abonnement Unibet Coolblue
pi_171063647
Stel de gemeente komt bij jou als bijstandsgerechtigde met een baan aanzetten waar je niets in ziet. Weigeren is geen optie, want dat leid tot een verlaging van 100% van de uitkering. Vervolgens moet je voor die baan op sollicitatie komen. Hoe 'eerlijk' (lees; vrij) mag je tijdens het sollicitatiegesprek zijn? Vanaf welk punt is er spraken van 'traineren' - wat ook tot een verlaging van de uitkering kan leiden? Stel de intakemanager vraagt; ''wat lijkt je leuk aan deze baan?'' Zou ik zonder consequentie beroep kunnen doen op de vrijheid van meningsuiting en zeggen; 'niets', of kan de gemeente de grondwet wellicht irrelevant achten vanwege 'het contract' dat ik met de gemeente aangegaan ben? M.a.w., kan ik binnen het construct gedwongen worden te liegen ('Lijkt me fantastisch')?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2017 22:51:01 ]
  vrijdag 19 mei 2017 @ 22:52:59 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171063706
De vrijheid van meningsuiting heeft hier echt geen biet mee te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 19 mei 2017 @ 22:54:11 #3
395200 deadprez
One more rail
pi_171063732
Gewoon jezelf zijn joh, maak je geen zorgen.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_171063733
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:52 schreef Janneke141 het volgende:
De vrijheid van meningsuiting heeft hier echt geen biet mee te maken.
Hoezo niet? In het voorbeeld wordt nota bene naar mijn mening gevraagd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2017 22:54:53 ]
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 22:56:28 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171063775
Als je je niet kan houden aan de inspanningsverplichting en je neus ophaalt voor zaken dan moet je maar zelf komen met een beter plan. Heb je die niet, heb je in mijn optiek weinig te kiezen. Het is geen filantropische instelling, zo'n bijstandsuitkering. Je mag dankbaar zijn dat je er gebruik van hebt mogen maken. En nu hop uitstromen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171063807
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:56 schreef Renesite het volgende:
Als je je niet kan houden aan de inspanningsverplichting en je neus ophaalt voor zaken dan moet je maar zelf komen met een beter plan. Heb je die niet, heb je in mijn optiek weinig te kiezen. Het is geen filantropische instelling, zo'n bijstandsuitkering. Je mag dankbaar zijn dat je er gebruik van hebt mogen maken. En nu hop uitstromen.
Wat is de inspanningsverplichting? Liegen omwille van de economische toestand v.d. gemeente?
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 22:59:22 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171063842
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:57 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wat is de inspanningsverplichting? Liegen omwille van de economische toestand v.d. gemeente?
Sollicitatieplicht bijstand [linkje]
Als u een bijstandsuitkering ontvangt, bent u verplicht om te solliciteren naar alle soorten normaal werk. Alle soorten werken worden als passend gezien. Dit houdt in dat u ook moet solliciteren naar banen die niet direct aansluiten bij uw opleidingsniveau of ervaring.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171063849
Je moet daar toch wel eerlijk op kunnen antwoorden: gewoon zeggen voor het geld!
pi_171063856
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:59 schreef Renesite het volgende:

[..]

Sollicitatieplicht bijstand [linkje]
Als u een bijstandsuitkering ontvangt, bent u verplicht om te solliciteren naar alle soorten normaal werk. Alle soorten werken worden als passend gezien. Dit houdt in dat u ook moet solliciteren naar banen die niet direct aansluiten bij uw opleidingsniveau of ervaring.
Ja, oké, en dan ga ik op sollicitatie...en dan? Daar gaat het om.
pi_171063870
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:59 schreef Diqiu-Long het volgende:
Je moet daar toch wel eerlijk op kunnen antwoorden: gewoon zeggen voor het geld!
Al zou ik 100 euro per uur krijgen...
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 23:02:03 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171063909
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, oké, en dan ga ik op sollicitatie...en dan? Daar gaat het om.
Je hebt de plicht dit tot een goed einde te brengen. Ga je het bewust niet met een open blik aan moet je dit ook oprecht en eerlijk melden aan je werkcoach. Dan an je daar ook nog een boete over krijgen. Verwijtbaarheid.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171063919
Dan ben je zoals die neger in Intouchables, dan word je aangenomen door een oude rijke man omdat je zo eerlijk bent en mag je in een Lambo racen.
standaarddrinker
pi_171063932
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Al zou ik 100 euro per uur krijgen...
Een beetje liegen moet je altijd hoor: gewoon het spelletje meespelen!
pi_171063957
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:02 schreef Renesite het volgende:

[..]

Je hebt de plicht dit tot een goed einde te brengen. Ga je het bewust niet met een open blik aan moet je dit ook oprecht en eerlijk melden aan je werkcoach. Dan an je daar ook nog een boete over krijgen. Verwijtbaarheid.
Je hebt m.a.w. de plicht te liegen (vrijheid van meningsuiting in te perken) zodra er vragen gesteld worden.
pi_171063980
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:02 schreef DrDentz het volgende:
Dan ben je zoals die neger in Intouchables, dan word je aangenomen door een oude rijke man omdat je zo eerlijk bent en mag je in een Lambo racen.
Klinkt niet verkeerd. Kreeg ie die Lambo niet tho?
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 23:04:27 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171063987
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:03 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Je hebt m.a.w. de plicht te liegen (vrijheid van meningsuiting in te perken) zodra er vragen gesteld worden.
Nee. Niet liegen. Maar wel ervoor zorgen dat je een eigen inkomen krijgt.

"Waarom wil je hier werken"
"Ik wil meer perspectief in mijn leven"
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171063999
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:04 schreef Renesite het volgende:

[..]

Nee. Niet liegen. Maar wel ervoor zorgen dat je een eigen inkomen krijgt.

"Waarom wil je hier dan niet werken"
"Ik wil meer perspectief in mijn leven"
Of:

"Waarom wil je hier dan niet werken"
"Ik wil meer perspectief in mijn leven"

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2017 23:05:01 ]
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 23:05:54 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171064020
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:04 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Of:

"Waarom wil je hier dan niet werken"
"Ik wil meer perspectief in mijn leven"
Dan zou ik als bedrijf de gemeente bellen en vragen of ze je uitkering willen verlagen met een boete. Ik betaal niet voor mijn lol belasting.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171064033
"Ik wil voor mezelf beginnen, met een uitkering"
standaarddrinker
pi_171064057
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:05 schreef Renesite het volgende:

[..]

Dan zou ik als bedrijf de gemeente bellen en vragen of ze je uitkering willen verlagen met een boete. Ik betaal niet voor mijn lol belasting.
Ja, en dan, een paar stappen verder, moet de gemeente tegen de rechter zeggen; 'Hij zei wat hij wilde..'.
pi_171064304
Er is geen plicht, want je hebt meerdere keuzes. Je kan gewoon eerlijk zijn, maar dat heeft dan logischerwijze gevolgen. Je kan zelfs je bijstand stopzetten en dan heb je al helemaal geen plichten.

Wat je ook kan doen is net als 90% van de mensen die solliciteren om wat enthousiaster te doen dat je daadwerkelijk bent. Denk je dat iedereen zijn baan leuk vind? Nee natuurlijk niet, maar soms is het even niet anders en moet je naar de toekomst kijken. Misschien kan je wel vanuit deze baan groeien naar iets wat je wel leuk vind of misschien bevalt het wel als je het eenmaal doet. Valt het alsnog tegen dan ga je opzoek naar een andere baan.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar de bijstand is nou eenmaal geen de tijd van luxe en eisen stellen.
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 23:18:23 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171064374
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:16 schreef Gekke_Pop het volgende:
Er is geen plicht, want je hebt meerdere keuzes. Je kan gewoon eerlijk zijn, maar dat heeft dan logischerwijze gevolgen. Je kan zelfs je bijstand stopzetten en dan heb je al helemaal geen plichten.

Wat je ook kan doen is net als 90% van de mensen die solliciteren om wat enthousiaster te doen dat je daadwerkelijk bent. Denk je dat iedereen zijn baan leuk vind? Nee natuurlijk niet, maar soms is het even niet anders en moet je naar de toekomst kijken. Misschien kan je wel vanuit deze baan groeien naar iets wat je wel leuk vind of misschien bevalt het wel als je het eenmaal doet. Valt het alsnog tegen dan ga je opzoek naar een andere baan.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar de bijstand is nou eenmaal geen de tijd van luxe en eisen stellen.
ja maar moet je dan liegen? /dooddoener

Je moet inderdaad gewoon je inspanning leveren. Doe je dat niet, zet die uitkering stop en doe het dan maar zelf. Op den duur is de speelruimte gewoon op.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171064570
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:16 schreef Gekke_Pop het volgende:
Er is geen plicht, want je hebt meerdere keuzes. Je kan gewoon eerlijk zijn, maar dat heeft dan logischerwijze gevolgen. Je kan zelfs je bijstand stopzetten en dan heb je al helemaal geen plichten.

Wat je ook kan doen is net als 90% van de mensen die solliciteren om wat enthousiaster te doen dat je daadwerkelijk bent. Denk je dat iedereen zijn baan leuk vind? Nee natuurlijk niet, maar soms is het even niet anders en moet je naar de toekomst kijken. Misschien kan je wel vanuit deze baan groeien naar iets wat je wel leuk vind of misschien bevalt het wel als je het eenmaal doet. Valt het alsnog tegen dan ga je opzoek naar een andere baan.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar de bijstand is nou eenmaal geen de tijd van luxe en eisen stellen.
Er is 'plicht', want er is 'straf'. Wel binnen het construct (de afspraak met de gemeente) inderdaad. Dus daarin ligt denk ik het antwoord, ik vraag me alleen af of ze het ook juridisch hebben kunnen dichtmetselen.
pi_171064655
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:18 schreef Renesite het volgende:

[..]

ja maar moet je dan liegen? /dooddoener

Je moet inderdaad gewoon je inspanning leveren. Doe je dat niet, zet die uitkering stop en doe het dan maar zelf. Op den duur is de speelruimte gewoon op.
Maar stel, de baan staat mij echt niet aan. Stel ik moet bij de Mac solliciteren terwijl ik (een vegetariër ben en) een bloedhekel heb aan de vleesindustrie. Als mij gevraagd zal worden hoe ik tegenover een baan bij hun sta, dan zou ik dus -tegen mijn wil in- een deel van mijn identiteit (mening) moeten onderdrukken.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 19 mei 2017 @ 23:27:44 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_171064661
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:24 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Er is 'plicht', want er is 'straf'. Wel binnen het construct (de afspraak met de gemeente) inderdaad. Dus daarin ligt denk ik het antwoord, ik vraag me alleen af of ze het ook juridisch hebben kunnen dichtmetselen.
Je hebt geen plicht. Je kan gewoon je uitkering stoppen.
De voorwaarde van je uitkering is gewoon de sollicitatieplicht.
Die voorwaarde heb je niet als je de uitkering niet hebt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 23:28:06 #26
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171064671
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:24 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Er is 'plicht', want er is 'straf'. Wel binnen het construct (de afspraak met de gemeente) inderdaad. Dus daarin ligt denk ik het antwoord, ik vraag me alleen af of ze het ook juridisch hebben kunnen dichtmetselen.
just find out. Ga in bezwaar/beroep
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171064678
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:27 schreef Nizno het volgende:

[..]

Je hebt geen plicht. Je kan gewoon je uitkering stoppen.
De voorwaarde van je uitkering is gewoon de sollicitatieplicht.
Die voorwaarde heb je niet als je de uitkering niet hebt.
Ja, maar sollicitatieplicht =/= liegplicht.
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 23:28:55 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171064695
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:27 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Maar stel, de baan staat mij echt niet aan. Stel ik moet bij de Mac solliciteren terwijl ik (een vegetariër ben en) een bloedhekel heb aan de vleesindustrie. Als mij gevraagd zal worden hoe ik tegenover een baan bij hun sta, dan zou ik dus -tegen mijn wil in- een deel van mijn identiteit (mening) moeten onderdrukken.
redelijk/billijkheid.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171064713
Maar even serieus, waarom zou je hier je energie in steken? Stop dat dan in het zoeken van een leuke baan?

En ik denk dat je weinig kans gaat maken, want de eis dat je moeite doet op je sollicitatie lijkt mij heel redelijk. Het is eigenlijk te triest dat er een straf nodig is om mensen te motiveren. Bijstand lijkt me geen pretje dus dan doe je er toch alles aan om eruit te komen, gewoon uit jezelf zonder dat je gedwongen wordt dmv straf?
pi_171064762
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:29 schreef Gekke_Pop het volgende:
Maar even serieus, waarom zou je hier je energie in steken? Stop dat dan in het zoeken van een leuke baan?

En ik denk dat je weinig kans gaat maken, want de eis dat je moeite doet op je sollicitatie lijkt mij heel redelijk. Het is eigenlijk te triest dat er een straf nodig is om mensen te motiveren. Bijstand lijkt me geen pretje dus dan doe je er toch alles aan om eruit te komen, gewoon uit jezelf zonder dat je gedwongen wordt dmv straf?
Sluit elkaar niet uit. Sterker nog; ik heb nog geen cent van de gemeente ontvangen. Ze kwamen met een baan aanzetten terwijl ik nog in de aanmeldingsprocedure zit. Ondertussen ben ik ook nog gewoon opzoek naar passend werk.
pi_171064852
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:28 schreef Renesite het volgende:

[..]

just find out. Ga in bezwaar/beroep
Nja, uiteindelijk zal ik er gewoon mee ingaan (vanwege financiële belangen), maar ik vind het toch best wel een puntje. Heel misschien gok ik hierop;

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:28 schreef Renesite het volgende:

[..]

redelijk/billijkheid.
Nog maar even kijken hoe het gaat.
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 23:35:41 #32
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171064886
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:31 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Sluit elkaar niet uit. Sterker nog; ik heb nog geen cent van de gemeente ontvangen. Ze kwamen met een baan aanzetten terwijl ik nog in de aanmeldingsprocedure zit. Ondertussen ben ik ook nog gewoon opzoek naar passend werk.
jonger dan 27? Dan heb je sowieso de eerste maand een extra inspanningsverplichting. En intensievere begeleiding. Succes met het vinden van een baan!!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171065002
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:35 schreef Renesite het volgende:

[..]

jonger dan 27? Dan heb je sowieso de eerste maand een extra inspanningsverplichting. En intensievere begeleiding. Succes met het vinden van een baan!!
Net erboven, maar ik werd al na de tweede ronde doorgestuurd naar een re-integratiebureau. Daar tussendoor alvast een intake bij gehad en kwamen de volgende dag al met een (klote) baan aanzetten. Hoe dan ook, bedankt! (Ook voor de andere antwoorden).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2017 23:40:07 ]
pi_171065048
Maar kom je dan uit de WW of rechtstreeks de bijstand in?

En hoe is dit gecommuniceerd? Misschien als jij inzet toont en ipv bij dit bedrijf met 3 andere sollicitaties aankomt dat er dan nog iets mogelijk is.

Maar alsnog als er niks mogelijk is, je zit in de bijstand en dan kan je eigenlijk niks eisen. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens in de schoonmaak gewerkt. Denk je dat ik dat leuk vond? Elke dag helemaal kapot en stinkend thuiskomen, maanden niks anders gedaan dan slapen/eten/werken.

En je argument dat een vegetarisch iemand niet in de McDonalds kan werken raakt ook kant nog wal, want dan kan ik ook van alles verzinnen en kan ik nergens werken.
pi_171065168
O en dat redelijk/billijkheid was volgens mij juist een argument voor de gemeente en niet echt iets waar je op kunt gokken.
pi_171065428
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:41 schreef Gekke_Pop het volgende:
Maar kom je dan uit de WW of rechtstreeks de bijstand in?

En hoe is dit gecommuniceerd? Misschien als jij inzet toont en ipv bij dit bedrijf met 3 andere sollicitaties aankomt dat er dan nog iets mogelijk is.

Maar alsnog als er niks mogelijk is, je zit in de bijstand en dan kan je eigenlijk niks eisen. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens in de schoonmaak gewerkt. Denk je dat ik dat leuk vond? Elke dag helemaal kapot en stinkend thuiskomen, maanden niks anders gedaan dan slapen/eten/werken.

En je argument dat een vegetarisch iemand niet in de McDonalds kan werken raakt ook kant nog wal, want dan kan ik ook van alles verzinnen en kan ik nergens werken.
Kom uit de WW inderdaad. Nou ja, het is gecommuniceerd onder het mom van; 'ondertussen kijken we verder...'. Maar ik weet uit (eerdere) ervaring dat het desbetreffende bedrijf zich totaal niet voor het individu interesseert; mensen aan het werk krijgen = cashen. De vorige keer eindigde alle hulp toen ik werk (ook schoonmaken) had geaccepteerd. Pas toen ik ontslagen werd, werd het systeem weer actief.
pi_171065677
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:28 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, maar sollicitatieplicht =/= liegplicht.
Maar solliciteren is wel meer dan fysiek aanwezig zijn bij een gesprek.
Je zult toch moeten proberen om jezelf te verkopen.

En als je slim genoeg bent om hier te vragen of de gemeente je vrijheid van meningsuiting schendt dan ben je ook slim genoeg om iets te verzinnen waardoor de werkgever je niet wil zonder te zeggen dat je alleen maar komt omdat het moet.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_171065807
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 00:14 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar solliciteren is wel meer dan fysiek aanwezig zijn bij een gesprek.
Je zult toch moeten proberen om jezelf te verkopen.

En als je slim genoeg bent om hier te vragen of de gemeente je vrijheid van meningsuiting schendt dan ben je ook slim genoeg om iets te verzinnen waardoor de werkgever je niet wil zonder te zeggen dat je alleen maar komt omdat het moet.
Ja, als ik het doelbewust zou willen ontlopen (zonder al te veel gezeik als gevolg), dan zou ik het natuurlijk veel slimmer kunnen spelen. Het gaat me nu vooral om het principe, en of ik het als een basisuitgangspunt zou kunnen hanteren. In de praktijk zou ik bijvoorbeeld (genuanceerd) twijfel laten blijken en zo. En als de gemeente dan vraagt; ''waarom was je zo twijfelachtig?'', dat ik dan gewoon kan zeggen; omdat ik eerlijk wilde zijn, dat leek mij het beste voor beide partijen: ''Ik weet namelijk niet of ...''

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2017 00:22:51 ]
  zaterdag 20 mei 2017 @ 00:30:52 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171065926
Misschien moet je je eerst even verdiepen in wat die "vrijheid van meningsuiting" is waarop je je wilt beroepen.
pi_171065975
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 00:30 schreef Lunatiek het volgende:
Misschien moet je je eerst even verdiepen in wat die "vrijheid van meningsuiting" is waarop je je wilt beroepen.
Mogelijk goede input. Iets meer uitleg gaarne.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 00:42:36 #42
395200 deadprez
One more rail
pi_171066078
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 00:34 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Mogelijk goede input. Iets meer uitleg gaarne.
Hij bedoelt denk ik dat je beter geen termen kunt gebruiken waarvan je niet precies snapt wat ze inhouden.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_171066164
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 00:42 schreef deadprez het volgende:

[..]

Hij bedoelt denk ik dat je beter geen termen kunt gebruiken waarvan je niet precies snapt wat ze inhouden.
Ja dat bedoelt hij denk ik ook. Heel goed gezien. Nu nog de vraag of hij kan het beargumenteren.
pi_171066244
Je hebt alle vrijheid van meningsuiting. Alleen helpt je die hier he-le-maal niets. Ik mag mijn werkgever van de grondwet ook best een enorme lul-met-vingers noemen. Weinig mis mee. Maar tegelijkertijd zal mijn werkgever het niet waarderen en mij de deur wijzen. En dat recht heeft hij dan weer.

Als je het niet bloedserieus meende, was het hele idee dat je in de OP uiteenzet nog lachwekkend ook :')
  zaterdag 20 mei 2017 @ 00:53:57 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171066273
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 00:34 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Mogelijk goede input. Iets meer uitleg gaarne.
Als jij het over de "vrijheid van meningsuiting" hebt, dan heb je het vermoedelijk over artikel 7 van de grondwet, of denkt het daarover te hebben: http://www.denederlandseg(...)299q0sr/vgrnbj1z0qzw
Citaat:
quote:
In Nederland mag je zeggen en schrijven wat je denkt zonder daar eerst toestemming voor te vragen. Maar de rechter kan je achteraf wel straffen, als je iets zegt of schrijft dat niet mag volgens een ander artikel van de Grondwet of een andere wet.
Je mag dus bij de sollicitatie zeggen wat je wilt, er is geen wet die je voorschrijft wat je wel en niet mag zeggen. Maar je moet wel de gevolgen dragen van wat je zegt, dat is helemaal je eigen verantwoordelijkheid. M.a.w. hoe wil je die "vrijheid van meningsuiting" uit de grondwet opvoeren om onder je sollicitatieplicht uit te komen?

Als jij gewoon niet wilt werken, is het terecht dat je geen uitkering krijgt. Oorzaak > gevolg, eigen verantwoordelijkheid.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 00:59:43 #46
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_171066365
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:03 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Je hebt m.a.w. de plicht te liegen (vrijheid van meningsuiting in te perken) zodra er vragen gesteld worden.
Nee hoor. Je mag gewoon eerlijk zijn.

''Wat trekt u aan in deze functie?''

''Nou, eigenlijk helemaal niets. Maar ik moet van het/de UWV/RSD.''

''Ok, fijn dat u er in ieder geval eerlijk en duidelijk over bent, maar denkt u te kunnen fungeren in deze functie?''

En daarna is je antwoord bepalend.
Jij bent echt niet de eerste die die vraag krijgt en zo beantwoord. En er zelfs nog een leuke baan aan over houdt ook (ja, er zijn er meer die het niet hebben).
pi_171067549
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:24 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Er is 'plicht', want er is 'straf'. Wel binnen het construct (de afspraak met de gemeente) inderdaad. Dus daarin ligt denk ik het antwoord, ik vraag me alleen af of ze het ook juridisch hebben kunnen dichtmetselen.
Er is plicht vanuit jouw vrije keuze om bijstand aan te vragen. Netzoals er aan bijna elke overeenkomst rechten en plichten vastzitten.

Jij hoeft aan geen enkele energieleverancier niet te betalen, tenzij je een contract afsluit en energie gaat verbruiken. Jij kunt het ook compleet waanzinnig vinden dat er in dit land motorrijtuigenbelasting betaald moet worden. Prima, maar kies je er voor om een auto te kopen, dan is jouw mening daarover niets waard en moet je betalen.

Je mag overal een mening over hebben en je mag die ook best uiten. Alleen als je er naar handelt, heeft dat soms negatieve gevolgen. Je ongezouten mening vertellen aan een (toekomstige) werkgever is zo'n handeling die negatieve gevolgen kan hebben.

Je wordt simpelweg geacht om daar over na te denken.
pi_171069706
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 00:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je mag dus bij de sollicitatie zeggen wat je wilt, er is geen wet die je voorschrijft wat je wel en niet mag zeggen. Maar je moet wel de gevolgen dragen van wat je zegt, dat is helemaal je eigen verantwoordelijkheid. M.a.w. hoe wil je die "vrijheid van meningsuiting" uit de grondwet opvoeren om onder je sollicitatieplicht uit te komen?

Als jij gewoon niet wilt werken, is het terecht dat je geen uitkering krijgt. Oorzaak > gevolg, eigen verantwoordelijkheid.
Nogmaals, ik probeer niet onder de sollicitatieplicht uit te komen. As ik niet gecensureerd mag worden zou ik dus op voorhand aan de gemeente moeten vragen of ik tijdens het sollicitatiegesprek eerlijk mag zijn. Daarop volgt een ja/nee-antwoord. De gemeente kan geen 'nee' antwoorden, want dat zou in strijd zijn met het 'censuurverbod'. Ik zou desondanks 'achteraf' gestraft kunnen worden, maar op grond van welke wet (zie jouw citaat; ''... je iets zegt of schrijft dat niet mag volgens een ander artikel van de Grondwet of een andere wet.'') zou ik dan gestraft kunnen worden? Volgens mij is het enige wat strafbaar is, 'het gevolg' van mijn keuze om eerlijk te zijn.
pi_171069727
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 00:59 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Nee hoor. Je mag gewoon eerlijk zijn.

''Wat trekt u aan in deze functie?''

''Nou, eigenlijk helemaal niets. Maar ik moet van het/de UWV/RSD.''

''Ok, fijn dat u er in ieder geval eerlijk en duidelijk over bent, maar denkt u te kunnen fungeren in deze functie?''

En daarna is je antwoord bepalend.
Jij bent echt niet de eerste die die vraag krijgt en zo beantwoord. En er zelfs nog een leuke baan aan over houdt ook (ja, er zijn er meer die het niet hebben).
Wat weerhield mensen om te zeggen; 'niet echt, want *een of andere reden*.?
pi_171069750
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 07:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Er is plicht vanuit jouw vrije keuze om bijstand aan te vragen. Netzoals er aan bijna elke overeenkomst rechten en plichten vastzitten.

Ja, maar welke plicht in de overeenkomst rechtvaardigt dan de eis dat ik moet liegen/niet eerlijk mag zijn?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:44:42 #51
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171070026
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:54 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hoezo niet? In het voorbeeld wordt nota bene naar mijn mening gevraagd.
En je bent dan ook vrij om die mening te verkondigen.

En de overheid is vrij om jou dan geen geld te gaan geven omdat je de voorwaarden die hangen aan dat geld aan het schenden bent. Als ze je een boete gaven was het een ander verhaal. Er zit een groot moreel verschil tussen iemand weigeren geld te geven en iemand geld afnemen als straf.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171070164
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En je bent dan ook vrij om die mening te verkondigen.

En de overheid is vrij om jou dan geen geld te gaan geven omdat je de voorwaarden die hangen aan dat geld aan het schenden bent. Als ze je een boete gaven was het een ander verhaal. Er zit een groot moreel verschil tussen iemand weigeren geld te geven en iemand geld afnemen als straf.
Nogmaals;

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:30 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, maar welke plicht (of dus; voorwaarde) in de overeenkomst rechtvaardigt dan de eis dat ik moet liegen/niet eerlijk mag zijn?
Ik weet niet of 'de maatregel' opgevat kan worden als 'afnemen' of 'weigeren te geven'. Het is mogelijk een goed punt. Het ligt eraan hoe je de bijstand ziet; als iets waar je wettelijk recht op hebt of als een vrijblijvend iets...
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:53:15 #53
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171070198
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:51 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Nogmaals;

[..]

Ik weet niet of 'de maatregel' opgevat kan worden als 'afnemen' of 'weigeren te geven'. Het is mogelijk een goed punt. Het ligt eraan hoe je de bijstand ziet; als iets waar je wettelijk recht op hebt of als een vrijblijvend iets...
Jij lijkt het als een recht te zien waar de ander een plicht heeft om jou dat geld te geven. Ik denk dat dat een fout is. Dat geld ligt daar voor mensen die bereid zijn zich aan de regels te houden. Doe je dat niet dan was dat geld ueberhaupt niet voor jou.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171070215
Ik ben een tijdje terug ergens op gesprek geweest via de gemeente, maar dat was wel een bedrijf waar ik graag had willen werken. Het zwaartepunt bleek bij die functie echter toch een stuk meer te liggen op punten waar ik nou juist echt niet sterk in ben. Het bedrijf had al meerdere mensen op die functie gehad die uiteindelijk ook niet geschikt bleken en gaven aan nu wel echt iemand te willen die daar sterk in was. Ze hadden zelf ook al wel een beetje het vermoeden dat dat bij mij niet zo was, toen ze er naar vroegen heb ik dat ook gewoon eerlijk aangegeven. En dat was verder wat betreft mijn coach allemaal prima.

Gewoon keihard zeggen dat je de betreffende functie helemaal niet aantrekkelijk vindt, of dat je op gesprek komt omdat het moet, dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Of je daar in de praktijk mee weg kan komen weet ik niet, heb het niet uitgeprobeerd ;)

Een eerdere coach van mij vond trouwens wel dat ik gewoon moest liegen. Ik heb ook nog een parttime baan, en ik solliciteerde toen voor een andere parttime baan die ik hoopte te kunnen combineren. In dat gesprek bleek dat ze iemand wilden die maandag t/m zondag de volledige dag beschikbaar is, of iig dat zij volledig de eerste keus hebben qua inplannen. Dat ging uiteraard niet. Mijn coach vond toen een beetje dat het mijn eigen schuld was dat ik de baan niet kreeg, en dat ik maar had moeten zeggen dat ik al niet meer werkzaam was bij dat andere bedrijf. Wat dus echt gewoon glashard liegen is... begrijp nog steeds niet dat ze serieus vond dat ik dat had moeten doen :X
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_171070234
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Jij lijkt het als een recht te zien waar de ander een plicht heeft om jou dat geld te geven. Ik denk dat dat een fout is. Dat geld ligt daar voor mensen die bereid zijn zich aan de regels te houden. Doe je dat niet dan was dat geld ueberhaupt niet voor jou.
Hiermee kom je op deze discussie uit WGR / Dwangarbeid v.s. participatieplicht waarover moeilijk consensus te bereiken valt. Maar stel ik ga er in mee, dan blijft de hamvraag; aan welke regel houd ik mij niet?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:57:51 #56
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171070268
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:55 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hiermee kom je op deze discussie uit WGR / Dwangarbeid v.s. participatieplicht waarover moeilijk consensus te bereiken valt. Maar stel ik ga er in mee, dan blijft de hamvraag; aan welke regel houd ik mij niet?
Aan de regel die stelt dat je oprecht je best moet doen om die baan te krijgen. Gaan roepen dat het je niks lijkt (hoewel eerlijk) is dus niet je best doen om die baan te krijgen. Doe je niet je best om die baan te krijgen dan heb je geen recht om aanspraak te maken op het geld wat wij als samenleving bereid zijn mensen te geven die wel hun best doen.

Je HOEFT niet je best te doen en wij HOEVEN jou geen geld te geven. Simpel toch?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171070558
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:54 schreef VixenFromHell het volgende:
Mijn coach vond toen een beetje dat het mijn eigen schuld was dat ik de baan niet kreeg, en dat ik maar had moeten zeggen dat ik al niet meer werkzaam was bij dat andere bedrijf. Wat dus echt gewoon glashard liegen is... begrijp nog steeds niet dat ze serieus vond dat ik dat had moeten doen :X
De gemeente wil dat jij weggaat uit de bijstand, want de bijstand kost een gemeente geld. Als je moet liegen om uit de bijstand te komen, dan zal de gemeente willen zien dat je dat doet. Het interesseert ze echt niks. Zolang jij de bijstand maar uit bent.

In dit geval denk ik ook dat de kans groot is dat als TS eerlijk is, en dit dat de coach ten gehore komt TS wel een strafmaatregel kan verwachten. Doel is zo min mogelijk mensen in de bijstand, en daar is veel voor mogelijk.

Overigens zou TS er beter aan doen te proberen dat baantje gewoon te krijgen, en van daaruit verder te gaan solliciteren. Staat gewoon beter bij sollicitatiegesprekken als je ergens al werk hebt dan dat je in de bijstand zit.
pi_171071134
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:54 schreef VixenFromHell het volgende:
Ik ben een tijdje terug ergens op gesprek geweest via de gemeente, maar dat was wel een bedrijf waar ik graag had willen werken. Het zwaartepunt bleek bij die functie echter toch een stuk meer te liggen op punten waar ik nou juist echt niet sterk in ben. Het bedrijf had al meerdere mensen op die functie gehad die uiteindelijk ook niet geschikt bleken en gaven aan nu wel echt iemand te willen die daar sterk in was. Ze hadden zelf ook al wel een beetje het vermoeden dat dat bij mij niet zo was, toen ze er naar vroegen heb ik dat ook gewoon eerlijk aangegeven. En dat was verder wat betreft mijn coach allemaal prima.

Gewoon keihard zeggen dat je de betreffende functie helemaal niet aantrekkelijk vindt, of dat je op gesprek komt omdat het moet, dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Of je daar in de praktijk mee weg kan komen weet ik niet, heb het niet uitgeprobeerd ;)

Een eerdere coach van mij vond trouwens wel dat ik gewoon moest liegen. Ik heb ook nog een parttime baan, en ik solliciteerde toen voor een andere parttime baan die ik hoopte te kunnen combineren. In dat gesprek bleek dat ze iemand wilden die maandag t/m zondag de volledige dag beschikbaar is, of iig dat zij volledig de eerste keus hebben qua inplannen. Dat ging uiteraard niet. Mijn coach vond toen een beetje dat het mijn eigen schuld was dat ik de baan niet kreeg, en dat ik maar had moeten zeggen dat ik al niet meer werkzaam was bij dat andere bedrijf. Wat dus echt gewoon glashard liegen is... begrijp nog steeds niet dat ze serieus vond dat ik dat had moeten doen :X
Kan dus inderdaad afhankelijk zijn van de coach. Als er oprechte bezwaren zijn - jij niet aan alle functie-eisen denkt te kunnen voldoen, dan is het volgens mij in het belang van iedereen dat die op tafel komen te liggen. Zowel jij, de coach als het bedrijf hebben er niets aan als je op de verkeerde plek komt te zitten en binnen de kortste tijd weer ontslagen zal worden. Het gedrag van de laatste coach komt wel vaker voor dan de eerste, heb ik het idee. Voor re-integratiebureau's ligt dat soms weer anders, omdat die pas betaalt krijgen zodra een cliënt 3 maanden werkt.
Keihard zeggen dat je de functie aanspreekt, dat zal de gemiddelde coach niet accepteren inderdaad. Dat zou je dan anders moeten spelen, door bijvoorbeeld te benadrukken waarom je niet aan de belangrijkste functie-eisen zal kunnen voldoen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2017 12:55:58 ]
pi_171071149
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Aan de regel die stelt dat je oprecht je best moet doen om die baan te krijgen. Gaan roepen dat het je niks lijkt (hoewel eerlijk) is dus niet je best doen om die baan te krijgen. Doe je niet je best om die baan te krijgen dan heb je geen recht om aanspraak te maken op het geld wat wij als samenleving bereid zijn mensen te geven die wel hun best doen.

Je HOEFT niet je best te doen en wij HOEVEN jou geen geld te geven. Simpel toch?
Waar staat dat die regel impliceert dat je moet liegen/zwijgen; jezelf moet censureren?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:57:17 #60
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171071205
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:54 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Waar staat dat die regel impliceert dat je moet liegen/zwijgen; jezelf moet censureren?
Je moet je best doen die baan te krijgen. That's it. Regel dat lekker zelf hoe je het doet. Als je maar geen pipa's op tafel legt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171071211
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:54 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Waar staat dat die regel impliceert dat je moet liegen/zwijgen; jezelf moet censureren?
Je moet niets.

Vraag geen uitkering aan en alles alweer opgelost.

Godsamme wat een treurnis deze TS.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_171071272
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je moet je best doen die baan te krijgen. That's it. Regel dat lekker zelf hoe je het doet. Als je maar geen pipa's op tafel legt.
Dan doe ik toch mijn best terwijl ik eerlijk ben, als dat elkaar niet uitsluit?
pi_171071326
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:57 schreef hottentot het volgende:

Je moet niets.

Vraag geen uitkering aan en alles alweer opgelost.

Godsamme wat een treurnis deze TS.
Het treurige is dat TS niet inziet dat zijn argumentatie mank gaat. Wat hij aanhaalt uit de grondwet is niet in strijd met de eisen die aan een bijstandsuitkering worden gesteld. Dat is al meerdere keren uitgelegd, maar hij ziet het niet. Dan kan je deze discussie blijven voeren tot je een ons weegt. Simpeler dan het gedaan is, kan je het niet uitleggen. TS begrijpt het niet en blijft daarom vasthouden aan de vermeende ontdekking dat de eisen die gesteld worden aan een bijstandsuitkering tegen de grondwet ingaan.
pi_171071383
Ik zeg helemaal nergens dat de eisen aan een bijstandsuitkering in strijd zijn met de grondwet; ik vraag of dat het geval is. Daarom meermaals de vraag; waar staat uitgelegd dat zelfcensuur een vereiste is of; hoe de regel 'je best doen' wordt uitgelegd.
pi_171071442
Zomaar een vraag: zou je nog steeds zo 'eerlijk' willen zijn bij een potentiële werkgever als er géén mogelijkheid voor je was een uitkering te ontvangen?
pi_171071555
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 13:10 schreef Queller het volgende:
Zomaar een vraag: zou je nog steeds zo 'eerlijk' willen zijn bij een potentiële werkgever als er géén mogelijkheid voor je was een uitkering te ontvangen?
Nee. Ik zou ook niet eerlijk willen zijn met een pistool van een jihadist op mijn hoofd die mij vraagt of ik een moslim ben.
pi_171071730
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:27 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Maar stel, de baan staat mij echt niet aan. Stel ik moet bij de Mac solliciteren terwijl ik (een vegetariër ben en) een bloedhekel heb aan de vleesindustrie. Als mij gevraagd zal worden hoe ik tegenover een baan bij hun sta, dan zou ik dus -tegen mijn wil in- een deel van mijn identiteit (mening) moeten onderdrukken.
Mijn ervaring is dat je nergens MOET solliciteren. Ze sturen jou, samen met alle andere bijstandsgerechtigden, een lijs met vacatures op waarop je eventueel zou kunnen solliciteren.

Alleen die werkervaringsplekken (werken voor je uitkering) zijn verplicht.
Idiote eisen stellen ze ook niet zoals 300 km verderop solliciteren of iets doen wat je gewoon niet kan zoals de hele dag lopen met versleten knieën of een baan die veel sociale vaardigheden vraagt als je die niet hebt.

Wat vooral van belang is, is of je je inzet voor het vinden van een baan. Hoe meer je dat aantoont hoe minder ze op je huid zitten. In mijn gemeente zie ik dat ze echte werkontlopers wel banen 'aanbieden' waarop ze moeten solliciteren.
pi_171072437
In zulke gevallen vind een belangafweging plaats tussen de vangnetfunctie van de bijstand/het financiële belang van de overheid en het grondrecht. Afgaande op de jurisprudentie wordt het belang van de overheid in bijna alle gevallen zwaarder geacht wanneer het gaat om algemeen geaccepteerde arbeid. Als jij door je eerlijkheid je arbeidsinschakeling traineert dan zullen ze te horen krijgen van de werkgever waarbij je solliciteert en dan krijgt je inderdaad een maatregel.
pi_171073038
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Aan de regel die stelt dat je oprecht je best moet doen om die baan te krijgen. Gaan roepen dat het je niks lijkt (hoewel eerlijk) is dus niet je best doen om die baan te krijgen. Doe je niet je best om die baan te krijgen dan heb je geen recht om aanspraak te maken op het geld wat wij als samenleving bereid zijn mensen te geven die wel hun best doen.

Je HOEFT niet je best te doen en wij HOEVEN jou geen geld te geven. Simpel toch?
Lekker asociaal uitgangspunt. Bijstand is laatste inkomstenbron, het is niet alsof je dan nog een keuze hebt om te zeggen: "mwah, doe mij maar geen uitkering". Geen uitkering = geen geld = geen eten en geen dak boven je hoofd en wel schulden.
zelfde als diginoob
  zaterdag 20 mei 2017 @ 15:00:16 #70
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_171073171
Zelden zo'n onzin in WGR gezien.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 15:03:23 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171073212
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:52 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Lekker asociaal uitgangspunt. Bijstand is laatste inkomstenbron, het is niet alsof je dan nog een keuze hebt om te zeggen: "mwah, doe mij maar geen uitkering". Geen uitkering = geen geld = geen eten en geen dak boven je hoofd en wel schulden.
Lekker asociaal uitgangspunt. Thuis zitten terwijl je werk had kunnen krijgen terwijl een ander zich het schompus werkt voor jouw natje en droogje.

Ik vind sociale voorzieningen prima. Ik denk dat Nederland een beter land is met het vangnet wat we hebben maar daar moeten wel gewoon voorwaarden aan verbonden zijn. Kom nou.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171074260
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:52 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Lekker asociaal uitgangspunt. Bijstand is laatste inkomstenbron, het is niet alsof je dan nog een keuze hebt om te zeggen: "mwah, doe mij maar geen uitkering". Geen uitkering = geen geld = geen eten en geen dak boven je hoofd en wel schulden.
Lekker asociaal uitgangspunt. Niet willen werken en dan maar teren aan de bijstand. Ik vind het vooral sneu dat er sancties moeten zijn om mensen te motiveren om aan de bak te gaan.
n dit geval heeft TS al een tijdje in de WW gezeten zonder iets te vinden voor zichzelf.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zaterdag 20 mei 2017 @ 16:49:00 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171075197
Tja, een vangnet is niet als hangmat bedoelt.
TS kan gewoon die baan aannemen als ze hem willen hebben, en van daar uit verder solliciteren naar iets beters. Is de kans dat ze je daar aannemen ook nog eens groter.
pi_171076146
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:16 schreef VanAvesaat het volgende:

[..]

De gemeente wil dat jij weggaat uit de bijstand, want de bijstand kost een gemeente geld. Als je moet liegen om uit de bijstand te komen, dan zal de gemeente willen zien dat je dat doet. Het interesseert ze echt niks. Zolang jij de bijstand maar uit bent.
In dit geval had dat weinig zin. Beide banen waren zo'n 12 uur per week, en de baan die ik al had is een vaste aanstelling. Dus dan had ik gelogen, had ik die baan gekregen.. en dan had ik op moeten biechten dat ik toch nog vast zit aan die andere baan. Dan zit ik met 2 banen die niet te combineren zijn, en waarschijnlijk bij die nieuwe baan een proeftijd dus :W. Of een hoop gedoe omdat beide werkgevers me tegelijk in willen zetten en dan kan ik bij 1 van beide niet op komen dagen. Dan heb je niet zoveel aan zo'n leugen natuurlijk. En als je liegt over je kwaliteiten oid en je krijgt de baan, dan komt dat ook wel uit als je aan het werk moet. Maar goed, dat is wel wat anders dan aangeven dat je de baan eigenlijk helemaal niet zou willen, terwijl je het wel zou kunnen. Dan moet je gewoon je best doen om die baan binnen te halen en van daaruit verder kijken naar wat leukers.
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_171076157
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:52 schreef diginoob2 het volgende:
Het is niet alsof je dan nog een keuze hebt om te zeggen: "mwah, doe mij maar geen uitkering". Geen uitkering = geen geld = geen eten en geen dak boven je hoofd en wel schulden.
Psies ^O^

Een prachtig moment om van je reet te komen en je boeltje voor elkaar te gaan maken.*

* Disclaimertje: als iemand niet kán, dan mag hij / zij wmb driedubbele bijstand krijgen. No prob!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')