abonnement Unibet Coolblue
pi_171009138
Eigenaren van honden met een hoog risico op bijtincidenten, moeten vanaf volgend jaar verplicht op gedragscursus. Dat schrijft staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer. Hij wil met een reeks maatregelen het aantal bijtincidenten terugdringen.

Zo wil Van Dam dat er een fok- en importverbod komt op 21 soorten risicohonden, een aantal rassen met stamboom uitgezonderd. Verder geeft Van Dam gemeenten de mogelijkheid om gebiedsverboden op te leggen voor agressieve honden (bijvoorbeeld voor plekken waar veel kinderen komen). Ook komt er een meldpunt waar gevaarlijk gedrag van honden of hinderlijk gedrag van hondenbezitters kan worden gemeld.

Ingewikkeld
De staatssecretaris gaat nog overleggen over een eenduidig beleid voor het afmaken van agressieve honden die zonder aanleiding een mens of dier hebben verwond. Dat is ingewikkeld, omdat er ook situaties kunnen voorkomen waarin de hond is getreiterd of opgehitst. Dan zou euthanaseren niet proportioneel zijn, zegt Van Dam.
De maatregelen zijn gericht op 21 soorten bijthonden. Van Dam heeft ze op bovenstaande lijst geplaatst. De lijst is opgesteld door binnen- en buitenlandse experts en kan de komende jaren nog worden uitgebreid.

Gefokt op agressiviteit
Van Dam zegt dat de maatregelen gericht op honden 'die echt gefokt zijn op agressiviteit'. De staatssecretaris zegt zich ernstig zorgen te maken over het aantal bijtincidenten de afgelopen jaren. Per jaar gaat het om ongeveer 150.000 slachtoffers. "Deze maatregelen zijn bedoeld om het risico op bijtincidenten zoveel mogelijk tegen te gaan."

Maatregelen om bijtincidenten te voorkomen:
- Er komt een lijst met hondenrassen, kruisingen en look-a-likes die een hoog risico vormen
- Vanaf volgend jaar verplichte gedragscursus voor eigenaren voor honden die hoog risico vormen
- Meldpunt waar gevaarlijk gedrag van honden en hinderlijk gedrag bazen kan worden gemeld
- Gemeenten krijgen mogelijkheid aanlijnen te verplichten of gebiedsverboden op te leggen aan hoog risico honden
- Registratiesysteem waarin bijtincidenten worden bijgehouden
- Er komt een uniform beleid wanneer een hond moet worden afgemaakt
- Betere registratie van honden door regels voor chippen van honden aan te scherpen. Daardoor is eigenaar makkelijker te achterhalen.
- De huidige test die de persoonlijkheid van honden test wordt uitgebreid
Gemeenten kunnen eigenaren die twee keer betrokken zijn geweest bij een bijtincident een houd of locatieverbod opleggen
- Er komt een fok- en importverbod hoog risico honden (andere Europese landen hebben dit ook voor bepaalde typen honden)

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)soorten-risicohonden

Ik vind het een goede ontwikkeling dat er in ieder geval een rem gezet wordt op de wildgroei aan risicohonden. Wel kijken hoe dit qua beleid uitpakt.
pi_171010066
Goed zo !

En met name dit!

"Eigenaren van honden met een hoog risico op bijtincidenten, moeten vanaf volgend jaar verplicht op gedragscursus."

Het gaat om de eigenaren daar zit meestal het probleem.

[ Bericht 92% gewijzigd door Stokken_en_stenen op 17-05-2017 19:07:25 ]
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 17 mei 2017 @ 19:55:58 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171011360
Wel jammer van dat NSB meldpunt want ik kan je nu al verklappen dat daar heel veel zure telefoontjes van oude zeikers binnen gaat komen.

Verder prima maatregelen. Werd tijd ook. Kan wat mij betreft niet zwaar genoeg zijn, zeker voor tokkies die zo'n beest als statussymbool zien.

Ben alleen benieuwd of dat die cursus geldt voor nieuwe bezitters of ook voor mensen die er al een hebben
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:18:34 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171011937
quote:
Akita *
American Bulldog
American Pitbull Terriër
American Staffordshire Terrier *
Boerboel
Bull Mastiff *
Bull Terrier *
Cane Corso *
Dogo Argentino *
Dogo Canario *
Staffordshire Bull Terrier *
Rottweiler *
Tosa *
Fila Brasileiro *
Anatolische herder *
Zuid-Russische Owcharka *
Kaukasische Owcharka *
Pitbull achtigen: alle kruisingen met een pitbull, pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully, Regular Pitbull, xl en xxl pitbull, xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully
Bully Kuta
Alano
Bandog
* Van deze honden kun je er eentje met erkende stambomen door de Raad van Beheer hebben, dan is het dus geen hoog risicohond. De andere honden zijn niet erkende rassen en zijn dus altijd hoog risico honden.
Met stamboom geen hoog risico ? Dat vind ik dan wel weer jammer. Alsof een stamboom een garantie is voor goede opvoeding.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:21:26 #5
256666 leeell
I know you're lonely
pi_171012006
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Met stamboom geen hoog risico ? Dat vind ik dan wel weer jammer. Alsof een stamboom een garantie is voor goede opvoeding.
Goede fokkers die met stamboom werken stellen een keuring/selectie van eigenaren met bijbehorend trainingstraject verplicht
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:22:41 #6
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171012037
quote:
2s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:21 schreef leeell het volgende:

[..]

Goede fokkers die met stamboom werken stellen een keuring/selectie van eigenaren met bijbehorend trainingstraject verplicht
Ik heb een andere ervaring met die zogenaamde goede fokkers.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 17 mei 2017 @ 20:23:20 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171012051
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:22 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb een andere ervaring met die zogenaamde goede fokkers.
Dan was het ook geen goede fokker.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:24:40 #8
256666 leeell
I know you're lonely
pi_171012087
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:22 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb een andere ervaring met die zogenaamde goede fokkers.
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dan was het ook geen goede fokker.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:26:23 #9
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171012121
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dan was het ook geen goede fokker.
Ben ik met je eens, dat was het ook niet. ( Lid van de rasvereniging enz... Klagen bij de vereniging had geen resultaat.) Maar het gaat om een stamboom van de raad voor beheer, meer niet en dat is dus al voldoende om een pup aan te schaffen en je gewoon je eigen gang te gaan met de opvoeding.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:27:45 #10
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_171012152
Meeste maatregelen klinken als muziek in de oren
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:27:57 #11
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_171012158
Die vorige wet kon niet gehandhaafd worden en werd daardoor afgeschaft. Waarom zou het nu wel kunnen?
pi_171012170
Zal es tijd worden ook. Pluspunten voor Van Dam al begrijp ik de relatie met EZ niet helemaal
pi_171012274
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Met stamboom geen hoog risico ? Dat vind ik dan wel weer jammer. Alsof een stamboom een garantie is voor goede opvoeding.
Die garantie gaat er binnenkort dus komen.
  Moderator woensdag 17 mei 2017 @ 20:37:32 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_171012366
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:33 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Die garantie gaat er binnenkort dus komen.
Hoe dan wel?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_171012425
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoe dan wel?
Ik was ff in de war dat het een uitzondering is.
  Moderator woensdag 17 mei 2017 @ 20:41:23 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_171012455
Dit is onzinnige wetgeving, een hond met een stamboom is niet veiliger of ongevaarlijker, punt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:03:32 #17
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171013022
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:33 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Die garantie gaat er binnenkort dus komen.
Ik ben in het verleden eens bij een fokker geweest die de moederhond in een hok achter in de tuin had zitten. We mochten haar wel zien maar er niet bij komen want dat was te gevaarlijk. De pups zelf mochten ook niet gewoon bij de moeder om dezelfde reden. Volgens de fokker had een melkkoorts of zo iets gehad en moesten ze haar daarna met een muilkorf om de pups laten zogen. Na het zogen weer weg bij de pups.
Ik hoefde géén pupje uit dit nest. Stamboom van de raad van beheer en lid van de rasvereniging.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:08:50 #18
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_171013155
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:03 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik ben in het verleden eens bij een fokker geweest die de moederhond in een hok achter in de tuin had zitten. We mochten haar wel zien maar er niet bij komen want dat was te gevaarlijk. De pups zelf mochten ook niet gewoon bij de moeder om dezelfde reden. Volgens de fokker had een melkkoorts of zo iets gehad en moesten ze haar daarna met een muilkorf om de pups laten zogen. Na het zogen weer weg bij de pups.
Ik hoefde géén pupje uit dit nest. Stamboom van de raad van beheer en lid van de rasvereniging.
Dat is inderdaad niet gezond; wij halen onze pups bijna altijd van boerderijen (geen broodfokkers), wij hebben nu een border een een boerenfox en beiden komen ze uit een goed nest. Omdat ze van de boerderij komen zijn ze vaak bang voor harde geluiden wat je er gelijk uit moet halen.

Maar over deze wetgeving: ik ben nog nooit gebeten door een hond die goed opgevoed is; ik ben wel eens gebeten door een hond die slecht is opgevoed en HEEL ERG dominant is en dat zijn vaak de kleinste honden. Chihuahua's bv bijten heel erg omdat ze gewoon vaak slecht worden opgevoed. Het probleem is echter dat een Chihuahua, wanneer deze bijt niet zulke grote wonden achterlaat.

Wat je beter kan doen is verplicht stellen dat iedereen met een hond verplicht op cursus gaat. Een cursus gaat namelijk niet om de hond maar om de mens.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:14:54 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171013344
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Met stamboom geen hoog risico ? Dat vind ik dan wel weer jammer. Alsof een stamboom een garantie is voor goede opvoeding.
Bij die honden is het vanuit de raad van beheer verplicht (sinds een aantal jaar) een gedragstest op ouderdieren te doen die met goed gevolg afgelegd moet worden. Anders krijg je geen stamboom bij de pups.

Er wordt dus verplicht geselecteerd op ouderdieren met een mild karakter.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:18:48 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171013459
Al met al, geen slechte maatregelen. Zou het graag uitgebreid zien naar alle honden en meer consequenties voor eigenaren van honden die fout gaan, maar het is een begin.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:30:19 #21
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171013827
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Bij die honden is het vanuit de raad van beheer verplicht (sinds een aantal jaar) een gedragstest op ouderdieren te doen die met goed gevolg afgelegd moet worden. Anders krijg je geen stamboom bij de pups.

Er wordt dus verplicht geselecteerd op ouderdieren met een mild karakter.
Sinds hoeveel jaar is dat ? Mijn ervaring is van 3 jaar geleden. De zelfde fokker had nog een teef binnen zitten waarvan hij vertelde dat hij eerst ff bekeek hoe die op het bezoek reageerde. Als hem dit hem niet aanstond dan ging deze teef in de bench.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:33:22 #22
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171013933
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:30 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Sinds hoeveel jaar is dat ? Mijn ervaring is van 3 jaar geleden. De zelfde fokker had nog een teef binnen zitten waarvan hij vertelde dat hij eerst ff bekeek hoe die op het bezoek reageerde. Als hem dit hem niet aanstond dan ging deze teef in de bench.
Wat voor ras was dat?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:34:10 #23
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171013961
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat voor ras was dat?
Bull terriër.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:41:48 #24
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171014222
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:34 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Bull terriër.
Voor die was er geen mag test voor de ouderdieren verplicht.

Hier een linkje naar de uitleg van die test en welke rassen daar tot nu toe onder vielen :

https://www.houdenvanhond(...)nd/fokken-en-gedrag/

Nu gaat dat dus uitgebreid worden naar dit hele lijst, een goed iets. Bij de rassen voor wie het al geld heeft het aardig bijgedragen aan mildere dieren.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171017685
Net of al die mensen met Staffords hondenbelasting betalen en dus geregistreerd staan.... nee
pi_171018298
Risicohonden en dan helpt een zg opvoeding?
Ze zijn al gefokt op agressie, dat haal je er niet zomaar uit omdat het honden zijn die onbetrouwbaar zijn en blijven, hoe dan ook.
Gewoon op een normale dag kunnen ze ineens de kolder in de kop krijgen.
Waarom zou je dat risico willen lopen?

Zeker bij kinderen bv.

En ze laten zeker niet meer los. Ik vind het goed dat ze dit weer naar voren brengen.
Ken ook iemand via, die een hond had die afgemaakt moest worden, hond is undercover vertrokken, en meneer loopt alweer rond met die hond, zonder muilkorf, stoer toch.

Meneer is nu wel vader geworden, ben je dan dom of oerachterlijk.
Kans dat de hond zijn kind bv een keer pakt is groots aanwezig. :{
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_171024384
Ik ben nogal verbaasd dat het ras van 1 van mijn honden er niet bijstaat, namelijk de (Duitse) herder. Als ze er wel op had gestaan had is zonder probleem die cursus gevolgd, ik weet dat ze namelijk met vlag en wimpel er doorheen was gekomen. Als ik haar een muilkorf om zou moeten doen ivm haar ras zou ik dat ook geen probleem vinden. Ik heb liever een aantal honden overbodig een muilkorf om dan nog 1 andere hond of mens met ernstige bijtwonden. Het dragen van een muilkorf is in heel veel gevallen prima aan te leren en tegenwoordig hebben ze muilkorven die redelijk comfortabel zitten en de hond nog gewoon zijn mond open kan doen en kan drinken bijvoorbeeld.

Tot nu toe is 1 van mijn honden nu 2 keer aangevallen door een andere hond. En "toevallig" was dat beide keren een Stafford. Waarbij 1 keer de eigenaresse nog tegen mij zei dat ik maar haar hond maar een schop moest geven omdat hij "vervelend" deed. Sodefikker toch op joh! Mensen moeten zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun hond, ik moet niet andermans hond op gaan voeden. Gelukkig kan mijn hond heel hard rennen en is een stuk sneller dan een Stafford. O+

De hond van een vriendin van mij is een keer wel echt goed gegrepen en natuurlijk was dat ook 'toevallig' door een Stafford.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_171025579
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:34 schreef Wolken het volgende:
Ik ben nogal verbaasd dat het ras van 1 van mijn honden er niet bijstaat, namelijk de (Duitse) herder. Als ze er wel op had gestaan had is zonder probleem die cursus gevolgd, ik weet dat ze namelijk met vlag en wimpel er doorheen was gekomen. Als ik haar een muilkorf om zou moeten doen ivm haar ras zou ik dat ook geen probleem vinden. Ik heb liever een aantal honden overbodig een muilkorf om dan nog 1 andere hond of mens met ernstige bijtwonden. Het dragen van een muilkorf is in heel veel gevallen prima aan te leren en tegenwoordig hebben ze muilkorven die redelijk comfortabel zitten en de hond nog gewoon zijn mond open kan doen en kan drinken bijvoorbeeld.

Tot nu toe is 1 van mijn honden nu 2 keer aangevallen door een andere hond. En "toevallig" was dat beide keren een Stafford. Waarbij 1 keer de eigenaresse nog tegen mij zei dat ik maar haar hond maar een schop moest geven omdat hij "vervelend" deed. Sodefikker toch op joh! Mensen moeten zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun hond, ik moet niet andermans hond op gaan voeden. Gelukkig kan mijn hond heel hard rennen en is een stuk sneller dan een Stafford. O+

De hond van een vriendin van mij is een keer wel echt goed gegrepen en natuurlijk was dat ook 'toevallig' door een Stafford.
Natuurlijk en 'toevallig'. Lekker generaliserend bezig, pffff.
Net als de lijst zelf trouwens. De hondenrassen die in NL voor de meeste bijtincidenten zorgen: de Jack Russel, de Labrador en de Duitse herder, staan niet eens op de lijst.

Ikzelf heb nog geen enkele nare ervaring met een Stafford gehad en dit noem ik geen 'toeval'.
Mijn moeder is 2 keer gebeten door een hond, twee keer een Terrier. Ik ben zelf 2 keer gebeten door een herder. Een vriendin van mij is een keer gebeten door een labrador, een vriend van mij door een Jack Russel en één van onze honden is (aan de lijn) aangevallen door een labrador en door 3 border collies en onze oude hond is gebeten door een Mechelse herder.

Kortom, het heeft niets met het ras te maken, maar alles met de opvoeding en de baasjes.
Een verplichte gedragscursus zie ik dan ook wel zitten, maar wel voor iedere hondenbezitter en niet alleen voor de honden die op de lijst staan.

Overigens is in het verleden gebleken dat deze maatregel niets uithaalt. Het aantal bijtincidenten is destijds niet afgenomen en de fok voor deze honden verdween in de illegaliteit en was geen zicht meer op. Op papier leek het aantal honden van 'gevaarlijke' rassen af te nemen, terwijl in werkelijkheid bleek dat deze groep zich gewoon niet meer liet registreren.
pi_171025611
Lijkt me een goed idee. Honden nemen is een verantwoordelijkheid, zeker mogelijk bijtende honden. Dan lijkt een cursus me geen overbodige luxe. Heb je dat er niet voor over? Dan maar een ander ras. Simpel.
pi_171025639
quote:
10s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:35 schreef FYazz het volgende:

[..]

Natuurlijk en 'toevallig'. Lekker generaliserend bezig, pffff.
Net als de lijst zelf trouwens. De hondenrassen die in NL voor de meeste bijtincidenten zorgen: de Jack Russel, de Labrador en de Duitse herder, staan niet eens op de lijst.

Ikzelf heb nog geen enkele nare ervaring met een Stafford gehad en dit noem ik geen 'toeval'.
Mijn moeder is 2 keer gebeten door een hond, twee keer een Terrier. Ik ben zelf 2 keer gebeten door een herder. Een vriendin van mij is een keer gebeten door een labrador, een vriend van mij door een Jack Russel en één van onze honden is (aan de lijn) aangevallen door een labrador en door 3 border collies en onze oude hond is gebeten door een Mechelse herder.

Kortom, het heeft niets met het ras te maken, maar alles met de opvoeding en de baasjes.
Een verplichte gedragscursus zie ik dan ook wel zitten, maar wel voor iedere hondenbezitter en niet alleen voor de honden die op de lijst staan.

Overigens is in het verleden gebleken dat deze maatregel niets uithaalt. Het aantal bijtincidenten is destijds niet afgenomen en de fok voor deze honden verdween in de illegaliteit en was geen zicht meer op. Op papier leek het aantal honden van 'gevaarlijke' rassen af te nemen, terwijl in werkelijkheid bleek dat deze groep zich gewoon niet meer liet registreren.
Waar baseren ze de rassen in de OP op dan, als het niet op bijtincidenten is? Lijkt me gek.

Jack Russels zijn ook kut maar die richten niet Zoveel aan.
pi_171025994
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:37 schreef -Strawberry- het volgende:
Lijkt me een goed idee. Honden nemen is een verantwoordelijkheid, zeker mogelijk bijtende honden. Dan lijkt een cursus me geen overbodige luxe. Heb je dat er niet voor over? Dan maar een ander ras. Simpel.
Dat is dus precies mijn punt. Ik wil wel stellen dat 90 procent van de stafford eigenaren geen hondenbelasting betaalt. Hoe willen ze die persoon dan verplichten om een cursus te doen als de hond nergens in een systeem staat.

Ik heb een stafford en ik ga die cursus dus echt niet doen. Mijn hond is prima. Wordt drie x per dag uitgelaten. Krijgt veel aandacht, wordt goed opgevoed etc etc. Waarom zou ik moeten lijden door tokkies die hun hond 2x per dag uitlaten en dan een half blokje om gaan en dat ding niet opvoeden :')
pi_171026071
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:53 schreef SOG het volgende:

[..]

Dat is dus precies mijn punt. Ik wil wel stellen dat 90 procent van de stafford eigenaren geen hondenbelasting betaalt. Hoe willen ze die persoon dan verplichten om een cursus te doen als de hond nergens in een systeem staat.

Ik heb een stafford en ik ga die cursus dus echt niet doen. Mijn hond is prima. Wordt drie x per dag uitgelaten. Krijgt veel aandacht, wordt goed opgevoed etc etc. Waarom zou ik moeten lijden door tokkies die hun hond 2x per dag uitlaten en dan een half blokje om gaan en dat ding niet opvoeden :')
Tja, omdat die tokkies er eenmaal zijn.
pi_171026102
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 23:25 schreef SOG het volgende:
Net of al die mensen met Staffords hondenbelasting betalen en dus geregistreerd staan.... nee
Ik heb een Stafford en ik betaal jaarlijks 107 euro aan hondenbelasting, en daar krijg ik niks voor terug.
misunderstood
pi_171026149
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:37 schreef -Strawberry- het volgende:
Lijkt me een goed idee. Honden nemen is een verantwoordelijkheid, zeker mogelijk bijtende honden. Dan lijkt een cursus me geen overbodige luxe. Heb je dat er niet voor over? Dan maar een ander ras. Simpel.
Andere rassen zijn tandloos dacht je??
misunderstood
pi_171026183
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:37 schreef -Strawberry- het volgende:
Lijkt me een goed idee. Honden nemen is een verantwoordelijkheid, zeker mogelijk bijtende honden. Dan lijkt een cursus me geen overbodige luxe. Heb je dat er niet voor over? Dan maar een ander ras. Simpel.
Ik ben meer voorstander van iedere hondenbezitter verplicht op cursus. Ongeacht welke hond dus. Allemaal. :(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  donderdag 18 mei 2017 @ 13:02:11 #36
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171026224
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:00 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik ben meer voorstander van iedere hondenbezitter verplicht op cursus. Ongeacht welke hond dus. Allemaal. :(
Dit ja.

Nu is het gewoon symboolpolitiek die de probleemgevallen niet gaan oplossen. De verantwoordelijke hondenliefhebber wordt weer de dupe.
And so is the past
pi_171026254
Ik heb overigens niks tegen honden. Alleen tegen slechte opvoeding van honden. Dus allemaal verplicht op cursus. Niemand wordt er slechter van.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  donderdag 18 mei 2017 @ 13:03:33 #38
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_171026266
Alle honden in de openbare ruimte verbieden. Dieren houden doe je maar lekker thuis.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_171026273
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De verantwoordelijke hondenliefhebber wordt weer de dupe.
Ik zie dat niet als de dupe van worden.

Hang er een certificaatje aan vast of iets en je gaat er gewoon met je hond heen en bewijst daarmee voor jezelf ook dat je je hond prima opgevoed hebt. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171026296
quote:
HELMOND - Een hondje en zijn eigenaar zijn woensdag lichtgewond geraakt bij een bijtincident met een pitbull, bij winkelcentrum Geysendorfferstraat in Helmond.

Mieke Bon 18-05-17, 11:52
Foto ter illustratie. © Thinkstock
Laatste update: 12:00

De man werd in zijn hand gebeten. Het is nog niet bekend wie de eigenaar van de pitbull is. Hij en zijn hond staan wel op beeld, zo meldt Wijkagent Johan Meeuwsen. Hij roept getuigen op zich te melden.
Hellimond.

http://www.ed.nl/helmond/(...)in-helmond~a99abaaf/
pi_171026382
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:38 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waar baseren ze de rassen in de OP op dan, als het niet op bijtincidenten is? Lijkt me gek.

Jack Russels zijn ook kut maar die richten niet Zoveel aan.
Wat ik al zei: ze baseren het op stigma's en op de eigen interpretatie van kracht en gevaarlijk en dat is inderdaad gek.

Hier een quote van bijvoorbeeld de raad van beheer van honden.
Een groot deel van de bijtincidenten (10,4 procent) werd veroorzaakt door Jack Russell Terriers. Belgische en Duitse Herdershonden schreven respectievelijk 4,8 en 5 procent van de incidenten op hun naam en de Labrador en Golden Retriever ‘behaalden’ allebei een percentage van 2,9 procent. Beduidend meer dus dan de ‘vechthonden’. Laat je dus niet op het verkeerde been zetten: vechthonden zijn geen bijthonden.

En een Jack Russel richt niet zoveel schade aan...weer een stigma ;-).
Google even op bijtwonden door Jack Russel of gebeten door Jack Russel, genoeg plaatjes en verhalen te vinden waar toch echt wel flinke schade is aangericht door een Jack. Vooral bij kinderen.
pi_171026483
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:03 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik zie dat niet als de dupe van worden.

Hang er een certificaatje aan vast of iets en je gaat er gewoon met je hond heen en bewijst daarmee voor jezelf ook dat je je hond prima opgevoed hebt. :)
En wat als de hond de cursus slecht doet? Meteen maar een big Mac en een roze spuit?
misunderstood
pi_171026494
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:03 schreef Geralt het volgende:
Ik heb overigens niks tegen honden. Alleen tegen slechte opvoeding van honden. Dus allemaal verplicht op cursus. Niemand wordt er slechter van.
Mee eens, onze kinderen en hond kunnen niet eens bij de schutting in de buurt komen of de honden van de buren worden helemaal gek. Gewoon totaal niet goed opgevoed en worden bij de schutting weggelokt met koekjes :? Dan ben je als eigenaar wel aan een cursus toe. Deze staan natuurlijk niet op de lijst want ze weten waarschijnlijk niet eens het ras van deze Roemeense vondelingen.

Wij hebben trouwens een American Bulldog (kruising met fox terrier/golden retriever), met hem op cursus geweest wat gewoon heel leerzaam is. Ik voelde mij eerst een beetje aangevallen omdat onze hond op de lijst staat maar wat je zegt, niemand wordt er slechter van.
  donderdag 18 mei 2017 @ 13:13:10 #44
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171026512
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:03 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik zie dat niet als de dupe van worden.

Hang er een certificaatje aan vast of iets en je gaat er gewoon met je hond heen en bewijst daarmee voor jezelf ook dat je je hond prima opgevoed hebt. :)
Klopt, en wie mag dat aftikken? Juist, ik!. Dus ja dupe.
And so is the past
pi_171026513
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:12 schreef DKS het volgende:

[..]

En wat als de hond de cursus slecht doet? Meteen maar een big Mac en een roze spuit?
Subsidiepotje opentrekken en gedragscursus verplicht volgen. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  donderdag 18 mei 2017 @ 13:13:37 #46
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_171026529
Hulde. _O_

Je hoort de plebejers al janken dat ze hun monstertje niet mogen houden.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
pi_171026537
quote:
8s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Klopt, en wie mag dat aftikken? Juist, ik!. Dus ja dupe.
Dat zal niet meer dan een paar tientjes zijn. Als je die niet kan ophoesten of als dat een probleem is dan heb je sowieso te weinig geld om een huisdier te mogen bezitten als je het mij vraagt.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171026584
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:08 schreef FYazz het volgende:

[..]

Wat ik al zei: ze baseren het op stigma's en op de eigen interpretatie van kracht en gevaarlijk en dat is inderdaad gek.

Hier een quote van bijvoorbeeld de raad van beheer van honden.
Een groot deel van de bijtincidenten (10,4 procent) werd veroorzaakt door Jack Russell Terriers. Belgische en Duitse Herdershonden schreven respectievelijk 4,8 en 5 procent van de incidenten op hun naam en de Labrador en Golden Retriever ‘behaalden’ allebei een percentage van 2,9 procent. Beduidend meer dus dan de ‘vechthonden’. Laat je dus niet op het verkeerde been zetten: vechthonden zijn geen bijthonden.

En een Jack Russel richt niet zoveel schade aan...weer een stigma ;-).
Google even op bijtwonden door Jack Russel of gebeten door Jack Russel, genoeg plaatjes en verhalen te vinden waar toch echt wel flinke schade is aangericht door een Jack. Vooral bij kinderen.
Dat komt toch uit dat onderzoek waarin alleen bijtincidenten van rashonden werden geteld? Waardoor de Pitbull bijvoorbeeld niet mee deed.
pi_171026590
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:13 schreef Geralt het volgende:

[..]

Subsidiepotje opentrekken en gedragscursus verplicht volgen. :)
Maar daar wordt de hond niet beter van. Zeker een oude hond leer je niet zo gemakkelijk iets af.
misunderstood
pi_171026591
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dit ja.

Nu is het gewoon symboolpolitiek die de probleemgevallen niet gaan oplossen. De verantwoordelijke hondenliefhebber wordt weer de dupe.
Precies, helemaal mee eens.
Gewoon iedereen die een hond aanschaft verplicht een (betaalbare) opvoedcursus laten volgen.

*Ik zeg betaalbaar, niet omdat ik vind dat mensen niet hoeven te investeren in een hond, juist wel en wat mij betreft mogen toekomstige hondenbezitters best wat meer onderzoek doen voordat ze een hond aanschaffen, maar ik zeg betaalbaar puur om te zorgen dat dit niet in de illegaliteit verdwijnt, want als een verplichte cursus te veel gaat kosten zijn het juist de 'slechte' bazen die wel een manier vinden om hier onderuit te komen.
Daarbij hebben we de hondenbelasting al als ontmoedigingsbeleid.
pi_171026651
Beter komt er een verbod op al die honden en worden de bestaande afgemaakt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 18 mei 2017 @ 13:21:51 #52
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171026717
Zal niet helpen bij de gemiddelde vechthond eigenaar die nog te lui is om z'n broek op te trekken vrees ik.
pi_171026765
Wij hebben net een Boxer gekregen (met stamboom) en die stond op het ene lijstje wel en andere weer niet. Daar gaan we gewoon mee naar puppycursus en nu op beginnerscursus.
pi_171027083
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:15 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat komt toch uit dat onderzoek waarin alleen bijtincidenten van rashonden werden geteld? Waardoor de Pitbull bijvoorbeeld niet mee deed.
De American Stafford, de Bull Terrier en de Buldogs zijn in dit onderzoek wel meegenomen.
De Pitbull terrier, kruisingen en niet-geregistreerde honden zijn in dit onderzoek niet meegenomen.

Dat de laatste groep niet meegenomen is in dit onderzoek betekent overigens niet dat een labrador, herder of Jack Russel niet minder gevaarlijk zijn of niet voor weinig bijtincidenten zorgen. De bovengenoemde rassen zorgen voor beduidend meer bijtincidenten dan bijvoorbeeld een Rottweiler of Boerboel, toch staan de laatste 2 rassen wel op de lijst, maar de Jack Russel, Labrador en herders niet.

Het laat wat mij betreft ook zien dat heel veel mensen niet eens een goed onderscheid kunnen maken tussen de verschillende rassen. Zo heeft de media (en ook reageerders) het regelmatig over de agressieve Stafford (die dus wel is meegenomen in de onderzoeken en waarvan dus is gebleken dat ze nauwelijks bijten) en zie je vervolgens een plaatje van een andere rashond.

Het is in feite gewoon niet te doen om specifieke 'gevaarlijke' rassen aan te wijzen, want voor elke reden (hoeveelheid kracht, gehoorzaamheid, bijtincidenten etc.) is wel wat te zeggen.

Waarom een Rottweiler en American Stafford wel en een Bordeaux Dog en Husky niet?
Allemaal hebben ze flinke bijtkracht en soortgelijke bijtincidenten, de Husky is echter van deze vier het lastigste om te trainen en ook qua levensstijl het moeilijkst om te houden. Toch staat dit ras niet op de lijst, maar de American Stafford wel (die qua gedrag en levensstijl overeenkomt met de lieve Bordeauxdog).

Kortom, stel het gewoon voor elk ras verplicht.
En zijn er echt grote zorgen over gevaarlijke rassen (vaak de grote honden) dan moet je elke hond van boven de 35 kilo gaan verbieden, want er is geen duidelijke reden of maatstaf te stellen.
pi_171027508
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:37 schreef FYazz het volgende:

[..]

De American Stafford, de Bull Terrier en de Buldogs zijn in dit onderzoek wel meegenomen.
De Pitbull terrier, kruisingen en niet-geregistreerde honden zijn in dit onderzoek niet meegenomen.

Dat de laatste groep niet meegenomen is in dit onderzoek betekent overigens niet dat een labrador, herder of Jack Russel niet minder gevaarlijk zijn of niet voor weinig bijtincidenten zorgen. De bovengenoemde rassen zorgen voor beduidend meer bijtincidenten dan bijvoorbeeld een Rottweiler of Boerboel, toch staan de laatste 2 rassen wel op de lijst, maar de Jack Russel, Labrador en herders niet.

Het laat wat mij betreft ook zien dat heel veel mensen niet eens een goed onderscheid kunnen maken tussen de verschillende rassen. Zo heeft de media (en ook reageerders) het regelmatig over de agressieve Stafford (die dus wel is meegenomen in de onderzoeken en waarvan dus is gebleken dat ze nauwelijks bijten) en zie je vervolgens een plaatje van een andere rashond.

Het is in feite gewoon niet te doen om specifieke 'gevaarlijke' rassen aan te wijzen, want voor elke reden (hoeveelheid kracht, gehoorzaamheid, bijtincidenten etc.) is wel wat te zeggen.

Waarom een Rottweiler en American Stafford wel en een Bordeaux Dog en Husky niet?
Allemaal hebben ze flinke bijtkracht en soortgelijke bijtincidenten, de Husky is echter van deze vier het lastigste om te trainen en ook qua levensstijl het moeilijkst om te houden. Toch staat dit ras niet op de lijst, maar de American Stafford wel (die qua gedrag en levensstijl overeenkomt met de lieve Bordeauxdog).

Kortom, stel het gewoon voor elk ras verplicht.
En zijn er echt grote zorgen over gevaarlijke rassen (vaak de grote honden) dan moet je elke hond van boven de 35 kilo gaan verbieden, want er is geen duidelijke reden of maatstaf te stellen.
Dat de media een verkeerd plaatje gebruikt, maakt weinig uit. Zij hebben de hond in de meeste gevallen niet zelf gezien en voor het plaatje moeten ze in hun eigen archief zoeken.
Mensen kunnen dat onderscheid ook moeilijk maken inderdaad, maar wordt later vaak wel vastgesteld als de hond bijvoorbeeld in beslag is genomen. Als TNS NIPO hun onderzoek heeft gedaan op basis van aangiften of verhalen van slachtoffers, dan is dat ook een probleem voor de conclusie van het onderzoek.
Ik hecht niet heel veel waarde aan dat onderzoek. Het is ook jammer dat er geen recenter onderzoek is.

De Husky, had die volgens datzelfde onderzoek niet (nagenoeg) geen bijtincidenten?

Als je de jurisprudentie leest over zaken waarbij bijtincidenten van honden een rol hebben gespeeld (waar overigens Staffords/Pitbull-achtigen wel regelmatig voorbij komen), dan valt op dat het in veel zaken een probleem was dat het baasje de hond(en) niet in bedwang kon houden. Ze waren simpelweg te sterk en schoten los of trokken hun baasje omver. Dat is iets wat mensen met een Jack Russel natuurlijk minder snel hebben.
Daar zal zo'n gedragscursus helaas ook niets aan veranderen.
pi_171028451
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:53 schreef Physsic het volgende:

[..]

Als je de jurisprudentie leest over zaken waarbij bijtincidenten van honden een rol hebben gespeeld (waar overigens Staffords/Pitbull-achtigen wel regelmatig voorbij komen), dan valt op dat het in veel zaken een probleem was dat het baasje de hond(en) niet in bedwang kon houden. Ze waren simpelweg te sterk en schoten los of trokken hun baasje omver. Dat is iets wat mensen met een Jack Russel natuurlijk minder snel hebben.
Daar zal zo'n gedragscursus helaas ook niets aan veranderen.
Dat is dus precies wat ik bedoel...

Het gaat mij erom dat het dus niet te maken heeft met een bepaald 'gevaarlijk' ras, het gaat niet om bijtincidenten of bijtkracht, het gaat in de meeste gevallen om (te) sterke hond voor een baasje of om gehoorzaamheid (wat bij de ene hond makkelijker is aan te leren dan bij een andere hond). Dus als je puur naar de werkelijke oorzaak gaat kijken van incidenten slaat zo'n lijst nergens op.

Een Franse herder bijvoorbeeld of Husky is net zo sterk als een Akita. Zo niet sterker zelfs en ze trekken beide (ook na gedragscursus) vaak een flink stuk harder dan een Akita.
Dus als de overheid echt paal en perk wil stellen aan dit soort incidenten zullen ze alle honden van boven de 35? kilo moeten verbieden, want ook een cursus zal hiertegen niet helpen (zoals je terecht zegt).

De hele maatregel en lijst is dus symboolpolitiek en gebaseerd op pure willekeur.
Als de overheid echt lef heeft verplichten ze een opvoedcursus en krachttraining voor de baasjes ;-)
  donderdag 18 mei 2017 @ 15:08:44 #57
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171029217
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:38 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waar baseren ze de rassen in de OP op dan, als het niet op bijtincidenten is? Lijkt me gek.

Jack Russels zijn ook kut maar die richten niet Zoveel aan.
Voornamelijk op kracht, uiterlijk en gebruiksdoel (van origine).

Even per ras...

Akita *: Jachthond (zelfstandig), groot, sterk, "nobel"(wat betekend dat ze bij een onjuiste behandeling sneller fout gaan).

American Bulldog : Powerbreed, komt van vechthonden af, nu veel gebruikt voor pulling (veel gewicht wegtrekken), voor de leek een pittbull achtige

American Pitbull Terriër: Vechthond, powerbreed

American Staffordshire Terrier *: Vechthond, powerbreed

Boerboel : Waakhond, van oorsprong (wanneer niet milder gefokt) zeer scherpe hond die lastig te socialiseren is om met vreemden om te gaan

Bull Mastiff *: Powerbreed, van oorsprong een jachtopzieners/waakhond. Tegenwoordig bij fatsoenlijke fok hele vriendelijke en zachte wezens. Raar dat deze erop staat. Maar voor de leek al snel onder de noemer grote pitbullachtige geplaatst.

Bull Terrier *: Vechthond, bullebijter. Powerbreed. Stronteigewijs, lastig op te voeden, maar bij fatsoenlijke fok hele grappige honden. Wel hond dominant, degene die dat niet zijn zijn de uitzondering.

Cane Corso *: Waakhond, extra aandacht nodig voor socialisatie, maar gebeurd dat vriendelijke hond. Powerbreed en helaas pindakaas, populair bij oa crimi's als waakhond.

Dogo Argentino *: Powerbreed, jachthond (jaagt zelfstandig op groot wild). Zeer actieve hond, van goede huize komend meestal erg vriendelijk naar mensen. Wel geneigd tot hond dominantie, maar met een goede socialisatie is dat in goed banen te leiden.

Dogo Canario *: Waakhond, wordt ook veel gebruikt in kruisingen om bandogs (vechthonden) te verkrijgen.

Staffordshire Bull Terrier *: Vechthond van oorsprong, meestal hond dominant. Maar niet populair onder de mensen die echt voor de vechthonden gaan, te klein.

Rottweiler *: Kudde drijver en waakhond, heeft van oudsher een "slechte" naam, maar bij goede opvoeding een heerlijke hond.

Tosa *: Vechthond, maar niet populair bij de vechthond mensen. Geen vechthond zoals de pitbull, gefokt als een soort van sumo worstelaar. Hond dominant en kan wat waaks zijn.

Fila Brasileiro *: Waakhond/jachthond. Samen met de boerboel het ultime waakras. Scherp, wantrouwig, superzacht voor alles wat eigen is, maar zelfs met goede opvoeding oppassen geblazen met vreemden. Zijn oa gebruikt om in de slavernij tijd het slavenhouders gezin veilig te houden en ontsnapte slaven op te sporen en terug te brengen of te doden. Ook jagers (zelfstandig) op groot wild. Zeldzaam ras.

Anatolische herder *: Kuddebewaker. Van origine waaks en scherp. Bij goede fok is dat wat milder.

Zuid-Russische Owcharka *: Kuddebewaker. Scherp en waaks. Zeldzaam ras.

Kaukasische Owcharka *: Kuddebewaker, scherp en waaks. Zeldzaam ras.

Pitbull achtigen: alle kruisingen met een pitbull, pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully, Regular Pitbull, xl en xxl pitbull, xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully : Vechthonden, hier geen erkend ras, vaak kruisingen met zo'n soort uiterlijk.

Bully Kuta: Van origine een kuddebewaker, maar nu vaak gebruikt voor gevechten. Zeldzaam (niet erkend hier) ras.

Alano: Zeldzaam ras. Voor meerdere zaken gebruikt, stierengevechten/hondengevechten het meest recent en meest voorkomend.

Bandog: Kruising, niet erkend, geen standaard. Vechthond/waakhond.

Al met al staan er een aantal rassen op waarvan ik denk waarom omdat ze erg zeldzaam zijn. De enkele honden die er zijn vrijwel altijd voor echte liefhebbers zijn die goed weten wat ze in huis halen en waardoor er dan ook 0 bijtincidenten zijn met die rassen. Maar vooral, als ik naar de gebruiksdoelen kijk dan zijn er nog veel meer rassen die daaronder vallen. Waarom bv de anatool wel en de akbash niet?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 18 mei 2017 @ 15:09:41 #58
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171029235
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:53 schreef SOG het volgende:

[..]

Dat is dus precies mijn punt. Ik wil wel stellen dat 90 procent van de stafford eigenaren geen hondenbelasting betaalt. Hoe willen ze die persoon dan verplichten om een cursus te doen als de hond nergens in een systeem staat.

Ik heb een stafford en ik ga die cursus dus echt niet doen. Mijn hond is prima. Wordt drie x per dag uitgelaten. Krijgt veel aandacht, wordt goed opgevoed etc etc. Waarom zou ik moeten lijden door tokkies die hun hond 2x per dag uitlaten en dan een half blokje om gaan en dat ding niet opvoeden :')
Wat is er dan zo erg aan zo'n cursus doen? Je hond gaat het naar zijn zin hebben, niemand wordt er slechter van, ook jij niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 18 mei 2017 @ 15:12:38 #59
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171029296
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:15 schreef DKS het volgende:

[..]

Maar daar wordt de hond niet beter van. Zeker een oude hond leer je niet zo gemakkelijk iets af.
Onzin, zelfs een bejaard hond kan je vanalles aan en af leren.
Dus ja, daar wordt de hond wel beter van en als die hond al helemaal goed is wordt hij er niet slechter van, heeft hij lol.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 18 mei 2017 @ 15:38:13 #60
46794 Berkery
Fat bastard
pi_171029804
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 23:25 schreef SOG het volgende:
Net of al die mensen met Staffords hondenbelasting betalen en dus geregistreerd staan.... nee
Ik betaal ook geen hondenbelasting (hier doen ze niet aan die onzin), en er staat dus ook nergens geregistreerd wat voor hond ik heb. Dus ik ben benieuwd hoe dit gehandhaafd wordt.
Ich fälle Bäume und hupf und spring, steck Blumen in die Vas
Ich schlupf in Frauenkleider, und lummel mich in Bars
pi_171040197
quote:
10s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:35 schreef FYazz het volgende:

[..]

Natuurlijk en 'toevallig'. Lekker generaliserend bezig, pffff.
Net als de lijst zelf trouwens. De hondenrassen die in NL voor de meeste bijtincidenten zorgen: de Jack Russel, de Labrador en de Duitse herder, staan niet eens op de lijst.

Ikzelf heb nog geen enkele nare ervaring met een Stafford gehad en dit noem ik geen 'toeval'.
Mijn moeder is 2 keer gebeten door een hond, twee keer een Terrier. Ik ben zelf 2 keer gebeten door een herder. Een vriendin van mij is een keer gebeten door een labrador, een vriend van mij door een Jack Russel en één van onze honden is (aan de lijn) aangevallen door een labrador en door 3 border collies en onze oude hond is gebeten door een Mechelse herder.

Kortom, het heeft niets met het ras te maken, maar alles met de opvoeding en de baasjes.
Een verplichte gedragscursus zie ik dan ook wel zitten, maar wel voor iedere hondenbezitter en niet alleen voor de honden die op de lijst staan.

Overigens is in het verleden gebleken dat deze maatregel niets uithaalt. Het aantal bijtincidenten is destijds niet afgenomen en de fok voor deze honden verdween in de illegaliteit en was geen zicht meer op. Op papier leek het aantal honden van 'gevaarlijke' rassen af te nemen, terwijl in werkelijkheid bleek dat deze groep zich gewoon niet meer liet registreren.
Als 100% van mijn negatieve ervaringen zijn met hetzelfde soort ras met tokkie eigenaren, dan ga je idd generaliseren. Net zoals een ezel zich niet 2 keer aan dezelfde steen stoot. Als ik nu een Stafford tegenkom zorg ik ervoor dat mijn honden erbij uit de buurt blijven. Want ik ben te bang dat 3 keer scheepsrecht is en ze hem dan wel een keer echt te pakken krijgen. En als je kijkt naar bijtkracht richt een Stafford veel meer schade aan dan bijvoorbeeld een Border Collie.

En ik ben er ook voor dat alle hondeneigenaren deze cursus zouden moeten volgen. Van Jack Russel tot Duitse Dog.

Als de Duitse herder wel op de lijst komt doe ik gewoon die cursus, dan werk ik iig mee aan het verminderen van het aantal bijtincidenten. Hoe klein mijn bijlage ook is. Als hondenbezitter kunnen we niet onze kop meer in het zand steken en zeggen "maar mijne doet dat niet" . Het is een groot probleem die we alleen op kunnen lossen door allemaal onze verantwoordelijkheid te nemen, hoe onrechtvaardig het ook is.
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 13:12 schreef DKS het volgende:

[..]

En wat als de hond de cursus slecht doet? Meteen maar een big Mac en een roze spuit?
Nee, maar ik vind wel dat deze honden een muilkorf plicht zouden mogen krijgen.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_171042645

Zo kan het ook dus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')