abonnement Unibet Coolblue
pi_170952762
Hallo,

Sindskort ben ik voor mijn hobby steeds vaker aan de gang met Microsoft Excel, en heb ik een speciale vraag. Normaliter heb je bovenin de header staan die A t/m Z aangeeft, deze wil ik dus aan kunnen passen naar tekst zodat als ik naar beneden scroll dat die header dan mee scrollt.
Hier een plaatje waar te zien is zoals ik het graag wil hebben:


Het gaat dus om de bovenste rij waar in staat: Artist, Title, Year, Genre etc. etc.
Bij mij is dit namelijk gewoon een alfabet, en kan ik dit niet zomaar veranderen. Wie kan mij hier bij helpen? Ik gebruik de 2016 versie op de Mac, geen idee of dat anders werkt.
pi_170952779
pi_170952786
of insert -> table, eventueel i.c.m. met de freeze top row functie

pi_170952793
quote:
14s.gif Op maandag 15 mei 2017 02:37 schreef racerdkb het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik Freeze Top Row doe dan kan ik nog steeds niks invullen in die A :(
pi_170952802
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 02:54 schreef BigSign het volgende:

[..]

Als ik Freeze Top Row doe dan kan ik nog steeds niks invullen in die A :(
zie mijn tweede reactie.
pi_170952809
quote:
11s.gif Op maandag 15 mei 2017 03:04 schreef racerdkb het volgende:

[..]

zie mijn tweede reactie.
Ik zag het, maar volgens mij is dit niet precies wat ik bedoel. Het lijkt er op alsof de definitieve bovenste rij aangepast kan worden, dus echt de alfabetische rij. Als ik het nu op de manier doe die je me had uitgelegd dan krijg ik een pijltje naast het vakje dat ik heb gemaakt en dat is niet de bedoeling. Is er misschien nog een andere manier voor?
pi_170952811
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 03:09 schreef BigSign het volgende:

[..]

Ik zag het, maar volgens mij is dit niet precies wat ik bedoel. Het lijkt er op alsof de definitieve bovenste rij aangepast kan worden, dus echt de alfabetische rij. Als ik het nu op de manier doe die je me had uitgelegd dan krijg ik een pijltje naast het vakje dat ik heb gemaakt en dat is niet de bedoeling. Is er misschien nog een andere manier voor?
dat pijltje is chill want dat is een filter en daarmee kan je filteren op artiest of jaartal enzo.
pi_170952819
quote:
6s.gif Op maandag 15 mei 2017 03:10 schreef racerdkb het volgende:

[..]

dat pijltje is chill want dat is een filter en daarmee kan je filteren op artiest of jaartal enzo.
Oke en hoe krijg ik dat vakje dan in de letter A? Dat is me namelijk nog niet gelukt. En kan ik die filter wat jij zegt ook uitzetten?
  maandag 15 mei 2017 @ 05:15:12 #9
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_170952937
De kolomletters en rijnummers in Excel zijn niet aan te passen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_170953517
Met als reden dat Excel gebruikmaakt van de kolomletters en rijnummers voor de mogelijke formules. Als je dat zou veranderen naar namen dan snapt Excel het niet. En je collega's ook niet meer :P Natuurlijk zou Microsoft er voor kunnen zorgen dat alle letters in formules automatisch vervangen worden met die naam, maar dat is een andere discussie :P
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_170957559
Ik denk dat je beter kunt vragen welk programma wél geschikt is om een database in aan te leggen (hint: een spreadsheet is dat niet)
  maandag 15 mei 2017 @ 21:45:44 #12
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_170970196
Zoals jij het wilt hebben krijg je als je je data opmaakt als tabel (zit ergens op de "start" tab, naast voorwaardelijke opmaak. Kun je kiezen uit allerlei verschillende soorten tabellen (kleuren en rij en kolomopmaak) of zelf de opmaak verzinnen(zou ik niet zo snel doen).

Dat je in jouw afbeelding de kolomnaam ziet in plaats van het alfabet is een functie van de tabel. In jouw afbeelding kijk je naar rij 1081. Rij 1 is dus buiten beeld. Daarom laat Excel dan de kolomnamen zien.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_170970766
Toevallig heb ik template kunnen fixen die er ongeveer net zo uit ziet als dat ik wou. Iemand enig idee hoe je Freeze Panes doet in Excel 2016 op de Mac? Ook vraag ik me af of ik bepaalde dingen ook op volgorde kan sorteren zoals het Artist kopje.
pi_170994755
quote:
7s.gif Op maandag 15 mei 2017 05:15 schreef JDude het volgende:
De kolomletters en rijnummers in Excel zijn niet aan te passen.
I.p.v. kolomletters kun je kolomnummers instellen via de R1C1 optie.
pi_170995065
Even iets anders, nu ik een prima overzicht heb wil ik mijn rows een overzichtelijk kleurtje geven, nu ik dat heb gedaan zijn de lagen van de kleuren over de lijnen heen gegaan waardoor ik de lijnen niet meer kan zien. Hoe kan ik deze lijnen weer tevoorschijn toveren, en deze desnoods in het wit veranderen? Ik kon mijn antwoord niet zo snel op google vinden.
  donderdag 18 mei 2017 @ 22:48:17 #16
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_171041433
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 00:57 schreef BigSign het volgende:
Even iets anders, nu ik een prima overzicht heb wil ik mijn rows een overzichtelijk kleurtje geven, nu ik dat heb gedaan zijn de lagen van de kleuren over de lijnen heen gegaan waardoor ik de lijnen niet meer kan zien. Hoe kan ik deze lijnen weer tevoorschijn toveren, en deze desnoods in het wit veranderen? Ik kon mijn antwoord niet zo snel op google vinden.
[ afbeelding ]
Je hebt je data als tabel opgemaakt. Die tabel kun je stijlen. Als je op het start tabblad kijkt kun je kiezen uit meerdere stijlen. Die je nu gekozen hebt heeft geen lijntjes tussen de kolommen, maar er staan er meerdere tussen die dat wel hebben. In verschillende kleuren. Als er niets tussen staat wat je bevalt kun je zelf een stijl maken en configureren.

Daarnaast kun je van een tabel zeggen dat het "banded rows" heeft, waardoor even en oneven rijen een verschillende kleur hebben, maar zo heb je ook "banded columns". Misschien is voor jouw van toepassing dat de eerste kolom moet opvallen of juist de laatste. Meestal staat in de eerste kolom een productnaam en in de laatste kolom een totaal. Of misschien wil je onderste rij een totaalrij maken waarin automatisch wordt opgeteld. Allemaal instellingen van de tabel.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')