abonnement Unibet Coolblue
pi_171069057
Ruim twintig maanden nadat het 9-jarige meisje Salam uit Rhenen in zwembad ’t Gastland verdronk tijdens het schoolzwemmen, begint maandag de rechtszaak tegen de betrokken badmeesters en leraren van de school. ,,Waar waren zij toen Salam verdronk? We willen álles weten.”

In een portiekwoning aan de Akeleiplantsoen in Rhenen heeft de tijd vrijwel stil gestaan. Hier, in het kleine maar knusse appartement, is het nog altijd 21 september 2015. Die ochtend maakte Salam haar bed op, zoals ze dat iedere ochtend deed voordat ze naar school ging. Een roze hoeslaken, met een roze sprei en een roze kussen. Salam kwam die dag niet meer thuis. Haar bedje is nog altijd even roze, precies zoals Salam het achter liet. ,,Het bed blijft van Salam. Niemand mag het aan raken.,” zegt moeder Jumana Hamada.

Het tragische verhaal rond de dood van Salam in september 2015 schokte niet alleen Rhenen, maar heel Nederland. Gevlucht uit Syrie voor de oorlogsmisdaden van president Bashar al-Assad en terreurgroep IS had de familie in het rustige Rhenen een veilig heenkomen gevonden. Vader Nasar was als eerste vooruit gereisd. Hij kwam terecht in Ter Apel. Toen hij zijn verblijfsvergunning ontving kwamen zijn vrouw en zijn drie kinderen ook naar Nederland. Na een tijdje kreeg het gezin een woning toegewezen in Rhenen. ,,We hadden het goed hier,” zegt Nasar. ,,Salam ging naar school en had plezier. Ze was veilig. Maar ze is nooit meer thuisgekomen.”

Salam verdronk na afloop van het schoolzwemmen. Uit onderzoek bleek dat ze ruim tien minuten in het water had gelegen, voordat een badgast die baantjes ging trekken haar zag toen ze een duik nam. Met spoed werd ze naar het ziekenhuis gebracht, maar reanimatie mocht niet meer helpen. Gevlucht voor het oorlogsgeweld in Syrië, overleden op de bodem van zwembad ’t Gastland in Rhenen. Nasar en Jumana kunnen het, ruim twintig maanden na het verlies van Salam, nog steeds niet geloven. Jumana: ,,Mijn neefjes en nichtjes in Syrië leven in oorlog. Maar zij leven nog. Waarom is mijn dochter in Nederland overleden? Dat kan toch niet?”

Dan pakt Jumana haar telefoon. Ze speelt verschillende filmpjes af. Ze zijn genomen in september 2015. Haar man loopt samen met Salam, broertje Jamal en zusje Lamis door het centrum van Rhenen. Lopend langs de rivier. Vrolijke gezichten. Veel gelach Iedereen heeft met plezier met elkaar. Salam kijkt recht in de camera en groet haar oma in Syrië. ,,Ik kijk iedere dag naar deze video’s, want ik wil haar stem iedere dag horen,” zegt Jumana. ,,Ik wil haar stem gewoon niet vergeten. Soms ben ik bang dat ik niet meer weet hoe haar stem klonk.”

Hoe het kon gebeuren dat Salam verdronk is nog steeds hoogst onduidelijk. Het Openbaar Ministerie heeft de gebeurtenissen rond die fatale schoolzwemles maandenlang onderzocht. In augustus 2016 besloot de officier van justitie dat drie badmeesters van het zwembad en twee leraren van de Ericaschool vervolgd zullen worden. Ernstige nalatigheid, met de dood als gevolg is de beschuldiging. Een hoogst unieke stap van het OM. Ties Kortmann, woordvoerder van het OM: ,,We realiseren ons echt wel dat het best iets is om mensen te vervolgen die ‘s ochtends met de beste bedoelingen naar het werk gaan. Maar de ouders van Salam vertrouwden er ook op dat ze hun dochter ‘s middags ongeschonden terug zouden zien. Niemand wilde dit, maar het is wel gebeurd.”

De strafzaak wordt in heel Nederland met bovengemiddelde interesse gevolgd. ,,Het is enorm spannend, voor iedereen,” zegt Erwin van Iersel. Hij is directeur van Optisport en exploiteert zwembad ’t Gastland. ,,We krijgen regelmatig telefoontjes en mails van allerlei organisaties die willen weten hoe het ervoor staat. Deze zaak kan grote gevolgen hebben. Andere scholen en zwembaden kijken ook mee.” Van Iersel wijst daarmee op het landelijk protocol schoolzwemmen. ,,Als de rechters oordelen dat dit protocol niet goed genoeg is, dan heeft dat voor alle betrokkenen consequenties.”

De Algemene Onderwijsbond is een van de vele organisaties die de zaak rond het overlijden van Salam op de voet volgt. ,,Toen bekend werd dat deze vijf vervolgd zouden gaan worden, hebben we wat telefoontjes gehad. De bellers wilden vooral weten wat hun rechten en plichten nu eigenlijk zijn,” zegt Liesbeth Verheggen van de bond. ,,Wij raden leerkrachten vooral aan om goede afspraken te maken met hun schoolbestuur voordat ze met kinderen op pad gaan. En we dringen erop aan om leerkrachten vrijheid te geven om aan de noodrem te trekken, ook als dat tegen de regels in gaat.”

Ook voor de drie betrokken badmeesters en twee leraren van de Ericaschool in Rhenen is de strafzaak zwaar. Jan Peter van Schaik, advocaat van een leerkracht van de Ericaschool: ,,Er is een heel ernstig ongeluk gebeurd. De officier van justitie zegt daarover: we weten niet goed hoe het is gebeurd, maar we houden de meester en juf en het zwembadpersoneel verantwoordelijk. Mijn cliënte kan geen chloor meer ruiken. Ze is zwaar getraumatiseerd.” Volgens Van Schaik kan het OM niet bewijzen dat de leerkrachten onvoldoende toezicht hebben gehouden.

Jamal en Lamis gaan nog steeds naar de Ericaschool, die letterlijk om de hoek ligt. Durven zij dan –als het schoolzwemmen weer begint- te zwemmen? ,,Nee,” zegt Nasar. ,,Ze gaan niet mee doen aan het schoolzwemmen. Ik ga zelf op zwemles en ga mijn eigen kinderen leren zwemmen. Ik hou ze iedere stap in het water vast. Ik hou ze dicht tegen me aan.” Moeder Jumama knikt. ,,Zo gaan we onze kinderen leren zwemmen.”

Bron: http://www.ad.nl/binnenla(...)meer-thuis~a19d82b1/
pi_171069093
Heftig. Maar ik vind het zeer terecht dat de leraren en badmeesters worden vervolgd. Dit is een enorm grove fout/ongeluk of hoe je het ook wil noemen en moet in mijn ogen consequenties aan zitten.
pi_171069247
Heftig verhaal idd. Dan vlucht je voor oorlogsgeweld en eindig je op de bodem van een zwembad :{
  zaterdag 20 mei 2017 @ 10:53:22 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171069248
Ongelofelijk, die badmeester was wat eerder gestopt voor een kop koffie ofzo? Zo'n docent die waarschijnlijk 30 leerlingen onder toezicht heeft neem ik het wat minder kwalijk.

Ik dacht overigens dat schoolzwemmen overal al geschrapt was wegens bezuinigingen.......
  zaterdag 20 mei 2017 @ 10:58:18 #5
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_171069312
Ik snap niet zo goed wat het vluchteling-aspect ermee te maken heeft...

Snap ook niet zo goed wat de leraren v/d school ermee te maken hebben.
Krekker is de bom!
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:01:17 #6
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_171069346
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 10:58 schreef KreKkeR het volgende:
Ik snap niet zo goed wat het vluchteling-aspect ermee te maken heeft...

Snap ook niet zo goed wat de leraren v/d school ermee te maken hebben.
Toen ik schoolzwemmen had hield een leraar altijd toezicht. Ook al deed hijzelf nooit actief mee.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_171069396
Waarom heeft een kind dat kennelijk niet kan zwemmen geen vleugels om?

Als ik één van deze 5 mensen was kon een straf van de rechtbank mij helemaal niets meer schelen. Elke dag misselijk naar bed gaan, slecht slapen en weer misselijk opstaan voor de rest van mijn leven zou mij zwaarder liggen.
pi_171069463
En hoe zou het gebeurd zijn?
pi_171069470
Ik snap wel dat het onderzocht moet worden, maar waarom vervolging, zijn er al aanwijzingen dat ze echt nalatig waren en in welk opzicht dan ?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_171069482
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 10:53 schreef Twiitch het volgende:
Ongelofelijk, die badmeester was wat eerder gestopt voor een kop koffie ofzo? Zo'n docent die waarschijnlijk 30 leerlingen onder toezicht heeft neem ik het wat minder kwalijk.
Waarschijnlijk een koffie pauze die hij iedere keer pakte omdat iedereen toch prima kon zwemmen/drijven. En weet in het ondiepe stuk te blijven als ze dat niet kunnen.

Waarschijnlijk konden de andere 29 leerlingen al minimaal een beetje zwemmen (drijven zonder direct te verzuipen, aangezien de meeste 9 jarigen in Nederland al eerder in zwembaden komen) en rekende hij niet op een meisje uit de woestijn zonder enige ervaring.

Maakt het natuurlijk nog steeds nalatig.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2017 11:12:40 ]
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:16:34 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171069556
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 10:42 schreef Status het volgende:
Heftig. Maar ik vind het zeer terecht dat de leraren en badmeesters worden vervolgd. Dit is een enorm grove fout/ongeluk of hoe je het ook wil noemen en moet in mijn ogen consequenties aan zitten.
Ja want die leraren gingen met de intentie een vluchteling te verzuipen naar het werk die morgen. :').

Wat een kut geschreven nieuwsitem overigens, juist om op dat soort emoties in te spelen.
And so is the past
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:21:08 #12
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_171069609
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 10:42 schreef Status het volgende:
Heftig. Maar ik vind het zeer terecht dat de leraren en badmeesters worden vervolgd. Dit is een enorm grove fout/ongeluk of hoe je het ook wil noemen en moet in mijn ogen consequenties aan zitten.
Want jij was er ook bij enzo...?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_171069688
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:04 schreef gunpowder het volgende:

Als ik één van deze 5 mensen was kon een straf van de rechtbank mij helemaal niets meer schelen. Elke dag misselijk naar bed gaan, slecht slapen en weer misselijk opstaan voor de rest van mijn leven zou mij zwaarder liggen.
Dat is natuurlijk vaak zo bij dit soort rechtszaken. Je hebt soms ook van die rechtszaken waarbij iemand te hard gereden heeft en daardoor een goede vriend of familielid is doodgegaan. Die mensen zijn echt al genoeg gestraft.

Schuldigverklaring zonder straf (of symbolische straf) is dan vaak het gevolg. Al kan ik me voorstellen dat ook die schuldigverklaring er al aardig inhakt.
pi_171069696
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja want die leraren gingen met de intentie een vluchteling te verzuipen naar het werk die morgen. :').

Wat een kut geschreven nieuwsitem overigens, juist om op dat soort emoties in te spelen.
Nee, maar als je met een groep van 9-jarigen gaat zwemmen heb je de taak dat alles veilig verloopt. Als een kind verdrinkt dan is het per definitie jouw schuld als leraar/badmeester. Dat is toch geen rare gedachtengang? :@ Ik bedoel: je houdt toch een oogje in het zeil? Zeker met 5 (!) man.
pi_171069717
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja want die leraren gingen met de intentie een vluchteling te verzuipen naar het werk die morgen. :').

Wat een kut geschreven nieuwsitem overigens, juist om op dat soort emoties in te spelen.
Dat vond ik ook. Dat hele vluchteling verhaal hadden ze wat mij betreft weg kunnen laten.

Verder kunnen die leraren en badmeesters natuurlijk wel nalatig zijn geweest en daar straf voor krijgen als er bepaalde protocollen niet zijn nageleefd. Je moet van te voren weten welke kinderen niet kunnen zwemmen en die dus extra aandacht geven en zeker zwembandjes omdoen. Helemaal als zo'n kind niet in Nederland geboren is.

Dat er vijf mensen tegelijk op de kant stonden die moesten opletten is misschien ook niet goed geweest. Op deze manier kan iedereen het gevoel hebben dat een ander goed oplet.

Verder sta ik er best wel van te kijken dat schoolzwemmen nog bestaat. Ik snap dat het misschien een toevoeging is maar elke ouder zou zijn of haar kind gewoon zelf op zwemles moeten zetten op het vroegst mogelijke moment. In het geval van deze ouders gaat dat misschien niet op maar het zou de norm moeten worden dat je als ouder nalatig bent als je kind niet op zwemles is geweest.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:31:24 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171069759
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:26 schreef Status het volgende:

[..]

Nee, maar als je met een groep van 9-jarigen gaat zwemmen heb je de taak dat alles veilig verloopt. Als een kind verdrinkt dan is het per definitie jouw schuld als leraar/badmeester. Dat is toch geen rare gedachtengang? :@ Ik bedoel: je houdt toch een oogje in het zeil? Zeker met 5 (!) man.
Per definitie nog wel. Voor de badmeester wellicht.

Straks zitten we net als het VK, waar kinderen niet meer buiten de school komen omdat leraren bang zijn voor dit soort achterlijke heksenjachten.
And so is the past
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:33:05 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171069793
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:28 schreef gunpowder het volgende:

Verder sta ik er best wel van te kijken dat schoolzwemmen nog bestaat. Ik snap dat het misschien een toevoeging is maar elke ouder zou zijn of haar kind gewoon zelf op zwemles moeten zetten op het vroegst mogelijke moment. In het geval van deze ouders gaat dat misschien niet op maar het zou de norm moeten worden dat je als ouder nalatig bent als je kind niet op zwemles is geweest.
De gemiddelde kosten van zwemlessen zijn vaak meer dan een weekbudget van gezinnen. Schoolzwemmen herinvoeren is een van de beste zaken van de afgelopen jaren.
And so is the past
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:33:31 #19
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_171069803
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:26 schreef Status het volgende:

[..]

Nee, maar als je met een groep van 9-jarigen gaat zwemmen heb je de taak dat alles veilig verloopt. Als een kind verdrinkt dan is het per definitie jouw schuld als leraar/badmeester. Dat is toch geen rare gedachtengang? :@ Ik bedoel: je houdt toch een oogje in het zeil? Zeker met 5 (!) man.
Waarom per definitie? Ongelukken gebeuren en daar is niet altijd een schuldige voor.

Op zich ben ik niet tegen de vervolging, maar dan dus ook om de 'waarheidsvinding'.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_171069812
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 10:58 schreef KreKkeR het volgende:
Ik snap niet zo goed wat het vluchteling-aspect ermee te maken heeft...

Extra drama.
´
pi_171069819
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:31 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Per definitie nog wel. Voor de badmeester wellicht.

Straks zitten we net als het VK, waar kinderen niet meer buiten de school komen omdat leraren bang zijn voor dit soort achterlijke heksenjachten.
Ja, ze zijn toch verantwoordelijk voor de kinderen? Of kunnen ze daar gezellig een kop koffie drinken en de kinderen maar laten gaan?
pi_171069832
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

De gemiddelde kosten van zwemlessen zijn vaak meer dan een weekbudget van gezinnen. Schoolzwemmen herinvoeren is een van de beste zaken van de afgelopen jaren.
En buiten dat het ontzettend goed is om te zorgen dat iedereen leert zwemmen, is het ook gewoon een vorm van sportbeweging. Kan ook geen kwaad om er bij te hebben op school :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2017 11:35:14 ]
pi_171069834
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:33 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Extra drama.
Volgens mij omdat het meisje dus nog niet heel goed Nederlands kon en daardoor wisten ze niet dat ze niet kon zwemmen. Hadden niet gevraagd en gecheckt.
pi_171069925
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

De gemiddelde kosten van zwemlessen zijn vaak meer dan een weekbudget van gezinnen. Schoolzwemmen herinvoeren is een van de beste zaken van de afgelopen jaren.
Er zijn allemaal potjes voor dit soort zwemlessen. (Al moet ik bekennen dat ik niet weet of dit landelijk of per gemeente zo is). Maar goed misschien weet niet iedereen dat te vinden en moet er vanuit de overheid meer gedaan worden om duidelijk te maken dat iedereen kan en moet leren zwemmen.

quote:
99s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:34 schreef CrashO het volgende:

[..]

En buiten dat het ontzettend goed is om te zorgen dat iedereen leert zwemmen, is het ook gewoon een vorm van sportbeweging. Kan ook geen kwaad om er bij te hebben op school :Y
Het gaat mij er meer om dat je zelf zicht hebt op je kind bij zwemlessen itt schoolzwemmen. Zoals ik al zei kan je het best als toevoeging zien maar wel één onder niet ideale omstandigheden.
pi_171069962
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:34 schreef Status het volgende:

[..]

Volgens mij omdat het meisje dus nog niet heel goed Nederlands kon en daardoor wisten ze niet dat ze niet kon zwemmen. Hadden niet gevraagd en gecheckt.
Dat is natuurlijk vragen om problemen. Ook de ouders hebben hier schuld aan. Zij weten of het kind wel of niet kon zwemmen.
Het is niet alsof zo'n zwempartijtje niet van tevoren wordt aangekondigd.
´
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:42:32 #26
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_171069973
Zover ik weet was het schoolzwemmen al afgelopen (en dat was de reden dat de badmeester ook al weg was) en waren de kinderen zich al aan het aankleden. En toen zou dat meisje terug naar het zwembad zijn gegaan op een of andere manier en is ze in het water terechtgekomen. En ik ken dat zwembad niet, maar ik weet dat je bij een hoop zwembaden vanuit de kleedkamers weer terug richting zwembad moet als je bijv. naar de wc wil.

quote:
Het slachtoffer, een leerling van de Ericaschool in Rhenen, werd na het schoolzwemmen gevonden op de bodem van het zwembad. Hoe ze daar terechtkwam is niet bekend. Het slachtoffer had nog geen zwemdiploma. Na de zwemles zou Salam nog bij het douchen zijn gezien. Volgens de advocaat van het gezin van Salam had het personeel van het zwembad moeten opletten dat ze niet terugkeerde naar het water.
bron
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_171070013
De naam van het zwembad ook, je verzint het niet....
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_171070023
quote:
zwembad ’t Gastland in Rhenen.
Perfecte naam
pi_171070030
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:44 schreef truthortruth het volgende:
De naam van het zwembad ook, je verzin het niet....
Lol
pi_171070080
Sneu van dat meisje, maar dat verhaal is vooral misselijkmakend met dat benadrukken van 'vluchten, oh en eindelijk veilig hier blablabla"..

Wat een onzin, die waren in minimaal 10 landen voor Nederland al veilig.
Ze wilde luxe en alles gratis, anders kom je niet naar Nederland.
pi_171070148
[quote]0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze wilde luxe en alles gratis, anders kom je niet naar Nederland.
[/quote

:')
pi_171070150
Zie al die rechtse rakkers huilen omdat het een vluchteling betrof :')
pi_171070192
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:50 schreef bamibij het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 20 mei 2017 11:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze wilde luxe en alles gratis, anders kom je niet naar Nederland.
[/quote

:')
Het is niet anders als die vent die zijn zoon liet verzuipen voor de kust van Turkije omdat hij gratis naar de tandarts wilde in Canada.
pi_171070221
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sneu van dat meisje, maar dat verhaal is vooral misselijkmakend met dat benadrukken van 'vluchten, oh en eindelijk veilig hier blablabla"..

Wat een onzin, die waren in minimaal 10 landen voor Nederland al veilig.
Ze wilde luxe en alles gratis, anders kom je niet naar Nederland.
quote:
Vader Nasar was als eerste vooruit gereisd. Hij kwam terecht in Ter Apel. Toen hij zijn verblijfsvergunning ontving kwamen zijn vrouw en zijn drie kinderen ook naar Nederland.
Ik zou als vader mijn gezin niet achterlaten in een onveilige situatie.
pi_171070258
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

Ik zou als vader mijn gezin niet achterlaten in een onveilige situatie.
Ook dat.

Je kan hoogstens zeggen dat wij de opvang in de regio niet goed ondersteunen of te traag.
Maar ik zie geen enkele reden waarom ze 8000km verderop pas zogenaamd veilig kunnen zijn.

De linkschmens wil dat maar al te graag goed praten, ik begrijp het wel, zit in de aard van het beest moeten we maar denken.

Er moet sowieso gekeken worden wat de omstandigheden zijn geweest dat tot de verdrinking van het kind leidde.. maar dat stukje van zielig vluchteling boehoe, mogen ze weglaten, dat voegt niets toe.
pi_171070315
Termen als rechtse rakkers en linkschmensen gebruiken in een topic wat over een kind gaat dat verdronken is. Goed bezig weer.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:02:01 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171070347
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:41 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk vragen om problemen. Ook de ouders hebben hier schuld aan. Zij weten of het kind wel of niet kon zwemmen.
Het is niet alsof zo'n zwempartijtje niet van tevoren wordt aangekondigd.
Ik denk dat het een deel culturele achtergrond is: Nederlanders worden al van jongs af aan opgevoed met het idee dat water levensgevaarlijk is, elke familie heeft wel een verhaal van een ver familielid of kennis die is verdronken. Je bent dus extra voorzichtig in de buurt vam water. Je leert al jong zwemmen en hoe je je in een zwembad moet gedragen (omdat de vloer glad is bijvoorbeeld).
Als je in de woestijn woonde, zie je dat gevaar niet en je anticipeert er niet op. Zo als ook de Duitsers onze Noordzee vaak onderschatten en verdrinken bij het zwemmen.

Verder kan het zelfmoord zijn geweest.
pi_171070373
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk dat het een deel culturele achtergrond is: Nederlanders worden al van jongs af aan opgevoed met het idee dat water levensgevaarlijk is, elke familie heeft wel een verhaal van een ver familielid of kennis die is verdronken. Je bent dus extra voorzichtig in de buurt vam water. Je leert al jong zwemmen en hoe je je in een zwembad moet gedragen (omdat de vloer glad is bijvoorbeeld).

Polen in meertjes elke zomer weer.
Als je in de woestijn woonde, zie je dat gevaar niet en je anticipeert er niet op. Zo als ook de Duitsers onze Noordzee vaak onderschatten en verdrinken bij het zwemmen.

Verder kan het zelfmoord zijn geweest.
Polen in meertjes elke zomer weer.
pi_171070388
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Verder kan het zelfmoord zijn geweest.
? :')
Feyenoord Rotterdam
pi_171070418
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:04 schreef gunpowder het volgende:
Waarom heeft een kind dat kennelijk niet kan zwemmen geen vleugels om?

Als ik één van deze 5 mensen was kon een straf van de rechtbank mij helemaal niets meer schelen. Elke dag misselijk naar bed gaan, slecht slapen en weer misselijk opstaan voor de rest van mijn leven zou mij zwaarder liggen.
Drijfmiddelen zijn al jaren niet meer toch?
misunderstood
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:07:59 #41
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171070444
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 10:58 schreef KreKkeR het volgende:
Ik snap niet zo goed wat het vluchteling-aspect ermee te maken heeft...

Snap ook niet zo goed wat de leraren v/d school ermee te maken hebben.
Ik snap ook niet wat het opmaken en de kleur van het beddegoed ermee te maken heeft.. daarna ben ik maar gestopt met het lezen van dit verhaaltje.. _O-
pi_171070475
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:06 schreef DKS het volgende:

[..]

Drijfmiddelen zijn al jaren niet meer toch?
Kan ik mij niet voorstellen. Dan heeft elk kind een volwassene nodig die erbij blijft.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:10:02 #43
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171070478
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:42 schreef livelink het volgende:
Zover ik weet was het schoolzwemmen al afgelopen (en dat was de reden dat de badmeester ook al weg was) en waren de kinderen zich al aan het aankleden. En toen zou dat meisje terug naar het zwembad zijn gegaan op een of andere manier en is ze in het water terechtgekomen. En ik ken dat zwembad niet, maar ik weet dat je bij een hoop zwembaden vanuit de kleedkamers weer terug richting zwembad moet als je bijv. naar de wc wil.

[..]

bron
Dat was idd van het begin af aan al bekend:

quote:
Het slachtoffer, een leerling van de Ericaschool in Rhenen, was aan het schoolzwemmen. Nadat de zoemer was gegaan ging iedereen onder de douche en naar het kleedhokje, ook het meisje. Maar toen de badmeester even later een inspectieronde maakte, zag hij haar liggen op de bodem van het zwembad, aldus een woordvoerder van de politie.
RTV Utrecht (2015)

Als betrokken badmeester/ leraar een "inspectierondje" had gehouden langs de kleedhokjes hadden we weer een heel ander topic gehad... :')
pi_171070485
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk dat het een deel culturele achtergrond is: Nederlanders worden al van jongs af aan opgevoed met het idee dat water levensgevaarlijk is, elke familie heeft wel een verhaal van een ver familielid of kennis die is verdronken. Je bent dus extra voorzichtig in de buurt vam water. Je leert al jong zwemmen en hoe je je in een zwembad moet gedragen (omdat de vloer glad is bijvoorbeeld).
Als je in de woestijn woonde, zie je dat gevaar niet en je anticipeert er niet op. Zo als ook de Duitsers onze Noordzee vaak onderschatten en verdrinken bij het zwemmen.

Verder kan het zelfmoord zijn geweest.
Syrie is geen woestijn.
Daarnaast heb ik vooral het idee dat alle eigen verantwoordelijkheid afgeschoven wordt op NL zodra ze zich hier vestigen, want ja, 'we zijn veilig en hier kan nooit niks meer gebeuren' .

Dit riedeltje wordt dan ook altijd weer afgedraaid als een vluchtelingenkindje in NL iets overkomt. Het is nooit de schuld van de ouders zelf.
´
pi_171070521
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:09 schreef gunpowder het volgende:

[..]

Kan ik mij niet voorstellen. Dan heeft elk kind een volwassene nodig die erbij blijft.
Nee hoor, hier waren er groepjes van ongeveer 10 kindjes op een badjuf of meester en niemand kreeg kurkjes of een plankje ofzo. Ze leren ook eerst met hun hoofd onder water zwemmen.
misunderstood
pi_171070543
Je draagt de verantwoording over je kind over aan school. Je kind heeft tenslotte leerplicht.

De school is in die zin wel degelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van het kind. Dat zij het kind vervolgens bij een zwembad brengen, doet daar niets aan af.

Verders is het gewoon wrang dat je zover vlucht voor oorlogsgeweld en hier op de bodem van een zwembad eindigt. Maar voor de casus doet dat niet ter zake. Voor het menselijke aspect wel.
Make my day!
pi_171070563
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:10 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Syrie is geen woestijn.
Daarnaast heb ik vooral het idee dat alle eigen verantwoordelijkheid afgeschoven wordt op NL zodra ze zich hier vestigen, want ja, 'we zijn veilig en hier kan nooit niks meer gebeuren' .

Dit riedeltje wordt dan ook altijd weer afgedraaid als een vluchtelingenkindje in NL iets overkomt. Het is nooit de schuld van de ouders zelf.
Hoe kan het de schuld van de ouders zelf zijn dan? Waarom zouden de ouders verantwoordelijk zijn voor wat er tijdens de zwemles gebeurt?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:18:57 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171070602
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:13 schreef DKS het volgende:

[..]

Nee hoor, hier waren er groepjes van ongeveer 10 kindjes op een badjuf of meester en niemand kreeg kurkjes of een plankje ofzo. Ze leren ook eerst met hun hoofd onder water zwemmen.
Hier nog wel gewoon, niet in de vorm zoals ik vroeger gehad heb met kurken en een plankje maar met van die zwemvleugels.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:20:02 #49
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171070624
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Hoe kan het de schuld van de ouders zelf zijn dan? Waarom zouden de ouders verantwoordelijk zijn voor wat er tijdens de zwemles gebeurt?
Als je in china je kind afgeeft is het ook maar de vraag wat ze er mee gaan doen.. Zowel jij als je kinderen spreken geen chinees..
Is het dan ook de schuld van de chinezen dat jij ze nooit goed hebt begrepen toen je ze met handen en voeten te woord stond?

(en ja ik neem nu maar even aan dat de mensen geen NL spraken)
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:22:41 #50
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171070663
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 10:58 schreef KreKkeR het volgende:
Ik snap niet zo goed wat het vluchteling-aspect ermee te maken heeft...
Dan lezen meer mensen het. Het hele artikel heeft sowieso niets te maken met de omstandigheden van de dood van het meisje.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')