quote:Op dinsdag 24 november 2015 11:52 schreef I-care het volgende:
Kortweg CTMU. De oorsprong van deze theorie komt van Christopher Langan. Een behoorlijk intelligente man die op IQ testen ergens tussen de 195 en 210 scoort.
Net iets hoger dan ikzelf
[ afbeelding ]
Wie kent deze theorie dusdanig genoeg om in simpele bewoordingen de theorie verder te verhelderen?
Zelf durf ik mij er niet aan te wagen anders dan het teveel te versimpelen naar 'relatie tussen bewustzijn/geest en materie'
CTMU en vragen en antwoorden op een lager niveau!
En hier de gesproken versie van de theorie. Helaas gesproken door een computer en daardoor wat lastig te volgen..
We begrijpen tot op zekere hoogte de werking van neuronen, en wellicht heel globaal welke cognitieve functies waar zitten. Maar in z'n geheel begrijpen we heel weinig van de hersenen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 09:52 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Hersenen werken en de werking ervan kunnen we begrijpen.
Bewustzijn is geen strak gedefinieerd wetenschappelijk begrip maar een abstractie. In die zin kunnen we bewustzijn niet verklaren. Maar dat heeft verder niets te maken met wat het dan ook is dat bewustzijn verklaart. Of dat nu hersenen zijn of een magische toverdoos in de 10e dimensie.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 09:52 schreef Faz3D het volgende:
Dat sowieso, hersenen verklaren het bewustzijn niet. Maar het lijkt aannemelijk om gewoon zoiets te hebben van: ik bevind me in m'n hersenen omdat dat 'logisch' klinkt.
Het is wel ergens op gebaseerd, het ligt eraan hoe je het bewustzijn zelf ziet. Want het bewustzijn kunnen we niet omschrijven, dat kunnen we wel op een bepaalde manier zien. Zodat je dat een plek kan geven ofzo, van; zoiets zal het wel wezen.
A) Dat je iets kunt reproduceren middels een fysieke stimulus zegt niets over spontane BDE'squote:Op dinsdag 16 mei 2017 09:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het bestaan van een non-lokaal bewustzijn is niet merkbaar in onze dagelijkse ervaring. BDE's kunnen opgewekt worden, of in ieder geval belangrijke kenmerken ervan (door bepaalde delen van het brein te stimuleren, met name de gyrus angularis waardoor je het gevoel krijgt te gaan zweven).
Als je je arm breekt kun je wel degelijk buiten bewustzijn raken van de pijn, de grap is dat ook in die situatie ervaringen zijn opgetekend van mensen die melden volkomen bewust een so called "out of body" ervaring te hebben gehad.quote:Psychedelische ervaringen ontstaan alleen nadat je een bepaald molecuul in je hersenen stopt, zoals DMT. Dat is dus weer een brein-bewustzijn interactie, het is niet non-lokaal.
Als je je hoofd stoot tegen een boom kun je buiten bewustzijn raken, als je je arm stoot is dat buitengewoon onwaarschijnlijk. Alles wijst erop dat de locatie van het bewustzijn zich in het hoofd bevindt en dat is evolutionair gezien ook logisch want bewustzijn is functioneel.
Er zijn geen goede, rationele, redenen om te geloven in een non-lokaal bewustzijn.
Tja ik denk waarom wij zijn, en dat wij dat willen verklaren? Het leven verklaren? En hoe het kan zijn dat iets kan zijn of is?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 10:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
We begrijpen tot op zekere hoogte de werking van neuronen, en wellicht heel globaal welke cognitieve functies waar zitten. Maar in z'n geheel begrijpen we heel weinig van de hersenen.
Vergelijk het met een PC: je kunt in perfect detail weten hoe een CPU werkt en hoe geheugen werkt, en toch geen ene jota begrijpen van hoe Windows werkt. Het lijkt me eerlijk gezegd ook vrijwel onmogelijk om door het bestuderen van de hardware van een PC te doorgronden hoe Windows werkt. Dat is gewoon het verkeerde schaalniveau.
[..]
Bewustzijn is geen strak gedefinieerd wetenschappelijk begrip maar een abstractie. In die zin kunnen we bewustzijn niet verklaren. Maar dat heeft verder niets te maken met wat het dan ook is dat bewustzijn verklaart. Of dat nu hersenen zijn of een magische toverdoos in de 10e dimensie.
We zullen eerst moeten definiëren wat het precies is dat we willen verklaren.
Pijn is bewustzijn. Als je in je vinger prikt, waarom voel je de pijn dan in je vinger, en niet in je hoofd, als je bewustzijn in je hoofd zit?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 09:22 schreef Libertarisch het volgende:
Alles wijst erop dat de locatie van het bewustzijn zich in het hoofd bevindt en dat is evolutionair gezien ook logisch want bewustzijn is functioneel.
Jawel. Tijd en ruimte zijn constructies in bewustzijn. Het zijn geen eigenschappen van een objectieve realiteit los van onze waarneming. Het zijn puur menselijke (en dierlijke) constructies, een soort denkgereedschappen. Dat snapte Kant in de 18de eeuw al, en het wordt bevestigd door de moderne fysica. Bewustzijn bevindt zich dus niet ergens in de ruimte. Ruimte bevindt zich in bewustzijn, dat dus non-lokaal is en tijdloos. Dat is rationeel.quote:Er zijn geen goede, rationele, redenen om te geloven in een non-lokaal bewustzijn.
Daarom zeg ik ook altijd: lichaam, in plaats van brein. Bewustzijn is niet één ding. Het is een collectief van verscheidene vormen van waarneming.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
Pijn is bewustzijn. Als je in je vinger prikt, waarom voel je de pijn dan in je vinger, en niet in je hoofd, als je bewustzijn in je hoofd zit?
Maar als je hoofd niet werkt voel je ook geen pijn in je vinger.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Pijn is bewustzijn. Als je in je vinger prikt, waarom voel je de pijn dan in je vinger, en niet in je hoofd, als je bewustzijn in je hoofd zit?
Je neemt de pijn waar in je hoofd, de informatie daarbij is, het zit in je vinger, de waarneming van de pijn zit wel degelijk in je hoofd, je voelt hem in je vinger.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Pijn is bewustzijn. Als je in je vinger prikt, waarom voel je de pijn dan in je vinger, en niet in je hoofd, als je bewustzijn in je hoofd zit?
En wat nu als je inderdaad stelt dat pijn bewustzijn is, wat dan? Dan klopt het wel.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je neemt de pijn waar in je hoofd, de informatie daarbij is, het zit in je vinger, de waarneming van de pijn zit wel degelijk in je hoofd, je voelt hem in je vinger.
Wederom heb je problemen dingen te scheiden.
Ik denk dat het wel één 'ding' is (of liever gezegd, het is geen 'ding' maar een 'zijn', een zeg maar naadloos geintegreerd zijn) maar dat het geassocieerd is met het hele lichaam. Daarom zeg ik ook liever lichaam. Er zijn veel organismen zonder brein. Toch denk ik dat ze een bewuste ervaring hebben. Niet dat ze een rijk innerlijk leven hebben en zichzelf kunnen ontplooien en hun talenten ontdekken, maar een soort rudimentair bewustzijn lijkt me wel waarschijnlijk.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook altijd: lichaam, in plaats van brein. Bewustzijn is niet één ding. Het is een collectief van verscheidene vormen van waarneming.
Uiteraard is pijn bewustzijn. Pijn bestaat niet in de fysica.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:25 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En wat nu als je inderdaad stelt dat pijn bewustzijn is, wat dan? Dan klopt het wel.
Je beantwoord de vraag niet, dat zie je toch zelf ook wel? De vraag was hoe dat kan, als je bewustzijn in je hoofd zit. Hoe werkt dat dan.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je neemt de pijn waar in je hoofd, de informatie daarbij is, het zit in je vinger, de waarneming van de pijn zit wel degelijk in je hoofd, je voelt hem in je vinger.
Het zal niet meevallen om een fysicus te vinden die het eens is met deze stropop.quote:Op woensdag 17 mei 2017 21:58 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Pijn bestaat niet in de fysica.
Je bedoelt dat ze zo onhandig zijn en zich steeds bezeren bij hun experimenten?quote:Op woensdag 17 mei 2017 22:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal niet meevallen om een fysicus te vinden die het eens is met deze stropop.
Nee, ik bedoel wat er staat.quote:Op donderdag 18 mei 2017 07:39 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze zo onhandig zijn en zich steeds bezeren bij hun experimenten?
Brain-body dualist. Je vervangt gewoon Descartes' res cogitans door het menselijk brein. Waarnemen doe ik met met m'n zintuigen - als mens. Niet als brein. Het is zinloos om te zeggen dat breinen waarnemen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je neemt de pijn waar in je hoofd, de informatie daarbij is, het zit in je vinger, de waarneming van de pijn zit wel degelijk in je hoofd, je voelt hem in je vinger.
Wederom heb je problemen dingen te scheiden.
Zonder hoofd kun je geen pijn voelen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Pijn is bewustzijn. Als je in je vinger prikt, waarom voel je de pijn dan in je vinger, en niet in je hoofd, als je bewustzijn in je hoofd zit?
Bewustzijn heeft geen vrije wil nodig om te functioneren. Of heeft een hond ook vrije wil?quote:Op dinsdag 16 mei 2017 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik ben ook nog wel nieuwsgierig naar je antwoorden op mijn eerdere vragen:
- Hoe kan een epifenomenaal bewustzijn functioneel zijn, als het geen invloed heeft op het brein via een vrije wil, en dus ook niet op het gedrag van het organisme?
- Waarom beweert het brein dat het bewust is, als dat bewustzijn geen effect heeft op het brein, en dat brein daar dus niets van kan weten?
- Hoe kan het brein logisch redeneren als het zich, gezien het feit dat het een fysiologisch ding, een orgaan is, alleen maar volgens de natuurwetten gedraagt? Dat zou dan alleen maar een kwestie van toeval kunnen zijn, daar waar een causale keten die verloopt volgens de natuurwetten toevallig overeenkomt met een logische redenering.
Dat zijn een hoop, in mijn ogen, irrationele meningen bij elkaar.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
Jawel. Tijd en ruimte zijn constructies in bewustzijn. Het zijn geen eigenschappen van een objectieve realiteit los van onze waarneming. Het zijn puur menselijke (en dierlijke) constructies, een soort denkgereedschappen. Dat snapte Kant in de 18de eeuw al, en het wordt bevestigd door de moderne fysica. Bewustzijn bevindt zich dus niet ergens in de ruimte. Ruimte bevindt zich in bewustzijn, dat dus non-lokaal is en tijdloos. Dat is rationeel.
Geen goede renen om met een metafysische verklaring te komen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:18 schreef Jappie het volgende:
[..]
A) Dat je iets kunt reproduceren middels een fysieke stimulus zegt niets over spontane BDE's
B) Opgetekende ervaringen van BDE's worden doorgaans iets anders beschreven dan simpelweg het "gevoel te gaan zweven". De belangrijke kenmerken zijn dus juist significant afwijkend.
Ja, nou en? Dat komt omdat de pijnreceptoren verbonden zijn met het brein. Zonder brein voel je geen pijn, zonder armen kun je nog wel pijn voelen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 12:18 schreef Jappie het volgende:
Als je je arm breekt kun je wel degelijk buiten bewustzijn raken van de pijn, de grap is dat ook in die situatie ervaringen zijn opgetekend van mensen die melden volkomen bewust een so called "out of body" ervaring te hebben gehad.
Hehe, ik moet hierbij ook even denken aan een buitengewoon komische woordenwisseling tussen Daniel Dennett en Stuart Hameroff:quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zonder hoofd kun je geen pijn voelen.
(Stuart Hameroff is iemand die een nogal maffe theorie heeft over bewustzijn, waarbij 'microtubules' verantwoordelijk zijn voor het produceren van bewustzijn. Hier blijkt ook het risico van een decompositie-drogreden.)quote:"Stuart, you're an anesthesiologist; have you ever assisted in one of those dramatic surgeries that replaces a severed hand or arm?"
No, he had not, but he knew about them.
"Tell me if I'm missing something, Stuart, but given your theory, if you were the anesthesiologist in such an operation you would feel morally obliged to anesthetize the severed hand as it lay on its bed of ice, right? After all, the microtubules in the nerves of the hand would be doing their thing, just like the microtubules in the rest of the nervous system, and the hand would be in great pain, would it not?"
The look on Stuart's face suggested that this had never occured to him.
Mensen met fantoompijn hebben wel *echt* pijn hoor, dat is geen verbeelding.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:58 schreef Cockwhale het volgende:
Zonder de arm voel je daar ook geen pijn. Hoogstens in de uiteinden of imaginair. Brein is simpelweg het centrale aansturingspunt van je zenuwstelsel.
Met een geamputeerde arm of been heb je zelfs kans dat het er voor een hele lange tijd net op lijkt of datgene er nog zit. Lijkt me behoorlijk frustrerend. Dat het net lijkt of het er nog is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mensen met fantoompijn hebben wel *echt* pijn hoor, dat is geen verbeelding.
Onder meer V.S. Ramachandran heeft hier veel over geschreven.
Ramachandran is heel succesvol gebleken in het bestrijden van fantoompijn door de hersenen te 'foppen' met een spiegel. Hij liet mensen hun fantoomarm bewegen, terwijl ze keken naar het spiegelbeeld van hun gezonde arm. En dat bleek wonderbaarlijk goed te werken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:19 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Met een geamputeerde arm of been heb je zelfs kans dat het er voor een hele lange tijd net op lijkt of datgene er nog zit. Lijkt me behoorlijk frustrerend. Dat het net lijkt of het er nog is.
Ze hebben ook echt pijn. Maar niet op de plek dat zij denken, maar in de uiteinden. Een voet die er niet is kun je niet mee voelen. Nogmaals, zonder voet, kun je geen gevoel in je voet hebben, alleen in de uiteinden van de zenuwen (waar het snij/hak/breekpunt zit). Dat het afkomstig van de voet is die er niet zit, is imaginair. Zelfde als het trillen van je telefoon, terwijl je die een keer niet in je zak hebt.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mensen met fantoompijn hebben wel *echt* pijn hoor, dat is geen verbeelding.
Onder meer V.S. Ramachandran heeft hier veel over geschreven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |