abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_171126340
Hoi Fok!ers,

Ik zit met het volgende dilemma:
Mijn vader staat al jaren (5 jaar) ingeschreven op mijn adres, terwijl hij hier helemaal niet woonachtig is, maar bij zijn vriendin. Hij staat daar dus niet als woonachtig geregistreerd, maar hier, maar woont daadwerkelijk bij zijn vriendin.

Dit heeft een aantal nadelen voor mijn studiefinanciering: ik ontvang geen uitwonende beurs. De reden dat mijn vader ingeschreven staat op mijn adres is simpel: belastingfraude.

Het heeft mij de afgelopen 5 jaar 200 euro per maand gekost, deze situatie. Dat is 5x12x200 = 12.000 euro. Ik heb DUO al eens anoniem verteld hoe deze situatie zit, maar ik kan dit alleen maar terugkrijgen als ik kan hardmaken dat hij hier niet woont en dus moet met terugwerkende kracht zijn woonadres worden aangepast. Om dit te bewerkstelligen zou ik mijn eigen vader aan moeten geven bij de gemeente en belastingdienst als adresfraudeur.

Het contact tussen mij en pa is niet heel best, maar iemand aangeven als fraudeur met alle gevolgen van dien vind ik een brug te ver. Wat moet ik nu doen? DUO weigert mee te werken aan het uitgeven van een uitwonende beurs als mijn vader op mijn adres ingeschreven staat. Ik ben inmiddels ook al bijna klaar met studeren en heb dus ook een studieschuld opgebouwd (16.000 euro). Die 12.000 euro uitwonende beurs wil ik dus best graag hebben, omdat dit mijn totale schuld gigantisch dekt.

Ik hoor graag jullie reacties,

Groet!
  maandag 22 mei 2017 @ 21:01:34 #2
228500 Puala
Kluschick
pi_171126603
Tsja wat is belangrijker? Je pa of je schuld.
pi_171126628
Ik zou hem aangeven. Het is je eigen vader maar hij naait je wel waar je bij staat. Dit kan als je gaat werken grote gevolgen hebben.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_171126666
Ik vind dat je erg loyaal naar je vader bent. Ik ben normaal ook niet van het aangeven, maar het gaat hier om 12.000 euro die jij misgelopen bent door hem!! Vind je dat ook niet een brug te ver van hem?

Ik zou hem gewoon aangeven dus.
  Redactie Frontpage maandag 22 mei 2017 @ 21:06:11 #5
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_171126804
Doe een anonieme tip naar de belastingdienst over die vriendin, want die fraudeert namelijk óók. Wellicht komt het balletje daarmee aan het rollen en heb je in ieder geval niet direct je vader verlinkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171126845
Als je je pa niet wil aangeven, ga met hem om de tafel zitten wat het jou kost en wat het hem oplevert? Mogelijk beseft hij zich niet wat de gevolgen voor jou zijn.
pi_171126857
@Janneke141 Hoe doe je zoiets anoniem? Anoniem als in echt anoniem? Zonder dat je toch stiekem een telefoonnummer, IP-adres of e-mailadres achterlaat?
pi_171126909
En snij ik mijzelf dan niet in de vingers? Ik weet immers al jaren dat hij hier niet woonachtig is. Ben ik dan niet medeplichtig?
pi_171126958
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:08 schreef apeldoorner055 het volgende:
En snij ik mijzelf dan niet in de vingers? Ik weet immers al jaren dat hij hier niet woonachtig is. Ben ik dan niet medeplichtig?
Lijkt me sterk als jij er geen voordeel aan hebt gehad?
pi_171127157
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:07 schreef apeldoorner055 het volgende:
@Janneke141 Hoe doe je zoiets anoniem? Anoniem als in echt anoniem? Zonder dat je toch stiekem een telefoonnummer, IP-adres of e-mailadres achterlaat?
Briefje, desnoods handgeschreven.
pi_171127279
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Briefje, desnoods handgeschreven.
Briefje = handschrift = persoonsgebonden. Ik zou een brief kunnen opstellen op de computer, uitprinten en opsturen. Maar ik vraag me ook af of DUO met terugwerkende kracht een uitwonende beurs toekent. Gemeente moet dan namelijk ook bevestigen dat mijn vader al 5 jaar ergens anders woonachtig is dan hij opgegeven heeft. DUO kijkt naar GBA namelijk.
pi_171127408
Slechtste tip die hier te geven is, is natuurlijk je pa chanteren. Maar ik denk eigenlijk niet dat DUO jou nog aanvullende beurs kan geven nadat bleek dat je pa gefraudeerd heeft?
  Redactie Frontpage maandag 22 mei 2017 @ 21:21:18 #13
346939 crew  Janneke141
pi_171127493
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:19 schreef MevrouwPuff het volgende:
Slechtste tip die hier te geven is, is natuurlijk je pa chanteren. Maar ik denk eigenlijk niet dat DUO jou nog aanvullende beurs kan geven nadat bleek dat je pa gefraudeerd heeft?
Ook dat is een lastige kwestie. TS weet kennelijk al héél erg lang van deze situatie, en kiest er zelf voor om deze in stand te houden.
pi_171127647
Laat ik duidelijk zijn dat ik afhankelijk ben van mijn vader. Hij betaald het huis waar ik in woon. Dat is dan ook het enige voordeel dat ik hieruit heb, voor zover je dat een voordeel kunt noemen, want een andere financiele bijdrage, direct naar mij, zit er niet in en heeft er ook nooit in gezeten. Het feit dat hij dit huis betaald is puur voor zijn eigen belang. Hij heeft dan namelijk een adres om zich in te schrijven. Als ik hoofdhuurder was geweest had ik hem namelijk uit kunnen laten schrijven. Als ik als student mijn vader had aangegeven de afgelopen 3 jaar, had ik niet meer kunnen studeren en geen huis meer gehad. En dat weet mijn vader. Daarom heeft deze situatie zo lang stand kunnen houden. Als ik onafhankelijk was had ik dit al veel eerder aangekaart.
  Redactie Frontpage maandag 22 mei 2017 @ 21:27:33 #15
346939 crew  Janneke141
pi_171127757
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:25 schreef apeldoorner055 het volgende:
Laat ik duidelijk zijn dat ik afhankelijk ben van mijn vader. Hij betaald het huis waar ik in woon. Dat is dan ook het enige voordeel dat ik hieruit heb, voor zover je dat een voordeel kunt noemen, want een andere financiele bijdrage, direct naar mij, zit er niet in en heeft er ook nooit in gezeten. Het feit dat hij dit huis betaald is puur voor zijn eigen belang. Hij heeft dan namelijk een adres om zich in te schrijven. Als ik hoofdhuurder was geweest had ik hem namelijk uit kunnen laten schrijven. Als ik als student mijn vader had aangegeven de afgelopen 3 jaar, had ik niet meer kunnen studeren. En dat weet mijn vader. Daarom heeft deze situatie zo lang stand kunnen houden. Als ik onafhankelijk was had ik dit al veel eerder aangekaart.
Ik vraag me dan af of deze situatie überhaupt kwalificeert als uitwonend.

Maar los daarvan: je kunt je hoe dan ook niet beroepen op onwetendheid, je zit er zelf tot je sokken in.
pi_171127868
Dus je woont al 5 jaar voor 200 euro per maand? Das dan weer geen hele slechte deal.
Krijg je aanvullende beurs?
pi_171127983
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:29 schreef MevrouwPuff het volgende:
Dus je woont al 5 jaar voor 200 euro per maand? Das dan weer geen hele slechte deal.
Krijg je aanvullende beurs?
Nee, ik krijg geen aanvullende beurs, omdat mijn vader "teveel" zou verdienen, zo hoor ik van DUO. Ze kijken naar het inkomen van 2 jaar voor het jaar dat de aanvullende beurs betreft. In 2015 geen aanvullende beurs gehad (toetsjaar 2013). In 2012/2013 heeft mijn pa een faillisement gehad. Onmogelijk dus. Het klopt allemaal van geen kanten.
pi_171128408
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ook dat is een lastige kwestie. TS weet kennelijk al héél erg lang van deze situatie, en kiest er zelf voor om deze in stand te houden.
En om een beurs te ontvangen waarvan ie weet dat ie er op papier geen recht op heeft
Ik snap je probleem TS, maar je komt er rijkelijk laat mee. Waarom niet 5 jaar geleden al tegen je pa gezegd dat ie echt uit moet schrijven? Of tegen het DUO gezegd dat je de verkeerde beurs ontvangt?
pi_171128437
quote:
Laat ik duidelijk zijn dat ik afhankelijk ben van mijn vader. Hij betaald het huis waar ik in woon. Dat is dan ook het enige voordeel dat ik hieruit heb, voor zover je dat een voordeel kunt noemen, want een andere financiele bijdrage, direct naar mij, zit er niet in en heeft er ook nooit in gezeten. Het feit dat hij dit huis betaald is puur voor zijn eigen belang. Hij heeft dan namelijk een adres om zich in te schrijven. Als ik hoofdhuurder was geweest had ik hem namelijk uit kunnen laten schrijven. Als ik als student mijn vader had aangegeven de afgelopen 3 jaar, had ik niet meer kunnen studeren en geen huis meer gehad. En dat weet mijn vader. Daarom heeft deze situatie zo lang stand kunnen houden. Als ik onafhankelijk was had ik dit al veel eerder aangekaart.
Dan wil je toch zelf ook van 2 walletjes eten? Je huur word betaald, het idee van een uitwonende beurs is dat je daar kosten aan hebt
Je woont dus gewoon thuis, alleen is je vader niet aanwezig
  maandag 22 mei 2017 @ 21:47:28 #20
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171128530
Gewoon zo laten. 200 euro huur per maand is een schijntje, waar heb je die uitwonende beurs überhaupt voor nodig?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_171128676
Daar komt de frauderende aap uit de mouw...
pi_171128692
quote:
14s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:47 schreef Fir3fly het volgende:
Gewoon zo laten. 200 euro huur per maand is een schijntje, waar heb je die uitwonende beurs überhaupt voor nodig?
Jong geleerd....
  maandag 22 mei 2017 @ 21:53:19 #23
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_171128760
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:45 schreef Allures het volgende:

[..]

Dan wil je toch zelf ook van 2 walletjes eten? Je huur word betaald, het idee van een uitwonende beurs is dat je daar kosten aan hebt
Je woont dus gewoon thuis, alleen is je vader niet aanwezig
Dit, en omdat hij nu van mening is dat hij 12k heeft misgelopen, wil hij nu zijn vader aangeven, zonder daar zelf de nadelen van te ondervinden.

Ik weet 't niet hoor, ik krijg bij dit soort dingen echt een heel naar gevoel. Niet zo zeer vanwege de situatie, want zeggen dat je ergens woont terwijl je daar in werkelijkheid niet 'woont' mag niet, maar dat dan je eigen zoon, die daar wel al die jaren de vruchten van heeft geplukt, je nu dan aan wil geven omdat ie ergens een kansje denkt te ruiken op 12k, tja, ik weet 't niet hoor. Ik vind het wat treurig allemaal.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_171128809
quote:
Laat ik duidelijk zijn dat ik afhankelijk ben van mijn vader. Hij betaald het huis waar ik in woon. Dat is dan ook het enige voordeel dat ik hieruit heb, voor zover je dat een voordeel kunt noemen, want een andere financiele bijdrage, direct naar mij, zit er niet in en heeft er ook nooit in gezeten.
Dan zou ik het gewoon zien als 200 euro huur per maand. Dat is een schijntje natuurlijk. Ik denk dat het (zure) antwoord is dat je hier gewoon veel te laat mee bent. Je had eerder aan de bel moeten trekken, of uit huis moeten gaan (dan krijg je ook gewoon uitwonende stufi natuurlijk).
We're not scaremongering. This is really happening.
  maandag 22 mei 2017 @ 21:54:35 #25
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_171128819
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:32 schreef apeldoorner055 het volgende:

[..]

Nee, ik krijg geen aanvullende beurs, omdat mijn vader "teveel" zou verdienen, zo hoor ik van DUO. Ze kijken naar het inkomen van 2 jaar voor het jaar dat de aanvullende beurs betreft. In 2015 geen aanvullende beurs gehad (toetsjaar 2013). In 2012/2013 heeft mijn pa een faillisement gehad. Onmogelijk dus. Het klopt allemaal van geen kanten.
Precies, 200 eu per maand voor een heel huis tot je beschikking, je betaalt het dubbele voor een studentenkamer in Leiden. Daar gaat dan ook je hele uitwonende beurs zo'n beetje aan op.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')