abonnement Unibet Coolblue
pi_171046558
Hallo,

Ik wil in onze badkamer een lichtschakelaar installeren en een bewegingssensor die er voor zorgt dat het licht uitgaat als er geen beweging meer is.
Maar het licht moet niet aangaan bij beweging.
Kan dat? En zo ja, wat heb ik daarvoor nodig?

Mischa
pi_171047030
Ik zou denken dat je dan al in het smart home-gebeuren moet gaan kijken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171047457
Bewegings sensor aan een arduinotje. Daarvan de output naar een relais die het licht uitzet.
Verder zorgen dat je licht knopt toggled
pi_171047488
Ik zie een potentieel probleem ontstaan:

Je staat onder de douche, 'helaas' net te stil zodat de bewegingsmelder niet doorheeft dat je er nog bent, dus het licht gaat uit. Maar aangezien je niet wilt dat die op beweging weer aan gaat blijft het donker! :o

(Sorry, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je die combinatie in de praktijk zou kunnen inrichten)
pi_171047500
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 10:02 schreef MischaS het volgende:
Hallo,

Ik wil in onze badkamer een lichtschakelaar installeren en een bewegingssensor die er voor zorgt dat het licht uitgaat als er geen beweging meer is.
Maar het licht moet niet aangaan bij beweging.
Kan dat? En zo ja, wat heb ik daarvoor nodig?

Mischa
Jij wil dus zelf telkens het licht aan doen maar het niet zelf uitdoen?

Waarom niet gewoon vanzelf aan en vanzelf uit? Veel makkelijker toch? :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171047575
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 10:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zie een potentieel probleem ontstaan:

Je staat onder de douche, 'helaas' net te stil zodat de bewegingsmelder niet doorheeft dat je er nog bent, dus het licht gaat uit. Maar aangezien je niet wilt dat die op beweging weer aan gaat blijft het donker! :o

(Sorry, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je die combinatie in de praktijk zou kunnen inrichten)
lichtknop laten latchen.
Maar ja dat is een probleem wat je gaat krijgen.
pi_171047635
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 10:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zie een potentieel probleem ontstaan:

Je staat onder de douche, 'helaas' net te stil zodat de bewegingsmelder niet doorheeft dat je er nog bent, dus het licht gaat uit. Maar aangezien je niet wilt dat die op beweging weer aan gaat blijft het donker! :o

(Sorry, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je die combinatie in de praktijk zou kunnen inrichten)
Bij smart home-opstellingen heb je veel meer vrijheid om de sensoren te gebruiken zoals jij dat wenst, omdat je niet gebonden bent aan de meegeleverde schakelmogelijkheden van de sensor. Je kan dan dus wèl een bewegingsmelder toepassen om de verlichting enkel uit te schakelen.

Een normale bewegingsmelder heeft drie instellingen: Inschakelen bij duisternis, gevoeligheid van de bewegingsmelding en de periode waarop iets ingeschakeld blijft. Dus met het normale bouwmarktmateriaal kan je niet bereiken wat de TS wenst.

Maar goed, dan moet de TS geld en best veel tijd gaan investeren om de hele boel smart te gaan maken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171049883
Het moet toch wel mogelijk zijn om een relais zo te schakelen dat het zichzelf geactiveerd houdt zolang er nog spanning op staat? Een drukknop om het te activeren en een standaard bewegingsmelder in dat circuit die gevoed wordt via dat relais. Dan heb je hebt er voor elkaar.
pi_171049925
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:43 schreef qajariaq het volgende:
Het moet toch wel mogelijk zijn om een relais zo te schakelen dat het zichzelf geactiveerd houdt zolang er nog spanning op staat? Een drukknop om het te activeren en een standaard bewegingsmelder in dat circuit die gevoed wordt via dat relais. Dan heb je hebt er voor elkaar.
Dan houd je dit probleem:

quote:
10s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 10:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zie een potentieel probleem ontstaan:

Je staat onder de douche, 'helaas' net te stil zodat de bewegingsmelder niet doorheeft dat je er nog bent, dus het licht gaat uit. Maar aangezien je niet wilt dat die op beweging weer aan gaat blijft het donker! :o

(Sorry, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je die combinatie in de praktijk zou kunnen inrichten)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171050033
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan houd je dit probleem:

[..]

Tuurlijk maar die bewegingsmelder zet je dan op tien minuten. Als de kids zo lang onder de douche staan zonder te bewegen zou ik ook nog iets verzinnen om het water koud te maken na die tijd.....
pi_171050190
Er zijn ook bewegings sensoren die op beweging en geluid werken. Dit werk op kantoorwerk plekken goed. Omdat men hier ook relatief stil zit. Ik denk dat dit ook in jouw situatie gaat werken. Handmatig aan en automatisch uit, wordt een project op zich 🙂
pi_171058708
Geen idee waar je de juiste onderdelen vandaan moet halen en een eenvoudig project zal het niet zijn. Maar met

- een pulsschakelaar
- een 'slimme' bewegingsmelder die je kan programmeren en die op het geprogrammeerde moment (x minuten nadat geen beweging meer wordt geconstateerd) een puls geeft op een uitgang.
- een relais met 2 aansluitingen voor pulsdraden. Een 'aan' signaal en een 'uit' signaal.

Overal de voeding op aansluiten, pulsdraden op het relais en schakeldraad van het relais naar de lamp en klaar ben je.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')