abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171154349
Hey, ik maak me erge zorgen over een goede vriendin van me. Ze heeft een erg laag zelfbeeld en vind haar lichaam niet mooi. De laatste tijd eet ze heel weinig op school, ze neemt weinig mee en eet het vaak niet op. Als ik vraag waarom ze weinig eet zegt ze dat ze geen honger heeft, maar een mens kan niet een hele dag op een pakje crackertjes leven. Zelfs met het warme weer heeft ze het koud en staat ze soms te klappertanden, ookal heeft ze een lange broek en vest aan. Ook is ze weleens duizelig en vertelde ze dat ze een keer is flauwgevallen, ze is aanzienlijk dunner geworden (niet eng dun maar ik ben bang dat dat nog komt) Ik heb het erover gehad met haar vriend en hij ziet het ook, maar ze ontkent alles. Ze vertelde ook dat haar moeder vond dat ze te weinig at en haar op de weegschaal wilde zetten maar ze het heeft vermeden. Ik heb geen idee wat ik hiermee moet, ik geef heel veel om haar en ik wil niet dat ze dit doet maar straks lees ik overal teveel in en wordt ik irritant omdat ik teveel push over het eten. Moet ik dit aan iemand vertellen? En zoja aan wie? Of moet ik proberen te zorgen dat ze erover praat met me?
pi_171154474
Haar moeder en vriend weten er beiden van. Wie ben jij verder in relatie tot haar? Ben je man of vrouw? Is naar natuurlijk, maar jij bent niet degene hier iets mee kan verder vrees ik.
pi_171154585
Ik wist trouwens even niet onder welk topic dit moest, sorry als het verkeerd staat😬
pi_171154671
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 20:34 schreef maffehenkie het volgende:
Haar moeder en vriend weten er beiden van. Wie ben jij verder in relatie tot haar? Ben je man of vrouw? Is naar natuurlijk, maar jij bent niet degene hier iets mee kan verder vrees ik.
Ik ben een vrouw, één van haar beste vriendinnen, haar moeder vind dat ze te weinig eet maar weet denk ik niet dat dat op school ook zo is. Haar vriend is een goede vriend van mij maar ze zitten heel erg in het begin van hun relatie dus ook hij weet niet wat hij eraan moet doen. Ik weet dat ik haar niet echt kan helpen met het probleem zelf maar ik kan misschien wel iets doen om te zorgen dat ze hulp krijgt, alleen ik heb geen idee hoe ik het aan moet pakken.
pi_171154761
Dit klinkt als een situatie waarbij je buiten de oevers van je comfortzone moet treden, om er zeker van te zijn dat het daadwerkelijk goed komt. Anorexia is hardnekkig en gevaarlijk, hoe langer je het niet durft te zien hoe groter het probleem wordt. Je moet dit bespreekbaar maken, ook al zie je misschien iets wat er helemaal niet is.
-nee-
  dinsdag 23 mei 2017 @ 20:47:17 #6
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_171154817
Wat een nare situatie.
Ik zie natuurlijk alleen wat je hier schrijft maar dit klinkt wel zorgelijk. Flauwvallen, duizeligheid, aanzienlijk dunner worden en alleen een paar crackers eten doet een mens geen goed.

Ik zou je vriendin vertellen dat je je flink zorgen om haar maakt. Kennelijk vertrouwt ze je genoeg dat ze je vertelt van het flauwvallen.

Het klinkt alsof ze echt hulp kan gebruiken. Dat jij dat niet kan geven is logisch, maar ze zou bijvoorbeeld wel naar haar huisarts kunnen gaan. Daar zou jij haar bij kunnen helpen (en zouden haar ouders in eerste instantie ook niet van op de hoogte hoeven zijn, als dat haar gerust zou stellen).

Als ze niet naar je wil luisteren, alles ontkent zou ik naar haar ouders stappen en vertellen dat je je zorgen maakt.
pi_171156422
Gewoon naar de ouders stappen en alles duidelijk vertellen. Ze haat je misschien, maar als echte vriendin heb je het daar voor over. Bij mij op school zat ook een meisje wat ook hetzelfde had doorgemaakt, uiteindelijk vertelde ook een beste vriendin van der het hele verhaal. Heel drama 2 jaar lang ofzo, maar puntje bij paaltje bedankte ze bij het afstuderen wel speciaal die vriendin.
pi_171167449
Ik zou in eerste instantie de verantwoordelijkheid aan haar vriend geven en als hij er laks mee omgaat of iets in die richting, en het werkt niet, pas zelf proberen er iets aan te doen.

Nu is dat wat ik hierboven schets geen kwestie van twee weken en je ziet al verbetering natuurlijk.
pi_171167556
Naar haar ouders gaan en dit vertellen. Beter vandaag dan morgen.

De verantwoordelijkheid aan haar vriend geven in onzinnig, ik neem aan dat dit op de middelbare school speelt, en op die leeftijd kan hij zo'n situatie waarschijnlijk ook niet aan.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_171167855
Even met haar moeder erover hebben. En dan wordt het interventietijd!
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
  woensdag 24 mei 2017 @ 13:20:53 #11
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171168387
Onmiddellijk aan haar moeder vertellen dat ze op school ook niet eet en je je zorgen maakt.

Dit soort dingen gaan vaak te lang door omdat de zieke(want dat ben je als je anorexia hebt) mensen hierin tegen elkaar uitspeelt, tegen mams zegt ze waarschijnlijk dat ze op school wel eet, tegen jou dat ze thuis eet en tegen beide dat jullie het vooral niet door mogen vertellen. Zo houdt ze haar ziekte in stand en verergert het.

Niet accepteren dat dit geheim wordt gehouden. Je hoeft het natuurlijk niet wereldkundig te maken, maar de mensen direct om haar heen moeten dit weten.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171169199
Zelf heb ik in die situatie gezeten, maar dan aan de kant van degene met anorexia.
Toen ik nog jong/puber was, was het heel frustrerend omdat iedereen zich ermee bemoeide. Goed bedoelt en achteraf ben ik er blij mee, maar ik kreeg amper de kans om mijn aandacht ook maar een beetje te verleggen (als je vol schaamte een boterham wegkauwd en iedereen zegt hoe goed je bezig bent, werkte niet voor mij).

Waarschijnlijk is het prettig om te laten merken dat je er voor haar wilt zijn (als je dat wilt tenminste) en laat het daarna rusten. Het is aan haar om hulp te accepteren en te zoeken. Daarin kun jij hooguit ondersteunend zijn. Genezen zonder eigen motivatie gaat sowieso niet lukken en het is een lang proces (volgens mijn psych duurt het gemiddeld zeven jaar en ik denk dat het bij mij nog wel wat langer gaat duren).
Probeer gewoon de leuke dingen met haar te doen die jullie altijd deden/doen. Zin hebben in de wereld en het leven is het beste medicijn.

En kijk eens op de website Proud2Bme voor meer informatie.
Je mag altijd DM'en of PM'en.
Heel veel sterkte met de situatie
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 24 mei 2017 @ 15:26:41 #13
33189 RM-rf
1/998001
pi_171171522
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 20:30 schreef sfwefks het volgende:

Of moet ik proberen te zorgen dat ze erover praat met me?
Ik zou hooguit haar duidelijk maken dat als zij erover wil praten, jij bereid bent te luisteren en ook haar niet zult veroordelen of buiten haar om dingen gaat doen die zij misschien niet wil, schep en houd ook die vertrouwensband aan.

Op dat moment is het haar keuze om iets te vertellen als ze dat wil, ben jij hooguit die vriend die zij ook volledig voor 100% kan vertrouwen (inclusief dat jij niks doorverteld zonder haar instemming, zelfs als jij dat misschien zelf graag zou willen)

Zorg verder ervoor dat jullie vriendschapsband niet bepaald wordt door dat probleem;
Probeer altijd gewoon je contacten als vriend te behouden en ga geen 'hulpverlener' spelen... vaak hebben mensen in zulk een positie meer behoefte aan vrenden dan hulpverleners en die laatste zijn makkelijker te vinden en vervangen dan echte vrienden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_171174735
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 13:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
Zelf heb ik in die situatie gezeten, maar dan aan de kant van degene met anorexia.
Toen ik nog jong/puber was, was het heel frustrerend omdat iedereen zich ermee bemoeide. Goed bedoelt en achteraf ben ik er blij mee, maar ik kreeg amper de kans om mijn aandacht ook maar een beetje te verleggen (als je vol schaamte een boterham wegkauwd en iedereen zegt hoe goed je bezig bent, werkte niet voor mij).

Waarschijnlijk is het prettig om te laten merken dat je er voor haar wilt zijn (als je dat wilt tenminste) en laat het daarna rusten. Het is aan haar om hulp te accepteren en te zoeken. Daarin kun jij hooguit ondersteunend zijn. Genezen zonder eigen motivatie gaat sowieso niet lukken en het is een lang proces (volgens mijn psych duurt het gemiddeld zeven jaar en ik denk dat het bij mij nog wel wat langer gaat duren).
Probeer gewoon de leuke dingen met haar te doen die jullie altijd deden/doen. Zin hebben in de wereld en het leven is het beste medicijn.

En kijk eens op de website Proud2Bme voor meer informatie.
Je mag altijd DM'en of PM'en.
Heel veel sterkte met de situatie
Zo is het :).

Dan nog zou ik het zoals boven beschreven aan een ander overlaten als je je er toch mee wilt bemoeien :). En dat is vaak wat mensen willen bij mensen met eetstoornissen. Goed bedoeld of niet.
  woensdag 24 mei 2017 @ 17:56:48 #15
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171174898
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 17:45 schreef vera166 het volgende:

[..]

Zo is het :).

Dan nog zou ik het zoals boven beschreven aan een ander overlaten als je je er toch mee wilt bemoeien :). En dat is vaak wat mensen willen bij mensen met eetstoornissen. Goed bedoeld of niet.
Als vriend(in) kan je geen hulpverlener zijn, wel een steun.
Maar dat 'geheim' houden is niet goed, dat zorgt ervoor dat de ziekte kan uitbreiden. Het uit de schaduw halen en zorgen dat iedereen die direct betrokken is weet hoe ernstig het is is van groot belang.

Dat betekend niet dat die direct betrokkenen op iemands huid moeten zitten (dat werkt averechts), maar wel dat de ziekte niet kan doorwoekeren. Er beter naar professionele hulp 'gepushed' kan worden. Hoe eerder dat gebeurd en iemand inziet dat hun ziekte ernstig is en er wat aan gedaan kan worden hoe beter.
Hoe langer iemand net kan doen dat het echt niet zo erg is, hoe verder de ziekte in kan vreten.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171185204
Als iemand die van dichtbij heeft gezien hoe dit gaat kan ik alleen maar adviseren toch met die moeder te gaan praten. Misschien wordt je vriendin boos, maar het klinkt of ze nog niet extreem ver heen is.

Ik ken iemand die dat wel was en die leeft nog wel, maar ze zal nooit meer normaal met eten kunnen omgaan. Haar zelfbeeld, lichaam en hersenen hebben een enorme klap gehad met blijvende schade.

Een meisje op schoolleeftijd kan niet helemaal overzien hoe ernstig het kan zijn. Zeker niet als ze zelf die stoornis heeft.

Je kunt uiteraard proberen eerst met dat meisje samen de moeder te gaan spreken hierover. Ik zou dat voorstellen. Maar je kunt ook aangeven dat als ze dat niet samen met je doet kun je aangeven dat je anders zelf met haar ouders gaat praten.

Anorexia is dermate serieus dat je daar niet mee moet fucken.
Whatever...
pi_171197105
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 22:38 schreef Spanky78 het volgende:
Als iemand die van dichtbij heeft gezien hoe dit gaat kan ik alleen maar adviseren toch met die moeder te gaan praten. Misschien wordt je vriendin boos, maar het klinkt of ze nog niet extreem ver heen is.

Ik ken iemand die dat wel was en die leeft nog wel, maar ze zal nooit meer normaal met eten kunnen omgaan. Haar zelfbeeld, lichaam en hersenen hebben een enorme klap gehad met blijvende schade.

Een meisje op schoolleeftijd kan niet helemaal overzien hoe ernstig het kan zijn. Zeker niet als ze zelf die stoornis heeft.

Je kunt uiteraard proberen eerst met dat meisje samen de moeder te gaan spreken hierover. Ik zou dat voorstellen. Maar je kunt ook aangeven dat als ze dat niet samen met je doet kun je aangeven dat je anders zelf met haar ouders gaat praten.

Anorexia is dermate serieus dat je daar niet mee moet fucken.
Hoezo denk je dat diegene nooit meer normaal met eten om kan gaan?
en wat is de blijvende schade aan lichaam en hersenen?
Er zijn ook best wat mensen die genezen.
pi_171208243
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:49 schreef velden het volgende:

[..]

Hoezo denk je dat diegene nooit meer normaal met eten om kan gaan?
en wat is de blijvende schade aan lichaam en hersenen?
Er zijn ook best wat mensen die genezen.
Omdat ze me dat heeft verteld. Ze is al jaren genezen verklaard. Maar haar hersenen etc hebben wel een tik gehad door de ondervoeding.

Het is als met alcoholisme... Je kunt wel kaarten clean zijn, maar terugvallen is zo gebeurd. Voor niet iedereen zal het hetzelfde zijn, maar het feit dat mensen zichzelf letterlijk dood hongeren zegt toch wel iets over de ernst.
Whatever...
pi_171208902
Tja had een vriendin die ook liep te pierewaaien met eten en het koud had met 25 graden, maar na een aanvaring met mij moeder is ze wel na gaan denken.
Moet zeggen op moment dat mijn moeder 'los' ging kon ik wel door de grond zakken van schaamte, maar achteraf is het misschien maar goed geweest, soms is het nodig om hard te zijn om door te dringen.
pi_171214959
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 22:35 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Omdat ze me dat heeft verteld. Ze is al jaren genezen verklaard. Maar haar hersenen etc hebben wel een tik gehad door de ondervoeding.

Het is als met alcoholisme... Je kunt wel kaarten clean zijn, maar terugvallen is zo gebeurd. Voor niet iedereen zal het hetzelfde zijn, maar het feit dat mensen zichzelf letterlijk dood hongeren zegt toch wel iets over de ernst.
Werken haar hersenen niet zoals ze moeten?
En haar lichaam, wat is daar de schade aan?
  vrijdag 26 mei 2017 @ 12:02:30 #21
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171217969
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 14:49 schreef velden het volgende:

[..]

Hoezo denk je dat diegene nooit meer normaal met eten om kan gaan?
en wat is de blijvende schade aan lichaam en hersenen?
Er zijn ook best wat mensen die genezen.
Ondervoeding kan serieuze, blijvende lichamelijke schade opleveren. Van geheugenstoornissen tot botontkalking, van leverschade tot nierschade en ga zo maar door.

Veel kan wel weer (gedeeltelijk) herstellen, maar bij langdurige en vergaande ondervoeding is de kans op blijvende schade groot.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')