abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171135022
Het centrale topic voor al je ervaringen met luchtvaartmaatschappijen. Deel 10 alweer!
Van Easyjet tot Singapore Airlines en van KLM tot Uzbekistan Airways.



Als je in dit topic iets post, geef dan ook even het onderstaande aan:

# Maatschappij
# Traject
# Vertraging
# Vriendelijk personeel
# Eten
# Entertainment
# Algehele indruk
# Eventueel informatie over de luchthavens

Voor al je vragen over vliegen kun je terecht in: [Centraal] Vragen over vliegen #2
En voor je awards, miles and more in:Frequent Flyer Programma's #1

Vorige delen:
Reeks Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen

[ Bericht 21% gewijzigd door UIO_AMS op 05-10-2017 10:07:41 ]
Jesus saves but death prevails.
pi_171135023
Ik update de OP morgen wel. Ben benieuwd of we van dit topic ooit nig een nieuw deel gaan zien. Vorige deed er vijf jaar over B-)
Jesus saves but death prevails.
pi_172495214
Om dit topic toch nog eens goed te beginnen...

... wat begon met een tip hier in TRV / [TRV] Nieuws en aanbiedingen #10 werd een avondje puzzelen met vluchten en dus een vlucht met de -volgens sommigen iconische- vlucht BA001 van London City naar New York JFK. Dat als onderdeel van een reis naar New York, Chicago en een stukje Florida.

# Maatschappij
British Airways

# Traject
London City - New York JFK met een tankstop in Shannon
Met de speciale volledige business class uitvoering van een Airbus A318. Ofwel, waar normaal 148 mensen zitten, zijn er nu maar 32 stoelen. Waarvan er bij deze vlucht ook nog maar eens 20 bezet waren. Voor deze vlucht, die 1x per dag uit beide richtingen vertrekt, is er een speciale lounge op London City, waar er wat hapjes en drankjes zijn.
De tankstop in Shannon wordt nuttig gebruikt, omdat er ook meteen de Amerikaanse grenscontrole is. Zodoende kan het vliegtuig landen op een binnenlandse terminal op JFK, waarvandaan je dan zonder verdere controle verder kunt.



# Vertraging
kwartiertje, omdat het nog een beetje druk was voor de transatlantische oversteek. Dat werd goedgemaakt door een fraai rondje over Manhattan



# Vriendelijk personeel
Best ever

# Eten :Y)
Plaatjes zeggen meer dan woorden:



Op het stukje van London naar Shannon is er groentensushi met een glaasje champagne. Die rode plak lijkt misschien tonijn, maar was echt een wat zure groente. Culinair verantwoord, maar lekker is anders.



Van boven naar beneden geserveerd na de stop in Shannon:
het nagerecht; kaas met biscuitjes,
het hoofdgerecht; Barbecued heritage beef met asperges en friet/patat
high tea, net voor aankomst in New York; sandwiches, macarons en later nog een scone met clotted cream en chocolaatjes.
Kortom, ik had niet het idee dat ik de komende dagen nog iets hoefde te eten

# Entertainment

Aangezien de meeste mensen er een gewone werkdag van maken, is er geen vast entertainment aan boord. Er worden iPads uitgedeeld met daarop wat films, series en de overige gebruikelijke media. Daarbij krijg je een Bose noise cancelling hoofdtelefoon.

# Algehele indruk
Dit is een once-in-a-lifetime vlucht die ik toch voor de prijs die ik er nu voor betaalde (940 euro voor alle vluchten in business of first van Rotterdam naar London, New York, Chicago, Miami, London en weer terug) zo weer zou maken. Je zit even in een hele andere wereld, maar toch zijn de andere mensen aan boord ook gewoon mensen; een jonge gast die overduidelijk wel wat geld had, een ouder echtpaar en voor de rest mensen die vooral aan het werk waren tijdens de vlucht. En bovenal heel prettig personeel, dat iedereen met rust laat, maar ook net zo makkelijk en losjes een praatje maakt.
pi_172497902
Ik heb afgelopen half jaar 2x gevlogen:

November / December 2016
# Maatschappij
Finnair en Air Berlin

# Traject
Amsterdam -> Helsinki met Air Berlin en Helsinki -> Tokyo Narita met Finnair
Osaka Kansai -> Helsinki met Finnair en Helsinki -> Amsterdam met Air Berlin

# Vertraging
Alle vluchten kwamen op tijd op de bestemming aan.

# Vriendelijk personeel
Personeel van Air Berlin heb ik eigenlijk niet gezien op de korte vlucht, alleen bij in- en uitstappen. Finnair was prima, vriendelijke dames :)


# Eten

Vliegtuigeten is nooit dusdanig goed dat het lang blijft hangen wat het precies was. Ik herinner alleen nog dat ik alles opgegeten heb, dus het zal wel meevallen met de smerigheid. Verder kon je op de vlucht van Finnair ook gratis bier/wijn/frisdrank krijgen en hier dus mijn eerste Japanse biertje gedronken :)


# Entertainment

Heel entertainment systeem met films/series/games. Films en series heb ik eigenlijk geen gebruik van gemaakt want ik had zelf nogal wat films op mijn telefoon gezet. Van wat ik zag zat er een goede mix van oud en nieuw spul tussen. De games waren wel vermakelijk voor eventjes, voor de rest van de vlucht heb ik hem vooral op de kaart van de vlucht gezet :')

# Algehele indruk
Air Berlin was een dusdanig korte vlucht dat ik er eigenlijk niet al te veel over kan zeggen; ik had van te voren een stoel gereserveerd met extra beenruimte en die had ik ook gekregen; prima dus. Verder was het gewoon een volle europese vlucht waarvan je er elke dag honderden hebt :)

De vlucht van Finnair was een dikke prima; ook hier had ik een stoel met extra beenruimte gekocht helemaal vooraan de economy. Ook deze had ik gekregen, en ik kon mijn benen helemaal uitstrekken zolang de stewardess niet tegenover mezat. Na 9 uur vliegen werd de zitting van de stoel wel wat hard :')

# Eventueel informatie over de luchthavens
Helsinki: klein vliegveld, de overstap was redelijk snel geregeld. Ik had alleen problemen met de automatische paspoortcontrole omdat ik te lang was en de camera mijn gezicht niet kon zien :')

Narita en Kansai vond ik beiden wel groot; Op Narita was ik binnen notime door de immigrations en de bagage had ik ook zo gevonden. Vervolgens naar het station om de treinpas op te halen en dan met de trein naar Tokyo.

Beide stations zijn uitstekend met de trein te bereiken.


Mei/Juni 2017
# Maatschappij
KLM

# Traject
Amsterdam <-> Osaka Kansai

# Vertraging
We kwamen zowel heen als terug op tijd aan.

# Vriendelijk personeel
Jazeker, heb ze wel eens een stuk sjagrijniger gehad.


# Eten

Zelfde verhaal als bij Finnair... ik weet niet meer wat het was...


# Entertainment

Zelfde als bij finnair zo'n beetje.

# Algehele indruk
Ook deze vlucht was prima; als vond ik hem wel lang duren met 11uur (voor het eerst dat ik echt zo lang non stop gevlogen heb). De stoel was gelukkig wel minder hard dan die van finnair.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Voor Kansai zie boven.

[ Bericht 4% gewijzigd door polariteit op 18-07-2017 07:15:49 ]
Voor wat foto's, kijk hier
  dinsdag 18 juli 2017 @ 08:27:23 #5
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_172498534
# Maatschappij
Ryanair

# Traject
FR3101 Amsterdam - Dublin / FR3104 Dublin - Amsterdam

# Vertraging
Geen. Op de terugweg zelfs 27 minuten eerder geland.

# Vriendelijk personeel
Jep. Afgezien van de verschillende verplichte riedeltjes die ze van de baas moeten afdraaien over krasloten en dergelijke dan. Extra punten voor de crew in Dublin. Ik vergat mijn jas bij de koffiebar op het vliegveld en kwam daar pas bovenaan de trap bij het instappen achter (het was nog ruim 20 minuten tot vertrektijd gelukkig). Gelijk de Ryanair dame aangesproken. Die raadde me aan maar vast te gaan zitten maar zou kijken wat ze kon doen. Even later werd ik verzocht me buiten te melden bij het bagagepersoneel. Een van hen liep even mee naar binnen en ik had m'n jas terug. Was 's avonds anders een frisse fietstocht van het station naar huis geworden :').

# Eten
N.v.t.

# Entertainment
N.v.t.

# Algehele indruk
Je wordt van A naar B gebracht, voor meer dan dat betaal je dan ook niet. Beenruimte viel me met mijn 1,94 meter nog alleszins mee.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Koop in Dublin op de luchthaven alvast een retourtje als je de AirLink express (747/757) neemt. Daar kun je pinnen, als je in de stad instapt accepteren ze alleen contant gepast geld.

[ Bericht 1% gewijzigd door JDude op 18-07-2017 19:17:59 (Tijpfout :')) ]
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_172510436
# Maatschappij
Air Transat

# Traject
Lissabon <-> Toronto

# Vertraging
Heen geen, terug ongeveer 1 uur bij vertrek. Was uiteindelijk 45 minuten bij aankomst

# Vriendelijk personeel
Heel erg vriendelijk en attent. Had zelf weinig nodig maar werd enkele keren vriendelijk aangesproken en geholpen. Zag dat aantal andere passagiers regelmatig hulp nodig hadden waar attent mee werd omgegaan. Steward zat op heenvlucht tegenover mij en begon uit zichzelf een praatje over van alles en nog wat. Zag ik ook elders in het vliegtuig gebeuren. Niet zo zakelijk is wel fijn. :)

# Eten
Heenweg warme maaltijd rundvlees met aardappelpuree en vlak voor landing pizzasnack. Terugweg een broodje kip en licht ontbijt voor landing. Was allemaal niks bijzonders. Alcoholische drank was niet gratis, de rest wel.

# Entertainment
Op de heenweg eigen scherm met recent aanbod van films (o.a. Fantastic Beats en The Accountant). Op de terugweg tot mijn verassing geen eigen scherm maar schermen door het vliegtuig heen waar films op te zien waren.

# Algehele indruk
Nieuwe vloot die ik op de heenweg had doet niet onder voor een reguliere maatschappij. Oudere, kleinere vloot op de terugweg is wat meer gedateerd qua schermen e.d.

Het is een chartermaatschappij met schappelijke prijzen. Service was wel heel netjes dus ik zou zeker nog eens met ze vliegen.

# Eventueel informatie over de luchthavens

Lissabon is mijn thuishaven op dit moment dus ik weet m'n weg makkelijk te vinden. Wel vaak vertraging in de avonduren, gelukkig op deze vlucht geen last van gehad. Toronto is groot, hadden een uur vertraging voornamelijk doordat laden lang duurde en taxiën/wachten in de file naast de startbaan.
pi_172543034
quote:
3s.gif Op maandag 17 juli 2017 23:08 schreef DutchTrain het volgende:
London City - New York JFK met een tankstop in Shannon
Dank voor het verslag! Ik vroeg me af waarom er zo snel een tankstop is ingeplanned. Het toestel is dan nog geen uur onderweg? Schiet de brandstof capaciteit net te kort om de oversteek vanaf Londen te maken oid?
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:53:57 #8
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_172547781
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 07:31 schreef jaco het volgende:

[..]

Dank voor het verslag! Ik vroeg me af waarom er zo snel een tankstop is ingeplanned. Het toestel is dan nog geen uur onderweg? Schiet de brandstof capaciteit net te kort om de oversteek vanaf Londen te maken oid?
quote:
LONDEN - De nieuwe transatlantische British Airways-vluchten van Londen City Airport naar New York JFK zullen in het Ierse Shannon een tankstop van veertig minuten maken. Passagiers kunnen de wachttijd op deze luchthaven benutten om de Amerikaanse grens- en douaneformaliteiten af te handelen, zo heeft BAA aangekondigd. Het Amerikaanse Department of Homeland Security heeft op Shannon Airport een vestiging.

De nieuwe vliegroute van Londen City naar New York zal worden uitgevoerd met Airbus A318’s, voorzien van slechts 32 ‘flat-bed’ stoelen. Omdat de startbaan van de Londense stadsluchthaven niet lang genoeg is om met voldoende brandstof aan boord op te stijgen, is een tankstop in Ierland noodzakelijk.
https://www.luchtvaartnie(...)aliteiten-in-shannon
Gourmetten of steengrillen?
pi_173897525
# Maatschappij
SAS – Scandinavian Airlines
# Traject
Kopenhagen-Tokio en vv , in business class
# Vertraging
Geen.
# Vriendelijk personeel
“Normaal vriendelijk”.
# Eten en drinken
Was helemaal prima.
Details met veel fotos:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
# Entertainment
15.4” HD scherm, goede koptelefoon, OK film, serie en audio selectie.
# Algehele indruk
Helemaal prima! Het enige vervelende is dat ik nu geen economy (comfort/extra/plus) class meer wil vliegen :’)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Kopenhagen – lekker efficient. Prima lounge. Ik ben er al vele tientallen keren geweest, maar heb nu voor het eerst een keer daar gedouched. Beetje gedateerde ruimte, maar prima waterdruk en het was gewoonweg heerlijk om mijn reiszweet even weg te kunnen spoelen voordat ik de volgende twee vluchten nam.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Narita – daar ging ook alles lekker vlot, vroeg deze keer of er een andere lounge was dan die van United, en die was er, een van ANA, en die was een stuk beter volgens degene die me in aan het checken was. Wel een stuk verder lopen, maar ik had bijna een uur de tijd, dus dat was geen probleem.
De ANA lounge heeft een eigen sake-bar! Je kan ook 6 warme gerechten bestellen (niet gedaan, het was me daar te vroeg voor). Het eten zag er ook beter uit dan bij United en het geheel oogde wat moderner. Helemaal prima!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 21 september 2017 @ 11:08:41 #10
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_173907099
Zo, hebben jullie ff? 8-)

# TUIFLY
# AMS- PDL (Ponta Delgada)
# Geen vertraging, maar vliegtuig stond geparkeerd in hangar aan andere kant van Schiphol en kon daarna niet goed naar de gate komen. Instappen moest daardoor erg snel omdat tijdslot van vertrekken zou verlopen.
# Stewardessen van Miami Airlines vlogen mee, evenals hun Amerikaanse instructievideo's. Ze oogden vriendelijk.
# Niks. Tuifly is tegenwoordig ook gewoon een budgetmaatschappij waarbij je voor je voeder moet betalen. Er kon 1 pepermuntje af.
# Entertainment was een klein videoschermpje dat uit het plafond kwam zakken. Zat je net verkeerd (te dichtbij), dan zag je alleen grijze beelden.
# Tuifly staat voor mij op gelijke hoogte met Rynair, Easyjet en Wowair. Budgetmaatschappijen. Krappe stoelen, voor alles bijbetalen. Het was een soort noodzakelijk kwaad op deze reis.
# Eventueel informatie over de luchthavens: weinig te doen in de aankomsthal, na de douane heb je alle autoverhuurbedrijven, wat souvenirwinkels en de SATA-deskjes.

# SATA Air
# PDL - PIX (Ponta Delgada - Pico island)
# Geen vertraging. Snel boarden, snel instappen.
# Je hebt het personeel amper nodig. Deze vluchtjes duren zo kort. Ze doen vooraf de veiligheidsinstructie, niet al te geinteresseerd en verdwijnen daarna naar hun stoelen. Ons personeel was allemaal man, leken ook pilotenuniformen te dragen.
# Eten: nvt.
# Entertainment: nvt, en niet nodig. De vlucht zelf was entertainment omdat je bij daglicht over de eilanden vliegt.
# Algehele indruk: netjes, voldoende beenruimte, je merkt duidelijk dat ze dit elke dag doen en er bedreven in geworden zijn.
# Eventueel informatie over de luchthavens: bagage is heel snel van de band, omdat ze er maar 1 hebben en er telkens maar één vlucht landt. Heel klein vertrekhalletje, er zat nog wel een pinautomaat en deskjes van autoverhuurbedrijven.

# SATA air
# HOR- TER - Horta - Terceira
# Vertraging: geen
# Vriendelijk personeel: wederom een dermate korte vlucht dat je alleen de safetyrules krijgt uitgelegd en ze naar hun stoel verdwijnen. Steward bij checkin was vriendelijk.
# Eten: nvt
# Entertainment: nvt
# Algehele indruk: wederom netjes en snel, deze vlucht.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Terceira is een internationale luchthaven en dus al een stuk groter. Transport van vliegtuig naar vertrekhal gebeurde per busje. Ik zag ook bij andere toestellen dat passagiers netjes verzorgd werden. Personeel is vriendelijk.

# Tuifly
# TER - AMS (Terceira - Amsterdam)
# Vertraging: bij aankomst, door de sterke storm en regen rondom Schiphol op 14-9. We moesten eerst cirkelen rondom Rotterdam, daarna nog eens bij Schiphol. Je voelde de wind ook in het toestel, dus snap op zich de reden wel.
# Vriendelijk personeel: ditmaal gewone Tuifly stewardessen. Die waren vriendelijk. We hebben een klein deel van de reis in de rij van de nooduitgangen gezeten (voor ons de eerste keer), we kregen goed uitgelegd hoe dit in zijn werk ging.

Personeel van SATA had enkele stoelen dubbel geboekt, merkte ik (SATA boekt de vlucht in Terceira, in Ponta Delgada stapte een deel uit Amsterdam weer uit en kwamen er weer mensen naar Amsterdam bij). Tuifly had daar geen weet van, maar op zich paste iedereen in het toestel.

# Eten: zelfde laken een pak als bij de vertrekvlucht. Dus ons eigen lunchpakket maar opgegeten.
# Entertainment: we zaten deze vlucht iets gunstiger en daardoor heb ik af en toe wat meegepikt op het kleine schermpje, zoals een afl. van Person of interest.
# Algehele indruk: iets meer beenruimte, maar ook niet veel.
# Eventueel informatie over de luchthavens: nvt
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_173918126
# Maatschappij
Авіакомпанія Мотор Січ / Motor Sich Airlines

# Traject
Kyiv Zhuliany - Odessa - Kyiv Zhuliany

# Type Toestel
Antonov An-24RV (UR-MSI) eerste vlucht 21-03-1972

# Vertraging
Geen vertraging, op de terugweg enkele minuten eerder geland.

# Vriendelijk personeel
Typische Oekraïense vriendelijkheid. Het blijft toch een bepaald slag mensen. Ze deden niet onder voor bijvoorbeeld Ukrainian Airlines.
Het grondpersoneel had geen moeite met de vele mensen die foto's maakten op het tarmac bij het vliegtuig, selfies en wat al niet meer omdat vliegen met dit type toestel met een lijndienst bijna niet voorkomt en veel mensen om exact deze reden de vlucht geboekt hadden.

# Eten
Het is een relatief korte vlucht, en je kreeg thee / koffie en een veel te droog en hard koekje aangeboden en 2 muntsnoepjes. Op zich is dit prima, ik verwachte ook geen catering a la Turkish Airlines.

# Entertainment
Het type toestel is eigenlijk het entertainment. Het is een oud beestje, typische sovjet style, er zat bijvoorbeeld een gordijntje voor de ramen tegen het zonlicht. Daarnaast rook het ook alsof het uit 1972 kwam en geluidsisolatie was niet de hoogste prioriteit, ondanks dat dit een 'turbo' prop was was het goed merkbaar dat de motoren aan stonden.

# Algehele indruk
Men vliegt met de wat oudere type toestellen binnenlandse vluchten in Oekraïne en bijvoorbeeld Minsk, (Rusland zelf is even niet mogelijk).
Ondanks het oudere type toestellen kan men redelijk op tijd vliegen en heb ik het idee dat de piloten het ook echt waarderen dat ze in dit type toestellen vliegen.
Voor mij was deze vlucht echt een uitkomst gezien mijn aankomst op IEV en zo direct door kon naar Odessa en niet de veel latere vlucht vanaf KBP te hoeven nemen.
Nu heb ik geen vliegangst en zou het zeker na deze ervaring weer doen, en als je een beetje van vliegen houdt is dit zelfs een aanrader. Genoeg mogelijkheden om de ervaring vast te leggen.

# Eventueel informatie over de luchthavens
IEV is een prima luchthaven. Je hebt minimale tijd nodig om in te checken en dat kan ook kort van tevoren. 08:43 geland met een internationale vlucht en met gemak de 09.35 vertrektijd van deze vlucht gehaald. Je moet overigens wel een boarding pass ophalen, want in 1972 kon je ook niet online inchecken dus voeren ze dat ook nu niet in.
ODS (Odessa)
Men heeft een nieuwe terminal, maar die is er volgens mij vooral voor de sier, want anders dan dat je met aankomst van een domestic vlucht met de bus daar gebracht wordt en je daar je bagage kunt krijgen gebruik je deze terminal verder niet.
De oude Sovjet style terminal is functioneel, maar de ruimte beperkt, men een vlucht met een laag aantal passagiers geen probleem in de wachtruimte, maar ik heb daar ook wel eens gestaan met 150 passagiers en dan zijn twee wc's wel wat weinig... En de veiligheidscontrole zit daar op het niveau van Tel Aviv dat iedere tas een nacontrole verdiend...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Redactie Frontpage zondag 3 december 2017 @ 21:59:17 #12
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_175478845
# Maatschappij
KLM Cityhopper (Embraer 175)

# Traject
DUS-AMS

# Vertraging
Geen

# Vriendelijk personeel
Op zo'n korte vlucht hebben ze amper tijd om het eten rond te brengen, laat staan iets anders. Het is ze gelukt iedereen te voorzien van een snack en drinken en dus prima.

# Eten
Zakje koekjes en bakje water.

# Entertainment
Niet aanwezig

# Algehele indruk
Opstijgen en bijna direct weer landen, eigenlijk best een nutteloze vlucht, het is dat deze constructie ¤400,- per ticket scheelde t.o.v. direct vanaf Schiphol.

# Eventueel informatie over de luchthavens
De bewegwijzering naar de parkeergarages is zo onduidelijk als wat, de luchthaven zelf is prima en lekker compact.

# Maatschappij
KLM (Boeing Dreamliner)

# Traject
AMS-SFO

# Vertraging
Paar minuutjes bij het landen, vrij normaal bij SFO waar het praktisch altijd mistig is.

# Vriendelijk personeel
Ja best wel, ondanks dat het merendeel van de passagiers niet Nederlands was, was het personeel het wel en spraken je dus gewoon in het Nederlands aan zodra ze het wisten.

# Eten
Voor deze vlucht was ik al zo'n 36 uur wakker dus de reis zelf heb ik nogal wat pogingen gedaan tot slapen en ben ik een beetje vergeten wat het eten was. Was volgens mij vrij standaard met een diner en ontbijt en tussendoor wat snacks en een self-service bar tijdens de 'nacht'.

# Entertainment
Mooie goed functionerende schermpjes in de stoelen wat je ook mag verwachten voor zo'n nieuw toestel. Aanbod was een tikkeltje aan de magere kant.

# Algehele indruk
Was erg rustig in de lucht, trilde amper, beetje alsof je over hagelnieuw asfalt rijdt. Erg prettig vliegtuig om mee te vliegen.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Schiphol als transfer is best eenvoudig, ondanks dat je van Schengen naar intercontinentaal gaat, op die eindeloze lange gangen met loopbanden na dan :P. Omdat we een overstap hadden van 3,5 uur hadden in de Aspire lounge gaan zitten, dat is wel een stuk prettiger dan de bankjes bij de gate.

SFO heeft een upgrade gehad met zelfscan terminals, even je paspoort er doorheen halen en een foto laten maken en je kan door naar de customs ambtenaar die even een paar vragen stelt over wat je komt doen. Stonden binnen drie kwartier na landen in de garage bij National.

Op de terugweg hetzelfde traject met als verschil dat er nu met een wat oudere 777 werd gevlogen, die wel opvallend veel beenruimte had. Dat was maar goed ook, want de zitten was echt kneiterhard en niet echt geschikt om 9+ uur op te zitten. Het was tevens een stampvolle vlucht met vooral veel (lichtelijk irritante) Indiërs die bijna allemaal waren vergeten door te geven dat ze een vegetarische maaltijd wilden, wat tot een begrijpelijke irritatie zorgde soms bij het personeel. Als bijkomend voordeel daarvan werd ik als Nederlander dan weer wel erg vriendelijk behandeld en hadden ze zelfs tijd voor een praatje op het einde van de vlucht.

Laatste stukje AMS-DUS had ik wel 2 uur vertraging vanwege de mist, dan merk je daarna pas echt hoe kort die vlucht is als die eindelijk gaat. De piloot had ook haast en is in minder dan een half uurtje er naartoe gevlogen. Paspoortcontrole was ook weer hilarisch slecht op DUS, er stonden bij de uitgang drie douanebeambten die eigenlijk meer geïrriteerd keken door het geluid dat van de koffers afkwam tijdens hun koffiegesprekje dan dat ze naar ons keken :').
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_175485226
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 21:59 schreef LTVDK het volgende:
Paspoortcontrole was ook weer hilarisch slecht op DUS, er stonden bij de uitgang drie douanebeambten die eigenlijk meer geïrriteerd keken door het geluid dat van de koffers afkwam tijdens hun koffiegesprekje dan dat ze naar ons keken :').
Aangezien AMS-DUS een vlucht binnen het Schengengebied is, is het niet zo heel raar dat daar weinig aandacht aan geschonken wordt. :+

Douane en paspoortcontrole zijn twee verschillende zaken trouwens.
  Redactie Frontpage maandag 4 december 2017 @ 11:46:45 #14
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_175486284
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:44 schreef heite het volgende:

[..]

Aangezien AMS-DUS een vlucht binnen het Schengengebied is, is het niet zo heel raar dat daar weinig aandacht aan geschonken wordt. :+

Douane en paspoortcontrole zijn twee verschillende zaken trouwens.
Ja ik haal een paar dingen door elkaar geloof ik :+. Paspoortcontrole was gewoon paspoort scannen en doorlopen naar transfer, en dan krijg je op Düsseldorf dus de Schengencontrole. Met zo'n overstap sla je dus praktisch alle controles van een intercontinentale vlucht over, beetje apart wel.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_175487134
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 11:46 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ja ik haal een paar dingen door elkaar geloof ik :+. Paspoortcontrole was gewoon paspoort scannen en doorlopen naar transfer, en dan krijg je op Düsseldorf dus de Schengencontrole. Met zo'n overstap sla je dus praktisch alle controles van een intercontinentale vlucht over, beetje apart wel.
De paspoortcontrole om het Schengengebied binnen te gaan heb je dan toch gewoon gehad op Schiphol, nl. de paspoortscan voor je door kon lopen naar je transfer. Welke controles had je dan nog meer verwacht?
  woensdag 6 december 2017 @ 13:54:10 #16
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_175527619
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 11:46 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ja ik haal een paar dingen door elkaar geloof ik :+. Paspoortcontrole was gewoon paspoort scannen en doorlopen naar transfer, en dan krijg je op Düsseldorf dus de Schengencontrole. Met zo'n overstap sla je dus praktisch alle controles van een intercontinentale vlucht over, beetje apart wel.
Onbegrijpelijke zin, die laatste. Vlucht binnen Schengen: geen paspoortcontrole, verlaat je Schengen: paspoortcontrole. Wat was er bij jou apart dan?
It's not a lie, if you believe
pi_175534015
# Maatschappij
Wizzair

# Traject
Eindhoven - Tuzla v.v.

# Vertraging
Heen: 3 kwartier later dan oorspronkelijke tijd vertrokken. Toch geland binnen de geplande tijd.
Terug: op tijd vertrokken en ruim een half uur voor geplande tijd geland. Onderweg lichte turbulentie gehad.

# Vriendelijk personeel
Verschrikkelijk chagrijnig personeel. Als blikken konden doden...
De gegeven veiligheidsinstructies in het Engels waren nauwelijks te verstaan door zowel het accent als de snelheid waarmee ze er doorheen raceten.
Wel complimenten voor het mooie uniform dat ze droegen.

# Eten
Wagentje om eten en drinken te kopen kwam 2x langs. Zelf alleen een flesje water gekocht. En dat was prima ;).

# Entertainment
Prachtig uitzicht uit het raampje bood voldoende vertier voor deze vlucht van minder dan 2 uur.

# Algehele indruk
Prima. Online inchecken, prima stoelen, prima prijs, vlotte afhandeling dus tevreden. Hoewel ik weinig ervaring heb met vliegen, viel dat chagrijnige personeel me wel erg tegen.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Eindhoven zullen jullie waarschijnlijk wel kennen en is prima luchthaven.
Maar eenmaal in Tuzla was dat wel even anders. Cultuurverschil was meteen zichtbaar: bij binnenkomst moet je je paspoort laten zien maar daar is niet voldoende ruimte dus sta je buiten in de rij. De bagageband passen ongeveer tien koffers, dus de rest van de koffers worden in een hoek gezet. In het luchthavengebouw zelf is er één restaurantje (waar flink gerookt wordt), maar met zeer vriendelijk personeel. Op de terugweg vertrokken er twee vliegtuigen achter elkaar maar het aantal mensen dat in twee vliegtuigen past, past niet tegelijkertijd in het luchthavengebouw. Ondanks deze bijzondere luchthaven is Bosnië zeker het bezoeken waard!
pi_175559773
Iemand ervaring met Pobeda?
  maandag 11 december 2017 @ 20:45:10 #19
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_175655692
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 12:25 schreef heite het volgende:

[..]

De paspoortcontrole om het Schengengebied binnen te gaan heb je dan toch gewoon gehad op Schiphol, nl. de paspoortscan voor je door kon lopen naar je transfer. Welke controles had je dan nog meer verwacht?
Ik schat in dat hij had bedacht dat hij nog een controle kreeg van de koffer van de Douane op Dusseldorf Airport.

Het is trouwens op Schiphol niet veel beter dan in Dusseldorf, sterker nog, de kans dat ik bij een reguliere controle bij de uitgang op Schiphol op bagage gecontroleerd ga worden is nagenoeg nihil, simpelweg door de opzet van deze controles.
Op Dusseldorf is de kans in dat opzicht wat groter omdat men weet dat de KLM vlucht bestaat uit overstappers en ben dus wel degelijk aandacht schenkt aan de oranje kleurcodes op het bagagelabel en zo in één oogopslag kunnen zien waar wat extra aandacht voor benodigd is op basis van passagier en vertrekbestemming.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_175867395
# Maatschappij
American Airlines

# Traject
Seattle-Charlotte-Orlando

# Vertraging
Ik stond 20 minuten eerder dan de geplande aankomsttijd buiten

# Vriendelijk personeel
Personeel van eerste vlucht was te oud (rond 50 jaar) en droegen allemaal pruiken (dit was vrij disturbing) zeiden verder geen woord, niet echt vriendelijk dus.

Personeel van tweede vlucht was combi van veel te oud (rond 65) en rond 30. Zij waren iets spraakzamer, ze hebben bijna het hele anderhalf uur van alles proberen te verkopen.

# Eten
Kreeg op beide vluchten een drankje, was prima maar voor een vlucht van in totaal 8 uur misschien wat karig

# Entertainment
niet

# Algehele indruk
Prima vluchten vlogen mooi op tijd, en ik had met mijn 1.85 in economy meer dan voldoende beenruimte, dat heb ik op zo'n korte vlucht zelden meegemaakt.

Eerste vlucht was overbooked, dus had me aangemeld als vrijwilliger omdat een $500 voucher het me wel waard was om een paar uur later in Orlando aan te komen, helaas waren er 5 vrijwilligers en moesten maar 2 mensen achterblijven, en gezien ze voor mij als enige een hotel hadden moeten regelen moest ik toch het vliegtuig in.

# Eventueel informatie over de luchthavens

Seattle is een erg fijn vliegveld. het openbaar vervoer van/naar het vliegveld is erg goed en goedkoop (een metroticket naar Downtown kost slechts $1,50) verder was erg overzichtig en heb nergens lang hoeven te wachten.

Overstap in Charlotte was ook perfect. Kwam aan op gate B7 en vertrok een uur later vanaf B8, er was genoeg plek bij de gate om te zitten wachten, dus dat verliep erg soepel.

Orlando was een prima vliegveld, bestaat uit vier kleine delen die elk met een treintje verbonden zijn aan de centrale terminal. Hierdoor hoef je niet veel te lopen, en ben je na aankomst snel buiten
  vrijdag 26 januari 2018 @ 12:42:50 #21
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176757245
# Maatschappij
AeroMexico

# Traject
Amsterdam - Mexico City - Puerto Vallarta
Puerto Vallarta - Mexico City - Amsterdam

# Vertraging
Alle 4 de vluchten vertrokken op tijd en kwamen ruim op tijd aan op bestemming. ;
Op de terugweg stond ik zelfs bijna een uur eerder dan gepland weer op Schiphol.

# Vriendelijk personeel
Op het longhaul gedeelte erg vriendelijk, op het shorthaul gedeelte een stuk minder.

# Eten
Een stuk smakelijker dan het eten wat KLM, Transavia en TUI voorschotelen op de longhaul vluchten. Uiteraard wel een Mexicaans tintje. Keuze uit "Pasta" of "Kip", in beide gevallen voor kip gekozen. Van Amsterdam was dat een bakje met rijst, groente en stukjes kip. Op de terugweg was dat letterlijk kip: een gestoomde kipfilet met verdwaald wat stukjes courgette en tomatensaus. :+
Beide gerechten hadden een broodje, een bakje "salade" en yogurt.

Vlak voor aankomst wordt nog een ontbijt geserveerd: yogurt, fruit en roerbakei. (met op de terugweg bruine bonen en tomatensaus). Tussen de maaltijden door wordt regelmatig drinken aangeboden en kan je ook zelf achter in het vliegtuig extra drinken halen.

# Entertainment
Het entertainmentsysteem biedt een ruime selectie aan (recente) films en series, daarnaast kan je ook live tv kijken naar CNN en Sports24. Er is geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Tegen betaling is wifi met internet beschikbaar. Ik heb hier gezien de hoge prijzen (50MB voor $9) geen gebruik van gemaakt.

# Algehele indruk
Prima luchtvaartmaatschappij die echt niet onderdoet voor KLM en misschien zelfs nog wel wat verder gaat. Personeel is een stuk vriendelijker en de verzorging is dik in orde.
In Mexico gebruiken ze in systeem waarbij ze de wachtrijen onderverdelen in 5 zones. Bij het instappen worden deze zones in volgorde afgeroepen, instappen gaat zo een stuk vlotter en als je een primary boarding boekt krijg je dat dus ook. (iets waar je op Schiphol nog maar moet afwachten of je ook echt krijgt).

De vier vluchten met deze maatschappij hebben we een grote vraag bij mij doen rijzen: Hoe komt het toch dat de Nederlandse maatschappijen en het zo koud houden in hun vliegtuigen, ondanks dat hier veel over wordt geklaagd. Ik heb bij KLM, Transavia en TUI nog nooit zo warm gezeten als bij AeroMexico: de kachel stond lekker aan en ik had het zelfs eerder warm dan koud.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Puerto Vallarta
Eenvoudig vliegveld gericht op vakantiegangers, hoewel er ook een pier is voor binnenlandse vluchten, maar die is beduidend eenvoudiger in aankleding.

Mexico City - terminal 2
Dit is met stip de meest chaotische terminal waar ik de afgelopen jaren ben geweest.

Op de heenweg na stempel in het paspoort zelf de koffer van de band moeten halen, door de douane heen en dan de koffer direct weer inleveren. Daarna door naar de security check en vervolgens sta j ergens midden in de terminal en moet je maar uitzoeken waar je aansluitende vliegtuig vertrekt.

Op de terugweg was het nog verwarrender: de koffer ging wel automatisch naar het volgende toestel, maar ik liep nog net niet letterlijk van het vliegtuig zo de volgende security check in. Daarna kwamen een aantal trappen die leiden tot een nog meer random plek in de terminal dan de plek waar ik op de heenweg uitkwam.
Nationale en internationale vluchten vertrekken op deze terminal allemaal door elkaar. Dit zorgde bij mij voor verwarring, aangezien ik gewend ben een paspoortcontrole en stempel te krijgen bij het verlaten van een land. Maar in Mexico doen ze het anders: bij binnenkomst vul een "immigration form" in dat je weer in moet leveren bij het boarden. Mexicanen die het land verlaten moeten een ander formulier invullen en dat inleveren bij de gate.
Voor mij was dit allemaal wat onduidelijk, maar gelukkig is er een post van de immigration diensten aanwezig op het vliegveld waar ze erg vriendelijk helpen met dit soort vragen.

De terminal zelf een saai grijs gebouw zonder echt "food court", uiteraard zijn er wel wat winkeltjes waar je (vers) eten en drinken kan kopen. Prijzen liggen hier echt absurd hoog. Je telefoon kan je overal opladen bij diverse palen. Gratis wifi is beschikbaar.
Door het ontwerp van de terminal is het onmogelijk om een blik te werpen op voorkomende vliegtuigen. Ik was er op de heenweg midden in de nacht (03.00 - 07.00) en dan is het echt een enorm saaie plaats om te moeten wachten.
So we just called him Fred
  vrijdag 26 januari 2018 @ 18:53:01 #22
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_176763874
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 12:42 schreef FredvZ het volgende:
Hoe komt het toch dat de Nederlandse maatschappijen en het zo koud houden in hun vliegtuigen, ondanks dat hier veel over wordt geklaagd. Ik heb bij KLM, Transavia en TUI nog nooit zo warm gezeten als bij AeroMexico: de kachel stond lekker aan en ik had het zelfs eerder warm dan koud.
Ik denk dat het toch ook ligt aan de plek in het vliegtuig.

Dezelfde ervaringen met koude cabines heb ik ook gehad met KLM op de verre vluchten, maar de laatste tijd zit ik simpelweg voorin (niet business, maar wel economy 'comfort'), en heb werkelijk waar nergens last meer van en moet zelfs in mijn T-shirt zitten om het niet te warm te krijgen.
En dat is geen incident meer, dit gebeurd nu elke keer, al moet worden gezegd dat het hier om het type toestel 777-300 of 777-200 gaat.
Wat mij opvalt is dat als ik dan naar achteren loop, ik kies als ik naar WC moet bij lange afstandsvluchten altijd de WC die het verst bij mij uit de buurt is, en die is dus helemaal achterin, dat ik daar mensen met complete en dubbele dekens zie zitten, niet alleen bij de nooduitgangen (want daar is het sowieso kouder), maar op veel andere plekken in het vliegtuig en merk ik ook dat het daar kouder is.

Op vluchten binnen Europa heb ik werkelijk waar nog nooit last gehad dat ik het warm of koud had, en ik vlieg toch wat af met mijn 'vrienden' van de KLM...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 21:47:18 #23
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176767814
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:53 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik denk dat het toch ook ligt aan de plek in het vliegtuig.

Dezelfde ervaringen met koude cabines heb ik ook gehad met KLM op de verre vluchten, maar de laatste tijd zit ik simpelweg voorin (niet business, maar wel economy 'comfort'), en heb werkelijk waar nergens last meer van en moet zelfs in mijn T-shirt zitten om het niet te warm te krijgen.
En dat is geen incident meer, dit gebeurd nu elke keer, al moet worden gezegd dat het hier om het type toestel 777-300 of 777-200 gaat.
Wat mij opvalt is dat als ik dan naar achteren loop, ik kies als ik naar WC moet bij lange afstandsvluchten altijd de WC die het verst bij mij uit de buurt is, en die is dus helemaal achterin, dat ik daar mensen met complete en dubbele dekens zie zitten, niet alleen bij de nooduitgangen (want daar is het sowieso kouder), maar op veel andere plekken in het vliegtuig en merk ik ook dat het daar kouder is.

Op vluchten binnen Europa heb ik werkelijk waar nog nooit last gehad dat ik het warm of koud had, en ik vlieg toch wat af met mijn 'vrienden' van de KLM...
Tijdens een van de vluchten zat ik op rij 1, na opstijgen ging de verwarming aan en het was heerlijk warm.

Bij een andere vlucht in het midden, ook warm. Ook als ik meer naar achteren liep.
So we just called him Fred
pi_176783002
# Maatschappij
China Southern
# Traject
Amsterdam -> Beijing -> Hong Kong met 1,5 uur overstap
Hong Kong -> Beijing -> Amsterdam met 8h overstap :(
# Vertraging
niet echt
# Vriendelijk personeel
best goed maar soms was het Engels niet te verstaan
# Eten
vanaf hkg en ams best te doen maar het voer uit pek kreeg ik niet weg.
# Entertainment
prima film selectie op alle vluchten
# Algehele indruk
TOP! service op de korte overstap bij de gate opgehaald door een aardige mevrouw met de spice girls als ringtune en die ging om de 5min. In hoog tempo door de Duane geduwd met wat andere overstappers want blijkbaar is 1,5h te kort voor een normale route.

Op de terug weg een overstap van 8h waar ik wat tegen opzag maar toen ik het vliegtuig uitliep stond ze daar al weer met me naam op het bordje en ik hoorde de spice girls al weer.
Ik snapte niet echt waarom ik nu weer mee moest maar na 10min wandelen vroeg ze of ik het gratis hotel uit wou kiezen..... Euh oke doe mij die maar van de 6 met alleen een Chinese beschrijving.

Met braaf volgen en af en toe min stilstaan als ze aan het bellen was zat ik in een uurtje na het landen in een busje naar het hotel met een 24h transit visum. Het hotel snapte niet echt wat ik kwam doen toen ze me vertrek tijd hoorde maar wel heerlijk kunnen douche en klein tukkie gedaan. En mooi 20 min voor vertrek met het busje een belletje gehad.

# Eventueel informatie over de luchthavens
PEK -> Als roker toch een lastige ivm het aansteker en rook verbod. Maar gelukkig is de controle niet altijd even scherp.
HKG -> prima
AMS-> tjah....
  donderdag 26 april 2018 @ 23:15:54 #25
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_178763122
# Maatschappij
Swiss
Zürich - Las Vegas v.v. uitgevoeverd door Edelweiss Air

# Traject
Amsterdam - Zürich - Las Vegas
Las Vegas - Zürich - Amsterdam

# Vertraging
Op heenweg verliep alles volgens schema, op de terugweg vertrok het toestel 3,5 uur eerder (!!) dan gepland uit Las Vegas, waar we eigenlijk bij toeval achter kwamen.
De laatste leg naar Amsterdam vertrok te laat en kwam uiteindelijk met 30 minuten vertraging aan op Schiphol.

# Vriendelijk personeel
Erg vriendelijk personeel.

# Eten
Eten en drinken was prima in orde. Bij de Edelweiss vluchten waren alcoholische dranken tegen betaling, alcoholvrij zat bij het ticket in begrepen.

# Entertainment
Op korte vluchten niet op gelet op het lange stuk is een ruim aanbod aan films en series beschikbaar. Het meeste is Engels gesproken met naar keuze Engels, Duits en vaak ook Franse ondertitels.

# Algehele indruk
Ondanks dat Edelweiss Air.het vakantiemerk van Swiss heb ik toch prima gevlogen. Natuurlijk jammer dat de vlucht eerder weg ging, maar de prijs/kwaliteitsverhouding blijft gewoon goed

# Eventueel informatie over de luchthavens
Zürich
Schoon en net vliegveld met alle voorzieningen die je mag verwachten op een vliegveld waar je enkele duren door moet brengen. Op de terugweg hadden we ongepland een overstap van bijna 8 uur en hadden geen zin om zo lang op een stoel te gaan zitten. Gelukkig bracht het "Transit Hotel" uitkomst. Voor een paar tientjes heb je daar een bed of kamer waar je kan rusten of zelfs kan slapen.

Las Vegas
Op zich geen bijzonder vliegveld, hoewel de slotmachines bij de gates wel een leuke gimmick zijn.
So we just called him Fred
pi_185278617
# Maatschappij
KLM

# Traject
Amsterdam - Tel Aviv

# Type Toestel
Boeing 737-900

# Vertraging
Geen vertraging, relatief op tijd weg en een rechtstreekse benadering vanaf zee op Ben Gurion Airport in Tel Aviv

# Vriendelijk personeel
KLM blijft degelijk. Vluchten naar Israel zijn altijd druk, waren wat religekkies om te proberen een upgrade te krijgen, maar die geeft KLM alleen op basis van status en als economy overboekt is, en ik kon in de KLM app al zien dat ik wel ge-upgraded was, dus vroeg ik aan de balie maar mijn nieuwe boarding pas die ik direct kreeg tot groot afgrijzen van de reliegekkie die dit oneerlijk vond. (Ik had ook in de App een nieuwe boarding pas kunnen krijgen, maar deze manier was veel leuker).

# Eten
Dit is een relatief lange vlucht met een echt business klasse service. Maaltijden zijn prima, en het broodje kroket als snack ongeveer 1,5 uur voor aankomst is ook altijd prima. Wel was door de 6 rijen business klasse in de 737 ook een 'eenstreper' door de purser ingeschakeld, maar die was om het aardig te zeggen niet heel snel, en op vragen om een bepaald drankje voor een andere passagier moest ze lang zoeken in de Galley... Die heeft nog wel wat training nodig. Daarnaast geen coke zero meer in business klasse bij de 2de ronde daar heb ik wel een mening over.

# Entertainment
Dit is één van de weinige intercontinentale vluchten welke worden uitgevoerd met een single aisle toestel waar geen entertainment aanwezig is, je kan enkel een krant krijgen. Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik eigenlijk altijd mijn eigen tablet mee heb en die kan je gelukkig gewoon opladen.

# Algehele indruk
KLM blijft prima, al moet worden gezegd dat ik wel de platinum status heb waardoor ik gratis alle stoelen kan selecteren, als ik dat niet zou hebben weet ik niet of ik dat zou doen en zit je wat meer achterin met minder beenruimte en is de vraag of je dan nog zo positief bent.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam is een prima luchthaven, ik heb eigenlijk nooit wachtrijen voor de beveiliging, een enkele keer bij de paspoortcontrole maar dat is dan ook maximaal 15 minuten, en bij avondvluchten sowieso niet.
De vernieuwde KLM lounge ziet er op het eerste gezicht mooi uit, maar men is nog niet helemaal klaar en het kan daardoor op bepaalde momenten heel druk zijn.
Bij aankomst op Ben Gurion in Tel Aviv wordt je welkom geheten door zogenaamde spotters, die loop je over het algemeen wel voorbij, maar bij de paspoortcontrole worden gerichte vragen gesteld, door mijn reisverleden moest ik even wachten en kreeg ik nog wat extra vragen door een vriendelijke meneer die mij al snel een fijn verblijf wenste.
Ondanks de nachtelijke aankomst rijdt er openbaar vervoer naar de stad, en dat vind ik altijd wel fijn, ik kan en mag ook wel een taxi nemen, maar de optie dat er openbaar vervoer is blijft een pluspunt.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185278912
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:53 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik denk dat het toch ook ligt aan de plek in het vliegtuig.

Dezelfde ervaringen met koude cabines heb ik ook gehad met KLM op de verre vluchten, maar de laatste tijd zit ik simpelweg voorin (niet business, maar wel economy 'comfort'), en heb werkelijk waar nergens last meer van en moet zelfs in mijn T-shirt zitten om het niet te warm te krijgen.
En dat is geen incident meer, dit gebeurd nu elke keer, al moet worden gezegd dat het hier om het type toestel 777-300 of 777-200 gaat.
Wat mij opvalt is dat als ik dan naar achteren loop, ik kies als ik naar WC moet bij lange afstandsvluchten altijd de WC die het verst bij mij uit de buurt is, en die is dus helemaal achterin, dat ik daar mensen met complete en dubbele dekens zie zitten, niet alleen bij de nooduitgangen (want daar is het sowieso kouder), maar op veel andere plekken in het vliegtuig en merk ik ook dat het daar kouder is.

Op vluchten binnen Europa heb ik werkelijk waar nog nooit last gehad dat ik het warm of koud had, en ik vlieg toch wat af met mijn 'vrienden' van de KLM...
Beetje late reactie, maar jouw indruk klopt.

De meeste cabines hebben op meerdere plekken een sensor die de temperatuur meet. Is deze hoger dan de gewenste temperatuur, dan zal het systeem koude lucht gaan geven.
Probleem is echter dat deze koude lucht eerst over de passagiers gaat alvorens de sensor meet dat de temperatuur afgenomen is.
Zeker in die gedeeltes van de cabine met veel mensen (dus economy en vooral met naar achteren), meet de sensor door alle warme lichamen vaak een hoge temperatuur, wat het systeem extra veel koude lucht gaat geven.

Met andere woorden, het is niet kouder, maar er wordt meer koude lucht gegeven, wat de passagier wel afkoelt, maar de lucht (waar de sensor meet) niet zo snel.
De gewenste temperatuur hoger zetten helpt dus niet gek veel, er blijft koude lucht in de cabine gepompt worden, echt iets minder op die manier.

Daarbij komt overigens nog de droge lucht en, voorval bij nachtvluchten, de vermoeidheid.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_185278954
# Maatschappij
Air France en Hop

# Traject
Tel Aviv - Parijs - Dusseldorf

# Type Toestel
Airbus 320
Embraer 190

# Vertraging
We konden bij de eerste vlucht bij een gate instappen, om vervolgens met de bus tegen de klok in om de hele luchthaven gereden te hebben om bij het vliegtuig aan te komen die hemelsbreed 400 meter verder stond. Dat helpt niet mee om op tijd te vertrekken.
Bij de 2de vlucht stond het toestel er al de 3,5 uur dat ik in de Air France Lounge zat, maar bij het daadwerkelijk boarden ontstond er vertraging omdat men druk met het toestel aan de slag moest om deze schoon te krijgen. Dat had ook eerder gekund. Uiteindelijk 30 minuten te laat geland.

# Vriendelijk personeel
Air France personeel vindt ik wat minder vriendelijk dan KLM personeel. Het zal ook wel een cultuur dingetje zijn. Men doet overigens wel hun best en op de 2de vlucht was de purser een topper waar een extra drankje of broodje voor passagiers geen probleem was.

# Eten
Dit is een relatief lange vlucht met een Airbus 320 en men kreeg enkel een ontbijt en daar wat drinken bij, en voor extra drinken moest je naar de galley. Ook op een ochtendvlucht heeft men geen cola of andere frisdranken, en dat snap ik bij een vlucht die om 08:00 uur vertrekt en om 09:00 aankomt, maar deze vlucht komt om 11:45 aan en dan zou dit qua catering mijn inziens wel aanwezig moeten zijn.
Bij de 2de relatief korte vlucht worden wel alle frisdranken geschonken. Met wel de kanttekening dat voorin economy klasse men blikjes krijgt en achterin krijg je een bekertje. Ik vind een blikje persoonlijk wat beter.

# Entertainment
Dit is één van de weinige intercontinentale vluchten welke worden uitgevoerd met een single aisle toestel waar geen entertainment aanwezig is. Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik eigenlijk altijd mijn eigen tablet mee heb en die kan je gelukkig gewoon opladen. En dat kan bij Air France bij elke stoel in de economy klasse in de stoelleuning, in tegenstelling tot bij KLM waar het alleen bij de voorste rijen kan.

# Algehele indruk
Air France heeft niet mijn voorkeur. Maar voor deze vluchtcombinatie qua prijs en tijdstip van vertrek de enige optie. Hop had ik nog niet mee gevlogen maar bevalt eigenlijk prima, het broodje en drinken was beter dan bij KLM cityhopper waar je enkel een beketje water van 85ml en een stroopwafel/zoute stokjes/belgian chocolate cookie krijgt.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Ben Gurion Tel Aviv heeft een aparte procedure. Door mijn reisverleden wist ik al dat dit geen makkelijk vertrek zou zijn. Voordat je je boarding pass krijgt en bagage kan inchecken krijg je een (kort) interview. Men begint hier met goede moed bij mij aan, maar medewerkster 1 wist al na het bladeren in mijn paspoort dat dit niks ging worden, supervisor 1 wist na 2 minuten dat ook zij geen authorisatie had, en special supervisor 2 heeft het geprobeerd om informatie uit mij te peuteren maar helaas heb ik ook haar training gehad dus er veranderd niets aan mijn eerste antwoorden, waardoor er geen keus was om mij een barcode met level 6 te geven en een rode extra sticker die goed opvalt om de medewerker bij de screening te attenderen dat er een speciale controle moet plaatsvinden.
Voordeel was wel dat ik eigenlijk bij het zien van de gigantische rij bij de veiligheidscontrole al zwaaiend met mijn paspoort al aangaf dat ik zeker direct links door mocht en dat mocht inderdaad, kon zelfs voor iedereen die al dingen op de band had. Na de eerste reguliere controle zonder problemen mag je dan mee naar een volgende veel uitgebreidere controle met een medewerker die bij de eerste controle persoonlijk aan je toegewezen is. Dat is een controle die wat langer duurt en je bagage en persoon grondig controleren, maar ook weer niet als horrorverhalen met complete visitatie, maar wel een tablet waar men 10 minuten de tijd nam om deze op alle manieren door de scanner te halen.
Dergelijke controles zijn noodzakelijk en het doel is om zaken uit te sluiten. Over het algemeen zal een gemiddelde toerist hier niet mee te maken krijgen.

In Parijs is terminal 2G niet mijn favoriete terminal, gelukkig is de Air France Lounge prima, maar ik zou daar niet zonder lounge toegang willen zitten. De controle is ook compleet kansloos als je vergelijkt wat je in Tel Aviv ondergaat.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185279026
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 17:02 schreef The_stranger het volgende:
Met andere woorden, het is niet kouder, maar er wordt meer koude lucht gegeven, wat de passagier wel afkoelt, maar de lucht (waar de sensor meet) niet zo snel.
De gewenste temperatuur hoger zetten helpt dus niet gek veel, er blijft koude lucht in de cabine gepompt worden, echt iets minder op die manier.
Zo had ik het nog niet bekeken, dit klinkt aannemelijk. Dat verklaart ook de koude zones waar ik doorheen loop. (Ik kies vooral de WC die het verst weg zit zodat ik lekker een stukje kan lopen om mijn benen wat te strekken want mijn benen gaan kapot als ik lang in dezelfde houding zit.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185280012
Bij KLM Cityhopper ben ik anders gewend dat er twee sandwiches of een sandwich en een koekje worden uitgedeeld. Dit bijvoorbeeld op een vlucht naar Berlijn, vergelijkbaar met CDG-DUS.
pi_185280871
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 18:01 schreef exelletor het volgende:
Bij KLM Cityhopper ben ik anders gewend dat er twee sandwiches of een sandwich en een koekje worden uitgedeeld. Dit bijvoorbeeld op een vlucht naar Berlijn, vergelijkbaar met CDG-DUS.
Als het op een vlucht is naar een Berlijn of Warschau, op een wat langer segment dan krijg je inderdaad wat meer, niet dat het mij daarom gaat, maar de echt korte segmenten, denk aan Dusseldorf, Brussel, krijg je door de gering vliegtijd echt een kansloos product, geef dan niets denk ik dan.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185281543
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 17:07 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Zo had ik het nog niet bekeken, dit klinkt aannemelijk. Dat verklaart ook de koude zones waar ik doorheen loop. (Ik kies vooral de WC die het verst weg zit zodat ik lekker een stukje kan lopen om mijn benen wat te strekken want mijn benen gaan kapot als ik lang in dezelfde houding zit.
Naast deze reden kan het ook gewoon zijn dat de temperatuur te laag is ingesteld, een stewardess die heen en weer loopt heeft het sneller warm dan een passagier die zit.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  Moderator zaterdag 2 maart 2019 @ 00:57:48 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_185334209
Leuk dat dit topic weer boven is gekomen ^O^ Ik zal binnenkort een verslagje van Garuda posten :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  zondag 4 augustus 2019 @ 21:38:25 #34
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188289072
Ik kwam dit topic tegen, en het leek mij wel leuk om er weer een beetje leven in te stoppen. Dus daar gaan we:

# Maatschappij

KLM Royal Dutch Airlines

# Traject

Amsterdam - Istanbul (nieuw) vv
B737-700 (PH-BGT en PH-BGQ)
Stoel 6F en 3F (Economy Comfort)

# Vertraging

Ongeveer 15 minuten vertraging aan de gate als gevolg van bagage die nog vertraagd was. De vlucht was enkele dagen na de grote bagagestoring op Schiphol. Vanuit Istanbul wel wat langer vertraging (weet niet precies hoeveel meer) als gevolg van slotrestricties op Schiphol.

# Vriendelijk personeel

Niets op aan te merken. Heb ze enkel gezien met het eten, het drinken en het ophalen van afval. Verder zaten ze in de galley.

# Eten

Tja. Een of andere puree met prei en een spinazieschijf. Niet bepaald lekker. Verder ook nog een (droge) muffin gehad. En op de terugweg precies hetzelfde eten. Mailtje naar KLM gestuurd en 5000 miles voor gekregen :).

# Entertainment

Niet aanwezig. Maar de iPad met wat gedownloade Netflix-content doet zijn werk prima

# Algehele indruk

Prima vlucht. Op de terugreis aanbod gekregen om voor 80 euro te upgraden naar business class. Niet gedaan omdat dit verder niets zou toevoegen aan miles en XP en ik 80 euro voor iets beter vliegtuigvoer toch wel veel geld vind. Ik heb nu explorer status, en ga het niet redden om dit jaar te upgraden naar Silver.

# Eventueel informatie over de luchthavens

Istanbul Airport is dit jaar geopend en is dus hartstikke nieuw. Het is een grote en mooie terminal. Bij aankomst is het een stukje lopen naar de grenscontrole, alwaar een chagrijnige Turk even door je paspoort bladert, gebaard dat je in een camera moet kijken en daarna een stempel in je paspoort zet. Ik reisde met enkel handbagage en kon hierna doorlopen naar de uitgang. Toen ik door "Nothing to declare" liep - samen met enkele tientallen andere reizigers - moest iedereen ineens alsnog voor een "luggage check" de andere kant oplopen. Hier moesten we onze koffer door de xRay halen, maar de beelden werden niet bekeken omdat de beste man iemands koffer fysiek aan het controleren was :')

Vanaf IST gaan bussen naar diverse plekken in Istanbul, waaronder Taksim.

Bij aankomst op IST voor de terugvlucht gaat iedereen - ook niet reizigers - eerst door een veiligheidscontrole heen. Vervolgens komt men in de checkin area, waarna de reizigers wederom langs de grenscontrole gaan. Hier zat dit keer een vriendelijke Turkse dame die ook even door mijn paspoort bladerde, vroeg waar ik naartoe ging en vervolgens zette ze haar stempel. Hierna direct weer door de veiligheidscontrole.

In het Duty-free gedeelte vooral een aantal grote parfum-, alcohol,- en tabakszaken, enkele winkels van bekende merken en aantal food courts. Wat mij opviel is dat het bijna niet mogelijk is om aan een flesje water of frisdrank te komen. Uiteindelijk bij een BurgerKing terecht gekomen en daar maar wat water en frisdrank gehaald. Het vliegveld is ingedeeld in een aantal concoursen en heb vervolgens maar wat rondgelopen.

Aan de gate vond nog een controle plaats waarbij persoon 1 mijn boarding pass en paspoort wilde zien. Vervolgens wilde persoon 2 ook mijn boarding pass en paspoort zien, persoon 3 wilde mijn paspoort zien en deed nog even een swap over de koffer en hierna mocht ik in de gate plaatsnemen. Ik vermoed dat deze controles van het paspoort met name plaatsvinden in opdracht van KLM om te zien of reizigers de juiste papieren hebben om Nederland (of de Schengen) binnen te komen om zo te voorkomen dat KLM verplicht wordt om geweigerde reizigers mee terug te nemen naar IST.

Het boarden van KLM en SkyTeam vluchten vindt plaats doormiddels van zones.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:48:59 #35
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_188301862
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 21:38 schreef Schuimpjes het volgende:
Prima vlucht. Op de terugreis aanbod gekregen om voor 80 euro te upgraden naar business class. Niet gedaan omdat dit verder niets zou toevoegen aan miles en XP en ik 80 euro voor iets beter vliegtuigvoer toch wel veel geld vind.
Ik doe ook niet aan upgrades, ze upgraden me maar operationeel. Als je Explorer status hebt dan mag je door die upgrade overigens ook de lounge in op Istanbul. Dus naast de betere plek en eten in het vliegtuig zit dat er ook bij.
Voor een vlucht van 3 uur vind ik die 79 euro niet heel veel. Al zou ik die voor dat bedrag nooit doen, want dan ben ik zo ongeveer gegarandeerd voor een gratis operationele upgrade, want die bedragen betekenen dat ze echt mensen moeten hebben omdat de 737-700 te vol zit in de economy klasse.

quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 21:38 schreef Schuimpjes het volgende:
Aan de gate vond nog een controle plaats waarbij persoon 1 mijn boarding pass en paspoort wilde zien. Vervolgens wilde persoon 2 ook mijn boarding pass en paspoort zien, persoon 3 wilde mijn paspoort zien en deed nog even een swap over de koffer en hierna mocht ik in de gate plaatsnemen. Ik vermoed dat deze controles van het paspoort met name plaatsvinden in opdracht van KLM om te zien of reizigers de juiste papieren hebben om Nederland (of de Schengen) binnen te komen om zo te voorkomen dat KLM verplicht wordt om geweigerde reizigers mee terug te nemen naar IST.
De reden is inderdaad dat men checkt of de reizigers de juiste papieren hebben. Ik moet zeggen dat ze mij altijd met rust laten, even ID laten zien en ik kan door. Al zou het ook kunnen dat ze mij wel herkennen, want de medewerkers begin ik zelf ook te herkennen.
Belangrijk verschil ten opzichte van Turkish Airlines is dat bij KLM aankomst nimmer de Marechaussee staat om controle uit te voeren op het moment dat je het vliegtuig uit stapt terwijl bij TK dat wel is. Dan liever de controle in Istanbul zodat ik op Schiphol gewoon direct door kan lopen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:56:55 #36
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188301973
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:48 schreef ozzietukker het volgende:
Ik doe ook niet aan upgrades, ze upgraden me maar operationeel. Als je Explorer status hebt dan mag je door die upgrade overigens ook de lounge in op Istanbul. Dus naast de betere plek en eten in het vliegtuig zit dat er ook bij.
Voor een vlucht van 3 uur vind ik die 79 euro niet heel veel. Al zou ik die voor dat bedrag nooit doen, want dan ben ik zo ongeveer gegarandeerd voor een gratis operationele upgrade, want die bedragen betekenen dat ze echt mensen moeten hebben omdat de 737-700 te vol zit in de economy klasse.
De economy was half leeg, zag ik later. Dus ik verbaasde mij al dat ze uberhaupt de upgrade aanboden. Ik heb nu maar 40xp en er komt nog 24 bij (AMS-JNB en CPT-AMS). Helaas hoef ik voor mijn werk nooit te vliegen en zijn al mijn vluchten louter toeristisch van aard. Zat nog heel even te denken om via InsideFlyer een gold challenge te doen (90 xp in 90 dagen en je bent gold), maar dat is met al ook bijna 600 euro (420 euro voor DUS - CDG - AMS-TRF of BLL vv), een hotelovernachting, parkeren en het InsideFlyer premium lidmaatschap), dan ben ik gold, en dan? Tja, zo vaak vlieg ik nou ook weer niet en dan is het puur statusgeilheid.

Wellicht was de lounge wel leuk geweest. Zal dat eens in mijn achterhoofd houden.

Moest trouwens vandaag wel even een beetje huilen. Ik vlieg dus binnenkort AMS-JNB en CPT-AMS en de waarde van miles is wel echt waardeloos voor bijvoorbeeld stoelkeuze. Dacht heel even om wellicht een stoel in economy comfort te nemen, maar dat is dus of 130 euro of 26000 miles :'(, dus dan zijn miles nog geen halve cent waard.

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:48 schreef ozzietukker het volgende:
Belangrijk verschil ten opzichte van Turkish Airlines is dat bij KLM aankomst nimmer de Marechaussee staat om controle uit te voeren op het moment dat je het vliegtuig uit stapt terwijl bij TK dat wel is. Dan liever de controle in Istanbul zodat ik op Schiphol gewoon direct door kan lopen.
Je gelooft het niet, maar dit keer stonden ze er wel :)

Kwamen aan bij gate C4, wat volgens mij een Schengen-gate is en moesten gelijk met de trap naar beneden vanuit de slurf, de bus in en werden richting - volgens mij de F-pier - gebracht alwaar 4 marechaussees klaarstonden. En pas daarna nog richting de eGates.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  maandag 5 augustus 2019 @ 20:14:05 #37
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_188303204
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:56 schreef Schuimpjes het volgende:
De economy was half leeg, zag ik later.
Of dat inderdaad. Als het toestel leeg is doen ze ook dit soort aanbiedingen. Zou trouwens zomaar kunnen dat voor een explorer lid de aanbieding lager is dat voor mij als platinum. Jij bent misschien nog te verleiden, ik absoluut niet meer, want afgezien van de operationele upgrade op de route naar Tel Aviv zou ik er zelf nooit geld voor over hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:56 schreef Schuimpjes het volgende:
Je gelooft het niet, maar dit keer stonden ze er wel

Kwamen aan bij gate C4, wat volgens mij een Schengen-gate is en moesten gelijk met de trap naar beneden vanuit de slurf, de bus in en werden richting - volgens mij de F-pier - gebracht alwaar 4 marechaussees klaarstonden. En pas daarna nog richting de eGates.
Dat is wel bijzonder. C4 zijn inderdaad de Schengen gates, meestal wordt je dan naar een centraal verzamelpunt gebracht met de bus alwaar je naar de paspoortcontrole kunt lopen.
Als ze het zo doen bij een gate kan er natuurlijk aanleiding voor zijn dat er een bepaald persoon aan boord is die ze eruit willen halen, maar ik heb dit bij KLM werkelijk waar nog nooit gehad, en ik maak wat vluchten per jaar naar Istanboel...

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:56 schreef Schuimpjes het volgende:
Moest trouwens vandaag wel even een beetje huilen. Ik vlieg dus binnenkort AMS-JNB en CPT-AMS en de waarde van miles is wel echt waardeloos voor bijvoorbeeld stoelkeuze. Dacht heel even om wellicht een stoel in economy comfort te nemen, maar dat is dus of 130 euro of 26000 miles , dus dan zijn miles nog geen halve cent waard.
Het ergste is ook nog dat juist doordat je 'slechts' explorer bent zijn de tarieven ook nog eens belachelijk hoog voor dit soort stoelen in de economy comfort. En dat in combinatie met de dan lage waarde voor miles is het niet aantrekkelijk.
Ik gebruik mijn miles eigenlijk uitsluitend voor enkele reizen, want dan kan KLM opeens wel normale tarieven berekenen en betaal je uitsluitend de luchthavenbelastingen. Dan is de waarde op zich nog wel ok...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 5 augustus 2019 @ 20:29:28 #38
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188303526
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:14 schreef ozzietukker het volgende:
Of dat inderdaad. Als het toestel leeg is doen ze ook dit soort aanbiedingen. Zou trouwens zomaar kunnen dat voor een explorer lid de aanbieding lager is dat voor mij als platinum. Jij bent misschien nog te verleiden, ik absoluut niet meer, want afgezien van de operationele upgrade op de route naar Tel Aviv zou ik er zelf nooit geld voor over hebben.

Voor Europe Business Class vond ik het in elk geval het geld niet waard.

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:14 schreef ozzietukker het volgende:
Dat is wel bijzonder. C4 zijn inderdaad de Schengen gates, meestal wordt je dan naar een centraal verzamelpunt gebracht met de bus alwaar je naar de paspoortcontrole kunt lopen.
Als ze het zo doen bij een gate kan er natuurlijk aanleiding voor zijn dat er een bepaald persoon aan boord is die ze eruit willen halen, maar ik heb dit bij KLM werkelijk waar nog nooit gehad, en ik maak wat vluchten per jaar naar Istanboel...
Zat op 3F dus was zo het vliegtuig uit, en in de bus een beetje bij de deur gestaan. Was dus als eerste bij die extra controle. En aangezien ze mij niet zochten kon ik zo doorlopen :D

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:14 schreef ozzietukker het volgende:
Het ergste is ook nog dat juist doordat je 'slechts' explorer bent zijn de tarieven ook nog eens belachelijk hoog voor dit soort stoelen in de economy comfort. En dat in combinatie met de dan lage waarde voor miles is het niet aantrekkelijk.
Ik gebruik mijn miles eigenlijk uitsluitend voor enkele reizen, want dan kan KLM opeens wel normale tarieven berekenen en betaal je uitsluitend de luchthavenbelastingen. Dan is de waarde op zich nog wel ok...
Ja ik ga mijn miles hier dus ook niet voor gebruiken. Ik blijf lekker doorsparen om een keertje te vliegen op miles.

Hoe waardeer jij jouw miles? Ik ga voor mijzelf een beetje uit dat 1 mile gelijk staat aan 1 cent. Is dat een juiste waardering?
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 7 augustus 2019 @ 14:05:13 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188330320
# Maatschappij: United Airlines
# Traject: Amsterdam - San Fransisco, San Fransisco - Honolulu en terug: Kona- Los Angeles, Los Angeles- Houston Int. Airport, Houston - Amsterdam
# in een Boeing 787 Dreamliner en Boeing 777-200 op het laatste stuk. Terug: alleen een Dreamliner op het stuk Houston-Amsterdam.
# Vertraging: bij landen op San Fransisco drie kwartier tot een uur, de gate was bezet en we moesten naar een andere gate gesleept worden. Was kut, want we hadden een overstap van 2uur en 45 minuten en je moet in SF door customs heen (omdat SF je eerste touchdown in de VS is), je koffer ophalen bij de band, opnieuw laten inchecken en dan naar je gate rennen. We hebben het gered met rennen: toen we aan kwamen rennen, was het boarden net begonnen.
# Vriendelijk personeel: Ja! En vreemd genoeg ook meer oudere dames, waarvan ik sommigen in of ouder dan 65 schatte. Het was net of iemand zijn oma had meegenomen :D. Ze waren echter wel heel aardig. Niet te beroerd om water te halen op zijn tijd.
# Eten: mwoa. Een niet al indrukwekkend prakje, niet zo smaakvolle kip en rijst. Ook niet ranzig. Regelmatig een snackje en water ook.
# Entertainment: inflight systeem in de 787 met zeer recent aanbod films en series. True Detective seizoen 3 afgekeken. Erg goed te doen. In de 777-200 zat niks en waren de United-boekjes en mijn eigen boek entertainment.
# Algehele indruk: dit waren vluchten in een pakketreis: we wisten niet wat we moesten verwachten, maar we hebben een positief beeld gekregen van United. Goed verozrgde vluchten, voldoende beenruimte, lekkere kussentjes, goed entertainment en goede service. That is, voor de vlucht in de 787. Die vliegtuigen voelen luxe aan, de lcd-dimmers in de ramen zijn geweldig en de verlichting is fijn. De vlucht in de 777-200 was eerder een noodzakelijk kwaad. Klein, wat krap toestel en meer dan slapen en eventueel lezen bij een lampje kon je niet.

Hoewel de terugvlucht met twee overstappen zwaar leek, was het erg goed te doen om af en toe een rustpauze te hebben en je benen te kunnen strekken. De overstappen duurden niet lang en de luchthavens waren boeiend. Op Houston hebben we nog iets lekkers gegeten en gedronken.

# Eventueel informatie over de luchthavens: op San Fransisco heb ik te hard moeten rennen om een goede indruk te krijgen. Honolulu verschilt per gedeelte: redelijk gemoedelijk vliegveld, er wordt wat verbouwd en van de incheckbalies naar security komen was een beetje lastig/moeilijk te vinden.

Houston is gigantisch en luxe. Werkelijk overal vind je er wachtruimtes met beeldschermen (iPad formaat) waar je zaken mee kunt bestellen. Ik wist niet dat het zo 'n enorme gateway in de VS was. Er rijden treintjes tussen de verschillende gedeeltes. flink ge-airco'd, veel winkels en tof uitziende horeca. Zeker geen straf als je hier een lange overstap hebt.

# Maatschappij: Hawaiian Airlines (onder de vlag van United, vluchten te volgen in de United app)
# Traject: Honolulu- Lihue, Lihue-Kona
Toestel: Boeing 717
# Vertraging: geen.
# Vriendelijk personeel: de grondstewardessen probeerden ons twee keer 25 dollar te laten betalen voor reeds betaalde ruimbagage. Inchecken bij de gate in Lihue was wat chaotisch. Verder vrij gemoedelijk, al geldt dat meer voor de stewards en stewardessen die meevliegen dan de grondstewardessen. Mooie uniforms (Hawaiiaanse blouses en gele bloem in het haar).

# Eten: nvt, te korte vlucht. Onderweg 1 vruchtensapje.
# Entertainment: geen, het uitzicht uit je raam!
# Algehele indruk: vriendelijke en gemoedelijke meevliegende stewardessen, op de vlucht naar Ligue hadden we 1 verstekeling (een kakkerlak) mee aan boord, verder: deze vliegritjes (gemiddeld 50 tot 90 minuten) zijn zo kort dat je geen tijd hebt om je te ergeren aan dingen, uit het raam kijken is geweldig.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Lihue is wat ouder, veel hout, traditionele foto's aan de muur, leuke winkeltjes, kan wat warm zijn in sommige gates, met elkaar verbonden door lange gangen. Security heeft geen airco, alleen ventilators. Daar was het redelijk warm.

Kona was geweldig. het is een openlucht vliegveld waar alle faciliteiten in kleine huisjes zitten en er een groot, open plein is en je heerlijk kunt liggen op een kunstgras weide terwijl je wacht op je vlucht terwijl ze lokale Hawaiiaanse muziek draaien. We hebben er enkele uren super ontspannen gelegen. Er wordt geen enkele keer hard omgeroepen: echt een verademing. Daardoor moet je wel goed opletten op je vluchtinformatie.

Lihue:


Kona:


[ Bericht 1% gewijzigd door SEMTEX op 07-08-2019 14:16:30 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 23 september 2021 @ 16:58:24 #40
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_201485044
[* enorme kick omhoog]

# Maatschappij: Transavia
# Traject: AMS- FNC / FNC - AMS (Amsterdam / Funchal, Madeira)
# Vertraging: geen, al hadden we op de heenvlucht het idee dat de vlucht langer duurde dan vooraf aangegeven (3 uur 45)
# Vriendelijk personeel: bij begroeting ontmoet en ze leken me vriendelijk.
# Eten: niet geprobeerd, want het is Transavia en je kunt alleen lauwe broodjes, noodles en gevulde koeken kopen. I'll pass
# Entertainment: geen, mijn eigen boek.
# Algehele indruk: tja, ik zat niet te krap (heb het erger meegemaakt op een TUI vlucht) en zowel heen als terug had niemand de derde stoel aan het gangpad geboekt, dus waren we in staat een tukje te doen met medeneming van de derde stoel. Omdat we op de achterste rij zaten, hadden we geen last van personen achter ons en kon de stoel ook nog enigszins uitgeklapt. Voor dit grapje (stoel reserveren) betaal je een klein beetje extra. Transavia heeft heen niet gecontroleerd op het Covid-certificaat.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Schiphol is bekend, Funchal is best ok. Niet enorm groot, wel voldoende ruimte, leuke winkeltjes en snel bagage ophalen. Van het vliegtuig naar de terminal in een oude bus over een afstand van net 500 meter. In Eindhoven laten ze je daar gewoon voor lopen.(wat op zich al knap is, als je bedenkt dat alles naar het eiland per boot aangevoerd moet worden). Terug van Funchal naar Nederland wel controle van het Covid-certificaat. Bij aankomst op het eiland wordt je uiteraard wel heel goed gecontroleerd op of vaccinatie of een recente test.

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 23-09-2021 17:04:03 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_201743522
Maatschappij: Aer Lingus
# Traject: AMS- DUB / DUB - AMS (Amsterdam / Dublin)
# Vertraging: geen
# Vriendelijk personeel: Heen vond ik ze niet onvriendelijk en terug vond ik ze vriendelijk.
# Eten: niet geprobeerd, want het is Aer Lingus en je kunt alleen drinken en chocolade kopen
# Entertainment: geen Squid Game afl1 en Helse Keukens gedownload op mijn mobiel.
# Algehele indruk: Zat op een aerospace stoel, helemaal vooraan. Lekker veel ruimte en de middenstoel blijft leeg.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Schiphol is bekend, Dublin International overzichtelijk. Ging op 1 dag op en neer en had wereldstekker thuisgelaten. Dacht dat ze op de luchthaven wel usb-poortjes zouden hebben. Dat was heel goed zoeken en toen ik er 1 had gevonden deed hij het niet....Gelukkig kon ik naar de lounge en daar waren genoeg usb-poortjes. Lekker gegeten en gedronken in de lounge. Stoelen in de lounge zaten heerlijk.

Zowel heen als terug heb ik de corona-app niet hoeven te gebruiken. Ook in het hotel (dagkamer, 5 minuten lopen van de luchthaven) hoefden ze hem niet te zien (je hebt gevlogen dus het zal wel goed zijn)
pi_201743538
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 00:57 schreef MaJo het volgende:
Leuk dat dit topic weer boven is gekomen ^O^ Ik zal binnenkort een verslagje van Garuda posten :)
:R
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 09:13:52 #43
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_201748890
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 17:30 schreef potjecreme het volgende:

[..]
:R
Oeps :@ Nog interesse naar? Is inmiddels 3,5 jaar geleden en ik moet dan wel even heel diep graven :D
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:56:57 #44
45833 crew  Fogel
pi_201779561
# Maatschappij
KLM

# Traject
Amsterdam-Montreal

#Klasse
Business

#Vliegtuig
Airbus 330.

# Vertraging
Nee

# Vriendelijk personeel
Erg vriendelijk

# Eten
Prima 3 gangendiner. Zie fotos onderaan deze post in de spoiler.
Bij andere maatschappijen kan je meerdere wijnen tegelijk bestellen zodat je een tasting kan doen. Dat ging hier niet, moest perse eerst het glas leeg maken voordat er iets nieuws kwam. Het tempo was wel prima, maar vond het wat "gierig" overkomen.

# Entertainment
Genoeg keuze, heb een film aangezet en ben in slaap gevallen.

# Algehele indruk
Ik vind de 2-2-2 setup wat achterhaald, veel andere maatschappijen hebben 1-2-1 in business waardoor iedereen een eigen uitgang heeft naar het gangpad ipv iemand te moeten storen om uit de stoel te kunnen.
Was op reis met mijn vriendin, dus dan is het niet echt een probleem maar als je alleen reist is dat wel een punt om rekening mee te houden.
Ook zijn de stoelen in een 1-2-1 setup natuurlijk wat ruimer, wat ook beter slaapcomfort geeft.

De KLM huizen zijn wel erg cool, de rechtse is de nieuwste, kwam toevallig de dag voor ons vertrek in het assortiment, nummer 102.


# Eventueel informatie over de luchthavens
De KLM lounge (#52) in het non-Schengen deel is groot, erg groot, twee verdiepingen met een bar en een eigen restaurant (gesloten wegens covid), op de eerste verdieping ook een bar en een buffetachtig restaurantdeel. Heb hier niet gegeten maar het zag er OK uit, keuze uit 4-5 verschillende warme maaltijden.

Wat fotos:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:21:37 #45
45833 crew  Fogel
pi_201779912
# Maatschappij
TAP Air Portugal

# Traject
Montreal-Lissabon

#Klasse
Business

#Vliegtuig
Airbus 321LR.

# Vertraging
Nee

# Vriendelijk personeel
Erg vriendelijk

# Eten
Aangezien we in twee verschillende lounges gedineerd hadden, was er alleen plek over voor dessert. Prima dessert, met zowel wijn als port erbij. (ik nam de foto voordat de post geserveerd was, maar hier, in tegenstelling tot KLM was het geen probleem om twee glazen te hebben).


Vrij precies 4 uur later het ontbijt:


# Entertainment
Genoeg keuze, heb een film aangezet en ben in slaap gevallen.

# Algehele indruk
Was mijn eerste keer in een narrow body vliegtuig de oceaan over. We hadden ieder een "throne seat", de setup is 2-2, 1-1, 2-2, 1-1 en 2-2 voor business. In economy en economy extra is het 3-3.
Echt idioot veel plek links en rechts, twee eigen ramen, een eigen kastje en andere opbergruimtes, het enige wat ontbrak was een kroon voor op mijn hoofd :P


Priority boarding ging prima, maar iets wat wel "vervelend" is, is dat alle andere passagiers door de business class cabine heen moeten. Bij grotere vliegtuigen hebben ze soms twee bridges zodat dit gescheiden blijft, of indien er maar een is, dan sla je linksaf en de rest rechtsaf als je het vliegtuig binnenkomt.
Geen pre take-off drink, maar ik las later pas dat je er naar moet vragen. Jammer dan.

De stoel is een prima stoel om in te zitten, maar wat wel klote is, is dat je alleen de presets kan gebruiken. Als je bv alleen je benen omhoog wil, of alleen de rug plat dan heb je pech.
In de slaapstand vond ik de stoel vrij nauw aanvoelen, lag altijd ergens tegenaan. Ook schroefden ze de cabinetemperatuur erg omhoog waardoor ik flink lag te zweten, dat kan best wat minder.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Montreal: het internationale deel ziet er prima uit, integenstelling tot de domestic departures waar je eerst doorheen moest lopen.
De Air Canada lounge is mooi met uitzicht over de tarmac, maar ze sloten nadat de laatste Air Canada vlucht vertrok, en dat was ruim voor onze vlucht met TAP. Zijn naar een andere lounge gaan zoeken en vonden de National Bank lounge, alwaar je met een Priority Pass in kan (waarschijnlijk ook tegen betaling, niet gevraagd, want ik heb PP). Hier was het erg druk in het begin, maar de bar was open en het eten goed dus prima uit te houden.
In Lissabon had de lounge en "kantinegevoel", we zijn maar naar het zgn relax/stille deel verhuisd en daar was het prima uit te houden. Een douche na al het gezweet was welkom geweest, maar die waren "wegens covid" niet beschikbaar.

Wat fotos:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_201841659
quote:
De Air Canada lounge is mooi met uitzicht over de tarmac, maar ze sloten nadat de laatste Air Canada vlucht vertrok, en dat was ruim voor onze vlucht met TAP. Zijn naar een andere lounge gaan zoeken en vonden de National Bank lounge, alwaar je met een Priority Pass in kan (waarschijnlijk ook tegen betaling, niet gevraagd, want ik heb PP).
Dus de Air Canada lounge was de lounge die je als TAP business class reiziger wordt aangeboden? Ik vind het opmerkelijk dat die lounge ruim voor de vlucht gesloten wordt. Dat is dan toch niet goed geregeld door TAP?
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 16:33:31 #47
45833 crew  Fogel
pi_201847513
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 04:41 schreef jaco het volgende:

[..]
Dus de Air Canada lounge was de lounge die je als TAP business class reiziger wordt aangeboden? Ik vind het opmerkelijk dat die lounge ruim voor de vlucht gesloten wordt. Dat is dan toch niet goed geregeld door TAP?
Geen idee, ze zeiden bij de incheck balie niks. Ben Star Alliance gold, daarmee kom ik alle *A lounges in, ongeacht klasse waarmee ik vlieg (zolang het een partner airline is). Of je bij TAP C die lounge in mag, vast wel, maargoed dat helpt dus niet als ie kort open is in verhouding tot je reis.
De loungevent zei «TAP betaalt ons niet om langer open te blijven» toen ik aangaf dat ik vreemd vond. Turkish had ook een late vlucht die dag.

De KLm/Air France lounge was overigens ook gesloten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_201849982
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:33 schreef Fogel het volgende:

[..]
Geen idee, ze zeiden bij de incheck balie niks. Ben Star Alliance gold, daarmee kom ik alle *A lounges in, ongeacht klasse waarmee ik vlieg (zolang het een partner airline is). Of je bij TAP C die lounge in mag, vast wel, maargoed dat helpt dus niet als ie kort open is in verhouding tot je reis.
De loungevent zei «TAP betaalt ons niet om langer open te blijven» toen ik aangaf dat ik vreemd vond. Turkish had ook een late vlucht die dag.

De KLm/Air France lounge was overigens ook gesloten.
Het is inderdaad een kwestie of een luchtvaartmaatschappij de meerkosten voor het openhouden van de lounge ervoor over heeft. Men kan dat nu nog steeds gemakkelijk wegschrijven in verband met corona gesloten.
Ik heb namelijk het idee dat het aantal premium passagiers bij TAP relatief beperkt is, en het openhouden van een lounge speciaal voor die passagiers kost nogal wat, zeker als dat ook nog eens passagiers zijn die enkel door de frequent flyer status toegang hebben.

Want vanaf Canada zijn het aantal internationale bestemmingen, zeker op het moment dat jij vloog, nog steeds relatief beperkt, het is niet zoals in Amsterdam of een Istanbul.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 20:08:25 #49
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201850504
Toen ik vorige maand met mijn collega vloog en gebruik maakte van zijn ultra plus übermensch vliegpasjes privileges, viel hem ook op dat de lounges veel soberder waren dan voor corona.
De 'jullie krijgen automatenkoffie ipv manueel espressomachine vanwege Covid' vond ik nog wel de mooiste erbij

Wat heeft dat er nou weer mee te maken :')
Matige smoes
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 20:29:53 #50
45833 crew  Fogel
pi_201850968
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:44 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Het is inderdaad een kwestie of een luchtvaartmaatschappij de meerkosten voor het openhouden van de lounge ervoor over heeft. Men kan dat nu nog steeds gemakkelijk wegschrijven in verband met corona gesloten.
Ik heb namelijk het idee dat het aantal premium passagiers bij TAP relatief beperkt is, en het openhouden van een lounge speciaal voor die passagiers kost nogal wat, zeker als dat ook nog eens passagiers zijn die enkel door de frequent flyer status toegang hebben.

Want vanaf Canada zijn het aantal internationale bestemmingen, zeker op het moment dat jij vloog, nog steeds relatief beperkt, het is niet zoals in Amsterdam of een Istanbul.
TAP heeft maar 16 businessplekken in hun A321LR (waarvan ongeveer de helft bezet op mijn vlucht). Turkish vloog met een wide-body, geen idee hoeveel C stoelen er daar gevuld waren.
Het aantal mensen met status, geen idee, waarschijnlijk momenteel wat hoger dan normaal omdat toeristen nog niet echt in vliegmodus zijn lijkt het. Al beginnen dingen in Noorwegen toch wel weer goed op gang te komen.

Op Schiphol is het restaurant in lounge 52 ook nog gewoon "wegens covid" gesloten...

quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 20:08 schreef Molo het volgende:
Toen ik vorige maand met mijn collega vloog en gebruik maakte van zijn ultra plus übermensch vliegpasjes privileges, viel hem ook op dat de lounges veel soberder waren dan voor corona.
De 'jullie krijgen automatenkoffie ipv manueel espressomachine vanwege Covid' vond ik nog wel de mooiste erbij

Wat heeft dat er nou weer mee te maken :')
Matige smoes
Mja, de SAS barista is ook nog niet terug in Oslo en Kopenhagen... en de lounges zijn maar half open (half als in ongeveer de helft van het normale oppervlak). Maar, da's in ieder geval al beter dan gesloten... Het premium deel van de OSL lounge was ook nog dicht.
Eten en drinken begint wel weer op peil te komen, maar er is nog een weg te gaan.
Douchen in de lounge kan tegenwoordig wel weer in Kopenhagen. In Lissabon in de TAP lounge nog niet.

Covid is in Denemarken, Zweden en Noorwegen als "over" verklaard, maar dat is nog niet helemaal te merken aan het aanbod op de vliegvelden zeg maar. We mogen inmiddels wel weer mondkapjesvrij vliegen (binnenlands en intra-Scandinavië) *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')