abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_171009138
Eigenaren van honden met een hoog risico op bijtincidenten, moeten vanaf volgend jaar verplicht op gedragscursus. Dat schrijft staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer. Hij wil met een reeks maatregelen het aantal bijtincidenten terugdringen.

Zo wil Van Dam dat er een fok- en importverbod komt op 21 soorten risicohonden, een aantal rassen met stamboom uitgezonderd. Verder geeft Van Dam gemeenten de mogelijkheid om gebiedsverboden op te leggen voor agressieve honden (bijvoorbeeld voor plekken waar veel kinderen komen). Ook komt er een meldpunt waar gevaarlijk gedrag van honden of hinderlijk gedrag van hondenbezitters kan worden gemeld.

Ingewikkeld
De staatssecretaris gaat nog overleggen over een eenduidig beleid voor het afmaken van agressieve honden die zonder aanleiding een mens of dier hebben verwond. Dat is ingewikkeld, omdat er ook situaties kunnen voorkomen waarin de hond is getreiterd of opgehitst. Dan zou euthanaseren niet proportioneel zijn, zegt Van Dam.
De maatregelen zijn gericht op 21 soorten bijthonden. Van Dam heeft ze op bovenstaande lijst geplaatst. De lijst is opgesteld door binnen- en buitenlandse experts en kan de komende jaren nog worden uitgebreid.

Gefokt op agressiviteit
Van Dam zegt dat de maatregelen gericht op honden 'die echt gefokt zijn op agressiviteit'. De staatssecretaris zegt zich ernstig zorgen te maken over het aantal bijtincidenten de afgelopen jaren. Per jaar gaat het om ongeveer 150.000 slachtoffers. "Deze maatregelen zijn bedoeld om het risico op bijtincidenten zoveel mogelijk tegen te gaan."

Maatregelen om bijtincidenten te voorkomen:
- Er komt een lijst met hondenrassen, kruisingen en look-a-likes die een hoog risico vormen
- Vanaf volgend jaar verplichte gedragscursus voor eigenaren voor honden die hoog risico vormen
- Meldpunt waar gevaarlijk gedrag van honden en hinderlijk gedrag bazen kan worden gemeld
- Gemeenten krijgen mogelijkheid aanlijnen te verplichten of gebiedsverboden op te leggen aan hoog risico honden
- Registratiesysteem waarin bijtincidenten worden bijgehouden
- Er komt een uniform beleid wanneer een hond moet worden afgemaakt
- Betere registratie van honden door regels voor chippen van honden aan te scherpen. Daardoor is eigenaar makkelijker te achterhalen.
- De huidige test die de persoonlijkheid van honden test wordt uitgebreid
Gemeenten kunnen eigenaren die twee keer betrokken zijn geweest bij een bijtincident een houd of locatieverbod opleggen
- Er komt een fok- en importverbod hoog risico honden (andere Europese landen hebben dit ook voor bepaalde typen honden)

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)soorten-risicohonden

Ik vind het een goede ontwikkeling dat er in ieder geval een rem gezet wordt op de wildgroei aan risicohonden. Wel kijken hoe dit qua beleid uitpakt.
pi_171010066
Goed zo !

En met name dit!

"Eigenaren van honden met een hoog risico op bijtincidenten, moeten vanaf volgend jaar verplicht op gedragscursus."

Het gaat om de eigenaren daar zit meestal het probleem.

[ Bericht 92% gewijzigd door Stokken_en_stenen op 17-05-2017 19:07:25 ]
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Moderator woensdag 17 mei 2017 @ 19:55:58 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171011360
Wel jammer van dat NSB meldpunt want ik kan je nu al verklappen dat daar heel veel zure telefoontjes van oude zeikers binnen gaat komen.

Verder prima maatregelen. Werd tijd ook. Kan wat mij betreft niet zwaar genoeg zijn, zeker voor tokkies die zo'n beest als statussymbool zien.

Ben alleen benieuwd of dat die cursus geldt voor nieuwe bezitters of ook voor mensen die er al een hebben
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:18:34 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_171011937
quote:
Akita *
American Bulldog
American Pitbull Terrir
American Staffordshire Terrier *
Boerboel
Bull Mastiff *
Bull Terrier *
Cane Corso *
Dogo Argentino *
Dogo Canario *
Staffordshire Bull Terrier *
Rottweiler *
Tosa *
Fila Brasileiro *
Anatolische herder *
Zuid-Russische Owcharka *
Kaukasische Owcharka *
Pitbull achtigen: alle kruisingen met een pitbull, pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully, Regular Pitbull, xl en xxl pitbull, xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully
Bully Kuta
Alano
Bandog
* Van deze honden kun je er eentje met erkende stambomen door de Raad van Beheer hebben, dan is het dus geen hoog risicohond. De andere honden zijn niet erkende rassen en zijn dus altijd hoog risico honden.
Met stamboom geen hoog risico ? Dat vind ik dan wel weer jammer. Alsof een stamboom een garantie is voor goede opvoeding.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:21:26 #5
256666 leeell
I know you're lonely
pi_171012006
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Met stamboom geen hoog risico ? Dat vind ik dan wel weer jammer. Alsof een stamboom een garantie is voor goede opvoeding.
Goede fokkers die met stamboom werken stellen een keuring/selectie van eigenaren met bijbehorend trainingstraject verplicht
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:22:41 #6
78780 deedeetee
pi_171012037
quote:
2s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:21 schreef leeell het volgende:

[..]

Goede fokkers die met stamboom werken stellen een keuring/selectie van eigenaren met bijbehorend trainingstraject verplicht
Ik heb een andere ervaring met die zogenaamde goede fokkers.
  Moderator woensdag 17 mei 2017 @ 20:23:20 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171012051
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:22 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dan was het ook geen goede fokker.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:24:40 #8
256666 leeell
I know you're lonely
pi_171012087
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:22 schreef deedeetee het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:26:23 #9
78780 deedeetee
pi_171012121
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ben ik met je eens, dat was het ook niet. ( Lid van de rasvereniging enz... Klagen bij de vereniging had geen resultaat.) Maar het gaat om een stamboom van de raad voor beheer, meer niet en dat is dus al voldoende om een pup aan te schaffen en je gewoon je eigen gang te gaan met de opvoeding.
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:27:45 #10
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_171012152
Meeste maatregelen klinken als muziek in de oren
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
  woensdag 17 mei 2017 @ 20:27:57 #11
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_171012158
Die vorige wet kon niet gehandhaafd worden en werd daardoor afgeschaft. Waarom zou het nu wel kunnen?
pi_171012170
Zal es tijd worden ook. Pluspunten voor Van Dam al begrijp ik de relatie met EZ niet helemaal
pi_171012274
quote:

[..]

Die garantie gaat er binnenkort dus komen.
It isn't about the cards you're dealt, nor the value it represents.
It's about how to play 'em.
pi_171012366
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:33 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Hoe dan wel?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
“The Grand Canyon is a minor crevice compared to the vast chasm of ignorance of that man,” - Salmond about Donald Trump
pi_171012425
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoe dan wel?
Ik was ff in de war dat het een uitzondering is.
It isn't about the cards you're dealt, nor the value it represents.
It's about how to play 'em.
pi_171012455
Dit is onzinnige wetgeving, een hond met een stamboom is niet veiliger of ongevaarlijker, punt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
“The Grand Canyon is a minor crevice compared to the vast chasm of ignorance of that man,” - Salmond about Donald Trump
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:03:32 #17
78780 deedeetee
pi_171013022
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:33 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik ben in het verleden eens bij een fokker geweest die de moederhond in een hok achter in de tuin had zitten. We mochten haar wel zien maar er niet bij komen want dat was te gevaarlijk. De pups zelf mochten ook niet gewoon bij de moeder om dezelfde reden. Volgens de fokker had een melkkoorts of zo iets gehad en moesten ze haar daarna met een muilkorf om de pups laten zogen. Na het zogen weer weg bij de pups.
Ik hoefde gn pupje uit dit nest. Stamboom van de raad van beheer en lid van de rasvereniging.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:08:50 #18
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_171013155
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:03 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik ben in het verleden eens bij een fokker geweest die de moederhond in een hok achter in de tuin had zitten. We mochten haar wel zien maar er niet bij komen want dat was te gevaarlijk. De pups zelf mochten ook niet gewoon bij de moeder om dezelfde reden. Volgens de fokker had een melkkoorts of zo iets gehad en moesten ze haar daarna met een muilkorf om de pups laten zogen. Na het zogen weer weg bij de pups.
Ik hoefde gn pupje uit dit nest. Stamboom van de raad van beheer en lid van de rasvereniging.
Dat is inderdaad niet gezond; wij halen onze pups bijna altijd van boerderijen (geen broodfokkers), wij hebben nu een border een een boerenfox en beiden komen ze uit een goed nest. Omdat ze van de boerderij komen zijn ze vaak bang voor harde geluiden wat je er gelijk uit moet halen.

Maar over deze wetgeving: ik ben nog nooit gebeten door een hond die goed opgevoed is; ik ben wel eens gebeten door een hond die slecht is opgevoed en HEEL ERG dominant is en dat zijn vaak de kleinste honden. Chihuahua's bv bijten heel erg omdat ze gewoon vaak slecht worden opgevoed. Het probleem is echter dat een Chihuahua, wanneer deze bijt niet zulke grote wonden achterlaat.

Wat je beter kan doen is verplicht stellen dat iedereen met een hond verplicht op cursus gaat. Een cursus gaat namelijk niet om de hond maar om de mens.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:14:54 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171013344
quote:

[..]

Bij die honden is het vanuit de raad van beheer verplicht (sinds een aantal jaar) een gedragstest op ouderdieren te doen die met goed gevolg afgelegd moet worden. Anders krijg je geen stamboom bij de pups.

Er wordt dus verplicht geselecteerd op ouderdieren met een mild karakter.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:18:48 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171013459
Al met al, geen slechte maatregelen. Zou het graag uitgebreid zien naar alle honden en meer consequenties voor eigenaren van honden die fout gaan, maar het is een begin.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:30:19 #21
78780 deedeetee
pi_171013827
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Bij die honden is het vanuit de raad van beheer verplicht (sinds een aantal jaar) een gedragstest op ouderdieren te doen die met goed gevolg afgelegd moet worden. Anders krijg je geen stamboom bij de pups.

Er wordt dus verplicht geselecteerd op ouderdieren met een mild karakter.
Sinds hoeveel jaar is dat ? Mijn ervaring is van 3 jaar geleden. De zelfde fokker had nog een teef binnen zitten waarvan hij vertelde dat hij eerst ff bekeek hoe die op het bezoek reageerde. Als hem dit hem niet aanstond dan ging deze teef in de bench.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:33:22 #22
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171013933
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:30 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Sinds hoeveel jaar is dat ? Mijn ervaring is van 3 jaar geleden. De zelfde fokker had nog een teef binnen zitten waarvan hij vertelde dat hij eerst ff bekeek hoe die op het bezoek reageerde. Als hem dit hem niet aanstond dan ging deze teef in de bench.
Wat voor ras was dat?
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:34:10 #23
78780 deedeetee
pi_171013961
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat voor ras was dat?
Bull terrir.
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:41:48 #24
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171014222
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:34 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Bull terrir.
Voor die was er geen mag test voor de ouderdieren verplicht.

Hier een linkje naar de uitleg van die test en welke rassen daar tot nu toe onder vielen :

https://www.houdenvanhond(...)nd/fokken-en-gedrag/

Nu gaat dat dus uitgebreid worden naar dit hele lijst, een goed iets. Bij de rassen voor wie het al geld heeft het aardig bijgedragen aan mildere dieren.
pi_171017685
Net of al die mensen met Staffords hondenbelasting betalen en dus geregistreerd staan.... nee
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')