abonnement Unibet Coolblue
pi_171090726
Hallo Fok-vriendjes!
Ik hoop dat iemand hier me -letterlijk en figuurlijk- weer op weg kan helpen.
Vanochtend was ik op pad met mijn Ford Fiesta (bj 2000). Auto startte en reed prima. Toen ik weg wou rijden bij een stoplicht sloeg de auto af, en kreeg 'm niet meer aan de praat.
Het leek een lege accu; ruitenwisser trilde, lampjes brandde zwak, klokje stond op 0:00.... Startmotor deed niet eens een poging om te draaien.
Ik had per toeval een multimeter in de kofferbak liggen, dus heb de accu direct even doorgemeten... Netjes 12.49V?
Heeft iemand enig idee waar ik het zoeken moet?

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!
pi_171091043
Ook gemeten onder belasting?
  zondag 21 mei 2017 @ 10:52:11 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171091053
FF de wegenwacht bellen?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_171091307
Niet gemeten onder belasting, omdat de auto prima reed. Paar minuutjes nadat hij er mee stopte heb ik de accu gemeten en kwam ik op 12.49V uit.

Wegenwacht wil me niet helpen, aangezien ik een ANWB voor de Zaak heb, en dit autogeboden is en niet persoonsgebonden blijkbaar. Nu kan ik de auto wel slepen, het is niet zo ver naar huis, maar als het iets kleins is, is dat wellicht niet nodig.. Daar hoopte ik stiekem een beetje op..
pi_171091350
Iets soortgelijks meegemaakt. Sloeg de motor ook af bij het wegrijden en deed de startmotor helemaal niks.

Toen stonden we zonder brandstof (brandstofleiding was losgeschoten in de tank).

Maar de kans dat dit ook bij jou hebt geval is, lijkt me tamelijk klein
pi_171091356
Die accu dus onder belasting meten. En afvragen waarom die nog wel wilde starten maar niet oplaadt.
pi_171091388
Maar het voltage is toch prima?
  zondag 21 mei 2017 @ 11:29:22 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_171091517
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:19 schreef bjorn_a4 het volgende:
Maar het voltage is toch prima?
De spanning zakt in onder belasting. Het zou goed kunnen dat er maar iets van 8 of 9 volt overblijft tijdens de startpoging.

Hoe oud is de accu?
pi_171091598
Dankjewel Mano! Dat wist ik niet.
Ik weet niet hoe oud de accu is, we hebben de auto pas 2 weekjes. Het zag er niet uit als een nieuwe zal ik maar zeggen... ;-)
We hebben als 2e auto nog een Saxo, heeft het zin om de accu van de Saxo even over te zetten?
  zondag 21 mei 2017 @ 11:37:01 #10
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_171091651
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:33 schreef bjorn_a4 het volgende:
Dankjewel Mano! Dat wist ik niet.
Ik weet niet hoe oud de accu is, we hebben de auto pas 2 weekjes. Het zag er niet uit als een nieuwe zal ik maar zeggen... ;-)
We hebben als 2e auto nog een Saxo, heeft het zin om de accu van de Saxo even over te zetten?
Dat kan je even proberen ja.
Als de accu kaputt is zou het kunnen dat de spanning onder het minimum voor de ECU is gekomen en dat de auto daardoor is uitgevallen.
Je kan even kijken wat de spanning doet als je een poging doet om te starten (ofwel extra handjes, ofwel de multimeter op je voorruit leggen).
pi_171091697
Dan ga ik dat proberen! Geeft de burger moed! ;-)
Wat ik wel al kan zeggen is dat het klokje in de auto liep na dit voorval, toen ik de auto op contact zette na enkele minuten viel het klokje weer uit en ging op 0:00. Het is duidelijk een stroom-dingetje.
  FOK!fotograaf zondag 21 mei 2017 @ 12:40:09 #12
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171092756
Is het je accu of is het je dynamo?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_171093272
Tja, of beide... Ik ben nu onderweg naar de auto met een goede accu en multimeter bij me, dan zullen we het zien. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor het meedenken tot dusver!
pi_171093491
Kan ook een loszittende accupoolklem zijn. Heb je dat controleerd? En zitten alle kabels goed vast bij de hoofdzekeringkast (bij de accu)? Ik had ooit een Ford Escort met dit probleem. Kabelschoen was geoxideerd.
pi_171093602
Hmmm... Dat ging niet zoals ik hoopte. Op de accupolen van de Saxo zit een schroefdraad waardoor de klemmen makkelijk los te halen zijn, maar hierdoor krijg ik de kabels van de Ford er niet op. Ik heb de accu nu los, zie wel dat bepaalde cellen wat weinig water hebben... Ik ga deze even uitgebreid laten doormeten bij de lokale autoboer. De kabels zaten goed vast, maar waren wel erg vies. Wordt vervolgd!
pi_171093712
Wat is "wat leeg" volgens jou? De platen horen net aan onder "water" te staan. Als ze uitsteken is het foute boel.
pi_171093743
Leeg als in bij bepaalde cellen tot een stuk onder de indicator minimum.
pi_171094286
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 13:35 schreef bjorn_a4 het volgende:
Leeg als in bij bepaalde cellen tot een stuk onder de indicator minimum.
Gewoon een andere accu halen, als het nog nodig is om deze accu bij te vullen is hij al behoorlijk oud.
IT'er in hart en nieren
pi_171094403
Hallo vriendjes, ben weer wat wijzer geworden.
Het is inderdaad nog een oldskool accu met water er in, dopjes er op, je kent het wel.
Bij bepaalde cellen is het niveau van het water duidelijk onder het minimum komen te staan.
De accu is zojuist doorgemeten. Voltage is 12.71V, verder zou hij 500A moeten leveren, gemeten is 132A.
Met het bijvullen van het water en opladen is deze niet meer te reanimeren? In dat geval koop ik inderdaad gewoon een nieuwe.
  zondag 21 mei 2017 @ 14:10:26 #20
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_171094537
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 14:05 schreef bjorn_a4 het volgende:
Hallo vriendjes, ben weer wat wijzer geworden.
Het is inderdaad nog een oldskool accu met water er in, dopjes er op, je kent het wel.
Bij bepaalde cellen is het niveau van het water duidelijk onder het minimum komen te staan.
De accu is zojuist doorgemeten. Voltage is 12.71V, verder zou hij 500A moeten leveren, gemeten is 132A.
Met het bijvullen van het water en opladen is deze niet meer te reanimeren? In dat geval koop ik inderdaad gewoon een nieuwe.
Misschien wel, maar ik zou voor een nieuwe gaan. Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar voor die paar tientjes hoef je er de komende jaren niet meer aan te denken.
  zondag 21 mei 2017 @ 14:14:04 #21
457355 OpgeFOKt1991
Zeer OpgeFOKt.
pi_171094621
Liep de auto stationair toen je de 12 volt meette? Zo ja, heb je ook een probleem met de dynamo.
Een goede dynamo geeft rond de 14v.

Bijvullen gewoon niet doen. Als hij al zo gaar is dat de helft van de vloeistof er uit is, moet je hem gewoon weggooien. Dan is het echt een hele oude slechte accu.
Niks interessants hier.
pi_171094694
Nee, toen ik het gemeten heb was de auto al afgeslagen. Stond op dat moment uit.
Helaas heb ik 'm met draaiende motor niet kunnen meten, maar dat ga ik natuurlijk wel even doen zodra de accu is gefixt / vervangen, om uit te sluiten dat de dynamo dood is.
pi_171102605
Goed nieuws mannen. Ik heb een nieuwe accu gekocht en geplaatst, en de auto startte direct weer. Nog even alles doorgemeten, netjes 12V in rust en 14V met draaiende motor, dus de dynamo is in orde.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp!
pi_171103222
Dit is wel een bekend probleem met accu's onbelast gewoon 12,x volt en zodra je wil starten zakt de spanning helemaal in tot 0v. Je ziet dan ook het hele dashboard op zwart gaan, zodra je de sleutel omdraait.

Omgekeerd heb ik ook weleens gehad, twee kapotte cellen. Dat ding gaf tijdens starten een goede 7v om de startmotor rond te laten gaan, maar de ecu wilde niet meer.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')