abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 mei 2017 @ 14:44:08 #1
224960 highender
Travellin' Light
pi_171145156
Voor een tennisvereniging ben ik op zoek naar een nieuwe geluidsinstallatie. Het betreft een binnenruimte van +/- 5m (D) x 2,5m (H) x 20m (B) en een overdekt terras met min of meer dezelfde afmetingen.

Indoor (100m2):
Hiervoor zoeken we een set luidsprekers + versterker die naast een prima geluidskwaliteit ook voldoende SPL levert voor als er een keer een feestje is.

Outdoor (100m2):
Hier gaat het enkel om achtergrondmuziek.

Overige:
- Er moet een microfoon op aangesloten kunnen worden zodat iemand iets kan omroepen indien nodig, zowel via de indoor als outdoor luidsprekers.
- Het volume voor indoor- en outdoor moet apart ingesteld kunnen worden (multizone).
- Als bron gaat een computer + USB DAC ingezet worden (Spotify premium).

Ik zat zelf te denken aan de volgende componenten:
- Apart PM 7400 II voorversterker met 2 zones en microfoon ingang
- Yamaha CBR10 indoor luidsprekers met max. 123dB SPL, 8 Ohm weerstand en een 10" driver
- Yamaha P2500S versterker met 2 x 275W @ 8 Ohm, om de Yamaha's aan te sturen.
- KEF Ventura 4 outdoor speakers
- the t.amp E-400 om deze KEF outdoor speakers aan te sturen

Dan hebben we nog nodig:
- Omroepmicrofoon (voor bijvoorbeeld prijsuitreikingen e.d.), liefst draadloos
- 19" Rack
- Kabels

Mijn vragen aan jullie:
- Heb ik zo alles compleet? Indien niet, wat zie ik over het hoofd?
- Zou dit systeem zowel indoor als outdoor aan de eisen voldoen? Indien niet, wat zou je dan aanbevelen?
- Welke omroepmicrofoon?

Alvast dank voor de reacties.
pi_171145328
spotify business
:]
pi_171145352
Die voorversterker heb je helemaal niet nodig, zet daarvoor een mengpaneel neer, dan kun je eventueel ook nog een DJ laten draaien.

Verder kom je er aardig mee weg. Neem als microfoon een Shure, hoeft niet al te duur te zijn, en prima kwaliteit.

Ik zou trouwens niet voor Yamaha speakers gaan, dat is meer voor muzikanten.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2017 14:51:12 ]
  dinsdag 23 mei 2017 @ 15:59:03 #4
224960 highender
Travellin' Light
pi_171147151
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 14:48 schreef wootahH het volgende:
spotify business
Ik wist niet dat ze dat aanboden. weet je of dat dan inclusief Buma/Stemra fees is?
  dinsdag 23 mei 2017 @ 16:00:36 #5
224960 highender
Travellin' Light
pi_171147206
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 14:49 schreef Fokker89 het volgende:
Die voorversterker heb je helemaal niet nodig, zet daarvoor een mengpaneel neer, dan kun je eventueel ook nog een DJ laten draaien.

Verder kom je er aardig mee weg. Neem als microfoon een Shure, hoeft niet al te duur te zijn, en prima kwaliteit.

Ik zou trouwens niet voor Yamaha speakers gaan, dat is meer voor muzikanten.
Oké, mengpaneel is wellicht een betere optie, ik zal me er eens in verdiepen. Wat voor speakers zou jij dan kiezen?
pi_171147457
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 14:49 schreef Fokker89 het volgende:
Die voorversterker heb je helemaal niet nodig, zet daarvoor een mengpaneel neer, dan kun je eventueel ook nog een DJ laten draaien.

Verder kom je er aardig mee weg. Neem als microfoon een Shure, hoeft niet al te duur te zijn, en prima kwaliteit.

Ik zou trouwens niet voor Yamaha speakers gaan, dat is meer voor muzikanten.
shure <3
pi_171147600
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 16:00 schreef highender het volgende:

[..]

Oké, mengpaneel is wellicht een betere optie, ik zal me er eens in verdiepen. Wat voor speakers zou jij dan kiezen?
Je kan gerust voor een B-merk als Skytec, Dap of JB-systems gaan. meer power, en goed geluid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2017 16:09:42 ]
pi_171155409
Inderdaad een DJ mixer, die hebben bijna allemaal ook twee extra uitgangen voor de dj booth, kun je de buitenspeakers op aansluiten en apart regelen. Je hebt ze zelfs met bluetooth en USB.

Voor binnen twee aktieve speakers, van HK of RCF ofzo, scheelt je een versterker.

En buiten ipv die dure Kefs, zoiets https://www.bax-shop.nl/o(...)ox-outdoor-set-van-2
.
pi_171263594
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 14:49 schreef Fokker89 het volgende:
Die voorversterker heb je helemaal niet nodig, zet daarvoor een mengpaneel neer, dan kun je eventueel ook nog een DJ laten draaien.

Verder kom je er aardig mee weg. Neem als microfoon een Shure, hoeft niet al te duur te zijn, en prima kwaliteit.

Ik zou trouwens niet voor Yamaha speakers gaan, dat is meer voor muzikanten.
Meer voor muzikanten? Hoe kom je daar bij?

Ze zullen waarschijnlijk neutraal klinken, maar dat betekend niet dat ze slecht zijn en dat betekend ook niet dat ze meer voor muzikanten zijn.
pi_171263615
Vergeet je de limiter niet? Of is dat niet verplicht voor een sportkantine?
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  zondag 28 mei 2017 @ 13:52:32 #11
224960 highender
Travellin' Light
pi_171270640
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 02:31 schreef yosander het volgende:
Vergeet je de limiter niet? Of is dat niet verplicht voor een sportkantine?
Dank voor de tip, ik weet niet of het verplicht is maar het lijkt me sowieso wel een nuttig apparaat.
  zondag 28 mei 2017 @ 13:57:13 #12
224960 highender
Travellin' Light
pi_171270773
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 02:26 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Meer voor muzikanten? Hoe kom je daar bij?

Ze zullen waarschijnlijk neutraal klinken, maar dat betekend niet dat ze slecht zijn en dat betekend ook niet dat ze meer voor muzikanten zijn.
Ik ga komende week wat verschillende opties beluisteren, o.a. Mackie, JBL, Yamaha en ook wat B-merken. Ik ben zelf wel liefhebber van een neutraal geluid, met eventueel wat extra laag middels EQ wanneer dat nodig is.
  zondag 28 mei 2017 @ 13:59:01 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171270822
Een keer een feestje kun je vergeten met 10 inch..
En buiten verwaaid geluid heel snel.. met die 4.5 inch is dat een beetje als luisteren naar oortjes op 10 meter afstand..

Ik zou even advies inwinnen bij de plaatselijke PA boer, want je gaat nu geld uitgeven zonder dat je weet wat je eigenlijk aan het doen bent.. ;)

Je hebt het trouwens over b merken.. maar je hebt helemaal geen merkenkennis zie ik..
  zondag 28 mei 2017 @ 14:29:32 #14
224960 highender
Travellin' Light
pi_171271885
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 13:59 schreef Zolderkamer het volgende:
Een keer een feestje kun je vergeten met 10 inch..
En buiten verwaaid geluid heel snel.. met die 4.5 inch is dat een beetje als luisteren naar oortjes op 10 meter afstand..

Ik zou even advies inwinnen bij de plaatselijke PA boer, want je gaat nu geld uitgeven zonder dat je weet wat je eigenlijk aan het doen bent.. ;)

Je hebt het trouwens over b merken.. maar je hebt helemaal geen merkenkennis zie ik..
Met 120 - 130 dB moet je toch wel een ruimte van 100m2 (en +/- 40 mensen) kunnen vullen? Voor buiten is het echt voor wat achtergrondmuziek, niets meer. En ik ga sowieso bij een PA boer langs voor advies en demo.

Yamaha en JBL zie ik als A-merk, Skytec, Dap, enzovoorts als B-merken, wat is daar mis mee :? Deze indeling zegt volgens mij voornamelijk iets over de naamsbekendheid en, in mindere mate, over de prijs/kwaliteit. Zo is Bose ook een A-merk dacht ik, maar de geluidskwaliteit is waardeloos.
  zondag 28 mei 2017 @ 14:44:50 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171272299
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 14:29 schreef highender het volgende:

[..]

Met 120 - 130 dB moet je toch wel een ruimte van 100m2 (en +/- 40 mensen) kunnen vullen? Voor buiten is het echt voor wat achtergrondmuziek, niets meer. En ik ga sowieso bij een PA boer langs voor advies en demo.

Yamaha en JBL zie ik als A-merk, Skytec, Dap, enzovoorts als B-merken, wat is daar mis mee :? Deze indeling zegt volgens mij voornamelijk iets over de naamsbekendheid en, in mindere mate, over de prijs/kwaliteit. Zo is Bose ook een A-merk dacht ik, maar de geluidskwaliteit is waardeloos.
Je noemt Mackie een a merk.. dan kom je met wat consumentenmerken en zeg je iets over bose zonder een type te noemen..

Het gaat erom dat je redelijk geluid hebt.. of dat nou op de achtergrond staat of niet is niet zo van belang..

Voorbeeldje A merken:

Meyer Sound
D&B
Kling&Freitag
Axys
Martin audio
FBT (meest geschikt vanwege budget denk ik)
EAW
Crest
Crown/Amcron

Etc etc

Best ga je voor een nette gebruikte PA set.. dan blijft het wat betaalbaar en het spul heeft toch niets te lijden vanwege vaste installatie
  zondag 28 mei 2017 @ 15:13:09 #16
224960 highender
Travellin' Light
pi_171273344
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 14:44 schreef Zolderkamer het volgende:
Je noemt Mackie een a merk.. dan kom je met wat consumentenmerken en zeg je iets over bose zonder een type te noemen..

Het gaat erom dat je redelijk geluid hebt.. of dat nou op de achtergrond staat of niet is niet zo van belang..

Voorbeeldje A merken:

Meyer Sound
D&B
Kling&Freitag
Axys
Martin audio
FBT (meest geschikt vanwege budget denk ik)
EAW
Crest
Crown/Amcron

Etc etc

Best ga je voor een nette gebruikte PA set.. dan blijft het wat betaalbaar en het spul heeft toch niets te lijden vanwege vaste installatie
Dank voor je tips betreffende de merken, FBT lijkt me inderdaad ook interessant.
^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')