abonnement Unibet Coolblue
pi_171095943
Hallo allen,

Recentelijk ben ik begonnen met analoge fotografie (6x6, 120 film) en ik zoek nog een goede scanner om de negatieven zelf in te scannen. Bij de lokale fotoboer kost 't al gauw 20euro (ontwikkelen en digitaal scannen) per rolletje waardoor een snelle rekensom leert dat ik bij 20 rolletjes al een scanner eruit zou kunnen hebben (afhankelijk van de prijs).

Nu lees ik dat er een flink verschil is tussen alleen op beeldscherm vertonen en de foto's op groter formaat willen afdrukken, ik wil het laatste. Ik maak regelmatig een boek die qua afmetingen vaak rond de 30x30cm ligt.

Nu is mijn vraag: welke scanner zou aan deze eisen kunnen voldoen binnen een budget van ca. 500 eu. Zijn er hier ervaringen met de epson V550, V600 of V800? Deze lijken de enige geschikte opties als ik zo het internet af struin. Ik kan echter geen vat krijgen op welke resolutie en dynamisch bereik deze scanners leveren. Vanuit de digitale fotografie heb ik geleerd dat een 30x30 print toch wel gebaat gaat bij minimaal 12 megapixel.

Ik hoor het graag!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 mei 2017 @ 20:00:16 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171102461
quote:
Bij de lokale fotoboer kost 't al gauw 20euro (ontwikkelen en digitaal scannen) per rolletje
Wat voor kwaliteit scan krijg je voor dat geld :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_171107764
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 20:00 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat voor kwaliteit scan krijg je voor dat geld :?
300 dpi en 30x30cm als 't goed is. Resulteerde in iets van 12mpix had ie 't over.

http://www.key-color.nl/w(...)Prijslijst-20161.pdf

Ik haal vrijdag t rolletje op dus dan zie ik 't.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 mei 2017 @ 23:06:06 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171107992
quote:
7s.gif Op zondag 21 mei 2017 22:55 schreef andreas612 het volgende:

[..]

300 dpi en 30x30cm als 't goed is. Resulteerde in iets van 12mpix had ie 't over.

http://www.key-color.nl/w(...)Prijslijst-20161.pdf

Ik haal vrijdag t rolletje op dus dan zie ik 't.
Bedenk dat, wanneer die kwaliteit goed is en de scan stofvrij is, het ook weer een overweging is om de scan gewoon door het lab in kwestie te laten doen. Het is dan ook gelijk hun probleem om de beste spullen daarvoor in huis te hebben en het scheelt jou weer heel wat werk
Scannen is nogal een klierig klusje als je het helemaal goed wilt doen, al kan dat dan weer gaan meevallen als je alleen middenformaat scant en de aantallen scans meevallen en de kwaliteit van het origineel door het formaat best hoog ligt.

Dynamisch bereik van de Epsons gaat voor zover ik weet best wel goed. Resolutie voor een goeie print haalt ie moeiteloos.
Enige ding dat je met die flatbedscanners met filmscan-deksel hebt is dat ze nogal wat stof maken waarmee eigenlijk de scan nog het kleinste deel van het werk is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_171108128
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 23:06 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Bedenk dat, wanneer die kwaliteit goed is en de scan stofvrij is, het ook weer een overweging is om de scan gewoon door het lab in kwestie te laten doen. Het is dan ook gelijk hun probleem om de beste spullen daarvoor in huis te hebben en het scheelt jou weer heel wat werk
Scannen is nogal een klierig klusje als je het helemaal goed wilt doen, al kan dat dan weer gaan meevallen als je alleen middenformaat scant en de aantallen scans meevallen en de kwaliteit van het origineel door het formaat best hoog ligt.

Dynamisch bereik van de Epsons gaat voor zover ik weet best wel goed. Resolutie voor een goeie print haalt ie moeiteloos.
Enige ding dat je met die flatbedscanners met filmscan-deksel hebt is dat ze nogal wat stof maken waarmee eigenlijk de scan nog het kleinste deel van het werk is.
Ja, zit wat in. Misschien eerst wat rolletjes laten ontwikkelen in zo'n lab, kijken wat het doet en in een later stadium checken of zo'n scanner iets is. Thanks voor de input.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 mei 2017 @ 23:27:24 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171108499
quote:
7s.gif Op zondag 21 mei 2017 23:12 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Ja, zit wat in. Misschien eerst wat rolletjes laten ontwikkelen in zo'n lab, kijken wat het doet en in een later stadium checken of zo'n scanner iets is. Thanks voor de input.
Qua fotolabs is er misschien ook nog wel wat keuze. De ene doet een betere job dan de andere qua ontwikkelen en scannen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')