abonnement Unibet Coolblue
  zondag 14 mei 2017 @ 11:42:42 #1
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170932297
Ik heb voor m'n bootje een nieuwe VDC31M VMF Sportline 105Ah accu gekocht, deze wordt gebruikt om de buitenboordmotor te starten, 3 kleine lampjes, een dubbele USB poort om de telefoon en tablet op te laden en er zit een 12v autoradio in met 2 speakers.

De oude accu was niet sterk genoeg meer om de BB motor te starten, soms ging het nog wel, maar ik moest vaak een jumpstarter gebruiken.

Nou vraag ik me af of de oude accu nog bruikbaar is als huishoudaccu, dus om te gebruiken voor bijvoorbeeld alleen de radio ofzo. Zodat ik het accugebruik een beetje kan scheiden.

Alternatieve optie

Ik ben sinds ik een boot heb best wel geïnteresseerd in het hele energiezuinig leven, zonnepanelen, zoveel mogelijk op 12v draaien, eventueel is het ook wel leuk om er thuis een projectje mee te doen, bijvoorbeeld om 1 kamer of een schuurtje volledig op 12v te laten draaien icm zonnepaneel.
pi_170932650
Weet niet wat voor accu
  zondag 14 mei 2017 @ 12:08:26 #3
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170932666
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 12:07 schreef tailfox het volgende:
Weet niet wat voor accu
VDC31M VMF Sportline 105Ah (oude vervangen door nieuwe)
pi_170932816
Je wil dus een oude defecte accu hergebruiken? success daarmee :|W

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2017 12:20:12 ]
pi_170933770
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 12:20 schreef CarltonBanks het volgende:
Je wil dus een oude defecte accu hergebruiken? success daarmee :|W
Kan ook zijn dat de accu nog lang niet defect was, maar gewoon teruggelopen in capaciteit door ouderdom. Bootjes worden meestal niet dagelijks gebruikt. Als je dan geen druppellader of klein zonnepaneel aan de accu gekoppeld hebt en er een klein beetje lekstroom is, dan is na een paar weken niet gebruik de geleverde stroom te weinig om nog te starten.

Hang diezelfde accu aan een druppellader en dan is hij voor andere doeleinden best nog wel te gebruiken.
  zondag 14 mei 2017 @ 16:55:23 #6
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170940419
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 12:20 schreef CarltonBanks het volgende:
Je wil dus een oude defecte accu hergebruiken? success daarmee :|W
Accu's die niet sterk genoeg meer zijn om een motor te starten hebben nog genoeg kracht om jaren lang een paar LED lampjes te laten branden.

Er draaien complete groene huizen op afgedankte auto accu's.

quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 13:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Kan ook zijn dat de accu nog lang niet defect was, maar gewoon teruggelopen in capaciteit door ouderdom. Bootjes worden meestal niet dagelijks gebruikt. Als je dan geen druppellader of klein zonnepaneel aan de accu gekoppeld hebt en er een klein beetje lekstroom is, dan is na een paar weken niet gebruik de geleverde stroom te weinig om nog te starten.

Hang diezelfde accu aan een druppellader en dan is hij voor andere doeleinden best nog wel te gebruiken.
Idd, ik hang hem morgen aan de lader (Ctek MXS 5.0T) op RECOND mode. Kijken wat ie nog doet.

quote:
"De MXS 5.0 heeft onder andere een diagnosefunctie om te bepalen of de accu lading kan accepteren en vasthouden, een gepatenteerde automatische desulfateringsstap en een speciale reconditioneringsstap om sterk ontladen en gestratificeerde accu's nieuw leven in te blazen."
pi_170954413
Zou inderdaad goed kunnen op die manier, wij gebruiken hier ook 105Ah accu's welke af en toe worden getest op capaciteit. Boven de 70Ah worden ze opnieuw ingezet en daaronder gooien wij ze weg. Op dat moment is de accu echter voor bijna 70% nog in orde maar voor onze toepassing niet meer geschikt.

Gebruik hier de Ctek MXS 7.0, perfecte laadregelaars.
  maandag 15 mei 2017 @ 11:21:15 #8
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170955774
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 09:55 schreef Ralphmeister het volgende:
Zou inderdaad goed kunnen op die manier, wij gebruiken hier ook 105Ah accu's welke af en toe worden getest op capaciteit. Boven de 70Ah worden ze opnieuw ingezet en daaronder gooien wij ze weg. Op dat moment is de accu echter voor bijna 70% nog in orde maar voor onze toepassing niet meer geschikt.

Gebruik hier de Ctek MXS 7.0, perfecte laadregelaars.
Ja top ding is dat zeg.

Hoe test je de capaciteit? Kan ik dat afleiden uit de manier hoe de MXS 5.0 oplaad?
pi_170958384
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:21 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Ja top ding is dat zeg.

Hoe test je de capaciteit? Kan ik dat afleiden uit de manier hoe de MXS 5.0 oplaad?
Nee helaas, ik laad hem ermee op, ontlaad hem met een Voltcraft ALC 8500 waar de test plaatsvindt en dan laad ik hem met de Ctek weer op voor gebruik.

https://www.conrad.nl/nl/(...)rt-lader-200850.html

Dit is de Voltcraft, duur ding voor een keer gebruiken maar die ontlaadt met een vaste stroom en kan heel veel verschillende type batterijen voor je testen. Het enige wat nog iets kan zeggen is de duur van laden. Als de accu helemaal leeg is en de Ctek doet het stukje met de grote stroom, in jouw geval stap 3, heel snel kan dit niet kloppen.

Duurt dit deel bijvoorbeeld 10 uur bij een lege accu zal er ongeveer 10 * 5A = 50Ah inzitten in plaats van 105Ah.

Dit stappendeel zit er bij die van mij overigens niet op, gebruiken ook de Ctek XS 0.8 die dit wel heeft. Deze laadt maar met 0.8A en is bedoeld voor kleine accu's.
  maandag 15 mei 2017 @ 14:20:22 #10
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170959078
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 13:36 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Nee helaas, ik laad hem ermee op, ontlaad hem met een Voltcraft ALC 8500 waar de test plaatsvindt en dan laad ik hem met de Ctek weer op voor gebruik.

https://www.conrad.nl/nl/(...)rt-lader-200850.html

Dit is de Voltcraft, duur ding voor een keer gebruiken maar die ontlaadt met een vaste stroom en kan heel veel verschillende type batterijen voor je testen. Het enige wat nog iets kan zeggen is de duur van laden. Als de accu helemaal leeg is en de Ctek doet het stukje met de grote stroom, in jouw geval stap 3, heel snel kan dit niet kloppen.

Duurt dit deel bijvoorbeeld 10 uur bij een lege accu zal er ongeveer 10 * 5A = 50Ah inzitten in plaats van 105Ah.

Dit stappendeel zit er bij die van mij overigens niet op, gebruiken ook de Ctek XS 0.8 die dit wel heeft. Deze laadt maar met 0.8A en is bedoeld voor kleine accu's.
Nieuwe accu zit in de boot, oude heb ik hier, ben benieuwd.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 08:42:54 #11
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170974927
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 13:36 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Nee helaas, ik laad hem ermee op, ontlaad hem met een Voltcraft ALC 8500 waar de test plaatsvindt en dan laad ik hem met de Ctek weer op voor gebruik.

https://www.conrad.nl/nl/(...)rt-lader-200850.html

Dit is de Voltcraft, duur ding voor een keer gebruiken maar die ontlaadt met een vaste stroom en kan heel veel verschillende type batterijen voor je testen. Het enige wat nog iets kan zeggen is de duur van laden. Als de accu helemaal leeg is en de Ctek doet het stukje met de grote stroom, in jouw geval stap 3, heel snel kan dit niet kloppen.

Duurt dit deel bijvoorbeeld 10 uur bij een lege accu zal er ongeveer 10 * 5A = 50Ah inzitten in plaats van 105Ah.

Dit stappendeel zit er bij die van mij overigens niet op, gebruiken ook de Ctek XS 0.8 die dit wel heeft. Deze laadt maar met 0.8A en is bedoeld voor kleine accu's.
Hij staat nu op stap 6 de RECOND mode, vind het vrij eng klinken dat gebubbel.

"Selecteer het Recond-programma als u de Recond-stap aan het oplaadproces wilt toevoegen. Tijdens de
Recond-stap wordt de spanning verhoogd om ervoor te zorgen dat in de accu gecontroleerde gasvorming optreedt. Door de gasvorming wordt het accuzuur gemengd en krijgt de accu nieuwe energie."

Maar het zal wel kloppen.
pi_170997596
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 08:42 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Hij staat nu op stap 6 de RECOND mode, vind het vrij eng klinken dat gebubbel.

"Selecteer het Recond-programma als u de Recond-stap aan het oplaadproces wilt toevoegen. Tijdens de
Recond-stap wordt de spanning verhoogd om ervoor te zorgen dat in de accu gecontroleerde gasvorming optreedt. Door de gasvorming wordt het accuzuur gemengd en krijgt de accu nieuwe energie."

Maar het zal wel kloppen.
Ik heb een iets andere lader, de 7.0A en deze schijnt de Recond mode ook te hebben alleen niet met de stappen indicatie. Meestal staat hij bij ons op de normale modus. Het bubbelen lijkt in ieder geval wel te horen zoals je zelf al zegt.

Ruimte wel goed ventileren denk ik, zou wel eens waterstof kunnen ontstaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')