abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  Redactie Frontpage zondag 18 juni 2017 @ 18:45:57 #51
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_171774885
registreer om deze reclame te verbergen
Ik geef ook al mijn lessen in de bovenbouw :6
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 18 juni 2017 @ 18:52:07 #52
107365 Friek_
Verlangen naar België.
pi_171774984
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 18:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik geef ook al mijn lessen in de bovenbouw :6
Het vmbo telt natuurlijk niet mee. Pas bij havo begint het.
"Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen."
-- Dimitri Verhulst
  Redactie Frontpage zondag 18 juni 2017 @ 18:53:41 #53
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_171775006
quote:
16s.gif Op zondag 18 juni 2017 18:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Het vmbo telt natuurlijk niet mee. Pas bij havo begint het.
Dat zeg ik ook altijd tegen mijn leerlingen. Raken ze er vast aan gewend.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 18 juni 2017 @ 18:54:46 #54
107365 Friek_
Verlangen naar België.
pi_171775022
registreer om deze reclame te verbergen
het vmbo
de havo
het vwo

Maar eigenlijk moet het toch ook 'het havo' zijn? Vragen, vragen.
"Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen."
-- Dimitri Verhulst
pi_171776037
quote:
2s.gif Op zondag 18 juni 2017 18:44 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik mag überhaupt blij zijn met een vast contract. Mijn persoonlijke verwachting is dat ik na volgend jaar gewoon op straat sta, gezien het feit dat ze niemand meer vast willen aannemen vanwege de voorspelde krimp.
Hmmmz, dat is goed balen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_171778893
nee het is de havo
There are only 151 Pokémon.
  maandag 19 juni 2017 @ 00:04:23 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_171781207
registreer om deze reclame te verbergen
Het havo of de havo kan allebei, hoor. "De havo" als je de school bedoelt, "het havo" als je het onderwijsniveau bedoelt. Maar zo scherp wordt er niet meer op gelet.
.
  woensdag 21 juni 2017 @ 08:45:55 #58
107365 Friek_
Verlangen naar België.
pi_171828900
Ik begin er steeds meer achter te komen dat vakinhoudelijk sterk zijn zo ongeveer niets uitmaakt binnen het onderwijs. Weer een illusie armer.
"Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen."
-- Dimitri Verhulst
  woensdag 21 juni 2017 @ 08:51:27 #59
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_171828955
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik begin er steeds meer achter te komen dat vakinhoudelijk sterk zijn zo ongeveer niets uitmaakt binnen het onderwijs. Weer een illusie armer.
Ik vind het al opmerkelijk dat je die illusie had ;)

Overigens maakt het stiekem wel uit. Als je vakinhoudelijk sterk bent kun je toch makkelijker goede lessen maken en bedenken en beter uitleggen omdat je boven de stof staat.

Dat ga je weer meer merken als het klassenmanagement meer vanzelf gaat na een paar jaar.
  woensdag 21 juni 2017 @ 08:57:36 #60
107365 Friek_
Verlangen naar België.
pi_171829024
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:51 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik vind het al opmerkelijk dat je die illusie had :@
Ja ach, ik dacht dat men wel de charme kon inzien van een eigenwijze, intellectuele docent geschiedenis die zijn eigen readers gebruikt, omdat de bestaande methoden maar 'bagger' geschreven zijn volgens hem. Dat soort krachtpatsers.

Maar eigenlijk draait het vooral om een beetje leuk bezig zijn met kinderen. Gisteren ook weer een sollicitatiegesprek gehad voor docent filosofie. Bleek dat het ging om onderbouw (want bovenbouw vonden ze niet rendabel genoeg). Toen maar even op de man af gevraagd waarom ze vroegen om een eerstegraads docent in de vacaturetekst, want in de onderbouw filosofie geven kun je net zo goed laten doen door een pabo-juf.

Gesprek was toen heel snel afgelopen.
"Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen."
-- Dimitri Verhulst
  woensdag 21 juni 2017 @ 15:03:41 #61
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_171835457
Nou ja dat vind ik ook wel een beetje hautain en onaardig eigenlijk.
  Redactie Frontpage woensdag 21 juni 2017 @ 15:16:50 #62
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_171835712
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:57 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja ach, ik dacht dat men wel de charme kon inzien van een eigenwijze, intellectuele docent geschiedenis die zijn eigen readers gebruikt, omdat de bestaande methoden maar 'bagger' geschreven zijn volgens hem. Dat soort krachtpatsers.

Maar eigenlijk draait het vooral om een beetje leuk bezig zijn met kinderen. Gisteren ook weer een sollicitatiegesprek gehad voor docent filosofie. Bleek dat het ging om onderbouw (want bovenbouw vonden ze niet rendabel genoeg). Toen maar even op de man af gevraagd waarom ze vroegen om een eerstegraads docent in de vacaturetekst, want in de onderbouw filosofie geven kun je net zo goed laten doen door een pabo-juf.

Gesprek was toen heel snel afgelopen.
:{
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171852768
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:57 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja ach, ik dacht dat men wel de charme kon inzien van een eigenwijze, intellectuele docent geschiedenis die zijn eigen readers gebruikt, omdat de bestaande methoden maar 'bagger' geschreven zijn volgens hem. Dat soort krachtpatsers.

Maar eigenlijk draait het vooral om een beetje leuk bezig zijn met kinderen. Gisteren ook weer een sollicitatiegesprek gehad voor docent filosofie. Bleek dat het ging om onderbouw (want bovenbouw vonden ze niet rendabel genoeg). Toen maar even op de man af gevraagd waarom ze vroegen om een eerstegraads docent in de vacaturetekst, want in de onderbouw filosofie geven kun je net zo goed laten doen door een pabo-juf.

Gesprek was toen heel snel afgelopen.
Misschien is het onderwijs gewoon niet de beste plek voor je...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_171852811
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik begin er steeds meer achter te komen dat vakinhoudelijk sterk zijn zo ongeveer niets uitmaakt binnen het onderwijs. Weer een illusie armer.
Dat is ook een reden waarom ik op het HBO lesgeef. Dan is het inhoudelijk nog interessant. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om elk jaar die middelbare-school wis- en natuurkunde te moeten geven.
pi_171853025
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is ook een reden waarom ik op het HBO lesgeef. Dan is het inhoudelijk nog interessant. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om elk jaar die middelbare-school wis- en natuurkunde te moeten geven.
Dat heeft zijn charme. Persoonlijk ligt mijn voorkeur ook in het vo dan in het hbo. Als ik naar mijn eigen school- en studietijd kijk kreeg je op het vo ook iets meer dankbaarheid terug. Ik moet er juist weer niet aan denken om voor (half)volle collegezalen te staan waar het toch de helft maar boeit wat je staat te vertellen.
't Echte en 't ware!
  donderdag 22 juni 2017 @ 09:59:47 #66
107365 Friek_
Verlangen naar België.
pi_171853235
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is ook een reden waarom ik op het HBO lesgeef. Dan is het inhoudelijk nog interessant. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om elk jaar die middelbare-school wis- en natuurkunde te moeten geven.
Op zich maakt mij dat niet zoveel uit, dat precieze niveau. Volgend jaar geef ik waarschijnlijk ook een mavo-4 klas les en eigenlijk heb ik daar best veel zin in (kan ik ook wat nieuwe werkvormen op loslaten enzo). Maar waar ik me wel aan stoor, is de (in mijn ogen) voortdurende onderwaardering van de inhoudelijk sterke docenten. Het lijkt alsof dat helemaal niet uitmaakt, terwijl ik er toch waarde aan hecht.

Afijn, ik reageerde in het gesprek wellicht wat gepikeerd toen ik zag dat ze m'n vak (filosofie) hadden gedegradeerd tot wat gekeuvel en doodleuk al een deur in m'n gezicht dichtgooiden door het te onrendabel te verklaren voor de bovenbouw. :P
"Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen."
-- Dimitri Verhulst
pi_171855278
Ik had altijd verwacht op het hbo les te gaan geven, maar sta nu op het mbo. En ik vind het juist heerlijk. Wel beroepsopleiding en een beroepsgericht vak, dat helpt misschien ook. Maar de leerlingen zijn nog echte pubers en tegelijk ben je met het leren van een beroep bezig. De ervaring die ik in dat beroep heb, vinden ze heel waardevol en het maakt het ook makkelijker om theorie aan praktijk te koppelen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_171855862
quote:
2s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:59 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Op zich maakt mij dat niet zoveel uit, dat precieze niveau. Volgend jaar geef ik waarschijnlijk ook een mavo-4 klas les en eigenlijk heb ik daar best veel zin in (kan ik ook wat nieuwe werkvormen op loslaten enzo). Maar waar ik me wel aan stoor, is de (in mijn ogen) voortdurende onderwaardering van de inhoudelijk sterke docenten. Het lijkt alsof dat helemaal niet uitmaakt, terwijl ik er toch waarde aan hecht.

Afijn, ik reageerde in het gesprek wellicht wat gepikeerd toen ik zag dat ze m'n vak (filosofie) hadden gedegradeerd tot wat gekeuvel en doodleuk al een deur in m'n gezicht dichtgooiden door het te onrendabel te verklaren voor de bovenbouw. :P
Als iemand die meeschrijft aan een methode geschiedenis reageer ik ook een beetje 'gepikeerd' als ik weer eens een eigenwijze docent ontmoet die alle methodes 'bagger' vindt en daarom zo gek is om heel veel tijd en energie te stoppen in het zelf maken van readers terwijl hij die energie ook zou kunnen besteden aan het ontwikkelen van andere vaardigheden zoals 'leuk met kinderen omgaan'. Heb ook jarenlang moeten samenwerken met zo iemand en dat was geen pretje.

Ben het overigens met kwakzor eens dat vakinhoudelijk sterk zijn zich wel degelijk kan uitbetalen. Creatief met de stof om kunnen gaan, boven de stof staan, makkelijk en snel kunnen ingaan op vragen van leerlingen etc. En als je graag inhoudelijk bezig wilt zijn, dan kun je je dus ook met de inhoud van het vak bezig gaan houden buiten je school.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_171858267
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:46 schreef d.k. het volgende:
Ik had altijd verwacht op het hbo les te gaan geven, maar sta nu op het mbo. En ik vind het juist heerlijk. Wel beroepsopleiding en een beroepsgericht vak, dat helpt misschien ook. Maar de leerlingen zijn nog echte pubers en tegelijk ben je met het leren van een beroep bezig. De ervaring die ik in dat beroep heb, vinden ze heel waardevol en het maakt het ook makkelijker om theorie aan praktijk te koppelen.
Het hangt voor mij helemaal van de groep af. Ik heb vele malen liever een groep felle vmbo'ers voor me dan een een stel hbo'ers die braaf leren voor het tentamen en niets meer doen dan dat. Hoe bevredigend onderwijs geven voor mij is, hangt volledig samen met de 'openheid' van leerlingen of studenten.

Afgelopen maandag was ik op pad met kinderen uit groep 4/5 en dat vond ik geweldig. We gingen naar Artis en besloten meteen democratisch dat we de voor ons uitgestippelde speurtocht weggooiden. Zij bepaalden de agenda. Vervolgens hebben we het merendeel van de dag in een hok bij een ei doorgebracht omdat er op elk moment een kuiken uit kon komen. Dat was zo bijzonder en zij herkenden dat. Mijn studenten daarentegen zouden zich afvragen wat dat oplevert. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_171858334
Het afdraaien van methodes is trouwens aan mij ook niet besteed en ik waardeer het juist als docenten zich hun lessen eigen willen maken. Dat daar in het onderwijs weinig ruimte voor is en het daarom een onverstandige keuze is, is wat mij betreft niet een mankement van de docent maar het onderwijssysteem.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_171863555
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:24 schreef Claudia_x het volgende:
Het afdraaien van methodes is trouwens aan mij ook niet besteed en ik waardeer het juist als docenten zich hun lessen eigen willen maken. Dat daar in het onderwijs weinig ruimte voor is en het daarom een onverstandige keuze is, is wat mij betreft niet een mankement van de docent maar het onderwijssysteem.
Ik ben zelf ook niet van het afdraaien van methodes. Maar in mijn vak zijn er zoveel creatieve en goede docenten die materiaal ontwikkelen dat online te vinden is. En bij methodes kun je natuurlijk prima selecteren, wat je wel gebruikt en wat niet. Het is echt zonde als je daarvan geen gebruik maakt maar steeds zelf het wiel gaat uitvinden. Ik maak altijd alles 'eigen' maar dat is wel een mix van dingen die ik zelf heb bedacht, input van anderen en materiaal van mezelf en van anderen. Dat is ook onderwijs wat mij betreft: goed lesgeven zit ' em ook in op die manier creatief kunnen zijn en openstaan voor de inhoud en methoden van vakgenoten. De docent die ik als collega had die al het lesmateriaal zelf maakte en alle input van derden van de hand wees was extreem rechtlijnig en eigenlijk helemaal niet zo'n goede docent.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_171868699
Het is jammer als je niet met een collega op één lijn zit. Je zou potentieel zoveel aan elkaar kunnen hebben. Ik heb de indruk dat de cultuur van het met elkaar meekijken, meedenken en mee ontwikkelen niet zo aanwezig is in het voortgezet onderwijs. Klopt dat of zie ik dat verkeerd? Ik weet wel dat je vaksecties hebt, maar hoe functioneren die?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_171868985
Dat kan per sectie erg verschillen. Ik heb nu, mede door zelf goed te selecteren, een redelijk fijne en goed functionerende sectie met aardig wat uitwisseling en samenwerking maar dat is voor het eerst in mijn loopbaan. En ik heb al heel veel slecht functionerende andere secties gezien: veel eilandjes. Docenten die teveel verschillen in stijl en aanpak. Docenten die daar ook in vast zitten. En schoolleidingen die daar alleen maar bij staan te kijken. En aansturen en begeleiden van secties vanuit de leiding is doorgaans ook slecht. Ik heb daar tijdens mijn lerarenopleiding nog een stuk over geschreven: er is heel weinig aandacht voor en weinig literatuur/ onderzoek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_171888462
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:49 schreef Japepk het volgende:

[..]

Dat heeft zijn charme. Persoonlijk ligt mijn voorkeur ook in het vo dan in het hbo. Als ik naar mijn eigen school- en studietijd kijk kreeg je op het vo ook iets meer dankbaarheid terug. Ik moet er juist weer niet aan denken om voor (half)volle collegezalen te staan waar het toch de helft maar boeit wat je staat te vertellen.
Ligt misschien aan de opleiding, maar mijn studenten zijn over het algemeen prima gemotiveerd :)
pi_171894022
Bij mij ook, al blijft mijn vak een bijvak, wat maskt dat net alle studenten het directe nut ervan zien. Maar dit afgelopen blok had ik één klas een groepje die het echt leuk vonden. Dat was heel fijn lesgeven. Maar dat soort studenten gaat zo snel mogelijk naar de uni.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')