abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171053176
Hallo,

Ik zit m'n hoofd te breken ikzelf kom er niet uit.

Ik heb voor m'n oom een Ziggo kastje geïnstalleerd. Omdat hij een kabelmodem uit de oertijd had.

Hij vroeg mij of zijn printer ook via WiFi kon werken.

Situatie nu:

Zijn printer heeft geen lan ingang. En alleen USB (HP LasetJet 1160) hij wil geen nieuwe aanschaffen(heb ik gesuggereerd omdat deze niet meer van de tijd is)

Hij heeft een laptop beneden en boven een pc. En die pc boven staat bij de printer. De pc is met kabel aangesloten op Ziggo modem. Die beneden staat.
In de pc gaat de USB van de printer. En printen vanaf die pc werkt prima.

Hij gaf aan eerder met een (vermoed kan kabel) kon printen dan moest hij die kan kabel aansluiten bij de router die bij pc stond. Die heb ik tevens weggehaald ivm Ziggo modem nu


Nu wil hij via het WiFi netwerk met z'n laptop kunnen printen


De pc is Windows 7 en de laptop Windows xp.

Dus:

---
Kan ik als de pc aanstaat met de USB printer aangesloten op pc.

Zorgen dat er vanaf laptop via WiFi kan geprint worden?

De pc is met lan aangesloten op zelfde netwerk als de WiFi van laptop
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:05:27 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_171053318
Ja hoor. Heel misschien dat XP nog gek gaat doen maar dat verwacht ik niet echt. Als je de printer installeert op de XP pc en de printer deelt dan kan je via de laptop de printer installeren als netwerkprinter. Meestal vind je die dan via \\[computernaam waar de printer op geinstalleerd staat]\[printernaam]

Moet je er wel voor zorgen dat je netwerk vertrouwd is (dus niet publiek/public) en netwerk delen aan staat. En let wel op dat die XP bak een zwakke plek in het netwerk is, geen patches of wat dan ook. Dus als er ergens op 'ingebroken' kan worden is het daar.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_171053414
Heb ook een lang wachtwoord voor de WiFi met veel tekens en speciale tekens hoofdletters etc. Omdat hij voor de belasting werkt. En dus veel privégegevens heeft
pi_171053448
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:10 schreef Vurnality het volgende:
Heb ook een lang wachtwoord voor de WiFi met veel tekens en speciale tekens hoofdletters etc. Omdat hij voor de belasting werkt. En dus veel privégegevens heeft
dit heft weinig te maken met veiligheid van de PC.
de pc is verbonden met internet, daarop komt de troep binnen.
als hij veel met belasting gebeuren werkt of zn werk bestaat uit belastingzooi dan is een oude XP machine eigenlijk uit den boze.

over het printen van een andere machine,
op de machine waar de printer op geinstalleerd staat, volgens mij rechter muisknop en dan delen over het netwerk aanzetten. dan kan je hem op andere computer benaderen zoals hierboven vermeld.
je hebt de PCnaam nodig die vind je in system eigenschappen van Windows.
bijv. PCnaam : kabouter laptop
en printer "HP ikbenveelteduur1160"

dan kijken of je hem kunt benaderen door in de filebrowser in te tikken \\kabouter laptop\HP ikbenveelteduur1160\
pi_171053544
Heb ik hem ook aangegeven. Maar dan word ie een tikkeltje "licht" geïrriteerd en kan t er wel mee door volgens zijn zeggen
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:30:21 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_171053884
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:16 schreef Vurnality het volgende:
Heb ik hem ook aangegeven. Maar dan word ie een tikkeltje "licht" geïrriteerd en kan t er wel mee door volgens zijn zeggen
Dan heeft hij het verkeerd. Misschien moet je hem wijzen op de meldplicht datalekken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_171053898
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:16 schreef Vurnality het volgende:
Heb ik hem ook aangegeven. Maar dan word ie een tikkeltje "licht" geïrriteerd en kan t er wel mee door volgens zijn zeggen
Hm... Een verouderde pc waar met gevoelige gegevens van klanten gewerkt wordt? XP wordt al een paar jaar niet meer ondersteund door Microsoft. Dat bulkt dus van de niet opgeloste veiligheids issues. Wijs hem maar eens op dit draadje.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:34:13 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_171053976
Werkt hij überhaupt nog op de pc? Anders zou je met een beetje geweld dat ding vanaf de router van het internet kunnen weren. Dat het alleen binnen het netwerk bereikbaar is. Maar zeker als hij werkzaam is bij de belastingdienst en lokaal privédata bewaard hier of daar dan kan XP echt (ECHT!) niet meer.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_171054046
De pc met Windows 7 (of Vista ben ff vergeten) gebruikt hij het meest. De Windows xp gebruikt hij voor uitprinten via netwerk dan alleen. Het uitprinten van bestanden etc van belasting
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:40:56 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_171054125
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:37 schreef Vurnality het volgende:
De pc met Windows 7 (of Vista ben ff vergeten) gebruikt hij het meest. De Windows xp gebruikt hij voor uitprinten via netwerk dan alleen. Het uitprinten van bestanden etc van belasting
Oké, dan dus de XP bak van het internet af halen als hij deze echt wil gebruiken. Of niet maar als hij dan ooit iets bij de IT afdeling van de belastingdienst voor elkaar wil krijgen en ze zien dat hij met XP werkt dan zou het zo moeten zijn dat de poppen beginnen te dansen, zo niet dan zijn ze zelf in overtreding van de meldplicht die de overheid heeft ingesteld.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:43:35 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_171054187
Oh en als de laptop Windows Vista is dan geld vanaf 11 april hetzelfde verhaal: https://support.microsoft(...)vista-end-of-support Ook end of support. dus ook een potentieel datalek.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_171054209
het klinkt een beetje als een omgeving waarin van alles nodig is, of wenst te hebben waarin zo weinig mogelijk uitgegeven moet of kan worden.

vaak kan dat wel op allerlei omslachtige manieren.

er zijn tegenwoordig modem/routers te koop of geleverd door providers die een USB poort hebben zodat je de router als print server kunt draaien op de router.

daarnaast is een standalone wifi printer veeeeel makkelijker en kosten tegenwoordig paar tientjes.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')