abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 16 mei 2017 @ 14:15:04 #1
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_170981097
Even het volgende.

De BSO (kinderopvang) waar mijn kinderen 1x per week verblijven heeft per email verzocht de BSN's en de geboortedata van de ouders van de kinderen door te geven. Dit omdat in het kader van het controleren op het recht op kinderopvangtoeslag de belastingdienst deze gegevens nodig heeft.

Ik snap dat ze de gegevens willen, maar ik vind het persoonlijk nogal twijfelachtig dat ze dit per email verzoeken. Ze zeggen niet met zoveel woorden "geef het per email door"... maar de praktijk zal zijn dat >90% van de ouders klikt op 'reply' met daarin de gegevens.

Ik heb ze om uitleg gevraagd, en het antwoord terug was 'ja dat is voor ons het eenvoudigst, anders moeten we zoveel brieven meegeven/sturen'.

Concrete vraag: mág een organisatie eigenlijk wel dit soort privacy-gevoelige info per mail vragen?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 14:17:51 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_170981151
Grappig. Dit soort dingen vallen me vaker op. Moest dat ook voor een BSO doen, nog steeds eigenlijk, maar toen ik hun maildomain checkte zat op beveiliging was dat niet echt heel erg geavanceerd. Dat geeft me niet het laatste zetje om dit door te sturen per mail.

Overigens is dat overal zo. Hoeveel formulieren over HTTP je niet ziet waar je privacygegevens in moet invullen, ook BSN, niet normaal.
pi_170981380
quote:
19s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 14:17 schreef Gunner het volgende:
Grappig. Dit soort dingen vallen me vaker op. Moest dat ook voor een BSO doen, nog steeds eigenlijk, maar toen ik hun maildomain checkte zat op beveiliging was dat niet echt heel erg geavanceerd. Dat geeft me niet het laatste zetje om dit door te sturen per mail.

Overigens is dat overal zo. Hoeveel formulieren over HTTP je niet ziet waar je privacygegevens in moet invullen, ook BSN, niet normaal.
de "gewone" gebruiker is echt niet bewust bezig met dit soort gegevens. Gaat uit van het goede van de mens en de veiligheid. Er wordt niet nagedacht over wat wel en wat niet veilig is.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 14:32:02 #4
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_170981489
Ik weet wel dat bedrijven (zeker ook in de kinderopvang, dat merken wij al eventjes) hun privacy goed op orde moeten hebben, en zeker ook als het gaat om het digitale. Zo moet je je website iig in orde zijn qua certificaten en security, en mag je privacygevoelige (persoons)gegevens niet zomaar of langer dan nodig opslaan in een database bijvoorbeeld.

Of zij het BSN mogen vragen via e-mail weet ik eerlijk gezegd niet, als ze dat zouden laten beoordelen spelen er ongetwijfeld allerlei factoren mee (hoeveel medewerkers hebben bijvoorbeeld toegang tot die mailbox, op hoeveel devices loggen zij daar op in. Hoe meer mensen, hoe meer devices, hoe groter het mogelijke risico is tot een datalek - even heel kort door de bocht.

En zo wordt er bijvoorbeeld ook de leidraad genomen - zijn een combinatie van gegevens herleidbaar tot een bepaald persoon. Een BSN an sich zegt nog iets - die kun je @random genereren en zijn er miljoenen van, problematisch wordt het pas echt zodra je die achterhaalt in combinatie met andere persoonsgegevens die samen tot jou herleidbaar zijn.

Dat gezegd hebbende, hebben vele bedrijven dit gewoon nog niet op op orde, en dat is zoals edward_v zegt geen kwade opzet, zeker als je kijkt naar de kinderopvang bestaat de markt vooral uit eenpitters en een paar grote spelers.

Ik zou heel pragmatisch kijken waar jij het veiligste gevoel bij hebt. Vertrouw je het niet via de e-mail, dan bel je het door; vertrouw je dat niet, ga je naar het verblijf, en geef je het mondeling door aan de vestigingsmanager.

Uiteindelijk zitten er mogelijk alsnog schakels tussen voor het in ergens in de administratie wordt ingevoerd, maar dat houd je nu eenmaal niet tegen :)

toevoeging: overigens is het (bij ons iig) normaal om voor het intake-gesprek te vragen of ouders hun ID meenemen (en die van het kind) om zodoende de BSN's meteen te noteren. Kinderopvangorganisaties zijn het immers verplicht.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 14:40:47 #5
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_170981654
Hoe geheim is je BSN eigenlijk,
  dinsdag 16 mei 2017 @ 14:47:54 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_170981813
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 14:27 schreef edward_v het volgende:

[..]

de "gewone" gebruiker is echt niet bewust bezig met dit soort gegevens. Gaat uit van het goede van de mens en de veiligheid. Er wordt niet nagedacht over wat wel en wat niet veilig is.
Ondanks dat ik dat snap is onwetendheid is geen excuus :)
Bij de belastingdienst kom ik daar ook niet mee weg.
Datalekken en identiteitsfraude is een serieus iets in deze tijd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 14:32 schreef LuNaTiC het volgende:
toevoeging: overigens is het (bij ons iig) normaal om voor het intake-gesprek te vragen of ouders hun ID meenemen (en die van het kind) om zodoende de BSN's meteen te noteren. Kinderopvangorganisaties zijn het immers verplicht.
Ik snap best dat ze die info willen hebben, maar ik moet zaken doen met een derde partij die de overkoepelende organisatie is. En die vraagt of ik per mail de BSN van mij en m'n partner ga doorgeven. Daar ben ik nog niet erg happig op zeker als ik zie dat de beveiliging van hun mailserver niet op orde is.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 14:56:49 #7
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_170982062
En terecht, dat zou ik ook niet zijn. Maar vanuit PA gaan ze daar iig streng op toezien komende jaar. Heb je voor nu misschien niets aan, maar daarom raad ik ook aan een methode te gebruiken waarbij je je veiliger voelt.

Het is in elk geval niet een optie om het helemaal niet te doen, tenzij je in de knoei wil komen je kinderopvangtoeslag :P
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 15:04:22 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_170982241
Hoe moet het dan?

Zo'n waardetransport busje die je ophaalt en daarheen rijdt, waarna jij je BSN in het oor van de medewerker fluistert?

Zou me eerder zorgen maken over hoe ze het opslaan dan hoe ze het binnen krijgen. De kans dat iemand jouw email 'afsluistert' is denk ik heel veel meer kleiner dan iemand bij die toko die een keer die lijst ergens laat slingeren. En daar is dan gewoon de meldplicht en overheids controle voor.
Dum de dum
pi_170982805
Alleen de overheid mag je BSN gebruiken en daar naar vragen. Je hoeft en mag het zelfs niet geven.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_170982829
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 14:40 schreef mrPanerai het volgende:
Hoe geheim is je BSN eigenlijk,
Alleen overheidsinstanties mogen het gebruiken. Als er ergens een kopie van je id kaart gevraagd wordt moet je je bsn zelfs wegstrepen. De overheid heeft zelfs een app uitgebracht om je ID te kopieren en je bsn af te schermen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator dinsdag 16 mei 2017 @ 15:41:14 #11
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_170982887
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Alleen de overheid mag je BSN gebruiken en daar naar vragen. Je hoeft en mag het zelfs niet geven.
Wat een onzin. Zorgverzekeraars hebben ook je BSN nodig en zo zijn er wel meer organisaties.
pi_170982904
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:41 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Wat een onzin. Zorgverzekeraars hebben ook je BSN nodig en zo zijn er wel meer organisaties.
Alleen is de kinderopvang dus niet zo'n organisatie.
Of laat je toevallig de kinderopvangtoeslag direct aan de kinderopvang uitkeren TS?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_170982921
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:41 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Wat een onzin. Zorgverzekeraars hebben ook je BSN nodig en zo zijn er wel meer organisaties.
Dat mag dus alleen als er een wet is die bepaalt dat ze dat moeten gebruiken. Alleen de overheid mag er naar vragen, andere instanties zoals je huisarts alleen als er een wettelijke verplichting is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 16 mei 2017 @ 15:44:45 #14
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_170982951
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Alleen is de kinderopvang dus niet zo'n organisatie.
Of laat je toevallig de kinderopvangtoeslag direct aan de kinderopvang uitkeren TS?
De Rijksoverheid is dat niet met je eens:

https://www.rijksoverheid(...)-om-bsn-op-te-vragen
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 15:45:08 #15
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_170982958
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Alleen is de kinderopvang dus niet zo'n organisatie.
Helaas wel.

GMTA met LuNaTic
  Moderator dinsdag 16 mei 2017 @ 15:48:55 #16
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_170983018
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat mag dus alleen als er een wet is die bepaalt dat ze dat moeten gebruiken. Alleen de overheid mag er naar vragen, andere instanties zoals je huisarts alleen als er een wettelijke verplichting is.
En die is er dan ook ;)

https://www.rijksoverheid(...)nummer-bsn-gebruiken
pi_170983066
quote:
Daar staat toch precies wat ik zeg.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 16 mei 2017 @ 15:54:21 #18
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_170983147
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Daar staat toch precies wat ik zeg.
Effectief is het hetzelfde uitkomst, dus of het die discussie waard is... als een wettelijke verplichting er is voor sommige instanties, dan mogen/moeten ze er dus wel om vragen, net als de overheid. Potatoes, potatos.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 15:58:26 #19
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_170983218
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Alleen is de kinderopvang dus niet zo'n organisatie.
Of laat je toevallig de kinderopvangtoeslag direct aan de kinderopvang uitkeren TS?
Onzin, kinderopvang geeft door onder welk BSN hoeveel uren opvang zijn afgenomen. Daarmee checkt de belastingdienst hoeveel toeslag je krijgt.
Dum de dum
  dinsdag 16 mei 2017 @ 16:04:03 #20
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_170983332
Nee, kinderopvangtoeslag wordt aan mij overgemaakt, niet aan de kinderopvangorganisatie.
Het verhaal is dat de belastingdienst wil controleren of degenen die toeslag krijgen, ook daadwerkelijk kinderen op de opvang hebben...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_170983689
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:44 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

De Rijksoverheid is dat niet met je eens:

Dat heb ik wel vaker... ;(
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_170985155
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 14:40 schreef mrPanerai het volgende:
Hoe geheim is je BSN eigenlijk,
Niet echt geheim.

In het buitenland vragen ze zo vaak een copy van je passpoort. De discussie van ja maar ik wil graag mij bsn nummer door strepen heb ik maar opgegeven. Waarom ze in godsnaam het bsn nummer niet meer op de voorkant zetten maar nog wel in het nummer onderaan mag joost weten.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  Moderator dinsdag 16 mei 2017 @ 17:10:47 #23
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_170985827
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 16:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat heb ik wel vaker... ;(
:Y :')
pi_170985914
Neem contact op met de CBP. Dit kan namelijk echt niet.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 20:01:20 #26
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_170989036
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 17:36 schreef vaduz het volgende:
Neem contact op met de CBP. Dit kan namelijk echt niet.
quote:
Kinderopvangorganisaties bevoegd om BSN op te vragen

Kinderopvangorganisaties zijn wettelijk bevoegd en zelfs verplicht om ten behoeve van de kinderopvangtoeslag ouders te vragen naar hun burgerservicenummer (BSN) en dat van hun kind.

Zij vragen die gegevens uit zodat de Belastingdienst/Toeslagen de administratie van het aantal genoten opvanguren kan koppelen aan haar eigen gegevens. Soortgelijke bevoegdheden gelden overigens ook voor verhuurders in het kader van de huurtoeslag en voor zorgverzekeraars in het kader van de zorgtoeslag.

Eerder meldde Tros Radar dat particuliere organisaties alleen onder zeer strikte voorwaarden gebruik mogen maken van het BSN nummer. De genoemde organisaties mogen dat op grond van artikel 38 van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen en artikel 1a en 1b van het Uitvoeringsbesluit Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen.
Rijksoverheid
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_170989044
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 20:01 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[..]

Rijksoverheid
Maar niet via e-mail. ;)
pi_170989645
Als ik deze lijst bekijk, heeft zowat heel NL je Burger SPIONAGE Nummer:
https://www.rijksoverheid(...)oonsgegevens-uit-brp

Als je bijvoorbeeld een vraag wilt stellen aan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (volgens mij géén overheid maar een ZBO - zelfstandig bestuursorgaan), dan kun je alleen tegen betaling opbellen, of een contactformulier invullen.
Maar dan is BSN wél een verplicht veld: zonder je BSN mag je dus niet eens meer een simpele vraag stellen; dan werkt het formulier domweg niet!
  dinsdag 16 mei 2017 @ 20:37:55 #29
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_170989953
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 20:01 schreef vaduz het volgende:
Maar niet via e-mail. ;)
Bron?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_170990021
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 17:36 schreef vaduz het volgende:
Neem contact op met de CBP. Dit kan namelijk echt niet.
Dit mag wel degelijk. Kinderdagverblijven, gastouderbureaus, verhuurders en zorgverzekeraars zijn ketenpartners van de belastingdienst. In de Uitvoeringsbesluit Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen staat dit beschreven.

1 Aan de Belastingdienst/Toeslagen worden desgevraagd door de hierna aangewezen natuurlijke personen, rechtspersonen en instellingen de volgende gegevens verstrekt die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet:
b. voor zover het de toekenning van kinderopvangtoeslagen betreft:

1°. door het kindercentrum of het gastouderbureau: de gegevens of inlichtingen over de gegevens, bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

2°. door de gastouder: gegevens inzake het kinderopvangcontract, waaronder in elk geval begrepen de uurprijs voor de kinderopvang en het aantal kinderen en uren waarvoor kinderopvang wordt genoten;

Zelfs betaalbewijzen of achterstanden van betalingen mag door de belastingdienst bij de kinderopvanginstelling opgevraagd worden. En.....Daar moeten ze dus voor corresponderen met de BSN van de klant. Zonder de BSN van de klant mag de kinderopvanginstelling niet corresponderen met de belastingdienst. Juist om de persoonsgegevens te beschermen van de klanten van de opvanginstelling. Dit dus om te voorkomen dat de kinderopvang de verkeerde uren of betaalgegevens doorgeeft aan de belastingdienst ( als de belastingdienst daar om verzoekt) waardoor de klant weer in de problemen kunnen komen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')