abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171022312
Ik doe op dit moment een hbo-opleiding maar vind het totaal niet leuk dus einde van het jaar ga ik stoppen en waarschijnlijk met een nieuwe beginnen.

Ik heb op het hbo nog geen stufi gehad maar die wil ik toch wel. Kan ik die beter nu aanvragen of wachten tot volgend jaar? Moet ik mijn ov gaan stoppen en dadelijk weer opnieuw gaan activeren? Verder blijft de termijn van 35 jaar altijd staan neem ik aan? Alvast bedankt.
pi_171023609
Hoezo heb je nog geen studie financiering gehad? Bedoel je dat je niets bij leent?
pi_171023927
Heb je recht op stufi ? Of alleen op een lening ?
pi_171026101
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:06 schreef jevl het volgende:
Hoezo heb je nog geen studie financiering gehad? Bedoel je dat je niets bij leent?
Ja excuses ik bedoel een lening maar ik kom er totaal niet uit. Zal even kort de situatie schetsen:

Mbo diploma gehaald daar stufi prestatie gekregen (staat los van hbo?). Dit jaar een hbo begonnen maar vind het niet leuk en ga stoppen eind van het jaar. Waarschijnlijk sept. een nieuwe beginnen.

Tot nu toe alleen gebruik gemaakt van ov maar wil eigenlijk lenen. Kan dat nu op driekwart? Of moet ik wachten en heeft dat invloed op het aantal jaar dat ik een diploma moet halen?

Moet ik me ov afmelden en dan weer opnieuw voor de nieuwe studie?

Als iemand mij dit even simpel kan uitleggen dan is dit zeer gewaardeerd.
pi_171026122
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:19 schreef Pinuts het volgende:
Heb je recht op stufi ? Of alleen op een lening ?
Draait me inderdaad om de lening ;)
pi_171029497
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:57 schreef E-Dubble het volgende:

[..]

Tot nu toe alleen gebruik gemaakt van ov maar wil eigenlijk lenen. Kan dat nu op driekwart? Of moet ik wachten en heeft dat invloed op het aantal jaar dat ik een diploma moet halen?
Je kunt iedere maand de hoogte van je lening wijzigen. In jouw geval (je hebt nog niets geleend) leen je technisch gezien iedere maand 0 euro. Dit kun je per maand wijzigen en het maakt niet uit welk moment van het jaar je dat doet. Het komt er simpelweg op neer dat je alles wat je leent uiteindelijk terug zal moeten betalen. Wanneer je dit geleend hebt, is irrelevant*.

*) Theoretisch is het van belang vanwege (cumulatieve) rente, maar dat is a) volstrekt hypothetisch, omdat die momenteel op 0,00% staat en b) een relatief laag bedrag in verhouding tot je geleende studieschuld.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_171032750
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 15:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je kunt iedere maand de hoogte van je lening wijzigen. In jouw geval (je hebt nog niets geleend) leen je technisch gezien iedere maand 0 euro. Dit kun je per maand wijzigen en het maakt niet uit welk moment van het jaar je dat doet. Het komt er simpelweg op neer dat je alles wat je leent uiteindelijk terug zal moeten betalen. Wanneer je dit geleend hebt, is irrelevant*.

*) Theoretisch is het van belang vanwege (cumulatieve) rente, maar dat is a) volstrekt hypothetisch, omdat die momenteel op 0,00% staat en b) een relatief laag bedrag in verhouding tot je geleende studieschuld.
Ohh oké bedankt, stuk duidelijker. Als ik besluit om niet door te gaan stopt de opleiding in augustus en de nieuwe begint in september, wordt dit overbrugt en hoef ik niet een nieuw ov-kaartje of iets dergelijks?

Als ik helemaal stop kan ik alsnog beter ergens inschrijven om zo goedkoop mogelijk te lenen toch?
pi_171047781
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 17:51 schreef E-Dubble het volgende:

[..]

Ohh oké bedankt, stuk duidelijker. Als ik besluit om niet door te gaan stopt de opleiding in augustus en de nieuwe begint in september, wordt dit overbrugt en hoef ik niet een nieuw ov-kaartje of iets dergelijks?
Er is een verschil tussen stoppen met je opleiding en je niet opnieuw inschrijven. Als je stopt (je uitschrijft), kun je geen (DUO-)lening meer aanvragen en ben je verplicht je OV stop te zetten. Als je je niet opnieuw inschrijft blijf je tot het einde van het studiejaar (dus tot het begin van het nieuwe studiejaar) ingeschreven en heb je wel recht op een lening en je studenten OV.

Ik weet overigens niet wat de voordelen zouden zijn om je alsnog uit te schrijven in zo'n laat stadium van het studiejaar. Wellicht heb je dan recht op restitutie van je collegegeld, maar dat zal niet heel veel zijn. Volgens mij heb je vanaf juli geen recht meer op resitutie, dus dat betekent dat je alleen nog over juni geld terug zou krijgen.

quote:
Als ik helemaal stop kan ik alsnog beter ergens inschrijven om zo goedkoop mogelijk te lenen toch?
Deze vraag snap ik niet helemaal.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')