abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173470608
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 21:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je krijgt te weinig betaald ;)

Je normjaartaak is 1659 uur. Stel dat je een werktijdfactor (WTF!) hebt van 0,8000, dan moet je dus 0,8 * 1659 = 1327 uur werken. Wordt je voor lessen + taken voor bijvoorbeeld 1350 uur ingezet, dan sta je 23 uur 'in de min' en werk je dus te veel - of krijg je te weinig betaald ;)
Dat klinkt logisch, dank je wel.
pi_173471557
292 in de min op een baan van 0,6. En dan heb ik 5 mentorleerlingen nog niet meegerekend. En dan te bedenken dat ik voor december mijn scriptie nog moet schrijven en dus nog niet bevoegd ben. Ik meen me te heugen dat in de cao (mbo) staat dat school iets moet regelen dat startende docenten meer tijd krijgen. Die paragraaf hebben ze bij ons duidelijk niet gelezen.

En die 38 eerstejaars moeten met zijn allen in een lokaal van 24 plaatsen en splitsen gaat formatietechnisch niet. Zucht.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 30 augustus 2017 @ 00:21:43 #203
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_173473395
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 22:32 schreef d.k. het volgende:
292 in de min op een baan van 0,6. En dan heb ik 5 mentorleerlingen nog niet meegerekend. En dan te bedenken dat ik voor december mijn scriptie nog moet schrijven en dus nog niet bevoegd ben. Ik meen me te heugen dat in de cao (mbo) staat dat school iets moet regelen dat startende docenten meer tijd krijgen. Die paragraaf hebben ze bij ons duidelijk niet gelezen.

En die 38 eerstejaars moeten met zijn allen in een lokaal van 24 plaatsen en splitsen gaat formatietechnisch niet. Zucht.
De werktijdreductie is alleen in het cao vo. Mbo cao kent dat niet. Al hebben ze het wel bij ons op school *0*
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_173474621
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 22:32 schreef d.k. het volgende:
292 in de min op een baan van 0,6. En dan heb ik 5 mentorleerlingen nog niet meegerekend. En dan te bedenken dat ik voor december mijn scriptie nog moet schrijven en dus nog niet bevoegd ben. Ik meen me te heugen dat in de cao (mbo) staat dat school iets moet regelen dat startende docenten meer tijd krijgen. Die paragraaf hebben ze bij ons duidelijk niet gelezen.

En die 38 eerstejaars moeten met zijn allen in een lokaal van 24 plaatsen en splitsen gaat formatietechnisch niet. Zucht.
Ik kreeg 10% inwerktijd bij 0,6 fte. (Hbo)

Maar die overuren klinken wel bekend :P
-
pi_173474750
Formeel zou ik 75% van mijn studieuren gecompenseerd moeten krijgen...maar niet dus. En overuren prima, maar dit is ruim een kwart meer. Dat vind ik echt te gortig in combi met een studie die ook 0,5 fte is.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173475117
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 19:57 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Even opgezocht voor je: 485. Moet kunnen.
Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Is bij mij op school wel normaal maar misschien heb ik assertieve collega's? Het is wel zo dat als je zelf niets aankaart zij het ook niet zullen doen. Ik let zelf altijd erg op bij het aannemen van taken hoe ik dan uitkom. Voor mij is -50 echt het maximum.

Oh en als er structureel fouten worden gemaakt met de taakuren etc dan lijkt me dat zeker iets voor een pmr om op te pakken. Slecht personeelsbeleid.

[ Bericht 7% gewijzigd door Franny_G op 30-08-2017 09:00:43 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173475213
Bij ons op school is -20 eigenlijk al het maximum. Dan mag je geen extra taken oppakken. Ik schrik echt van de getallen die hier genoemd worden. :o.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_173476366
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Zag toevallig bij Masterchef deze week de kok Marco Pierre White. Een van de strengste en meest opvliegende koks die bestaat. Eentje die zelfs Gordon Ramsey aan het huilen kreeg. En als ik dan zie hoe hij die kandidaten opstookt, onder vuur neemt, afbeult maar ook weer oprecht complimenteert, ze tot het uiterste drijft - dan denk ik.. Op zich ook wel een interessante manier om eens in de klas te proberen. 😁
Ik vind dat ook altijd tof om te zien, maar ik denk dat dat alleen werkt in deze specifieke context, namelijk inwijden in een vak waar de leerling voor zichzelf een carrière in ziet. En ook bij bijvoorbeeld sporten. De basis is dan een leerling die een doel heeft en een leermeester krijgt, een rolmodel.

In het middelbare onderwijs zijn de groepen grootschalig, is er doorgaans sprake van algemene vorming en zitten leerlingen er vooral omdat ze moeten. Dat is zo anders. Wel denk ik dat je bepaalde elementen eruit kunt nemen, met name het stellen van hoge eisen. Het is voor leerlingen en ook voor studenten prettig als ze je vak makkelijk kunnen halen, maar het is fantastisch als ze er moeite voor doen en achteraf moeten concluderen dat ze meer uit zichzelf hebben kunnen halen dan ze ooit hadden verwacht. Veeleisend zijn is in feite een manier om te laten zien dat je gelooft in de ander, dat je potentie ziet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173476739
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 09:04 schreef DevilsAndDust het volgende:
Bij ons op school is -20 eigenlijk al het maximum. Dan mag je geen extra taken oppakken. Ik schrik echt van de getallen die hier genoemd worden. :o.
Ik ook. Dat moet je je echt niet laten gebeuren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan als het een kwestie is van de lokale cultuur. Ik ging bijna 200 uur in de min voor komend jaar bij 0,4 fte onderwijs. Absurd, maar er viel in feite niks aan te doen. Er komt niet meer geld bij (sterker nog, er komen weer nieuwe bezuinigingen aan), dus we moeten het met elkaar doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173479284
Je spoiler staat nogal haaks op je laatste zin. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173479551
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?
Oh, heb het ook gelijk voorgelegd aan m'n teamleider/conrector hoor. Die gaan er nu naar kijken en erkenden al dat er voor geen meter iets van klopte. Overigens mag ik ook weer niet te assertief zijn, want dan vindt mijn teamleider me 'niet zo flexibel' en kan ik fluiten naar een volgend contract.

Diezelfde teamleider die me als enig personeelslid per abuis met 180 havisten bij een recreatieplas neerzet. Maar ja, flexibel zijn, flexibel zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2017 13:23:19 ]
  woensdag 30 augustus 2017 @ 13:24:10 #212
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173479703
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 10:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat ook altijd tof om te zien, maar ik denk dat dat alleen werkt in deze specifieke context, namelijk inwijden in een vak waar de leerling voor zichzelf een carrière in ziet. En ook bij bijvoorbeeld sporten. De basis is dan een leerling die een doel heeft en een leermeester krijgt, een rolmodel.

In het middelbare onderwijs zijn de groepen grootschalig, is er doorgaans sprake van algemene vorming en zitten leerlingen er vooral omdat ze moeten. Dat is zo anders. Wel denk ik dat je bepaalde elementen eruit kunt nemen, met name het stellen van hoge eisen. Het is voor leerlingen en ook voor studenten prettig als ze je vak makkelijk kunnen halen, maar het is fantastisch als ze er moeite voor doen en achteraf moeten concluderen dat ze meer uit zichzelf hebben kunnen halen dan ze ooit hadden verwacht. Veeleisend zijn is in feite een manier om te laten zien dat je gelooft in de ander, dat je potentie ziet.
Bij sommige leerlingen werkt het anders best goed. Vooral bij sommige sterke leerlingen die het uit verveling een beetje hebben opgegeven. Laat ze merken dat je denkt dat ze veel beter kunnen, en wees streng tegen ze totdat ze het niveau hebben dat jij vindt dat ze aan moeten kunnen. Sommige van die kinderen laten zich vreselijk opnaaien en gaan keihard werken.

Wat overigens niet betekent dat je dat maar meteen moet gaan toepassen in je klas, want voor iedere leerling bij wie dat positief uitpakt zijn er waarschijnlijk vijf bij wie het fout gaat.
pi_173481694
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Ik werk op een ROC dat is 'onderdeel' van het probleem. ]We houden met een aantal opleidingen samen een heel kleine opleiding overeind. Die opleiding zou, als je puur kijkt naar leerlingaantallen, waarschijnlijk maar 1,5 fte kosten. Maar ja, daar red je het niet mee als je kijkt naar taken als stagebegeleiding etc. Dus zij staan in de plus en wij in de min en samen is dat ongeveer neutraal. Tel daar nog personen bij op die eigenlijk niet meer voor de klas kunnen maar die wel in dienst zijn tot hun pensioen ergens dit jaar en dan zie je de scheve verdeling.
Komt nog bij dat er sowieso bezuinigd moet worden (collega met pensioen binnen het team, de 0,5 ft wordt niet vervangen), de leerlingenaantallen tot op heden wisselen (je wilt niet weten hoeveel mensen er nog af- en aanhaken de eerste weken) en dat je als nog niet bevoegde docent überhaupt niet teveel wilt zeggen.
En ja, natuurlijk kan ik zeggen 'ik neem die extra mentorleerlingen niet' maar dan hebben ze geen mentor. En dat gaat ten koste van hun begeleiding wat uiteindelijk ten koste gaat van onze leerlingaantallen. Als ik vorig jaar iets geleerd heb, is het wel dat 40 eerstejaars mbo'ers in 1 klas tegelijk iets leren via frontaal les een utopie is. Andere werkvormen dus, maar dan moet er wel iemand beschikbaar zijn om de groep anders in te delen of iets dergelijks. O en letterlijk moet daar ruimte voor zijn, dat is er nu ook niet.

Het goede nieuws: ik heb subsidie binnengehaald en dat levert mij een verlichting van 160 uur op. Dan is het nog 132 uur in de min. Vervolgens mag er toch nog voor 0,3 vervangen gaan worden. Die komt niet helemaal op mijn conto maar mijn team wil mij kostte wat kost houden, dus het streven is mij zoveel mogelijk richting 0 te krijgen.
En voor komend jaar coördineer ik de inzet etc, dan gaat het in ieder geval niet meer gebeuren dat er van compleet foute prognoses uitgegaan wordt.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173483644
quote:
11s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 13:06 schreef Franny_G het volgende:
Je spoiler staat nogal haaks op je laatste zin. :P .
Mijn laatste zin is wat leidinggevenden altijd zeggen. En het klopt ook: er komt een bak (te weinig) geld binnen en daar moet het van gebeuren. Nu ik minder doe, zal iemand anders dus meer moeten doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173483960
40 in een klas? Mijn hemel, de gedachte alleen al levert me een flinke lading stress op. ;(
Mon 'en!
pi_173484031
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 16:40 schreef bloempjuh het volgende:
40 in een klas? Mijn hemel, de gedachte alleen al levert me een flinke lading stress op. ;(
Die stress voel ik ook. Zeker omdat ik al ervaren heb dat het niet werkt. Maar voor nu is het gewoon even niet anders, hopelijk maar een paar keer en dan een extra persoon erbij.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173484062
Ik reken bij de eerstejaars voor de eerste weken ook op klassen van 35 of zo (het lijkt er nu op dat er 100 aanmeldingen meer zijn dan waar bij de planning rekening mee werd gehouden, maar het is nog afwachten of die ook allemaal komen opdagen). Daarna vallen er wel weer wat af, dan wordt het weer te doen. Al blijft het me een raadsel hoe ik een groep van 30 studenten in 7 x 2 weken moet leren een fatsoenlijk onderbouwd en geformuleerd betoog te schrijven.

Ik weet niet precies hoe ik met uren uitkom dit jaar, maar op papier klopt het meestal vrij aardig. Je krijgt alleen voor veel taken standaard te weinig uren toegewezen, waardoor de praktijk nog weleens anders is dan de theorie.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 17:13:21 #218
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173484627
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Is bij mij op school wel normaal maar misschien heb ik assertieve collega's? Het is wel zo dat als je zelf niets aankaart zij het ook niet zullen doen. Ik let zelf altijd erg op bij het aannemen van taken hoe ik dan uitkom. Voor mij is -50 echt het maximum.

Oh en als er structureel fouten worden gemaakt met de taakuren etc dan lijkt me dat zeker iets voor een pmr om op te pakken. Slecht personeelsbeleid.
Ik had eind vorig jaar al een akkoord gesloten met mijn leidinggevende over uitbreiding en een soort noodremregeling voor als ik het niet zou redden. Maar die is weg, en zijn opvolger 'moet dat toch echt eerst even overleggen'. Nou, ze overleggen maar een eind weg, maar als die verhoging er niet komt dan komen die taken er ook niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173484706
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 16:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mijn laatste zin is wat leidinggevenden altijd zeggen. En het klopt ook: er komt een bak (te weinig) geld binnen en daar moet het van gebeuren. Nu ik minder doe, zal iemand anders dus meer moeten doen.
Of het werk blijft liggen. Zie ik bij mij op school ook wel gebeuren. En dan is een mooie activiteit/voorziening die voor de leerlingen waardevol was verdwenen. Het is de kunst om je niet verplicht te voelen zulle dingen dan toch maar wel te doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173484868
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:16 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Of het werk blijft liggen. Zie ik bij mij op school ook wel gebeuren. En dan is een mooie activiteit/voorziening die voor de leerlingen waardevol was verdwenen. Het is de kunst om je niet verplicht te voelen zulle dingen dan toch maar wel te doen.
Ik vind ook dat we solidair moeten zijn en nee moeten zeggen tegen taken die te veel zijn. Gelukkig hebben we een goede, onderlinge verstandhouding. Op dit moment vindt er denk ik een kentering plaats. Bij ons in de groep dan, want de cultuur aan universiteiten is nog steeds rampzalig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 17:26:23 #221
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173484926
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind ook dat we solidair moeten zijn en nee moeten zeggen tegen taken die te veel zijn. Gelukkig hebben we een goede, onderlinge verstandhouding. Op dit moment vindt er denk ik een kentering plaats. Bij ons in de groep dan, want de cultuur aan universiteiten is nog steeds rampzalig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de tijd van flexcontracten en overschotvakken krijg je dat nauwelijks voor elkaar. Ik kan nog wel tegen mijn teamleider zeggen dat hij de boom in kan met zijn vrijwilligerswerk, maar dat hoeft mijn startende gymcollega-met-jaarcontract natuurlijk niet te proberen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173485159
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de tijd van flexcontracten en overschotvakken krijg je dat nauwelijks voor elkaar. Ik kan nog wel tegen mijn teamleider zeggen dat hij de boom in kan met zijn vrijwilligerswerk, maar dat hoeft mijn startende gymcollega-met-jaarcontract natuurlijk niet te proberen.
Ik begrijp dat velen in een kwetsbare positie zitten, maar je moet denk ik voor jezelf bepalen of je plezier in je werk en je gezondheid het waard zijn om voor jezelf op te komen. En vergeet niet dat het voor werkgevers ook rampzalig kan zijn om telkens brandjes te blussen door nieuwe mensen aan te trekken die ingewerkt moeten worden en ook zo omvallen..
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173485292
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Is bij mij op school wel normaal maar misschien heb ik assertieve collega's? Het is wel zo dat als je zelf niets aankaart zij het ook niet zullen doen. Ik let zelf altijd erg op bij het aannemen van taken hoe ik dan uitkom. Voor mij is -50 echt het maximum.

Oh en als er structureel fouten worden gemaakt met de taakuren etc dan lijkt me dat zeker iets voor een pmr om op te pakken. Slecht personeelsbeleid.
Bij ons is + of - 24 wisselgeld. Gebeurt niks mee.

Meer dan 24 in de min betekent of een tijdelijke uitbreiding werktijdfactor, of taken laten vervallen, of een klas eraf, of uitbetalen einde jaar.

Meer dan 24 in de plus betekent als je daarmee akkoord bent gegaan op je jaartaakformulier een extra les draaien het jaar erna. Ik ga daar nooit mee akkoord en zoek naar taken - als die er niet zijn en je bent wel bereid alles aan te nemen kunnen ze je namelijk niks opdragen.

maar wat zwets ik, ik sta nooit zoveel in de plus ;)

Ik reken het trouwens zelf einde van het jaar gewoon uit. Wat zijn mijn genormeerde taken, en met hoevee lesuren sta ik dan op een goed saldo. Daarom geef ik nu, ivm twee grote taken, maar 13 uur bij 0,6 fte.

Ik vind ook echt dat je als docent daar ook een hand in moet houden hoor.
Kwak
  woensdag 30 augustus 2017 @ 17:45:15 #224
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173485316
Bij ons rekenen ze sinds een paar jaar niet naar de streep toe, maar vanaf de streep. Dus iedereen komt precies op 0 uit. Eventuele resturen zijn 'in te zetten door teamleider'. Hier komt meestal niet zo veel van terecht, of je krijgt een keer een klusje in een project ofzo. Een enkeling komt uren te kort, deze worden er bij de werktijdfactor opgezet.
pi_173485510
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons rekenen ze sinds een paar jaar niet naar de streep toe, maar vanaf de streep. Dus iedereen komt precies op 0 uit. Eventuele resturen zijn 'in te zetten door teamleider'. Hier komt meestal niet zo veel van terecht, of je krijgt een keer een klusje in een project ofzo. Een enkeling komt uren te kort, deze worden er bij de werktijdfactor opgezet.
Ik snap deze niet...
Kwak
pi_173489620
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 16:40 schreef bloempjuh het volgende:
40 in een klas? Mijn hemel, de gedachte alleen al levert me een flinke lading stress op. ;(
Ik had vorig jaar 80 deeltijders in een collegezaal. Dolle pret. Nooit zoveel grote bekken gehad als toen :')
-
  woensdag 30 augustus 2017 @ 22:04:24 #227
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173491797
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:54 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik snap deze niet...
Bij ons zetten ze iedereen op 0 plus- of minuren, en daarna worden er lessen en taken aan de NJT toegevoegd met als uitgangspunt om daadwerkelijk op of zo dicht mogelijk bij die 0 uit te komen. Mocht je toch een aantal uur te weinig maken, dan wordt dit op de jaartaak gezet als uren die door de teamleider in te vullen zijn (veelal voor wat hand- en spanklusjes, maar vaak worden deze uren ook gewoon 'vergeten'). Hierdoor sta je dus alsnog gewoon op de 0. Mocht je een aantal uren te veel maken, dan wordt je werktijdfactor voor dat jaar uitgebreid. Je gaat dan bijvoorbeeld van 0,8 naar 0,8137. Hierdoor krijg je de extra gewerkte uren direct maandelijks uitbetaald.

Er vinden dus nooit meer verrekeningen in het volgende schooljaar plaats, aangezien iedereen op de 0 staat 'onder de streep'.
pi_173493395
Ja duh, we streven allemaal naar 0. In de ideale setting is het ook 0. Maar dan moet er een goede match zijn tussen werkelijke formatie, de tijd die je werkelijk besteed aan je taken en het leerlingaantal. Die puzzel blijkt in theorie stukken makkelijker dan in de praktijk. Sowieso in een situatie waarin je in de plus staat is er weinig aan de hand, het gaat mis bij grote hoeveelheden min uren.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173495111
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Bij ons zetten ze iedereen op 0 plus- of minuren, en daarna worden er lessen en taken aan de NJT toegevoegd met als uitgangspunt om daadwerkelijk op of zo dicht mogelijk bij die 0 uit te komen. Mocht je toch een aantal uur te weinig maken, dan wordt dit op de jaartaak gezet als uren die door de teamleider in te vullen zijn (veelal voor wat hand- en spanklusjes, maar vaak worden deze uren ook gewoon 'vergeten'). Hierdoor sta je dus alsnog gewoon op de 0. Mocht je een aantal uren te veel maken, dan wordt je werktijdfactor voor dat jaar uitgebreid. Je gaat dan bijvoorbeeld van 0,8 naar 0,8137. Hierdoor krijg je de extra gewerkte uren direct maandelijks uitbetaald.

Er vinden dus nooit meer verrekeningen in het volgende schooljaar plaats, aangezien iedereen op de 0 staat 'onder de streep'.
ok, maar dat is op zich wat er bij ons ook gebeurt, maar dan met een andere naam. En het saldo + of - 24 is sowieso na een jaar weer weg.
Kwak
pi_173497004
Ik mag vandaag ook beginnen. Spannend.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173497031
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 23:05 schreef d.k. het volgende:
Ja duh, we streven allemaal naar 0. In de ideale setting is het ook 0. Maar dan moet er een goede match zijn tussen werkelijke formatie, de tijd die je werkelijk besteed aan je taken en het leerlingaantal. Die puzzel blijkt in theorie stukken makkelijker dan in de praktijk. Sowieso in een situatie waarin je in de plus staat is er weinig aan de hand, het gaat mis bij grote hoeveelheden min uren.
In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173503300
Ik had spaarverlof opgenomen of hoe dat ook mag heten... maar stond 49 uren in de min. In onder overleg neem 49 uur minder op waardoor ik op 0 uitkom. Die 49 uur kan ik dan de komende opnemen voor taakverlichting of zo.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_173505721
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
Ik denk wel dat de puzzel vooraf kloppend maken voor een VO school net even wat makkelijker is dan voor HBO of MBO. Een VO school heeft voor de vakantie een vrij realistisch beeld van het aantal leerlingen voor het jaar erop. Je kent de instroom, je kent je uitstroom. En dan kan er natuurlijk wel nog het een en ander veranderen in de leerlingen per vak/klas/profiel/niveau, maar dat levert nooit zoveel verschuivingen op als bij een opleiding waarvoor je je moet aanmelden. Onze prognose voor het eerste jaar was 25. Het werden er 37. We zijn 3(!) dagen bezig en ik heb al een afvaller. En dit gaat zo door tot 1/10. Daar valt bijna niet tegenop te plannen.

Maar, ik moet zeggen dat het nu al een stuk beter te doen is dan vorig jaar. Toen wist ik op vrijdag dat ik een baan had en mocht in maandag beginnen. Zonder echte ervaring in het onderwijs. Nu heb ik me voorbereid, dat is echt stukken fijner.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173509219
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
ik ken ze wel hoor, de mensen die dik in de plus staan en ook echt te weinig doen (al vinden ze zelf vast dat ze hard werken)...

De PMR en de taakcommissie zijn in elk geval erg serieus bezig met de taaknormering bij ons.
Kwak
pi_173509429
Hier is de roostering nog een drama. Collega's die zwaar overbelast zijn waardoor de helft van de lessen niet eens in het lesrooster past...

Het stomme is, ik zie het maanden van tevoren gebeuren en communiceer dit naar leidinggevende. Enkel het regelen en inspelen erop gebeurt nauwelijks. Nu is iedereen in de stress en moet het opeens heel snel gefixt worden. Het lastige is dat dit vakken zijn waar je niet zo 1 2 3 mensen voor vindt.
pi_173570800
Hoi allen,

Ik heb dinsdag de eerste lessen met mijn 6V klas. Mijn collega heeft op datzelfde moment een parallelklas. We hebben allebei een blokuur, dus in het tweede uur willen we een soort klassenbattle doen met taalvragen (we geven een taal). Maar nu rijst de vraag, hoe fix je dat 60 mensen actief meedoen met zo'n quiztachtig iets? Hebben jullie een idee? Of ervaringen?

We hebben de ruimte en kunnen ook aan materiaal komen. Idee is dat een volledige klas wint, dus we willen liever niet opdelen in kleinere groepjes.

Alvast bedankt!
pi_173572534
Kahoots gebruiken?
-
pi_173575286
60 mensen actief laten meedoen gaat sowieso niet lukken.
There are only 151 Pokémon.
pi_173575523
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:12 schreef Eerin het volgende:
Hoi allen,

Ik heb dinsdag de eerste lessen met mijn 6V klas. Mijn collega heeft op datzelfde moment een parallelklas. We hebben allebei een blokuur, dus in het tweede uur willen we een soort klassenbattle doen met taalvragen (we geven een taal). Maar nu rijst de vraag, hoe fix je dat 60 mensen actief meedoen met zo'n quiztachtig iets? Hebben jullie een idee? Of ervaringen?

We hebben de ruimte en kunnen ook aan materiaal komen. Idee is dat een volledige klas wint, dus we willen liever niet opdelen in kleinere groepjes.

Alvast bedankt!
Moeten deze leerlingen actief meedoen in de zin van 'ze moeten spreken', of mag schrijven ook? Anders zou je namelijk iemand van haar klas tegen iemand van jouw klas kunnen neerzetten, antwoorden laten opschrijven (fanatiek, want wedstrijd), battelen welke klas slimmer is.

Moet het toch spreken zijn en moet iedereen aan de beurt komen, kun je ook kiezen voor een doorschuif quiz; heb je het fout; dan komt de volgende vooraan te zitten (twee rijen tegenover elkaar).

Je kunt ook vier (of vijf, zes) rijen maken, een pan en lepel meenemen, en de eerste vier van de voorste rij laten 'rennen' voor het antwoord. De eerste die met de lepel op de pan slaat mag antwoord geven (is het fout, de volgende van de 4 etc etc). De vier die het antwoord zouden moeten geven gaan achteraan in de rij zitten en er komt een nieuwe eerste rij.

Edit: Wat ik denk is; zodra iedereen 'wint' is er geen uitdaging, zal er minder actie plaatsvinden (vooral aangezien je ze alle 60 wil laten meedoen), maar dat is mijn ervaring.

Nog meer edit: bij een quiz zijn er goede en foute antwoorden en zullen er dus lln bovenuit steken (tenzij je geen uitslag/antwoorden geeft). Wat het is doel van jou als docent? Een soort 0-meting? Of wil je meer bezig met actieve werkvormen? En waarom moet iedereen winnen (dit is puur nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd naar je strategie :))?

[ Bericht 4% gewijzigd door 1410 op 03-09-2017 23:34:35 ]
pi_173590301
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 23:27 schreef 1410 het volgende:

[..]

Moeten deze leerlingen actief meedoen in de zin van 'ze moeten spreken', of mag schrijven ook? Anders zou je namelijk iemand van haar klas tegen iemand van jouw klas kunnen neerzetten, antwoorden laten opschrijven (fanatiek, want wedstrijd), battelen welke klas slimmer is.

Moet het toch spreken zijn en moet iedereen aan de beurt komen, kun je ook kiezen voor een doorschuif quiz; heb je het fout; dan komt de volgende vooraan te zitten (twee rijen tegenover elkaar).

Je kunt ook vier (of vijf, zes) rijen maken, een pan en lepel meenemen, en de eerste vier van de voorste rij laten 'rennen' voor het antwoord. De eerste die met de lepel op de pan slaat mag antwoord geven (is het fout, de volgende van de 4 etc etc). De vier die het antwoord zouden moeten geven gaan achteraan in de rij zitten en er komt een nieuwe eerste rij.

Edit: Wat ik denk is; zodra iedereen 'wint' is er geen uitdaging, zal er minder actie plaatsvinden (vooral aangezien je ze alle 60 wil laten meedoen), maar dat is mijn ervaring.

Nog meer edit: bij een quiz zijn er goede en foute antwoorden en zullen er dus lln bovenuit steken (tenzij je geen uitslag/antwoorden geeft). Wat het is doel van jou als docent? Een soort 0-meting? Of wil je meer bezig met actieve werkvormen? En waarom moet iedereen winnen (dit is puur nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd naar je strategie :))?
Thanks! Ik heb je pan-idee meegenomen in de praktijk (en dus gaan er twee pannen mee naar school morgen).

We willen een hele klas laten winnen om ten eerste de klassen een beetje een wij-gevoel te geven (dat hebben ze niet echt) en ten tweede omdat we zelf die competitie gewoon leuk vinden. We hebben uiteindelijk een soort groepjesconstructie gemaakt, waarbij ze dus met hun groepje verantwoordelijk zijn. Dat maakt het iets meer behapbaar en dan moet iedereen ook wel meedoen.

Het is een beetje een competitie zoals bij Harry Potter :p alleen duurt het maar 50 minuten in plaats van een heel jaar.
pi_173721989
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
pi_173722246
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Bij mij went het nooit.
pi_173722588
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Dat blijft :D
Ik moest voor mijn Lerarenopleiding mijn les terugkijken en een letterlijke transcriptie schrijven, omdat mijn begeleider "geen zin had om al die suffe video's te moeten kijken". Verschrikkelijk :D :D
Mon 'en!
pi_173723314
Het went niet maar ik vond het super leerzaam. Je ziet alles letterlijk uit een andere perspectief. Zolang je er maar geen enorm verslag van hoeft te maken ;)
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 11 september 2017 @ 23:29:13 #245
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_173723742
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_173727328
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Ik vind het altijd wel meevallen, maar heb in mijn studententijd veel radiowerk gedaan (en teruggeluisterd), dus was al behoorlijk gewend aan mijn stem. Verder vond ik het vooral ontzettend leerzaam om mezelf terug te zien.

quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 23:29 schreef Anosmos het volgende:
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
^O^
pi_173727754
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 23:29 schreef Anosmos het volgende:
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
In Bussum of Assen toevallig?

Gefeliciteerd!
Kwak
  dinsdag 12 september 2017 @ 19:42:13 #248
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173737542
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Ik was er vrij snel aan gewend eigenlijk. Ik heb vroeger in een band gespeeld en wij filmden elk optreden, dus ik ben er wel aan gewend om mezelf terug te zien en te horen. Dat went wel.. ;)
.
  dinsdag 12 september 2017 @ 23:35:40 #249
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_173744219
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:36 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In Bussum of Assen toevallig?

Gefeliciteerd!
Nope, in Zuid-Holland. Thanks, heel benieuwd!
Is ook m'n oude middelbare school, ken nog veel oude docenten van mij die nu ineens collega's worden, vreemd idee. Gezellig natuurlijk, maar kan me ook voorstellen dat er nadelen aan kleven. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_173746522
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:35 schreef Anosmos het volgende:

[..]

Nope, in Zuid-Holland. Thanks, heel benieuwd!
Is ook m'n oude middelbare school, ken nog veel oude docenten van mij die nu ineens collega's worden, vreemd idee. Gezellig natuurlijk, maar kan me ook voorstellen dat er nadelen aan kleven. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ja hoor, hier dezelfde situatie. Maar ik heb geen nadelen ervaren. Was een redelijk rustige en brave leerling dus geen lastige geschiedenis.
Het is een paar weken wennen en dan weet je niet beter. Vond het 0,0 een probleem.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')