Je had ook kunnen onderhandelen dat je 200 euro per maand meer kreeg. Had je collega dan ook geklaagd? Ik denk dat je helemaal goed gehandeld hebt. Je collega kan wellicht bij een volgende ronde/functioneringsgesprek proberen ook haar reiskosten terug te krijgen. Wil je werkgever dat haar niet betalen dan is ze het waarschijnlijk niet waard.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:33 schreef Mryc het volgende:
Beste lezers,
Onlangs ben ik bij een nieuwe organisatie begonnen. Deze organisatie kent een overkoepelende CAO waarin reiskosten woon-werkverkeer niet zijn opgenomen. De organisaties die bij deze CAO aangesloten zijn kennen daarom allemaal verschillende reiskostenvergoedingen. De vergoeding bij mijn werkgever is ongelooflijk schraal. De eerste tien km krijg je niets, en voor de daaropvolgende km's krijg je een bedrag dat onder de 10 ct per km ligt. En dit ook nog eens ongeacht de wijze van vervoer. Omdat ik met de trein ga elke dag, zou ik er elke maand flink op moeten inleveren, maar omdat ik gevraagd werd voor deze functie gaf dit mij wat onderhandelingsruimte en heb ik in mijn contract laten opnemen dat mijn daadwerkelijke reiskosten vergoed zouden worden. Hartstikke fijn natuurlijk.
Maar nu het volgende: mijn directe collega weet dit en voelt zich tekort gedaan. Terecht denk ik. Ze neemt mij niets kwalijk, maar ze vindt het onbegrijpelijk dat ik deze vergoeding wel krijg en zij niet. Vooral ook omdat ze het eind vorig jaar wel aangekaart heeft bij haar (interne) sollicitatie en ze nul op rekest heeft gekregen. En daarom mijn vraag: hoe zit het? Heb ik gewoon goed onderhandeld en zij niet? Of Is het behalve oneerlijk ook onterecht dat zij deze vergoeding niet krijgt?
Je moet altijd je salaris bespreken met je collega, dan weet je wanneer je minder krijgt dan een ander en dat kan je gebruiken om te onderhandelen voor een verhoging. Het maakt voor de TS geen verschil, die zal niet minder gaan krijgen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:43 schreef Fushia2 het volgende:
Daarom nooit je salaris bespreken met een collega.
Het probleem is dat veel mensen helemaal niet in staat zijn om neutraal te beoordelen in hoeverre zij van meer of minder waarde zijn voor het bedrijf.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:47 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je moet altijd je salaris bespreken met je collega, dan weet je wanneer je minder krijgt dan een ander en dat kan je gebruiken om te onderhandelen voor een verhoging. Het maakt voor de TS geen verschil, die zal niet minder gaan krijgen.
Geen dank.quote:
Ja.quote:Maar is dit ook het geval bij iets als reiskosten?
Boeit niet.quote:Het is natuurlijk geen primaire, maar secundaire arbeidsvoorwaarde.
Boeit niet.quote:Daarnaast ligt er een regeling bij deze organisatie,
Boeit niet.quote:en ik krijg nu meer dan deze regeling.
Boeit niet, CAO bepaalt alleen het minimale.quote:Was dit ook anders geweest als de reiskostenregeling wel was opgenomen in de cao in tegenstelling tot nu?
Inderdaad boeit niet.quote:Of maakt dit niets uit?
Helder, dank!quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Geen dank.
[..]
Ja.
[..]
Boeit niet.
[..]
Boeit niet.
[..]
Boeit niet.
[..]
Boeit niet, CAO bepaalt alleen het minimale.
[..]
Inderdaad boeit niet.
Een werkgever heeft gelukkig de vrijheid om de één beter te belonen of vergoeden dan een ander, want niet iedereen is gelijk.
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:51 schreef hottentot het volgende:
Het probleem is dat veel mensen helemaal niet in staat zijn om neutraal te beoordelen in hoeverre zij van meer of minder waarde zijn voor het bedrijf.
Nee man, dit doe ik nooit meer sinds bleek dat ik een stuk meer verdiende dan sommige collega's met betere voorwaarden. Niet echt goed voor de sfeer binnen het teamquote:Op donderdag 18 mei 2017 12:47 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je moet altijd je salaris bespreken met je collega, dan weet je wanneer je minder krijgt dan een ander en dat kan je gebruiken om te onderhandelen voor een verhoging. Het maakt voor de TS geen verschil, die zal niet minder gaan krijgen.
Dit inderdaad.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.
Het eerste bod van de werkgever per definitie altijd weigeren en 10% hoger zitten. Dan komt er vanzelf een gulden middenweg uit.
Ik heb tot nu toe 1 werkgever gehad die nooit onderhandelt met zijn slaven, en daar ben ik ook weggegaan.
Nee, dat je wel kan fietsen met je luie aars.quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:00 schreef karr-1 het volgende:
De eerste 10 km niets hoor je wel vaker trouwens, men gaat er volgens mij vanuit dat je binnen die afstand geen of nauwelijks reiskosten hebt of zo.
- Maar dan moet ik eerder van huis....quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:05 schreef Deshain het volgende:
[..]
Nee, dat je wel kan fietsen met je luie aars.
Eens, als ik binnen 10 km van mijn werk zou wonen zou ik standaard met de fiets gaan.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:05 schreef Deshain het volgende:
[..]
Nee, dat je wel kan fietsen met je luie aars.
Wat totaal afhankelijk is van de wijze van vervoer. En fietsen is heus niet gratis,quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:00 schreef karr-1 het volgende:
De eerste 10 km niets hoor je wel vaker trouwens, men gaat er volgens mij vanuit dat je binnen die afstand geen of nauwelijks reiskosten hebt of zo.
Reiskosten kan in cao staan maar een werkgever kan er altijd van af wijken en is dus onderhandelbaar. Mijn partner heeft als een van de weinigen in zijn functie een auto van de zaak. Collega met zelfde functie moet al zijn reiskosten zelf betalen en woont nog verder weg dan mijn partner. Collega baalt. Logisch maar dat is toch echt eigen probleem.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:22 schreef Mryc het volgende:
Dank voor de reactie tot nu toe.
Maar is dit ook het geval bij iets als reiskosten? Het is natuurlijk geen primaire, maar secundaire arbeidsvoorwaarde. Daarnaast ligt er een regeling bij deze organisatie, en ik krijg nu meer dan deze regeling. Was dit ook anders geweest als de reiskostenregeling wel was opgenomen in de cao in tegenstelling tot nu? Of maakt dit niets uit?
Fietsen zijn over het algemeen goedkoper en slijten minder hard dan een auto. Theoretisch zou je een afstand van minder dan 10 km zelfs kunnen lopen, al zijn er maar weinig mensen die dat doen denk ik.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 03:54 schreef baskick het volgende:
[..]
Wat totaal afhankelijk is van de wijze van vervoer. En fietsen is heus niet gratis,
dat kost net zo goed geld (aanschaf, onderhoud, verzekering, stalling, afschrijving).
Een beetje werkgever heeft dan ook een fietsplan (voor het geval dat als excuus zou worden aangedragen)quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Eens, als ik binnen 10 km van mijn werk zou wonen zou ik standaard met de fiets gaan.
Volgens mij zij werkgevers verplicht een bepaald % van het fiscale loon beschikbaar te stellen voor onder andere een fietsplan als daar door een werknemer naar gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 09:46 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Een beetje werkgever heeft dan ook een fietsplan (voor het geval dat als excuus zou worden aangedragen)
De WKR is verplicht, maar bedrijfsbreed is er maar een ruimte van 1.2% van het totale loon, hiervan is geen bedrijfsbrede oplossing in te voeren.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:18 schreef Najieto het volgende:
[..]
Volgens mij zij werkgevers verplicht een bepaald % van het fiscale loon beschikbaar te stellen voor onder andere een fietsplan als daar door een werknemer naar gevraagd wordt.
Goedkoper wellicht, maar niet gratis. De ondergrens is dan ook vooral in het voordeel van de werkgever.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 09:38 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Fietsen zijn over het algemeen goedkoper en slijten minder hard dan een auto. Theoretisch zou je een afstand van minder dan 10 km zelfs kunnen lopen, al zijn er maar weinig mensen die dat doen denk ik.
Niets in het leven is gratis, maar met een goed fietsenplan kan een werkgever al een hoop doenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:57 schreef baskick het volgende:
[..]
Goedkoper wellicht, maar niet gratis. De ondergrens is dan ook vooral in het voordeel van de werkgever.
Ik zou je banden vaker dan 25000 km vervangen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
- Maar dan moet ik eerder van huis....
- En wat als het regent..
- Kost ook een stel banden per 5 jaar....
- Is eng in de winter...
- Is koud..
- Ga ik zweten...
Aldus de madeliefjes die de jaren '80 of daarvoor schijnbaar nooit zouden hebben overleefd.
Lief dat jij dat voor mij wilt doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 19:51 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik zou je banden vaker dan 25000 km vervangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |