abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170932553
Aardolie is op dit moment onmisbaar als grondstof voor de productie van transportbrandstof omdat er nog onvoldoende alternatieven zijn. Na de laatste oliecrisis is vooral gezocht naar alternatieven voor oliegestookte electriciteitscentrales. Denk daarbij aan waterkracht, kolen, aardgas en kerncentrales. Ook in de chemie zijn goede alternatieve grondstoffen beschikbaar in de vorm van steenkool-destilaten en aardgas. Dit is de reden dat het overgrote deel van de aardolie nu hoofdzakelijk aangewend wordt als transportbrandstof. Nu de electrische auto's, fietsen en scooters aan het doorbreken zijn zal het olieverbruikt op termijn afnemen. Als laatste blijft kerosine voor luchttransport over. Strategisch bezien is het daarom niet zo vreemd dat juist olielanden zulke grote belangen aangaan in de luchtvaartindustrie want dat is de sector waar voorlopig nog muziek in zit als het om aardolie gaat. Het vervangen van de luchtvloot door zuiniger vliegtuigen afgelopen jaren heeft geleid tot een flinke daling in kero verbruik. Met name vanaf het jaar 2000. De verkoop van electrische auto's verloopt exponentieel in de tijd en we bevinden ons nu in de knik van de hockeystick voordat de versnelling enorm doorzet. Gelukkig voor ons houdt de lage olieprijs al langere tijd aan en nu een groot deel van de olievraag komende jaren gaat wegvallen door de opkomst van de elektrische auto's en op termijn mogelijk zelfs elektrisch vrachtvervoer. Hetgeen de productie van elektrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Dit jaar is de productie van de batterijen flink opgeschaald. Er komen nu betaalbare elektrische auto's op de markt die een grotere actieradius hebben. Dientengevolge verwacht ik komende jaren geen sterk stijgende olieprijzen en op langer termijn sociale onrust/burgeroorlogen in een aantal olielanden die niet snel genoeg alternatieve inkomstenbronnen weten aan te boren.

Circa 70% van de aardolie wordt gebruikt als transportbrandstof, 25% in de industrie en 5% overig.

NWS / In de olie of uit de olie

Institute for energy research

Kuwait Sees Oil Glut of Up to Five Years on Increasing Supply

Global_plug-in_car_sales_since_2011.png

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 14-05-2017 21:13:48 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_170932622
quote:
OPEC's Staring Down a Double-Barrel Cut

OPEC's numbers show the group needs to limit its total production to 30.88 million barrels a day from July to deplete the excess OECD inventory -- a decrease of 900,000 barrels a day from current levels. But with Libya and Nigeria, which are exempt from the supply-reduction deal, both restoring production after months-long disruptions, deeper cuts will be required still.

If OPEC wants to drain surplus inventories by the end of the year, its members are going to have to accept some real pain. Even then, the risk is that their actions spur more supply from U.S. shale. It's time for some tough decisions
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat OPEC c.s. binnenkort gaat besluiten de olieproductie met nog eens een miljoen vaten per dag te beperken.
We can't afford the illusion anymore
pi_171065436
quote:
U.S. Shale Roars Back at OPEC

There are areas in the enormous Permian and Eagle Ford shale fields in Texas where producers can break even at prices as low as $34 a barrel, according to Bloomberg Intelligence.

And analysts now say U.S. shale production will grow even faster than expected. Macquarie Group now thinks production will increase 1.4 million barrels a day through December, up from a previous growth estimate of 0.9 million barrels a day. JPMorgan Chase & Co. doubled its forecast to an increase of 800,000 barrels a day for the same period.

It isn’t going to get a lot better for OPEC in 2018, either. JPMorgan is forecasting U.S. shale to grow by 1.05 million barrels a day next year, while Bank of America Merrill Lynch has a figure of 950,000 barrels a day.

There are areas in the enormous Permian and Eagle Ford shale fields in Texas where producers can break even at prices as low as $34 a barrel, according to Bloomberg Intelligence.

600x-1.png
Bij het huidige prijsniveau van $50 per vat stijgt de shale-oil productie met circa 1 miljoen vaten per jaar, dit jaar en in 2018. De vraag is hoe lang shale-oil tegen de huidige lage kosten geleverd kan worden, wanneer raken de "sweet spots op/leeg"?
We can't afford the illusion anymore
pi_171069705
quote:
Saudi Arabia Says All ‘On Board’ to Extend Oil Cuts for 9 Months

All producers agree to extend crude output cuts by nine months to help trim a supply glut, according to Saudi Arabia’s energy minister.

The producers, who together account for about half the world’s oil supply, have seen the initial price boost from their historic agreement fade as shale companies deployed more rigs and raised the country’s output to the highest since 2015.
Geen verdere olie productie reductie, wel het handhaven van het huidige productie niveau voor 9 maanden. OPEC c.s. wil blijkbaar geen groter marktaandeel kwijtraken.
We can't afford the illusion anymore
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')