abonnement Unibet Coolblue
pi_171045265
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 22:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Lammergier.Mag niet. :9
Dan mag je voor deze keer laten zien waar dat staat. Ik vind wederom alleen dat het in de Thora staat.

Daarnaast staat deze vogel op de rode lijst en is dus jacht verboden maar dat heeft weinig met religie te maken.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:36:03 #27
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171046063
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 00:49 schreef possetje het volgende:

[..]

er bestaat niet 1 hel, er bestaan er 1000den, van matig ( dan kan je van geluk spreken ) tot erg pittige hellen! ( dan is het meer zo van : sapperdeflap, ik heb best eigenlijk wel pech ) , gelukkig bestaan er ook hemelen! alleen die hebben dan wel na een tijdje geen nut meer ( net zoals de hel ) als de kaars die het univesrum heet uiteindelijk is opgebrand..
Je denkt dat de hemel(en) zich in het universum bevinden?
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:38:49 #28
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171046114
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 08:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dan mag je voor deze keer laten zien waar dat staat. Ik vind wederom alleen dat het in de Thora staat.

Daarnaast staat deze vogel op de rode lijst en is dus jacht verboden maar dat heeft weinig met religie te maken.
Thora inderdaad. Maar in het NT staat (uitspraak JC zelf) dat er geen tittel of jota aan de wet veranderd mag worden, dus geldt hij nog steeds.

Jammer hoor, had best zin gehad in lammergier au vin of zo.
pi_171046660
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 08:28 schreef qajariaq het volgende:
Dan mag je voor deze keer laten zien waar dat staat. Ik vind wederom alleen dat het in de Thora staat.
Is het niet zo dat de Septuagint de Griekse vertaling is van de Thora ( de Wet ) en in het O.T. opgenomen is ?
pi_171049153
http://dier-en-natuur.inf(...)in-en-gods-zorg.html

De laatste keer dat ik nog enigszins geloofde in wat in de bijbel staat was ik een jaar of vijftien. Veel weet ik er dus niet van.

Als ik het lijstje verboden vogels bekijk dan is de struisvogel eigenlijk de enige die 'hier' geaccepteerd is om te eten. De rest is dan ook niet echt veel voorradig, dat is mogelijk de diepere achtergrond voor het verbod ook lees ik in de link.
pi_171049844
Zuipen als een vis. Dat kun je wel aan deze TS overlaten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 19 mei 2017 @ 13:31:15 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171051214
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:12 schreef qajariaq het volgende:
http://dier-en-natuur.inf(...)in-en-gods-zorg.html

De laatste keer dat ik nog enigszins geloofde in wat in de bijbel staat was ik een jaar of vijftien. Veel weet ik er dus niet van.

Als ik het lijstje verboden vogels bekijk dan is de struisvogel eigenlijk de enige die 'hier' geaccepteerd is om te eten. De rest is dan ook niet echt veel voorradig, dat is mogelijk de diepere achtergrond voor het verbod ook lees ik in de link.
Als onrein en afschuwelijk gevogelte wees God aan (Lev. 11:13-19; Deut. 14:12-18; 21:12)
de arend,
de lammergier (Statenvertaling: 'havik'),
de monniksgier (Statenvertaling: 'zeearend'),
de buizerd (Statenvertaling: 'gier'),
elke soort kiekendief (Statenvertaling: 'kraai'),
elke soort wouw,
elke soort raaf,
de struisvogel (Statenvertaling: 'struis'),
de velduil (Statenvertaling: 'nachtuil'),
de meeuw (Statenvertaling: 'koekoek'),
elke soort valk (Statenvertaling: 'sperwer'),
de steenuil, de visarend (Statenvertaling: 'duikertje'),
de ransuil (Statenvertaling: 'schuifuit'),
de kerkuil (Statenvertaling: 'kauw'),
de kraai (Statenvertaling: 'roerdomp'),
de aasgier (Statenvertaling: 'pelikaan'),
de ooievaar,
elke soort reiger,
de hop en
de vleermuis.

Dit zijn voornamelijk roofvogels en aasvogels. Let op de schuifuit en de vleermuis. Dat roofvogels onder "afschuwelijke vogels" geplaatst worden past natuurlijk helemaal in de antieke tijd waarin dit geschreven werd. In oude vogelboeken staat ook dat valken en uilen "leelijke roovers" zijn. Tegenwoordig worden ze gekoesterd.
pi_171051499
Ons menu is dus voornamelijk herbivoren. kip en veel vissoorten zijn daar een uitzondering op. Insecten eten we ook niet of nauwelijks. Heeft dat ook een religieuze achtergrond?

Praktisch gezien is eten van carnivoren voedselverspilling. Herbivoren eten vaak weer gewassen als gras wat wij dan weer niet eten. In die zin is dat een nuttige omzetten van oneetbaar spul naar eetbaar. Waarom we geen insecten eten is me een raadsel eigenlijk.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 13:51:56 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171051773
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:40 schreef qajariaq het volgende:
Ons menu is dus voornamelijk herbivoren. kip en veel vissoorten zijn daar een uitzondering op. Insecten eten we ook niet of nauwelijks. Heeft dat ook een religieuze achtergrond?

Praktisch gezien is eten van carnivoren voedselverspilling. Herbivoren eten vaak weer gewassen als gras wat wij dan weer niet eten. In die zin is dat een nuttige omzetten van oneetbaar spul naar eetbaar. Waarom we geen insecten eten is me een raadsel eigenlijk.
Volgens mij is de mens omnivoor. We hebben zowel snijtanden als kiezen om te malen. Ook onze spijsvertering en verdere fysiologie zijn daarop ingericht.

Insecten zijn niet praktisch in kleine hoeveelheden. Maar goed dat is in rap tempo aan het veranderen. Ik lust denk ik best een wormen- of madenburger. :9

Potje bier erbij... B:)B
pi_171052412
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens mij is de mens omnivoor. We hebben zowel snijtanden als kiezen om te malen. Ook onze spijsvertering en verdere fysiologie zijn daarop ingericht.

Insecten zijn niet praktisch in kleine hoeveelheden. Maar goed dat is in rap tempo aan het veranderen. Ik lust denk ik best een wormen- of madenburger. :9

Potje bier erbij... B:)B
Sorry, ik bedoel dat de omnivore 'westerse' mens voornamelijk vlees eet van herbivoren. Insecten worden in ieder geval door oude volken als de hottentotten (koy san?) en aboriginals wel gegeten. Waarom dat uit het joods/christelijk/moslim menu is verdwenen is me dus een raadsel. Veel eiwitten en je haalt in ieder geval een deel van je landbouw schade weer terug. Misschien is dat wel de reden, de beestjes zijn je directe concurrenten dus beter bestrijden dan opeten denk ik.
pi_171052766
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Sorry, ik bedoel dat de omnivore 'westerse' mens voornamelijk vlees eet van herbivoren. Insecten worden in ieder geval door oude volken als de hottentotten (koy san?) en aboriginals wel gegeten. Waarom dat uit het joods/christelijk/moslim menu is verdwenen is me dus een raadsel. Veel eiwitten en je haalt in ieder geval een deel van je landbouw schade weer terug. Misschien is dat wel de reden, de beestjes zijn je directe concurrenten dus beter bestrijden dan opeten denk ik.
Ik denk omdat de westerse mens insecten vies vindt en griezelig. Er zijn trouwens ook niet veel eetbare insecten in Europa.
pi_171052826
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens mij is de mens omnivoor. We hebben zowel snijtanden als kiezen om te malen. Ook onze spijsvertering en verdere fysiologie zijn daarop ingericht.

Insecten zijn niet praktisch in kleine hoeveelheden. Maar goed dat is in rap tempo aan het veranderen. Ik lust denk ik best een wormen- of madenburger. :9

Potje bier erbij... B:)B
Toen ik nog kind was at ik de larven (of zijn het maden of wormen) van de wesp en de jonge wespen zelf (gefrituurd). Nu moet ik er niet aan denken.
pi_171052909
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:38 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Ik denk omdat de westerse mens insecten vies vindt en griezelig. Er zijn trouwens ook niet veel eetbare insecten in Europa.
Vies is aangeleerd, waarschijnlijk al duizenden jaren. Andere mensen vinden het juist een lekkernij.
Hier zijn mieren, muggen, libellen, rupsen, maden en wormen zat aanwezig. zoveel moeite hoef je er niet voor te doen om een maaltje te verzamelen.
pi_171053011
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vies is aangeleerd, waarschijnlijk al duizenden jaren. Andere mensen vinden het juist een lekkernij.
Hier zijn mieren, muggen, libellen, rupsen, maden en wormen zat aanwezig. zoveel moeite hoef je er niet voor te doen om een maaltje te verzamelen.
Aangeleerd of niet, ze vinden het vies en dat is één van de redenen dat ze het niet eten. En niet alle wormen en rupsen en maden die hier zijn, zijn eetbaar.

Wat is jouw reden dat jij ze niet eet?
pi_171053138
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:41 schreef xpompompomx het volgende:
Zuipen als een vis. Dat kun je wel aan deze TS overlaten.
hoi das heel typisch, ik kom vaak joggers tegen op straat, en dan heb ik vaak enorm leuk oogcontact, ja wij delen iets samen, op zoek gaan naar een bepaalde kick of high, dat ik die dan van drank krijg, dat intresseerd de joggers vaak helemaal niet
pi_171053158
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:44 schreef qajariaq het volgende:
Hier zijn mieren
mierenlimonade schijnt erg lekker te zijn, je neemt dan 10 000 mieren, perst ze tot sap en klaar! zelf nog nooit geproeft
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:02:35 #42
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171053262
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:57 schreef possetje het volgende:

[..]

mierenlimonade schijnt erg lekker te zijn, je neemt dan 10 000 mieren, perst ze tot sap en klaar! zelf nog nooit geproeft
Mierenzuur is rotspul hoor.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 15:13:47 #43
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171053484
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:40 schreef qajariaq het volgende:
Ons menu is dus voornamelijk herbivoren. kip en veel vissoorten zijn daar een uitzondering op. Insecten eten we ook niet of nauwelijks. Heeft dat ook een religieuze achtergrond?

Praktisch gezien is eten van carnivoren voedselverspilling. Herbivoren eten vaak weer gewassen als gras wat wij dan weer niet eten. In die zin is dat een nuttige omzetten van oneetbaar spul naar eetbaar. Waarom we geen insecten eten is me een raadsel eigenlijk.
Zover ik weet zijn de meeste (zoogdier) carnivoren niet te vreten, heel sterk van smaak en taai.

Insecten worden wel degelijk gegeten, maar niet hier. Misschien gewoon omdat we hier van nature niet zoveel grotere insecten kennen die dan ook nog eens veelvuldig voorkomen. We hebben hier ook winters waarin er amper een insect te bekennen is, in tegenstelling tot de landen waar insecten wel op het menu staan, waar het hele jaar door er insecten zijn. Dus denk dat dat gewoon een kwestie van teveel moeite voor te weinig is.

Voor de ts. Ja, je mag vissen, maar alleen als je ze ook opeet. Zonder nut een dier laten lijden mag niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171053747
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Zover ik weet zijn de meeste (zoogdier) carnivoren niet te vreten, heel sterk van smaak en taai.

Insecten worden wel degelijk gegeten, maar niet hier. Misschien gewoon omdat we hier van nature niet zoveel grotere insecten kennen die dan ook nog eens veelvuldig voorkomen. We hebben hier ook winters waarin er amper een insect te bekennen is, in tegenstelling tot de landen waar insecten wel op het menu staan, waar het hele jaar door er insecten zijn. Dus denk dat dat gewoon een kwestie van teveel moeite voor te weinig is.

Voor de ts. Ja, je mag vissen, maar alleen als je ze ook opeet. Zonder nut een dier laten lijden mag niet.
Kat en hond worden wel degelijk gegeten en schijnen ook echt niet vies te zijn. De poelier laat de oren aan hazen zitten om te bewijzen dat het geen kat is. Honden staan in china gewoon op het menu.

Andijvie is er ook niet in de winter en toch eten we het wel in de zomer. Ik denk nog steeds in de richting dat je een concurrent wilt bestrijden en opeten is juist een rechtvaardiging voor de aanwezigheid.
pi_171064083
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Kat en hond worden wel degelijk gegeten en schijnen ook echt niet vies te zijn. De poelier laat de oren aan hazen zitten om te bewijzen dat het geen kat is. Honden staan in china gewoon op het menu.

Andijvie is er ook niet in de winter en toch eten we het wel in de zomer. Ik denk nog steeds in de richting dat je een concurrent wilt bestrijden en opeten is juist een rechtvaardiging voor de aanwezigheid.
ja een van onze turken in rotterdam in 1990 die verdacht ik er ook wel eens van om kat in de ijskast aan te bieden als haas!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')