idee waarmee ik speel:
"De samenleving is complex waarin elke seconde beslissingen worden gemaakt door de mensen die er dichter bij staan dan andere mensen. Een individu of een kleine groep mensen is niet in staat om de beste beslissingen te maken. Men kan als individu of als kleine groep dus beter kleine veranderingen maken bij een (of enkele) zaken waar je veel vanaf weet/ervaring mee hebt."

Ik heb ook het idee dat dit idee eigenlijk een afspiegeling is van hoe de wereld er nu uitziet. Als je de presidenten en Koningen/Koninginnen beschouwt als experts op het gebied van hun baan (wat ze in ieder geval zouden moeten zijn)

Ik denk ook dat de samenleving nooit 'af' zal zijn en dat er altijd verandering (en ook verbetering) is.

Hoe denken jullie hierover?

[ Bericht 24% gewijzigd door savage-lilly op 25-05-2017 16:37:08 ]
Happiness is not a destination, it is a way of life
  donderdag 25 mei 2017 @ 16:37:35 #39
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171199968
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 16:24 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Hoe denken jullie hierover?
De omstandigheden veranderen continu, en daarmee ook wat 'de ideale samenleving' is, dus ja.. wat je zegt klopt wel: de samenleving is nooit 'af'.

Daar komt bij dat wat 'ideaal' is niet objectief te bepalen valt. Wat mij betreft zien we 'samenleving' ieg veel breder dan alleen menselijk welzijn. Het gaat ook over de leefomgeving, andere diersoorten, etc.

Zo kan ik me persoonlijk - en dit klinkt mss heel hard - eigenlijk niet heel druk maken om het kleine menselijke leed zoals Droopie hierboven beschrijft zolang er 7 miljard mensen rondlopen terwijl de ene na de andere diersoort uitsterft. Menselijk leven en menselijk geluk zijn waardevol, maar ook weer niet *zo* waardevol. Anders gezegd: als het neer gaat komen op de keuze tussen mensenlevens en het voortbestaan van diersoort X kies ik toch voor dat laatste. Mensen zijn er genoeg.

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 25-05-2017 17:03:19 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171200827
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 16:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

De omstandigheden veranderen continu, en daarmee ook wat 'de ideale samenleving' is, dus ja.. wat je zegt klopt wel: de samenleving is nooit 'af'.

Daar komt bij dat wat 'ideaal' is niet objectief te bepalen valt. Wat mij betreft zien we 'samenleving' ieg veel breder dan alleen menselijk welzijn. Het gaat ook over de leefomgeving, andere diersoorten, etc.

Zo kan ik me persoonlijk - en dit klinkt mss heel hard - eigenlijk niet heel druk maken om het kleine menselijke leed zoals Droopie hierboven beschrijft zolang er 7 miljard mensen rondlopen terwijl de ene na de andere diersoort uitsterft. Menselijk leven en menselijk geluk zijn waardevol, maar ook weer niet *zo* waardevol. Anders gezegd: als het neer gaat komen op de keuze tussen mensenlevens en het voortbestaan van diersoort X kies ik toch voor dat laatste. Mensein zijn er genoeg.
Hoe denk je over dit gedeelte?
Ik heb ook het volgende idee waarmee ik speel:
"De samenleving is complex waarin elke seconde beslissingen worden gemaakt door de mensen die er dichter bij staan dan andere mensen. Een individu of een kleine groep mensen is niet in staat om de beste beslissingen te maken. Men kan als individu of als kleine groep dus beter kleine veranderingen maken bij een (of enkele) zaken waar je veel vanaf weet/ervaring mee hebt."

Ik heb ook het idee dat dit idee eigenlijk een afspiegeling is van hoe de wereld er nu uitziet. Als je de presidenten en Koningen/Koninginnen beschouwt als experts op het gebied van hun baan (wat ze in ieder geval zouden moeten zijn)
Happiness is not a destination, it is a way of life
  donderdag 25 mei 2017 @ 17:04:49 #41
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171200901
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 17:02 schreef savage-lilly het volgende:

[..]

Hoe denk je over dit gedeelte?
Ik heb ook het volgende idee waarmee ik speel:
"De samenleving is complex waarin elke seconde beslissingen worden gemaakt door de mensen die er dichter bij staan dan andere mensen. Een individu of een kleine groep mensen is niet in staat om de beste beslissingen te maken. Men kan als individu of als kleine groep dus beter kleine veranderingen maken bij een (of enkele) zaken waar je veel vanaf weet/ervaring mee hebt."

Ik heb ook het idee dat dit idee eigenlijk een afspiegeling is van hoe de wereld er nu uitziet. Als je de presidenten en Koningen/Koninginnen beschouwt als experts op het gebied van hun baan (wat ze in ieder geval zouden moeten zijn)
Dan komen we toch uit bij de 2e van mijn lijstje vragen: is het mogelijk dat iemand een juiste inschatting maakt van het resultaat van zijn eigen streven om de wereld beter te maken?

Ik denk namelijk niet dat er veel mensen zijn die dat kunnen, ook die 'intellectuele elite' niet. Uiteindelijk komt het verbeteren van de samenleving toch weer neer op de keiharde regels van de evolutie. Wie succes heeft heeft gelijk, en wie dat zal gaan zijn weet niemand.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 mei 2017 @ 17:07:24 #42
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171200984
Overigens kunnen we ook niet zeggen dat onze beschaafde westerse samenleving nou zo succesvol is. Ja, we hebben het goed en we zijn (nog) gelukkig.. maar ons aandeel in de wereldbevolking neemt heel rap af.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 mei 2017 @ 21:48:35 #43
224960 highender
Travellin' Light
  donderdag 25 mei 2017 @ 22:26:40 #44
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171207967
quote:
15s.gif Op donderdag 25 mei 2017 21:48 schreef highender het volgende:

Kansloze missie, ellende is fundamenteel.
En waarschijnlijk zelfs essentieel voor ons functioneren. Het streven naar geluk en het vermijden van ellende motiveert ons tot gedrag dat ons succesvol maakt, of ieg tot het soort gedrag dat onze voorouders succesvol maakte. Dat definieert wat geluk is en wat ellende.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 mei 2017 @ 22:27:48 #45
224960 highender
Travellin' Light
pi_171208004
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 22:26 schreef Molurus het volgende:
En waarschijnlijk zelfs essentieel voor ons functioneren. Het streven naar geluk en het vermijden van ellende motiveert ons tot gedrag dat ons succesvol maakt, of ieg tot het soort gedrag dat onze voorouders succesvol maakte. Dat is wat definieert wat geluk is en wat ellende.
Dat bedoel ik met 'fundamenteel' inderdaad.
pi_171208033
Word Bodhisatva :P

Ik denk dat als je het Lijden in de wereld wilt verminderen, je allereerst moet kijken hoe Lijden bij jezelf ontstaat. Dat vergt een heleboel oefening en aandacht.
-
  vrijdag 26 mei 2017 @ 00:25:50 #47
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_171211621
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:02 schreef savage-lilly het volgende:
Hoi allemaal, ik heb een vraagje aan jullie.
Ik vroeg mij namelijk af of ik de enige ben die de constante drang heeft om de wereld te willen verbeteren.
Ik denk steeds na over wat het nou kan zijn dat de mens over het algemeen gelukkiger kan maken. Ik denk steeds na hoe ik met mijn leven kan bereiken dat de aarde in een aanzienlijk beter plek veranderd. Ik bedoel dan niet alleen mijn woonplaats, maar de hele wereld. Ik zou zo graag willen dat ik op mijn sterfbed de wereld kan achterlaten waar (bijna?) iedereen gewoon gelukkig is.
Ik weet niet wat ik met deze gevoelens aan moet. Ik zou ten eerste niet weten hoe, ten tweede vind ik het belangrijk dat mensen alleen iets proberen te veranderen als ze er genoeg vanaf weten en daarnaast voelt het eigenlijk ook wel als een last.

xxxjes <3
Ben je het met me eens dat dit gewoonweg onmogelijk is?

Het beste is om (proberen) te leren dit te accepteren. Dan kun je zelf ook wat meer geluk vinden.

Dat wil niet zeggen dat je de wereld niet kunt verbeteren. Zoals hier al eerder gezegd zit het hem in de kleine dingen. Bijvoorbeeld als de ander valt help hem / haar dan weer op te staan. Meer kun je niet doen.

Omarm het lijden. Het lijden hoort simpelweg bij het leven. Dat begint al bij de geboorte. Een baby zal altijd weleens een keer huilen. Honger, groeipijn, ziekte, eenzaamheid. Het is er al snel in het jonge leven. Maar er is altijd een moeder die haar kind voed, een vader die troost. Het verzacht het lijden, wil het zelfs vervangen, voor geluk.

Mijn punt is dat je zonder het lijden geen geluk kunt voelen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_171214318
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 16:18 schreef Droopie het volgende:
De wereld verbeteren begint bij het verbeteren van jezelf.
Daarna wat vaker omkijken naar je geliefden, familie en vrienden...

Het heeft wat mij betreft weinig zin om kinderen in Afrika te helpen, als je eigen buurvrouw eenzaam in haar huis wegkwijnt.

Doe vrijwilligerswerk, hou je omgeving schoon en wees lief en aardig..
Zeg goedemorgen tegen de busschauffeur, hou wat vaker een deur open voor een ander en straal je positiviteit uit.
^O^
pi_171257227
En na dit topic, wat ga je nu feitelijk doen denk je om de wereld te verbeteren? Ik weet dat je nog geen concreet plan hebt, misschien een idee om te beginnen met het positief maken van mensen die negatief denken over mensen zoals jij? Lijkt me geen onredelijk begin, nou overtuig me
Fylax is op televisie geweest
pi_171261126
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:10 schreef sturmpie het volgende:
ik heb daar ook last van.

goede eigenschap natuurlijk al kan je er weinig mee omdat politiek & iluminati.
Dit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')