abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171116781

Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 5 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6% (bruto rente = netto rente)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd**)
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.30%= netto rente).
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid (bruto rente = netto rente)
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Capital circle, leningen voor MKB, investeren vanaf E 500
Moneybrothers, leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Lendico, kredieten MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_171116907
peterverhaar twitterde op maandag 22-05-2017 om 14:09:13 en weer een episode in Cowboys Belt van @CollinCrowdfund : ik weet dat Tebbens geld heeft,maar Collin gaat er niet achteraan reageer retweet
pi_171118144
Ik neem aan dat velen van jullie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een jaar lang alleen rente, verlenging met een jaar en een half % méér rente.

Het verzoek wordt uitgebreid onderbouwd, al had ik graag wat meer cijfers gezien. Mede daardoor ben ik geneigd ja te zeggen.
Pecunia non olet
pi_171118194
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 15:29 schreef obligataire het volgende:
Ik neem aan dat velen van jullie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een jaar lang alleen rente, verlenging met een jaar en een half % méér rente.

Het verzoek wordt uitgebreid onderbouwd, al had ik graag wat meer cijfers gezien. Mede daardoor ben ik geneigd ja te zeggen.
Tja, de vorige keer had hij na x maanden al een tweede lening nodig en nu kan hij beide leningen niet betalen. Allemaal "vanwege groei". Die nergens gekwantificeerd wordt in cijfers.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  maandag 22 mei 2017 @ 15:40:49 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171118449
Was dat niet die partij die de eerste lening voor iets anders had gebruikt dan bedoeld?
(met toestemming, dat dan weer wel) Of ben ik in de war met zijn broer?
Tot nooit .......
pi_171118484
hier ook voorstel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ontvangen

ik ga er even op studeren.
Ben vooralsnog geneigd mee te gaan.
In ieder geval helder.
wel inderdaad wat meer cijfermatige onderbouwing gezien van bedrijfsvoering.

verder wel netjes gedaan.
ook onderbouwing zekerheden uitgebreid aan bod gekomen.
pi_171118537
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 15:29 schreef obligataire het volgende:
Ik neem aan dat velen van jullie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een jaar lang alleen rente, verlenging met een jaar en een half % méér rente.

Het verzoek wordt uitgebreid onderbouwd, al had ik graag wat meer cijfers gezien. Mede daardoor ben ik geneigd ja te zeggen.
Ik geloof op zich ook best in het groeiverhaal; ik zie bij de genoemde grote supermarktketens de producten inderdaad prominent in de schappen staan. Dus ik neig ook naar ja. Wel had ook ik graag meer onderbouwing met cijfers gezien. Nu moeten we het doen met de mededeling: "In het algemeen wordt een verzoek van het opschorten van aflossingen gedaan in een crisissituatie, maar daar is hier geen sprake van."
Ook had ik graag iets gelezen over wat de consequenties van een eventuele afwijzing van het voorstel zouden zijn. Die vraag ga ik per e-mail denk ik even stellen.
pi_171118662
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 13:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bestaat sinds

[..]

Bestaat sinds 2007 https://drimble.nl/postcode/1314LW/. Geen faillisementen op dit adres.Huurhuis aan de daken te zien. (geen dakkapellen, alles gelijk)
https://www.google.nl/map(...),180.37h,90t/data%3D*213m4*211e1*213m2*211sdFOa2170g569ZBRkiwNEOg*212e0*214m2*213m1*211s0x47c617244ef31aff:0x82924ff94408a586!5sInstallatiebedrijf+IJpma-%C2%ADBeen+-+Google+zoeken&imagekey=!1e2!2sdFOa2170g569ZBRkiwNEOg&sa=X&ved=0ahUKEwiqyMGOsoPUAhUMB8AKHRrsCWMQpx8IYzAK
16,68% rente, kan hij dan niet beter een autootje leasen?
Cijfers lijken prima, maar dit zijn bijna woekerrentes en dan ben ik wel benieuwd wat er aan de hand is wat wij niet weten.

Ik denk trouwens niet dat het een huurwoning is hoor, google even op "distelweg almere" en je ziet allerlei funda-hits van woningen die te koop staan-stonden. (oneven nummers, aan beide kanten van de ondernemer)
pi_171118897
weer een nieuwe op FNC
Garagehouder uit Culemborg
¤ 30000 voor inkoop Fiat 500E
1 jaar
8,94%

jammer dat er geen 2016 balans cijfers zijn.

dan had ik 'm bijna zeker gedaan.

Nu is het wederom: Geen cijfers, geen geld
pi_171119181
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 15:29 schreef obligataire het volgende:
Ik neem aan dat velen van jullie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een jaar lang alleen rente, verlenging met een jaar en een half % méér rente.

Het verzoek wordt uitgebreid onderbouwd, al had ik graag wat meer cijfers gezien. Mede daardoor ben ik geneigd ja te zeggen.
Ik zie het totaal anders.
Echt de wereld op zijn kop om op deze manier onder een bestaande aflossingsverplichting uit te komen! Als er nieuw/extra werkkapitaal nodig is waarom komt er dan niet gewoon een nieuw project? Bij een nieuw project kunnen bestaande en nieuwe investeerders in alle vrijheid beslissen of ze hier wel of niet in willen investeren. Tevens wil ik graag weten waarom er in het Exsyting rapport gaan jaarcijfers van de afgelopen twee jaar getoond worden? Door deze handelswijze alsmede het ontbreken van jaarcijfers kan ik niet anders dan tegen stemmen.
pi_171119251
Misschien ook maar meteen om een nieuw pakketje met levensmiddelen vragen? Dit is toch wel een kleine incentive waard als het doorgaat. :)
Pecunia non olet
pi_171119257
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 15:58 schreef bleyenburg het volgende:
dan had ik 'm bijna zeker gedaan.
Want: affiniteit met het product?
(Op basis van de wel beschikbare cijfers zie ik het namelijk niet...)
pi_171119270
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 16:11 schreef obligataire het volgende:
Misschien ook maar meteen om een nieuw pakketje met levensmiddelen vragen? Dit is toch wel een kleine incentive waard als het doorgaat. :)
Dat zat ik ook te denken ja :P
pi_171119290
@ horsemen.
wat betreft ontbreken cijfermateriaal ben ik het met je eens.

Ik heb zelf minder moeite met deze wijze van creatief omgaan met mogelijkheden.
Ze geven zelf al aan dat het "onorthodox" is.
Dat klopt.
Maar de vraag op deze manier voorleggen vind ik legitiem.

Ik zie het, in tegenstelling tot jou, niet als "onder aflossingsverplichting uitkomen".

Ervanuitgaande dat het verhaal geen feitelijke onwaarheden bevat, vind ik het erg creatief.
pi_171119303
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 16:12 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Dat zat ik ook te denken ja :P
Die Surinaamse saté van hem, zo gruwelijk lekker :):)
Pecunia non olet
pi_171119318
@ opdiefiets.
Nee.
op basis van de richting van de beweging van de cijfers....
(die ik helaas niet verder kan inzien)
pi_171119420
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 16:13 schreef bleyenburg het volgende:
@ horsemen.
wat betreft ontbreken cijfermateriaal ben ik het met je eens.

Ik heb zelf minder moeite met deze wijze van creatief omgaan met mogelijkheden.
Ze geven zelf al aan dat het "onorthodox" is.
Dat klopt.
Maar de vraag op deze manier voorleggen vind ik legitiem.

Ik zie het, in tegenstelling tot jou, niet als "onder aflossingsverplichting uitkomen".

Ervanuitgaande dat het verhaal geen feitelijke onwaarheden bevat, vind ik het erg creatief.
Hij is nooit erg scheutig geweest met cijfermateriaal. Privacy, concurrentie, etc. Ik heb bij het tweede project via de mail op verzoek cijfers gekregen en dat zag er toch wel keurig uit.

Schaalvergroting vraagt meer financiering, dat is een gegeven. Méér debiteuren, hogere voorraad, daar gaat geld in zitten. Maar een derde project had waarschijnlijk ook wat weerstand opgeroepen.
Pecunia non olet
pi_171120763
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 15:29 schreef obligataire het volgende:
Ik neem aan dat velen van jullie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een jaar lang alleen rente, verlenging met een jaar en een half % méér rente.

Het verzoek wordt uitgebreid onderbouwd, al had ik graag wat meer cijfers gezien. Mede daardoor ben ik geneigd ja te zeggen.
Aflossingsvrije periode is mi vooral interessant aan het begin van de lening. Tranche 1 loopt al 40% van de termijnen en het rentedeel is al aardig verminderd. Ik krijg ongeveer 3 maanden annuïteiten extra tov 12 mnd extra risico. Ik twijfel.
pi_171121054
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 16:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij is nooit erg scheutig geweest met cijfermateriaal. Privacy, concurrentie, etc. Ik heb bij het tweede project via de mail op verzoek cijfers gekregen en dat zag er toch wel keurig uit.

Schaalvergroting vraagt meer financiering, dat is een gegeven. Méér debiteuren, hogere voorraad, daar gaat geld in zitten. Maar een derde project had waarschijnlijk ook wat weerstand opgeroepen.
Ik zit niet in het project was er toen der tijd ook al niet positief over.
Toch even een paar opmerkingen:
-Als het echt goed ging had je deze vraag om uitstel van aflossing niet gehad naar mijn idee.

-Als je dan toch iets wil als leningnemer, omdat je wil doen geloven dat het goed gaat, laat dan een vrije keus aan de investeerder of hij wel of niet voor die extra rente de aflossing wil opschorten. Het maakt je verhaal een stuk sterker als je de keuze echt vrij laat en als het een goed verhaal is met onderbouwing van cijfers zal de meerderheid zeker kiezen om mee te gaan in de opschorting van aflossing voor de extra rente.
De mensen die het niet willen blijven gewoon onder het oude regime van aflossing vallen.
Iedereen blij en geen commotie.

-Ben zelf bang dat er volgend jaar weer een andere smoes zal zijn om niet te betalen, deze man is een gladde prater die het niet zo nauw neemt met afspraken, zie zekerheden en doel investering project 1.
pi_171121347
Ik ga niet akkoord. Eerst van een A+ naar een B+ project. Nu nog een financiering. Oh oh oh wat gaat het geweldig.

Laat ze maar cijfers zien. Geloof er nu niet zoveel van.

[ Bericht 22% gewijzigd door Baklapper op 22-05-2017 17:40:38 ]
pi_171122976
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 17:33 schreef Baklapper het volgende:
Ik ga niet akkoord. Eerst van een A+ naar een B+ project. Nu nog een financiering. Oh oh oh wat gaat het geweldig.

Laat ze maar cijfers zien. Geloof er nu niet zoveel van.
Precies. Als het echt zo goed ging dan hadden ze nu al wel een bancaire lening kunnen krijgen....of is het weer een gevalletje van...we willen de investeerders belonen en mee laten profiteren van ons succes.
pi_171123173
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:03 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Precies. Als het echt zo goed ging dan hadden ze nu al wel een bancaire lening kunnen krijgen....of is het weer een gevalletje van...we willen de investeerders belonen en mee laten profiteren van ons succes.
We laten ze profiteren met nog geen 60 cent per 100 euro!!!
pi_171124865
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:16 schreef Baklapper het volgende:

[..]

We laten ze profiteren met nog geen 60 cent per 100 euro!!!
Ik kom op 84 cent (per 100 euro): 32 cent gedurende de 12 mnd aflossingvrij en 52 cent gedurende de 35 maanden annuïteit.

Daarnaast krijgen we E 4,84 (per 100 euro) extra rente voor 12 maanden extra risico.
pi_171128270
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 20:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik kom op 84 cent (per 100 euro): 32 cent gedurende de 12 mnd aflossingvrij en 52 cent gedurende de 35 maanden annuïteit.

Daarnaast krijgen we E 4,84 (per 100 euro) extra rente voor 12 maanden extra risico.
Ik kwam ook op zoiets.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was zijn antwoord op mijn vraag hoeveel het nou extra opleverd per 100 euro. Ik wist trouwens niet dat hij ook voedselpakketjes uitdeelde bij 100 euro.

[ Bericht 20% gewijzigd door Baklapper op 22-05-2017 22:34:33 ]
pi_171129762
Peter Verhaar is ook niet blij met KoM:

zonder met de ogen te knipperen denkt @KapitaalOpMaat met negatieve wijziging voorwaarden van lening weg te komen: ik stem dan ook TEGEN
pi_171130076
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:21 schreef Horsemen het volgende:
Peter Verhaar is ook niet blij met KoM:

zonder met de ogen te knipperen denkt @KapitaalOpMaat met negatieve wijziging voorwaarden van lening weg te komen: ik stem dan ook TEGEN
Peter reageert denk ik primair vanuit zijn gevoel en dat is begrijpelijk.

Maar ik weet niet of dat verstandig is. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

A. Het gaat inderdaad heel voorspoedig en hij heeft extra werkkapitaal nodig om voorraden en debiteuren te financieren. Ondanks dat ik ook een hekel heb aan verrassingen zou ik hem die ruimte wel gunnen.

B. Het gaat slecht en hij heeft extra werkkapitaal nodig om tegenvallende resultaten op te vangen. In dit geval heeft het weinig zin om nee te zeggen met het risico dat hij omvalt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_171130314
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:33 schreef obligataire het volgende:

[..]

Peter reageert denk ik primair vanuit zijn gevoel en dat is begrijpelijk.

Maar ik weet niet of dat verstandig is. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

A. Het gaat inderdaad heel voorspoedig en hij heeft extra werkkapitaal nodig om voorraden en debiteuren te financieren. Ondanks dat ik ook een hekel heb aan verrassingen zou ik hem die ruimte wel gunnen.

B. Het gaat slecht en hij heeft extra werkkapitaal nodig om tegenvallende resultaten op te vangen. In dit geval heeft het weinig zin om nee te zeggen met het risico dat hij omvalt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In het geval van A. Dan moet hij voor extra kapitaal maar met een nieuw project komen.

In het geval B. Dan staat hij de boel voor te liegen en moeten​ we dat dan gaan belonen?

Het voorstel van NRDZ is trouwens ook zo gek nog niet.
pi_171130412
Een nieuwe collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
spoiler
pi_171130796
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:44 schreef Mynheer007 het volgende:
Een nieuwe collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
spoiler
Ik ben nogal geschrokken. Ten opzichte van de ronkende prognose is er geen winst maar verlies gemaakt (-17K denk ik), en de current ratio is niet uitgekomen op 2,1 maar op 0,7. Dat scheelt nogal :(
Dit zou allemaal liggen aan de verbouwing die 3 maanden langer zou hebben geduurd. In ieder geval absolute no-go voor mij maar hopelijk lukt het hem de financiering rond te krijgen.
Pecunia non olet
pi_171130913
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:44 schreef Mynheer007 het volgende:
Een nieuwe collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
spoiler
Ik heb meer vertrouwen in D&B dan in Collin. Deze gaat zonder mijn inleg vast ook wel vol komen.
pi_171130995
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

In het geval B. Dan staat hij de boel voor te liegen en moeten​ we dat dan gaan belonen?

Het voorstel van NRDZ is trouwens ook zo gek nog niet.
Klopt, dat is een goed voorstel. Wie weet doen ze dit.

Ik wil een vergelijking maken met de Zorgmobiel meneer. Daar zit ik helaas met een (gering) bedrag in. Die doet een vergelijkbaar voorstel maar geeft zelf al aan dat het niet goed gaat. Ook daar kun je maar één ding doen: toestemmen en hopen dat de zaak zich positief ontwikkelt. Als je nee zegt staat hij over twee maanden in het lijstje......
Pecunia non olet
pi_171135695
Poll: Kies je voor een aflossingsvrije per. voor Faja(1e tranche)
Ja
Nee
Tussenstand:



Poll: Kies je voor een aflossingsvrije per. voor Faja(2e tranche)
Ja
Nee
Tussenstand:

pi_171135698
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:40 schreef Baklapper het volgende:
Dit was zijn antwoord op mijn vraag hoeveel het nou extra opleverd per 100 euro. Ik wist trouwens niet dat hij ook voedselpakketjes uitdeelde bij 100 euro.
Ik vind dat antwoord nogal aanmatigend en zal dat zeker meewegen in mijn antwoord richting KOM.
pi_171137014
Van Sprout.nl:

Britse crowdfunder komt naar Nederland

Het Britse crowdfundingplatform Crowdcube komt naar Nederland. Op zijn eigen site meldt het dat het via een partnership met flexplekkenverhuurder WeWork verder Europa intrekt, te beginnen in Amsterdam en Parijs. Volgens de Britten hebben startups op het continent behoefte aan Britse investeerders. Zelf heeft het sinds zijn oprichting in 2011 een crowd van 390.000 investeerders verzameld voor crowdfunding via aandelen (en af en toe een obligatielening). In het eerste kwartaal van dit jaar waren die goed voor 23 miljoen pond aan funding. Crowdcube was al actief in Spanje, en heeft drie vestigingen in Engeland. Daar is het ruimschoots marktleider en staat de teller op 185 miljoen pond aan crowdfunding.


NL Startups behoefte aan UK investeerders? Ja, misschien, als die het risico nemen. :) .
Voor goede projecten is er genoeg geld bij NL investeerders. :7
pi_171137500
Project Zoutgrot is geannuleerd:
quote:
Update project VitaHeal
Het crowdfunding project VitaHeal heeft helaas onvoldoende steun gekregen vanuit de crowd. Ondernemer Fatih: "Jammer genoeg is er te weinig interesse vanuit de investeerders. Crowdfunding is helaas niet altijd een alternatief voor bankfinanciering. Ik had er echt veel hoop in aangezien ik een heel mooi concept heb. Hierbij wil ik u, de investeerders en het team van Kapitaal Op Maat hartelijk bedanken voor jullie inzet."
pi_171138032
Ik vind het voorstel van NRDZ ook sterk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarbij vraag ik me af dit probleem zich in de toekomst niet opnieuw voordoet. De groeiambities zijn fors en dat vraagt altijd om investeringen. Hoe gaan ze het volgend jaar oplossen? Nu wordt het probleem uitgesteld i.p.v. opgelost.

[ Bericht 2% gewijzigd door Aster1X op 23-05-2017 10:25:31 ]
pi_171139655
Het bootje vaart nog steeds niet bij Collin. Eerst de vliegtuigen:
https://www.collincrowdfund.nl/orange-aircraft-2/
pi_171139722
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 11:17 schreef djh77 het volgende:
Het bootje vaart nog steeds niet bij Collin. Eerst de vliegtuigen:
https://www.collincrowdfund.nl/orange-aircraft-2/
Ja, en die vliegen weg. Ondanks de slechte B&D rating na 15 minuten nog maar 10K van het gevraagde bedrag te gaan. Die zit dus om 11.30uur wel vol. Onbegrijpelijk!
(Edit: vol om 11.21)

Uit de pitch: "De Rabobank heeft haar goedkeuring verleend voor deze staatsgegarandeerde lening." Wat goedkeuren? Ik denk dat de Rabo staat te juichen dat er door de staat een lening van 125K garandeerd door de staat verstrekt wordt. Komt ten goede aan haar eerste lijns zekerheden. En er valt nog meer te juigen voor de Rabo ook nog eens 175K van de Collin investeerders die niet ten koste gaan maar ten goede komen van de zekerheden van de de Rabo. De bankiers doen weer goede zaken.

[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-05-2017 11:31:32 ]
pi_171139911
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 11:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ja, en die vliegen weg. Ondanks de slechte B&D rating na 15 minuten nog maar 10K van het gevraagde bedrag te gaan. Die zit dus om 11.30uur wel vol. Onbegrijpelijk!
(Edit: vol om 11.21)
Mooi voor de investeerders # 1 :)
Pecunia non olet
pi_171140002
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 11:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mooi voor de investeerders # 1 :)
En ja natuurlijk ook goed voor de mensen uit lening 1 deze nieuwe injectie. Die zijn in ieder geval ook weer voor tenminste 1 jaar verzekerd van hun aflossingen..................
pi_171140097
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 11:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

En ja natuurlijk ook goed voor de mensen uit lening 1 deze nieuwe injectie. Die zijn in ieder geval ook weer voor tenminste 1 jaar verzekerd van hun aflossingen..................
Minimaal 1 van deze personen heeft al spijt van die beslissing. Maar goed.
Pecunia non olet
pi_171140120
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:57 schreef obligataire het volgende:
Ik ben nogal geschrokken. Ten opzichte van de ronkende prognose is er geen winst maar verlies gemaakt (-17K denk ik), en de current ratio is niet uitgekomen op 2,1 maar op 0,7. Dat scheelt nogal :(
Dit zou allemaal liggen aan de verbouwing die 3 maanden langer zou hebben geduurd. In ieder geval absolute no-go voor mij maar hopelijk lukt het hem de financiering rond te krijgen.
Ik ben bang dat we bij Collin nog wel vaker gaan schrikken...
pi_171140363
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:33 schreef obligataire het volgende:
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

A. Het gaat inderdaad heel voorspoedig en hij heeft extra werkkapitaal nodig om voorraden en debiteuren te financieren. Ondanks dat ik ook een hekel heb aan verrassingen zou ik hem die ruimte wel gunnen.

B. Het gaat slecht en hij heeft extra werkkapitaal nodig om tegenvallende resultaten op te vangen. In dit geval heeft het weinig zin om nee te zeggen met het risico dat hij omvalt.
Dit is ook hoe ik het zie. En ik ben geneigd te geloven dat situatie A hier van toepassing is.
Wat ik wel echt mis in het verhaal is wat de consequenties zijn als het voorstel niet wordt aangenomen.
pi_171140535
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 22:57 schreef obligataire het volgende:

Ik ben nogal geschrokken. Ten opzichte van de ronkende prognose is er geen winst maar verlies gemaakt (-17K denk ik), en de current ratio is niet uitgekomen op 2,1 maar op 0,7. Dat scheelt nogal :(
Dit zou allemaal liggen aan de verbouwing die 3 maanden langer zou hebben geduurd. In ieder geval absolute no-go voor mij maar hopelijk lukt het hem de financiering rond te krijgen.
Het zorgwekkende aan dit soort vervolgfinancieringen is dat er gedaan wordt alsof de eerste financiering zó succesvol is dat het bedrijf uit haar eigen voegen barst van de groei en potentie, zodat het nog meer voorfinanciering nodig heeft, terwijl de prognoses van de eerste "succesvolle" financiering bijna nooit gehaald worden. Niet alleen de spindoctors van Collin zijn hier schuldig aan, maar ook andere platforms verbloemen dit soort tegenvallers.

Toch vind ik dat niet eens het grootste probleem van crowdfunding. Ik heb wel een zeker vertrouwen in mezelf dat ik de goede projecten weet te onderscheiden van de slechte projecten (samen met de hulp van de FOKkers) en verwacht een acceptabel rendement op lange termijn. Het scenario waar ik het meest bang voor ben is dat financiering via crowdfunding mogelijk minder populair gaat worden. Met minder projecten en minder inkomsten kunnen de platforms hun hoofd wellicht niet meer boven water houden en gaan deze failliet of stoppen ze. Dan zit ik met een vordering op een aantal mooie projecten, zonder tussenpersonen om de betalingen van mijn sterk gediversifieerde portefeuille binnen te halen.

Het risico ligt voor mij niet bij de projecten, maar bij de platformen. Daarom neig ik steeds meer naar zo kort mogelijk durende projecten.
pi_171140626
Het is niet echt crowdfunding, maar ook weer geen vrij verhandelbare obligaties.
Dus misschien toch interessant in dit forum.

Hoe zien jullie de nieuw uit te geven obligaties van Fastned?

Looptijd: 5 jaar
min. inleg: ¤1000,--
Rente 6%
Emissiekosten, 0,5%

https://fastned.nl/nl/obligaties
pi_171140666
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 11:36 schreef obligataire het volgende:

[..]

Minimaal 1 van deze personen heeft al spijt van die beslissing. Maar goed.
Wat ik ook nog wel opmerkelijk vind bij de Drone fabriek is als je pitch #1 en pitch #2 naast elkaar leest dat in pitch #2 gesproken wordt over een bestaande Rabo lening naaste de niewe Rabo lening van 175K.

De bestaande financiering bij de Rabobank bestaat uit een lening van ¤ 187.500,- (looptijd 6 jaar/ rente 3,4%) en een kredietfaciliteit met een limiet van ¤ 62.500,-. De Rabobank heeft de volgende zekerheden bedongen: pandrecht van de huidige en toekomstige voorraden, rechten/ vorderingen en inventaris. Verder is er een persoonlijke borgstelling afgegeven door de ondernemer ter hoogte van ¤ 46.875,-.

In Pitch #1 wordt deze bestaande lening niet genoemd. Dus die is of verzwegen in Pitch 1 of het bedrijf had zoveel honger naar geld dat die tussen pitch # 1 en #2 is aangegaan.
Ik zit er niet in maar als ik in #1 zat zou ik het wel willen weten en zou het een reden zijn voor een vraag voor mij.
pi_171142828
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 10:12 schreef Aster1X het volgende:
Ik vind het voorstel van NRDZ ook sterk.
Tja, het voorstel van NRDZ is vanuit de investeerders gezien natuurlijk beter. Het probleem is dat niet iedereen mee zal doen, waardoor het voor Faja Lobi niet genoeg geld oplevert en hij vervolgens alsnog een kleine aanvullende crowdfundlening zal moeten aanvragen.
pi_171143153
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 11:55 schreef Murene het volgende:
Het is niet echt crowdfunding, maar ook weer geen vrij verhandelbare obligaties.
Dus misschien toch interessant in dit forum.

Hoe zien jullie de nieuw uit te geven obligaties van Fastned?

Looptijd: 5 jaar
min. inleg: ¤1000,--
Rente 6%
Emissiekosten, 0,5%

https://fastned.nl/nl/obligaties
Typisch een bedrijf dat een vlucht naar voren maakt. Er hangt naar mijn mening geen deugdelijk verdienmodel aan die laadstations. Ze hebben in het eerste kwartaal ¤ 88k omzet na miljoenen aan investeringen. Vorig jaar 5 mln. verlies. Ze wagen zich er nog niet aan om een winstverwachting uit te spreken. Slechts twee van hun stations draaien genoeg omzet om de operationele kosten te dragen, laat staan dat er geld over is om rente af te dragen, of gedane investeringen af te schrijven. De lening is aflossingsvrij. Je moet dan dus vijf jaar afwachten of het bedrijf over vijf jaar nog bestaat en of ze er in slagen de schulden te herfinancieren.

Dan kun je bij wijze van spreken beter je geld blind bij Collin investeren.
pi_171144811
Nu ook aandelencampagne via CAN:
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/30mlaandelen
pi_171146219
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 14:31 schreef djh77 het volgende:
Nu ook aandelencampagne via CAN:
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/30mlaandelen
Ik vind CAN hiervoor eigenlijk niet een geschikt platform. Het is hier allemaal wat te vrijblijvend en informeel voor. Er staan op hun site volgens mij zelfs nergens gedetailleerde voorwaarden voor een aandelencampagne.

CAN is wat mij betreft een leuk platform voor het steunen van kleine lokale initiatieven die het van de gunfactor moeten hebben (ik heb er zelf meerdere projecten lopen). Maar dit soort ondernemers, die al aardig wat ondernemerservaring hebben en nu zelfs denken aan het opzetten van een franchiseketen, zouden hun investeerders serieuzer moeten nemen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')