abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171144677

Sri Lanka
Vroeger Ceylon, een tropisch paradijs net onder India. Een van de grootste producenten van thee en cocosproducten.

Bezienswaardigheden
Eigenlijk het gehele eiland, maar wat hoogte punten:

• Peradeniya botanical gardens
Net buiten (het verder naar toeristische, drukke) Kandy, een prachtige botanische tuin.

• Yala National Park
Het gebied met de hoogste luipaard-dichtheid ter wereld, een groeiende olifantenpopulatie, honderden vogels, en wat niet meer. (Foto's LeeHarveyOswald: https://plus.google.com/p(...)/5686610947516204273 )

• Markten in Colombo
Veel locals, onwijs veel tropisch groente en fruit.

• Kleine, lokale eetgelegenheden
Eet waar de locals eten. Het meest geweldige eten voor vrijwel niets.



Wat kost dat?
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Hmja, ik ga het land missen hoor. O+

Onze uitgaven, voor hen die dat interessant vinden. :)

We zijn negentien dagen in het land geweest.

• Verblijf: ¤ 862,50 (~60%)

• Vervoer: ¤ 291,80 (~20%)

• Eten & drinken: ¤ 163,74 (~11%)

• Overig (entree, fooien etc.): ¤ 119,44 (~8%)

Totaal uitgegeven (ex vlucht uiteraard): ¤ 1.437,78

Verblijf en vervoer kunnen absoluut veel goedkoper voor de budgettair uitgedaagde reiziger. :Y De bus is echt bizar goedkoop, maar je moet dan eigenlijk geen koffers meeslepen. Verblijf kan ook heel goedkoop, vooral als je in de accommodaties gaat zitten waar de Srilankanen zelf verblijven. Je verwachtingen qua faciliteiten & hygiëne moet je daar natuurlijk wel aan aanpassen.

Wat algemene tips:

• Absoluut meenemen: multitool / Zwitsers zakmes & voorraad ziplock-zakjes.

• Neem niet te veel kleding mee. Je neemt bijna altijd meer mee dan je feitelijk nodig hebt. Eén setje warme kleren voor in de Hill Country is wel genoeg denk ik.

• Per persoon verbruik je ongeveer een halve DEET-roller (zo'n deoroller-ding) per week. DEET is in Sri Lanka niet algemeen verkrijgbaar.

• Pas je eetgewoonten aan als je bij de locals eet. Eet gewoon met je (rechter)hand, wordt zeer gewaardeerd. :) Srilankanen zijn terecht trots op hun culinaire traditie en waardering daarvoor maakt vrienden.

• Neem overal een rol pleepapier mee naartoe, dit hangt nergens.

• Koop alleen fruit dat je meteen / in de eerstkomende paar uur gaat opeten. Bewaren werkt echt niet met die hitte en dat is zonde. Fruit is overal verkrijgbaar en zeer goedkoop. Het lekkerste, rijpste fruit koop je bij de stalletjes langs de weg. Ze maken het eetklaar voor je.

• Neem voldoende ontsmettende gel mee. Zo voorkom je reizigersdiarree. Neem ook loperamide mee voor het geval dat. Vraag je huisarts of hij bereid is om je een breed spectrum-antibiotica mee te geven voor eventuele reizigersdiarree, dat scheelt bezoekjes aan plaatselijke dokters en ziekenhuizen. Wij kregen ciprofloxacine mee.

• Wees niet te bang om ergens te eten, dat is echt zonde. Het lekkerste eten krijg je bij de kleine lokale 'hotels' (cafetaria) en die zijn nou eenmaal niet bepaald schoon. Wij hebben beide wel wat spijsverteringsproblemen gehad, maar geen echte diarree (mede dankzij de loperamide).

• Wees op je hoede voor mensen die 'zomaar' een praatje komen maken en je vervolgens een soort rondleiding gaan geven. Ze willen altijd geld zien. Ga op je gevoel af; de meeste mensen zijn gewoon geïnteresseerd, maar je zult ook veel verkapte bedelaars tegenkomen. Gewoon mensen die ineens een stukje met je mee gaan lopen e.d. Wees resoluut in je afwijzing.

• Laat je niet bedotten door tuktukchauffeurs met hele verhalen over 'normal price'. 30-50 rupee per kilometer is normaal, houd dat in je achterhoofd. Spreek van tevoren een prijs af, tenzij je zeker weet dat iemand te goeder trouw is (bijvoorbeeld als je iemand geregeld hebt via je hotel; die zullen meestal niet te veel rekenen).

• Vertrouw niet op de Lonely Planet!!! Zeker niet daar waar het accomodaties aangaat. Inmiddels zijn wij tot de conclusie gekomen dat we de accomodaties die LP aanraadt juist moeten mijden. :') Zal er ook iets mee te maken hebben dat de LP over Sri Lanka twee jaar oud is. Veel informatie klopt niet meer, maar er staan ook gewoon feitelijke onjuistheden in over bereikbaarheid, locatie e.d. De vermelding in LP doet accomodaties i.h.a. geen goed. Om te beginnen gooien ze hun prijzen flink omhoog en verder kun je er van op aan dat accommodaties die in de LP staan, helemaal vol zitten met blanken. Niks aan. :P

• Onze ervaring leert dat je -in elk geval in deze periode- prima op de bonnefooi kunt reizen. Overal is voldoende plek. Wij hebben steeds wel de dag van tevoren een accommodatie gezocht en gebeld, maar nodig is dat niet. In elke plaats waar we zijn geweest hadden we ook zo op goed geluk ergens naartoe kunnen gaan en een slaapplaats kunnen vinden.

Als me nog meer te binnen schiet, zet ik het hier nog neer. :)


Weer

Eigenlijk zit je in Sri Lanka nooit verkeerd. In het regenseizoen regent het zo tussen 17:30 en 18:00. Kort maar hevig, en daarna weer droog. In 'Hill country' zal het wat vaker regenen en ligt de temperatuur ook een stuk lager (rond de 20, ipv rond de 30).



Overige Sri Lanka topics:
Reisverslag van SeLang TRV / [Reisverslag] Sri Lanka
'Live' blog van Isegrim en LeeHarveyOswald van hun bezoek in December 2011 - TRV / Blogtopic - reis naar Sri Lanka
TRV / [Reisverslag] Pré-huwelijksreis naar Sri Lanka (veel foto's)
Vorige deel: TRV / Reizen naar Sri Lanka II

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 30-08-2018 10:21:45 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator dinsdag 23 mei 2017 @ 16:03:56 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171147384
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 14:26 schreef BlackLining het volgende:
Anil... Als ik het me goed herinner ben ik ook bij hem te gast geweest.

Een mooie oude witte villa, tien minuutjes lopen van Ella? Volgens mij heeft die man destijds nog een gele kaart van het gebied voor me getekend.
Het was geen oude villa volgens mij. Vanuit Ella de berg oplopen met uitzicht op de gap. Richting de 'kleine' waterval. Langs het spoor. 15-20 minuten lopen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_171148345
Mijn vriendin en ik (beiden 25) zijn nu ook aan het kijken om naar Sri Lanka te gaan komende zomer. Helaas ivm werk alleen de mogelijkheid begin augustus 2 weken te gaan.
We kunnen alleen geen tickets vinden voor onder de 850 euro, iemand nog een tip hiervoor?
Vertrekken van AMS, BRU, DUS of CGN allemaal prima..
pi_171191829
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 16:31 schreef Noisecontrollers het volgende:
Mijn vriendin en ik (beiden 25) zijn nu ook aan het kijken om naar Sri Lanka te gaan komende zomer. Helaas ivm werk alleen de mogelijkheid begin augustus 2 weken te gaan.
We kunnen alleen geen tickets vinden voor onder de 850 euro, iemand nog een tip hiervoor?
Vertrekken van AMS, BRU, DUS of CGN allemaal prima..
Volgens google flights kan het vanaf 790,-. Eind augustus zou je 200 euro goedkoper uit kunnen zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_171192976
Zag dat augustus richting regenseizoen gaat. Is het dan nog wel goed te doen qua vervoer en reizen in binnenland ?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 mei 2017 @ 20:05:00 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_171228678
quote:
17s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:46 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het verblijf bij Anil in de buurt van Ella was toch wel één van de hoogtepunten van onze reis. Schitterend uitzicht, grote schone kamer (beneden), geweldig ontbijt. Elke morgen om een uur of zes ging ik voor op de veranda zitten om te kijken naar alle vogeltjes. Spechten, kolibri's, en nog veel meer kleurrijke vogeltjes die er vrolijk op los kwetterden. M'n verloofde kwam er zelfs vroeg het bed voor uit.
Sunbirds waarschijnlijk. Kolibries heb je alleen op het Amerikaanse continent ;)

quote:
en nog veel meer kleurrijke vogeltjes die er vrolijk op los kwetterden. M'n verloofde kwam er zelfs vroeg het bed voor uit.
Goede partnerkeuze ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_171235787
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 11:28 schreef Tinus_dus het volgende:
Zag dat augustus richting regenseizoen gaat. Is het dan nog wel goed te doen qua vervoer en reizen in binnenland ?
Jij denkt dat het binnenland geen geasfalteerde wegen heeft?
pi_171237147
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 16:03 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het was geen oude villa volgens mij. Vanuit Ella de berg oplopen met uitzicht op de gap. Richting de 'kleine' waterval. Langs het spoor. 15-20 minuten lopen.
Ah, nee, dan was het een andere. Maar sowieso, Ella is erg tof. Jammer alleen dat er in hoog tempo betonnen hotels uit de grond worden gestampt ;(


Overigens triest, die regenval daar nu. Schijnt vooral rond Ratnapura te doen te zijn..


quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 11:28 schreef Tinus_dus het volgende:
Zag dat augustus richting regenseizoen gaat. Is het dan nog wel goed te doen qua vervoer en reizen in binnenland ?
Nou ja, het gaat er wel eens mis, zoals nu.

Maar goed, ik ben er ook in het regenseizoen geweest, en dat houdt simpelweg in dat het tussen vier en half vijf even kneiterhard regent, daarna komt de zon weer terug en ben je met een kwartiertje weer opgedroogd. Zo spannend is het allemaal niet.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zaterdag 27 mei 2017 @ 07:38:37 #9
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171239183
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:05 schreef SeLang het volgende:
Sunbirds waarschijnlijk. Kolibries heb je alleen op het Amerikaanse continent ;)

Goede partnerkeuze ^O^
Dan zullen het sunbirds geweest zijn. Ze waren klein en donkerblauw/paars.
<edit> Wiki vertelt me dat het de purple sunbird was.


Zeker. Ben er blij mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door UIO_AMS op 27-05-2017 07:47:50 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 27 mei 2017 @ 12:42:27 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_171242963
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 07:38 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Dan zullen het sunbirds geweest zijn. Ze waren klein en donkerblauw/paars.
<edit> Wiki vertelt me dat het de purple sunbird was.
Die zal je zeker gezien hebben want dat is de meest voorkomende. Mannetje is paars, vrouwtje olijf plus geel. Het lijken inderdaad ook net kolibries want ze zijn piepklein en voeden zich met de nectar van bloemen. Erg leuk.

Vogeltjes zijn echt een attractie op Sri Lanka. Enorme diversiteit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_171327205
Oké jongens, ik ben nu een week in t land. Geweldig mooi land zeg! Zit nu in Trincomalee en wil hierna naar Kandy toe. Ik kan alleen nergens vinden vanaf welk deel Sri Lanka nu onbegaanbaar is geworden door de regen en overstromingen. Kan iemand me misschien hiermee helpen?..
pi_171339217
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 15:22 schreef LexWestt het volgende:
Oké jongens, ik ben nu een week in t land. Geweldig mooi land zeg! Zit nu in Trincomalee en wil hierna naar Kandy toe. Ik kan alleen nergens vinden vanaf welk deel Sri Lanka nu onbegaanbaar is geworden door de regen en overstromingen. Kan iemand me misschien hiermee helpen?..
The torrential rains - the worst to hit Sri Lanka since 2003 - have swamped western and southern regions, with some of the most affected areas in Kalutara, Ratnapura and Matara.

Zou lokaal gewoon informeren of bepaalde bussen/treinen wel rijden.
pi_171340234
Ik zou gewoon uit heel het zuidwesten wegblijven. Je bent, met alle respect, de mensen daar nu alleen maar tot last.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator woensdag 31 mei 2017 @ 08:22:43 #14
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171341581
Wat BlackLining zegt. Niet naar het zuidwesten gaan nu.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 31 mei 2017 @ 08:48:24 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_171341833
Maar dan ook wegblijven uit Galle en omgeving, of alleen het binnenland?
pi_171345111
Die mensen willen rouwen om verloren familie, zoeken naar overlevenden, bidden in hun eigen tempels liefst zonder fotograferende toeristen, het beetje OV wat nog rijdt gebruiken om bekenden op te zoeken, overgebleven voedsel beschikbaar stellen en helpen met wederopbouw.

Je hebt in heel dat gebied niets te zoeken als je niets te bieden hebt.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_171347420
Nee, ik ga naar uda walawe en zuidelijker kom ik niet denk ik..
  vrijdag 2 juni 2017 @ 11:12:05 #18
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_171393289
Wij zijn aan het kijken voor tickets naar Sri Lanka / Malediven.

Dusseldorf - Colombo.
Colombo - Male ( malediven)
Male - Dusseldorf.

Komen op een ticketprijs van 840 euro pp uit.
Is dit duur of zouden we moeten wachten op aanbiedingen.

Dit is wel met Emirates en in November.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 12:59:31 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_171395358
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 11:12 schreef egelhond het volgende:
Wij zijn aan het kijken voor tickets naar Sri Lanka / Malediven.

Dusseldorf - Colombo.
Colombo - Male ( malediven)
Male - Dusseldorf.

Komen op een ticketprijs van 840 euro pp uit.
Is dit duur of zouden we moeten wachten op aanbiedingen.

Dit is wel met Emirates en in November.
retour colombo - male kost 250 euro per persoon, dan denk ik dat je voor 840 al best aardig zit. Kans is aanwezig dat je nog goedkope tickets richting Colombo kan vinden natuurlijk, maar dan moet je dus alsnog die 250 neerleggen voor colombo - male. En direct vanuit Male terug is ook wel lekker natuurlijk
pi_171395446
Ik betaalde 430 voor een retour Colombo. Vanaf Brussel wel, maar ik woon in Brabant dus dat is dichter bij dan Schiphol en aanzienlijk goedkoper. En dat was ook een flinke aanbieding, met Qatar Airways.

Ik denk dat je niet meer dan 100 euro eraf gaat krijgen.

Overigns heb ik een tyfushekel aan de stoelen en dan meer specifiek de hoofdsteunen van de drie grote Arabische maatschappijen, maar soit :z
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 15:40:55 #21
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_171398542
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 13:04 schreef BlackLining het volgende:
Ik betaalde 430 voor een retour Colombo. Vanaf Brussel wel, maar ik woon in Brabant dus dat is dichter bij dan Schiphol en aanzienlijk goedkoper. En dat was ook een flinke aanbieding, met Qatar Airways.

Ik denk dat je niet meer dan 100 euro eraf gaat krijgen.

Overigns heb ik een tyfushekel aan de stoelen en dan meer specifiek de hoofdsteunen van de drie grote Arabische maatschappijen, maar soit :z
Maar welke tijd van het jaar was dat?
  zondag 4 juni 2017 @ 16:20:38 #22
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_171448775
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 13:04 schreef BlackLining het volgende:
Overigns heb ik een tyfushekel aan de stoelen en dan meer specifiek de hoofdsteunen van de drie grote Arabische maatschappijen, maar soit :z
Waarom? Ik dacht dat Qatar en Emirates juist de ruimste stoelen/beenruimte hadden van zo'n beetje alle maatschappijen?
pi_171455194
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 15:40 schreef egelhond het volgende:

[..]

Maar welke tijd van het jaar was dat?
Dat was rond deze periode meen ik, eind mei begin juni.


quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 16:20 schreef Coelho het volgende:

[..]

Waarom? Ik dacht dat Qatar en Emirates juist de ruimste stoelen/beenruimte hadden van zo'n beetje alle maatschappijen?
Omdat die hoofdsteun te ver naar voren zit. Ik zit als het ware met mijn kin op mijn borst in die stoelen. Verschrikkelijk. :N
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 22:09:58 #24
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_171512030
Iemand ervaring of het een probleem is als we alleen een ticket boeken naar Sri Lanka en de terugreis van de Malediven naar huis?
Ofwel dat we daar ter plaatse een ticket boeken van Colombo naar Male wanneer het ons uitkomt?

Ervaring met thailand is dat ze er niet om vragen maargoed hoe is dat in Sri Lanka?
pi_171516513
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:09 schreef egelhond het volgende:
Iemand ervaring of het een probleem is als we alleen een ticket boeken naar Sri Lanka en de terugreis van de Malediven naar huis?
Ofwel dat we daar ter plaatse een ticket boeken van Colombo naar Male wanneer het ons uitkomt?

Ervaring met thailand is dat ze er niet om vragen maargoed hoe is dat in Sri Lanka?
Bij de visumaanvraag moet je in ieder geval ook je uitgaande vlucht aangeven. Je zou de aanvraag kunnen proberen met daarin de uitgaande vlucht vanaf Male, maar ik weet niet of ze dat accepteren (en dan ben je 35$ kwijt).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_171537751
Weinig kans ja.

Ik zou desnoods even kijken of er een goedkoop vluchtje naar India ofzo gaat. Boek dat, voer dat op als volgende bestemming, en kijk dan lekker verder wat je doet.

Dat werkt in Zuidoost Azië ook altijd prima.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_171544165
Ik wil morgen of overmorgen naar het Uda Walawe park gaan. Ik vind het alleen lastig om informatie te vinden over de prijzen van de safari's. Aangezien ik alleen erheen ga en ik niet voor een hele auto in m'n eentje wil betalen, is het handiger om naar het park te gaan en hopen op een half volle auto om daarmee mee te gaan?

Wat is mijn plan van aanpak?:)
pi_171581072
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 10:56 schreef LexWestt het volgende:
Ik wil morgen of overmorgen naar het Uda Walawe park gaan. Ik vind het alleen lastig om informatie te vinden over de prijzen van de safari's. Aangezien ik alleen erheen ga en ik niet voor een hele auto in m'n eentje wil betalen, is het handiger om naar het park te gaan en hopen op een half volle auto om daarmee mee te gaan?

Wat is mijn plan van aanpak?:)
Het hele stuk rondom Uda Walawe is nogal dodgy opgezet. Dwars door het park loopt een soort dijk, je kunt hem waarschijnlijk wel zien op de kaart, en aan één kant daarvan (ik meen ten zuiden, maar niet zeker) is de ingang. Eigenlijk alleen herkenbaar aan de 15-20 Sri Lankanen die uit alle macht over elkaar heen aan het schreeuwen zijn omdat uitgerekend zij natuurlijk de official tour guides, best reviewed, experienced, legal ranger, etcetera etcerta zijn

Aan de andere kant van de dijk is een soort van dorpje, met eigenlijk alleen maar hotels en tourist trap winkeltjes. Lijkt mij vooral een plaats waar gezinnen naartoe gaan, en daar kom je moeilijk tussen is mijn backpack-ervaring. Aan de andere kant van de dijk waar al die gasten hun jeeps staan te promoten, zou ik persoonlijk ook niet graag in mijn eentje staan.

Je kunt het proberen. Ik heb het niet gedaan, maar voor wat ik daar gezien heb lijkt me dat niet iets wat ik zou proberen als ik solo reis. Ik weet niet waar je nu bent? Ik heb toen ik in Ella aan kwam daar die avond meteen een groepje mensen ontmoet die met hetzelfde probleem zaten en de volgende dag zaten we in de taxi naar Uda Walawe, dat ging prima.

Volgens mij is er niet echt een vaste prijs trouwens. Ik meen dat ik 2000 rupee heb betaald, als onderdeel van een groep van een man of 8, met een gids. Neem overigens wel echt zo'n gids mee, want zonder wordt het niks.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 12:58:06 #29
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_171594466
Hoe is het momenteel gesteld met de situatie rondom de overstromingen/landslides? Is het weer al iets hersteld of is het nog steeds even slecht maar gewoon geen nieuws in Nederland?
pi_171646480
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 12:58 schreef Coelho het volgende:
Hoe is het momenteel gesteld met de situatie rondom de overstromingen/landslides? Is het weer al iets hersteld of is het nog steeds even slecht maar gewoon geen nieuws in Nederland?
Ik heb toevallig vandaag mijn driver hierover gemaild. Als ik iets hoor zal ik het hier ook even posten!
pi_171659343
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 12:58 schreef Coelho het volgende:
Hoe is het momenteel gesteld met de situatie rondom de overstromingen/landslides? Is het weer al iets hersteld of is het nog steeds even slecht maar gewoon geen nieuws in Nederland?
Zojuist van mijn gids gekregen:

"Dear Madam,

Thanks for your mail. No problem. The disaster was end. You can see every places.

See you."

Je kunt dus in principe overal weer reizen.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 11:17:58 #32
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_171661965
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 12:59 schreef Blik het volgende:

[..]

retour colombo - male kost 250 euro per persoon, dan denk ik dat je voor 840 al best aardig zit. Kans is aanwezig dat je nog goedkope tickets richting Colombo kan vinden natuurlijk, maar dan moet je dus alsnog die 250 neerleggen voor colombo - male. En direct vanuit Male terug is ook wel lekker natuurlijk
Ik heb 2 jaar geleden 702 euro betaald, met Emirates (ook vanaf Dusseldorf)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  dinsdag 13 juni 2017 @ 12:20:36 #33
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_171663379
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 08:28 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Zojuist van mijn gids gekregen:

"Dear Madam,

Thanks for your mail. No problem. The disaster was end. You can see every places.

See you."

Je kunt dus in principe overal weer reizen.
Dank voor het delen! Dat stelt me weer wat geruster :)
pi_172991008
Ik lees heel veel dat je niet de Lion Rock moet beklimmen, maar de rots er tegenover, omdat je dan uitzicht hebt over de Lion Rock en ook nog eens minder duur is. Wat is het advies hier?
  Moderator dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:41:12 #35
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_172992195
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 10:39 schreef Nashje het volgende:
Ik lees heel veel dat je niet de Lion Rock moet beklimmen, maar de rots er tegenover, omdat je dan uitzicht hebt over de Lion Rock en ook nog eens minder duur is. Wat is het advies hier?
Ik ben wel de Lion Rock opgeklommen. En ben er erg blij mee. De rots erachter ligt toch wel een stukje verderop en je ziet dan volgens mij niet (of slechts een klein deel van) de restanten van het kasteel/paleis. En je ziet sowieso de muurschilderingen niet. Die vond ik wel de moeite waard.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:08:59 #36
62913 Blik
The one and Only!
pi_172992644
De muurschilderingen zijn zeker mooi, en eigenlijk wat mij betreft de enige reden om de beklimming te doen. Bovenop stelt het weinig meer voor.
pi_173019376
Nou, wij zijn terug naar een hele mooie reis door Sri Lanka!

Veel mooie dingen gezien en gedaan (snorkelen bij Angel Reef - Tricomalee, safari in Yala - beer gezien, Leeuwenrots opgeklommen, veel zwemmen - ook in de zee, heel veel tempels) en de chauffeur en de hotels die hij had geregeld die we hadden waren top (had ik via internet zelf geregeld dus toch altijd wat spannend ;-) mocht iemand er 1 zoeken dan laat maar weten, dan zoek ik ff de gegevens op)!

Kinderen waren ook erg enthousiast (en of we vaker kunnen gaan snorkelen en op safari met de nieuwe reizen ;) )!
  donderdag 10 augustus 2017 @ 20:24:16 #38
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_173048279
Ik had nog niet gepost na mijn trip, maar ik vond Sri Lanka ook superleuk! Echt een aanrader. Geweest: Kandy, Trincomalee, Ella, Uda Walawe, Unawatuna, Galle, Colombo en laatste nachtje in Negombo.

Lievelings:
- Ella, want superleuke homestay (Chamodya) met geweldig uitzicht en zalig eten
- Galle vond ik ook top, mooi boutique hotel in het fort van Australisch stel, prachtige bubbel om een paar dagen te vertoeven.

Minst:
- toen onze tuktuk over een straathondje reed in Trincomalee :'( ;
- toen een aap me aanviel op de parkeerplaats bij Dambulla, want banaan.
pi_173051720
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 20:24 schreef Smash-it het volgende:
Ik had nog niet gepost na mijn trip, maar ik vond Sri Lanka ook superleuk! Echt een aanrader. Geweest: Kandy, Trincomalee, Ella, Uda Walawe, Unawatuna, Galle, Colombo en laatste nachtje in Negombo.

Lievelings:
- Ella, want superleuke homestay (Chamodya) met geweldig uitzicht en zalig eten
- Galle vond ik ook top, mooi boutique hotel in het fort van Australisch stel, prachtige bubbel om een paar dagen te vertoeven.

Minst:
- toen onze tuktuk over een straathondje reed in Trincomalee :'( ;
- toen een aap me aanviel op de parkeerplaats bij Dambulla, want banaan.
Haha misschien zijn we door dezelfde aap overvallen, alleen bij mij was het een mango
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:31:27 #40
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_173071728
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 22:13 schreef Mr.West het volgende:

Haha misschien zijn we door dezelfde aap overvallen, alleen bij mij was het een mango
_O-
  Moderator maandag 14 augustus 2017 @ 16:06:17 #41
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173138239
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173194859
Hmm oke, even kijken of we dan de Lion Rock op gaan of z'n buurman.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 14:42 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nou, wij zijn terug naar een hele mooie reis door Sri Lanka!

Veel mooie dingen gezien en gedaan (snorkelen bij Angel Reef - Tricomalee, safari in Yala - beer gezien, Leeuwenrots opgeklommen, veel zwemmen - ook in de zee, heel veel tempels) en de chauffeur en de hotels die hij had geregeld die we hadden waren top (had ik via internet zelf geregeld dus toch altijd wat spannend ;-) mocht iemand er 1 zoeken dan laat maar weten, dan zoek ik ff de gegevens op)!

Kinderen waren ook erg enthousiast (en of we vaker kunnen gaan snorkelen en op safari met de nieuwe reizen ;) )!
Klinkt goed! Heb je echt overal een chauffeur nodig of is het ook goed te doen met openbaar vervoer? Van Kandy naar Ella moet het wel lukken qua trein lijkt me, maar de rest? En anders zijn chauffeurs weer makkelijk overal te regelen lijkt me?
  Moderator donderdag 17 augustus 2017 @ 08:11:07 #43
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173200763
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 21:41 schreef Nashje het volgende:
Hmm oke, even kijken of we dan de Lion Rock op gaan of z'n buurman.
Check ook even mijn reisverslag (link in de post boven je). Daarin staat net de beklimming van Sigiriya beschreven met een foto van de top naar de buurman in het noorden.
quote:
Klinkt goed! Heb je echt overal een chauffeur nodig of is het ook goed te doen met openbaar vervoer? Van Kandy naar Ella moet het wel lukken qua trein lijkt me, maar de rest? En anders zijn chauffeurs weer makkelijk overal te regelen lijkt me?
Een chauffeur is niet nodig, maar wel makkelijk als je onderweg nog iets wil bezoeken zonder met bagage te slepen.
De trein van Kandy naar Ella is snel 'vol' qua reservering voor de eerste klasse. Tweede en derde klasse is meestal nog wel te boeken op de dag zelf (uurtje van tevoren kon je dat pas). Wij zijn met de auto van Kandy naar Ella gegaan en hebben daarna een retourtje tweede klasse van Ella naar Nanu Oya (station van Nuwara Eliya) op één dag gedaan. Zo zonder bagage was tweede klasse prima en heel goedkoop.

Chauffeurs zijn heel makkelijk te regelen. Elke guesthouse-eigenaar kent wel iemand met een auto (meestal een broertje) en elke tuk tuk driver kent wel iemand met een auto (meestal een broer). Reken iets van 1.000 SLR - 1.200 SLR per 10 km (afhankelijk ook van aantal gewenste tussenstops).

[ Bericht 9% gewijzigd door UIO_AMS op 17-08-2017 09:44:30 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173201338
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 21:41 schreef Nashje het volgende:
Hmm oke, even kijken of we dan de Lion Rock op gaan of z'n buurman.

[..]

Klinkt goed! Heb je echt overal een chauffeur nodig of is het ook goed te doen met openbaar vervoer? Van Kandy naar Ella moet het wel lukken qua trein lijkt me, maar de rest? En anders zijn chauffeurs weer makkelijk overal te regelen lijkt me?
Gewoon alles met het ov doen, bussen zijn een kleurrijke attractie op zich. En de afstanden zijn vaak toch niet groot. Driver is echt onzin.
pi_173212887
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 21:41 schreef Nashje het volgende:
Hmm oke, even kijken of we dan de Lion Rock op gaan of z'n buurman.

[..]

Klinkt goed! Heb je echt overal een chauffeur nodig of is het ook goed te doen met openbaar vervoer? Van Kandy naar Ella moet het wel lukken qua trein lijkt me, maar de rest? En anders zijn chauffeurs weer makkelijk overal te regelen lijkt me?
Ik weet het eerlijk gezegd niet, wij waren met 2 kinderen die ook nog eens voor de eerste keer buiten de Westerse wereld kwamen en dan is het ideaal. En je hoeft je niet aan tijden te houden, hij volgt jou qua tijden en waar je heen wilt en het duurt waarschijnlijk minder lang met een chauffeur.

Wij waren per dag ¤125,- kwijt, dat was chauffeur met alles wat daarbij hoort, en voor 4 personen hotel en ontbijt. Helemaal niet te gek dus (het openbaar vervoer zal uiteraard wel een stuk goedkoper zijn).

Bij ons was overigens het spoor tussen Nuywara Ely en Ella dicht omdat een trein ontspoort was dus hebben de treinreis niet kunnen doen :(
  donderdag 17 augustus 2017 @ 18:32:21 #46
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_173214120
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 21:41 schreef Nashje het volgende:

Klinkt goed! Heb je echt overal een chauffeur nodig of is het ook goed te doen met openbaar vervoer? Van Kandy naar Ella moet het wel lukken qua trein lijkt me, maar de rest? En anders zijn chauffeurs weer makkelijk overal te regelen lijkt me?
Wij hebben trein genomen van Kandy naar Ella en van Galle naar Colombo. Makkelijk te regelen. Nog makkelijker is een driver regelen. Elke tuktukdriver heeft een broer/neef/buurman met een busje en iedereen geeft direct zijn kaartje met email of telefoonnr.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:11:16 #47
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173230550
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 18:32 schreef Smash-it het volgende:
Wij hebben trein genomen van Kandy naar Ella en van Galle naar Colombo. Makkelijk te regelen. Nog makkelijker is een driver regelen. Elke tuktukdriver heeft een broer/neef/buurman met een busje en iedereen geeft direct zijn kaartje met email of telefoonnr.
De trein van Kandy naar Ella bleek voor ons een stuk lastiger ter plekke te regelen (dat deel van het reisverslag heb ik net af). Vanuit Ella en vanuit Nanu Oya (station nabij Nuwara Eliya) ging het een stuk makkelijker om een trein te regelen,(maar dat deel moet ik nog schrijven).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173304907
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 21:41 schreef Nashje het volgende:
Hmm oke, even kijken of we dan de Lion Rock op gaan of z'n buurman.
Ik zou het gewoon allebei doen. Wij zijn ´s middags aangekomen, meteen die buurman gedaan en de volgende ochtend de Lion Rock zelf. Duurt maar een uurtje ofzo, schitterend uitzicht bij sunset (wel tricky bij de afdaling).
pi_173313715
Dank voor de hele handige tips!

Nog wat vraagjes omdat de hulp hier goed is ;):
- Welke leuke plaats is geschikt om te verblijven voor de Lion Rock en Polonnaruwa? (Leek me logisch om deze 2 te combineren gezien de geringe afstand van elkaar.) Is dat Dambulla?
- Hoe lang moet ik verblijven in - wellicht - Dambulla dan, Trincomalee, Kandy, Ella en Galle?
- Nog tips betreffende safariparken rond deze plaatsen?
- In Trincomalee wil ik gaan snorkelen, maar las dat je daar ook haaien kunt tegenkomen? Is dit wel een beetje veilig dan daar?
- Ik wil de treinreis van Kandy naar Ella gaan doen, is een tussenstop en verblijf in Nuwara Eliya nog aan te raden?
- Heeft iemand hier walvissen proberen te spotten in Mirissa?
pi_173314066
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 23:41 schreef Nashje het volgende:
Dank voor de hele handige tips!

Nog wat vraagjes omdat de hulp hier goed is ;):
- Welke leuke plaats is geschikt om te verblijven voor de Lion Rock en Polonnaruwa? (Leek me logisch om deze 2 te combineren gezien de geringe afstand van elkaar.) Is dat Dambulla?
- Hoe lang moet ik verblijven in - wellicht - Dambulla dan, Trincomalee, Kandy, Ella en Galle?
- Nog tips betreffende safariparken rond deze plaatsen?
- In Trincomalee wil ik gaan snorkelen, maar las dat je daar ook haaien kunt tegenkomen? Is dit wel een beetje veilig dan daar?
- Ik wil de treinreis van Kandy naar Ella gaan doen, is een tussenstop en verblijf in Nuwara Eliya nog aan te raden?
- Heeft iemand hier walvissen proberen te spotten in Mirissa?
Ik zou zelf niet in Galle gaan slapen. Wij zaten verderop in zo'n kustoord (Hikkaduwa) en hebben vanaf daar een dagtrip Galle gedaan met de trein. Leuk treintochtje langs de kust. :Y
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')