abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 mei 2017 @ 20:38:35 #251
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171036904
quote:
Het manifest waarin Kuijt en elf van zijn collega's oproepen om een verbod in te stellen op kunstgras, was een initiatief van de spelersbelangenorganisatie VVCS. Directeur Danny Hesp onderschrijft de "toegenomen irritatie" van de spelers.

"De spelers ervaren het onregelmatig spelen op kunstgras als zeer ongemakkelijk", vertelt Hesp. "Er zijn veel meer klachten na het spelen op kunstgras dan na het spelen op gewoon gras."

"Ik heb net een Europees voetbalcongres bezocht en daar was men verbijsterd over de hoeveelheid kunstgrasvelden die wij hebben in de eredivisie en de Jupiler League."

De KNVB toont begrijp voor het standpunt van de aanvoerders en de VVCS, maar trekt geen partij.

"Wij begrijpen de discussie die de aanvoerders aanzwengelen", laat de bond weten in een verklaring. "Clubs mogen echter zelf bepalen op wat voor soort ondergrond zij spelen. Dat zij voordelen in kunstgras zien is te begrijpen, zeker als je kijkt naar de financiën en de belastbaarheid van een veld."

KNVB open voor discussie

"Maar het is goed om deze discussie te blijven voeren met spelers, clubs en andere betrokkenen", zegt de KNVB, die voor komende maandag een zogeheten kenniscongres aankondigde.

Hier zullen de Eredivisie CV (ECV), de Coöperatie Eerste Divisie (CED) en de Coaches Betaald Voetbal (CBV) van gedachten wisselen en discussiëren over de voor- en nadelen van natuurgras, kunstgras en hybride velden.
http://nos.nl/artikel/217(...)-voor-discussie.html

Dit is echt weer praathuis Nederland op zijn slechtst. Doordat iedereen ermee moet kunnen leven, inclusief de groep die geen trainingscomplex en natuurgrasveld kan/wil betalen, worden er maar eindeloos congressen gehouden zonder einde.

Voor de maatschappij is een poldermodel goed. Voor de topsport is polderen funest.

In de basis is het probleem vrij simpel: 36 full-profclubs is op 17 miljoen inwoners vrij veel. Zowel aan de vraagzijde als de aanbodzijde (= aanbod aan talent, medewerkers enz.). Enkel het uitzonderlijke geval Engeland komt aan dergelijke verhoudingen, maar die zijn dan ook echt voetbalgek.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171036992
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 15:50 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Die velden worden alsnog hoger beoordeeld dan kunstgrasvelden. Spelers spelen daar blijkbaar toch liever op.

En daar gaat het om.
Maar worden de beoordelingscijfers van de kunstgrasvelden niet negatief beëinvloed doordat de clubs die gewoon gras hebben liggen in de meerderheid zijn en de spelers van die clubs kunstgras sowieso vervelend vinden doordat ze gewoon gras gewend zijn?

Ik ben wel benieuwd hoe het lijstje eruit ziet als alleen de scores in acht worden genomen die de aanvoerders van de kunstgrasclubs hebben gegeven.
  donderdag 18 mei 2017 @ 20:44:55 #253
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171037163
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 20:40 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Maar worden de beoordelingscijfers van de kunstgrasvelden niet negatief beëinvloed doordat de clubs die gewoon gras hebben liggen in de meerderheid zijn en de spelers van die clubs kunstgras sowieso vervelend vinden doordat ze gewoon gras gewend zijn?

Ik ben wel benieuwd hoe het lijstje eruit ziet als alleen de scores in acht worden genomen die de aanvoerders van de kunstgrasclubs hebben gegeven.
Zelfs in de JL waar het merendeel op kunstgras speelt staan de echte velden steevast bovenaan.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_171045566
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 20:44 schreef Caland het volgende:

[..]

Zelfs in de JL waar het merendeel op kunstgras speelt staan de echte velden steevast bovenaan.
Dan nog is het interessant om te weten of er grote verschillen zitten tussen de beoordelingen door de grasclubteamaanvoerders en die door de kunstgrasclubteamaanvoerders. Het kan namelijk zijn dat spelers die gras gewend zijn een sterkere voorkeur hebben voor hun "eigen" ondergrond dan spelers die kunstgras gewend zijn.

Maar okee, dat zou natuurlijk weinig afdoen aan het gegeven dat de echte grasmatten beter scoren.

Wat me trouwens wel verbaast is dat het vraagstuk niet andersom wordt bekeken: als er daadwerkelijk sprake is van competitievervalsing in het voordeel van de clubs die op kunstgras spelen (als het in het nadeel is van de kunstgrasclubs zou ik niet weten waarom de aanvoerders van de grasclubs zouden klagen en moeten clubs die kunstgras willen dit wat mij betreft zelf weten), zou het dan niet juist logisch zijn om gewoon alle clubs op kunstgras te laten spelen, zodat we in Europa profiteren van deze competitievervalsing?
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:02:12 #255
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_171045645
helemaal voor echt gras, maar;

wel beetje triest om iemand als kuyt te zien zeuren over kunstgras bij exelcior. een klein clubje met weinig geld, die het doet omdat het goedkoper is.
ja, daar heeft feyenoord geel last van, geldgebrek. die hebben genoeg budget om kampioen te worden, iets wat exelcior NOOIT zal lukken.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:05:51 #256
438851 Oldground
El Poderoso
pi_171045712
quote:
10s.gif Op donderdag 18 mei 2017 16:03 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Omdat ze zich aan de regels hielden? :')
Dan mogen ze zich ook houden aan de nieuwe regels.
Van alles is weer waardeloos.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:11:46 #257
263417 Keyos
Like a Boss
pi_171045785
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 09:02 schreef pokkerdepok het volgende:
helemaal voor echt gras, maar;

wel beetje triest om iemand als kuyt te zien zeuren over kunstgras bij exelcior. een klein clubje met weinig geld, die het doet omdat het goedkoper is.
ja, daar heeft feyenoord geel last van, geldgebrek. die hebben genoeg budget om kampioen te worden, iets wat exelcior NOOIT zal lukken.
Het leven is oneerlijk.

Het wordt die clubs helemaal niet kwalijk genomen, het gaat er gewoon om dat de optie om te kiezen voor kunstgras gewoon helemaal niet op tafel had mogen liggen. Als je over dat veld loopt van Excelsior is het volstrekt onbegrijpelijk dat daar topsport op mag worden bedreven. Want dat is Eredivisievoetbal. Het is geen korfbal, onze internationals spelen op die ondergrond.

Ze hadden gewoon nooit mogen zwichten voor de kunstgraslobby, nu kom je er - mede door ingeven van kanslozenclubje Heracles - nooit meer van af.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 10:48:32 #258
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171047427
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171047548
quote:
Ah fijn dus je bent het met ons eens. Kunstgras met veel rubber is de bomb
pi_171047627
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 09:02 schreef pokkerdepok het volgende:
helemaal voor echt gras, maar;

wel beetje triest om iemand als kuyt te zien zeuren over kunstgras bij exelcior. een klein clubje met weinig geld, die het doet omdat het goedkoper is.
ja, daar heeft feyenoord geel last van, geldgebrek. die hebben genoeg budget om kampioen te worden, iets wat exelcior NOOIT zal lukken.
Joh, Feyenoord was een paar jaar geleden bijna failliet. Ook toen gingen ze niet over op kunstgras en hadden ze de beste mat van het betaald voetbal.

Is hier ook al wat voorbij gekomen over de kosten van kunstgras ten opzichte van natuurgras? Want volgens mij is kunstgras zeker niet per definitie goedkoper.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 11:21:16 #261
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_171047951
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 09:02 schreef pokkerdepok het volgende:
helemaal voor echt gras, maar;

wel beetje triest om iemand als kuyt te zien zeuren over kunstgras bij exelcior. een klein clubje met weinig geld, die het doet omdat het goedkoper is.
ja, daar heeft feyenoord geel last van, geldgebrek. die hebben genoeg budget om kampioen te worden, iets wat exelcior NOOIT zal lukken.
Ik vind het ook wel opvallend dat Feyenoord geen knikker raakt op kunstgras. Meeste punten die ze hebben laten liggen is gewoon op kunstgras. Dat slaat nergens op. Als je naar Ajax kijkt, die hebben daar veel minder moeite mee.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 19 mei 2017 @ 11:22:02 #262
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_171047972
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:01 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Joh, Feyenoord was een paar jaar geleden bijna failliet. Ook toen gingen ze niet over op kunstgras en hadden ze de beste mat van het betaald voetbal.

Is hier ook al wat voorbij gekomen over de kosten van kunstgras ten opzichte van natuurgras? Want volgens mij is kunstgras zeker niet per definitie goedkoper.
Zou me niets verbazen als het aanleggen van kunstgras duurder is, maar het onderhoud veel lager en minder arbeidsintensief. Zo gaat dat bij meer sporten.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 19 mei 2017 @ 11:25:06 #263
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171048031
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:01 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Joh, Feyenoord was een paar jaar geleden bijna failliet. Ook toen gingen ze niet over op kunstgras en hadden ze de beste mat van het betaald voetbal.

Is hier ook al wat voorbij gekomen over de kosten van kunstgras ten opzichte van natuurgras? Want volgens mij is kunstgras zeker niet per definitie goedkoper.
Het is ook helemaal niet per definitie veel goedkoper, dat wordt het pas als je je complex afbreekt en iedereen op dat ene kunstgrasveldje laat spelen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 19 mei 2017 @ 11:25:34 #264
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171048038
Zo'n kereltje als Ngolo Kante zou al zijn kruisbanden afscheuren op het veld van Excelsior, met dat explosieve draaien en keren van hem.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171048062
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:21 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik vind het ook wel opvallend dat Feyenoord geen knikker raakt op kunstgras. Meeste punten die ze hebben laten liggen is gewoon op kunstgras. Dat slaat nergens op. Als je naar Ajax kijkt, die hebben daar veel minder moeite mee.
Ze spelen ook ander voetbal. Feyenoord moet het meer van de duels hebben, Ajax van het positiespel. Ik zie ook wel wat in het argument dat sommige aanvoerders aanvoeren, kunstgras laat je anders voetballen.
pi_171048084
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:22 schreef Komakie het volgende:

[..]

Zou me niets verbazen als het aanleggen van kunstgras duurder is, maar het onderhoud veel lager en minder arbeidsintensief. Zo gaat dat bij meer sporten.
Zou goed kunnen. Kunstgras heeft ook een bepaalde levensduur, dat granulaat moet regelmatig vervangen worden en ander onderhoud is ook gewoon nodig.

Het zou best goedkoper kunnen zijn, maar het zal geen gigantisch bedrag zijn zoals Caland al aangeeft.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 11:28:35 #267
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171048086
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:25 schreef Caland het volgende:

[..]

Het is ook helemaal niet per definitie veel goedkoper, dat wordt het pas als je je complex afbreekt en iedereen op dat ene kunstgrasveldje laat spelen.
In 2002 ging de Duitse voetbalbond eisen stellen. Iedere club moest een complex hebben enzovoorts. Nederland bewandelde de omgekeerde weg. Belachelijk.

Voorheen konden clubs nog uitwijken naar amateurvelden (verg. Oranje in Hoenderloo). Maar met de twee decennia lange bezuinigingen van gemeenten op de breedtesport is ook dat minder aanlokkelijk geworden. Deze factor moet niet onderschat worden, en hoe dat de kweekvijver van topsport raakt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 19 mei 2017 @ 11:29:31 #268
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171048108
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:27 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ze spelen ook ander voetbal. Feyenoord moet het meer van de duels hebben, Ajax van het positiespel. Ik zie ook wel wat in het argument dat sommige aanvoerders aanvoeren, kunstgras laat je anders voetballen.
http://www.ad.nl/nederlan(...)t-techniek~a5d83032/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171048529
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:28 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Zou goed kunnen. Kunstgras heeft ook een bepaalde levensduur, dat granulaat moet regelmatig vervangen worden en ander onderhoud is ook gewoon nodig.

Het zou best goedkoper kunnen zijn, maar het zal geen gigantisch bedrag zijn zoals Caland al aangeeft.
Kunstgras is wel degelijk veel goedkoper. Een kunstgrasveld aanleggen kost ongeveer drie ton tegen de helft voor natuurgras. Het grote verschil is alleen dat het onderhoud van een kunstgrasveld vrijwel nihil is en dat het veel langer meegaat. En dat één kunstgrasveld meerdere grasvelden vervangt (want je kunt op een kunstgrasveld vijf keer zo veel spelen als op echt gras).

Precieze bedragen zijn lastig te vinden maar ik zou niet te snel zeggen dat het geen gigantisch bedrag is. Toen Sparta overstapte op kunstgras werd gemeld dat het een "groot deel" van de bezuiniging van 1,5 miljoen euro meebracht. Voor de clubs die op kunstgras spelen is een paar ton in een jaar echt een kapitaal. Dat zijn meerdere spelers, of het uitbouwen van je tribune, of het halen van Europees voetbal.
pi_171048789
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Kunstgras is wel degelijk veel goedkoper. Een kunstgrasveld aanleggen kost ongeveer drie ton tegen de helft voor natuurgras. Het grote verschil is alleen dat het onderhoud van een kunstgrasveld vrijwel nihil is en dat het veel langer meegaat. En dat één kunstgrasveld meerdere grasvelden vervangt (want je kunt op een kunstgrasveld vijf keer zo veel spelen als op echt gras).

Precieze bedragen zijn lastig te vinden maar ik zou niet te snel zeggen dat het geen gigantisch bedrag is. Toen Sparta overstapte op kunstgras werd gemeld dat het een "groot deel" van de bezuiniging van 1,5 miljoen euro meebracht. Voor de clubs die op kunstgras spelen is een paar ton in een jaar echt een kapitaal. Dat zijn meerdere spelers, of het uitbouwen van je tribune, of het halen van Europees voetbal.
quote:
Verschil in kosten kunstgrasveld en natuurgrasveld.
Onderhoudskosten kunstgrasveld per jaar ¤ 38.450,00
Onderhoudskosten natuurgrasveld per jaar ¤ 18.650,00 -
Verschil ¤ 19.800,00
Bron

Disclaimer: dit is slechts één (op het oog betrouwbare) bron. In hoeverre hier nog zaken als veldverwarming spelen weet ik niet. Voor natuurgras is dit verplicht in de eredivisie meen ik. Dat is het voor kunstgras niet, al kan zo'n veld wel degelijk bevriezen en heeft veldverwarming meerwaarde.

Punt is: het is niet vanzelfsprekend dat kunstgras goedkoper is. Ja, een amateurclub kan het veld het hele jaar door belasten. Dáár zit de meerwaarde dan ook. Dat gaat voor een bvo echter veel minder op omdat die in de regel sowieso meer faciliteiten hebben. En dan nog, waarom zou je kunstgras op je hoofdveld gebruiken in plaats van op de trainingsvelden?

Er is dus in dat opzicht geen reden om voor het hoofdveld over te gaan op kunstgras.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2017 12:01:56 ]
  vrijdag 19 mei 2017 @ 12:04:42 #271
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171048889
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:01 schreef Sloggi het volgende:

[..]

[..]

Bron

Disclaimer: dit is slechts één (op het oog betrouwbare) bron. In hoeverre hier nog zaken als veldverwarming spelen weet ik niet. Voor natuurgras is dit verplicht in de eredivisie meen ik. Dat is het voor kunstgras niet, al kan zo'n veld wel degelijk bevriezen en heeft veldverwarming meerwaarde.

Punt is: het is niet vanzelfsprekend dat kunstgras goedkoper is. Ja, een amateurclub kan het veld het hele jaar door belasten. Dáár zit de meerwaarde dan ook. Dat gaat voor een bvo echter veel minder op omdat die in de regel sowieso meer faciliteiten hebben. En dan nog, waarom zou je kunstgras op je hoofdveld gebruiken in plaats van op de trainingsvelden?

Er is dus in dat opzicht geen reden om voor het hoofdveld over te gaan op kunstgras.
Op kunstgras trainen terwijl je (bijna) al je wedstrijden op natuurgras speelt lijkt me niet echt bevorderlijk voor de prestaties
  vrijdag 19 mei 2017 @ 12:05:42 #272
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171048915
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:01 schreef Sloggi het volgende:

[..]

[..]

Bron

Disclaimer: dit is slechts één (op het oog betrouwbare) bron. In hoeverre hier nog zaken als veldverwarming spelen weet ik niet. Voor natuurgras is dit verplicht in de eredivisie meen ik. Dat is het voor kunstgras niet, al kan zo'n veld wel degelijk bevriezen en heeft veldverwarming meerwaarde.

Punt is: het is niet vanzelfsprekend dat kunstgras goedkoper is. Ja, een amateurclub kan het veld het hele jaar door belasten. Dáár zit de meerwaarde dan ook. Dat gaat voor een bvo echter veel minder op omdat die in de regel sowieso meer faciliteiten hebben. En dan nog, waarom zou je kunstgras op je hoofdveld gebruiken in plaats van op de trainingsvelden?

Er is dus in dat opzicht geen reden om voor het hoofdveld over te gaan op kunstgras.
Precies wat Beltman al zei, je zou voor de gein eens die kutgrasclubjes ook moeten verplichten om veldverwarming aan te leggen, moet je eens zien hoe snel ze weer overstappen. Het verschil zit hem ook helemaal niet in de onderhoudskosten (die zijn bij kunstgras zelfs hoger) maar puur op ruimtebesparing. Ergo:

sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:23:47 Als natuurgras (eindelijk) een licentie-eis wordt, moet je die clubs helemaal niet financieel compenseren. Hebben jarenlang geprofiteerd. reageer retweet
sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:19:58 Dat gelul ook van kunstgrasclubs die nu piepen dat ze geen trainingscomplex meer hebben en dat het daarom te duur wordt. Zelf voor gekozen. reageer retweet
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_171049014
Al die kunstgrasclubjes moeten even in de leer bij Beltman.
Nait Soezn Moar Broezn
pi_171049087
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:05 schreef Caland het volgende:

[..]

Precies wat Beltman al zei, je zou voor de gein eens die kutgrasclubjes ook moeten verplichten om veldverwarming aan te leggen, moet je eens zien hoe snel ze weer overstappen. Het verschil zit hem ook helemaal niet in de onderhoudskosten (die zijn bij kunstgras zelfs hoger) maar puur op ruimtebesparing. Ergo:

sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:23:47 Als natuurgras (eindelijk) een licentie-eis wordt, moet je die clubs helemaal niet financieel compenseren. Hebben jarenlang geprofiteerd. reageer retweet
sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:19:58 Dat gelul ook van kunstgrasclubs die nu piepen dat ze geen trainingscomplex meer hebben en dat het daarom te duur wordt. Zelf voor gekozen. reageer retweet
Principieel ben ik het eens met Mossou, maar op die manier krijg je zo'n wijziging er niet door. Onder het motto 'als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan' zullen alle clubs toch moeten lappen denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2017 12:11:41 ]
  vrijdag 19 mei 2017 @ 12:12:25 #275
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171049138
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:10 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Principieel ben ik het eens met Mossou, maar op die manier krijg je zo'n wijziging er niet door. Onder het mom 'als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan' zullen alle clubs toch moeten lappen denk ik.
Zou dat prima vinden als het om een eenmalig bedrag gaat, daarna moeten die clubjes er maar ruimte voor maken in de begroting.
VBL SC influencer
Left, right, behind
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')