abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170993031
registreer om deze reclame te verbergen
Waarom gaat het topic door als TS allang niet meer reageert?
pi_170993048
Ik denk dat het wat te gemakkelijk gezegd is om te beweren dat de kinderen (te) emotioneel zijn. Ik denk dat het ene kind het losweken van de navelstreng wat heviger doormaakt dan de ander en dat het ook te maken heeft met de hoeveelheid vrijheid die een kind ervaart.

En ik ben het ermee eens dat stampvoetend boos zijn helemaal niks met haat te maken heeft. In de pubertijd (en ook kindertijd en soms nu ook) hoop(te) ik gewoon dat mijn moeder snel dood neer zou vallen. Natuurlijk is dat nu een stuk genuanceerder, nu ik op mezelf woon, maar toch... Ik denk dat veel pubers het wel (tijdelijk) zo ervaren of momenten hebben waarin ze dat ervaren
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170993056
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:48 schreef Hdero het volgende:
Omdat het een interessante kwestie is om over na te denken
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170993058
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:48 schreef Hdero het volgende:
Omdat ook andere mensen verder kunnen praten over het onderwerp.
a great future doesn't require a great past
pi_170993139
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik denk dat het wat te gemakkelijk gezegd is om te beweren dat de kinderen (te) emotioneel zijn. Ik denk dat het ene kind het losweken van de navelstreng wat heviger doormaakt dan de ander en dat het ook te maken heeft met de hoeveelheid vrijheid die een kind ervaart.

En ik ben het ermee eens dat stampvoetend boos zijn helemaal niks met haat te maken heeft. In de pubertijd (en ook kindertijd en soms nu ook) hoop(te) ik gewoon dat mijn moeder snel dood neer zou vallen. Natuurlijk is dat nu een stuk genuanceerder, nu ik op mezelf woon, maar toch... Ik denk dat veel pubers het wel (tijdelijk) zo ervaren of momenten hebben waarin ze dat ervaren
Haat is iets wat lang duurt, is iets anders dan woede.
Haat is in principe ook geen emotie.

Geloof echt wel dat er kinderen zijn die voor een langere periode hopen dat hun ouders dood neervallen (jouw verhaal is ook best heftig).

Maar dat zijn uitzonderingen, en ontstaan niet doordat je met straf naar je kamer moet.
pi_170993188
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:52 schreef Droopie het volgende:

[..]

Haat is iets wat lang duurt, is iets anders dan woede.
Haat is in principe ook geen emotie.

Geloof echt wel dat er kinderen zijn die voor een langere periode hopen dat hun ouders dood neervallen (jouw verhaal is ook best heftig).

Maar dat zijn uitzonderingen, en ontstaan niet doordat je met straf naar je kamer moet.
Als ik het zo lees haal ik persoonlijk haat en woede door elkaar (beide dingen zijn niet mijn sterkste vak. En ik moet dan stellen dat ik nooit verder ben gekomen dan woede).
Om niet heel wijsneuzerig te klinken, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is haat als het geen emotie is?
pi_170993314
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:54 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Als ik het zo lees haal ik persoonlijk haat en woede door elkaar (beide dingen zijn niet mijn sterkste vak. En ik moet dan stellen dat ik nooit verder ben gekomen dan woede).
Om niet heel wijsneuzerig te klinken, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is haat als het geen emotie is?
Ehh woede is iets tijdelijks en die emotie komt en gaat.
Impulsief vaak, wel getriggerd door bepaalde zaken of ervaring.

Haat is een langdurige projectie en zet de emotie om in iets structureels.
Zelf haat op jezelf en/ of haat op een ander.

Haat is vaak niet impulsief, maar een (tijdelijke) vaststaand idee over een persoon, gebeurtenis of ander denkbeeld.

Je kan wel spruitjes haten, maar er niet woedend op worden.
Maar je kan wel woedend worden omdat er spruitjes zijn.

Of zoiets :P
pi_170993382
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:59 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ehh woede is iets tijdelijks en die emotie komt en gaat.
Impulsief vaak, wel getriggerd door bepaalde zaken of ervaring.

Haat is een langdurige projectie en zet de emotie om in iets structureels.
Zelf haat op jezelf en/ of haat op een ander.

Haat is vaak niet impulsief, maar een (tijdelijke) vaststaand idee over een persoon, gebeurtenis of ander denkbeeld.

Thnx voor de duidelijke uitleg! Ik ben het met je eens. En nog meer mee eens dat het haten van ouders een afwijkend iets is. Bij deze dan ;)
pi_170993384
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:59 schreef Droopie het volgende:

Oke maar als het een mens is.
Je kan wel een persoon haten maar er niet woedend op worden.. klopt niet
Je kan wel woedend worden omdat die persoon er is (klopt inderdaad)
Ergens is je uitleg nog niet sluitend volgens mij ;)
Fylax is op televisie geweest
pi_170993398
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:02 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Wel ja zeg ;) Denk ik het te snappen, ben jij oneens :+
pi_170993411
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Wel ja zeg ;) Denk ik het te snappen, ben jij oneens :+
Ja maar snap je wat ik stel en ben je het nu met mij eens is een leukere vraag ;)
pi_170993466
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:03 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Ja maar snap je wat ik stel en ben je het nu met mij eens is een leukere vraag ;)
Mag is tussen jullie inzitten? Als je iemand haat, word je er gemakkelijker woedend op, maar het betekent niet dat het een standaard state of mind is bij die persoon? Dat je in plaats van woede ook bijvoorbeeld minachting of angst oid kan voelen? Ik geloof niet dat je bij haat geen gevoelens hebt, denk ik (ik ben opgevoed door een autist, hellup)
pi_170993594
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:07 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Mag is tussen jullie inzitten? Als je iemand haat, word je er gemakkelijker woedend op, maar het betekent niet dat het een standaard state of mind is bij die persoon? Dat je in plaats van woede ook bijvoorbeeld minachting of angst oid kan voelen? Ik geloof niet dat je bij haat geen gevoelens hebt, denk ik (ik ben opgevoed door een autist, hellup)
Nou ja nu zit je niet tussen ons in maar stel je wat ik ook denk. Ook emoties (zoals angst inderdaad) kunnen langer duren, net als haat. De vraag of iets een emotie is of niet is volgens mij vooral of als je eraan denkt je merkt dat jezelf verandert. Dus iemand denkt aan spinnen en wordt angstig. Iemand haat iemand en wordt anders (agressief) als hij of zij aan die persoon denkt. Als je er geen emotie bij hebt dan verandert het je niet meer (de personen die stellen dat het hen niet meer uitmaakt en hun leven hebben opgepakt, maar die hebben juist ook geen haat meer, die zorgen er gewoon voor dat die persoon niet hun leven meer benvloed om maar wat te noemen). Er is altijd wel een grijs gebied bij dit soort dingen volgens mij, maar haat zie ik zelf ook wel als een emotie (maar misschien is het het blijkbaar niet en is dat aan te tonen via een bron? dat weet ik niet, heb me daar niet in verdiept)

Ook wel speciaal eigenlijk hoe we nu zo zitten te praten erover of haat een emotie is of niet terwijl er veel nuttiger dingen zijn om over te praten. Maar ja zo is een forum gewoon, volgt een beetje zijn route en dat is ook niet erg :P
pi_170993640
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:02 schreef jodelahity het volgende:

[..]

In principe ben je niet woedend op die persoon, maar woedend op de handelingen die die persoon doet waardoor jij het negatieve emoties ervaar.

Soms worden mensen ook boos op naasten die overlijden.
Omdat die persoon zorgt voor verdriet en gemis.
De veroorzaker van die emoties is dan de boosdoener en wordt dan als schuldige aangewezen.
pi_170993730
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:12 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Nou ja nu zit je niet tussen ons in maar stel je wat ik ook denk. Ook emoties (zoals angst inderdaad) kunnen langer duren, net als haat. De vraag of iets een emotie is of niet is volgens mij vooral of als je eraan denkt je merkt dat jezelf verandert. Dus iemand denkt aan spinnen en wordt angstig. Iemand haat iemand en wordt anders (agressief) als hij of zij aan die persoon denkt. Als je er geen emotie bij hebt dan verandert het je niet meer (de personen die stellen dat het hen niet meer uitmaakt en hun leven hebben opgepakt, maar die hebben juist ook geen haat meer, die zorgen er gewoon voor dat die persoon niet hun leven meer benvloed om maar wat te noemen). Er is altijd wel een grijs gebied bij dit soort dingen volgens mij, maar haat zie ik zelf ook wel als een emotie (maar misschien is het het blijkbaar niet en is dat aan te tonen via een bron? dat weet ik niet, heb me daar niet in verdiept)

Ook wel speciaal eigenlijk hoe we nu zo zitten te praten erover of haat een emotie is of niet terwijl er veel nuttiger dingen zijn om over te praten. Maar ja zo is een forum gewoon, volgt een beetje zijn route en dat is ook niet erg :P
Haat is in principe geen emotie, maar de geleerden zijn het er niet over eens.

Maar je spinnenverhaal klopt :)
Ik heb schematherapie gehad en dan leer je veel van die associatie zaken.

Ik dacht ook altijd dat angst het meeste vervelende gevoel was wat bestond..
Wrok (dus haat) is vele malen erger want het dient geen enkel nut.

Angst behoed je tenminste nog voor gevaar, maar haat is nog niet niemand beter door geworden.
pi_170993735
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:14 schreef Droopie het volgende:
In principe ben je niet woedend op die persoon, maar woedend op de handelingen die die persoon doet waardoor jij het negatieve emoties ervaar.

Even naar deze 2 regels gegrepen, niet omdat de rest niet klopt. Maar een spruitje kan niks doen, dus met jouw uitleg nu is die vergelijking van toen eigenlijk niet echt correct, toch?

En ik ben dan wel boos op de persoon, want die doet het. De handelingen kan ik niet boos op zijn, ik kan niet boos zijn op een mond die beweegt. Wel op de persoon die het aanstuurt. Ik begrijp wat je stelt of wil stellen (denk ik) maar volgens mij is juist het omgekeerde waar. Tenzij dit zo'n punt is waaruit je vanuit alle hoeken kan kijken en alle zogenaamd kloppen.
pi_170993784
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:17 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Even naar deze 2 regels gegrepen, niet omdat de rest niet klopt. Maar een spruitje kan niks doen, dus met jouw uitleg nu is die vergelijking van toen eigenlijk niet echt correct, toch?

En ik ben dan wel boos op de persoon, want die doet het. De handelingen kan ik niet boos op zijn, ik kan niet boos zijn op een mond die beweegt. Wel op de persoon die het aanstuurt. Ik begrijp wat je stelt of wil stellen (denk ik) maar volgens mij is juist het omgekeerde waar. Tenzij dit zo'n punt is waaruit je vanuit alle hoeken kan kijken en alle zogenaamd kloppen.
Zal ik er morgen eens wat meer tijd aan besteden.
Met leerboeken van mijn therapie en internet :P
pi_170993794
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:17 schreef Droopie het volgende:

Wrok (dus haat) is vele malen erger want het dient geen enkel nut.

Angst behoed je tenminste nog voor gevaar, maar haat is nog niet niemand beter door geworden.
Wrok (haat) zorgt eerder voor wraak en dat doen mensen soms wel omdat ze er beter van worden.
Net als angst.
Beide evenveel nut.
pi_170993882
Ik bedoel van nature, gezien over de laatste miljoenen jaren. Kan best zijn dat nu het geen nut meer heeft omdat de maatschappij zo is geworden dat haat nutteloos is want als je iets doet ga je de gevangenis in. Maar tot 20.000 jaar geleden was daar geen sprake van en had haat en angst en blijheid en alles evenveel nut. (nog steeds maar ja dat is nogal wat uitlegmateriaal, terwijl je het idee van voor 20.000 jaar geleden wel kan begrijpen)
pi_170993916
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:19 schreef Droopie het volgende:

[..]

Zal ik er morgen eens wat meer tijd aan besteden.
Met leerboeken van mijn therapie en internet :P
Alsjeblieft morgen niet :p Heb morgen vrijgenomen juist omdat het 25+ graden wordt :p Maar ga gerust in het zonnetje een boek teruglezen, dat is niet erg :p
pi_170993990
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:23 schreef jodelahity het volgende:
Ik bedoel van nature, gezien over de laatste miljoenen jaren. Kan best zijn dat nu het geen nut meer heeft omdat de maatschappij zo is geworden dat haat nutteloos is want als je iets doet ga je de gevangenis in. Maar tot 20.000 jaar geleden was daar geen sprake van en had haat en angst en blijheid en alles evenveel nut. (nog steeds maar ja dat is nogal wat uitlegmateriaal, terwijl je het idee van voor 20.000 jaar geleden wel kan begrijpen)
Ja en net als angst en stress van nature heel erg belangerijk.

Is het verdomd lastig als het niet in balans is met je huidige situatie.
Leuk dat je door stress adrenaline aanmaakt en je hard kan rennen voor een roofdier.
Maar lastig als je een spin aantreft in je woning en je in de stress schiet.

Zelfde voor mensen die hun ouders als gevaar ervaren (door het niet hebben van een veilige omgeving).
Die associatie kan zonder behandeling tot vele grote problemen lijden in hun latere leven.
pi_170994018
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:25 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Alsjeblieft morgen niet :p Heb morgen vrijgenomen juist omdat het 25+ graden wordt :p Maar ga gerust in het zonnetje een boek teruglezen, dat is niet erg :p
Jammer joh, dan niet ;)
Vanaf donderdag eindelijk weer werken na 3,5 maand vakantie.

Maar misschien komt dit topic nog wel eens een keer onder mijn aandacht.
Bij nader inzien hou ik het maar bij deze avond.
pi_170994089
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:29 schreef Droopie het volgende:

[..]

Jammer joh, dan niet ;)
Vanaf donderdag eindelijk weer werken na 3,5 maand vakantie.

Maar misschien komt dit topic nog wel eens een keer onder mijn aandacht.
Bij nader inzien hou ik het maar bij deze avond.
Oke leuk dat je weer kan werken. Heb ik iets verkeerds/onredelijks gezegd waardoor je het bij deze avond houdt?
pi_170994130
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 23:32 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Oke leuk dat je weer kan werken. Heb ik iets verkeerds/onredelijks gezegd waardoor je het bij deze avond houdt?
Nee helemaal niet hoor :)
Maar 2 dagen met een topic bezig zijn is ook niet echt gezond als het idd 25 graden buiten is.
pi_170994178
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:42 schreef jodelahity het volgende:
Ik denk dat de mensen die stellen dat ieder kind hun ouders heeft gehaat zelf overdadig snel hun ouders heeft gehaat om kleine (of grote) dingen en omdat ze zo emotioneel zijn aangelegd (of pech hebben ermee dat hun ouders echt kut zijn) oprecht geloven dat het voor iedereen moet gelden. Ik gooi maar een muntje op hoor
Mwa het is wetenschappelijk aangetoond dat pubers emoties heel extreem ervaren en moeite hebben met relativeren..

Wat jij (jullie) nu doen, is nou precies wat pubers niet goed kunnen, namelijk: hun gevoel relativeren..

Achteraf realiseren ze zich heus dat ze hun ouders niet haten, maar op het moment zelf ervaren ze absoluut het gevoel van haat.
Victory or defeat it's up to me to decide.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')