abonnement Unibet Coolblue
pi_171054387
Eén van de strategieën uit het boek ‘Huh!?’ van Omdenken is om te accepteren, aanvaard de werkelijkheid zoals die nu is en kijk wat je ermee kunt. Op de website van Omdenken zelf kun je talloze voorbeelden vinden van hoe bepaalde vraagstukken zijn ‘omgedacht’.

Zelf vond ik dit een mooi voorbeeld: Daklozen weren, of doneren? (via omdenken.nl)

Bij het metrostation Hauptbahnhof in Hamburg staat een ideaal muurtje om even rustig op te hangen of zitten. Er was alleen één probleem, volgens de gemeente hingen er te veel daklozen rond. Ze besloten daarom om er een stokje voor te steken, maar daar werd slim gebruik van gemaakt door een groepje hulpverleners.

Build a wall
Om ervoor te zorgen dat daklozen geen gebruik konden maken van het muurtje, liet de gemeente een hoog hek plaatsen. Het hek zorgt er weliswaar voor dat de daklozen er niet meer rondhangen, omdat zitten of liggen onmogelijk werd gemaakt… Maar de gemeente had geen rekening gehouden met de reactie van de medewerkers in de daklozenzorg.

Protest
Uit protest veranderden ze het hek in een donatiepunt waar mensen eten, drinken, dekens, hygiëneartikelen en andere spullen achter konden laten. Het idee werd in een groep op Facebook gedeeld onder de naam: ‘’Geschenken aan het hek bij het Hauptbahnhof’’, en dat werd al snel opgepikt door de Duitse media. De hulpverleners reageerden uit frustratie omdat de gemeente wel een hek wil plaatsen om daklozen te weren, maar er bijna niets aan doet om de daklozen te helpen.

Gesteund
Nadat de actie in januari was gestart, sloten allerlei mensen zich aan bij het initiatief en brachten plastic zakken met donaties voor de daklozen. Het hek werd volgehangen met spullen en veranderde zo van een plek die afstand creëert, naar een plek die verbindt. Een vrijwilliger liet weten dat er soms wel zestig zakken per dag naar het hek worden gebracht.

Wat vinden jullie van omdenken, hebben jullie recent omgedacht in een probleem of vraagstuk waar jullie mee zaten?
pi_171054701
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom 'omdenken' speciaal is waarom daar een apart woord verzonnen voor moet worden.

Maargoed, ik heb laatst nog omgedacht doordat mijn favoriete diepvriespizza was uitverkocht. Met extreme moeite heb ik toen de werkelijkheid onder ogen gezien en een andere pizza gekozen.
Conscience do cost.
pi_171056609
Ik vind het ook een beetje een modewoord. Half leeg of half vol, dat riep mijn opa ook al.
Onder deze lijn niet schrijven
  vrijdag 19 mei 2017 @ 18:18:02 #4
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_171057050
Toch is omdenken wel een mindset. Meebewegen en iets toevoegen aan een situatie brengt vaak meer dan knokken tegen verandering.
Prrrrr
pi_171192022
Super bedankt voor het delen van jullie meningen en ervaringen. Ik vind het leuk en interessant om te lezen dat de meningen over omdenken verdeeld zijn.

Dat omdenken een soort mindset is vind ik heel goed gevonden. Dank daarvoor mrspoeZ!
  donderdag 25 mei 2017 @ 22:46:48 #6
248821 Rauw.
op je bord.
pi_171208685
:') Hou op hoor.

Moet nou echt alles een soort van "movement" worden?

Dit is een manier van omgaan met dingen, geen way of life.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_171208927
Ik denk dat je niet 's zo egoïstisch moet zijn, en je drugs netjes moet delen met de rest van de klas. :9
pi_171214462
quote:
6s.gif Op donderdag 25 mei 2017 22:55 schreef Treinhomo het volgende:
Ik denk dat je niet 's zo egoïstisch moet zijn, en je drugs netjes moet delen met de rest van de klas. :9
En wanneer het op is maak je in het scheikundelokaal gewoon nieuwe!
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')