abonnement Unibet Coolblue
pi_170971046
Voor het maken van eigen muziek kan ik mij beroepen op de vele klanken van mijn DAW, maar somehow vind ik de klanken op mijn externe synth warmer en voller en beroep ik mij liever daarop.

Nu ben ik ook geinteresseerd in sampling. Ik weet hoe je dat doet, hoe je naadloze loops maakt en ook hoe soundfonts zijn opgebouwd.

Als je een extern apparaat hebt is dat niet alleen praktischer dan eerst de DAW op de computer op te starten en de betreffende sampler-plugin. Ik hoop eigenlijk ook dat je hiermee een bepaald karakter aan de sound toevoegt.

Waar ik mij vooral op wil richten, is het gebruiken van eigen wavetables (soundfonts). Je maakt dan de samples zo kort mogelijk.

Ik heb echter het idee dat veel mensen externe samplers voor andere toepassing gebruiken. Voor lange loops en wav-forms.

Stel dat er een apparaat bestaat met ik noem maar wat 32 Mb aan opslagruimte. Maar het is een externe Soundfont-player die je op een MIDI-keyboard kan bedienen. De soundfonts kan je van tevoren helemaal maken zoals je wilt. Je kan zelfs velocity-layered programmeren. (Niet op het apparaat maar gewoon eerst op de computer)

Dan zou ik heel geinteresseerd zijn.

Maar ik vrees eigenlijk dat de meeste samplers eigenlijk als doelgroep hebben de mensen die lange loops gebruiken en al gauw aan de gigabytes aan opslag zitten.


Deze sampler is maar 99 euro. Het ziet er heel interessant uit. Maar ik lees in reviews dat het een lange laadtijd heeft en ik vrees dat deze op den duur wat te beperkt is qua mogelijkheden.

Heeft iemand hier meer inzicht in wat je met een externe sampler kan doen en of dat aansluit met wat ik wil?
pi_170972710
Ik heb nog een Emu ESI4000 doe zoiets kan, ging vroeger niet anders. Dingen kun je voor 100¤ kopen overal.
.
pi_170973466
Andere DAW nemen?
Bitwig werkt heel goed met rand apparatuur
pi_170973495
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 23:37 schreef Fer het volgende:
Ik heb nog een Emu ESI4000 doe zoiets kan, ging vroeger niet anders. Dingen kun je voor 100¤ kopen overal.
Ik ben er inmiddels op een ander forum ook achtergekomen.

Externe samplers zijn denk ik achterhaald omdat het tegenwoordig op de computer kan.

Daarentegen is het wel praktischer en intuitiever.

Op mijn stagepiano staan iets van 200 klanken (drumkits en GS niet meegerekend). Ik heb dat ding al ruim 10 jaar. En soms ontdek ik nog steeds wat nieuws door een bepaalde klank te wijzigen.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 00:31:42 #5
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_170973539
Wil je ook samplen of alleen maar die soundfonts gebruiken?
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_170973563
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 00:31 schreef MPC60 het volgende:
Wil je ook samplen of alleen maar die soundfonts gebruiken?
Het is toch hetzelfde principe?

Ik wil iig wel eigeb samples maken
pi_170974497
Nadeel is dat ze met floppy's werken en nog tering langzaam zijn met opstarten en laden en voor het editten gebruik je meestal een editor op de pc.
.
pi_170979804
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 07:52 schreef Fer het volgende:
Nadeel is dat ze met floppy's werken en nog tering langzaam zijn met opstarten en laden en voor het editten gebruik je meestal een editor op de pc.
Is er een beter alternatief?

Wat is tering langzaam?

Ik heb op YouTube begrepen dat de sound wel mooier is dan van welke softsynth of vst-i dan ook. Dat is ook mijn voornaamste motivatie om er één aan te schaffen.

http://www.vintagesynth.com/emu/esi2000.php

Ik heb deze op Marktplaats gezien voor 100 euro. Dan is hij geupgrade tot 128 Mb.

Ik vraag info aan die man of het de dingen kan doen die ik er mee wil doen, maar dat snapte hij niet helemaal en toen kreeg ik als antwoord dat ik de handleiding maar moest downloaden omdat hij er geen tijd voor had.

Beetje onbeschoft, al snap ik het van zijn kant wel wb het volk op marktplaats

Wat zal ik ermee doen?
  Moderator dinsdag 16 mei 2017 @ 13:33:35 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_170980238
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 13:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Is er een beter alternatief?

Wat is tering langzaam?

Ik heb op YouTube begrepen dat de sound wel mooier is dan van welke softsynth of vst-i dan ook. Dat is ook mijn voornaamste motivatie om er één aan te schaffen.

http://www.vintagesynth.com/emu/esi2000.php

Ik heb deze op Marktplaats gezien voor 100 euro. Dan is hij geupgrade tot 128 Mb.

Ik vraag info aan die man of het de dingen kan doen die ik er mee wil doen, maar dat snapte hij niet helemaal en toen kreeg ik als antwoord dat ik de handleiding maar moest downloaden omdat hij er geen tijd voor had.

Beetje onbeschoft, al snap ik het van zijn kant wel wb het volk op marktplaats

Wat zal ik ermee doen?
De handleiding lezen is opzich wel een goed begin om te leren wat een machine kan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_170980773
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De handleiding lezen is opzich wel een goed begin om te leren wat een machine kan.
Zeker weten. Hij heeft ook wel gelijk hoor.

Ik vind het alleen teringmoeilijk om zo'n handleiding helemaal door te spitten.

Ik ben zon iemand die leergierig is, vanalles wil weten en het hele internet afstruint. Maar zich er vervolgens niet op kan concentreren. Ik neem het niet in mij op of ik kan de hoofdzaken niet van bijzaken onderscheiden.

Ik kan wel dingen leren hoor. Maar ik doe het op een andere manier dan de meesten heb ik gemerkt.

Ook wat betreft muziekproductie en ook waarnaar ik op zoek ben zoals nu. Kan in mijn voordeel werken, maar het nadeel is dat mensen mij niet altijd begrijpen al doe ik mijn stinkende best het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
pi_170982562
Je kan er samples of wavetables inladen en bewerken. Vervolgens editten als een synth patch. Cutoff rezo adsr enz..

Is wellicht een Jv1080 ofzo niet iets voor je. Die werkt alleen met ingebouwde waveforms.
.
pi_171017700
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:22 schreef Fer het volgende:
Je kan er samples of wavetables inladen en bewerken. Vervolgens editten als een synth patch. Cutoff rezo adsr enz..

Is wellicht een Jv1080 ofzo niet iets voor je. Die werkt alleen met ingebouwde waveforms.
Heb ik naar gekeken. Maar ik vind ze momenteel alleen op Ebay en zijn dan over de 300 euro.

Ik heb mij verdiept in de EM-U Esi 2000 en het spreekt mij wel aan. Ik ga m morgen als het goed is ophalen voor 100 euro :)
pi_171043257
Ik heb 'm _O_
pi_171044039
En nu studeren, die dingen erg moeilijk in het begin en heb echt respect voor die helden in de jaren 90 zoveel mee konden.
.
pi_171047692
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 00:43 schreef Fer het volgende:
En nu studeren, die dingen erg moeilijk in het begin en heb echt respect voor die helden in de jaren 90 zoveel mee konden.
Manual is erg makkelijk te begrijpen.

Ik heb ook vernomen dat je met software sf2-bestanden kan converteren naar het formaat van EM-U.
pi_171048968
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 11:05 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Manual is erg makkelijk te begrijpen.

Ik heb ook vernomen dat je met software sf2-bestanden kan converteren naar het formaat van EM-U.
Ja de techniek is niet moeilijk, maar om een goede patch the bouwen is wel veel werk, zeker op zijn klein scherm.
.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 21:03:30 #17
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_171081004
Ik zag ooit een video waarin een Akai S900 werd gedemonstreerd (zoek eens op youtube). Kon je vanaf je midi keyboard een raggity detuned piano of vleugel spelen. Erg impressive. Die S900 komen uit 1987? en hebben maar 2mb geheugen volgens mij. Dus precies wat jij zoekt. Korte samples die je dan over het klavier speelt. Of die Emu keyboards met SP-12 engine. Een hele kerkkoor op 1 DD floppy. Nogmaals erg impressive.
pi_171094938
Toch is er een reden dat een JV1080 (staat er een op MP voor 150) zo populair was. De ingebouwde samples waren veel beter opgenomen dan dat je zelf kon.
.
pi_171156259
Wauw ik zie nu dat de XV5080 is opgevolgd door de Integra 7. Alles wat de XV5080 kan EN alle 12 expansion boards ingebouwd. En pakt daarnaast ook S700 en Akai samples.

Best gaaf hie ver dat ding gevolueerd is. Begint met de JV80, 28 stemmen met 2MB ROM en 1 expansion slot. Daar moest je een kaartje met wavevorms voor kopen. Toen de JV1080 met 4 slots, JV2080 met 8 slots en de XV5080 die alles wat de voorgangers kon en samples inladen.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')