Voor mij lio heb ik ook zelf gekozen inderdaad, heel handig de uni communiceert inderdaad wel (eens) in de vakantie, maar school waarschijnlijk niet.quote:Op maandag 14 augustus 2017 10:22 schreef RokStarr het volgende:
[..]
Reden voor mij geweest om zelf mijn stageschool te kiezen
En zowaar communiceert de uni ook in de vakantie...
Dank allen voor de reacties, VOG krijg ik sowieso vergoed en de rest zie ik wel. Mag sowieso mee op kamp
Sommige scholen bieden wel duale functies aan. Ik kreeg rond de ¤300 vergoeding in ruil voor bepaalde taken zoals lessen opvangen en in de mediatheek toezichthouden.quote:Op zondag 13 augustus 2017 22:55 schreef RokStarr het volgende:
Ff vraagje: is het voor een tweedegraads stagiair gebruikelijk om stagevergoeding te krijgen of niet? Heb namelijk nog niks gehoord van stageschool, gaat om stage van een halfjaar (universitaire minor)
Ja, maar toch niet tijdens een educatieve minor?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:47 schreef JochemP het volgende:
[..]
Sommige scholen bieden wel duale functies aan. Ik kreeg rond de ¤300 vergoeding in ruil voor bepaalde taken zoals lessen opvangen en in de mediatheek toezichthouden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alvast bedankt voor jullie tips en advies.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 22:57 schreef Rearviewmirror het volgende:
Hoi medeleraren (in opleiding),
Ik begin komend jaar aan mijn derdejaars stage van de lerarenopleiding natuurkunde tweedegraads en wil na een wat moeilijke stage vorig jaar dit jaar anders beginnen. Volgens mijn begeleiding kom ik vooral nog wat tekort in mijn pedagogische en interpersoonlijke competentie: een band opbouwen met leerlingen en klassenmanagement. Om mij goed voor te bereiden op het nieuwe schooljaar zou ik best wat advies kunnen gebruiken. Daarom ben ik me nu (drie weken van te voren) alvast aan het bedenken hoe ik de eerste les in kan richten. Hoe doen jullie dat? Beginnen jullie de eerste les van het nieuwe schooljaar met je naam om daarna gelijk de boeken in te duiken? Of houden jullie een hele introductie over wie je bent en wat je doet? Gaan jullie alle regels met de leerlingen af of ga je er vanuit dat leerlingen zich wel kunnen gedragen op school?
Probeer je (alvast) structuur in de les aan te geven? Maak je al gebruik van een vaste plattegrond? Kennen jullie alle namen van de leerlingen al? (Ik verwacht van niet, maar het leven is zoveel makkelijker als je ten minste de leerlingen bij naam aan kan spreken)Mijn leerlingen beginnen met een creatieve opdracht waarin ze zichzelf voor moeten stellen (een filmpje, gedicht, mindmap, etc.), maar dat is Nederlands en eerstejaars mbo, dus dat is al anders.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alvast bedankt voor jullie tips en advies.[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
Bij een, inmiddels vervallen, vak over communicatie begonnen wij altijd met de mededeling dat de docent 5 minuten de klas uit zou gaan, en dat de klas in de tussentijd op het bord mocht schrijven wat voor iemand de docent is (leeftijd, achtergrond, hobby's enz.). Zonder docent erbij kunnen ze van alles roepen, kun je daarna bespreken. Een collega heeft die 5 minuten weleens gebruikt om zich om te kleden van mantelpak naar sportkleding. Dat leverde veel stof op over vooroodelen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:14 schreef Friek_ het volgende:
Ik probeer mijn eerste lessen altijd de koppelen aan de lesinhoud zelf. Dus het voorstellen met daadwerkelijke lesstof combineren. De eerste les gaat dan ook over vooroordelen - eerst leg ik uit wat ze zijn en daarna mogen de leerlingen aan de hand van een aantal vragen naar hartelust alle vooroordelen die ze hebben over mij op mij afvuren.
Daar komen altijd wel grappige resultaten uit. Een van de vragen is of ze kunnen inschatten hoe oud ik ben (gaat altijd mis, want ze gokken veel te hoog dankzij mijn kale kop en baard). Ook gaat de vraag of ze denken dat ik homo- of heteroseksueel ben geregeld mis. Dankzij de vraagstelling denken ze dat ik misschien wel homo ben (wat niet klopt, dus wat zegt dit over jullie vooroordeel?). Afsluitend laat ik dan het effect van vooroordelen zien op mensen die behoren tot de minderheden (video van Sunny Bergman over drie lui die een fiets proberen te stelen).
De tweede les koppel ik aan het begrippenpaar normen en waarden. Het doel van die les is om leerlingen zelf enkele waarden en en normen te laten bedenken die betrekking hebben op het gedrag van mij en hen. Altijd komt daar wel een woordje als 'respect' uitrollen, waarvan ik dan de normen probeer te achterhalen via enkele voorbeelden die ze zelf moeten bedenken. En warempel, ze weten eigenlijk al precies wat heel normaal is en wat bij een waarde als 'respect' hoort. Precies het resultaat van die discussie laat ik de basis zijn voor de gedragsregels die in de klas geldig zijn. Regels die ze zelf hebben bedacht en zichzelf min of meer hebben opgelegd. Zodra ze zich daar niet aan houden, herinner ik ze weer aan die eerdere gedragsregels die ze zichzelf hadden gegeven.
Hahaha, die vind ik wel erg leuk!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 20:49 schreef Bleie het volgende:
[..]
Bij een, inmiddels vervallen, vak over communicatie begonnen wij altijd met de mededeling dat de docent 5 minuten de klas uit zou gaan, en dat de klas in de tussentijd op het bord mocht schrijven wat voor iemand de docent is (leeftijd, achtergrond, hobby's enz.). Zonder docent erbij kunnen ze van alles roepen, kun je daarna bespreken. Een collega heeft die 5 minuten weleens gebruikt om zich om te kleden van mantelpak naar sportkleding. Dat leverde veel stof op over vooroodelen.
Grappig, jouw stuk doet mij denken aan mijn docent levensbeschouwing... Die is ook ongeveer op zo'n manier van start gegaan toen ik bij hem in de klas zat, pakte de hele klas heel goed op en iedereen vond zijn lessen erg tofquote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:14 schreef Friek_ het volgende:
Ik probeer mijn eerste lessen altijd de koppelen aan de lesinhoud zelf. Dus het voorstellen met daadwerkelijke lesstof combineren. De eerste les gaat dan ook over vooroordelen - eerst leg ik uit wat ze zijn en daarna mogen de leerlingen aan de hand van een aantal vragen naar hartelust alle vooroordelen die ze hebben over mij op mij afvuren.
Daar komen altijd wel grappige resultaten uit. Een van de vragen is of ze kunnen inschatten hoe oud ik ben (gaat altijd mis, want ze gokken veel te hoog dankzij mijn kale kop en baard). Ook gaat de vraag of ze denken dat ik homo- of heteroseksueel ben geregeld mis. Dankzij de vraagstelling denken ze dat ik misschien wel homo ben (wat niet klopt, dus wat zegt dit over jullie vooroordeel?). Afsluitend laat ik dan het effect van vooroordelen zien op mensen die behoren tot de minderheden (video van Sunny Bergman over drie lui die een fiets proberen te stelen).
De tweede les koppel ik aan het begrippenpaar normen en waarden. Het doel van die les is om leerlingen zelf enkele waarden en en normen te laten bedenken die betrekking hebben op het gedrag van mij en hen. Altijd komt daar wel een woordje als 'respect' uitrollen, waarvan ik dan de normen probeer te achterhalen via enkele voorbeelden die ze zelf moeten bedenken. En warempel, ze weten eigenlijk al precies wat heel normaal is en wat bij een waarde als 'respect' hoort. Precies het resultaat van die discussie laat ik de basis zijn voor de gedragsregels die in de klas geldig zijn. Regels die ze zelf hebben bedacht en zichzelf min of meer hebben opgelegd. Zodra ze zich daar niet aan houden, herinner ik ze weer aan die eerdere gedragsregels die ze zichzelf hadden gegeven.
Komt aardig in de buurt van provocatief coachen wat die MPW doet.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zag toevallig bij Masterchef deze week de kok Marco Pierre White. Een van de strengste en meest opvliegende koks die bestaat. Eentje die zelfs Gordon Ramsey aan het huilen kreeg. En als ik dan zie hoe hij die kandidaten opstookt, onder vuur neemt, afbeult maar ook weer oprecht complimenteert, ze tot het uiterste drijft - dan denk ik.. Op zich ook wel een interessante manier om eens in de klas te proberen. 😁
Ook als je al een tijd voor de klas staat gaat niet alles altijd goed hoor ik had de halve finale van de Europa League gekeken laatst (half fan van Ajax) en daarna nog wat gefeest.. volgende dag eerste uur les. Ik was kapot, had waarschijnlijk nog wel wat alcohol in m'n bloed (beetje maar hoor) en ik begon met een les voor 3 havo. Na vijf minuten vroeg m'n leerling: mevrouw, gaat alles wel goed? Dit hebben we al lang gehad ooit. Ik had dus 5 vwo, niet 3 havo. Totaal niet gemerkt bij binnenkomst want ik was nog bezig met m'n hoofdpijn :pquote:Op woensdag 16 augustus 2017 22:20 schreef Rearviewmirror het volgende:
Dankjewel voor al jullie tips. Daar kan ik wel wat mee. En wat een toffe verhalen levert dat op over vooroordelen, hommels, perziken en zelfs concertkaartjes cadeau. Zo'n band wil ik later ook wel met leerlingen scheppen, maar nu eerst nog even oefenen. Ik vind het soms best lastig dat niet alles in één keer goed gaat voor de klas, maar uiteindelijk is dat waarom ik nog stage loop en niet echt voor de klas sta (en zelfs dan zal niet alles altijd goed gaan, dat weet ik ook wel).
Ah, dat is ook één van mijn vragen! Welke gekke gewoonten ik heb - rare hobby's, vreemde interesses, beginnen met het toetje bij het avondeten, wat dan ook.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 21:19 schreef Eerin het volgende:
Ik stel mezelf ook altijd voor met een koppeling naar m'n vak: ik neem tien boeken mee die belangrijk voor me zijn en die iets zeggen over mij.
Mijn persoonlijke tip als het gaat om contact en een band met de klas is het hebben en uitstralen van een rare eigenschap aan jezelf. Ik own het volledig dat ik gek ben van hommels. Ik neem dan ook een boek over hommels mee. Leerlingen vinden deze obsessie van mij helemaal geweldig, zowel bruggers als zesde klassers. Omdat het anders is. Nieuwe leerlingen kennen mij altijd gelijk als "die ene van de hommels". Nou wil ik niet zeggen dat alle docenten maar iets raars moeten veinzen, maar op de een of andere manier breekt dit feit over mij altijd het ijs. Daarna is een band opbouwen veel makkelijker, omdat ze me toegankelijker vinden door mijn (relatief kinderachtige) liefde voor wollige zoemers.
Dus misschien een idee om bij jezelf na te gaan waarmee je het ijs kunt breken. Ik stel me daarin wel redelijk kwetsbaar op. Leerlingen van bijvoorbeeld de derde en de vierde klas reageren eerst altijd lacherig, ze vinden het maar raar, maar ze draaien altijd bij!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |