abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 september 2017 @ 18:06:58 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173755718
Ik ben ook les gaan geven op mijn oude middelbare school. Ook hier: geen nadelen!
.
pi_173757769
Mijn stage op mijn middelbare school heeft ook alleen maar voordelen... Was enkel eventjes raar toen ik de eerste keer de personeelskamer binnen liep
pi_173772603
Ik heb ook stage gelopen op mijn oude school, ik vond het wel prima. Fijn dat je niet eerst de weg moet leren kennen in de school en namen van collega's moet leren kennen. Het geeft je een voorsprong.

Nadelig vond ik dat mijn blik op het onderwijs niet zozeer werd verbreed door een nieuwe ervaring. Ik wist hoe mijn school zou zijn en zo was hij ook daadwerkelijk, terwijl ik van mijn andere stageschool (qua organisatie) veel meer heb geleerd.

Ik was vroeger geen lieverdje (nog steeds niet overigens) en daarom heb ik wel een andere coach gekregen dan de universiteit oorspronkelijk voor me had bedacht, omdat die man niet met mij wilde werken in een coach-studentrelatie. Zegt volgens mij vooral iets over hem en daar ben ik verder ook alleen maar blij om geweest.
pi_173860613
Zo, ben ik ook weer eens!

Eerste jaar stage goed afgesloten. Jaar 2 begint al weer lekker falend....

(had een stageplek toegewezen gekregen, school in kwestie wist van niks, heeft geen begeleiders op mijn stage dagen dus ik ben weer stageloos. Hogeschool Rotterdam faalt weer eens.)
pi_173863161
quote:
10s.gif Op maandag 18 september 2017 21:25 schreef Schieganger het volgende:
Zo, ben ik ook weer eens!

Eerste jaar stage goed afgesloten. Jaar 2 begint al weer lekker falend....

(had een stageplek toegewezen gekregen, school in kwestie wist van niks, heeft geen begeleiders op mijn stage dagen dus ik ben weer stageloos. Hogeschool Rotterdam faalt weer eens.)
Welk vak geef je? Misschien kan een van ons wat betekenen...
  dinsdag 19 september 2017 @ 00:05:00 #256
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_173864037
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:33 schreef Eerin het volgende:
Ik heb ook stage gelopen op mijn oude school, ik vond het wel prima. Fijn dat je niet eerst de weg moet leren kennen in de school en namen van collega's moet leren kennen. Het geeft je een voorsprong.

Nadelig vond ik dat mijn blik op het onderwijs niet zozeer werd verbreed door een nieuwe ervaring. Ik wist hoe mijn school zou zijn en zo was hij ook daadwerkelijk, terwijl ik van mijn andere stageschool (qua organisatie) veel meer heb geleerd.

Ik was vroeger geen lieverdje (nog steeds niet overigens) en daarom heb ik wel een andere coach gekregen dan de universiteit oorspronkelijk voor me had bedacht, omdat die man niet met mij wilde werken in een coach-studentrelatie. Zegt volgens mij vooral iets over hem en daar ben ik verder ook alleen maar blij om geweest.
Zegt natuurlijk ook wat over jou... Iets met gebrek aan zelfinzicht...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_173866425
Tja, het ligt er een beetje aan wat er is voorgevallen. Ik heb ook een paar oud-leerlingen waar ik moeite mee zou hebben om die te begeleiden. Omdat zij echt heel respectloos/onsympathiek zijn geweest en ik op een gegeven moment ook niet meer dan het hoognodige voor ze wilde doen. Bij een begeleiding zul je ook persoonlijke gesprekken moeten voeren, je ook wel kwetsbaar moeten opstellen, en daarvoor is wederzijds respect wel van belang. Dat wil niet zeggen dat ik zo iemand dan niet een tweede kans wil geven, maar het is gewoon beter om iemand anders de begeleiding te laten doen in zo'n geval, denk ik. Dat heb ik overigens maar met echt een enkeling hoor, dat gevoel.

Als je als aanstaande docent op je oude school terugkeert en dit opmerkt, dan zou het een mooie aanleiding kunnen zijn om met die docent een gesprek aan te gaan, over hoe je was als leerling, hoe dat kwam en hoe je daar nu op terugkijkt (en hoe die docent daar op terugkijkt). Dat lijkt me op zich best leerzaam.

Zelf moest ik er echt niet aan denken om te werken op mijn eigen middelbare school. Nog steeds niet trouwens. Veel docenten die ik helemaal niet in een docentenkamer als collega zou willen tegenkomen. Voor mij is/was die periode in mijn leven een afgesloten hoofdstuk.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:06:41 #258
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173873662
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:17:30 #259
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173873819
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie is, maar bij ons zitten de teamvergaderingen in de opslagfactor.

Als ik reken met een opslagfactor van 0,6 (of 1,6, wat je wil) dan maakt 26,5 lesuren 1413 uur. 40 uur surveillance, 40 uur mentoraat, 10 (?) uur pauzesurveillance en 160 uur deskundigheidsbevordering maakt 1663 - ongeveer 1 fte.

Vraag is: wat is de opslagfactor? En is die voor alle uren even hoog?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:29:08 #260
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173874023
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie is, maar bij ons zitten de teamvergaderingen in de opslagfactor.

Als ik reken met een opslagfactor van 0,6 (of 1,6, wat je wil) dan maakt 26,5 lesuren 1413 uur. 40 uur surveillance, 40 uur mentoraat, 10 (?) uur pauzesurveillance en 160 uur deskundigheidsbevordering maakt 1663 - ongeveer 1 fte.

Vraag is: wat is de opslagfactor? En is die voor alle uren even hoog?
Dat hebben ze er natuurlijk niet bijgezet. En er staat ook nergens een document waar dat instaat. Morgen even bij de verantwoordelijke opvragen.
pi_173874122
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
Het lijkt me een vrij licht takenpakket eigenlijk, voor fulltime.

Ik werk 0,6 en ben daarbij mentor van 28 lln (72u), sectievoorzitter (48u), stagebegeleider van een reeds tweedegraads bevoegde collega met aanstelling (12u) begeleid twee profielwerkstukken (12u) en coordineer de invoering van Cambridge traject en versterkt Engels in de onderbouw (48u). Ik sta (met twee lesuur minder dan normaal) op 0 (mijn persoonlijk budget a 0,6*50u is dan ook nog ingezet voor taakverlichting).

Als ik 'gewoon' 15 lesuren had zou ik nu 96u in de min staan, en een tijdelijje uitbreiding krijgen.

Pauzesurveillance en opvanguren zitten bij ons gewoon in de vaste voet, niet in de opslagfactor.
Kwak
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:40:18 #262
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173874177
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat hebben ze er natuurlijk niet bijgezet. En er staat ook nergens een document waar dat instaat. Morgen even bij de verantwoordelijke opvragen.
Het document waar dat in staat moet er wel degelijk zijn, en voor zover ik weet ook gewoon beschikbaar worden gesteld aan het personeel. Dat weet J-D wel, die zit volgens mij in de MR of iets dergelijks.

Kan sowieso geen kwaad om even iemand van de MR aan de jas te trekken, die kunnen je de opslagfactor waarschijnlijk zo vertellen, en/of of die voor alle lessen gelijk is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:45:44 #263
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173874271
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het document waar dat in staat moet er wel degelijk zijn, en voor zover ik weet ook gewoon beschikbaar worden gesteld aan het personeel. Dat weet J-D wel, die zit volgens mij in de MR of iets dergelijks.

Kan sowieso geen kwaad om even iemand van de MR aan de jas te trekken, die kunnen je de opslagfactor waarschijnlijk zo vertellen, en/of of die voor alle lessen gelijk is.
Ja, dat was ik sowieso van plan. Taakbeleid zou gewoon openbaar moeten zijn. Ik hoop niet dat veelzeggend is dat ze er zo geheim over doen.
pi_173874632
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:35 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Het lijkt me een vrij licht takenpakket eigenlijk, voor fulltime.

Ik werk 0,6 en ben daarbij mentor van 28 lln (72u), sectievoorzitter (48u), stagebegeleider van een reeds tweedegraads bevoegde collega met aanstelling (12u) begeleid twee profielwerkstukken (12u) en coordineer de invoering van Cambridge traject en versterkt Engels in de onderbouw (48u). Ik sta (met twee lesuur minder dan normaal) op 0 (mijn persoonlijk budget a 0,6*50u is dan ook nog ingezet voor taakverlichting).

Als ik 'gewoon' 15 lesuren had zou ik nu 96u in de min staan, en een tijdelijje uitbreiding krijgen.

Pauzesurveillance en opvanguren zitten bij ons gewoon in de vaste voet, niet in de opslagfactor.
Oei, dat zijn een hoop veeleisende taken. Pas je op dat je jezelf niet voorbij loopt?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173874669
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, dat was ik sowieso van plan. Taakbeleid zou gewoon openbaar moeten zijn. Ik hoop niet dat veelzeggend is dat ze er zo geheim over doen.
Mijn ervaring is dat sommige leidinggevenden vaak amper snappen hoe het beleid in elkaar zit. :') . Dus of het bewuste geheimzinnigheid is, weet ik niet. Verder is het zo dat hoe groter je fte hoe meer taakuren je moet opvullen. (Nog een reden om vooral geen fulltime baan te willen in het vo. :') .)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173875769
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:04 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Oei, dat zijn een hoop veeleisende taken. Pas je op dat je jezelf niet voorbij loopt?
Ja, ik ben mezelf al een beetje tegengekomen de eerste weken. Sectievoorzitter moet echt best veel doen bij ons...

Heb daarnaast 2 klassen die echt veel energie kosten (je verwacht t niet, van een brugklas en je mentorklas) en mijn mentorklas is dus ook een zorgenklasje (nu al!). Echt een beetje jammer.
Kwak
  dinsdag 19 september 2017 @ 19:24:13 #267
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173875865
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
Ervan uitgaande dat er wordt uitgegaan van 36 lesweken en een lesuur inclusief voorbereiding voor 51 klokuren per jaar staat, heb je 1351,5 klokuren aan les. Daarnaast is er een opslag van 10% aan deskundigheidsbevordering, bij 1,0fte is dit dus 166 uur. Ik weet niet wat jouw school faciliteert voor surveillancediensten, mentoraat, vergaderingen en overige schooltaken, maar hier zou dus nog 141,5 klokuren voor over zijn.
pi_173876024
Goedenavond docenten, ik heb zojuist een topic geopend omdat ik zelf wellicht ga beginnen aan een docentenopleiding en wil dat topic hierbij onder jullie aandacht brengen, alle inbreng is welkom.

SES / Werkgelegenheid en studielast Leraar Engels tov Personeel&Organisatie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:17 schreef RobbSnow het volgende:
Hallo,

ik ben dit jaar begonnen met een rechtenopleiding aan een universiteit.
Het niveau, tempo, taalgebruik liggen echter te hoog en ik wil dan ook een hbo-opleiding gaan volgen.

Ik ben specifiek opzoek gegaan naar een opleiding zonder wiskunde omdat ik daar niet goed in ben. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de lerarenopleiding Engels en op Human Resource Management dat ook wel Personeel en Organisatie wordt genoemd.

Iedere opleiding is verplicht om een aantal dingen te vermelden zoals het percentage afgestudeerden dat binnen 1,5 jaar een baan op niveau vind en het aantal studenten dat binnen 5 jaar een diploma haalt.

Het valt mij op dat zowel alumni van de Lerarenopleiding Engels als alumni van de opleiding Personeel en Organisatie relatief vaak binnen 1,5 jaar een baan op niveau bemachtigen (meer dan 80%). Ik vraag me echter af in hoeverre dat een goed beeld geeft. Is dat percentage niet te danken aan de goedlopende economie? Ook staat er niet bij hoe de verhouding deeltijd/voltijd is. Komen leraren makkelijk aan een voltijdbaan bijvoorbeeld?

Tweede punt betreft het slagingspercentage. Iets meer dan 40% van de P&O-studenten slaagt binnen 5 jaar voor de opleiding terwijl dat bij de Lerarenopleiding Engels rond de 10% is. Wat zijn de oorzaken daarvan?

Ik wil naar open dagen e.d. gaan maar die duren nog een tijd en zou het fijn vinden indien iemand alvast hiermee zou willen helpen.

Bij voorbaat dank.
pi_173891803
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat er wordt uitgegaan van 36 lesweken en een lesuur inclusief voorbereiding voor 51 klokuren per jaar staat, heb je 1351,5 klokuren aan les. Daarnaast is er een opslag van 10% aan deskundigheidsbevordering, bij 1,0fte is dit dus 166 uur. Ik weet niet wat jouw school faciliteert voor surveillancediensten, mentoraat, vergaderingen en overige schooltaken, maar hier zou dus nog 141,5 klokuren voor over zijn.
Lesuur bij ons is bv 48u per jaar! Obv 50 minuten per lesuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door kwakz0r op 20-09-2017 17:08:45 ]
Kwak
  woensdag 20 september 2017 @ 16:35:46 #270
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_173892268
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:31 schreef RobbSnow het volgende:
Goedenavond docenten, ik heb zojuist een topic geopend omdat ik zelf wellicht ga beginnen aan een docentenopleiding en wil dat topic hierbij onder jullie aandacht brengen, alle inbreng is welkom.

SES / Werkgelegenheid en studielast Leraar Engels tov Personeel&Organisatie.

[..]

Weet het niet zeker, maar misschien heeft het te maken met studenten die hun propedeuse op het HBO halen zodat ze vervolgens Engels universitair kunnen studeren? Of gewoon het hoge aantal mensen dat er tijdens stage achterkomt dat het leraarschap niet voor ze is weggelegd. Dat zal bij P&O minder vaak het geval zijn vermoed ik.

Volgensmij kom je als afgestudeerd docent Engels wel goed aan de bak. Ik kon na mijn afstuderen op mijn stageschool blijven maar ben elders aangenomen.
  woensdag 20 september 2017 @ 17:50:28 #271
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894129
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 16:12 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Lesuur bij ons is bv 48u per jaar! Obv 50 minuten per lesuur.
Bij ons is er een opslagfactor van 70% (is CAO bepaald volgens mij?) en wordt er, op heel creatieve wijze, uitgegaan van 36 lesweken per jaar. Hierdoor komen wij op 51 klokuren uit.
  woensdag 20 september 2017 @ 17:52:52 #272
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173894195
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 17:50 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Bij ons is er een opslagfactor van 70% (is CAO bepaald volgens mij?) en wordt er, op heel creatieve wijze, uitgegaan van 36 lesweken per jaar. Hierdoor komen wij op 51 klokuren uit.
Opslagfactor is niet CAO bepaald. Bij ons is ie 66%, en hier tellen ze inderdaad ook 36 lesweken.

Ik heb eens nagevraagd hoe ik dat moest zien, die 36. Nou, de rest was geen les maar activiteitendagen, toetsweken en dan geef je dus geen les. Als ik ooit de :') heb nagedaan, dan was het toen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 september 2017 @ 18:28:41 #273
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894808
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 17:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Opslagfactor is niet CAO bepaald. Bij ons is ie 66%, en hier tellen ze inderdaad ook 36 lesweken.

Ik heb eens nagevraagd hoe ik dat moest zien, die 36. Nou, de rest was geen les maar activiteitendagen, toetsweken en dan geef je dus geen les. Als ik ooit de :') heb nagedaan, dan was het toen.
Dat is bij ons ook zo; voor begin + einde schooljaar en activiteitendagen (3 weken in totaal) staan 40 klokuren, terwijl we ons juist tijdens die weken ons helemaal de blubber werken en heel veel voorbereidingen moeten treffen.

Wat ik erg krom vind, is dat een gymdocent dezelfde opslagfactor heeft als bijvoorbeeld een docent Nederlands. Het verschil in voorbereiding en nakijkwerk is uiteraard niet te vergelijken. In de gymsectie is het dan ook altijd ruziën om de examenklassen; de zomervakantie begint dan al min of meer in mei...
  woensdag 20 september 2017 @ 18:30:53 #274
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173894843
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat is bij ons ook zo; voor begin + einde schooljaar en activiteitendagen (3 weken in totaal) staan 40 klokuren, terwijl we ons juist tijdens die weken ons helemaal de blubber werken en heel veel voorbereidingen moeten treffen.

Wat ik erg krom vind, is dat een gymdocent dezelfde opslagfactor heeft als bijvoorbeeld een docent Nederlands. Het verschil in voorbereiding en nakijkwerk is uiteraard niet te vergelijken. In de gymsectie is het dan ook altijd ruziën om de examenklassen; de zomervakantie begint dan al min of meer in mei...
Tja, ik vind het eveneens krom dat de docent van wiskunde D met zijn drie leerlingen dezelfde opslagfactor krijgt als ik met 24 leerlingen wiskunde vmbo-kader. Het verschil is duidelijk.

En die 40 uur voor start/einde schooljaar, staan die op je takenplaatje of waar komen die vandaan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 september 2017 @ 18:35:27 #275
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894925
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tja, ik vind het eveneens krom dat de docent van wiskunde D met zijn drie leerlingen dezelfde opslagfactor krijgt als ik met 24 leerlingen wiskunde vmbo-kader. Het verschil is duidelijk.

En die 40 uur voor start/einde schooljaar, staan die op je takenplaatje of waar komen die vandaan?
Is uiteraard even krom. Alles staat bij ons op de normjaartaak gespecificeerd, maar hoe men op die 40 uur is uitgekomen is en blijft een mysterie.
  woensdag 20 september 2017 @ 18:36:19 #276
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173894951
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Is uiteraard even krom. Alles staat bij ons op de normjaartaak gespecificeerd, maar hoe men op die 40 uur is uitgekomen is en blijft een mysterie.
Wij hebben voor die overgebleven 4 weken sowieso niets op de taak staan, vandaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 september 2017 @ 18:37:47 #277
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894978
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wij hebben voor die overgebleven 4 weken sowieso niets op de taak staan, vandaar.
Dus het is vrijwilligerswerk?
Lijkt mij echt iets om aan te kaarten via de deelraad in ieder geval. Hoewel ze bij ons niet heel scheutig met taakuren zijn, is het nergens echt schandalig.
  woensdag 20 september 2017 @ 18:46:02 #278
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173895112
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tja, ik vind het eveneens krom dat de docent van wiskunde D met zijn drie leerlingen dezelfde opslagfactor krijgt als ik met 24 leerlingen wiskunde vmbo-kader. Het verschil is duidelijk.

En die 40 uur voor start/einde schooljaar, staan die op je takenplaatje of waar komen die vandaan?
Wat het verschil in niveau betreft kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat de grootte van de klas in praktijk weinig invloed heeft op het werk dat je ervoor moet doen, met één belangrijke uitzondering: nakijkwerk. Ik heb voor gewone (32 lln) en kleine (3 lln) klassen gestaan, en bijvoorbeeld voorbereidingstijd wordt (bij mij tenminste) niet minder, maar anders ingevuld.
pi_173895140
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 23:11 schreef Luckilicious het volgende:

[..]

Welk vak geef je? Misschien kan een van ons wat betekenen...
Engels, maar heb flinke gesprekken met de mensen van het stagebureau gehad over het falen in functioneren van ze (voornamelijk in de communicatie) en nu heb ik een stageplek toegewezen gekregen. Dus voor mij is het goed gekomen
  woensdag 20 september 2017 @ 18:48:38 #280
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173895157
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat het verschil in niveau betreft kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat de grootte van de klas in praktijk weinig invloed heeft op het werk dat je ervoor moet doen, met één belangrijke uitzondering: nakijkwerk. Ik heb voor gewone (32 lln) en kleine (3 lln) klassen gestaan, en bijvoorbeeld voorbereidingstijd wordt (bij mij tenminste) niet minder, maar anders ingevuld.
Klopt, maar datzelfde geldt natuurlijk voor parallelklassen. Het maakt nogal wat uit of je een voorbereide les één keer kunt gebruiken, of vijf keer.
  woensdag 20 september 2017 @ 18:50:00 #281
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173895188
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat het verschil in niveau betreft kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat de grootte van de klas in praktijk weinig invloed heeft op het werk dat je ervoor moet doen, met één belangrijke uitzondering: nakijkwerk. Ik heb voor gewone (32 lln) en kleine (3 lln) klassen gestaan, en bijvoorbeeld voorbereidingstijd wordt (bij mij tenminste) niet minder, maar anders ingevuld.
Het is ook bijna niet uit te rekenen. De voorbereidingstijd voor een goede les vwo wiskunde D is zelfs een stuk langer dan voor een les van mij, maar de docent die 24 leerlingen wiskunde B op het vwo mag geven, is dubbel aan de beurt. Het is bijna niet te doen om het écht netjes uit te rekenen. Wat doe je liever, verkeerd differentiëren of helemaal niet differentiëren?

Overigens ben ik mentor van 23 leerlingen en een collega van mij van 9. Krijgen we allebei evenveel uren voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173896275
Het lijkt bij ons op het mbo dan toch anders in elkaar te zitten. Ik krijg sowieso voor 39 lesweken uren. En voor elke les 50% voor & nazorg. Het nadeel is wel dat ik eigenlijk altijd maar 1 klas heb, dus ik doe die voorbereiding ook maar 1 keer. Verder is mijn jaartaak gevuld met mentoruren die voor elke klas anders zijn, bpv uren (stagebegeleiding) en dan teamondersteuning. En die stage-uren heb je niet genoeg aan ben ik al achter.
Lesvoorbereiding vind ik sowieso een gegoochel. Soms ligt het onderwerp me enorm en dan is het zo klaar en soms is het taai of mislukt elk idee en dan ben je er dus heel lang mee bezig. Nu heb ik een nieuwe methode en dat kost dus weer veel extra tijd. Ja, er zitten presentaties bij maar die zijn wel zo basic dat je er wel wat mee moet doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 20 september 2017 @ 20:21:43 #283
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173897144
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Klopt, maar datzelfde geldt natuurlijk voor parallelklassen. Het maakt nogal wat uit of je een voorbereide les één keer kunt gebruiken, of vijf keer.
Dat is zeker waar.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is ook bijna niet uit te rekenen. De voorbereidingstijd voor een goede les vwo wiskunde D is zelfs een stuk langer dan voor een les van mij, maar de docent die 24 leerlingen wiskunde B op het vwo mag geven, is dubbel aan de beurt. Het is bijna niet te doen om het écht netjes uit te rekenen. Wat doe je liever, verkeerd differentiëren of helemaal niet differentiëren?
Klopt, dat is ook jammer en eigenlijk helemaal niet eerlijk.
quote:
Overigens ben ik mentor van 23 leerlingen en een collega van mij van 9. Krijgen we allebei evenveel uren voor.
Dat is dan weer belachelijk.
  donderdag 21 september 2017 @ 20:25:06 #284
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173917322
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:50 schreef Janneke141 het volgende:

Overigens ben ik mentor van 23 leerlingen en een collega van mij van 9. Krijgen we allebei evenveel uren voor.
Bij ons wordt er wel gekeken naar het aantal leerlingen, hoewel ik de beschikbare tijd per leerling niet weet omdat ik zelf geen mentor ben.
pi_173921270
Ja hier ook. Onderbouw tm 4hv is klassikaal mentoraat (72u, meer voor de brugklas), bovenbouw (3 en 4 mavo, 5hv 6v) is persoonlijk mentoraat, 12u per vijf leerlingen (7lln is dan wel afgerond 24u)
Kwak
  donderdag 21 september 2017 @ 23:25:55 #286
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_173921771
Wij krijgen 3uur per jaar per leerling.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  vrijdag 22 september 2017 @ 19:37:19 #287
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173934844
* dubbelpost *
.
  vrijdag 22 september 2017 @ 19:37:39 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173934850
Ik krijg 55 uren voor mentoraat 3MAVO.
.
  dinsdag 26 september 2017 @ 21:46:39 #289
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_174018553
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_174022664
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:46 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?
The Perks of Being a Wallflower
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 27 september 2017 @ 07:52:02 #291
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174024539
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:46 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?
Superbad.
pi_174024570
Harold&Kumar Go to White Castle.
-
pi_174024586
Fucking Åmål
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 27 september 2017 @ 08:08:14 #294
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174024635
Kids van Larry Clark
  woensdag 27 september 2017 @ 12:21:47 #295
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_174028539
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:46 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?

Deze misschien? Volgt dezelfde jongen/acteur over een periode van 12 jaar
  woensdag 27 september 2017 @ 18:29:41 #296
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_174036140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 12:21 schreef JochemP het volgende:

[..]


Deze misschien? Volgt dezelfde jongen/acteur over een periode van 12 jaar
Waarom issie niet op Netflix!?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_174109527
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 00:05 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Zegt natuurlijk ook wat over jou... Iets met gebrek aan zelfinzicht...
Hahaha ja tuurlijk.
Ik heb nooit rare dingen gedaan, maar was wel direct in wat ik vond. Ik heb zeker veel zelfinzicht, maar helaas was die man zelf te bekrompen en star om te begrijpen dat mensen veranderen. Ik was een standaard puber en blijkbaar was zelfs dat al te veel.

Maar wat jij wilt denken joh ;)
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:00:21 #298
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_174110533
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:20 schreef Eerin het volgende:

[..]

Hahaha ja tuurlijk.
Ik heb nooit rare dingen gedaan, maar was wel direct in wat ik vond. Ik heb zeker veel zelfinzicht, maar helaas was die man zelf te bekrompen en star om te begrijpen dat mensen veranderen. Ik was een standaard puber en blijkbaar was zelfs dat al te veel.

Maar wat jij wilt denken joh ;)
Mensen die claimen direct te zijn missen 9 van de 10 keer het vermogen om tact of nuance toe te passen. Doen alsof het een kwaliteit is maakt het niet minder een tekortkoming.
Dit, dus.
pi_174110915
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:20 schreef Eerin het volgende:

[..]

Hahaha ja tuurlijk.
Ik heb nooit rare dingen gedaan, maar was wel direct in wat ik vond. Ik heb zeker veel zelfinzicht, maar helaas was die man zelf te bekrompen en star om te begrijpen dat mensen veranderen. Ik was een standaard puber en blijkbaar was zelfs dat al te veel.

Maar wat jij wilt denken joh ;)
Ik vind het van weinig klasse getuigen dat je gelijk zo'n label op iemand plakt. Ga je ook zo met je leerlingen om?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_174157170
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 00:05 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Zegt natuurlijk ook wat over jou... Iets met gebrek aan zelfinzicht...
Handig dat jij daarover kan oordelen op basis van een eenvoudige forumpost. Moet ik ook eens leren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')