abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 19 mei 2017 @ 14:46:15 #1
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171052935
quote:
Aanvoerders: verbied kunstgras in eredivisie

De aanvoerders van twaalf eredivisieclubs willen dat kunstgras in de hoogste voetbalklasse wordt verboden. Onder hen zijn Davy Klaassen (Ajax), Luuk de Jong (PSV) en de gisteren gestopte Dirk Kuijt (Feyenoord).

De kritiek die de twaalf spelers uiten, is niet mals. "Ik weet zeker dat met kunstgras het Nederlandse voetbal verder achterop zal raken", zegt Kuijt. En Klaassen zegt: "Van zulke velden ga je er serieus over nadenken om weg te gaan uit Nederland." Alle aanvoerders nemen in krachtige termen stelling tegen kunstgras.

Blessures en competitievervalsing
Verder noemen de spelers onder meer de vele blessures en competitievervalsing als redenen om het kunstgras in de ban te doen.

Van dat laatste was anderhalve week geleden nog een voorbeeld te zien, stellen sommigen. Feyenoord kon kampioen worden, maar verloor kansloos met 3-0 op het kunstgrasveld van laagvlieger Excelsior. De zenuwen, maar ook het kunstgras werden genoemd als voornaamste verklaring voor het bijna verspelen van het kampioenschap.

'Plastic shit'
Eerder deze week liet Feyenoord-spits Nicolai Jørgensen, topscorer in de eredivisie, ook al zijn frustratie de vrije loop. "Dat verschrikkelijke kunstgras bij jullie. Het is allemaal plastic shit. Waar gaat dat over op het hoogste niveau."

De twaalf aanvoerders tekenden een manifest, opgesteld door spelersvakbond VVCS. Daarin willen ze dat in de licentie-eisen voor de eredivisie onder meer wordt opgenomen dat op echt gras moet worden gevoetbald. Dergelijke eisen gelden bijvoorbeeld ook al voor de kwaliteit van de verlichting van het veld.

Niet voor het eerst
Het manifest is niet ondertekend door de aanvoerders van de zes eredivisieclubs (Excelsior, PEC Zwolle, Cambuur, ADO, Roda JC en Heracles) die op kunstgras spelen. In de Jupiler League spelen bijna alle clubs op kunstgras, waardoor een meerderheid van de betaaldvoetbalclubs intussen speelt op kunstgras.

Het is niet voor het eerst dat dit geluid klinkt. Ook in 2014 pleitte Feyenoord voor een verbod, zoals dat ook in veel andere landen geldt. Het kwam er niet van: de club kreeg uiteindelijk te weinig steun.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stgras-in-eredivisie



VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 19 mei 2017 @ 14:46:54 #2
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171052948
quote:
Django Warmerdam werd donderdag gepresenteerd bij zijn nieuwe club FC Groningen. De verdediger komt over van Ajax, nadat hij dit seizoen door de Amsterdammers was gestald bij PEC Zwolle. Warmerdam speelde sinds zijn zevende bij Ajax en kan niet wachten om aan de slag te gaan bij zijn nieuwe werkgever. Ook is hij blij dat hij weg kan uit Zwolle, want van het kunstgrasveld in het MAC³PARK stadion is hij allesbehalve een fan.

"Ik heb er ontzettend veel zin in, helemaal als ik die lekkere grasmat hier zie liggen. Veel beter dan het kunstgras in Zwolle. Dat vind ik eigenlijk verschrikkelijk”, tekent het Dagblad van het Noorden op uit de mond van de nieuwste aanwinst. “Ik verwacht dat het hier helemaal goed gaat komen met mij."

Lees meer op www.voetbalzone.nl
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 19 mei 2017 @ 14:51:10 #3
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171053040
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:46 schreef Caland het volgende:

[..]

Zouden spelers van clubs met kunstgras kritiek mogen leveren? Ik begin het gevoel te krijgen alsof er vanuit de clubs flinke druk op ze wordt uitgeoefend om er niet negatief over te zijn
  vrijdag 19 mei 2017 @ 14:52:36 #4
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_171053070
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:51 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Zouden spelers van clubs met kunstgras kritiek mogen leveren? Ik begin het gevoel te krijgen alsof er vanuit de clubs flinke druk op ze wordt uitgeoefend om er niet negatief over te zijn
Ik wilde deze net posten
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=305514

Zou me niets verbazen als ze er niet over mogen (of willen praten) als ze voor een bepaalde club spelen die op kunstgras speelt.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 19 mei 2017 @ 14:52:37 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171053071
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:51 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Zouden spelers van clubs met kunstgras kritiek mogen leveren? Ik begin het gevoel te krijgen alsof er vanuit de clubs flinke druk op ze wordt uitgeoefend om er niet negatief over te zijn
Logisch toch, ze hebben daar een contract getekend. Kritiek op je baas leveren in de media lijkt me dan niet echt handig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:00:23 #6
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171053209
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:52 schreef Caland het volgende:

[..]

Logisch toch, ze hebben daar een contract getekend. Kritiek op je baas leveren in de media lijkt me dan niet echt handig.
Het is geen specifieke kritiek op je baas. Het is kritiek op de ondergrond van 6 clubs in de competitie.

Hoe kan je een fatsoenlijke publieke discussie voeren over kunstgras als spelers van 6 van de 18 ploegen niet kunnen zeggen wat ze daadwerkelijk vinden?

Als dat blijkbaar geen optie is, dan moet je als KNVB ook niet de verantwoordelijkheid voor die beslissing bij de clubs en spelers leggen. En als je dat zo graag wil hou dan een anonieme enquête en maak op basis daarvan je beslissing.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:20:55 #7
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_171053632
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:00 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Het is geen specifieke kritiek op je baas. Het is kritiek op de ondergrond van 6 clubs in de competitie.

Hoe kan je een fatsoenlijke publieke discussie voeren over kunstgras als spelers van 6 van de 18 ploegen niet kunnen zeggen wat ze daadwerkelijk vinden?

Als dat blijkbaar geen optie is, dan moet je als KNVB ook niet de verantwoordelijkheid voor die beslissing bij de clubs en spelers leggen. En als je dat zo graag wil hou dan een anonieme enquête en maak op basis daarvan je beslissing.
Waarom zou het een publieke discussie moeten zijn? Daar sturen de tegenstanders van kunstgras op aan, maar het hoeft natuurlijk niet.
ik snap het wel. Als ik bepaalde negatieve dingen over mijn werkgever zeg in de media wordt mij dat ook niet in dank afgenomen. Misschien afhankelijk van wat het is kan ik mijn spullen wel pakken.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_171053812
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:20 schreef Komakie het volgende:

[..]

Waarom zou het een publieke discussie moeten zijn? Daar sturen de tegenstanders van kunstgras op aan, maar het hoeft natuurlijk niet.
ik snap het wel. Als ik bepaalde negatieve dingen over mijn werkgever zeg in de media wordt mij dat ook niet in dank afgenomen. Misschien afhankelijk van wat het is kan ik mijn spullen wel pakken.
Ja, logisch inderdaad. Je zult ook geen speler van Vitesse horen zeggen dat het stadion elke week te leeg is.

Ik neem aan dat de meeste spelers van de zes kunstgrasclubs behoudens een paar uitzonderingen ook liever op een strakke grasmat spelen.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:34:17 #9
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171053978
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:20 schreef Komakie het volgende:

[..]

Waarom zou het een publieke discussie moeten zijn? Daar sturen de tegenstanders van kunstgras op aan, maar het hoeft natuurlijk niet.
ik snap het wel. Als ik bepaalde negatieve dingen over mijn werkgever zeg in de media wordt mij dat ook niet in dank afgenomen. Misschien afhankelijk van wat het is kan ik mijn spullen wel pakken.
Ik snap het ook wel.

Maar de KNVB is ineens een hele democratische koers ingeslagen, ik denk uit angst dat clubs gaan huilen dat ze niet zijn betrokken bij een beslissing en erdoor benadeeld worden. Dat mag, maar dan wil ik wel weten wie er écht voor en tegen zo'n verbod zijn en niet wat spelers wordt ingefluisterd dat ze moeten zeggen.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:35:49 #10
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171054007
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:34 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Ik snap het ook wel.

Maar de KNVB is ineens een hele democratische koers ingeslagen, ik denk uit angst dat clubs gaan huilen dat ze niet zijn betrokken bij een beslissing en erdoor benadeeld worden. Dat mag, maar dan wil ik wel weten wie er écht voor en tegen zo'n verbod zijn en niet wat spelers wordt ingefluisterd dat ze moeten zeggen.
Uiteindelijk zijn de spelers niet echt een factor, de clubs zullen er met de KNVB uit moeten komen. Of de spelers moeten massaal gaan staken maar dat zie ik niet gebeuren.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:42:02 #11
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171054147
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:35 schreef Caland het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn de spelers niet echt een factor, de clubs zullen er met de KNVB uit moeten komen. Of de spelers moeten massaal gaan staken maar dat zie ik niet gebeuren.
Als 12 van de 18 clubs niet genoeg is voor een verbod en die 6 clubs houden voet bij stuk dan kom je in een impasse terecht. Een duidelijk signaal vanuit de spelers dat ze het allemaal met elkaar eens zijn zou daarin een overtuigende reden kunnen zijn om het aan de clubs op te leggen. Als alle 6 de aanvoerders die brief hadden ondertekend had dat echt geen consequenties voor ze gehad.

Zie het als die leiders van de jongerenafdeling van de politieke partijen die afspraken dat er meer gedaan moet worden aan het milieu, terwijl dat echt niet altijd in lijn was met het standpunt van de moederpartij.

Maar het zal wel weer wishful thinking zijn
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:50:58 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_171054325
KNVB vorig jaar 6 miljoen winst. Mogen best miljoentje pompen in vervangen van alle kunstgrassen + regels opstellen.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:52:18 #13
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171054348
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:42 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Als 12 van de 18 clubs niet genoeg is voor een verbod en die 6 clubs houden voet bij stuk dan kom je in een impasse terecht. Een duidelijk signaal vanuit de spelers dat ze het allemaal met elkaar eens zijn zou daarin een overtuigende reden kunnen zijn om het aan de clubs op te leggen. Als alle 6 de aanvoerders die brief hadden ondertekend had dat echt geen consequenties voor ze gehad.

Zie het als die leiders van de jongerenafdeling van de politieke partijen die afspraken dat er meer gedaan moet worden aan het milieu, terwijl dat echt niet altijd in lijn was met het standpunt van de moederpartij.

Maar het zal wel weer wishful thinking zijn
Ik gok er zomaar op dat de kunstgrasfabricanten een behoorlijke vinger in de pap hebben bij de KNVB.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:52:48 #14
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_171054360
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:42 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Als 12 van de 18 clubs niet genoeg is voor een verbod en die 6 clubs houden voet bij stuk dan kom je in een impasse terecht. Een duidelijk signaal vanuit de spelers dat ze het allemaal met elkaar eens zijn zou daarin een overtuigende reden kunnen zijn om het aan de clubs op te leggen. Als alle 6 de aanvoerders die brief hadden ondertekend had dat echt geen consequenties voor ze gehad.
Zeker van wel. Als ze tegen zouden zijn, zou dat hun club een heleboel geld kosten. Ik zou dus iets zeggen wat in strijd is met het beleid van de club en ook nog eens iets moeten ondertekenen wat de club een hoop geld gaat kosten. Ik zou eerst mijn tas inpakken en dan pas ondertekenen, want je gaat dan met pek en veren naar buiten.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_171055330
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
KNVB vorig jaar 6 miljoen winst. Mogen best miljoentje pompen in vervangen van alle kunstgrassen + regels opstellen.
Dat gaat wel wat meer kosten.
FC Utrecht had berekend dat het FC Utrecht per jaar ¤ 500.000 zou schelen als ze op kunstgras zouden overstappen

[ Bericht 0% gewijzigd door opgebaarde op 19-05-2017 17:56:49 ]
pi_171057454
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:52 schreef Caland het volgende:

[..]

Ik gok er zomaar op dat de kunstgrasfabricanten een behoorlijke vinger in de pap hebben bij de KNVB.
In elk geval bij de clubs, kijk naar Heracles en Ten Cate.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 18:47:58 #17
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_171057534
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 16:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat gaat wel wat meer kosten.
FC Utrecht had berekend dat het FC Utrecht per jaar ¤ 500.000 zou schelen als ze op kunstgras zouden overstappen
Dat klopt. Maar ze kunnen het wel aanjagen. Startkapitaaltje oid. Het is beetje apart dat je geen voetbalclub kan runnen met gewoon gras omdat dat te duur is. Zegt wel wat over je levensvatbaarheid.
pi_171057768
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar ze kunnen het wel aanjagen. Startkapitaaltje oid. Het is beetje apart dat je geen voetbalclub kan runnen met gewoon gras omdat dat te duur is. Zegt wel wat over je levensvatbaarheid.
Ik denk niet dat het te duur is. Je kan een euro maar één keer uitgeven. En als je een paar ton kan bezuinigen, kan je die euro's weer uitgeven aan andere zaken. Het zijn flinke bedragen
pi_171057835
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar ze kunnen het wel aanjagen. Startkapitaaltje oid. Het is beetje apart dat je geen voetbalclub kan runnen met gewoon gras omdat dat te duur is. Zegt wel wat over je levensvatbaarheid.
Ze kunnen het wel, maar willen het niet. Hebben liever meer goede voetballers.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 19:10:05 #20
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171058013
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar ze kunnen het wel aanjagen. Startkapitaaltje oid. Het is beetje apart dat je geen voetbalclub kan runnen met gewoon gras omdat dat te duur is. Zegt wel wat over je levensvatbaarheid.
Het gaat imo ook helemaal niet primair om kunstgras vs. echt gras. Als je die verschillen naast elkaar legt (financieel) gaat echt gras het nog winnen ook. Het gaat er meer om dat kunstgrasclubs vaak dat veld benutten voor nagenoeg alle teams, vaak zelfs helemaal geen trainingscomplex ernaast hebben. Daar zit vooral de besparing in.

Wat hier eerder ook al werd gezegd, eigenlijk zou je het een bvo moeten verplichten om een (jeugd)complex te hebben. Dat hebben zo ongeveer alle clubs vanaf de vierde klasse al.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 20 mei 2017 @ 19:55:00 #21
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171079289
quote:
Gekaapt door de kunstgrasclubjes Sjoerd Mossou

De aanvoerders van de eredivisie willen een verbod op kunstgras. Twaalf van hen stelden deze week daarom een heus manifest op, de andere zes gingen zwijgend in een hoekje zitten, want die voetballen zelf bij een kunstgrasclubje.

Lelijk woord met een badinerend ondertoontje: 'kunstgrasclubje'. Precies het goede woord dus.

Sorry, ik ben klaar met die kunstgrasclubs. Niet zozeer die in de noodlijdende Jupiler League, en al helemaal niet die in het amateurvoetbal. Dat de Telstars en de VV Schubbekutteveens weinig keuze hebben, begrijp ik ook nog wel. Maar de eredivisie, jongens. De etalage van ons voetbal. Dat een derde van de eredivisieclubs zogenaamd geen natuurgrasveld kan betalen, is te gek voor woorden. Een schande - en een leugen bovendien.

We moeten de KNVB vooral overal de schuld van blijven geven, dat is wel zo overzichtelijk, maar het is een misverstand te denken dat ons stuurloze bondje ook in dit geval de hoofdschuldige is.

Niet de KNVB kan het licentie-reglement aanpassen, dat kunnen alleen de clubs zélf. Een meerderheid van alle 35 profclubs is nodig om een verbod op kunstgras in te voeren. Dat dat in al die jaren nog steeds niet is gebeurd, zegt veel, zo niet alles. We hebben ons laten kapen door de kunstgrasclubjes. Heracles glipte als eerste door de mazen van de wet, de rest stond erbij en keek ernaar, of legde zelf ook maar zo'n plastic schijtveld aan. Er werd veel geroepen, nog meer vergaderd, maar er gebeurde niets.

Juist clubs zoals Willem II, NAC, Go Ahead Eagles, Fortuna Sittard of FC Groningen zouden beloond moeten worden, met terugwerkende kracht, voor het feit dat zij al die jaren wél het voetbal centraal stelden

Volgend jaar hebben we minimaal zeven kunstgras- clubjes in de eredivisie. Een reglementair kunstgrasverbod is in ons hypergedemocratiseerde voetballandje almaar moeilijker geworden.

Er is slechts één uitweg: geld. Alleen als ze een flinke smak geld krijgen, zijn de Heraclesjes en de PECjes van deze wereld wellicht bereid overstag te gaan, want ze hebben geen trainingscomplex meer, en er moet zodadelijk nog een debiel bedrijventoernooitje gespeeld worden in het stadion.

Dat compenseren mag misschien logisch klinken, maar dat is het juist niet. Het is krankzinnig krom zelfs. Er valt veel te zeggen voor een eerlijker verdeling van televisiegeld, maar het is de omgekeerde wereld dat uitgerekend de kunstgrasclubjes gecompenseerd zouden moeten worden.
Niet zij, maar juist clubs zoals Willem II, NAC, Go Ahead Eagles, Fortuna Sittard of FC Groningen zouden beloond moeten worden, met terugwerkende kracht, voor het feit dat zij al die jaren wél het voetbal centraal stelden, en zich niet verscholen achter bedrijfseconomische excuses en eigenbelang. Dat zij, in financieel moeilijke tijden, wél aan een simpele basisvoorwaarde bleven voldoen: voetballen op een grasveld.

De kunstgrasclubjes hebben nu wel lang genoeg geprofiteerd van de sportieve, quasi-praktische en financiële voordelen, allemaal ten koste van ons voetbal. Van de voetballers, van de echte clubs, van de liefhebbers. Met rampzalige gevolgen voor de uitstraling van de eredivisie, zowel nationaal als internationaal. Ze hebben ons Nederlandse voetbal samen voor lul gezet, opdat ze wat gemakkelijker een rechtsbackje konden kopen. Bovenal de kunstgrasclubjes horen te boeten voor ons kunstgrasdebacle.
quote:
'Protest is makkelijk scoren'

Twaalf aanvoerders uit de eredivisie - waaronder de captains van de top 3 - willen een verbod op kunstgras. PEC Zwolle-directeur Gerard Nijkamp vindt het manifest dat die spelers met de spelersvakbond VVCS opstellen stemmingmakerij.

PEC Zwolle maakt zich niet druk over de wéér oplaaiende kritiek op kunstgras. De aanvoerders van twaalf eredivisieclubs willen dat de artificiële grasmatten op het hoogste voetbalniveau worden verboden. Stemmingmakerij, oordeelt technisch-directeur Gerard Nijkamp, die hardop vreest voor de toekomst van clubs. ,,Ik geloof dat dit de 205e keer is dat deze discussie wordt opgerakeld'', zucht Gerard Nijkamp, technisch-directeur van PEC Zwolle. ,,Het wordt een beetje vermoeiend en de consequenties overzien ze niet. Ik kan er weinig mee. Ons nieuwe kunstgrasveld gaat er deze zomer gewoon komen.''

De kritiek van de aanvoerders, onder aanvoering van Davy Klaassen (Ajax), Luuk de Jong (PSV) en Dirk Kuyt (Feyenoord), was pittig. ,,Door kunstgras raakt het Nederlands voetbal achterop'', oreerde Kuyt, terwijl Klaassen serieus nadenkt om te vertrekken uit Nederland vanwege kunstgras. Ook competitievervalsing en de vele blessures worden - net als eerder al in 2014 - in krachtige termen gebezigd. De twaalf aanvoerders van de natuurgrasclubs tekenden deze week een manifest, opgesteld door spelersvakbond VVCS. Daarin willen ze dat in de licentie-eisen voor de eredivisie wordt opgenomen dat op echt gras moet worden gevoetbald.

Het is vooral makkelijk scoren, vindt Nijkamp. ,,Als het medisch onverantwoord zou zijn, moeten we ons serieus zorgen maken en nadenken over de toekomst van kunstgras. Maar uit alle onderzoeken blijkt het tegendeel. Kunstgras zorgt niet voor meer blessures dan echt gras. Dus heb ik er moeite mee dat de discussie weer wordt opgerakeld. Ik betwijfel of de VVCS en die aanvoerders zich wel realiseren wat de consequenties zijn van een totaal kunstgrasverbod. Het wordt dan heel lastig om een acceptabele manier die clubs te runnen. Ze gaan failliet, houden op te bestaan en dus komt er weer een groot aantal spelers extra op de markt. Ik weet niet of de aanvoerders daar vrolijk van worden.''

Immers, kunstgrasclubs beschikken vaak niet over een eigen, aparte trainingsaccommodatie. Er zijn miljoenen nodig om de faciliteiten en randvoorwaarden op korte termijn op orde te krijgen. Geld wat de meeste clubs niet in een spaarpot hebben. ,,Hans van Breukelen heeft mij namens de KNVB eerder al eens benaderd om uit te zoeken wat er financieel nodig is om clubs te helpen over te schakelen naar natuurgras'', aldus Nijkamp. ,,Dan moet je al gauw denken aan 2,5, misschien wel drie miljoen euro.''

Bedragen die ook de KNVB - dat afgelopen seizoen 56 procent van de 686 wedstrijden in het betaalde voetbal op kunstgras liet spelen - niet zo maar even ophoest. De voetbalbond liet gistermiddag weten de keuze voor de ondergrond aan de clubs zelf te laten.

Nieuws kunstgrasveld
PEC Zwolle krijgt deze zomer een nieuw kunstgrasveld om over een jaar of vijf waarschijnlijk de overstap te maken naar een hybride veld (natuurlijke grasmat, versterkt met kunstgras). Die periode heeft PEC nodig is ook nodig om de infrastructuur en de financiën op orde te krijgen..
Komende maandag is in Zeist een congres KNVB-expertise. Kunstgras is het centrale thema. Clubs, Coaches Betaald Voetbal (CBV) en leveranciers van kunstgras; alle belanghebbenden schuiven aan. ,,Laten we deze discussie in ratio blijven voeren, niet vanuit emotie'', besluit Nijkamp
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 20 mei 2017 @ 20:12:21 #22
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171079674
Dan gaan ze maar lekker failliet of moeten ze toch maar serieus gaan nadenken over fusie/inkrimping, zodat het financiële draagvlak er wel is. Wat is dit voor derdewereld land? Niet eens (meer) een accommodatie, jeugdopleiding en echt gras kunnen betalen. Maar wel geinige zaterdag toernooitjes voor de winnaar van de Arbeidsvitaminen.

Je staat de formule 1 ook niet toe om op zand te gaan rijden wanneer asfalt te duur is. Of auto's op duracell batterijen bij de Jumbo
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 20 mei 2017 @ 20:15:22 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171079740
Ik vind het ook wel erg huilerig, dan gaan die clubs failliet :') Nou dan gaan ze dat maar als dat blijkbaar afhangt van een grasveld.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_171080025
Jullie wonen in een twee onder één kapper, twee BMWs op de oprit, twee kindertjes, werken parttime, tig vrienden, sportennop hoog niveau, intellectuele hobby's en zijn gelukkig in het leven?

Bedoel, je leeft toch wel?
pi_171080511
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 19:55 schreef Caland het volgende:

[..]

[..]

Ik ben het met allebei oneens. Mossou lijkt een beetje maniakaal, maar Nijkamp overdrijft gigantisch. En als het voor de clubs zo'n probleem is moet de hele Eredivisie maar samenwerken om het op te lossen. Het is ten slotte, als je de tegenstanders moet geloven, een nationaal probleem.
pi_171084542
Het eerste wat mij opviel is dat mijn club werd genoemd als kunstgrasclub in de Eredivisie. Heeft RTL een vooruitziende blik? :P

Verder ben ik fel tegen kunstgras, het is wat mij betreft ook een harde eis dat er een écht veld komt zodra er een nieuw stadion gebouwd wordt. Het kunstgras bewaren ze maar voor een hockeyveld.
Bij ons is er trouwens (weer) een ku(ns)tgrasveld aangelegd omdat de KNVB een veld met veldverwarming eist bij promotie naar de Eredivisie, een investering die op dat moment hoger was dan een kunstgrasveld en de serieuze plannen voor nieuwbouw van het stadion zich ontwikkelden. En er met een minimaal budget ook nog de nodige aanpassingen aan het stadion gedaan moesten worden.. Tingting, ook een half miljoen.

Verder moest er dan vaker op de velden van de amateur buurman getraind worden, waar dan anderen weer problemen mee hadden. Een jeugdcomplex hadden/hebben we niet omdat de jeugd (gestimuleerd/gedwongen) met Groningen samen moest werken en de grond van het complex "opgeëist" werd door het grote bedrijf die het nodig had voor uitbreiding. (Friesland/Campina).

Omstandigheden waardoor ik wel kan begrijpen dat de keuze voor zo'n veld gemaakt is. Dit betekent niet dat ik het er mee eens ben. Dan maar 1 speler minder in de selectie en een goede man die het veldonderhoud doet (en er niet zo'n varkenspoel van maakt als Groningen een paar jaar geleden)
Nog steeds inhoudsloos
  zaterdag 20 mei 2017 @ 23:14:45 #27
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171085109
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 22:54 schreef je_ergste_nachtmerrie het volgende:
en de grond van het complex "opgeëist" werd door het grote bedrijf die het nodig had voor uitbreiding. (Friesland/Campina).
Hoe ging dat dan? Hoe werkt dat proces? Bepaalt de gemeente zomaar dat?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 mei 2017 @ 00:00:40 #28
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_171086335
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar ze kunnen het wel aanjagen. Startkapitaaltje oid. Het is beetje apart dat je geen voetbalclub kan runnen met gewoon gras omdat dat te duur is. Zegt wel wat over je levensvatbaarheid.
Aan de andere kant heb je clubs in de ere divisie waarvan dat halve miljoen 10% van de begroting is. Dat is best een heel groot gedeelte.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 21 mei 2017 @ 00:18:12 #29
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171086851
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 00:00 schreef Komakie het volgende:

[..]

Aan de andere kant heb je clubs in de ere divisie waarvan dat halve miljoen 10% van de begroting is. Dat is best een heel groot gedeelte.
http://nos.nl/artikel/217(...)r-geld-het-best.html

Excelsior alleen
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 mei 2017 @ 00:59:04 #30
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171087711
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 19:55 schreef Caland het volgende:

[..]


[..]

Wat een houding van Nijkamp :r

Denken dat het alleen aan blessures ligt :')
  zondag 21 mei 2017 @ 09:14:33 #31
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_171089687
Zege voor het voetbal dat kunstgras. Jammer dat de Nederlandse clubs die het aandurven, roepende in de woestijn zijn.

:')
pi_171089729
Clubs die geen echt gras kunnen betalen in het betaalde voetbal moeten zich gewoon opheffen.

Ze moeten maar lekker bezuinigen op andere zaken in hun organisatie.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_171090590
quote:
Mike te Wierik en Thomas Bruns zijn het roerend met elkaar eens: beide Heracles Almelo-vertrekkers gaan het kunstgrasveld in het Polman Stadion niet missen. De twee gaan na jaren weer op normaal gras spelen.

Te Wierik meldt zich na de zomerstop bij FC Groningen, Bruns bij Vitesse. "Ik heb geen hekel aan kunstgras, maar deze mat is aan vervanging toe", zegt Te Wierik in TC/Tubantia. "Ik kijk uit naar de geur van gras. Ik ben benieuwd hoe mijn lichaam er op reageert na al die jaren op kunstgras."

Bruns: "Ik ben hier aan gewend en ben ook niet tegen kunstgras. Maar echt voetbal speel je op gewoon gras." Waarop Te Wierik zijn collega aanvult. "Al is gewoon gras niet altijd fijn. Ik gleed in de laatste wedstrijd tegen Feyenoord uit, waardoor Kuyt scoorde. Dat gebeurt op kunstgras niet zomaar. Daar heb ik twee nachten wakker van wakker gelegen."
  zondag 21 mei 2017 @ 10:23:32 #34
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_171090669
Gaan ze weg en dan is het kut... Je kunt je afvragen hoeverre er druk is op de spelers om geen kritiek te hebben op kunstgras
  zondag 21 mei 2017 @ 10:47:46 #35
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171090974
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gaan ze weg en dan is het kut... Je kunt je afvragen hoeverre er druk is op de spelers om geen kritiek te hebben op kunstgras
Dit zei ik ook al. Die druk moet behoorlijk hoog zijn.
pi_171091003
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 20:12 schreef Klopkoek het volgende:
Dan gaan ze maar lekker failliet of moeten ze toch maar serieus gaan nadenken over fusie/inkrimping, zodat het financiële draagvlak er wel is. Wat is dit voor derdewereld land? Niet eens (meer) een accommodatie, jeugdopleiding en echt gras kunnen betalen. Maar wel geinige zaterdag toernooitjes voor de winnaar van de Arbeidsvitaminen.

Je staat de formule 1 ook niet toe om op zand te gaan rijden wanneer asfalt te duur is. Of auto's op duracell batterijen bij de Jumbo
Ik vind het opmerkelijk dat ieman, die zich zo opwindt over conservatisme in de voetbalwereld (en in het algemeen), meegaat in de hetze tegen kunstgras. De tegenstanders gebruiken uitsluitend onbewezen argumenten en de mensen die er onderzoek naar hebben gedaan, geven aan dat ze ongefundeerd zijn (waaruit de voetbalwereld concludeert dat er dan maar nog meer onderzoek moet worden gedaan).

Ondertussen is kunstgras, naast goedkoper, veel beter voor het milieu. Misschien niet een argument waar overbetaalde voetballers om geven, maar voor de gehele samenleving vind ik het nogal een belangrijk argument.
pi_171091040
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:49 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Ik vind het opmerkelijk dat ieman, die zich zo opwindt over conservatisme in de voetbalwereld (en in het algemeen), meegaat in de hetze tegen kunstgras. De tegenstanders gebruiken uitsluitend onbewezen argumenten en de mensen die er onderzoek naar hebben gedaan, geven aan dat ze ongefundeerd zijn (waaruit de voetbalwereld concludeert dat er dan maar nog meer onderzoek moet worden gedaan).

Ondertussen is kunstgras, naast goedkoper, veel beter voor het milieu. Misschien niet een argument waar overbetaalde voetballers om geven, maar voor de gehele samenleving vind ik het nogal een belangrijk argument.
Waarom zou ik jou eerder geloven dan profvoetballers die zonder uitzondering aangeven dat het wél anders is, wél invloed heeft op het voetbal? Hell, zelfs spelers die jarenlang op kunstgras voetballen zeggen dat écht voetbal op écht gras gespeeld wordt.
pi_171091142
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:51 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Waarom zou ik jou eerder geloven dan profvoetballers die zonder uitzondering aangeven dat het wél anders is, wél invloed heeft op het voetbal? Hell, zelfs spelers die jarenlang op kunstgras voetballen zeggen dat écht voetbal op écht gras gespeeld wordt.
Het gaat er niet om of het enigszins anders is. Het gaat erom dat het de resultaten niet significant beïnvloedt, het gaat erom dat het de hoeveelheid blessures niet significant beïnvloedt. Het gaat erom dat er geen enkel bewijs is dat, omdat je enigszins andere technieken aanleert op kunstgras, dat een nadeel is. Aangezien die technieken ook juist voordelig of irrelevant kunnen zijn.

Dat soort zaken zijn niet iets dat je zomaar aan moet nemen van iemand die "uit ervaring" spreekt. Aangezien dat notoir onbetrouwbaar is en beïnvloed door je eigen vooroordelen. Dat kun je beter aannemen van onderzoekers en die hebben voorlopig nog geen enkel bewijs gevonden voor de negatieve veranderingen waar de voetballers het over hebben.
pi_171091147
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:51 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Waarom zou ik jou eerder geloven dan profvoetballers die zonder uitzondering aangeven dat het wél anders is, wél invloed heeft op het voetbal? Hell, zelfs spelers die jarenlang op kunstgras voetballen zeggen dat écht voetbal op écht gras gespeeld wordt.
Als emotie het bovenliggende argument moet zijn, dan had men nu ook nog op natuurgras gehockeyd

En in de hockeywereld is men tegenwoordig bijzonder overtuigd van de toegevoegde waarde van kunstgras. Daar wil men niet op gras spelen
  zondag 21 mei 2017 @ 11:00:28 #40
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171091161
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:58 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het enigszins anders is. Het gaat erom dat het de resultaten niet significant beïnvloedt, het gaat erom dat het de hoeveelheid blessures niet significant beïnvloedt. Het gaat erom dat er geen enkel bewijs is dat, omdat je enigszins andere technieken aanleert op kunstgras, dat een nadeel is. Aangezien die technieken ook juist voordelig of irrelevant kunnen zijn.

Dat soort zaken zijn niet iets dat je zomaar aan moet nemen van iemand die "uit ervaring" spreekt. Aangezien dat notoir onbetrouwbaar is en beïnvloedt door je eigen vooroordelen. Dat kun je beter aannemen van onderzoekers en die hebben voorlopig nog geen enkel bewijs gevonden voor de negatieve veranderingen waar de voetballers het over hebben.
Want onderzoekers hebben ook op hoog niveau voetbal gespeeld? De discussie zou juist in beginsel moeten gaan over het veranderde voetbalspel (zie de argumenten van Peters en Bruggink).
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_171091189
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:59 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als emotie het bovenliggende argument moet zijn, dan had men nu ook nog op natuurgras gehockeyd

En in de hockeywereld is men tegenwoordig bijzonder overtuigd van de toegevoegde waarde van kunstgras. Daar wil men niet op gras spelen
Ja leuk, hockey. Al hockeyen ze daar op glas, kan mij dat schelen.
pi_171091247
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 20:47 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik ben het met allebei oneens. Mossou lijkt een beetje maniakaal, maar Nijkamp overdrijft gigantisch. En als het voor de clubs zo'n probleem is moet de hele Eredivisie maar samenwerken om het op te lossen. Het is ten slotte, als je de tegenstanders moet geloven, een nationaal probleem.
Mossou heeft het dan zelfs nog over het 'belonen van clubs als Fortuna'. Jezus Christus, als ergens de roep om nepsprieten hoog is, is het daar wel. Het gemiddelde speeltuinveldje ligt er beter bij.
  zondag 21 mei 2017 @ 11:18:10 #43
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171091375
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:59 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als emotie het bovenliggende argument moet zijn, dan had men nu ook nog op natuurgras gehockeyd

En in de hockeywereld is men tegenwoordig bijzonder overtuigd van de toegevoegde waarde van kunstgras. Daar wil men niet op gras spelen
In het hockey is het vrijwel verboden en ongebruikelijk om door de lucht te spelen. Juist dan komt het radicaal andere stuitergedrag van de bal naar voren. Een belangrijk natuurkundig bezwaar valt in het hockey dus weg.

Verder is een ander belangrijk verschil dat daar álle significante hockey landen over gingen op kunstgras. Enkel de Indiërs en Pakistanen - met hun superieure balbeheersing als gevolg van oneffen dorre grasveldjes en gravel - deden dat niet. Die misten dus vanwege hun uitzonderingspositie de boot, en haalden de achterstand maar moeizaam in. Iets waar ook de tegenstanders van kunstgras in het voetbal op wijzen. Als enige op natuurgras - in wedstrijden, niet trainingen - blijven spelen is hetzelfde type argument.

Je ziet een duidelijk verschil in resultaten van voor kunstgras, en na kunstgras door de Pakistanen en Indiërs.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171091471
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:00 schreef Caland het volgende:

[..]

Want onderzoekers hebben ook op hoog niveau voetbal gespeeld? De discussie zou juist in beginsel moeten gaan over het veranderde voetbalspel (zie de argumenten van Peters en Bruggink).
Daar kun je de discussie best over voeren, maar dan niet zoals deze aanvoerders doen "het is anders, dus het is kut". Er zitten namelijk voor en nadelen aan het spel op kunstgras.

Dat is dus waarom mensen die uit ervaring spreken helemaal niet per se de beste raadgevers zijn. Die redeneren vanuit emotie en tegen verandering. Iets wat klopkoek zelf ook vaker benoemt, vandaar dat het me zo verbaast dat juist hij daar nu zo makkelijk in meegaat.
  zondag 21 mei 2017 @ 11:32:05 #45
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171091572
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:26 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Daar kun je de discussie best over voeren, maar dan niet zoals deze aanvoerders doen "het is anders, dus het is kut". Er zitten namelijk voor en nadelen aan het spel op kunstgras.

Dat is dus waarom mensen die uit ervaring spreken helemaal niet per se de beste raadgevers zijn. Die redeneren vanuit emotie en tegen verandering. Iets wat klopkoek zelf ook vaker benoemt, vandaar dat het me zo verbaast dat juist hij daar nu zo makkelijk in meegaat.
Het zijn niet alleen aanvoerders, het gaat om onngeveer iedere (prof)voetballer die dat aangeeft.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 21 mei 2017 @ 11:33:07 #46
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171091593
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:26 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Daar kun je de discussie best over voeren, maar dan niet zoals deze aanvoerders doen "het is anders, dus het is kut". Er zitten namelijk voor en nadelen aan het spel op kunstgras.

Dat is dus waarom mensen die uit ervaring spreken helemaal niet per se de beste raadgevers zijn. Die redeneren vanuit emotie en tegen verandering. Iets wat klopkoek zelf ook vaker benoemt, vandaar dat het me zo verbaast dat juist hij daar nu zo makkelijk in meegaat.
Omdat kunstgras in de gerenommeerde voetballanden niet of nauwelijks voet aan de grond heeft gekregen. Dan kan je het wel leuk over de voordelen van het spel op kunstgras gaan hebben, maar daar heb je dus helemaal niets aan.

Bovendien vind ik dat iedereen gewoon op dezelfde ondergrond moet spelen. Dan is natuurgras de enige logische oplossing.
  zondag 21 mei 2017 @ 11:48:18 #47
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171091882
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:26 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Daar kun je de discussie best over voeren, maar dan niet zoals deze aanvoerders doen "het is anders, dus het is kut". Er zitten namelijk voor en nadelen aan het spel op kunstgras.

Dat is dus waarom mensen die uit ervaring spreken helemaal niet per se de beste raadgevers zijn. Die redeneren vanuit emotie en tegen verandering. Iets wat klopkoek zelf ook vaker benoemt, vandaar dat het me zo verbaast dat juist hij daar nu zo makkelijk in meegaat.
Zoals gezegd maakten de Indiers en Pakistanen die als enige op natuurgras bleven hockeyen net zo goed de verkeerde keuze.

Dit betekent niet perse dat het voor trainingen slecht is (differentieel leren), alhoewel de balbeheersing voort vloeit uit spelen op niet al te vlakke ondergronden.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 mei 2017 @ 14:00:38 #48
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_171094305
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:33 schreef hhh38 het volgende:

Bovendien vind ik dat iedereen gewoon op dezelfde ondergrond moet spelen. Dan is natuurgras de enige logische oplossing.
Euh, nee. Dat is dan juist geen logische oplossing. Als je echt vindt dat iedereen, altijd, op dezelfde ondergrond moet spelen, juist dan is kunstgras (volgens vaste specs) de enige optie.
  zondag 21 mei 2017 @ 14:43:26 #49
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171095400
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 14:00 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Euh, nee. Dat is dan juist geen logische oplossing. Als je echt vindt dat iedereen, altijd, op dezelfde ondergrond moet spelen, juist dan is kunstgras (volgens vaste specs) de enige optie.
Als enige in de wereld, jaja.

Hier zijn de Amerikanen gelukkig vanaf gestapt.

Ook een volkje dat bij dit en wijlen in zichzelf gekeerd raakt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171095710
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 14:00 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Euh, nee. Dat is dan juist geen logische oplossing. Als je echt vindt dat iedereen, altijd, op dezelfde ondergrond moet spelen, juist dan is kunstgras (volgens vaste specs) de enige optie.
Euh, nee. Dat zou het pas zijn als 90% van de wereld al op kunstgras zou spelen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')